Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
VRM osiltaan samoja, paitsi jäähyrivat kasvaa.
Liioittelemalla saa huomiota. Jos haluaa 3900X+ ja kellottaa, niin kannattaa välttää.
Riippuu mitä ominaisuuksia tarvitsee. Niitä on muitakin kuin VRM. Tuo lauta ei ole kyllä kovin onnistunut setti, siksi lienee harvalle oikea.Videossa liioitellaan eroja, se on totta. Mutta kannattaako sitä hintaluokkansa huonointa lautaa ostaa, kun (noista videolla testatuista vaihdoehdoista) esim. Gigabyten Aorus Eliteen on hintaeroa vain 30 euroa (hinta.fi perusteella)?
Videossa liioitellaan eroja, se on totta. Mutta kannattaako sitä hintaluokkansa huonointa lautaa ostaa, kun (noista videolla testatuista vaihdoehdoista) esim. Gigabyten Aorus Eliteen on hintaeroa vain 30 euroa (hinta.fi perusteella)?
Videon testivoittaja-Asuksen (VRM testattiin) saa vaikka Gigantista:
ASUS Prime X570-P, hinta 209€
Voitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
Miten tämä on näin ristuksen hankala päättää emolevy 3900x:lle.
Mahd. lähelle 900 euroa pitäisi saada 3900x, emo ja 32 gigaa rammia.
Olen vaihtanut mielipidettä noin 100 kertaa näiden välillä:
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
Gigabyte x570 Aorus Elite
Ja nyt olen kaatumassa X570-P:n kannoille.
Joka paikassa lukee että on karsittuja emolevyjä "edulliset" x570, mutta en ole itse vielä keksinyt mitä noin niinkun oikeasti puuttuu.
Ihte kans mietin tuota X570-P ja Aorus Eliteä. Joku täällä suositteli jälkimmäistä.
Joka paikassa lukee että on karsittuja emolevyjä "edulliset" x570, mutta en ole itse vielä keksinyt mitä noin niinkun oikeasti puuttuu.
Nähtävästi on tuottelias kanava, kun tämä on eri video:
Katso verkkopiiri ja äänipiiri, ne on ne yleisimmät karsitut asiat.
Aoruksessa on Intelin LAN, TUFissa Realtek mutta hieman parempi I/O (+WLAN). Kerran koneeseen on tulossa yli 500€ hintainen 3900X niin panostaisin emoon sen verran, että saisi jommankummann näistä.
Tää kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Samassa veneessä ollaanVoitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
Vähän sama juttu mutta en nyt 3900x ole ostamassa vaan ostaakko parempi emo+prossu heti alkuun vai budjettikone jota sitten päivittää ja budjettikoneen sisukset toiseen koneeseen.Tää kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Samassa veneessä ollaan
Yleensä porukalla on jo äänikortti joten integroitu äänipiiri yleensä disabloidaan,samoin näytönohjaimissa on myös äänipiirit eikä noissa verkkokorteissa ole oikeasti suurempia eroja eli se realtekin halpis toimii ihan hyvin.Ainoa mistä olisi kai tulevaisuudessa hyötyä on usb-c liitin ja usb 3.1 gen2(usb 3.2) eli se 10Gbit/s versio.Minulla on Aorus Elite ja on toiminut hyvin. En nyt sinänsä osaa mitenkään sen kummemmin arvostella mutta liitännät takapaneelissa tuossa on hyvät, joskin usb-c puuttuu, ja VRM on kunnossa. Heikkoutena emossa olevien liitäntöjen yms. kilkkeiden määrä vs. mitä normaalisti tältä hintaluokalta on odottanut. Ei ole siis mitään debugging numerotauluja ja esim. fan headereitakin on kohtuullisen rajallisesti. Periaatteessa parhaat hintalaatusuhteen emot on tuo X570 Aorus Elite ja X570 TUF Gaming. Aoruksessa on Intelin LAN, TUFissa Realtek mutta hieman parempi I/O (+WLAN). Kerran koneeseen on tulossa yli 500€ hintainen 3900X niin panostaisin emoon sen verran, että saisi jommankummann näistä.
Kaikennäköinen ylimääräinen I/O emoista ja yleensä myös äänipiiri/verkkopiiri on halvin mahdollinen. Vertaa päikseen liitäntälistaukset vaikka X570 Aorus Elite tai X570 TUF Gaming osalta noiden lähiaikoina suunnilleen samassa hintaluokassa pyörineiden X470 Taichi/Crosshair VII kanssa. Toki monelle käyttäjälle nuo puuttuvat kilkkeet ovat muutenkin ylimääräisiä, esim. se debuggausledi on lähinnä mukava ongelmatilanteissa mutta ei mikään superkriittinen valtaosalle.
ilmajouset kotelossa joka hytkyy ja välkyttää rgb ledejä musiikin tahdissa?.Kotelo on tietenkin cromattu ja ledeillä valaistut vesijäähyn putket on ulkona "vauhtiraitoina".Voitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
aktivointihan tuossa pamahti mutta sen saa korjattua rahalla (huoh)
Kone hetken ekalla buutilla miettI että mitä mitä nyt mutta sitten kiltisti vaan mentiin windowsiin eli selvisin ilman uudelleenasennusta, wauh!!
Suuremmat muistinopeudet ainakin kasvattavat muistiohjaimen kuormaa samoin kuin nostavat Infinity Fabricin nopeutta (jos se ei tipu epäsynkkaan muistiväylän kanssa) tuottaen vähäsen lisää lämpöä.Testailin samalla miten muistit kellottuvat (G.Skill Flare X, 16GB (2 x 8GB), 3200 MHz, CL14). Mielenkiintoinen havainto oli, että kun muistien nopeutta nosti, niin buusteihin oli vaikutusta ja ainakin Cinepeli R20:llä tulokset huononivat vs. muistit vakioasetuksilla. Testailin kuitenkin pääasissa TimeSpy-testillä nopeuksien eroja ja parhaaksi nopeudeksi minun testeillä osoittautui 3533mhz CL 14. Kun nopeuden nosti 3600mhz, niin tulos vain huononi. Kone on pelikäytössä joten kait TimeSpyn tulos on painavampi kuin Cinebenchin(?)
Suuremmat muistinopeudet ainakin kasvattavat muistiohjaimen kuormaa samoin kuin nostavat Infinity Fabricin nopeutta (jos se ei tipu epäsynkkaan muistiväylän kanssa) tuottaen vähäsen lisää lämpöä.
Ja jos jäähy on jo muuten täystyöllistetty jäähdyttäessään prossua, niin sellainen tietenkin näkyy boostikelloissa.
Latenssien kasvu myös kumoaa helposti pienen muistiväylän kellotaajuusnousun monissa testeissä, koska hakuaika ottaa takapakkia.
Ja ilman käsin asetettuja kaikkia latensseja, jotain varmasti löysääntyy kun nostat muistiväylän 3533MHz:sta 3600MHz:an.
Eli jos joudut löysäämään latensseja, kelloja pitäisi saada enemmän kuin marginaalisesti ylöspäin hakuajan pysymiseksi samana.
Ryzen Master taitaaolla kyseessä.. Ja itsekin uteluaisuuttani testasin ton "Cinepelin" ja tulos oli (omasta mielestä) umpipaska, 2891.. Tuo tulos siis CB20.
Vakijäähyn alla prossu huus armoa kun lämmöt huiteli 87 asteessa. Ei hyvä...
Ryzen Master taitaaolla kyseessä.. Ja itsekin uteluaisuuttani testasin ton "Cinepelin" ja tulos oli (omasta mielestä) umpipaska, 2891.. Tuo tulos siis CB20.
Vakijäähyn alla prossu huus armoa kun lämmöt huiteli 87 asteessa. Ei hyvä...
Tulokset ja lämmöt kiinnostaa sekä tieto vakio jäähystä. Kiitos niistä.
En kuitenkaan jaksaisi sivutolkulla selata taakse, että selviäisi jos edes selviäisi, mikä CPU, muistit ja/tai emo kyseessä. Ehdotuksena heittäisin että lisäät ainakin prossun mallin kun kerrot benchmarkkeja.
Niistä mitkä ei näy kännykällä selatessa?Kattoo tuolta pc-speksien alta ne
Se Ryzen DRAM calculator heittää ainakin Safella todella rajun eron latensseihin välillä 3533-3600MHz kasvattaen melkein kaikkia päälatenssejakin kahdella.Ram calculator for Ryzen oli siis ohjelman nimi BIOSista säädin sitten manusti kaikki. Mulla vakionakin Cinepeli R20 aika paska eli jotain 4720-4780. Riippuu ajosta.
hwmonitor näyttää omiaan ilmeisesti näiden kanssa.
huoooohhh...... 2600x + 3200mhz+ b450 msi pro carbon. 100% vakiona.
Näkyy, kun käännät puhelimen kylelleen.Niistä mitkä ei näy kännykällä selatessa?
Joillakin on myös useampi kone tai päivittämättä tiedot.
Nähtävästi on siis liian vaikeaa laittaa ne, mutta viisastelu onnistuu? Ja edelleen puhelimella kun selaa, ruutu pystyasennossa, niin pc speksit ei näy.
Ehkä se on vaan haastavaa laittaa millä niitä benchejä ajelee vaikka muut yleisesti ne laittaa
Ps ota vaikka mallia about kaikista muista ketjuun postaajista.
Itellä odottelemassa kasausta 4x16gb DR setti Tomahawk Maxiin. Kotelo ja virtis tullee tänään niin ehkä pääsis kasaileen. Voin sen osalta kuittailla, että miten kävi kun pääsen testaileen.Mitähän B450 Tomahawk tykkäisi 4x8gb SR setistä? Mahdollisia ongelmia tiedossa? Nyt käytössä 2x8gb mutta tekisi mieli kokeilla saisko tuosta dual rankista lisäboostia.
Voi juma... kiitos tulee aika paljon selailtua luurilla tätä foorumia ja vasta näin vajaan kolmen vuoden jälkeen älysin tämän.Näkyy, kun käännät puhelimen kylelleen.
En tiennyt minäkään, kiitoksia tiedosta @causticPahoittelut off-topicista, mutta:
Voi juma... kiitos tulee aika paljon selailtua luurilla tätä foorumia ja vasta näin vajaan kolmen vuoden jälkeen älysin tämän.
Mikähän mahtaa olla ongelma, kun B450 Tomahawk MAX:ssa lakkasi prossun tuuletin toimimasta csm käytöstä poiston jälkeen? (pitkän boottiin korjausyritys). Full autolla kaikki muut tuulettimet pyörii täysillä, prossun tuuletin ei inahdakkaan.
Näkyy, kun käännät puhelimen kylelleen.
Ryzen Beyond Recommendations - Ryzen Above: Best Memory Settings for AMD's 3000 CPUs, Testedvoisi kans kokeilla laittaa vielä toiset kiinni, mutta en tiedä kannattaako kun tuosta ei taida olla hyötyä normi pelikäytös.
Voi myös kääntää luurin hetkeksi vaakaan...Niistä mitkä ei näy kännykällä selatessa?
Áinoastaan mahdollinen binnaus. Ja ennen kuin löytyy paljon testejä samalla laitteistoilla ihmisiltä joilla on molemmat prosessorit tuota ei tuu oikein saamaan helposti selville...ja 3800X:ssä ei ole yhtään mitään järkeä..