AM4 emolevyt

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ihan hyvin tuntuisi 3600 rullaavan myös pienemmällä biossilla varustetulla MSIn b450m Gaming Plussalla. Heitin hatusta 4100MHz ja 1,381V, joilla on viileämpi kuin vakiona ja boostaa n.150MHz korkeammalle kaikilla ytimillä. Pitää vielä katsoa jaksaako tilata Macholle kiinnikkeitä postikulujen hinnalla, kun testimielessä ostetulla Freezer 34(23€):llakin pysyy jossain 71-73C tuntumassa Cinebench r20:ssä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 019
Juu silloin menee kyllä mutkitta winukkaan asti. Ainoastaan biossissa jos käy, niin tulee nuo ongelmat. Ja muistit on corsairin 2x8gb kampoja @3200mhz. Ennen ainakin on toiminut hyvin kyllä
En olisi huolissani tuosta. Käsittääkseni ihan normaalia että kellotetuilla muisteilla välillä tekee noita boottauksia kun treinaa muisteja ja ei menekkään läpi heti.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 078
Onko sulla se R5 2600 prosu vai oletko päivittänyt 3000 sarjaan. Ei ole suositeltua laittaa näitä 3000-sarjalle tarkoitettuja bioksia 2000-sarjalle.
Juu vielä on tuo 2600 prossuna. Tarkoituksena olisi laittaa se 3900X..

Eli vieläkin vanhemmat biossin voi laittaa jos haluaa. Mutta jos tuosta ei kerta haittaa ole, ja emo on kunnossa niin ei sitten kait väliä.

Uusinta chipset driveria en kyllä ole vielä uskaltanut asentaa, en tiedä onko se + windowsin uusin päivitys mikä sekoitti koneen, kun ei oikein kunnon syytä muualtakaan löydy.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 019
Juu vielä on tuo 2600 prossuna. Tarkoituksena olisi laittaa se 3900X..

Eli vieläkin vanhemmat biossin voi laittaa jos haluaa. Mutta jos tuosta ei kerta haittaa ole, ja emo on kunnossa niin ei sitten kait väliä.

Uusinta chipset driveria en kyllä ole vielä uskaltanut asentaa, en tiedä onko se + windowsin uusin päivitys mikä sekoitti koneen, kun ei oikein kunnon syytä muualtakaan löydy.
Ittellä on aikalailla viimesin beta bios eli 0002 jonka Shamino julkaisi fiksaamaan tuuletin bugit, uusimmat piirisarjan ajurit ja uusin windows enkä ole mitään ongelmia havainnut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
X570 Aorus Elitelle oli julkaistu tällä viikolla F4-bios. Entinen oli F4j. Nyt ainakin itsellä hävisi kylmäboottiongelmat ja muistien XMP-profiili toimii kunnolla ilman, että tarvitsee säätää manusti voltit kohdilleen.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Okei. :tup:

Hmm mun 32gb Corsair RGB Vengeance ei oo tuossa emon QVL listassa. :( Voiko muistit silti toimia X570 Taichissa?

Kun kumminkin maksoin tästä kitistä 450 euroa aikoinaan niin olisi kiva jos niitä voisi vielä käyttää.
Epäilisin että voi.Ei noissa ole ollut mitään ongelmia vuosiin/vuosikymmeniin.Onkos edes ketään törmännyt lähivuosina yhteensopivuusongelmiin muistien kanssa?.Ainoa mikä pitää tarkistaa on ettei ostele mitään so-dimmejä(läppäreihin yms) pöytäkoneisiin ja päinvastoin.:kahvi:
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Okei. :tup:

Hmm mun 32gb Corsair RGB Vengeance ei oo tuossa emon QVL listassa. :( Voiko muistit silti toimia X570 Taichissa?

Kun kumminkin maksoin tästä kitistä 450 euroa aikoinaan niin olisi kiva jos niitä voisi vielä käyttää.
Toimivuus/ei toimivuus riippunee lähinnä siitä tuetaanko käytettyjä muisti-siruja.
Joita lienee yleisesti käytössä luokkaa kourallinen erilaisia.

Vastaavasti taas noita muistikampoja on niin valtava määrä, että johan siinä menisi testaajilta järki, jos olisi pakko testata ne kaikki jokaikisellä emolevyllä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Kaverille projekti käynnissä ja kamat tuli mindfactoryltä. Kustannussyistä mentiin R5 2600 prossulla ja emoksi valikoitui AsRock Fatal1ty B450 Gaming K4. Emon laatikon päällä tarra Ryzen 3000 desktop ready! eli alkaa näköjään vanhemmankin piirisarjan emot tulla suoraan 3000-sarjan tuella. Biossina oli P3.20
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
398
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä

Edit. 2700 saa samaan hintaan kuin 3600.... ai kauhee kun on päätettävää
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä
Joitakin tuotteita siellä on kyllä oikeastikin halvemmalla, mutta pääosassa se halpuus on kovin pientä kunhan vain vertailee hintoja esim. Io-techin vertailussa.
MSI:n MAX-emot ovat taatusti Zen2-yhteensopivalla BIOSilla, mutta useimpiin MSI:n B450 emoihin pystyy päivittämään BIOSin itse ilman koko prossua.
Eikä B450 Carbonista edes jostain syystä ole tehty tuota MAX-versiota.

Strix B450-F prossuvirransyöttö on sen verran kusetustasolla, että sellaista toimintaa ei missään nimessä pitäisi tukea:
Asuksen ja Gigabyten emolevyjen kohdalla ei jää paljon sanottavaa. Kummankin valmistajan toiminta näiden emolevymallien kohdalla on erittäin ala-arvoista. Koska kyseiset emolevyt eivät luotettavasti pysty toimimaan kaikkien yhteensopivaksi ilmoitettujen prosessorimallien kanssa,voisi arvosanaksi antaa katsastustermistöstä tutun hylätyn.
Testissä AMD B450 -emolevyt (ASRock, Asus, Gigabyte & MSI) - io-tech.fi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
427
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä

Edit. 2700 saa samaan hintaan kuin 3600.... ai kauhee kun on päätettävää
Max emolevyt on varustettu suuremmalla bios muistipiirillä (b450 16Mb b450 max 32Mb, jos nyt bitit meni oikein) ja toki niissä on varmasti 3000- sarjaan yhteensopiva bios.
16 Mb:n muistipiirillisissä emoissa uusimmat biokset tiputtavat vanhimmat am4 kantaan yhteensopivat prossut pois.
Ottaisin silti 3600 se kuitenkin on aika paljon nopeampi kuin 2700 jos 8-ydintä halajaa niin 3700x, hinta kyllä ikävästi nousee aika tavalla.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä

Edit. 2700 saa samaan hintaan kuin 3600.... ai kauhee kun on päätettävää
Computeruniverselle oli noita Ryzen emojen tarjouksia, vertailin jos sieltä tilaisi koko systeemin, eli mobo, muistit ja prossu, mutta ei lopulta liiemmin säästänyt Jimmssiin verrattuna. Computeruniverselta postit on kaikille tilauksille kiinteästi n. 15 euroa kun taas Jimmsillä on aina ilmaiset, eli vaikka pelkän emon tilaamisellakaan ei lopulta säästä. Koko setissä erosta puhuttiin lopulta jostain 10-12 eurosta.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Max emolevyt on varustettu suuremmalla bios muistipiirillä (b450 16Mb b450 max 32Mb, jos nyt bitit meni oikein) ja toki niissä on varmasti 3000- sarjaan yhteensopiva bios.
16 Mb:n muistipiirillisissä emoissa uusimmat biokset tiputtavat vanhimmat am4 kantaan yhteensopivat prossut pois.
Ei menny oikein,
normi...128Mb = 16MB
MAX.....256Mb = 32MB

mutta kyllä se idea tuli selväksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä

Edit. 2700 saa samaan hintaan kuin 3600.... ai kauhee kun on päätettävää
Jos pelailet pääsääntöisesti niin ottaisin 3600. Max versioissa on se graafinen BIOS, verrattuna tuohon old schoolin näköiseen karsittuun Biosiin. Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Tomahawkin ei-max versioon.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan? Itse olen kuumeisesti B450 emolevyä ja 3600 prossua katsellut. Taidan vaan Kikantista tilata prossun tjsp. MSI Gaming Pro Carbon ac:ta etsiskellyt, mutta hiukan huonoa on saatavuus. Onko se MAX must juttu? Asuksen Strixiä olisi saatavilla, mutta netin tietäjät hehkuttaa tuota MSI:tä

Edit. 2700 saa samaan hintaan kuin 3600.... ai kauhee kun on päätettävää
MSIn MAX sarjalla tosiaan taattu 3000-sarjan yhteensopivuus. Mindfactoryltä poistunut Asuksen tuottet jostain syystä. Itse oon tilannut pääasiassa kaikki tuolta viime vuodet. Oman kokemuksen mukaan säästää tonnin paketissa noin 80-120€. Parasta kuitenkin isot varastot, niin voi valita komponentit joita suoraan varastossa ja kun paypalin kautta maksu niin tavara liikkuu "heti". Noin viikossa on UPSin setä pakettien kanssa oven takana. Karkeasti sanottuna aina Suomesta tilatessa paketin liikeellelähtö kestää varasto tuotteillakin 2-4pv ja sitten vielä jos joku menee tukkurilta tilattavaksi niin itku tulee odotellessa. Voisin jopa maksaa tuon issomman suomihinnan jos tavarantoimitus olisi priimaa... vielä ei vaan sellaista jälleenmyyjää ole vastaan tullut. Vanhaan hyvää aikaan GNT:n varastoa myyvät pikkuliikkeet pääsivät tuohon palvelutasoon, mutta sitten GNT-->ALSO ja uusi systeemi jälkeen tuokin paskottiin ihan kamalaksi.
PS. pahoittelut offtopicista.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Halusin kokeilla b450 carbonin kanssa Wake on Line, mutten löytänyt BIOSist suoraan siihen viittaavaa, niin laitoin ticketin ja tuli tällane vastaus jos jotakuta kanssa kiinnostaa:
Regarding your concern, please refer to instructions bellow on how to configure wake on LAN. Thanks!

1.Enter bios to set “LAN option ROM” enable and “Erp Ready” option disable.
2.Enter bios to set “resume by PCI or PCI-E device”enable.(advanced->wake up event setup)
3.Open device manager->network adapter-> power management->select the option”allow this device to bring the computer out of standby”(under windows)
4.Obtain the MAC address under windows(“start->run->type ”cmd”->type”ipconfig/all”)
5.Set the computer as standby/off mode
6.Install the wakeuponLANtool on another computer,and then send the information which contains the MAC address of the first computer.

Winukan confissa käyttäisin kumminkin tätä guidee:
How to Activate Wake on LAN in Windows 10

Winukan olen confannu jo, muttei BIOSiin päässyt vielä käsiksi, niin pitää testata tuo myöhemmin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Jos pelailet pääsääntöisesti niin ottaisin 3600. Max versioissa on se graafinen BIOS, verrattuna tuohon old schoolin näköiseen karsittuun Biosiin. Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Tomahawkin ei-max versioon.
Paljon tilatehokkaampihan tuo Click GSE Lite BIOS on.

Itse ottaisin mieluummin tuollaisen hiirellä toimivan "puoli"graafisen, kuin grafiikkabloatin.

MSI:n ylenmääräinen bloattigrafiikkahan se on syynä siihenkin miksi ovat ongelmissa 16MB BIOS-piirin kanssa.
Gigabytellahan on edelleenkin 16MB piirit käytössä, eikä B450/X470 emoissakaan ole ollut ongelmia prossutuen mahduttamisessa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Paljon tilatehokkaampihan tuo Click GSE Lite BIOS on.

Itse ottaisin mieluummin tuollaisen hiirellä toimivan "puoli"graafisen, kuin grafiikkabloatin.

MSI:n ylenmääräinen bloattigrafiikkahan se on syynä siihenkin miksi ovat ongelmissa 16MB BIOS-piirin kanssa.
Gigabytellahan on edelleenkin 16MB piirit käytössä, eikä B450/X470 emoissakaan ole ollut ongelmia prossutuen mahduttamisessa.
Itsellä b450 carbonis tuo, eikä valittamista. Selkee ja yksinkertainen, niin kuin BIOSin kuuluukin olla. :kahvi:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Saa nähdä kuinka hyvin Gigabyte B450I Aorus Pro WiFi lähtee rokkaamaan 3400G Ryystimen kanssa.
Tuli projektiksi uusia sukulaisen 5v vanha HTPC-kone uuteen uskoon kun vanha FM2+ lankku/APU/muistit alkoi pahasti takkuilemaan. Aika nihkeää ITX lankkujen saatavuus tällä hetkellä am4 kannalle joten Gigabyte lähti tilaukseen pika-toimituksen kera Amazonilta. VRM tuossa ei ole kummoinen mutta riittää heittämällä APU:lle.
Samalla tuli tilattua Micron E-die 3000/15 muistit @78€.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Paljon tilatehokkaampihan tuo Click GSE Lite BIOS on.

Itse ottaisin mieluummin tuollaisen hiirellä toimivan "puoli"graafisen, kuin grafiikkabloatin.

MSI:n ylenmääräinen bloattigrafiikkahan se on syynä siihenkin miksi ovat ongelmissa 16MB BIOS-piirin kanssa.
Gigabytellahan on edelleenkin 16MB piirit käytössä, eikä B450/X470 emoissakaan ole ollut ongelmia prossutuen mahduttamisessa.
Minulla on yksi MSI:n emolevy. Vaihtaisin sen BIOS:in tuohon heti. Tuo on paljon selkeämpi kuin se normaali räpellys. Näyttää vielä enemmän C6H:n tai vanhempien Asrockkien BIOS:ilta, vaikka ei ole niin graafinen.

Tosin minulla on kiinalaisia X79-emolevyjä, joissa on tekstipohjainen BIOS ja en oikeasti ymmärrä, mitä pelottavaa siinä on? Se on nopeampi, helpompi ja ainoa asia jota siellä ei helpommin/nopeammin tee on tuuletinkäyrä.

--

Jos on mahdollisuutta käydä kivijalassa, niin emolevyjen päälle on alkanut ilmestyä "Ryzen 3000 Ready"-tarroja ja ei ole pakko ostaa MSI:tä.

Veikkaan, että kohta varsinkin Asrock keksii seurata MSI:n jalanjäljissä ja julkaista uuden SUPER/TURBO/MAX/ULTIMATE -version emolevyistään, kun tulee uusi Ryzen-julkaisu. Niillä on jo nyt A320 v4.0-emolevyjä, joilla toimii 2000-sarjan Ryzenit suoraan.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 078
Epäilisin että voi.Ei noissa ole ollut mitään ongelmia vuosiin/vuosikymmeniin.Onkos edes ketään törmännyt lähivuosina yhteensopivuusongelmiin muistien kanssa?.Ainoa mikä pitää tarkistaa on ettei ostele mitään so-dimmejä(läppäreihin yms) pöytäkoneisiin ja päinvastoin.:kahvi:
Ainakaan 1600X ja X370 Prime-Pro kombolla ei Ripjaws 3200c16 tikut toimi, eikä toiset 2133mhz kammatkaan. Geneeriset kingstonin 4gb kammat sitten toimiikin.
Zen2 taas muistituki ihan eri tasolla, kaikki muistikitit ovat toimineet mitä olen testannut.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Minulla on yksi MSI:n emolevy. Vaihtaisin sen BIOS:in tuohon heti. Tuo on paljon selkeämpi kuin se normaali räpellys. Näyttää vielä enemmän C6H:n tai vanhempien Asrockkien BIOS:ilta, vaikka ei ole niin graafinen.
Gigabyten normi-BIOS on myös ulkoasultaan mukavan selkeä:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
27
MSI julkaissut uudet 2019-08-30 timestampatut B450-biosit ainakin B450-A Pro (E7B86AMS) ja Tomahawk-malleille. Changelogissa ei turhia lörpötellä ainakaan tämän Pro-mallin suhteen ("Improve memory compatibility", kuten jo edellisessä beta-biosissakin), mutta näkyvä mainitsematon uutuus on erillinen AMD Overclocking -valikko mistä tuntui löytyvän äkkiseltään samat vipuset mitä perus Overclock-valikosta, lähinnä vaan sekavasti ripoteltuina alivalikkojen alivalikkoihin. Muutoin tämä bios tuntuu toimivan itselläni siinä missä tuo edellinenkin beta, joten tässä pitäisi olla pätevä virallinen bios alle jos ei tuohon beta-versioon ollut kerennyt jo tutustua uutta AGESA-versiollista odotellessa.

Support For B450-A PRO | Motherboard - The world leader in motherboard design | MSI Global
Support For B450 TOMAHAWK | Motherboard - The world leader in motherboard design | MSI Global
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
794
Minulla on yksi MSI:n emolevy. Vaihtaisin sen BIOS:in tuohon heti. Tuo on paljon selkeämpi kuin se normaali räpellys.
Sama homma täällä. MEG X570 Ace on toiminut muuten hyvin, mutta BIOSin ulkoasu (ja laiska ruudunpäivitys) ärsyttää joka kerta, kun siellä pitää vierailla. Ottaisin ilman muuta tuon Lite-version, jos voisin valita.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Saako sieltä oikeasti niin paljon halvemmalla että kannattaa alkaa sohlaamaan?
Riippuu hyvin paljon mitä on ostamassa ja mitä muuta sen ohella. Ne pienet hintaerot kasvavat ihan kelpo summaksi jos ostaa enemmän roinaa. Näyttisten hinnat ovat monesti myös huomattavasti kotimaata paremmat. Mindfactorylla on välillä myös jotain pikatarjouksia joista voi saada selvästi halvemmalla. Kotimaasta ostan muuten sellaista kamaa, missä on suuremmat mahdollisuudet palauttamisen tarpeelle, esim. näytöt.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
MSI X470 GAMING PRO CARBON, ATX-emolevy - 202,00€
vai
Asus PRIME X470-PRO, ATX-emolevy - 179,90€

Vai onko muita ehdotuksia, kun prosessoriksi tulisi 3700x? Kellotusta ei tule juurikaan tehtyä.
Tuo MSI:n hinta on vähän korkeahko huomioiden vanhan alemman hyötysuhteen VRM-rakenteen ja sen että X570 emoja alkaa saamaan samaan hintaluokkaan.
ASUS Prime X570-P, hinta 209€

Ja X470-F:ssäkin olisi moderni VRM.
Asus ROG STRIX X470-F GAMING AM4 ATX-emolevy 199,90
Tosin tuo voi tarvita BIOS-päivityksen, ellei se ole riittävän tuoretta valmistusta ja suoraan tehtaalta Zen2 yhteensopivalla BIOSilla.

Pelailussa all core-kellotuksilla olisi kyllä hankala päästä automaattisten bosotikellojen kanssa tasoihin, niin pienemmissä kellotuksissa ei olisi oikeastaan järkeä ja vakiona tuolle prossulle riittävän VRM:n saisi halvemmallakin.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
547
, mutta näkyvä mainitsematon uutuus on erillinen AMD Overclocking -valikko mistä tuntui löytyvän äkkiseltään samat vipuset mitä perus Overclock-valikosta, lähinnä vaan sekavasti ripoteltuina alivalikkojen alivalikkoihin.
X570 puolella tuo on ollut aina. On sitten sellasta kivaa että kaikki asetukset sieltä ei tartu, vaan ne pitää tehdä varsinaisesta OC-valikosta. :facepalm:
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
236
Tarvitsetko X470 ominaisuuksia johonki vrt. B450?
Enemmänkin future proof meiningillä katselen. x570 kannalta katselin tätä: Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy - 214,90€. Nuista uudemmista mietitytti vain se, että onkohan näissä vielä tunnistamaton korkea virrankulutus tallella.

Kellotustakin voin yrittää, sillä omistan Noctuan NH-D15 jäähyn. Tosin siihenkin pitäisi hommata semmoinen AM4 muunnospala.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Enemmänkin future proof meiningillä katselen. x570 kannalta katselin tätä: Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy - 214,90€. Nuista uudemmista mietitytti vain se, että onkohan näissä vielä tunnistamaton korkea virrankulutus tallella.

Kellotustakin voin yrittää, sillä omistan Noctuan NH-D15 jäähyn. Tosin siihenkin pitäisi hommata semmoinen AM4 muunnospala.
Tuo tulee Noctualta noin viikossa, kun laittaa kuvat kuulerin kuitista ja am4 emon tai prossun kuitista noctuan sivuilla olevalla lomakkeella. Kuvakaappaus kun oot tehny tilauksen ja siitä heti hakemus vetämään, niin ehtii tuurilla ennen kuin ehdit itse osat saada, riippuu mista tilaat.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
236
Tuo tulee Noctualta noin viikossa, kun laittaa kuvat kuulerin kuitista ja am4 emon tai prossun kuitista noctuan sivuilla olevalla lomakkeella. Kuvakaappaus kun oot tehny tilauksen ja siitä heti hakemus vetämään, niin ehtii tuurilla ennen kuin ehdit itse osat saada, riippuu mista tilaat.
Veljen kautta sain jäähyn, niin en usko että saisin yhteensopivia osia itselle. Mutta toimiiko tämä muissakin noctuan isommissa jäähdyttimissä? Ostin aikanaan NH-D14, josta pitäisi mindfactoryssä olla tallessa kuitit prosessorista, emolevystä ja itse jäähystä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Veljen kautta sain jäähyn, niin en usko että saisin yhteensopivia osia itselle. Mutta toimiiko tämä muissakin noctuan isommissa jäähdyttimissä? Ostin aikanaan NH-D14, josta pitäisi mindfactoryssä olla tallessa kuitit prosessorista, emolevystä ja itse jäähystä.
Sama secufirm2 kiinnitys on ollut Noctualla jo aika pitkään, D14 pitäisi olla tuolla kanssa. Eli samat kilkkeet emon puolelle käy siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Veljen kautta sain jäähyn, niin en usko että saisin yhteensopivia osia itselle. Mutta toimiiko tämä muissakin noctuan isommissa jäähdyttimissä? Ostin aikanaan NH-D14, josta pitäisi mindfactoryssä olla tallessa kuitit prosessorista, emolevystä ja itse jäähystä.
Se on taas hirveää säätöä, että saa ne ilmaiseksi. Rahalla saa helposti ja nopeasti:
Noctua NM-AM4 Mounting-Kit, sovitesarja AMD A4 -kannalle - 7,90€

Eikä tuo ole paljon rahaa. Varastosaldot on vaan negatiiviset.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Enemmänkin future proof meiningillä katselen. x570 kannalta katselin tätä: Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy - 214,90€. Nuista uudemmista mietitytti vain se, että onkohan näissä vielä tunnistamaton korkea virrankulutus tallella.
Tässä on ainakin kulutukset kohtuulliset:
Hardware Info

Pääosassa Ryzen 3000 testejä on varmaan ollut ongelmia niiden monitorointisoftien kanssa, jotka ovat saaneet prossut pitämään kellot korkealla estäen idlauksen.
Ja varmaan ensimmäisissä BIOSeissakin on ollut viilattavaa.
Tosin on niissä revikoissa näkynyt Intel koneillekin 100W luokan idlekulutuksia, niin tiedä ovat disabloineet virransäästöt Windowsistakin.

Gigabyten X570 Aorus Elite on toinen pätevä perus X570 emo, jota olen itse katsellut.
Gigabyte X570 AORUS ELITE (rev. 1.0), hinta 234€
Verrattuna X570-P:hen tuossa on Intelin LAN/NIC Realtekin sijaan, vanhemmat Realtekit kun ovat olleet Intelin NICejä heikommat.
USB-liitäntöjä on enemmän ja löytyy myös USB-C header. (X570-P on muuten ainoa Asus kahdella USB3 headerilla)
Samoin löytyy BIOS Flashback ja piirisarjajäähy voisi pysyä hiljaisempana isomman rivan ansiosta.
Asuksen rivasto siellä kuorten alla on melkoisen pieni.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Ainakin kohtuuhintaisista.
X570:llähän löytyy parempia, mutta hintaakin löytyy sitten alkean tuplaten.

Lähes kaikista muista MSI:n B450 emosta poiketen tuosta B450I:stä ei sitten löydy BIOS Flashbackia.
Eli jos ei ole riittävän uutta valmistusta tullakseen suoraan tehtaalta Ryzen3000 yhteensopivalla BIOSilla se tarvitsisi päivityksen.
 

avr

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
110
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Veljen kautta sain jäähyn, niin en usko että saisin yhteensopivia osia itselle. Mutta toimiiko tämä muissakin noctuan isommissa jäähdyttimissä? Ostin aikanaan NH-D14, josta pitäisi mindfactoryssä olla tallessa kuitit prosessorista, emolevystä ja itse jäähystä.
Se on taas hirveää säätöä, että saa ne ilmaiseksi. Rahalla saa helposti ja nopeasti:
Eipä tuossa tarvinnut kun täyttää sähköisen lomakkeen, johon laittoi kuvat jäähyn ja prossun (emon kuitti käy myös) kuitista.
Eikä jäähyn kuittia edes tarvita, riittää, että ottaa kuvan, jossa näkyy jäähy, oma nimi ja päivämäärä. Prossusta tai emosta voi sitten laittaa sen kuitin, jos/kun tuoreempana ostoksena on vielä tallella. Varmasti saa nopeamminkin kuin esim Jimmsiltä, omani taisi tulla vajaassa viikossa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Mikä lie ongelmana kun kasasin tuossa 3600 + Asus ROG Strix B450-I GAMING combon ja sain windowsin asennettua. Boottaa ihan normaalisti, mutta kun kokeilee käynnistää uudelleen niin prossutuuletin lopettaa pyörittämisen, virrat jää päälle, mutta kone ei restarttaa? Biossi on uusin ja mitään selkeää ongelmaa en itse näe kun kone aina kylmästarttaa windowsiin ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Eikä jäähyn kuittia edes tarvita, riittää, että ottaa kuvan, jossa näkyy jäähy, oma nimi ja päivämäärä. Prossusta tai emosta voi sitten laittaa sen kuitin, jos/kun tuoreempana ostoksena on vielä tallella. Varmasti saa nopeamminkin kuin esim Jimmsiltä, omani taisi tulla vajaassa viikossa...
Jep, itse otin screenshotit jimmsin asiakassivulta, kun oli sieltä tilattu jäähy ja nyt sitten prossu. Helpompi kun avata koppa, mutta noin onnistuu jos kuitti kateissa =)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Mikä lie ongelmana kun kasasin tuossa 3600 + Asus ROG Strix B450-I GAMING combon ja sain windowsin asennettua. Boottaa ihan normaalisti, mutta kun kokeilee käynnistää uudelleen niin prossutuuletin lopettaa pyörittämisen, virrat jää päälle, mutta kone ei restarttaa? Biossi on uusin ja mitään selkeää ongelmaa en itse näe kun kone aina kylmästarttaa windowsiin ongelmitta.
Tuota tuulettimen lakkoilua on ollut tässäkin threadissä muillakin Asuksen emoilla.
Eli lienee Asuksella BIOSissa bugeja.

Tuohon uudellenkäynnistyspulmaan voisi kokeilla Fast Bootin disabloimista, jos se on päällä.
Sen kanssa ollut aika paljon ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 798
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom