Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ota AMD, ne on viimesimmät - MSIssä on jotain muuta kakkaa sisällä.Mikäs ero on MSI chipset driverilla vs. AMD vastaava? MSI on 371Mb ja AMD on 50Mb.
B450-A Pro emon osalta siis tämmöinen havainto. LAN ja audio yms sitten erikseen.
Ota AMD, ne on viimesimmät - MSIssä on jotain muuta kakkaa sisällä.
Ihan sama missä emolevyssä se optinen on, kunhan se vain löytyy.Millainen optisen äänilähdön sisältävä emolevy kannattaisi hankkia Ryzen 5 3600 -prosessorille pelikoneeseen alle 150 euron hintaluokassa?
Mahtuuko prosessorituuletin kunnolla, pitääkö ottaa matala profiiliset muistit yms.?
Millainen optisen äänilähdön sisältävä emolevy kannattaisi hankkia Ryzen 5 3600 -prosessorille pelikoneeseen alle 150 euron hintaluokassa? Olen alustavasti katsellut MSI B450M MORTAR MAX:ia ja MSI B450 GAMING PRO CARBON AC:ta. Osaatteko suositella parempia tai noista jompaa kumpaa? MORTAR MAX on mATX-kokoinen. Onko tästä jotain haittaa? Kokoan koneen vanhaan Fractal Design Define R3 ATX-koteloon, joten isompikin emolevy tietenkin mahtuisi. Minulla ei ole aiempaa kokemusta noista pienemmistä. Mahtuuko prosessorituuletin kunnolla, pitääkö ottaa matala profiiliset muistit yms.? GAMING PRO CARBON AC:ssä on wifi, jota en varsinaisesti tarvitse (mutta eipä siitä haittaakaan ole) ja BIOS pitäisi päivittää. Tuota emolevyä kyllä on palstoilla kehuttu ja siinä on ilmeisesti asiallisesti toteutettu VRM.
Tuolla on luetteloa optisen äänilähdön sisältävistä AM4-emolevyistä:
AMD Sockel AM4 mit Chipsatz: B450/X470/X570, Audioanschlüsse: Toslink Preisvergleich geizhals.eu EU
Ulkoiselle stereovahvistin-DAC:lleni.Mihin sä muuten tarvitset optista liitäntää?.Osta mielummin joku äänikortti jossa on optinen,todennäköisesti toimii paremmin kuin noi integroidut realtekit.
Tosin realtekille on tollaisia
The Ultimate Realtek HD Audio Driver Mod for Windows 10
Ihan sama missä emolevyssä se optinen on, kunhan se vain löytyy.
Ei integroitujen äänikorttien mukana tule Dolby Digital (AC3) tai DTS enkooderia ja saat peleissä siitä ulos vain stereo-äänen.
Ellei se ääni ole jo valmiiksi enkoodattua kuten elokuvissa. (se AC3)
Kaikissa pätevästi suunnitelluissa prossujäähyissä jää muistislotit vapaaksi.
Tuolle kuusiytimiselle prossulle kun et edes tarvitse mitään erityisen järeätä jäähyä.
Fera 3 olisi jo erittäin hyvä.
SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 -prosessorijäähdytin - 28,90€
Joku myöskin täysin muistiyhteensopiva Scythe Mugen 5 on jo sitten raju overkill vain askelen parhaimpia jäljessä.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
MSI:n B450 MAX emolevyjen ulkopuolella ei ole varmuutta siitä, että BIOS tukisi Zen2 Ryzeneita suoraan paketista.
Eikä niistä muista tuota B450 Carbonia lukuun ottamatta löydy keinoa päivittää BIOSia itse ilman prossua/boottaavaa konetta.
Muiden osalta pitäisi varmistaa että emolevy tulee tehtaalta riittävän tuoreella BIOSilla, tai että liike päivittää sen.
En ymmärtänyt tästä juuri mitään. En välitä monikanavaisesta toistosta, koska käytän 2.1-vahvistinta. Ja äänenlaadun kannalta ulkoinen vahvistin-DAC on parempi kuin tietokoneen kopan sisälle tuleva häiriöille altis ratkaisu.
Varmaan joku tuollainen Fera 3 voisi olla hyvä ratkaisu. En ajatellut tällä kertaa maksaa prosessorijäähystä kolmeakymppiä enempää.
No miksei BIOS:sia voi itse päivittää? MSI:n sivuilla on helpot ohjeetkin. Onko Carbonista tulossa mahdollisesti MAX-versiota tai Mortar MAX:sta ATX-versiota?
Ostamalla B450 emon jossa on tarra "Ryzen 3000 ready"Jos ostat B450 emolevyn jossa ei ole 3000 sarjan ryzeniä tukevaa biosia, sekä 3000 sarjan prosessorin niin mitenpä päivität biosin? 1000 tai 2000 sarjan lainaprossulla toki onnistuu, ja jos sattuu olemaan tuo bios flashback eli usb:stä biosin flashays joka toimii ilman prosessoria.
Jos ostat B450 emolevyn jossa ei ole 3000 sarjan ryzeniä tukevaa biosia, sekä 3000 sarjan prosessorin niin mitenpä päivität biosin? 1000 tai 2000 sarjan lainaprossulla toki onnistuu, ja jos sattuu olemaan tuo bios flashback eli usb:stä biosin flashays joka toimii ilman prosessoria.
Stereo-PCM:n saa SPDIFistä aina.En ymmärtänyt tästä juuri mitään. En välitä monikanavaisesta toistosta, koska käytän 2.1-vahvistinta. Ja äänenlaadun kannalta ulkoinen vahvistin-DAC on parempi kuin tietokoneen kopan sisälle tuleva häiriöille altis ratkaisu.
No miksei BIOS:sia voi itse päivittää? MSI:n sivuilla on helpot ohjeetkin. Onko Carbonista tulossa mahdollisesti MAX-versiota tai Mortar MAX:sta ATX-versiota?
Niin, eipä tuo menisi kuin hieman yli 150 euron ja tarjouksesta tuonkin saanee vielä halvemmalla esim. Black Fridayna. Pitää ehdottomasti miettiä tuotakin.161€
MSI MPG X570 Gaming Plus
Form factor ATX
Chipset AMD X570
CPU-Compatibility Ryzen 3000, Ryzen 3000G/GE, Ryzen 2000, TDP-Limit: 105W (Manufacturer)
VRM 6 real phases (4+2), PWM-Controller: IR35201 (max. 8 phases)
MOSFETs CPU 8x 46A 4C029N/4C024N
MOSFETs SoC 2x 46A 4C029N/4C024N
RAM 4x DDR4 DIMM, dual PC4-35200U/DDR4-4400 (OC), max. 128GB (UDIMM)
Extension slots 2x PCIe 4.0 x16 (1x x16, 1x x4), 3x PCIe 3.0 x1, 1x M.2/M-Key (PCIe 4.0 x4, 22110/2280/2260/2242), 1x M.2/M-Key (PCIe 3.0 x4/SATA, 2280/2260/2242)
External connectors 1x HDMI 1.4, 1x USB-C 3.1 (CPU), 1x USB-A 3.1 (CPU), 4x USB-A 3.0, 2x USB-A 2.0, 1x Gb LAN (Realtek RTL8111H), 5x jack, 1x toslink, 1x PS/2 Combo
Internal connectors 4x USB 3.0, 4x USB 2.0, 6x SATA 6Gb/s (X570), 1x serial, 1x TPM-Header
Header Cooling 1x CPU fan 4-Pin, 4x fan 4-Pin, 1x pump 4-Pin
Header Lighting 2x RGB-Header 4-Pin (5050), 2x RGB-Header 3-Pin (WS2812B)
Buttons/Switches USB BIOS Flashback (external)
Audio 7.1 (Realtek ALC1220)
RAID level 0/1/10 (X570)
Multi-GPU AMD 2-Way-CrossFireX (x16/x4)
Power connections 1x 24-Pin ATX, 1x 8-Pin EPS12V, 1x 4-Pin ATX12V
Graphics CPU
Lighting red, 1 zone (emphasis middle)
Special features AMD X570 with fan, audio+solid capacitors, Diagnostic LED (LED indicators), 1x M.2-passive cooler
Warranty three years (from date of manufacture, handling by merchant)
Itse ostaisin mielummin tollaisen kuin ton b450
161€
MSI MPG X570 Gaming Plus
Form factor ATX
Chipset AMD X570
CPU-Compatibility Ryzen 3000, Ryzen 3000G/GE, Ryzen 2000, TDP-Limit: 105W (Manufacturer)
VRM 6 real phases (4+2), PWM-Controller: IR35201 (max. 8 phases)
MOSFETs CPU 8x 46A 4C029N/4C024N
MOSFETs SoC 2x 46A 4C029N/4C024N
RAM 4x DDR4 DIMM, dual PC4-35200U/DDR4-4400 (OC), max. 128GB (UDIMM)
Extension slots 2x PCIe 4.0 x16 (1x x16, 1x x4), 3x PCIe 3.0 x1, 1x M.2/M-Key (PCIe 4.0 x4, 22110/2280/2260/2242), 1x M.2/M-Key (PCIe 3.0 x4/SATA, 2280/2260/2242)
External connectors 1x HDMI 1.4, 1x USB-C 3.1 (CPU), 1x USB-A 3.1 (CPU), 4x USB-A 3.0, 2x USB-A 2.0, 1x Gb LAN (Realtek RTL8111H), 5x jack, 1x toslink, 1x PS/2 Combo
Internal connectors 4x USB 3.0, 4x USB 2.0, 6x SATA 6Gb/s (X570), 1x serial, 1x TPM-Header
Header Cooling 1x CPU fan 4-Pin, 4x fan 4-Pin, 1x pump 4-Pin
Header Lighting 2x RGB-Header 4-Pin (5050), 2x RGB-Header 3-Pin (WS2812B)
Buttons/Switches USB BIOS Flashback (external)
Audio 7.1 (Realtek ALC1220)
RAID level 0/1/10 (X570)
Multi-GPU AMD 2-Way-CrossFireX (x16/x4)
Power connections 1x 24-Pin ATX, 1x 8-Pin EPS12V, 1x 4-Pin ATX12V
Graphics CPU
Lighting red, 1 zone (emphasis middle)
Special features AMD X570 with fan, audio+solid capacitors, Diagnostic LED (LED indicators), 1x M.2-passive cooler
Warranty three years (from date of manufacture, handling by merchant)
Itse ostaisin mielummin tollaisen kuin ton b450.Tai vastaavan saman hintaisen muilta valmistajilta jos siis aikoisin käyttää ton verran emoon.
176€ amazonissa ja ilmaiset postikulutJa mistä tämä emo löytyy tuohon hintaan? Ei taida ainakaan suomesta saada?
176€ amazonissa ja ilmaiset postikulut
Eikös tuossa MSI gaming plus x570 emossa ollut aika huono VRM?
Eipä siellä ole yhdessäkään bios-versiossa itselle vastaan tullut, ja kuitenkin nyt taitaa olla 8. bios menossa. Eli jos on ollut, niin mahdollisesti jonkun omaa kokkailua tai betaa.Osaako joku sanoa pitäisikö X470 Taichissa olla jossain jemmassa tuuletinten step up / step down -säädöt? Ei löydy kirveelläkään, joissain videoissa nuo näkyy, mutta liekö sitten poistettu uudemmista BIOSeista?
VRM osiltaan samoja, paitsi jäähyrivat kasvaa.Gaming Plus x570 on käsittääkseni (korjatkaa, jos olen väärässä) olennaisilta osiltaan sama lankku, kuin Gaming Edge x570.
Lainaus tuolta videosta: "Obviously, I would be avoiding the MSI Gaming Edge like the plague".
VRM osiltaan samoja, paitsi jäähyrivat kasvaa.
Liioittelemalla saa huomiota. Jos haluaa 3900X+ ja kellottaa, niin kannattaa välttää.
Riippuu mitä ominaisuuksia tarvitsee. Niitä on muitakin kuin VRM. Tuo lauta ei ole kyllä kovin onnistunut setti, siksi lienee harvalle oikea.Videossa liioitellaan eroja, se on totta. Mutta kannattaako sitä hintaluokkansa huonointa lautaa ostaa, kun (noista videolla testatuista vaihdoehdoista) esim. Gigabyten Aorus Eliteen on hintaeroa vain 30 euroa (hinta.fi perusteella)?
Videossa liioitellaan eroja, se on totta. Mutta kannattaako sitä hintaluokkansa huonointa lautaa ostaa, kun (noista videolla testatuista vaihdoehdoista) esim. Gigabyten Aorus Eliteen on hintaeroa vain 30 euroa (hinta.fi perusteella)?
Videon testivoittaja-Asuksen (VRM testattiin) saa vaikka Gigantista:
ASUS Prime X570-P, hinta 209€
Voitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
Miten tämä on näin ristuksen hankala päättää emolevy 3900x:lle.
Mahd. lähelle 900 euroa pitäisi saada 3900x, emo ja 32 gigaa rammia.
Olen vaihtanut mielipidettä noin 100 kertaa näiden välillä:
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
Gigabyte x570 Aorus Elite
Ja nyt olen kaatumassa X570-P:n kannoille.
Joka paikassa lukee että on karsittuja emolevyjä "edulliset" x570, mutta en ole itse vielä keksinyt mitä noin niinkun oikeasti puuttuu.
Ihte kans mietin tuota X570-P ja Aorus Eliteä. Joku täällä suositteli jälkimmäistä.
Joka paikassa lukee että on karsittuja emolevyjä "edulliset" x570, mutta en ole itse vielä keksinyt mitä noin niinkun oikeasti puuttuu.
Nähtävästi on tuottelias kanava, kun tämä on eri video:
Katso verkkopiiri ja äänipiiri, ne on ne yleisimmät karsitut asiat.
Aoruksessa on Intelin LAN, TUFissa Realtek mutta hieman parempi I/O (+WLAN). Kerran koneeseen on tulossa yli 500€ hintainen 3900X niin panostaisin emoon sen verran, että saisi jommankummann näistä.
Tää kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Samassa veneessä ollaanVoitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
Vähän sama juttu mutta en nyt 3900x ole ostamassa vaan ostaakko parempi emo+prossu heti alkuun vai budjettikone jota sitten päivittää ja budjettikoneen sisukset toiseen koneeseen.Tää kuulostaa hyvin, hyvin tutulta. Samassa veneessä ollaan![]()
Yleensä porukalla on jo äänikortti joten integroitu äänipiiri yleensä disabloidaan,samoin näytönohjaimissa on myös äänipiirit eikä noissa verkkokorteissa ole oikeasti suurempia eroja eli se realtekin halpis toimii ihan hyvin.Ainoa mistä olisi kai tulevaisuudessa hyötyä on usb-c liitin ja usb 3.1 gen2(usb 3.2) eli se 10Gbit/s versio.Minulla on Aorus Elite ja on toiminut hyvin. En nyt sinänsä osaa mitenkään sen kummemmin arvostella mutta liitännät takapaneelissa tuossa on hyvät, joskin usb-c puuttuu, ja VRM on kunnossa. Heikkoutena emossa olevien liitäntöjen yms. kilkkeiden määrä vs. mitä normaalisti tältä hintaluokalta on odottanut. Ei ole siis mitään debugging numerotauluja ja esim. fan headereitakin on kohtuullisen rajallisesti. Periaatteessa parhaat hintalaatusuhteen emot on tuo X570 Aorus Elite ja X570 TUF Gaming. Aoruksessa on Intelin LAN, TUFissa Realtek mutta hieman parempi I/O (+WLAN). Kerran koneeseen on tulossa yli 500€ hintainen 3900X niin panostaisin emoon sen verran, että saisi jommankummann näistä.
Kaikennäköinen ylimääräinen I/O emoista ja yleensä myös äänipiiri/verkkopiiri on halvin mahdollinen. Vertaa päikseen liitäntälistaukset vaikka X570 Aorus Elite tai X570 TUF Gaming osalta noiden lähiaikoina suunnilleen samassa hintaluokassa pyörineiden X470 Taichi/Crosshair VII kanssa. Toki monelle käyttäjälle nuo puuttuvat kilkkeet ovat muutenkin ylimääräisiä, esim. se debuggausledi on lähinnä mukava ongelmatilanteissa mutta ei mikään superkriittinen valtaosalle.
ilmajouset kotelossa joka hytkyy ja välkyttää rgb ledejä musiikin tahdissa?.Kotelo on tietenkin cromattu ja ledeillä valaistut vesijäähyn putket on ulkona "vauhtiraitoina".Voitteko näyttää tyhmälle missä X570-P on testattu. En löydä tuosta videosta kuin TUF Gamingin.
MSI B450 Carbon
Asus x570-P
Asus x570 TUF Gaming
Gigabyte x570 Gaming X
aktivointihan tuossa pamahti mutta sen saa korjattua rahalla (huoh)
Kone hetken ekalla buutilla miettI että mitä mitä nyt mutta sitten kiltisti vaan mentiin windowsiin eli selvisin ilman uudelleenasennusta, wauh!!
Suuremmat muistinopeudet ainakin kasvattavat muistiohjaimen kuormaa samoin kuin nostavat Infinity Fabricin nopeutta (jos se ei tipu epäsynkkaan muistiväylän kanssa) tuottaen vähäsen lisää lämpöä.Testailin samalla miten muistit kellottuvat (G.Skill Flare X, 16GB (2 x 8GB), 3200 MHz, CL14). Mielenkiintoinen havainto oli, että kun muistien nopeutta nosti, niin buusteihin oli vaikutusta ja ainakin Cinepeli R20:llä tulokset huononivat vs. muistit vakioasetuksilla. Testailin kuitenkin pääasissa TimeSpy-testillä nopeuksien eroja ja parhaaksi nopeudeksi minun testeillä osoittautui 3533mhz CL 14. Kun nopeuden nosti 3600mhz, niin tulos vain huononi. Kone on pelikäytössä joten kait TimeSpyn tulos on painavampi kuin Cinebenchin(?)
Suuremmat muistinopeudet ainakin kasvattavat muistiohjaimen kuormaa samoin kuin nostavat Infinity Fabricin nopeutta (jos se ei tipu epäsynkkaan muistiväylän kanssa) tuottaen vähäsen lisää lämpöä.
Ja jos jäähy on jo muuten täystyöllistetty jäähdyttäessään prossua, niin sellainen tietenkin näkyy boostikelloissa.
Latenssien kasvu myös kumoaa helposti pienen muistiväylän kellotaajuusnousun monissa testeissä, koska hakuaika ottaa takapakkia.
Ja ilman käsin asetettuja kaikkia latensseja, jotain varmasti löysääntyy kun nostat muistiväylän 3533MHz:sta 3600MHz:an.
Eli jos joudut löysäämään latensseja, kelloja pitäisi saada enemmän kuin marginaalisesti ylöspäin hakuajan pysymiseksi samana.
Ryzen Master taitaaolla kyseessä.. Ja itsekin uteluaisuuttani testasin ton "Cinepelin" ja tulos oli (omasta mielestä) umpipaska, 2891.. Tuo tulos siis CB20.
Vakijäähyn alla prossu huus armoa kun lämmöt huiteli 87 asteessa. Ei hyvä...