AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Soulless Ginger

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.08.2019
Viestejä
83
Mikähän tässä windows 10 kannattaa laittaa power planiksi 3700X kanssa kun "paras suoritusteho" pitää kelloja yli 4Ghz ja jäähdytin joutuu vähän väliä vedellä edes takas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Mikähän tässä windows 10 kannattaa laittaa power planiksi 3700X kanssa kun "paras suoritusteho" pitää kelloja yli 4Ghz ja jäähdytin joutuu vähän väliä vedellä edes takas.
Se AMD:n oma (AMD Ryzen Balanced) mikä tulee, kun asentaa chipset ajurit heidän sivuiltaan.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Hmm. Time Spy siis ilmeisesti tykkää paitsi nopeista muisteista niin myös all core -kellotuksesta? Näyttää pbo off, pbo on ja autoOC tulokset pyörivän 7200-7500 luokassa vrt. oma reilu 8000 @4,2GHz. Olisi kiinnostavaa, jos joku 3600X:n omistaja testaisi.

Taidan ottaa ensi viikolla tutkintaan, että miten tuo muistiskaalaus tuossa tarkasti ottaen toimii.

Edit: Kun tuosta power planista oli puhetta, niin huomasin viikolla kuinka juurikin Time Spyn cpu score parani Ryzen-räätälöityjen profiilien ~7950:stä yli sata pojoa kun vaihtoi Windowsin omiin profiileihin. Tiedä sitten, oliko sattumaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
225
Tässä hyvää vertailukohtaa jollekkin, ettei juurikaan ole performance eroa x570 ja b450. Et tosin maininnut, että mitkä muistit.
Ballistix Sport LT 3200cl16 @ 3800 18-18-18-38. En tiedä onko tossa Tomahawkin PBOssa jotain vikaa, vai onko prossu huono kun ei se näytä kelloihin vaikuttavan. Auto OC nostaa kellot 4,2Ghz mutta kone ei ole vakaa sillä :)
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Ballistix Sport LT 3200cl16 @ 3800 18-18-18-38. En tiedä onko tossa Tomahawkin PBOssa jotain vikaa, vai onko prossu huono kun ei se näytä kelloihin vaikuttavan. Auto OC nostaa kellot 4,2Ghz mutta kone ei ole vakaa sillä :)
Ei tuo PBO x570 Taichissakaan kelloihin vaikuta muuten kun PBOn kanssa ilmeisesti prossu voi boostata nopeammin yms pienempää reagointiaikaa. PBO ei ylikellota, niin olen tuon ymmärtänyt.
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
461
Tänään julkaistulla Msi beta biossilla (ABBA) asetukset autolla boostaa 3700x coreista 6x 4400mhz ja 2x4375mhz. Seurailin cinebench single core testiä, niin yksi core hakkasi koko ajan 4400mhz, vaihdellen välillä muutaman coren välillä.

edit. ja pbo limit override tuli kokeiltua +25mhz, niin pari corea käy 4425mhz, ei kylläkään tuonut cine r20 single core testiin lisää pointseja, sama noin 500p.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 317
Onko Ryzen masterillä kellottaminen todellakin niin että Windowsin käynnistäessä kellot on aina vakiot ja täytyy tuo ohjelma käynnistää ja ottaa haluttu profiili joka kerta uudelleen käyttöön?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Onko Ryzen masterillä kellottaminen todellakin niin että Windowsin käynnistäessä kellot on aina vakiot ja täytyy tuo ohjelma käynnistää ja ottaa haluttu profiili joka kerta uudelleen käyttöön?
Käsittääkseni ZenStates, Ryzen Master jne. toimivat noin. Ainoastaan uefi-biosista tekemällä kellotuksen se pysyy ja säilyy siellä biosissa itsessään (ellei syystä X resetoidu, esim. C-mos patterin vaihto, uefi-biosin päivitys tjsp). TOSIN nuo edellä suluissa mainitut eivät taas vaikuta esim. ZenStatesin tai Ryzen Masterin juttuihin jotka käynnistyvät vasta sitten kun se käyttöjärjestelmä käynnistyy.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 803
Taneli- kerkesi jo vastaillakkin. Syynä lienee Ryzen Masterien tms kanssa se, että jos joku aloittelija tai kuka nyt vaan onnistuu tuuhioimaan sinne sen tason asetukset ettei oo mitään mahdollisuuttakaan enää käynnistyä edes biossiin asti niin Masterin tapauksessa kone käynnistyy täysin normaalisti kun yrittää niitä kelloja/asetuksia uudestaan vasta kun Ryzen masterin käynnistää.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
385
Jimms kertoo 3900X tuotesivuilla:

"Tietoa Ryzen 9 3900X:n saatavuudesta
Saapuneita eriä:
18.7. 20kpl (loppuunmyyty)
8.8.yli 25kpl (loppuunmyyty)
19.8. 10kpl (loppuunmyyty)
21.8. 10kpl (loppuunmyyty)
30.8 5kpl (loppuunmyyty)

Seuraavat erät:
3.10. yli 25kpl (kokonaismäärää ei vahvistettu, erän riittävyys ennakkotilauksiin avoinna)
Julkaisun yhteydessä tehdystä ennakkotilauksestamme toimittamatta yli 25kpl, saatavuutta päivitetään tälle tuotekortille kun valmistaja vahvistaa toimituksen."

Tiukassa on siis kyseinen kivi sitä himoaville. Ei tiedä hyvää myöskään tulevaa 16-corea odottaville.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Otin tuon 3600 sillä, että 3950x tulis sitten koneeseen pian. Se pian taitaa olla tätä menoa keväällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Onneksi ostin 3600 välimalliksi, olisi muuten jo hermot päreinä :nb: Tuolla pärjäilee itse asiassa sen verran hyvin että vaihtoehtona olisi odotella 4000-sarja ja ostaa siitä sopiva malli. Josko ne saisi sitten jo melkeen julkaisussa ja boostitkin menisi sinne asti mitä paketin kyljessä lukee.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Laitoin x570 Taichiin päälle myös 200Mhz auto-oc:n PBOn kaveriksi(vihdoin löysin että mistä).
3600 boostailee max 4275Mhz tuon kanssa HWiNFOn mukaan. Jopa hetkittäin pisti menemään yli 4200Mhz kaikilla coreilla yhtäaikaa.
Tiedä sitten miten luotettavasti HWiNFO pysyy perässä näyttäen live kelloja.
 
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
51
Kertokaas tietäjät mitä pitäis tehdä. Oon harkinnut ostavani 3900x:n ja siihen kylkiäiseksi 5700 xt ( PowerColor Radeon RX 5700 XT Red Devil OC -näytönohjain, 8GB GDDR6 - 499,00€ ). Oon nyt ettiny ikuisuuden sopivaa emolevyä tälle setille ja kun noissa x570 emoissa on kaikissa tyyliin toi chipset tuuletin, joka ilmeisesti menee ihan solmuun näytönohjaimen kanssakäymisestä.. Sit taas jos nappaisin jonkun x470 emolevyn, niin niissä jotka oon kattonu läpi ei ole bios flashback toimintoa, ei tietenkään. Oon yrittäny haravoida sopivia/hyviä emoja hyödyntäen tätä listaa ( AM4 Vcore VRM Ratings v1.3 (2019-09-04) ). Aina kun joku näyttää sopivalta, niin heti löydän jonkinlaista negatiivista arvostelua kyseisestä mallista. Kuinka todenmukaisia on väitteet noista chipsetin ongelmista x570 emolevyillä? Toiset sanoo, että ne tukkeutuvat ajan myötä ja menevät rikki joka tapauksessa. Toiset taas sanoo, että lämmöt nousee liian korkeelle ja jopa koko kone kaatuu siihen. Jos kotelossa on riittävän hyvä ilmanvaihto, niin onkohan toi chipsetin ylikuumenemisongelma mitätön? Jos olisi vaikka kotelon edessä 2 tuuletinta, takana 1 ja katossa 1 tai 2? Emolevyjen VRM ominaisuuksia en ymmärrä tippaakaan. En ole aikeissa kellottaa yhtään mitään. HELP

Mitä ootte mieltä tästä? Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy - 214,90€ löysin tämän kautta -->
Entäs tämä? Asus TUF GAMING X570-PLUS, ATX-emolevy - 259,90€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Asuksella on surkea tuo piirisarjatuulettimen sijoittelu. Näytönohjaimen kuuma puhalletaan suoraan päälle.

Kaikissa emoissa ei muistaakseni voi tuuletinta säätää hiljaiselle tai kokonaan pois. Saattaa kyllä olla korjautunut uusilla bioksilla.

Jos ei ole noita ongelmia, niin sinun kotelossasi tuskin tarvitsee piirisarjatuulettimen pyöriä.

VRM on riittävä kaikissa X570 emoissa, jos et kellota ja kotelo ei ole aivan ummessa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Jimms kertoo 3900X tuotesivuilla:

"Tietoa Ryzen 9 3900X:n saatavuudesta
Saapuneita eriä:
18.7. 20kpl (loppuunmyyty)
8.8.yli 25kpl (loppuunmyyty)
19.8. 10kpl (loppuunmyyty)
21.8. 10kpl (loppuunmyyty)
30.8 5kpl (loppuunmyyty)

Seuraavat erät:
3.10. yli 25kpl (kokonaismäärää ei vahvistettu, erän riittävyys ennakkotilauksiin avoinna)
Julkaisun yhteydessä tehdystä ennakkotilauksestamme toimittamatta yli 25kpl, saatavuutta päivitetään tälle tuotekortille kun valmistaja vahvistaa toimituksen."

Tiukassa on siis kyseinen kivi sitä himoaville. Ei tiedä hyvää myöskään tulevaa 16-corea odottaville.
No, onpahan aikaa saada taatusti toimiva bios emolle tässä odotellessa. Oma tilaus ollut sisässä 17.7 alkaen. Onneksi vanha kone toimii moitteetta edelleen
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
No, onpahan aikaa saada taatusti toimiva bios emolle tässä odotellessa. Oma tilaus ollut sisässä 17.7 alkaen. Onneksi vanha kone toimii moitteetta edelleen
Samaa miettinyt oman tilaukseni kanssa, että ehtii emon uefi-bios päivittyä ja eilen tuli ilmoitusta että:
"
Valitettavasti saimme kuittauksen tuotevastaavaltamme, että tulo on jälleen viivästynyt. Arvioitu toimitus keskusvarastolle on 1.10.2019, josta toimitus 2-5 arkipäivää. Haluatteko pitää tilauksen voimassa?
"

Joten odotellaan nyt. Järkisyin en saa itselleni kuitenkaan perusteltua 3950X hankkimista (vaikka toki olisi se hieno) mutta tuo 3900X on hyvä päivitys 1700X mallista.
 
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
51
Asuksella on surkea tuo piirisarjatuulettimen sijoittelu. Näytönohjaimen kuuma puhalletaan suoraan päälle.

Kaikissa emoissa ei muistaakseni voi tuuletinta säätää hiljaiselle tai kokonaan pois. Saattaa kyllä olla korjautunut uusilla bioksilla.

Jos ei ole noita ongelmia, niin sinun kotelossasi tuskin tarvitsee piirisarjatuulettimen pyöriä.

VRM on riittävä kaikissa X570 emoissa, jos et kellota ja kotelo ei ole aivan ummessa.
Mitä nyt oon lukenut nii tuntuu, että ihan sama vaikka se chipset tuuletin ois kuinka alhaalla "pois" näyttiksen tieltä, niin se on silti huono juttu :D Onko x470 emojen VRM millä tasolla verrattuna x570 jotenki näin yleisesti? Pärjäisköhän jollain x470 emolla ja 3900x kombolla ilman ongelmia? Alkaa häiritsee kun mietin et millasia turhia ongelmia tosta x570 "ylimääräsestä" chipet tuulettimesta voi koitua.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
840
Jimms kertoo 3900X tuotesivuilla:

"Tietoa Ryzen 9 3900X:n saatavuudesta
Saapuneita eriä:
18.7. 20kpl (loppuunmyyty)
8.8.yli 25kpl (loppuunmyyty)
19.8. 10kpl (loppuunmyyty)
21.8. 10kpl (loppuunmyyty)
30.8 5kpl (loppuunmyyty)

Seuraavat erät:
3.10. yli 25kpl (kokonaismäärää ei vahvistettu, erän riittävyys ennakkotilauksiin avoinna)
Julkaisun yhteydessä tehdystä ennakkotilauksestamme toimittamatta yli 25kpl, saatavuutta päivitetään tälle tuotekortille kun valmistaja vahvistaa toimituksen."

Tiukassa on siis kyseinen kivi sitä himoaville. Ei tiedä hyvää myöskään tulevaa 16-corea odottaville.
Gigantista saa viikossa kahdessa halvemmalla. Nopeemmin kuin virtalähde jimmsistä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
334
Samaa miettinyt oman tilaukseni kanssa, että ehtii emon uefi-bios päivittyä ja eilen tuli ilmoitusta että:
"
Valitettavasti saimme kuittauksen tuotevastaavaltamme, että tulo on jälleen viivästynyt. Arvioitu toimitus keskusvarastolle on 1.10.2019, josta toimitus 2-5 arkipäivää. Haluatteko pitää tilauksen voimassa?
"

Joten odotellaan nyt. Järkisyin en saa itselleni kuitenkaan perusteltua 3950X hankkimista (vaikka toki olisi se hieno) mutta tuo 3900X on hyvä päivitys 1700X mallista.
Kysyitkö ihan vai tuliko tuo viesti ilmoittamatta?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Kysyitkö ihan vai tuliko tuo viesti ilmoittamatta?
Tuo tuli ilman erillistä kysymystä mutta olin aiemmin antanut hieman palautetta siitä että jos he ilmoittavat tietyn arvion on kohteliasta ilmoittaa mikäli se ei pidä paikkaansa ettei minun ja noutopisteen palvelijan työ/vapaa-aika kulu erillisessä paketin etsimisessä. Eli pyrkivät varmaankin siksi tiedottamaan minua tarkemmin tuosta.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Tuo tuli ilman erillistä kysymystä mutta olin aiemmin antanut hieman palautetta siitä että jos he ilmoittavat tietyn arvion on kohteliasta ilmoittaa mikäli se ei pidä paikkaansa ettei minun ja noutopisteen palvelijan työ/vapaa-aika kulu erillisessä paketin etsimisessä. Eli pyrkivät varmaankin siksi tiedottamaan minua tarkemmin tuosta.
Eli olet saanu sen hankala asiakas lipun profiiliisi ;D
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Asus X470-F on saanut myös uuden biosin, 3700X boostaa PBO päällä nyt 3:lla ytimellä ad 4,4GHz (yksi ydin toki kerrallaan), eli hieman aiempaa paremmin. PBO:ssa mulla on 3800X:n powerlimitit, eli maltillisesti saa enemmän virtaa.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Mitä nyt oon lukenut nii tuntuu, että ihan sama vaikka se chipset tuuletin ois kuinka alhaalla "pois" näyttiksen tieltä, niin se on silti huono juttu :D Onko x470 emojen VRM millä tasolla verrattuna x570 jotenki näin yleisesti? Pärjäisköhän jollain x470 emolla ja 3900x kombolla ilman ongelmia? Alkaa häiritsee kun mietin et millasia turhia ongelmia tosta x570 "ylimääräsestä" chipet tuulettimesta voi koitua.
X470 VRM taso on vaihteleva. Mutta on siellä monta kelvollistakin. Biositkin kai alkaa olla kunnossa, kunhan varmistaa myyjältä, että on prossu tuettuna.

Huomasin, että tämä on vähän väärässä ketjussa. "AM4 emolevyt" olisi oikeampi paikka.
 
Liittynyt
17.02.2019
Viestejä
136
Moi.

Eli noin 2-3vk sisään pitäisi virallinen BIOS-korjaus tulla: An Update on 3rd Gen AMD Ryzen Boost Frequencies | Community

Ryzen 5 3600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra gaming (BIOS F42a)
Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16 Predator DDR4 16 GB Kit 2 x 8 GB, 3200 MHz CL16 DIMM XMP

Jos manuaalisesti laitan edes yhden ytimen 4.1GHz ja painan Ryzen masterista "Apply" niin kone jumittaa heti. En ole kerinnyt tämän paremmin testailemaan. Sain noin 3642p Cinebench R20 (Kaikki ytimet menivät testin aikana hädin tuskin hieman yli 4GHz). Lämmöt oli jotain lähemmäs 75-85C vakiotuulettimella.

Laitoin äsken tilaukseen: Noctua Prosessorijäähdytin, NH-U12S, LGA/115x/2011/AM2(+)/AM3(+)/AM4/FM1/FM2* - 60,90€

Prosun mukana tuleva vakiotuuletin on suorastaan surkea. Jos pitäisi äänestää "Kaikkien aikojen huonointa vakiotuuletinta" niin kyllä tämä palkintopallille pääsee.

Noin 60E cooleri suhteutettuna 265E prosun hintaan on kallis. Muutoin olen tyytyväinen tehoihin.

Taidan odotella virallista BIOS-korjausta. Ei ole mun hommia nämä kelloitukset. Eli jos jollain on jo nyt hyvät setit niin tänne heti :) Jos ton saa kulkemaan tolla Noctualla edes sen mitä luvataan eli 4.4GHz kaikki ytimet niin olen tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Moi.

Eli noin 2-3vk sisään pitäisi virallinen BIOS-korjaus tulla: An Update on 3rd Gen AMD Ryzen Boost Frequencies | Community

Ryzen 5 3600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra gaming (BIOS F42a)Prosun mukana tuleva vakiotuuletin on suorastaan surkea. Jos pitäisi äänestää "Kaikkien aikojen huonointa vakiotuuletinta" niin kyllä tämä palkintopallille pääsee.

Noin 60E cooleri suhteutettuna 265E prosun hintaan on kallis. Muutoin olen tyytyväinen tehoihin.
Jossain oli vertailua AMD:n ja Intelin vakiojäähyjen välillä ja sen perusteella Intelillä on sellaista skeidaa joissain malleissa, että tuo AMD vakioropelli on suorastaan luksusta
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 317
Moi.

Eli noin 2-3vk sisään pitäisi virallinen BIOS-korjaus tulla: An Update on 3rd Gen AMD Ryzen Boost Frequencies | Community

Ryzen 5 3600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra gaming (BIOS F42a)
Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16 Predator DDR4 16 GB Kit 2 x 8 GB, 3200 MHz CL16 DIMM XMP

Jos manuaalisesti laitan edes yhden ytimen 4.1GHz ja painan Ryzen masterista "Apply" niin kone jumittaa heti. En ole kerinnyt tämän paremmin testailemaan. Sain noin 3642p Cinebench R20 (Kaikki ytimet menivät testin aikana hädin tuskin hieman yli 4GHz). Lämmöt oli jotain lähemmäs 75-85C vakiotuulettimella.

Laitoin äsken tilaukseen: Noctua Prosessorijäähdytin, NH-U12S, LGA/115x/2011/AM2(+)/AM3(+)/AM4/FM1/FM2* - 60,90€

Prosun mukana tuleva vakiotuuletin on suorastaan surkea. Jos pitäisi äänestää "Kaikkien aikojen huonointa vakiotuuletinta" niin kyllä tämä palkintopallille pääsee.

Noin 60E cooleri suhteutettuna 265E prosun hintaan on kallis. Muutoin olen tyytyväinen tehoihin.

Taidan odotella virallista BIOS-korjausta. Ei ole mun hommia nämä kelloitukset. Eli jos jollain on jo nyt hyvät setit niin tänne heti :) Jos ton saa kulkemaan tolla Noctualla edes sen mitä luvataan eli 4.4GHz kaikki ytimet niin olen tyytyväinen.
Kuulostaapas tutulta. Seuraan tilannetta mielenkiinnolla. Itsellä myös tuo NH-U12S mutta tällähetkellä kahdella Alpenföhn Wing Boost 3 -tuulettimella ja 3600 ilman X:ää. 3630p tällä hetkellä Cinebench tulos. Parempaakin sain mutta en kovin vakaana.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Arcticin Freezer 34, 3600 4,1GHz ja 1,39V. Lämmöt CB20 luokkaa 73-75C ja peleissä 50-69C. Hyvin riittää nuo lähempänä 20€:a olevat jäähyt kuudelle ytimelle.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 168
Jos ton saa kulkemaan tolla Noctualla edes sen mitä luvataan eli 4.4GHz kaikki ytimet niin olen tyytyväinen.
Ihan normaalia että kaikkien ytimien rasituksessa kellot 4GHz luokkaa. Ei AMD lupaa tuolle kaikkien ytimien rasituksessa 4.4GHz kelloja, se on hetkittäinen ja yhden ytimen max kellotaajuus.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Tein modatut biosit Asuksen Crosshair VI, VII ja VIII sarjan emolevyille.
Biosit on AGESA 1.0.0.3ABB pohjaisia ja ne on rakennettu uudelleen boostikorjauksella varustetulla 46.49.0 SMU versiolla.

Crosshair VI: https://www.overclock.net/forum/28120992-post43001.html
Crosshair VII: https://www.overclock.net/forum/28120996-post9366.html
Crosshair VIII: https://www.overclock.net/forum/28121000-post802.html
Oliko tuo C6H bios tehty Shaminon tuuletin fixin sisältävän 0002 beta biosin pohjalta? Vasta latasin ja asensin, ainakin tuli kuva :tup: seuraavaksi vaihtuu prossu..
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
106
Moi.

Eli noin 2-3vk sisään pitäisi virallinen BIOS-korjaus tulla: An Update on 3rd Gen AMD Ryzen Boost Frequencies | Community

Ryzen 5 3600X
Gigabyte X470 AORUS Ultra gaming (BIOS F42a)
Kingston HyperX HX432C16PB3K2/16 Predator DDR4 16 GB Kit 2 x 8 GB, 3200 MHz CL16 DIMM XMP

Jos manuaalisesti laitan edes yhden ytimen 4.1GHz ja painan Ryzen masterista "Apply" niin kone jumittaa heti. En ole kerinnyt tämän paremmin testailemaan. Sain noin 3642p Cinebench R20 (Kaikki ytimet menivät testin aikana hädin tuskin hieman yli 4GHz). Lämmöt oli jotain lähemmäs 75-85C vakiotuulettimella.

Laitoin äsken tilaukseen: Noctua Prosessorijäähdytin, NH-U12S, LGA/115x/2011/AM2(+)/AM3(+)/AM4/FM1/FM2* - 60,90€

Prosun mukana tuleva vakiotuuletin on suorastaan surkea. Jos pitäisi äänestää "Kaikkien aikojen huonointa vakiotuuletinta" niin kyllä tämä palkintopallille pääsee.

Noin 60E cooleri suhteutettuna 265E prosun hintaan on kallis. Muutoin olen tyytyväinen tehoihin.

Taidan odotella virallista BIOS-korjausta. Ei ole mun hommia nämä kelloitukset. Eli jos jollain on jo nyt hyvät setit niin tänne heti :) Jos ton saa kulkemaan tolla Noctualla edes sen mitä luvataan eli 4.4GHz kaikki ytimet niin olen tyytyväinen.
Max boost for AMD Ryzen processors is the maximum frequency achievable by a single core on the processor running a bursty single-threaded workload.

Lähde: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600x
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
31
Mitä nyt oon lukenut nii tuntuu, että ihan sama vaikka se chipset tuuletin ois kuinka alhaalla "pois" näyttiksen tieltä, niin se on silti huono juttu :D Onko x470 emojen VRM millä tasolla verrattuna x570 jotenki näin yleisesti? Pärjäisköhän jollain x470 emolla ja 3900x kombolla ilman ongelmia? Alkaa häiritsee kun mietin et millasia turhia ongelmia tosta x570 "ylimääräsestä" chipet tuulettimesta voi koitua.
stressasin itse tuosta chipset-tuulettimen sijoittelusta kun kasasin konetta C8H:lle, sillä sapphiren vega 56 tulee ylimmässä pcie-slotissa sen päälle. omien testailujen mukaan chipsetin lämmöt pysyivät kuitenkin samoissa, oli gpu millä paikalla tahansa. chipsetin tuuletinta en ole vielä edes huomannut kuulevani meshify c:n sisältä.

tuossa joku kommentoi että asuksella olisi sijoittelussa jotain ongelmia. ilmeisesti se hyvin pieni rako mikä näyttiksen ja tuulettimen väliin jää, toimii ihan riittävästi. itellä ei tosin oo mitään mikä gen4-kaistaa hirveästi tukottaisi ja siten nostaisi chipsetin lämpöjä.

itse olen ollut siinä ymmärryksessä että asrockin hyrrän paikka on pahempi. mutta nää on näitä juttuja mitä lukee netistä ja toistelee, vaikka ei oo sen tarkemmin perehtynyt asiaan.

toistaiseksi tää emo on toiminut moitteetta ja sijoitus mielenrauhaan 3900x:n kanssa on ollut itselle perusteltu.

edit. tosiaan siis meshify c ja ilmajäähdytys, eli ilmaa liikkuu kohtuullisesti kotelossa. mainitsen nyt vielä, koska silläkin voi toki olla vaikutusta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
131
Laitoin tuon Stiltin modaaman biosin sisään C6H:lle. Kaikki asetukset defaulttina 3900x boostasi 100MHz korkeammalle (4,3 - > 4,4), mutta 3600+MHZ muistit eivät joko postanneet tai pukkasivat BSODia, eli paluu 7403 biosiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
949
Tekisi mieli koittaa myös tuota Stiltin biosta mutta ei uskalla kun ei ole varmaa tietoa onko tuossa se tuuletin betafix mukana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itsekkin vetelen vielä tällä shaminon 0002 bioksella C6H emolla. Odottelen rauhassa virallista ABBA biosta. Ja kun mulla ei ole suorituskyvyn/boostin kanssa ongelmia niin miksi vaihtaisin, tosin allcore rasituskellot voisivat nousta
 
Liittynyt
17.02.2019
Viestejä
136
Mutta se 60e cooleri kestää seuraavat 10 prossua jos et taho myyä sitä niin sen hinta on 6e/prossu
Se mikä siinä häiritsee eniten on se, että kun BIOS:sta laitoin "Fan profile" Silent, niin vaikka kone on lähes idle niin se nostaa niitää kierroksia sillain (vakicoolerilla), että se tuuletin alkaa pitämään melua vaikka about. yksi ydin on kuormitettuna.

AMD:n siis kannattaisi myydä noita prosuja ilman vakicooleria (hinnasta tietysti pois sen tuulettimen hinta) koska käytännössä kaikki töhöt kuten minä joutuvat ostamaan kunnon coolerin tilalle.

AMD:n omilta sivuilta piti näköjään ladata AMD_Chipset_Drivers_v1.8.19.0915. Niin esim. TPM löytyy laitteena jne. Yleensähän nämä löytyvät emolevyn valmistajan sivuilta. Aikamoista häslinkiä.

Omalla ohjelmalla minkä olen koodannut (se kuormittaa tällä hetkellä 4x ytimiä) niin Ryzen Masterin mukaan ainakin 4 x ytimiä kävi 4.2GHz. Alustavan testin mukaan mun oma ohjelma kuormittaa paremmin prosua/muistia mitä Cinebench R20.

Pitänee vielä testata paremmin kunhan ehdin/jaksan.

Ajattelin postailla omat kokemukset. Tuli vain mieleen, että onkohan AMD speksannut boost-taajuuden heidän vakiotuulettimen mukaan (mainstream users). Se selittäisi sen miksi ei mene täyteen boost-taajuuteen. Lämmöt nousevat liikaa (ajan sillä heidän omalla PBO:lla).

Jos pistät omat voltit ja pakoitat kaikki ytimet max. taajuuteen niin sitten myös TDP on lähes 100% idlenä. Tämän takia päivitin AMD:n i7-2600K:sta (4.4GHz) ettei se veisi niin paljon sähköä.

Eikö siinä AMD:n paketissa lue, että Max boost X. Ei sitä taattu sitä mutta lähes kaikki ymmärsivät asian niin, että sen pitää aina laittaa se siihen ...

Eli siis AMD tavallaan ylimarkkinoi. Noh odotellaan sitä officiaalia fixiä. On siinä 3600X:ssä kuitenkin hinta/tehosuhde kohdillaan.

Tehän tiedätte, että jos AMD ei olisi onnistunut niin ei Intel hintoja laskisi jne.

Vähän niinkuin tämä Suomen valtion Alkon monopoli. Voi myydä viinaa ylihinnalla koska kilpailu on kielletty. Vai miksi kaikki hakevat viinaa ulkomailta? :) Hieman offotopic mutta pointtina heitin. Onko hiljattain jonkin juotavan hinta laskenut? Eikö päinvastoin ...
 
Viimeksi muokattu:

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 168
Se mikä siinä häiritsee eniten on se, että kun BIOS:sta laitoin "Fan profile" Silent, niin vaikka kone on lähes idle niin se nostaa niitää kierroksia sillain (vakicoolerilla), että se tuuletin alkaa pitämään melua vaikka about. yksi ydin on kuormitettuna.

AMD:n siis kannattaisi myydä noita prosuja ilman vakicooleria (hinnasta tietysti pois sen tuulettimen hinta) koska käytännössä kaikki töhöt kuten minä joutuvat ostamaan kunnon coolerin tilalle.
Vakio coolerissa on ihan riittävä normaalissa käytössä ja ongelma on siinä miten emo ohjaa sen tuuletinta.

Kannattaa säätää se profiili manuaalisesti. Ainakaan minulla ei idlessä nouse lämmöt yli 50C, joten tuuletin on säädetty pitämään samat kierrokset 0-50C. Siitä ylöspäin sitten kierrokset nousee, mutta siihenkin olen laittanut reilun viiveen. Taisi olla 3s ja sitten vasta nostetaan kierroksia jos lämmöt edelleen yli 50C.

Samalla tavalla tuo Noctua tulee pumppaamaan noita kierroksia, toki sen verran hiljainen että tuskin kuulet kun niin tapahtuu.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Tuli hankittua 3800X (1929sus) koska miksei, eilen sain koneeseen kiinni. Ekalla bootilla windows päätti asentaa kaikki ajurit uudestaan. Boottasi pikselimössö resolla toinen näyttö pimeänä ilman verkkoyhteyttä, asenteli sitten ajurit itsekseen uudestaan. Sitten ihmettelyä kun tuulettimet humppasi, idle jännitteet työpöydällä pysyvästi 1.4-1.5v ja lämmöt pomppi 50-60c välillä. Hetken tutkittua syylliseksi paljastui windowsin search joka käytti 20% cpu:ta, tämä korjaantui windows päivityksellä. Emona vanha C6H jossa Stiltin SMU modi bios, ihan hyvältä näyttää kellot pikaisten testailujen jälkeen. Viisi corea kahdeksasta menee yli 4.5Ghz ja multi core boostit pyöri +/- 4.3Ghz. PBO disabled, docp standard ja manual fan curve muuten täysin stock/auto asetuksilla. Muisteja täytyy viellä laitella käsin kun kerkee ja jaksaa.

CB20 antoi sc 511 mc 5002 parhaalla ajolla

2019-09-12_13-41-15.png
2019-09-12_02-20-31.png
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Vakio coolerissa on ihan riittävä normaalissa käytössä ja ongelma on siinä miten emo ohjaa sen tuuletinta.

Kannattaa säätää se profiili manuaalisesti. Ainakaan minulla ei idlessä nouse lämmöt yli 50C, joten tuuletin on säädetty pitämään samat kierrokset 0-50C. Siitä ylöspäin sitten kierrokset nousee, mutta siihenkin olen laittanut reilun viiveen. Taisi olla 3s ja sitten vasta nostetaan kierroksia jos lämmöt edelleen yli 50C.

Samalla tavalla tuo Noctua tulee pumppaamaan noita kierroksia, toki sen verran hiljainen että tuskin kuulet kun niin tapahtuu.
Luulenpa että monikaan ei ole oikein sisäistänyt varsinkaan biossin tuuletin säätöjä. Meni ttelläkin hetki opetellessa. Esim. tää C6H ei biossissa anna mitään portaatonta käyrää vääntää vaan siellä on ainoastaan low med high.
Moni varmaan vetää tuon low:n ihan mahettoman alas tyyliin missä tuuletin just pyörii. Ne säädöt kannattaa tehä niin että low on niin ylhäällä että ei vielä kuule sitä tuuletinta. Medium sitten siitä taas ylös sen verran että sen kuulee mutta ei ole vielä itselle häiritsevä. High sitten maksimiin.
Lämmöiksi sitten med 70 ja high 75. Ja jos on viive säätö niin joku 3 sekunnin viive. Jollain tollasilla itte sain ihan miellyttäväksi noi tuuletin säädöt silloin kun ilmalla vielä pyörittelin.

Nyt jos sen low:n pistää mahollisimman alas, niin prossu ottaa vaan lämpöä ja sitten herkästi mennään sen mediumin ylitte jolloin sitten se puhallin alkaa kuulumaan. Ja sitten kohta se taas tiputtaa takas sinne low rajalle.

Olis kyllä hienoa jos sais portaattomat käyrät biosista tehty. Refu Vega oli siitä jännä että se alko aina aikalailla portaattomasti nostelemaan kierroksia ja samoiten tiputti. Se oli jotenkin paljon miellyttävänki kuin se että yht äkkii repästään kierroksia koneeseen huomattavasti lisää.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 579
Luulenpa että monikaan ei ole oikein sisäistänyt varsinkaan biossin tuuletin säätöjä. Meni ttelläkin hetki opetellessa. Esim. tää C6H ei biossissa anna mitään portaatonta käyrää vääntää vaan siellä on ainoastaan low med high.
Moni varmaan vetää tuon low:n ihan mahettoman alas tyyliin missä tuuletin just pyörii. Ne säädöt kannattaa tehä niin että low on niin ylhäällä että ei vielä kuule sitä tuuletinta. Medium sitten siitä taas ylös sen verran että sen kuulee mutta ei ole vielä itselle häiritsevä. High sitten maksimiin.
Lämmöiksi sitten med 70 ja high 75. Ja jos on viive säätö niin joku 3 sekunnin viive. Jollain tollasilla itte sain ihan miellyttäväksi noi tuuletin säädöt silloin kun ilmalla vielä pyörittelin.

Nyt jos sen low:n pistää mahollisimman alas, niin prossu ottaa vaan lämpöä ja sitten herkästi mennään sen mediumin ylitte jolloin sitten se puhallin alkaa kuulumaan. Ja sitten kohta se taas tiputtaa takas sinne low rajalle.

Olis kyllä hienoa jos sais portaattomat käyrät biosista tehty. Refu Vega oli siitä jännä että se alko aina aikalailla portaattomasti nostelemaan kierroksia ja samoiten tiputti. Se oli jotenkin paljon miellyttävänki kuin se että yht äkkii repästään kierroksia koneeseen huomattavasti lisää.
Kyllä ainakin Asuks3n x470 Strixissä on ihan käyrällä tehtävät säädöt.

Voisohan tota uutta ABBA biosia kokeilla, mutta kaikki asetukset pitäs vissiin räpellellä uudelleen... Ei millään jaksaisi. :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Luulenpa että monikaan ei ole oikein sisäistänyt varsinkaan biossin tuuletin säätöjä. Meni ttelläkin hetki opetellessa. Esim. tää C6H ei biossissa anna mitään portaatonta käyrää vääntää vaan siellä on ainoastaan low med high.
Moni varmaan vetää tuon low:n ihan mahettoman alas tyyliin missä tuuletin just pyörii. Ne säädöt kannattaa tehä niin että low on niin ylhäällä että ei vielä kuule sitä tuuletinta. Medium sitten siitä taas ylös sen verran että sen kuulee mutta ei ole vielä itselle häiritsevä. High sitten maksimiin.
Lämmöiksi sitten med 70 ja high 75. Ja jos on viive säätö niin joku 3 sekunnin viive. Jollain tollasilla itte sain ihan miellyttäväksi noi tuuletin säädöt silloin kun ilmalla vielä pyörittelin.

Nyt jos sen low:n pistää mahollisimman alas, niin prossu ottaa vaan lämpöä ja sitten herkästi mennään sen mediumin ylitte jolloin sitten se puhallin alkaa kuulumaan. Ja sitten kohta se taas tiputtaa takas sinne low rajalle.

Olis kyllä hienoa jos sais portaattomat käyrät biosista tehty. Refu Vega oli siitä jännä että se alko aina aikalailla portaattomasti nostelemaan kierroksia ja samoiten tiputti. Se oli jotenkin paljon miellyttävänki kuin se että yht äkkii repästään kierroksia koneeseen huomattavasti lisää.
Kai sinne käyrät saa tehtyä, kun onnistuu msin karsitulla biossillakin? Asuksella oli muistaakseni myös se windowsin softasäätökin(ai suite tms) ihan toimiva.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Kai sinne käyrät saa tehtyä, kun onnistuu msin karsitulla biossillakin? Asuksella oli muistaakseni myös se windowsin softasäätökin(ai suite tms) ihan toimiva.
Juu toki saa käyrät tehtyä mutta se käyrä on vaan visuaalinen. Ei se portaattomasti toimi vaan kuten sanoin niin siellä on tasan 3 säätöä.

Ja AI suiteen en koske, on sellasta sontaa se paketti että kone oli ihan solmussa sen kanssa kun sitä testi asennuksessa kokeilin.

Kyllä ainakin Asuks3n x470 Strixissä on ihan käyrällä tehtävät säädöt.
Niin visuaalinen käyrä toki löytyy mutta ei se portaattomasti säädä. Tuohon miinaan minäkin alkuun menin ja ihmettelin kun tuulettimet ulvoo niin helvetisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 094
AI Suite ei ole toimiva ikinä. Se generoi kaatumisia. Kokemusta on usealta vuodelta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 534
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom