Mutta se 60e cooleri kestää seuraavat 10 prossua jos et taho myyä sitä niin sen hinta on 6e/prossu
Se mikä siinä häiritsee eniten on se, että kun BIOS:sta laitoin "Fan profile" Silent, niin vaikka kone on lähes idle niin se nostaa niitää kierroksia sillain (vakicoolerilla), että se tuuletin alkaa pitämään melua vaikka about. yksi ydin on kuormitettuna.
AMD:n siis kannattaisi myydä noita prosuja ilman vakicooleria (hinnasta tietysti pois sen tuulettimen hinta) koska käytännössä kaikki töhöt kuten minä joutuvat ostamaan kunnon coolerin tilalle.
AMD:n omilta sivuilta piti näköjään ladata AMD_Chipset_Drivers_v1.8.19.0915. Niin esim. TPM löytyy laitteena jne. Yleensähän nämä löytyvät emolevyn valmistajan sivuilta. Aikamoista häslinkiä.
Omalla ohjelmalla minkä olen koodannut (se kuormittaa tällä hetkellä 4x ytimiä) niin Ryzen Masterin mukaan ainakin 4 x ytimiä kävi 4.2GHz. Alustavan testin mukaan mun oma ohjelma kuormittaa paremmin prosua/muistia mitä Cinebench R20.
Pitänee vielä testata paremmin kunhan ehdin/jaksan.
Ajattelin postailla omat kokemukset. Tuli vain mieleen, että onkohan AMD speksannut boost-taajuuden heidän vakiotuulettimen mukaan (mainstream users). Se selittäisi sen miksi ei mene täyteen boost-taajuuteen. Lämmöt nousevat liikaa (ajan sillä heidän omalla PBO:lla).
Jos pistät omat voltit ja pakoitat kaikki ytimet max. taajuuteen niin sitten myös TDP on lähes 100% idlenä. Tämän takia päivitin AMD:n i7-2600K:sta (4.4GHz) ettei se veisi niin paljon sähköä.
Eikö siinä AMD:n paketissa lue, että Max boost X. Ei sitä taattu sitä mutta lähes kaikki ymmärsivät asian niin, että sen pitää aina laittaa se siihen ...
Eli siis AMD tavallaan ylimarkkinoi. Noh odotellaan sitä officiaalia fixiä. On siinä 3600X:ssä kuitenkin hinta/tehosuhde kohdillaan.
Tehän tiedätte, että jos AMD ei olisi onnistunut niin ei Intel hintoja laskisi jne.
Vähän niinkuin tämä Suomen valtion Alkon monopoli. Voi myydä viinaa ylihinnalla koska kilpailu on kielletty. Vai miksi kaikki hakevat viinaa ulkomailta?
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Hieman offotopic mutta pointtina heitin. Onko hiljattain jonkin juotavan hinta laskenut? Eikö päinvastoin ...