Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Omalla setillä (Asus ROG STRIX x470 -F Gaming + 3700x) kestää virtanapista login ruutuun 28 sek.
Omalla setillä (Asus ROG STRIX x470 -F Gaming + 3700x) kestää virtanapista login ruutuun 28 sek. Siitä ekat 15 sek on mustaa ruutua (näyttö pois päältä). Sitten kun näyttö herää, niin loppubootti kestää sen 13 sek. En tiedä onko tämä nyt niin kutsuttu "hidas bootti" vai ei. Entisellä i7 4790k ja Z97 kombolla bootti kesti kyllä vähintään yhtä kauan. Tosin siinä ei ollu tuota alun 15 sek mustaa ruutua.
Itsellä tismalleen sama setti ja buuttaa ~10 sekuntiin.
Ymmärrän kaiken.
W_Pump et saa biosin kautta säätymään kuin cpu lämmön mukaan
Yksi tuollainenkin riittää ja vaikka h_ampista ohjaus.
11.8 sekuntia virtanapin painamisesta sisäänkirjautumisruutuun speksien <-- koneella. Ei ole fast startuppia tms päällä, vaan ihan aito "kylmäkäynnistys". Konetta tulee sammutettua ja käynnistettyä päivittäin, toisinaan useammankin kerran päivään niin kyllä se buutin nopeus itselle merkkaa.Mulla kans 22s, x470-f ja 3700x. Yllätyin, että on noin hidas vaikka tuntuu vikkelältä, oisko jollain Intel-fanboylla antaa verrokkiaikaa?
Mulla (MSI) oli CSM päällä oletuksena. Se voi hidastaa buuttia paljonkin.
Task Manager / Startup näyttää Last BIOS time. Ei tarvi katella sekuntikelloa.
Task Manager / Startup näyttää Last BIOS time. Ei tarvi katella sekuntikelloa.
Mulla (MSI) oli CSM päällä oletuksena. Se voi hidastaa buuttia paljonkin.
Sama itsellä haasteena kun vanha oli Ryzen 1600. Ei onneksi työpöydällä ihan noin korkealle nouse (max 53C) ja lisäksi ASUS antaa säätää viiveen kierrosten nostolle niin ei pienestä piikistä nosta heti kierroksia.
Päädyin sitten vetämään tuon Ai Suiten FanXpertin. Aivan typerää ettei Biosista saa säädettyä tuota critical temperaturea cpu:lle tai vaihtoehtoisesti minkä arvon pohjalta CPU fanheader säätyisi. Lisää typeryyttä, että W_Pump -liitin sekin säätyy pelkän CPU:n llämpöjen mukaan.
Ei tule mulle enää Asuksen lankkua, kuitenkin High-end kellotus emo joka suunnattu porukalle joilla se jäähdytys varmasti on kunnossa ja sitten tuollaisia aivan naurettavia rajoitteita biosissa mitä muilla ei ole..
On ja ei ole, ei se ruoho ole valitettavasti vihreämpää siellä aidan toisellakaan puolen. Esimerkiksi jos alkaa listaamaan emolevyjä joissa on ulkoiselle lämpötila-anturille headerit, niin aika lyhyt on lista jos jättää Asuksen pois.
Kuten aikasemmin sanoin, Argus Monitor windowsiin, lopetat käyttämästä CPU headereita ja kaikki ongelmasi ovat poissa.
Asuksessa (ainakin Crosshairissa ja maximuksessa) W_pump liitin kyllä säätyy muunkin kuin CPU lämpöjen mukaan, kuten vaikka T_SENSOR1
edit: kuten aikaisemmin sanoin: CPU headerit ovat kaikissa Asuksen lankuissa mallista riippumatta turhia, koska niiden käytöstä ei voi täysin muuttaa ilman rajaehtoja.
Mites muuten r3600 saa boostaamaan parhaiten Msi:n emolevyllä?
Tuolla 3dguru ylikellotti kaikki ytimet mutta mainitsi että siitä ei ole varsinaisesti hyötyä koska (yli)kellottamaton cpu boostaa tarvittaessa yksittäisiä coreja korkeammalle taajuudelle?
En aivan ymmärrä tämän cpu:n käytöstä?
Ei onneksi niin pahasti nouse kun on prosessori vakiona mutta tuon PBO:n kanssa nousee aika nopeasti lämmöt ja kun pidän tuota tuuletinta vielä aika hitaalla. Se on muuten semmonen ärsyttävä jurnuttaja. Ilmavirran ääni ei niinkään häiristse vaan tuon resonoiva jurnutus joka alkaa kuulua jossain 50% PWM tienoilla. Täysillä pyöriessä sitä ei havaitse mutta tietysti muuten on sitten ärsyttävän äänekäs.
Mullakin meni hermot suiten kanssa. Aina ku löyty toimiva versio niin heti esim uusilla näyttisajureilla Windows sekosi. En jaksanut enään säätää sillä vaan biossin puolella.Minuakin kyrsi aikanaan melko pahasti hommattuani Asuksen Maximus VII Heron, josta löytyy T_SENSOR veden lämpötilan valvontaa varten, ja sitten kävi ilmi, että BIOSissa tuuletinsäätöjen minimilämpötila ko. sensorille on 40 °C.Ai Suitella sai säädettyä tuulettimia matalammillakin lämmöillä. No sitten jokainen Windows 10:n featurepäivitys tuntui rikkovan Ai Suiten totaalisesti, jolloin totesin että tämä softa oli osaltani tässä, hommasin Corsair Commander Pro:n ja sillä on nyt menty iloisesti.
Olisi mielenkiintoista tietää pelittäisikö tuo homma paremmin Asuksen tai Gigabyten uusilla lankuilla. En jaksanut lähteä tässä vaiheessa koittamaan onneani, joten tilasin MSI Tomahawkin ja jatkan Commanderin kanssa, vaikkakin mieluummin jättäisin ko. härpäkkeen pois ja hoitaisin tuuletinsäädöt suoraan BIOSista. Mutta ainakin kun on tällä tavalla ulkoistanut tuuletinsäädöt, niin ei tarvitse välittää siitä miten huono emon toteutus on.
Minulla kyllä boostaa kaikki coret manuaalikellotuksena 4100 mhz cinebenchissä. PBO:lla kaikki coret ovat n.4000mhz .Mitä virkaa on biossin PBO2 PBO3 jne..?Hyvällä jäähyllä prossun oma precision boost saa jo melkein kaikki irti mitä siitä lähtee. Jos itse ylikellottaa ja laittaa kaikki coret samalle taajuudelle, niin häviää sen korkeamman single core boostin. Oma 3600 boostaa useammankin coren tuonne 4199 taajuuteen. All core boost sitten on yleensä jotain 4000-4100 väliltä riippuen kuormasta (ei käsin kellotettu)(PBO päällä boostaa automaatilla all core välillä melkein tuonne 4199 tuntumaankin, jos ei ole hirveän raskas kuorma). (Precision Boost 2 & Precision Boost Overdrive : AMD Ryzen 9 3900X vs. Ryzen 7 3700X vs. Intel Core i9-9900K: Which is the best gaming CPU?).
Näin lyhyesti, boostaa paremmin mitä parempi jäähy sinulla on.
Mikä cooleri? Siellähän ois vielä tänään giganttissa tarjouksessa Dark Rock Slim.
Minulla kyllä boostaa kaikki coret manuaalikellotuksena 4100 mhz cinebenchissä. PBO:lla kaikki coret ovat n.4000mhz .Mitä virkaa on biossin PBO2 PBO3 jne..?
Kokeilin äsken PBO 2:sta ja kyllä näyttää boostaavan jotkut coret lähes 4200mhz. Taidan käyttää tätä. Kiitokset neuvosta.En osaa noista bios asetuksista pbo:n osalta tarkemmin sanoa, en ole ehtinyt siihen puoleen vielä tarkemmin tutustua. Oletko ryzen masterilla seurannut miten lämmöt, jännitteet ym käyttäytyy rasituksessa? Kannattaa tarkistaa myös VDDG ja VDDP (Ainakin Asuksen emossa nuo on automaatilla aika korkeat joka voi rajoittaa boostia) jännitteet.
Eli prossu paikalleen ja sillä selvä? Olen saanut 'hieman' pessimistisemmän käsityksen. Asensin tässä kokeeksi uuden biosin ja en huomaa äkkiseltään käytössä muutoksia. Flektien säätö kyllä ihan hanuria mutta muuten toimii. Ehkä vaan prossu tilaukseen ja kattoo sitten miten käy.Päivitys onnistuu tuolla emolla.
Kyllä, 3000-sarjalainen toimii tolla lankulla jokaisella zen2 julkaisun jälkeisellä biosillaEli prossu paikalleen ja sillä selvä? Olen saanut 'hieman' pessimistisemmän käsityksen. Asensin tässä kokeeksi uuden biosin ja en huomaa äkkiseltään käytössä muutoksia. Flektien säätö kyllä ihan hanuria mutta muuten toimii. Ehkä vaan prossu tilaukseen ja kattoo sitten miten käy.
3700X ja C6H täällä. Kokeiltu muistit ja bclk synkassa. 3800/1900 vetelee Karhulla heti erroria. 3733/1866 menee Karhua vaikka kuinka monta tuhatta prosenttia virheittä mutta kaatuilee ja reboottailee pelikäytössä satunnaisesti omia aikojaan. 3600/1800 menee ongelmitta.![]()
Oiskos jotain rautalankaa jolla sait toimimaan kyseisen emon 3gen kanssa? Kaveri kolmisen päivää tapellut samalla kombolla ja ei kuulemma lähde pelittämään. Etänä vähän vaikea häntä auttaaa, mutta mitä nopeasti googlettelin niin ei yksin ole ongelman kanssa..
Oiskos jotain rautalankaa jolla sait toimimaan kyseisen emon 3gen kanssa? Kaveri kolmisen päivää tapellut samalla kombolla ja ei kuulemma lähde pelittämään. Etänä vähän vaikea häntä auttaaa, mutta mitä nopeasti googlettelin niin ei yksin ole ongelman kanssa..
Näköjään loppuunmyyty.Mikä cooleri? Siellähän ois vielä tänään giganttissa tarjouksessa Dark Rock Slim.
Jos tuntuu toivottomalta niin jos vinkkaa ees maakunnan niin tän foorumin kautta vois löytää jonku joka saattas vaikka ihan vaan harrastamisen ilosta auttaa.Oiskos jotain rautalankaa jolla sait toimimaan kyseisen emon 3gen kanssa? Kaveri kolmisen päivää tapellut samalla kombolla ja ei kuulemma lähde pelittämään. Etänä vähän vaikea häntä auttaaa, mutta mitä nopeasti googlettelin niin ei yksin ole ongelman kanssa..
Tuolta voi kanssa etsiä jos on jotain ongelmaa mutta sen mitä olen lukenut niin eipä tuon c6h:n kanssa pitäisi olla mitään suurempia ongelmia ryzen 3000 sarjan kanssa. Ensi viikolla itsekkin ostamassa uutta prosua tähän niin voin sen jälkeen sanoa omista kokemuksista. Kai hän on bioksen päivittänyt uusimpaan? Ja tietysti olisi helpompi neuvoa jos tietäisi että mikä siinä mättää.
https://www.overclock.net/forum/11-...603-rog-crosshair-vi-overclocking-thread.html
vähä vaikea sanoa kun 07 on muisti- ja 08 on prossuongelma. Jos on tuo 07 niin muistia paremmin paikalleen, toinen pois, "väärään" paikkaan...Jää Q Code 07 tai 08 looppiin. Ei postaa, pääse BIOSiin, mitään.
Siis nyt kyllä alkaa menemään sormi suuhun. Miten ihmeessä saan estettyä Asuksen C6H:lla CPU tuulettimien menemisen täysille kierrosnopeuksille kovalla kuormalla?
Älä käytä CPU:n lämpösensoria tuuletinkierrosten lähteenä, vaan esimerkiksi VRM:n lämpötilaa.
Testasin tuota itse aikoinaan ja toimi ainakin chassis fan liitinten kanssa, täältä lisää: AMD 2. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Pinnacle Ridge/Zen+)
Täällä x470 F-Gaming ja 3700x.Mulla pelitti 3700x BIOS-päivityksen(tikulta emon takaata napista) jälkeen suoraan. Eka käynnistys on vähän pitempi. Muisteja en oo saanu vielä kulkemaan 3600MHz/CL16 nopeudella vakaasti, windows heittää satunnaisesti BSOD.
Prossu täysin vakiolla vielä ja ainakin kevyessä pelailussa kellot käy tuolla ~4,391MHz. Meneekö muilla siis täsmälleen tai yli 4,4GHz?
Tehtävien hallinnasta bios aika: 27s (3600 & X570 Taichi).
Eli pitkähän tuo on, ei vaan tunnu noin pitkältä.
Mulla MSI B-450 A Pro ja 2700x. Boot time task managerin mukaan 9,4s.3700X ja Asus x470-F boottaa kyllä ihan hetkessä. Mulla sellainen käsitys, että on noitten B450-sarjalaisten ongelma, ja olisiko peräti vain MSIn ongelma.
Asukselta tullut uusi bios X570-Plus TUF:lle (v1005, Agesa 1.0.0.3 patch ABB). Kukaan ehtinyt tuota vielä testaamaan?
Tuon AGESA:n pitäisi korjata linux bootti, Destiny 2 ja WHEA virheet windows logeissaItse itselleni vastaten. Ajoin sitten tämän uusimman biosin sisään. Ensihuomioita: aiemmalla versiolla tallennettu presetti ei lataa kaikkea, joten kannattaa kirjata asetukset ylös ja syöttää uudestaan käsin. Päällepäin biosin puolella ei eroa. PBO ei ole enää oletuksena päällä (auto asento biosissa)!! Ryzen masterilla seuratessa cinebench r20 ajoa ehkä näyttä hiuksen hienosti että jännitteet ja boostit hiukan alemmat, mutta pisteet ovat paremmat kuin vanhalla biosilla. Cinebench R20 0807 bios PBO päällä 3635, 1005 bios ilma PBO 3636 ja PBO päällä 3683. Täältä tarkemmat asetukset joilla ajettu Ryzen 3000-sarjan muistit , VDDP 910mV ja VDDG 0,962V poikkeavat asetukset tuosta.