AM4 emolevyt

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 547
Mikä b450 emolevy 3600 ryzenille? Hankala päättää kun liikaa vaihtoehtoja.. Jos haluaa vähän kellottaa niin olisiko tuo tomahawk max hyvä ratkaisu? Vai kenties joku muu kun msi? Biosin päivitys ei ole ongelma kun jimssillä näyttää tuo päivityspalvelu olevan niin sitäkin voin hyödyntää tarvittaessa.
Minä kellotan 3600:sta b350 Tomahawkilla ja on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin, itseasiassa käy viileämpänä kuin 2700x autolla. Sen perusteella uskallan suositella tuota b450 Tomahawkia myös ja siinä pitäisi riittää virransyöttö järeämpääkin kiveä varten.

Jos ensi vuonna ajatteli päivittää 3600:sta 4000-sarjaan, niin samalla ehkä kannattaa katsoa mitä ne tulevat b550 laudat tuo tullessaan.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 194
Täällä ollut parin viikon ajan käytössä 3700X -kivi ja Crosshair VII Hero X470 -lankku, ihan toimiva kombo ollut tähän asti uusimmalla virallisella bios-versiolla (2501).

Neljästä muistikammasta tämä C7H ei tunnu tykkäävän, kun omaa 4x8 B-Die (G.Skill) 3600MHz 17-18-18-38 1.35v -muistikittiä en ole saanut kulkemaan 3600MHz / 1800 FCLK vakaasti edes CL17-latensseilla, vaikka mitä tekisi. Sitten kun älysin laskea muistien nopeutta yhdellä pykälällä 3533MHz:iin (FCLK -taajuutta samalla laskin myös pykälällä eli 1767 FCLK), niin johan alkoi löytyä vakautta Karhu RAM Test 1.1.0.0 -testiohjelmalla. Sopivat muistiasetukset omille muisteille löytyivät Ryzen DRAM Calculator 1.6.0.3 -ohjelmalla (käytin 3533 Safe -asetuksia).

Mitä olen muiden tilannetta seurannut, niin 2x8GB ja 2x16GB -muistikiteillä ei ole ongelmia tiedossa ja muistien ylikellotus pitäisi noilla kiteillä onnistua mainiosti laadukkailla muistipiireillä.
Itselläni on 2kpl 2x8gb 3200c15 kitit ja ihan mukisematta meni 3200 fast asetukset sisään neljällä kammalla vaikka onkin sekasetit eikä binnauskaan paras mahdollinen, vaati tosin Dram jännitteen noston 1.41v
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 339
Minä kellotan 3600:sta b350 Tomahawkilla ja on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin, itseasiassa käy viileämpänä kuin 2700x autolla. Sen perusteella uskallan suositella tuota b450 Tomahawkia myös ja siinä pitäisi riittää virransyöttö järeämpääkin kiveä varten.

Jos ensi vuonna ajatteli päivittää 3600:sta 4000-sarjaan, niin samalla ehkä kannattaa katsoa mitä ne tulevat b550 laudat tuo tullessaan.
Tomahawk on varmaan oikein hyvä emolevy. Jo astetta kevyempi MSI:n lauta (Gaming plus) vaikuttaa passelilta 3600:n kaverina. Tässä jo ihmettelin, että mihin sitä edes parempaa tarvitsisi, kun tuostakin löytyy kaikki tarvittava (1 x m.2- ja led-liitännät mukaanlukien). Ihan viileänäkin tuo on pysynyt ja kaikki on toiminut alusta asti kuin junan vessa (myös Corsairin 3600C18-muistit XMP:llä tiukennetuilla latensseilla). Uusin bios on melko perinteinen, mutta oikeastaan ei haittaa sekään yhtään. Viimeksi omistin MSI:n laudan Atlhon-aikoina ja silloin se oli kyllä kasa sitä itseänsä. Kauas on tultu niistä ajoista. :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
360
Itselläni on 2kpl 2x8gb 3200c15 kitit ja ihan mukisematta meni 3200 fast asetukset sisään neljällä kammalla vaikka onkin sekasetit eikä binnauskaan paras mahdollinen, vaati tosin Dram jännitteen noston 1.41v
Minulla toimii tällä hetkellä C7H:ssa oma (keskinkertaisella binnauksella oleva) B-Die 3600C17 -kitti seuraavilla asetuksilla Karhu-vakaasti (7000%): 3533MHz 16-17-16-16-36-60-1T (tFAW 20, tRFC 320, molemmat SCL:t arvossa 4 jne.), DRAM/VBoot -jännite 1.43v. Fabric (FCLK) asetettu käsin 1767MHz eli on synkassa muistien kanssa. Biosista asetettu jännitteet seuraavasti näille nykyisille muistiasetuksille: CLDO VDDG 1.000v, CLDO VDDP 0.925v, VDDP 0.925v, SOC 1.100v. Gear Down Mode on kytkettynä biosista päälle (pois kytkettynä aiheuttaa blue screenin Windowsissa, jos command rate on samaan aikaan asetettuna 1T-arvoon), kun taas Power Down Mode on kytkettynä pois päältä. BankGroupSwap ja BankGroupSwapAlt taas ovat molemmat kytkettynä pois päältä.

On yritetty säätää nopeuksia ja latensseja vielä noista edellä mainituista vakaaksi todetuista asetuksistakin tiukemmaksi, mutta Karhu RAM Test -ohjelma alkaa heittää erroria melko nopeasti, vaikka mitä asetuksia olen biosista kokeillut. Olen kylläkin saanut koneen vielä boottaamaan 3733C16-C17/1867 FCLK -asetuksilla, mutta ei mitään mahdollisuuksia saada tuota yhdistelmää omalla kokoonpanolla vakaaksi, sama juttu myöskin 3600C16-C17/1800 FCLK -kombon kohdalla. 3533C14 boottaa sekin Windowsiin, mutta Karhu-vakaaksi ei toivoakaan saada. Ei ole auttaneet edes isommat DRAM/SOC/VDDG/VDDP -jännitteet, kun niitäkin kokeilin, nopeammin vaan tuntuu epävakaus ilmenevän omalla kokoonpanolla suuremmilla jännitearvoilla muistirasitustestissä.

Kun nyt olen näitä sopivia muistiasetuksia yrittänyt hakea jo reilun viikon ajan putkeen tällä emolla, niin alkaa jo into loppua tämän jatkuvan säätämisen kanssa. Taitaa olla viisainta lopettaa tämä muistien säätö tähän ja tyytyä noihin asetuksiin, jotka jo sain Karhu -vakaaksi (7000%) eli 3533MHz 16-17-16-16-36-60-1T 1.43v / 1767 FCLK.

Sinulla kun on nuo 3200C15 -muistit käytössä, niin kiinnostaisi tietää mitä FCLK-asetusta itse käytät niiden kanssa. Käytätkö kenties synkattua nopeutta eli 1600 FCLK vai oletko nostanut FCLK:n niin korkealle, kuin vain suinkin pystyy? Olen tässä alkanut miettiä, että omien vakausongelmien syy 3600MHz ja sitä suuremmilla muistinopeuksilla ei välttämättä olekaan neljä muistikampaa daisy chain -topologian omaavassa emossa eikä kehnosti binnatut muistit vaan tuo FCLK. Omassa kokoonpanossa mikään yli 1767 FCLK ei tunnu olevan vakaa ja tämä voi johtua oman 3700X -kiven muistiohjaimesta, joka ei vaan kestä 1800 FCLK tai suurempia fabric -nopeuksia. Tai sitten vika voi myös olla Asuksen nykyisessä virallisessa bios-versiossa (2501), jota itse käytän. Paha mennä sanomaan tässä tilanteessa, missä syy. Kokeilin myös vielä beta-vaiheessa olevaa 2602 -versiota, mutta se oli aivan karsean buginen.

Loppujen lopuksi ihan tyytyväinen olen itse noihin saavuttamiini muistiasetuksiin, jotka lopulta tällä kitillä onnistuin vakaaksi saamaan pitkän ja työlään säätämisen tuloksena. Vaikka pikkuisen se jäikin kaivelemaan, etten onnistunut saamaan tälle muistikitille speksattua 3600MHz:n nopeutta mitenkään saamaan vakaaksi. Eipä tuolla loppupeleissä ole niin suurta merkitystä itselleni, onko käytössä 3533/1767 MCLK/FCLK vai 3600/1800 MCLK/FCLK. Ihmetystä se vaan aiheutti, miten hankalaa oli säätö näiden muistien kanssa. Ihan palkitsevaa tuo säätäminen kuitenkin oli ja samalla tuli perehdyttyä ihan kunnolla muistiasetuksien ihmeelliseen maailmaan, kun aiemmilla DDR2/DDR3 -kokoonpanoilla muistien säätäminen jäi lähinnä pintaraapaisun tasolle (päälatenssit vaan speksattuihin arvoihin tai XMP-profiili päälle ja se siitä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7
Eilen tuli kasattua MSI:n B450 Mortar Titanium + 3600 Ryzen kokoonpano. Uusin bios MSI:n sivuilta usb-tikun kautta flash bioksella sisään ongelmitta.

Kone postasi nätisti ensi laakista. Vaikuttaa hyvältä, nyt vaan kovaa ajoa ja kokoonpanon testailua.
 
Liittynyt
08.07.2019
Viestejä
12
Ajattelin tuon msi b450 tomahawk maxin tilata sekä 3700x proshopista? on varmaan ihan pätevä setuppi ja pystyy hieman kellottamaan?
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
272
Eilen tuli kasattua MSI:n B450 Mortar Titanium + 3600 Ryzen kokoonpano. Uusin bios MSI:n sivuilta usb-tikun kautta flash bioksella sisään ongelmitta.

Kone postasi nätisti ensi laakista. Vaikuttaa hyvältä, nyt vaan kovaa ajoa ja kokoonpanon testailua.
Itellä just tuo mortar titanium, mutta en ole vielä edes kokeillut toimivuutta! Voitko ilmoitella että miten pelittää kun oot ehtinyt testailla?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 027
Montako sekuntia virtanapin painalluksesta työpöydälle?¨

Eilen tuli kasattua MSI:n B450 Mortar Titanium + 3600 Ryzen kokoonpano. Uusin bios MSI:n sivuilta usb-tikun kautta flash bioksella sisään ongelmitta.

Kone postasi nätisti ensi laakista. Vaikuttaa hyvältä, nyt vaan kovaa ajoa ja kokoonpanon testailua.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Konepakettia kun tässä oon nyt visioinut jonkun aikaa kun veronpalautuksetkin tulee :D Hankala päätös että onko se MSI x570-a pro vai Asus Prime X570-Pro. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin MSI:n lankussa on parempi vrm sekä jäähdytys. Asus vain on vanhasta crosshair IV formulasta tullut todettua hyväksi lankuksi. Tälllä hetkellä kallistun ehkä tuohon MSI:n lankkuun.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
788
Minä kirjottelin Asrockin tukeen noista piirisarjan korkeista lämmöistä ja että gpu:ta ei voi käyttää ykkös slotissa, koska piirisarja lämmöt kohoaisi heittämällä yli 80C.
Kakkos slotissa ollessaan piirisarja pysyy max 75C.

Sain sitten vastauksen, että juu lämpimiä ne on muillakin ja ei kannata murehtia. Ei mitään kannanottoa tuohon ettei gpu voi olla ykkös slotissa(ainakaan Strix 980ti).
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Minä kirjottelin Asrockin tukeen noista piirisarjan korkeista lämmöistä ja että gpu:ta ei voi käyttää ykkös slotissa, koska piirisarja lämmöt kohoaisi heittämällä yli 80C.
Kakkos slotissa ollessaan piirisarja pysyy max 75C.

Sain sitten vastauksen, että juu lämpimiä ne on muillakin ja ei kannata murehtia. Ei mitään kannanottoa tuohon ettei gpu voi olla ykkös slotissa(ainakaan Strix 980ti).
Luulisi Että pysyisi noilla tuulettimilla viileänä. tuolla ei nyt niin väliä onko gpu ylemmässä vai alemmassa slotissa
PCIe 3.0 x8 vs. x16: Does It Impact GPU Performance?
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
590
Konepakettia kun tässä oon nyt visioinut jonkun aikaa kun veronpalautuksetkin tulee :D Hankala päätös että onko se MSI x570-a pro vai Asus Prime X570-Pro. Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin MSI:n lankussa on parempi vrm sekä jäähdytys. Asus vain on vanhasta crosshair IV formulasta tullut todettua hyväksi lankuksi. Tälllä hetkellä kallistun ehkä tuohon MSI:n lankkuun.
Asus vrm on näistä parempi. MSI vrm on heikko verrattuna X570 tasoon yleensä, mutta riittävä jos ei kellottele jotain 16-corea.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
84
Olen tässä mietiskelly että mikähä se AM4 emolevy olisi hyvä sit loppuje lopuksi, tuli vastaan redditistä tälläinen tiivistelmä tube-videosta (video on voinut pyöriä kyllä tälläki foorumilla):
Best Motherboards for Ryzen 3000 CPUs: X570 vs. X470 & B450 : Amd

Mitä mieltä iotechin käyttäjät ovat noista ns. TLDW listoista, B450 sarjalle vaan MSI lankut? Noi tarpeet alussa ihan ok varmaanki, eli jos tarvitsee PCIE4'sta niin X570 jne.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 733
Olen tässä mietiskelly että mikähä se AM4 emolevy olisi hyvä sit loppuje lopuksi, tuli vastaan redditistä tälläinen tiivistelmä tube-videosta (video on voinut pyöriä kyllä tälläki foorumilla):
Best Motherboards for Ryzen 3000 CPUs: X570 vs. X470 & B450 : Amd

Mitä mieltä iotechin käyttäjät ovat noista ns. TLDW listoista, B450 sarjalle vaan MSI lankut? Noi tarpeet alussa ihan ok varmaanki, eli jos tarvitsee PCIE4'sta niin X570 jne.
Yleisesti ottaen B450 sarjassa on VRM juosten kustu kautta linjan. Ja tuosta löytyy ihan iotech artikkeli (etsi tekstistä sana "neuvostoliitto")
MSI on käytännössä ainoa valmistaja jonka B450 VRM toteutuksissa on jotain tolkkua, eli lankut pystyvät pyörittämään kaikkia tuettuja prosessoreja ilman että VRM syttyy tuleen. Joitain poikkeustapauksia on kyllä seassa muilta valmistajilta, mutta MSI VRM-toteutus on parempi samaan hintaan.

X470 sitten asiat on paremmin, mutta tässäkin tapauksessa MSI:n B450 VRM-toteutukset ovat edelleen sen verran hyviä että halvimmat X470 lankut ovat aika turhia. Ja sitten kun mennään ylemmäs hinnassa niin tulee X570 Aorus Elite (ja kumppanit) vastaan joissa on VRM hyvin toteutettu ja jerkku ei lopu kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Yleisesti ottaen B450 sarjassa on VRM juosten kustu kautta linjan. Ja tuosta löytyy ihan iotech artikkeli (etsi tekstistä sana "neuvostoliitto")
MSI on käytännössä ainoa valmistaja jonka B450 VRM toteutuksissa on jotain tolkkua, eli lankut pystyvät pyörittämään kaikkia tuettuja prosessoreja ilman että VRM syttyy tuleen. Joitain poikkeustapauksia on kyllä seassa muilta valmistajilta, mutta MSI VRM-toteutus on parempi samaan hintaan.

X470 sitten asiat on paremmin, mutta tässäkin tapauksessa MSI:n B450 VRM-toteutukset ovat edelleen sen verran hyviä että halvimmat X470 lankut ovat aika turhia. Ja sitten kun mennään ylemmäs hinnassa niin tulee X570 Aorus Elite (ja kumppanit) vastaan joissa on VRM hyvin toteutettu ja jerkku ei lopu kesken.
vaikka itekki oon julkasust lähtie kattonu Elitee, tällä hetkellä katse kääntyny b450 carbonii, koska aika pitkälti samat speksit + wifi ja BT sekä myös halvempi ja toimiv BIOS.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 027
Itse ajattelin kasata vaihteeksi mATX kokoonpanon ja siihen b450 mortar lienee ihan passeli jos ei paras ratkaisu. (define c mini koteloon tulee 3700x:n alustaksi)
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
46
vaikka itekki oon julkasust lähtie kattonu Elitee, tällä hetkellä katse kääntyny b450 carbonii, koska aika pitkälti samat speksit + wifi ja BT sekä myös halvempi ja toimiv BIOS.
Tätä b450 pro carbonia oon itsekki katsellu ja verkkokupassa onkin yks varattuna. Ainut vaan että taitaa tulla Suomeen vasta parin viikon päästä noita lisää. Proshop sanois että "Tukkurilla, 3-6 arkipäivää toimitukseen (ETA oma varasto 6.8.2019)", mutta vähän mietityttää sieltä tilata jos joutuu rma tai takuujuttuja kikkailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
120
Itse ajattelin kasata vaihteeksi mATX kokoonpanon ja siihen b450 mortar lienee ihan passeli jos ei paras ratkaisu. (define c mini koteloon tulee 3700x:n alustaksi)
Jos päädyt tähän mATX buildiin, viitsitkö kirjotella siitä vaikka tänne?
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
272
Onko kukaan käyttänyt tuota AMD BIOS kit päivitys mahdollisuutta? Tuleeko siinä minkälaiset postikulut yms? Olis tuo mortar titanium avaamattomana, mutta huomasin että gigabytella olisi ds3h alle 70€. Mietinkin että kuinka paljon tulee BIOS päivityksestä lihintaa että kannattaako edes katella muita vaihtoehtoja kuin MSI? Gigabytella olisi jopa julkaistu tuo 1.03 ABB BIOS päivitys
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 027
Eikös siinä mortarin titanium versiossakin mahda olla bios flashback eli ei tarvis prossua siihen biosin päivitykseen.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
272
Eikös siinä mortarin titanium versiossakin mahda olla bios flashback eli ei tarvis prossua siihen biosin päivitykseen.
Onhan siinä, mutta lukenut että osalla porukalla on ongelmia MSI kanssa sitten vielä toi vajanainen BIOS. Gigabytella vaikuttaisi saavan täysinäisen biossin alle 70€ kun MSI pitäisi odotella Max malleja...
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
456
Kysytäänpä nyt tässä ketjussa kun toisaalla ei keskustelu viriä, että mitä kaikkia ajureita ja päivityksiä tällainen X570 + Ryzen 3600 paketti tarvitsee. Puhdas WIN10 asennettuna ja toistaiseksi vielä emolevyllä tehdas-BIOS eikä mitään muuta ajureita vielä asennettu kuin mitä Windowsin auto updatessa on tullut.

Uusin BIOS flashilla sisään, emolevyvalmistajan sivuilta muut emokohtaiset ajurit lisäksi. Pitääkö tuo foorumillakin mainittu AMD:n uusin chipset-ajuri asentaa erikseen vai tuleeko se tuoreimpien emolevyajureiden mukana (MSI X570 A-Pro)? Onko noitten lisäksi jotain muuta tarpeellista? Ei ole ollut AMD:tä yhdeksään vuoteen käytössä niin aika ulapalla olen vielä näistä Ryzen touhuista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 953
Kysytäänpä nyt tässä ketjussa kun toisaalla ei keskustelu viriä, että mitä kaikkia ajureita ja päivityksiä tällainen X570 + Ryzen 3600 paketti tarvitsee. Puhdas WIN10 asennettuna ja toistaiseksi vielä emolevyllä tehdas-BIOS eikä mitään muuta ajureita vielä asennettu kuin mitä Windowsin auto updatessa on tullut.

Uusin BIOS flashilla sisään, emolevyvalmistajan sivuilta muut emokohtaiset ajurit lisäksi. Pitääkö tuo foorumillakin mainittu AMD:n uusin chipset-ajuri asentaa erikseen vai tuleeko se tuoreimpien emolevyajureiden mukana (MSI X570 A-Pro)? Onko noitten lisäksi jotain muuta tarpeellista? Ei ole ollut AMD:tä yhdeksään vuoteen käytössä niin aika ulapalla olen vielä näistä Ryzen touhuista.
Oion vähän aitoja tässä mutta:
- Aluksi windows asennus
- (ehkä jokin virusturva)
- Pakkaus/purkusofta (voi olla myös emolevyn softissa, esim. winrar/winzip taitavat olla nykyisin ne yleisimmät, myös 7-zip mikä on ilmainen)
- Emolevyn ajureita (jos tarpeen, katso toimivatko esim. USB, verkkokortti jne. OK. Luultavasti haluat asentaa äänikortin ajurit ja jos hieman parempi emo kyseessä niin softat, jos käytät niin RAID)
- Myös muut lisäkorttien/laitteiden ajurit / piuhat (hiiri, näppis, kamera, polttava tai tavallinen CD/DVD/BR-asema, ratti & polkimet, VR lasit, tulostin, ulkoinen tai sisäinen ääneen liittyvä laite, monitorin kalibrointi jne jne)
- Näytönohjaimen ajurit
- Kone kiinni verkkoon, kaikki windows päivitykset (voi kestää "jonkun verran" varsinkin jos kyseessä ihan ensimmäinen versio windows 10 ikinä) + virusturva jne
- AMD piirisarjan ajurit ( https://www.amd.com/en/products/chipsets-motherboards-desktop )
- Emolevyn uusin uefi-bios
- Karhu muisti testeri + muutama yleinen prosessorin & näytönohjaimen testaamiseen käytetty softa.
- Softia mihin olet kiintynyt ja tottunut käyttämään, tiedät itse ne parhaiten (office, Daemontools, salasanasofta, musiikintoisto, nettiselain [lisäosineen] jne jne)
- Käy lävitse (kun olet saanut asenneltua & päivitettyä muut) uefi-biosin asetukset ja tee mahdollisia kellotuksia, yksi kerrallaan. Ensin vaikka muistit, sitten prosessori ja viimeksi näytönohjain (jos kellotat niitä kaikkia).
Aja Karhun muistitesteriä ( RAM Test - Karhu Software ) sekä muita asentamiasi testiohjelmia kunnes huomaat että kone on riittävän viileä sekä vakaa.

Kannattaa harkita tekevänsä tuo viikonlopun aikana (aloittaa perjantaina kun pääsee kotiin, ehkä pystyy jo rentoutumaan ja kuuntelemaan jotain musiikkia / katsomaan elokuvaa/sarjaa tai pelaamaan peliä sunnuntaina jos kaikki menee putkeen).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 988
Kysytäänpä nyt tässä ketjussa kun toisaalla ei keskustelu viriä, että mitä kaikkia ajureita ja päivityksiä tällainen X570 + Ryzen 3600 paketti tarvitsee. Puhdas WIN10 asennettuna ja toistaiseksi vielä emolevyllä tehdas-BIOS eikä mitään muuta ajureita vielä asennettu kuin mitä Windowsin auto updatessa on tullut.

Uusin BIOS flashilla sisään, emolevyvalmistajan sivuilta muut emokohtaiset ajurit lisäksi. Pitääkö tuo foorumillakin mainittu AMD:n uusin chipset-ajuri asentaa erikseen vai tuleeko se tuoreimpien emolevyajureiden mukana (MSI X570 A-Pro)? Onko noitten lisäksi jotain muuta tarpeellista? Ei ole ollut AMD:tä yhdeksään vuoteen käytössä niin aika ulapalla olen vielä näistä Ryzen touhuista.
Suoraan AMD:n sivuilta chipset ajurit, Ryzen master optionaalinen jos haluaa katsella noita asetuksia Windowsista käsin. Muut ajurit tarpeen mukaan asennus, antaa mennä Windowsin omilla ajureilla jos löytyy. Eipä tuossa muuten mitään erikoista pitäisi olla.

Edit. @Taneli- ehtikin naputella jo kattavamman viestin..
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 843
Mun emoon on tullut uus bios.


ROG STRIX B350-I GAMING BIOS 5204
Improve system compatibility

Pitää asentaa tuo vkl ja katsoa mikä AGESA versio se on. Edellinen bios on AGESA 1002.

EDIT: On kyllä mahtavaa et mun emoa tuetaan ZEN2 kunnolla. Ei ollut huono ostos ku tuli markkinoille.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 895
Näemmä myös x370 primeen tullut uusi bios, onko kukaan testaillut 3xxx sarjalaisilla mihin suuntaan on mennyt.

Versio 5204 2019/08/07

PRIME X370-PRO BIOS 5204
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 843
On ollut hirveästi juttua MSI:n biossien koosta.

Onko jossain jotain lisää minkä kokoisia biosseja muut valmistajat käyttää?
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 206
Tää alkaa kyllä vähitellen olla aivan naurettavaa. AsRockin ab350 gaming itx sai viimein bios-päivityksen versionumerolla 6.0 ja mukanaan tuli Agesa 1.0.0.3abb, mutta boottiloopit käynnistysten yhteydestä eivät kadonneet mihinkään. Yhä edelleen looppailee muutamasta minuutista jopa kymmenen minuutin seutuville asti. Ei kiinnostaisi minuuttikaupalla odottaa boottia kun windows on asennettuna SSD:lle.

RAMien yhteensopivuudestakaan ei pitäisi olla ongelmaa kun koneessa on b-die muistit G.skilliltä (Flare x for amd), joita on kokeiltu ajaa kaikilla eri asetuksilla, ilman mitään eroa boottailuun. Lopulta pääydin jättämään xmp:n päälle (3200mhz c14), kun boottailuun ei ollu merkitystä ja tällä saa sentään windowsissa täyden suorituskyvyn. Onko kellään tietoa siitä, toimisiko muilla itx-emoilla nää uudet ryzenit normaalisti, jos tästä nyt viimein kuukauden odottelun jälkeen lähtisi vaihtamaan ja möisi tämän vanhan jollekkin onnellisesti 1000-2000 -sarjaa käyttävälle. Onko esim. noi Gigabyten b450-emot toimivia? Olisivat halvempia kuin asuksen itx:t. MSI:llä ilmeisesti ainakin internetin mukaan biosit ovat vielä hyvin levällään.

EDIT: Boottiloopit siis tapahtuvat jo ennen postausta, eli Windowsiin asti ei ole pääsyäkään ennen loopin alkua. Windows itsessään toimii vakaasti, kunhan emo ensin vain suostuu postaamaan. 1600:lla ei ollut mitään ongelmaa tän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
329
Täällä tais jollaki olla tuo b450 Carbon +3700x tai 3600, kokemuksia? Systeemi pysynyt pystys ongelmitta, pienen bios säädön jälkeen?
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
41
On ollut hirveästi juttua MSI:n biossien koosta.

Onko jossain jotain lisää minkä kokoisia biosseja muut valmistajat käyttää?
AM4-kannan BIOS-muistien koot vaihtelevat kokolailla välillä 16-256 Mbit. Riippuen piirisarjastakin. On siinä haarukkaa.. Itse lähdin pitkällisen pohtimisen jälkeen C8H emolevyyn. Prosessori vielä/enää puuttuu. 12 tai 16 ytiminen ostoslistalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 736
AM4-kannan BIOS-muistien koot vaihtelevat kokolailla välillä 16-256 Mbit. Riippuen piirisarjastakin. On siinä haarukkaa.. Itse lähdin pitkällisen pohtimisen jälkeen C8H emolevyyn. Prosessori vielä/enää puuttuu. 12 tai 16 ytiminen ostoslistalla.
Eihän niitä taida olla kuin 16MB tai 32MB kokoisia bioslastuja. Taidat sekoittaa MB/Mt eli megatavu vs Mb megabitti. Esim 128Mb on 16MB/Mt eli noi on numerolla 8 jaollisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
427
Asrockilla on x/b 300 sarjassa 16MB, b450 16MB, x470 32MB ja x570 32MB.
16MB=128Mb ja 32 MB=256Mb.
Ja nyt uusimmalla bioksella on poistunut tuki bristol ridge prossuille (agesa 1.0.0.3abb) muistin vähyyden takia, en tiedä koskeeko vain 16MB bioslastuja mutta x470 taichin bios ilmoituksessa oli sama teksti kuin b450.
 

halkoliiteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
401
Onko tuota uusinta (3.60) x470 Taichin biosia joku kokeillut kakkossarjan ryysenillä? Oli huomautus ettei AsRock suosittele käytettäväksi muiden kuin 3-sarjalaisten kanssa, mutta ainahan kaikki kielletty kiinnostaa :p
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
59
Asrockin uusin 3.60 bios taichin 470x emossa nopealla testauksella tuntuu toimivan 3700x ryzenin kanssa. Muistitkin toimii xmp asetuksilla ja ei enää ongelmaa käynnistyksen tai restartin kanssa. Seurataan tilannetta.
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
41
Eihän niitä taida olla kuin 16MB tai 32MB kokoisia bioslastuja. Taidat sekoittaa MB/Mt eli megatavu vs Mb megabitti. Esim 128Mb on 16MB/Mt eli noi on numerolla 8 jaollisia.
Juu. Sekoitin tosiaan:facepalm:. Johan kummastelinkin mielessäni asiaa.:rofl:
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
12
Onko jollain onnistuneita kokemuksia b450 tomahawk (ei max) + 3600/3700 yhdistelmästä? Vielä kerkiäis palautella ton laudan ja siirtyä esim. max versioihin. Budjetti kone kasailussa ja tarkoitus "pihistellä" siellä missä vain suinkin mahdollista.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
9
Onko jollain onnistuneita kokemuksia b450 tomahawk (ei max) + 3600/3700 yhdistelmästä? Vielä kerkiäis palautella ton laudan ja siirtyä esim. max versioihin. Budjetti kone kasailussa ja tarkoitus "pihistellä" siellä missä vain suinkin mahdollista.
On ollut käytössä tomahawk ja 3600 ilman ongelmia. En siis tiedä noista boot-ongelmista mitään, kun flash meni ykkösellä 19.1 versioon ja siitä lähtien on aina käynnistynyt ongelmitta. Biosista konffasin muistit ja muuhun en ole koskenut. Biosista on ilmeisesti uudempi versio, mutta nykytiedon valossa on parempi olla päivittämättä, kun kaikki toimii. Muistit on crucial ballistics sport 2x 8gb 3200 cl16 single rank. Dual sloteissa, kuten arvata saattaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 246
Minä kirjottelin Asrockin tukeen noista piirisarjan korkeista lämmöistä ja että gpu:ta ei voi käyttää ykkös slotissa, koska piirisarja lämmöt kohoaisi heittämällä yli 80C.
Kakkos slotissa ollessaan piirisarja pysyy max 75C.

Sain sitten vastauksen, että juu lämpimiä ne on muillakin ja ei kannata murehtia. Ei mitään kannanottoa tuohon ettei gpu voi olla ykkös slotissa(ainakaan Strix 980ti).
Miten nopeasti sulla nousee tuo piirisarjan lämpötila ja millä kierroksilla käy? Jos siis kone ollut sammutettuna, käynnistät ja menet heti biossin. Mitä lämmöt ja mihin/miten nousee?

Voin testata oman X570 Taichin myös myöhemmin.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
239
Tää alkaa kyllä vähitellen olla aivan naurettavaa. AsRockin ab350 gaming itx sai viimein bios-päivityksen versionumerolla 6.0 ja mukanaan tuli Agesa 1.0.0.3abb, mutta boottiloopit käynnistysten yhteydestä eivät kadonneet mihinkään. Yhä edelleen looppailee muutamasta minuutista jopa kymmenen minuutin seutuville asti. Ei kiinnostaisi minuuttikaupalla odottaa boottia kun windows on asennettuna SSD:lle.

EDIT: Boottiloopit siis tapahtuvat jo ennen postausta, eli Windowsiin asti ei ole pääsyäkään ennen loopin alkua. Windows itsessään toimii vakaasti, kunhan emo ensin vain suostuu postaamaan. 1600:lla ei ollut mitään ongelmaa tän kanssa.
Oletko päivittänyt ssd aseman firmikset? Mulla oli vastaavanlaista oiretta, kun yritin lisätä M.2:n rinnalle normi ssd:tä (yhdellä asemalla bootti tosin toimi aina). SSD asemien firmware päivityksen jälkeen kaikki on toiminut ongelmitta.
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 206
Oletko päivittänyt ssd aseman firmikset? Mulla oli vastaavanlaista oiretta, kun yritin lisätä M.2:n rinnalle normi ssd:tä (yhdellä asemalla bootti tosin toimi aina). SSD asemien firmware päivityksen jälkeen kaikki on toiminut ongelmitta.
Ei oo tullut kokeiltua, mutta olen sen sijaan kokeillut käynnistää ilman yhtäkään levyä, eikä sekään auttanut, joten en usko johtuvan ssd:n firmiksestä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
232
Tuli viimein saatua oma Ryzen 3000 -kokoonpano kasaan pitkällisen emolevypohdinnan jälkeen. Niin paljon negatiivista juttua B450 & X470 -toimivuudesta, BIOS- ja muistiongelmista jne. X570:aa en halunnut sen minisirkkelin ja tarpeettomien ominaisuuksien vuoksi. Hinnoittelu oli myös melko ratkaiseva tekijä.

Omat setit siis MSI B450M Mortar (ei-MAX) + Ryzen 7 3700X + 32 GB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz CL16 ja täytyy sanoa, että ei minkäänlaisia ongelmia minkään komponenttien kanssa. Flashasin ensin BIOSin USB-tikulta v17 -> v18 -> v19 ja sitten kone normaalisti kasaan. Kaikki toimii kuten pitääkin heti ensimmäisestä bootista lähtien. Muistitkin menivät kiltisti XMP-profiilin mukaisilla asetuksilla.

Lämmöt idlenä 30 ja Cinebenchiä ajaessa nousee n. 60 asteeseen. Jäähynä Corsair H100i Platinum RGB.

Toivottavasti tästä on apua jollekin, joka vielä arpoo B450 / X470 ja X570 -välillä.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
585
Joko joku ehtinyt Prime x370 päivittää eilen julkaistulla uefilla? Itellä se 1.7 julkaistu pelaa muuten 100% mut kone ei herää sleepistä ollenkaan, josko tämä olisi korjattu.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
496
---tana mikä savotta!


Kaikki mennyt vaikeimman kautta. Tilasin EKWB:ltä Predator nestejäähyä varten AM4-backplaten jo hyvissä ajoin. Kysyin tekniseltä tuelta minkä osan tarvitsen (A, B vai jonku C)? Vastaus oli, että vain A käy ja osa tuli kotiin viikossa. Jatkoin revikoiden saapumista. Emoksi valikoitui MSI MEG x570 ACE ja prossuksi 3800x. Melkein kuukauden odottamien jälkeen kaikki palikat olivat paikalla pari päivää sitten. Ei kun asennushommiin! Jee!

EKWB:n asiantuntijan myymä backplate ei tietystikään sopinut! Kumihärpäkkeen reiät sattuvat emon reikien kanssa kohdille, mutta platen rei'istä ei saa kohdalleen kuin yhden kerrallaan. Selitin asian tekniseen tukeen, että asiantuntijanne myi minulle väärän osan, ja miten aiotte korjata asian? Toinen kaveri vastaa minun tarvitsevan backplaten D ja mountingplaten E... voit halutessasi tilate ne täältä.

Väänsin taas rautalangasta, mutta kuitenkin kohteliaasti, että heidän virheen takia tilasin osan, jota en voi käyttää. Periaatteen (osat maksavat muutaman euron) ja hyvän asiakaspalvelun takia, heidän tulee lähettää osat ilmaiseksi ja nopeinta mahdollista reittiä... tai en osta heiltä enää mitään, enkä myöskään suosittele heidän tuotteita kenellekään. Pyysin välittämään käymämme keskustelun suoraan esimiehelle, jotta asia saataisiin nopeasti päätökseen. Tänään palikat ovat jo saamani ilmoituksen mukaan DHL:n hellässä hoivassa ja toimitus 12. päivä.

Eikä siinä vielä kaikki. Ei tietenkään.

Vaikka olen kasannut koneita omaan ja kavereiden käyttöön melkein 30 vuotta, tämä on ollut kaikkein vaikein buildi ikinä. Tässä osia odotellessa käytän prossun mukan tullutta tuularia. Winkkarin aito USB-asennusmedia vuodelta 2015 kenkkuili oikein kunnolla. Kun pääsin työpöydälle ja yritin pävittää, niin kone on vähän väliä jumissa tai kaatui. Edes MSI:n uusimmat laiteajurit eivä lopeta kaatuilua, jotka nekin jouduin hakemaan erikseen Macbook Airilla jumittelun takia. Kone jatkoi tästä huolimatta jumittelua ja kaatuilua. Koska langallinen netti oli tosi hidas ja varmaan kaatuilun takana, yritin puukottaa sitäkin, mutta turhaan. Tehdään uusin 1903 tikku. Nou hätä!

Ei meinannut onnistua sitten millään thanks to OS X. Taloudessa ei ole toista winkkarikonetta, jolla tämäkin olisi onnistunut muutamalla klikkauksella. Kun tikku kuitenkin oli viimein valmis, jonka tekemisessä meinasi mennä hermot useampaankin otteeseen, niin asennusvaiheessa (M.2 nvme SSD) sain kaikki mahdolliset virheilmoitukset mitä vaan voi tulla. You name it, I had it. *Puuh!*

Nyt on käyttis ja näyttis asennettu. En ole vielä asentanut ensimmäistäkään ajuria MSI:n sivuilta, koska kaikki menee mitä todennäköisimmin vituralleen. Pakko se varmaan on, kun idlelämpötila tuppa olemaan 50 - 60 ja tuuletin huutaa hoosiannaa.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
496
Kiitos!

Uusimman BIOSsin puskin sisään ennen kuin tein mitään muuta. Olen kallistumassa juuri noihin AMD:n tarjoamiin piirisarja-ajureihin, sillä MSI saa puolestani hioa ajureitaan vielä tovin. Ehkä tässä pääsee jo ensi viikolla kiristelemään muisteja... nyt mennään ihan 2133:lla varmuuden vuoksi.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
788
Miten nopeasti sulla nousee tuo piirisarjan lämpötila ja millä kierroksilla käy? Jos siis kone ollut sammutettuna, käynnistät ja menet heti biossin. Mitä lämmöt ja mihin/miten nousee?

Voin testata oman X570 Taichin myös myöhemmin.
Nyt ollu kone päällä eilisestä asti, niin koitan huomenna aamulla käydä kattelemassa biossissa.
Tätä kirjotellessa kone ollut idlaamassa / muistitestiä pyörittelemässä ja lämmöt 66C(huone 23-24C).
Mutta nuo 75C piirisarjalla kun pelaillu vähän aikaa ja GPU on kakkos-slotissa. Sen verran se imeskelee siitäkin lienee noita GPU:n lämpöjä. Tuon 75C yli ei ole mennyt ja RPM ollut ~5800. Tuuletinprofiileita katsoen emo vetää piirisarjan rpm:t maksimiin 80C.

GPU aiemmin ykkös-slottissa blockasi piirisarjan tuulettimen isolla heat pipellään ja siinä ei tarvinnut GPU:ta rasitella kuin 5+min niin lämmöt oli jo lähellä 80C, en koskaan kokeillut kuin ylös nousisi.

Redditissä väiteltiin X570 Taichin piirisarjan TJMaxiksi 105C ja jos niin on, niin tuohonhan on hyvin vielä matkaa.
Äkkisältään vaan tunnusti kuumalta tuollanen 75C astettakin, mutta ei kai sitten.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
788
ASRock X570 Taichi BIOS versio 1.80 8.8.2019:
1. Update AMD AGESA Combo-AM4 1.0.0.3 ABB
2. Improve Destiny2 gaming experience with Matisse CPU.

ASRock X570 Taichi
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 395
Viestejä
4 285 250
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom