Älypuhelimen pakollisuus modernissa yhteiskunnassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja potero
  • Aloitettu Aloitettu
Paitsi toki ongelma heille, joilla ei ole älypuhelinta.
96 prosentillla 16-74 vuotiaista on älypuhelin, se riittänee markkinatalouden mekanismien kannalta erinomaisen hyvin.
Toisaalta, vain puolella yli 60-vuotiaista on älypuhelin.
(Luvut vuodelta 2020)

No ei se appisten sideloadaus auta tuota väkeä mitenkään. Ei siihen ei-älypuhelimeen saa sitä appista oli se saatavilla mistä tahansa.

Ja sanoisin että nyt kyllä aletaan olemaan yhteiskuntana siinä pisteessä että jos olet kykeneväinen hoitamaan omia asioitasi niin olet kyllä myös kykeneväinen hommaamaan se älypuhelin ja oppimaan ne perusjutut sen käytöstä.
Se että vaaditaan että kaikissa palveluissa täytyy ylläpitää jotain massiivista legacya vain koska pihtiputaan mummo ei osaa käyttää Androidia alkaa kyllä oleen aika heikko peruste.
 
No ei se appisten sideloadaus auta tuota väkeä mitenkään. Ei siihen ei-älypuhelimeen saa sitä appista oli se saatavilla mistä tahansa.

Ja sanoisin että nyt kyllä aletaan olemaan yhteiskuntana siinä pisteessä että jos olet kykeneväinen hoitamaan omia asioitasi niin olet kyllä myös kykeneväinen hommaamaan se älypuhelin ja oppimaan ne perusjutut sen käytöstä.
Se että vaaditaan että kaikissa palveluissa täytyy ylläpitää jotain massiivista legacya vain koska pihtiputaan mummo ei osaa käyttää Androidia alkaa kyllä oleen aika heikko peruste.
Juu. Ei mikään sideload tossa ole ratkaisu. Mutta ikäsyrjintä (sitähän tuo on, vaikka ei tarkoituksellista vaan markkinoilla muodostunutta) on sinällään hankala asia. Teknologinen kehitys etenee ja yhteiskunta muovautuu nuoremman väestön voimin, vaikka nyt ja kaikissa tulevaisuuden skenaarioissa väestöstä ikäihmisiä on suhteessa suuri osa.
 
Sanoisin että tämä menee kyllä kategoriaan "ongelma mikä ei oikeasti ole ongelma". Siis jos puhutaan näistä applikaatioista joilla käytetään jotain fyysisiä palveluja tyyliin pysäköinti, sähköskuutit, paikallisliikenne jne.
Tavallinen keskiverto käyttäjä joka jo käyttää Googlen tai Applen laitteitta, palveluita ei varmaan näe ongelmaa.

Osa taviksista siihen heräsi siinä vaiheessa kun Google alkoi poikotoimaan Huaweita.

Koska palveluntarjoajat vetävät sieltä mistä aita on matalin, palveluntarjoajalle on halvempaa heivata osa asiakkaista mäkeen, ja koska tämä on ns vaivihkaa tullut "käytännöksi" , niin voidaan vaatii asikasta hyväksymään ehtoja jotka kohtuuttomia, tarpeettomia palvelun tarjoamiseksi. Palveluntarjoajaa ei taasen mieti että itse samalla myös suostuu ehtoihin, jotka eivät hänen etuja.

Ymmärrän toki että kehitys ruokkii itseensä ja kehittyy huonompaa suuntaan, muutos vaatii joko pakottavaa säädöstä yms. sellaista että asiat muuttuu, tai Huawein lisäksi lisää esimerkkejä.

He/ne jotka tuosta kärsii, eivät jakasa ääntä pitää, jos tarpeeksi iso asiakas niin ehkä vipua saada ohi.

Siis noita vain Google tai Apple kauppa on aika yllättävissäkin ratkaisuissa.
 
Nuo parkkiäpit on kyllä käteviä jos pysäköi paljon sellaisiin paikkoihin missä ne toimivat. Toiseksi paras oli ihan perinteinen kolikkomaksulla toimiva parkkiautomaatti ja kaikista kauhein oli se korttimaksuautomaatti johon piti naputella rekisterinumeroa jne.

Ymmärrän kyllä jos pysäköi hyvin harvoin tuollaiselle maksulliselle paikalle ettei viitsisi mitään sovellusta sen takia ladata mutta paljon tuollaisille paikoille pysäköivien elämää esim Easypark helpottaa ihan pirusti. Vielä kun työpysäköinnit saa menemään suoraan firmalle ja omat itselle niin ei tarvitse niiden pysäköintikuittien kanssa tapella matkalaskussa.

Käteviähän ne ovat ja se on tavallaan osa ongelmaa, kätevyys antaa hyvän (teko)syyn tarjota niitä ainoana vaihtoehtona.

Jos pysäköisin paljon kaupungissa, olisin jonkin sovelluksen varmaan jo asentanut. Tässä kohtaa ei rajani vielä kuitenkaan ylittynyt, useammin pysäköin kaupungin valvomilla alueilla joissa on vielä vaihtoehtoina lippuautomaatit tai maksu sms:llä.
 
Tavallinen keskiverto käyttäjä joka jo käyttää Googlen tai Applen laitteitta, palveluita ei varmaan näe ongelmaa.

Osa taviksista siihen heräsi siinä vaiheessa kun Google alkoi poikotoimaan Huaweita.

Koska palveluntarjoajat vetävät sieltä mistä aita on matalin, palveluntarjoajalle on halvempaa heivata osa asiakkaista mäkeen, ja koska tämä on ns vaivihkaa tullut "käytännöksi" , niin voidaan vaatii asikasta hyväksymään ehtoja jotka kohtuuttomia, tarpeettomia palvelun tarjoamiseksi. Palveluntarjoajaa ei taasen mieti että itse samalla myös suostuu ehtoihin, jotka eivät hänen etuja.

Ymmärrän toki että kehitys ruokkii itseensä ja kehittyy huonompaa suuntaan, muutos vaatii joko pakottavaa säädöstä yms. sellaista että asiat muuttuu, tai Huawein lisäksi lisää esimerkkejä.

He/ne jotka tuosta kärsii, eivät jakasa ääntä pitää, jos tarpeeksi iso asiakas niin ehkä vipua saada ohi.

Siis noita vain Google tai Apple kauppa on aika yllättävissäkin ratkaisuissa.

Sanoisin että on aika kohtuutonta vaatia palvelutarjoajilta sitä että niiden pitää toimittaa kalliita vaihtoehtoja erittäin pienelle käyttäjäkunnalle jotka jostain syystä nyt eivät vaan halua käyttää niitä Googlen tai Applen tuotteita. Jos valitset jonkun marginaalisen tuotteen niin turha sitten valittaa että se tuote on marginaalinen.
Joo, Huawein tapaus oli perseestä käyttäjien kannalta, tosin muistaakseni siinäkään ei vanhoilta puhelimilta vedetty pois niitä Googlen palveluja vaan ne vain puuttuivat uusista. Tosin en tiedä jos sitten softapäivitykset muuttivat asiaa.
 
Se että vaaditaan että kaikissa palveluissa täytyy ylläpitää jotain massiivista legacya vain koska pihtiputaan mummo ei osaa käyttää Androidia alkaa kyllä oleen aika heikko peruste.
Palveluntarjoajat toki perustelee ratkaisujaan, ei kannata jokun ulkopaikkakuntalaisen mummon takia, joka ei ikinä muutoinkaan tule käyttämään palvelua.
Toinen on se ettei se nyt on ole vaikeaa. jne.
Palveluntarjoaja on jossain kuplassa, se itse käyttää palvelua yhteensopivilla laitteilla ja sitä itseä ei haittaa vaatimukset jne. Taloudellisesti sen ei kannata kaikkia palvelella, jos ei pakko.

Huonovertaus, mutta Vertaa inva-WC, ei ravintoloitsijan kannata sitä tehdä, pyörätuoli liuskat, hissit jne, ei ravintoloitsijan kannata niitä tehdä, ovat kustannus, lisäksi saattaa tuoda asiakkaita joita ei haluta.

Sama näiden appien ja palveluidenehtojen kanssa, ei kannata tarjota kohtuullisempaa versiota.


Jos jonkin "välttämättämän" kivajalka palvelun käyttö vaatii pysäköintiä, ja pysäköinti vaatii Google Android sovellusta, maksukorttia, jne. Niin se on valtava määrä mitä ehtoja pitää hyväksyä, jotka ei mitenkään välttämättömiä että voi tarjota sen pysäköinnin.

Odotan toki vastausta että käytä jotain muutapalvelua, niin, mutta se että nämä hyväksytään johtaa siihen että muutkin alkaa vaatimaan.

Jo se että ihmiset pakotetaan tuohon perusasioissa pitäisi kyseenalaistaa.
 
Palveluntarjoajat toki perustelee ratkaisujaan, ei kannata jokun ulkopaikkakuntalaisen mummon takia, joka ei ikinä muutoinkaan tule käyttämään palvelua.
Toinen on se ettei se nyt on ole vaikeaa. jne.
Palveluntarjoaja on jossain kuplassa, se itse käyttää palvelua yhteensopivilla laitteilla ja sitä itseä ei haittaa vaatimukset jne. Taloudellisesti sen ei kannata kaikkia palvelella, jos ei pakko.

Huonovertaus, mutta Vertaa inva-WC, ei ravintoloitsijan kannata sitä tehdä, pyörätuoli liuskat, hissit jne, ei ravintoloitsijan kannata niitä tehdä, ovat kustannus, lisäksi saattaa tuoda asiakkaita joita ei haluta.

Sama näiden appien ja palveluidenehtojen kanssa, ei kannata tarjota kohtuullisempaa versiota.


Jos jonkin "välttämättämän" kivajalka palvelun käyttö vaatii pysäköintiä, ja pysäköinti vaatii Google Android sovellusta, maksukorttia, jne. Niin se on valtava määrä mitä ehtoja pitää hyväksyä, jotka ei mitenkään välttämättömiä että voi tarjota sen pysäköinnin.

Odotan toki vastausta että käytä jotain muutapalvelua, niin, mutta se että nämä hyväksytään johtaa siihen että muutkin alkaa vaatimaan.

Jo se että ihmiset pakotetaan tuohon perusasioissa pitäisi kyseenalaistaa.

Inva-WC tarvitaan koska jotku eivät kykene käyttämään sitä normaalia vessaa. Se on täysin eri asia kuin että ei suostu käyttämään jotain.

Okei, joo se Googlen käyttöehto litania on pitkä. Mutta tuossakin se ratkaisu ei ole että palveluntarjoajat pitäisi pakottaa käyttämään rahaa siihen että toimittavat vaihtoehtoisen ratkaisun niille jotka eivät hyväksy niitä Googlen ehtoja vaan säätää lainsäädäntö sellaiseksi että Google ei voi survoa sinne mitään kohtuutonta. Ja tuo on ollutkin se lähestymistapa esim. GDPR:n osalta.
 
Sanoisin että on aika kohtuutonta vaatia palvelutarjoajilta sitä että niiden pitää toimittaa kalliita vaihtoehtoja erittäin pienelle käyttäjäkunnalle jotka jostain syystä nyt eivät vaan halua käyttää niitä Googlen tai Applen tuotteita.

Se mikä on kohtuutonta on se mitä palveluntarjoaja vaatii asiakkaalta. (mm ehtojen sisältö)

Jos valitset jonkun marginaalisen tuotteen niin turha sitten valittaa että se tuote on marginaalinen.
Tavalliselta Samsung Goole puhelimen käyttäjältä asiat voi tuntua noin yksinkertaiselta.

Jos nyt puhe vaikka pysäköinnistä, niin niitä pysäköinti palveluita voi tarvita ihan yhteisö käytössä, firmat, yhdistykset, julkinenpuoli, paikalliset, rajan ylitulleet jne.

Eli ei aina voi niin vaan valita tuotetta, ei ole Google versiota, Ei aina voi niitä ehtojahyväksyä jne,

Joo, Huawein tapaus oli perseestä käyttäjien kannalta, tosin muistaakseni siinäkään ei vanhoilta puhelimilta vedetty pois niitä Googlen palveluja vaan ne vain puuttuivat uusista.
No en ihan noin suppeasti tarkoittanut, mutta tuolla tavalla se toki nopeasti unohdettiin.

mm. se johti siihen että Hauwei lähes katosi android hyllyiltä , toki tässäkin siirretään maali Kiinaan ja selitetään poikotista.

Toki ongelma on myös toisin päin, palveluntarjoaja joutuu hyväksyyn Applen ja Googlen ehtoja, jos niiden alustoilla haluaa jaella.
 
Viimeksi muokattu:
Se mikä on kohtuutonta on se mitä palveluntarjoaja vaatii asiakkaalta. (mm ehtojen sisältö)

No mikä niissä ehdoissa sitten on niin kohtuutonta?

Tavalliselta Samsung Goole puhelimen käyttäjältä asiat voi tuntua noin yksinkertaiselta.

Jos nyt puhe vaikka pysäköinnistä, niin niitä pysäköinti palveluita voi tarvita ihan yhteisö käytössä, firmat, yhdistykset, julkinenpuoli, paikalliset, rajan ylitulleet jne.

Eli ei aina voi niin vaan valita tuotetta, ei ole Google versiota, Ei aina voi niitä ehtojahyväksyä jne,

Mikä hitto estää noita tahoja valitsemasta sitä tuotetta jolla noita palveluja voi käyttää? Yhteisöt, firmat, yhdistykset, julkinen puoli ja paikalliset voivat kaikki valita sellaisen tuotteet jolla nuo toimivat. Jos he ovat niin tyhmiä että valitsevat jonkun jolla se ei toimi niin se on sitten heidän oma vikansa.

Joidenkin kiinalaisten turistien kohdalla tuo voi olla paska paikka mutta ei me nyt voida alkaa velvoittaan Suomessa palveluntarjoajia tukemaan jotain Baidua vain siksi koska Kiinassa on paska hallinto.
 
Ihan käteviä nuo puhelinpalvelut pääsääntöisesti ovat. Ongelma on omasta mielestä siinä, että käyttäjä on niin haavoittuva, jos puhelimesta loppuu akku, puhelin katoaa/varastetaan tai menee rikki. Nuo lasilätkät eivät ole kovinkaan iskunkestäviä. Laaja sähkökatko ja kyperhyökkäyksetkään eivät poissuljettuja.

PC alkaa olla kodeissa katoava luonnonvara, jos sillä ei tee töitä. Aika monella sellainen vielä on, mutta sitä ei enää käytetä mihinkään. Harvalla on useampia puhelimia ja tablettikin katsotaan suureksi ja kömpelöksi.
 
Inva-WC tarvitaan koska jotku eivät kykene käyttämään sitä normaalia vessaa.
No pointti ei ollut tuo, mutta jos tuolla linjalla niin käyttäköön jonkun toisen, tai omaa.

Pointti oli se että tarvitaan pakottavia sääntöjä.

Ei se ravintoloitsia voi sen vessan käyttöön vaatia Googlen kaltaisten ehtojen hyväksyntää

Mutta sitä odottaessa että wc käynti vaatii Googlen tilin, Android puhelimen käyttöohjeiden hyväksyminen, matkapuhelin nettiyhteyden,yhteensopivan Google puhelimen , on toki käyttäjän etu että ei voi ladata sovellusta muualta, että Google rekisterö sijainnin, wc käynnin keston, ja ikäraja estää lapsien käynnin, maksukortti vaatimus harmaan talouden, jos puhelin hajonnut, niin naapuriliikkeestä voi nopeasti ostaa Google Payllä uuden... toivottavasti akussa virtaa ja sitten kaksivaiheisella varmennuksella laite käyttöön ja sovellusta asentaan, "onneksi" Google veloitukset menee yleensä ilman kortti varmennusta.

Edit:
Olisko jossain ollut wc pääsy apin takana.

Mikä hitto estää noita tahoja valitsemasta sitä tuotetta jolla noita palveluja voi käyttää? Yhteisöt, firmat, yhdistykset, julkinen puoli ja paikalliset voivat kaikki valita sellaisen tuotteet jolla nuo toimivat. Jos he ovat niin tyhmiä että valitsevat jonkun jolla se ei toimi niin se on sitten heidän oma vikansa.
Älytön vaatimus tulee palveluntarjoajalta, mutta vika toki asiakkaan.
Asikkaalla taasen voi olla enemmän tai vähemmän pakottavia esteitä hyväksyä esim Googlen ehdot.
Se että käytössä "google android" laite, ei tarkoita että olisi Google Play kauppa käytössä, Googlen palvelut käytössä.
kaikilla ei ole Google Androidia.
Oma haaste on sitten sovellusten minimi vaatimukset ja se saattavat muuttua kesken laitteen elinkaaren, niin ettei aiemmin toinut laite enään toimikkaan palvelussa.
 
Viimeksi muokattu:
No pointti ei ollut tuo, mutta jos tuolla linjalla niin käyttäköön jonkun toisen, tai omaa.

Pointti oli se että tarvitaan pakottavia sääntöjä.

Ei se ravintoloitsia voi sen vessan käyttöön vaatia Googlen kaltaisten ehtojen hyväksyntää

Mutta sitä odottaessa että wc käynti vaatii Googlen tilin, Android puhelimen käyttöohjeiden hyväksyminen, matkapuhelin nettiyhteyden,yhteensopivan Google puhelimen , on toki käyttäjän etu että ei voi ladata sovellusta muualta, että Google rekisterö sijainnin, wc käynnin keston, ja ikäraja estää lapsien käynnin, maksukortti vaatimus harmaan talouden, jos puhelin hajonnut, niin naapuriliikkeestä voi nopeasti ostaa Google Payllä uuden... toivottavasti akussa virtaa ja sitten kaksivaiheisella varmennuksella laite käyttöön ja sovellusta asentaan, "onneksi" Google veloitukset menee yleensä ilman kortti varmennusta.

Edit:
Olisko jossain ollut wc pääsy apin takana.
Jos haluaa olla hyväksymättä ja jäädä ulos yhteiskunnasta ja sen piiriin kuuluvista kaupallisista ja muista palveluista, sen kun vaan, sehän on oma valinta.
Ellei hyväksy pankkitunnistautumisten appien tai edes itse tunnistautumistapahtuman ehtoja, jää ulos myös kaikista online-virastopalveluista, joista tärkeimpinä mieleen tulee Vero, Kanta (jossa myös koronarokotustodistus) ja joutuu sitten näkemään vähän enemmän vaivaa asioimalla henkilökohtaisesti.
Tämä on kuitenkin täysin vapaaehtoista.

Enemmän olisin huolissani niistä ihmisistä, joita kehitys sulkee ulos vastoin heidän tahtoaan: kehitysvammaisista, näkövammaisista, niistä vanhuksista jotka ei enää opi käyttöä jne.

Mutta. Kehitys on jo niin pitkällä, ettei se enää pysähdy. Ajattelu olisi käännettävä siihen suuntaan, että miten käyttö mahdollistetaan noille em. ryhmillekin. Näkövammaisten kohdalla Sirin tai Google Assistantin kautta kautta toiminee usein ok, eikö. Mutta entäpä muut?
 
Jos haluaa olla hyväksymättä ja jäädä ulos yhteiskunnasta ja sen piiriin kuuluvista kaupallisista ja muista palveluista, sen kun vaan, sehän on oma valinta.
Ellei hyväksy pankkitunnistautumisten appien tai edes itse tunnistautumistapahtuman ehtoja, jää ulos myös kaikista online-virastopalveluista, joista tärkeimpinä mieleen tulee Vero, Kanta (jossa myös koronarokotustodistus) ja joutuu sitten näkemään vähän enemmän vaivaa asioimalla henkilökohtaisesti.
Tämä on kuitenkin täysin vapaaehtoista.

Enemmän olisin huolissani niistä ihmisistä, joita kehitys sulkee ulos vastoin heidän tahtoaan: kehitysvammaisista, näkövammaisista, niistä vanhuksista jotka ei enää opi käyttöä jne.

Mutta. Kehitys on jo niin pitkällä, ettei se enää pysähdy. Ajattelu olisi käännettävä siihen suuntaan, että miten käyttö mahdollistetaan noille em. ryhmillekin.
Pitäs olla kyl joku palvelu/palvelijat jotka jeesaa noiden käytössä.
Siis faktahan on ettei läheskään kaikki noista mainitsemista ees ikinä opi käyttämään näitä digipalveluja.
Mistä vitusta sitä tietää vaikka ite parin vuoden päästä ois vaikka täysin aivovammanen joka ei kykene käyttää.
 
Älytön vaatimus tulee palveluntarjoajalta, mutta vika toki asiakkaan.
Asikkaalla taasen voi olla enemmän tai vähemmän pakottavia esteitä hyväksyä esim Googlen ehdot.
Se että käytössä "google android" laite, ei tarkoita että olisi Google Play kauppa käytössä, Googlen palvelut käytössä.
kaikilla ei ole Google Androidia.
Oma haaste on sitten sovellusten minimi vaatimukset ja se saattavat muuttua kesken laitteen elinkaaren, niin ettei aiemmin toinut laite enään toimikkaan palvelussa.

No mitä on ne esteet ettei sitä voisi hyväksyä?
Ja joo, kaikilla ei ole Google Androidia. Tai sovelluskauppaa käytössä. Mutta se on heidän oma valintansa. Jos he valitsevat paskan laitteen jolla ei voi käyttää noita palveluja niin ei se ole niiden palveluntarjoajien vika vaan sen henkilön itsensä. Ei me voida velvoittaa palveluntarjoajia ottamaan huomioon jokaisen yksittäisen henkilön henkilökohtaiset preferenssit.
 
Enemmän olisin huolissani niistä ihmisistä, joita kehitys sulkee ulos vastoin heidän tahtoaan: kehitysvammaisista, näkövammaisista, niistä vanhuksista jotka ei enää opi käyttöä jne.

Mutta. Kehitys on jo niin pitkällä, ettei se enää pysähdy. Ajattelu olisi käännettävä siihen suuntaan, että miten käyttö mahdollistetaan noille em. ryhmillekin. Näkövammaisten kohdalla Sirin tai Google Assistantin kautta kautta toiminee usein ok, eikö. Mutta entäpä muut?
Itse yli viiskymppisenä semi-nörttihenkisenä nuo eivät ole ongelmia, mutta joitakin puoliksi ärsyttävän epäloogisia ja hankalia sovelluksia tulee silloin tällöin vastaan.

Töissä tulee vastaan jo nelikymppisissä, että minkäänlaista halua ei enää ole opetella mitään uutta. Vähän vanhemmissa sitten jo niitä, joilla ei ole edellytyksiä oppia enää mitään. Omat vanhemmat alkavat olla tässä sarjassa pikkuhiljaa. Linuxkin saadaan kerran pari vuodessa uudelleenasennuskuntoon, eikä pienintäkään hajua mitä tuli tehtyä, että siihen päästiin.
 
Kaikki nyt vaan ei halua laitetta taskuun joka kerää tietoa jo nyt liian paljon ja pitäisi vaan lisätä käyttöä ja alkaa käyttämään palveluita jotka on erittäin henkilökohtaisia.
Mutta valitettavasti ollaan menossa siihen suuntaan, että ihmisiä ei tunnu yksityisyys/tietoturva asiat kiinnostaa, vaan asennellaan sen enempää ajattelematta se luuri täyteen kaikenlaisia softia, jotka tekee taustalla ties mitä. Eli isompi syy alkaa olemaan välinpitämättömät käyttäjät, miksi asiat menee huonompaan suuntaan...

Tämäkin on vain pinta raapaisu, mitä kaikkea se Google tekee:
 
Kaikki nyt vaan ei halua laitetta taskuun joka kerää tietoa jo nyt liian paljon ja pitäisi vaan lisätä käyttöä ja alkaa käyttämään palveluita jotka on erittäin henkilökohtaisia.
Tämä on valinnanvapautta. Eikä mikään uusi asia, onhan meillä mm. kohtuullisen kokoinen jengi, joka vakaumuksellisista syistä ei ole halunnut televisiota, toinen joka ei verensiirtoja jne.
En ihan heti keksi asiaa, josta joku porukka jollain syyllä ei olisi keksinyt kieltäytyä.
96% 16-74 -vuotiaista kuitenkin älypuhelinta käytti jo 2020, korona-ajan jälkeen luku on varmasti noussut suuremmaksi kun pari uutta ikäluokkasiirtymää on tullut, ja kun työ ja moni palvelu siirtyi entistä kiinteämmin verkkovälitteiseksi.
 
Joku tietoturva tuskin on suurimpia huolenaiheita. Jokin aika sitten eräs vanhempi naishenkilö tuli kun puhelin ei toimi, vaikka asmulla oli vielä toiminut. Ihan pimeänä oli ja kysyin onko akussa virtaa. Kuulemma oli vasta ladattu. Laitoin virran päälle ja kohta puhelin kyseli pin koodia. Mummolla ei hajuakaan mistään koodeista. Katsoin että Soneran sim ja kokeilin 0000 ja sillä heräsi sitten.
 
Jos haluaa olla hyväksymättä ja jäädä ulos yhteiskunnasta ja sen piiriin kuuluvista kaupallisista ja muista palveluista, sen kun vaan, sehän on oma valinta.

Mutta sen pitäisi olla koko kansakunnan valinta, ja nimenomaan valinta ettei pakota hyväksymään.

Jos haluaa olla hyväksymättä ja jäädä ulos yhteiskunnasta ja sen piiriin kuuluvista kaupallisista ja muista palveluista, sen kun vaan, sehän on oma valinta.

Se ei ole omavalinta, vaan se on pakotettu valinta, sinulla ei ole todellisuudessa vaihtoehtoja.
No mitä on ne esteet ettei sitä voisi hyväksyä?
Se voi olla kielto, sopimukset kieltää, se voi olla konsernin oma päätös, josta poikkeaminen ei ole helppoa.

Ilman kieltoakin voi olla hyvin vaikeaa ja rakasta saada hyväksyntä ja sen hinta voi olla kova.

Muitakin esteitä.
Se Google käyttö voi vaati suuren laitekannan vaihtamisen, tai se voi olla mahdotonta, jolloin vaatisi rinnakkais laitten hankintaan, joiden asentaminen taasen voi olla enemmän tai vähemmän haastavaa.

Ja ongelma on se että kaikki nämä johtaa Googlen määrävän aseman kasvamiseen, siitä riippuvuuden lisääntymiseen, toki moni organisaatio on siirtynyt Googlen leiriin, josta seuraa sitten ongelmia, Googlen vaatimukset ei taivu organisaation tarpeisiin, vaatimuksiin, laite tarjonta kapenee, niiden elinkaari lyhenee.

Ei me voida velvoittaa palveluntarjoajia ottamaan huomioon jokaisen yksittäisen henkilön henkilökohtaiset preferenssit.
Tuosta tuli mieleen että ongelma on aika syvällä.

Siis tuo heittosi kuullostaa ihan siltä mitä palvelukehittävät tahot heittää, jos asiakas haluaa että sovellus on saatavilla Googlen ulkopuolelta, niin helppo vastaus on toki joku tuon tyyppinen. Asiakkaan pitäisi vaatia. Se kääntäisi suuntaa.
Jos asiakas vaatii tiukemmin, niin selitys ei välttämättä terävöidy. No usein myös kyse siitä että mennään siitä mistä aita matalin, joku voi kutsua osaamattomuudeksi, ehkä parempi puhua tavasta, ei haluta prosessia millä asia hoituisi.
 
Mutta sen pitäisi olla koko kansakunnan valinta

Se ei ole omavalinta, vaan se on pakotettu valinta, sinulla ei ole todellisuudessa vaihtoehtoja.
Edelleen, se on vaihtoehto, että ei hyväksy, eikä sitten käytä palvelua.
Tai ei hanki koko älylaitetta.
Silloin toki elämä on hankalampaa ja rajatumpaa. Toisaalta; onhan niitä jopa sellaisia ekstremisteja, jotka ovat valinneet kokonaan sähköttömän elämän. Ei ole pitkä aika kun luin sellaisesta, saaressa asuva omavaraistalouteen pyrkivä pariskunta vailla sähköä, puhelinta ja mukavuuksia.

Kansakuntana valinta ainakin meillä Suomessa on selvästi tehty - ja valtavalla enemmistöllä - kun käyttäjämäärä on noinkin lähellä sataa prosenttia.
 
Se voi olla kielto, sopimukset kieltää, se voi olla konsernin oma päätös, josta poikkeaminen ei ole helppoa.

Ilman kieltoakin voi olla hyvin vaikeaa ja rakasta saada hyväksyntä ja sen hinta voi olla kova.

Siis mikä ihmeen sopimus kieltäisi sen että työntekijät eivät voi luoda Google tiliä jotta voivat parkata auton?
Ja jos konserni on tehnyt päätöksen mikä haittaa työntekijöiden työntekoa niin ratkaisu siihen on että se konserni muuttaa tuon päätöksen järkevämmäksi, ei se että kaikki muut yritykset joutuisivat taipumaan jonkun yhden puljun paskojen päätösten edessä.

Muitakin esteitä.
Se Google käyttö voi vaati suuren laitekannan vaihtamisen, tai se voi olla mahdotonta, jolloin vaatisi rinnakkais laitten hankintaan, joiden asentaminen taasen voi olla enemmän tai vähemmän haastavaa.

Ja ongelma on se että kaikki nämä johtaa Googlen määrävän aseman kasvamiseen, siitä riippuvuuden lisääntymiseen, toki moni organisaatio on siirtynyt Googlen leiriin, josta seuraa sitten ongelmia, Googlen vaatimukset ei taivu organisaation tarpeisiin, vaatimuksiin, laite tarjonta kapenee, niiden elinkaari lyhenee.

Jos joku konserni vielä kitkuttaa jollain vanhoilla Windows Phoneilla jotka estää työntekijöiltä tehokkaan työn teon niin jälleen kerran, ratkaisu ei ole että vaaditaan muilta sitä Windows Phone yhteensopivuutta vaan että tuo konserni päivittää kamansa tälle vuosikymmenelle.

Siis oikeasti, tämä nyt kyllä tuntuu vahvasti siltä että sä vain yrität keksiä ongelmia jotka oikeasti eivät ole ongelmia oikeassa maailmassa mistään muusta syystä kuin yksittäisten tyyppien itsepäisyydestä.
 
Keskisuomalaisessa oli aiheeseen sopiva uutinen tänään:
IMG_20220708_102345.jpg
 
Edelleen, se on vaihtoehto, että ei hyväksy, eikä sitten käytä palvelua.
Tai ei hanki koko älylaitetta.
Ei, se ei ole todellinen vaihtoehto. Tässä siis kommentoidaan "välttämättämyys" palveluista, siis palveluista joita paitsi ei haluasi jäädä. Siis tässä nyt puhutaan sellaisistakin palveluista joita on voinut käyttää aiemmin ilman kuvailtuja ehtoja, vaatimuksia. Ja siis kyse ehdoista, vaatimuksista jotka ei ole välttämättömiä palvelun toteuttamiseen. (tietenkin jos haluaa palvelua tarjota Googlen kaupasta, niin tarjojan pitää suostua Googlen ehtoihin)

"välttämättämyys" termillä tarkoitan sellaisia palveluita että henki säilyy ilmankin.


Siis mikä ihmeen sopimus kieltäisi sen että työntekijät eivät voi luoda Google tiliä jotta voivat parkata auton?
Ok, ehkä nyt mietit omasta kuplastasi.

Tässä maassa on paljon työntekijöitä/paikkoja jotka eivät todellakaan käytä omaa puhelintaan työasioihin. se on jossain niin syvällä periaatteissa. Saati että sitä voisi vaatia ja vaati hyväksyyn mm hyväksyyn Goolen ehdot.

Tässä maassa on paljon tehtäviä missä työntekijän omaa puhelinta ei saa käyttää työasioihin, joka paikassa työaikana ei edes "saisi" pitää omaa mukana.

Ja jos konserni on tehnyt päätöksen mikä haittaa työntekijöiden työntekoa niin ratkaisu siihen on että se konserni muuttaa tuon päätöksen järkevämmäksi
No asiat ei aina ole ihan niin yksinkertaisia, ja ei ne ehdot ole kaikille hyväksyttäviä.

Jos joku konserni vielä kitkuttaa jollain vanhoilla Windows Phoneilla jotka estää työntekijöiltä tehokkaan työn teon niin jälleen kerran, ratkaisu ei ole että vaaditaan muilta sitä Windows Phone yhteensopivuutta vaan että tuo konserni päivittää kamansa tälle vuosikymmenelle.
Tässä oli ajatus että ihan Android laitteita ja siitä kyse että olisi laitteisto jossa sovelus palvelun käyttämiseen olisi mahdollinen, mutta palveluntarjoaja ei vaivaudu. Vetelee jollain yleisellä keskiverto kuluttaja tasolla.

Google muuttelee omia vaatimuksia , tippuu tukea aiemmin tuetuilta laitteilta. Googlen vaatimukset voi estää organisaatiolle tärkeämpien asioiden toteuttamisen. Supistaa laitevalikoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, se ei ole todellinen vaihtoehto. Tässä siis kommentoidaan "välttämättämyys" palveluista, siis palveluista joita paitsi ei haluasi jäädä. Siis tässä nyt puhutaan sellaisistakin palveluista joita on voinut käyttää aiemmin ilman kuvailtuja ehtoja, vaatimuksia. Ja siis kyse ehdoista, vaatimuksista jotka ei ole välttämättömiä palvelun toteuttamiseen. (tietenkin jos haluaa palvelua tarjota Googlen kaupasta, niin tarjojan pitää suostua Googlen ehtoihin)

"välttämättämyys" termillä tarkoitan sellaisia palveluita että henki säilyy ilmankin.
Jos se ei ole sinulle todellinen vaihtoehto, tarkoittaa se sitä, että tuote, palvelu tai sovellus on sinulle niin tärkeä, että hyväksyt käyttöehdot vaikka et oikeastaan haluaisi.

Tämä ei ole sen kummempi asia, kuin se, että ostat rahalla jonkun tuotteen, palvelun tai sovelluksen, vaikka et oikeastaan haluaisi siitä maksaa (tai maksaa sitä summaa, jota vaaditaan).

Molemmissa tilanteissa on valinnanvapaus olla ostamatta. Ja maksamatta: suostumuksella itsestäsi kerättäville tiedoille tai rahalla. Tai suostumuksella itsestäsi kerättäville tiedoille ja lisäksi rahalla.

Kyllä minä ymmärrän, että ihmiset, jotka on tarkkoja yksityisyydestään suhtautuvat asiaan penseästi. Markkinataloudessa se on kuitenkin illuusio: tieto ja tiedonkeruu on markkinoille samanlainen väline tai ”bensa” kuin raha - tai oikeastaan merkittävämpi, sillä data on oikeasti olemassaolevaa eikä vain… hmm… no rahaa (rahan olemus on kokonaan oma keskustelunsa).
 
Jos se ei ole sinulle todellinen vaihtoehto, tarkoittaa se sitä, että tuote, palvelu tai sovellus on sinulle niin tärkeä, että hyväksyt käyttöehdot vaikka et oikeastaan haluaisi.



Tämä ei ole sen kummempi asia, kuin se, että ostat rahalla jonkun tuotteen, palvelun tai sovelluksen, vaikka et oikeastaan haluaisi siitä maksaa (tai maksaa sitä summaa, jota vaaditaan).



Molemmissa tilanteissa on valinnanvapaus olla ostamatta. Ja maksamatta: suostumuksella itsestäsi kerättäville tiedoille tai rahalla. Tai suostumuksella itsestäsi kerättäville tiedoille ja lisäksi rahalla.



Jos tähän lähdettiin,



Ensimmäisessä joudun rahan lisäksi antaa myyjän tunkeutua takaapäin sisääni. Toki ihan "vapaaehtoisesti", omasta tahdosta.

Koska samat ehdot kaikissa muissakin paikoissa, vapaaehtoisuus ei ehkä kuvaa .



Jälkimmäissä voin sen palvelun maksaa rahalla, jonka voi tienata miten halun, halutessani vaikka myymällä itseäni.

Edit:
Pointti on se että maksuvaihtoehtona pitäisi olla käypä raha. (no en nyt ole kieltämässä itsensä myyntiä, tai jotain pipertely touhuja joissa vapaampaa)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tähän lähdettiin,



Ensimmäisessä joudun rahan lisäksi antaa myyjän tunkeutua takaapäin sisääni. Toki ihan "vapaaehtoisesti", omasta tahdosta.

Koska samat ehdot kaikissa muissakin paikoissa, vapaaehtoisuus ei ehkä kuvaa .



Jälkimmäissä voin sen palvelun maksaa rahalla, jonka voi tienata miten halun, halutessani vaikka myymällä itseäni.
Edelleen vapaaehtoista. Koska edelleen voit käydä sen harkinnan, onko se haluamasi asia sen tunkeutumisen arvoinen sinulle vai ei. Asialla on siis hinta.

Kannattaa huomata, että data on monessa suhteessa rahaa parempi valuutta. Datan luovuttaminen onnistuu niiltäkin, joilla rahaa ei ole. Toisaalta, suurimmalle osalle ostokynnys muodostuu olemattomaksi tai hyvin pieneksi, kun ei makseta rahalla vaan tiedolla. Kolmanneksi, tiedon ja rahan yhdistelmä pitää hintoja kohtuullisena. Neljänneksi, datan voi monetizoida, eli muuttaa rahaksi ja myydä lukemattomia kertoja ja lukemattomilla tavoilla, jopa sellaisilla, joita ei vielä keruun hetkellä ole keksitty.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen vapaaehtoista. Koska edelleen voit käydä sen harkinnan, onko se haluamasi asia sen tunkeutumisen arvoinen sinulle vai ei. Asialla on siis hinta.
No tämä nyt kyllä vähän niinkuin lakkaa olemasta totta siinä vaiheessa jos tavallinen elämä menee ihan mahdottomaksi ilman kyseistä asiaa. Ei voida puhua mistään oikeasta vapaaehtoisuudesta.
 
Ok, ehkä nyt mietit omasta kuplastasi.

Tässä maassa on paljon työntekijöitä/paikkoja jotka eivät todellakaan käytä omaa puhelintaan työasioihin. se on jossain niin syvällä periaatteissa. Saati että sitä voisi vaatia ja vaati hyväksyyn mm hyväksyyn Goolen ehdot.

Tässä maassa on paljon tehtäviä missä työntekijän omaa puhelinta ei saa käyttää työasioihin, joka paikassa työaikana ei edes "saisi" pitää omaa mukana.

Väitinkö että tuossa pitäisi käyttää sitä omaa puhelinta?
Jos omaa puhelinta ei saa käyttää työasioihin ja työasioissa tarvitaan puhelinta niin sitten on työnantajan vastuulla toimittaa sellainen puhelin työntekijälle jolla sen työn voi tehdä. Ja sellaiset tunnukset mitä tarvitaan. Tai ainakin luvan luoda ne tunnukset.
Eli tässä ei ole mitään varsinaista estettä paitsi että olet jotenkin luonut kuvan missä ne Googlen ehdot olisi jotenkin ylitsepääsemättömät.

No asiat ei aina ole ihan niin yksinkertaisia, ja ei ne ehdot ole kaikille hyväksyttäviä.

Onko sulla tästä jotain oikeasti konkreettisia esimerkkejä? Töiden takia olen joutunut tarkastuttamaan erittäin pedantilla legal tiimillä lukemattomia sopimusehtoja ja en muista että kertaakaan mikään kuluttajille suunnattu EULA olisi aiheuttanut mitään ongelmaa. Koska nuo firmat kirjoittavat nuo lisenssit tarkoituksella erittäin permissiivisiksi koska he haluavat että niitä käytetään mahdollisimman paljon.
Joten ajatus siitä että työnantaja joutuisi estämään sen Google tilin luonnin jonka työntekijä tarvisi sen parkkiappiksen käyttöön kuulostaa kyllä niin helvetin kaukaa haetulta että epäilen että löytyy Suomesta ketään kenelle tuo olisi ongelma.

Tässä oli ajatus että ihan Android laitteita ja siitä kyse että olisi laitteisto jossa sovelus palvelun käyttämiseen olisi mahdollinen, mutta palveluntarjoaja ei vaivaudu. Vetelee jollain yleisellä keskiverto kuluttaja tasolla.

Google muuttelee omia vaatimuksia , tippuu tukea aiemmin tuetuilta laitteilta. Googlen vaatimukset voi estää organisaatiolle tärkeämpien asioiden toteuttamisen. Supistaa laitevalikoimaa.

Kuinka paljon Android luureja löydät nykyään Suomen kaupoista joissa ei toimisi ne Googlen palvelut? Tuskin yhtään. Eli sitä laitevalikoimaa ei supisteta käytännössä yhtään.

Ja joo, Google varmaan tiputtaa tukea aiemmin tueilta laitteilta. Siinä vaiheessa kun ne laitteet on niin helvetin ikivanhoja että jo ihan pelkästään laitevalmistajien takia niiden tietoturva on täyttä reikäjuustoa. Missä vaiheessa ne pitäisi muutenkin laittaa kierrätykseen.
Mutta jos puhutaan siitä että haluat parkata auton, käyttää joukkoliikennettä tai mitä ikinä niin jos se appis on alunperin toiminut sillä luurilla niin se kyllä toimii sillä niin pitkään että se puhelin on valmis kierrätykseen.
 
Jos haluaa olla hyväksymättä ja jäädä ulos yhteiskunnasta ja sen piiriin kuuluvista kaupallisista ja muista palveluista, sen kun vaan, sehän on oma valinta.
Ellei hyväksy pankkitunnistautumisten appien tai edes itse tunnistautumistapahtuman ehtoja, jää ulos myös kaikista online-virastopalveluista, joista tärkeimpinä mieleen tulee Vero, Kanta (jossa myös koronarokotustodistus) ja joutuu sitten näkemään vähän enemmän vaivaa asioimalla henkilökohtaisesti.
Tämä on kuitenkin täysin vapaaehtoista.

Enemmän olisin huolissani niistä ihmisistä, joita kehitys sulkee ulos vastoin heidän tahtoaan: kehitysvammaisista, näkövammaisista, niistä vanhuksista jotka ei enää opi käyttöä jne.

Mutta. Kehitys on jo niin pitkällä, ettei se enää pysähdy. Ajattelu olisi käännettävä siihen suuntaan, että miten käyttö mahdollistetaan noille em. ryhmillekin. Näkövammaisten kohdalla Sirin tai Google Assistantin kautta kautta toiminee usein ok, eikö. Mutta entäpä muut?
En mä kyllä näe miten digitaalisuus varsinaisesti tässä haittaa. Sehän on vaan helpompaa jos se hoitaja / avustaja voi kotona klikkailla laskut maksuun sen sijaan, että pitäisi mennä jonnekin pankkikonttorin marmorille hoitelemaan hommia.
 
Toiseksi paras oli ihan perinteinen kolikkomaksulla toimiva parkkiautomaatti ja kaikista kauhein oli se korttimaksuautomaatti johon piti naputella rekisterinumeroa jne.
Kyllä vielä paskempi oli korttimaatti joka toimi vain creditillä vuonna 2012.

Kaikkein paskin oli tekstarilla maksettava pysäköinti johon ohjeet automaatin kyljessä. Palveluun piti rekisteröityä webissä, käyttäjätunnus tuli emailiin ja salasana kirjepostissa. Veloitus maksukortilta.
 
No tämä nyt kyllä vähän niinkuin lakkaa olemasta totta siinä vaiheessa jos tavallinen elämä menee ihan mahdottomaksi ilman kyseistä asiaa. Ei voida puhua mistään oikeasta vapaaehtoisuudesta.
Sitten, jos/kun joku päivä niin on. Mutta vielä niin ei ole.

Oikeastaan itselläni on yksi oikeasti tiukka esimerkki, eli laite, joka kerää dataa, ja jota ilman en voisi elää: sydämentahdistin, jonka kanssa on etälähetinyksikkö. Suomalaisen terveydenhuollon lisäksi (jolta tuskin dataa pahemmin vuotaa) sitä menee Medtronicille ja minulla ei ole minkäänlaista kontrollia siihen mitä keräävät, miten ja mihin he ko. dataa käyttävät.
Uudemmissa malleissa tämä on erillisen fyysisen lähetinyksikön (joka vielä itselläni on) sijaan itse asiassa hoidettu älypuhelimen applikaatiolla ja käyttöehdot yms. on luettavissa.
Suomen laki ja EU-direktiivit toki hoitavat sitä säätelyä ja siihen on luotettava.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vielä paskempi oli korttimaatti joka toimi vain creditillä vuonna 2012.

Kaikkein paskin oli tekstarilla maksettava pysäköinti johon ohjeet automaatin kyljessä. Palveluun piti rekisteröityä webissä, käyttäjätunnus tuli emailiin ja salasana kirjepostissa. Veloitus maksukortilta.
Jaa, toimiko nuo pysäköintiautomaatit jossakin paikassa debit-puolellakin? Parkkihalleissa toki oli debit/credit -automaatteja mutta nuo ulkona olevat taisivat ainakin silloin kuin itse käytin, toimia vain creditillä. Tekstarimaksuun en edes koskaan törmännyt, onneksi. Parin vähän isomman työmaan jälkeen tulikin sitten firman puolesta Easypark, kun esim yhdessä paikassa pysäköinti oli joku reilu 40e/työpäivä ja kun siellä noin kuukauden oli yhtämittaa niin matkalaskun pysäköinti-osion loppusumma oli jotain 800-900e välillä ja tottakai sama summa oli itsellä maksettavaa omalla luottokortilla.
 
Kaikki nyt vaan ei halua laitetta taskuun joka kerää tietoa jo nyt liian paljon ja pitäisi vaan lisätä käyttöä ja alkaa käyttämään palveluita jotka on erittäin henkilökohtaisia.
Mutta valitettavasti ollaan menossa siihen suuntaan, että ihmisiä ei tunnu yksityisyys/tietoturva asiat kiinnostaa, vaan asennellaan sen enempää ajattelematta se luuri täyteen kaikenlaisia softia, jotka tekee taustalla ties mitä. Eli isompi syy alkaa olemaan välinpitämättömät käyttäjät, miksi asiat menee huonompaan suuntaan...

Tämäkin on vain pinta raapaisu, mitä kaikkea se Google tekee:
Veikkaan että monella luurissa on google käytössä. Samalla moni ei tajua/viitsi poistaa googlen asetuksista seurantaa pois.
Googlesta voit sitten seurata jälkeen tasan tarkasti kaikki kohteet jossa olet käynyt. Appseista saa myös pois tarpeettomat luvat mutta peruskäyttäjä ei näitäkään osaa/viitsi poistaa.
 
Kuinka paljon Android luureja löydät nykyään Suomen kaupoista joissa ei toimisi ne Googlen palvelut? Tuskin yhtään. Eli sitä laitevalikoimaa ei supisteta käytännössä yhtään.
En jumittunut puhelinkuplaan ja markettilaitteisiin.

Mutta se on totta että Googlen määrävä asema on johtanut siihen että muiden tila vähenee ja se taasen johtaa siihen että google vapaan tukeminen vähenee, joka taasen lisää Goolen asemaa.




Ja joo, Google varmaan tiputtaa tukea aiemmin tueilta laitteilta. Siinä vaiheessa kun ne laitteet on niin helvetin ikivanhoja että jo ihan pelkästään laitevalmistajien takia niiden tietoturva on täyttä reikäjuustoa. Missä vaiheessa ne pitäisi muutenkin laittaa kierrätykseen.
Jossain kuluttaja puhelinkuplassa juu.

Firmoissa, julkisissa organisaatoissa se tieturva voi tukeutua paljon muuhunkin.


Yksi haaste on se että Googlen asema kun on vahvistunut, niin Google lisää omia vaatimuksia, joka taasen voi olla ristiriidassa firman tarpeiden ja vaatimusten kanssa.

Firmat, julkishalinto, jne, tekevät kuitekin pitkäaikaisia valintoja, ja jos kuluttajamarkkina muuttuu nopeasti, niin korporaatiossa kyky reagoida voi olla hidasta, jos vedetty tähän asti ilman Google kauppaa, niin ei sitä hetkessä käyttöön oteta, vaikka taipuisi.

Ja ei siis aina taivu. Mistä sitten seuraa erilaisia purkkavirityksiä.



Mutta jos puhutaan siitä että haluat parkata auton, käyttää joukkoliikennettä tai mitä ikinä niin jos se appis on alunperin toiminut sillä luurilla niin se kyllä toimii sillä niin pitkään että se puhelin on valmis kierrätykseen.

Toki, siinä mielessä että jos halutut palvelut ei toimi -> laite kierrätykseen.


Mutta monesti sovelluksesta on Play kaupan ulkopuolinen versio, ja se miksi sitä ei jaella johtuu ihan siitä että palveluntarjoaja on kankea, ei viitsi. Eli ei viitsi tehdä, mutta vaatii asiakkailta paljon enemmän.

Kokonaan Googlevapaat versiot , niissä voi olla haasteena se että käytetty syystä tai ei Googlen rajapintoja/palveluita niin ettei toimi muissa, joskus joku painava syy, joskus ihan vain sen takia että niin vaivatonta myydä asiakaan pexxx Googlelle.

Sen ymmärrän että kehittäjä portaan ei kannata luvata mitään, minimoida lupaukset, jättää niitä vapauksia jos esim Goole keksii jotain mikä muuten ajaisi pahasti nurkkaan. Mutta ei se ole syy olla tarjoamasta suoraan sitä sovellusta ohi Play kaupan.

***
Mutta tässäkin hyvin tullut esiin se että, jos asiakkaalla/käyttäjällä on "google" ongelma, niin se vähätellään ja dissataan pienenä marginaali ryhmänä. Seuraavana päivätää jokin toinen "google" ongelma jonkin toisen ryhmän kohdalla.


Ja ymmärtää se että jos meillä Googlella on määrävä asema Android laitteissa, niin ei se joka markkinalla ole.


Kertoo toki palvelun tarjoajasta ja sen asenteesta jos tukeutuu appiin ja siinä vielä ottaa asenteen että ei tässä nyt tueta kuin keskiverto markkittikoneita.


On toki näitäkin ratkaisuja joissa ainoa tuettu on Iphone/Ipadi.
 
En jumittunut puhelinkuplaan ja markettilaitteisiin.

Mutta se on totta että Googlen määrävä asema on johtanut siihen että muiden tila vähenee ja se taasen johtaa siihen että google vapaan tukeminen vähenee, joka taasen lisää Goolen asemaa.





Jossain kuluttaja puhelinkuplassa juu.

Firmoissa, julkisissa organisaatoissa se tieturva voi tukeutua paljon muuhunkin.


Yksi haaste on se että Googlen asema kun on vahvistunut, niin Google lisää omia vaatimuksia, joka taasen voi olla ristiriidassa firman tarpeiden ja vaatimusten kanssa.

Firmat, julkishalinto, jne, tekevät kuitekin pitkäaikaisia valintoja, ja jos kuluttajamarkkina muuttuu nopeasti, niin korporaatiossa kyky reagoida voi olla hidasta, jos vedetty tähän asti ilman Google kauppaa, niin ei sitä hetkessä käyttöön oteta, vaikka taipuisi.

Ja ei siis aina taivu. Mistä sitten seuraa erilaisia purkkavirityksiä.





Toki, siinä mielessä että jos halutut palvelut ei toimi -> laite kierrätykseen.


Mutta monesti sovelluksesta on Play kaupan ulkopuolinen versio, ja se miksi sitä ei jaella johtuu ihan siitä että palveluntarjoaja on kankea, ei viitsi. Eli ei viitsi tehdä, mutta vaatii asiakkailta paljon enemmän.

Kokonaan Googlevapaat versiot , niissä voi olla haasteena se että käytetty syystä tai ei Googlen rajapintoja/palveluita niin ettei toimi muissa, joskus joku painava syy, joskus ihan vain sen takia että niin vaivatonta myydä asiakaan pexxx Googlelle.

Sen ymmärrän että kehittäjä portaan ei kannata luvata mitään, minimoida lupaukset, jättää niitä vapauksia jos esim Goole keksii jotain mikä muuten ajaisi pahasti nurkkaan. Mutta ei se ole syy olla tarjoamasta suoraan sitä sovellusta ohi Play kaupan.

***
Mutta tässäkin hyvin tullut esiin se että, jos asiakkaalla/käyttäjällä on "google" ongelma, niin se vähätellään ja dissataan pienenä marginaali ryhmänä. Seuraavana päivätää jokin toinen "google" ongelma jonkin toisen ryhmän kohdalla.


Ja ymmärtää se että jos meillä Googlella on määrävä asema Android laitteissa, niin ei se joka markkinalla ole.


Kertoo toki palvelun tarjoajasta ja sen asenteesta jos tukeutuu appiin ja siinä vielä ottaa asenteen että ei tässä nyt tueta kuin keskiverto markkittikoneita.


On toki näitäkin ratkaisuja joissa ainoa tuettu on Iphone/Ipadi.
Täällä omppumaailmassa peruslähtökohta on alusta saakka ollut se ”There’s an app for that.”
Joten ajattelu on täysin toisin päin: jos sille ei ole appia, se toimii todennäköisesti jotenkin rajoitetusti, paskasti, tai miten sattuu.
Appien suhteen taas Applen laadunvalvonta on siinä mielessä onnistunut, että ne pääosin toimivat hyvin ja vaivattomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo verkkokauppojen tunnuslukulaitteet kyllä ovat aivan turhaa serriä. Kertakäyttöisten salasanojen lista (jota jostain syystä pankit kutsuvat tunnuslukulistaksi) on aivan toimiva ratkaisu ja mahdoton murtaa, jos käyttäjä ei tee mitään helvetin tyhmää kuten ota siitä listasta valokuvaa tietoturvaltaan epämääräisellä älypuhelimella. Jostain syystä pankit kuitenkin haluavat siitä paperilistasta luopua. Tietysti se syy on se, että halutaan pakottaa ihmiset käyttämään sitä kännykkä-äppiä, jolla asiakkaan vakoilu hoituu helposti.

En oikein pidä termistä "sideloadaus/sivulataus". Tuota termiä käyttämällä pyritään normalisoimaan se, että tietokoneella pystyy oletuksena ajamaan vain valmistajan sallimia ohjelmia ja kaikki muu on sitten jotenkin "eri asia". Koko yleiskäyttöisen tietokoneen idea kuitenkin on alusta asti ollut, että käyttäjä päättää itse, minkälaisia ohjelmia sillä ajaa, ja jos osaa koodata, niin niitä ohjelmia voi sitten myös tehdä itse.

Moni sanoo, että saahan 150 eurolla jonkun hinnat alkaen -androidin, jota voi käyttää. Ensinnäkin se 150 euroa on helvetin iso raha, ja toisekseen niissä hinnat alkaen -malleissa loppuu tallennustila kesken aika nopeasti, kun jokainen bloattiäppi vie nykyään satoja megatavuja tilaa. Kerrallaan voi pitää asennettuna korkeintaan ehkä viittä ohjelmaa. On myös epäeettistä pakottaa ihmisiä käyttämään tuollaista vakoilevaa suljetun koodin proprietarypaskaa ja kantamaan sitä paikannuslaitteena mukanaan. Mielummin käyttäisin sen 150 euroa vaikka Pinephoneen ja sitten käyttelisin sitä ihan kunnollisena taskutietokoneena, joka tekee sitä mitä haluan sen tekevän.

Edelleen, se on vaihtoehto, että ei hyväksy, eikä sitten käytä palvelua.
Tai ei hanki koko älylaitetta.
Silloin toki elämä on hankalampaa ja rajatumpaa. Toisaalta; onhan niitä jopa sellaisia ekstremisteja, jotka ovat valinneet kokonaan sähköttömän elämän.

Ei tätä voi verrata mitenkään sähköttömyyteen. Sähköstä kieltäytyjä varmasti tiedostaa, että siinä tulee samalla luopuneeksi kaikesta, minkä sähkö mahdollistaa, kuten tietotekniikasta ja kytkimestä päälle menevistä valoista. Tämä nykyinen älypuhelinten pakottaminen taas liittyy vain sellaisiin asioihin, jotka on tähän asti pystytty aivan hyvin järjestämään ilmankin älypuhelinpakkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo verkkokauppojen tunnuslukulaitteet kyllä ovat aivan turhaa serriä. Kertakäyttöisten salasanojen lista (jota jostain syystä pankit kutsuvat tunnuslukulistaksi) on aivan toimiva ratkaisu ja mahdoton murtaa, jos käyttäjä ei tee mitään helvetin tyhmää kuten ota siitä listasta valokuvaa tietoturvaltaan epämääräisellä älypuhelimella. Jostain syystä pankit kuitenkin haluavat siitä paperilistasta luopua. Tietysti se syy on se, että halutaan pakottaa ihmiset käyttämään sitä kännykkä-äppiä, jolla asiakkaan vakoilu hoituu helposti.
Paperilistat toimi jotenkin etäyhteuksiä vastaan, mutta kalastelu toimi, mm ne jossa feikki sivulla kysyttiin listallta numeroita.

Mutta ns paikanpäällä "hyökkäystä" kohtaan ne olivat heikkoja, eli yllättävän usein ne löyty siitä tietokoneen vierestä ja kopioiminen mainitsemallasi kameralla helppoa.


Moni sanoo, että saahan 150 eurolla jonkun hinnat alkaen -androidin, jota voi käyttää. Ensinnäkin se 150 euroa on helvetin iso raha, ja toisekseen niissä hinnat alkaen -malleissa loppuu tallennustila kesken aika nopeasti,
Näin ajattelin myös, mutta tarkistin Elisan sivulta ennen postausta, 150 eurolla sai 5G puhelimen jossa 128Gt tallennustilaa, josta voisi ehkä puolet olla käytössä ja jos ne ihan ylimääräiset mukanatulevat sovellukset poistaa käytöstä (ei päivitä), niin ehkä ei unissaan syö, ja nykyään osa noista "ylimääräisistä" ei ole kokonaan esiasenenttuna.

Ei kiinalainen oli sitten parikymppiä halvempi, ja puolet vähemmän tallennustilaa, (ja vielä vähemmän käyttäjälle vapaata)
Tosin jos jättää Meta konsernin ja vastaavia sovellukset pois, ja niin aika pitkälle 10-20 gigalla käyttäjän täytettävällä tilalla pärjää. Jos puhelimet vastenmielisia ja pakollisia juttuja varten hankittu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tätä voi verrata mitenkään sähköttömyyteen. Sähköstä kieltäytyjä varmasti tiedostaa, että siinä tulee samalla luopuneeksi kaikesta, minkä sähkö mahdollistaa, kuten tietotekniikasta ja kytkimestä päälle menevistä valoista. Tämä nykyinen älypuhelinten pakottaminen taas liittyy vain sellaisiin asioihin, jotka on tähän asti pystytty aivan hyvin järjestämään ilmankin älypuhelinpakkoa.
Ihan mielenkiintoisesti oli juuri muistaakseni 1500-luvulle sijoittuvassa Jari Tervon romaanissa ”Pääskyt talvehtivat järven pohjassa” saman tapainen perustelu ikkunalaseja vastaan: aivan hölmöjä nämä uudet lyijylasit, kun ihan hyvin on toiminut tähänkin asti pesty, venytetty ja valoa läpäiseväksi hangattu sianrakkokin ikkunassa tuulta pitämässä.
 
Jos olisi joku järkevä vaihtoehto Androidille ja Applelle joka tukisi ihmisen yksityisyyttä niin vaihtaisin. Nyt on aika mahdotonta, vaikka kaiken voi yrittää säätää niin eiköhän se aina vuoda. Siksi olisi kyllä kiva kun pärjäisi ilmankin näitä datankeruu pakottimia.

Maksamisen kannalta tämä on minulle sinänsä aika sama, koska maksan aina kaiken mitä voin käteisellä. Viimeksi kahvila lakkasi ottamasta käteistä niin lakkasin käymästä siellä. Työpaikkaruokala on vähän perseestä kun kortilla pakottavat maksamaan, mutta se nyt menee sillä sitten.

Verkossa tunnistautumiseen nuo pankkien appsit on sinänsä käteviä, sen enempää harvoin tulee erityisiä appseja sitten käytettyä.

Varmasti hallitukset tulevat ajamaan maksimit seurantaan kaiken ja käteisestäkin tulee aina vaikeampaa, mutta niin kauan kuin voi niin elänpä tavallani.
 
Ihan mielenkiintoisesti oli juuri muistaakseni 1500-luvulle sijoittuvassa Jari Tervon romaanissa ”Pääskyt talvehtivat järven pohjassa” saman tapainen perustelu ikkunalaseja vastaan: aivan hölmöjä nämä uudet lyijylasit, kun ihan hyvin toimii pesty, venytetty ja valoa läpäiseväksi hangattu sianrakkokin ikkunassa tuulta pitämässä.

Mitä yrität kertoa.

Lasit pysty maksaan vain itseään myymällä ja lasikauppias jää kurkkiin ikkunasta sisälle. Verrattuna siihen että sai ostaa samanlaiset kruunuilla tai oranvanahoilla ja kaupan jälkeen kauppias jatko matkaansa taakseen katsomatta.

Jos olisi joku järkevä vaihtoehto Androidille ja Applelle joka tukisi ihmisen yksityisyyttä niin vaihtaisin.
Googlettomassa Androidista löytyy moneen lähtöön ( AOSP )

Verkossa tunnistautumiseen nuo pankkien appsit on sinänsä käteviä, sen enempää harvoin tulee erityisiä appseja sitten käytettyä.
Henkilökortti, no ongelma lähinnä se että Suomessa "etäpankki" oli arkipäivää aikoja sitten, eli laajasti pankkitunnukset ja pankit kaappas tunnistus markkinat, yhtä konsti myös se etteivät hyväksyyn itse kuin omat tunnistusmenetelmät. -> kaikki merkittävät joutuivat käyttämään pankkien palvelua -> käyttäjät joutuivat käyttämään pankkien palvelua -> jne.

Pankit vielä tekivät niin että pankit ei laskuttaneet tunnistautujaa, vaan sitä palvelua, joka taasen ei laskuttanut siitä tunnistautujaa. Vanhat pankit saivat vallattua tuon markkinan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä yrität kertoa.

Lasit pysty maksaan vain itseään myymällä ja lasikauppias jää kurkkiin ikkunasta sisälle. Verrattuna siihen että sai ostaa samanlaiset kruunuilla tai oranvanahoilla ja kaupan jälkeen kauppias jatko matkaansa taakseen katsomatta.
Sitä, että kehitys kehittyy. Ja käteinen raha tulee häviämään käytöstä aivan kuten nuo sianrakotkin, kysymys on vaan siitä, millä aikajänteellä.
Mutta aina löytyy heitä, joiden mielestä vanha tapa oli parempi tai ainakin ihan hyvä. Milloin mistäkin syystä.

(Ja kun nyt tarkemmin ajattelen, niin omalla kohdalla saattaa olla, että korttikotelossa oleva käteinen on ollut siellä pari-kolme vuotta, kun maksan ensisijaisesti kellolla tai puhelimella, toissijaisesti kortilla.)
 
Kukaan ei tietääkseni kiellä käyttämästä ikkunana sianrakkoa. Nykypäivänä vain lasin saa helpommin ja halvemmalla ja se on kaikin tavoin teknisestikin parempi vaihtoehto eikä huonoja puolia sianrakkoon verrattuna juurikaan ole. Älypuhelinpakotus taas tekee kaikesta hankalampaa, kalliimpaa ja huonompaa verrattuna aiempaan.

Tuollainen "kehitys kehittyy"-perustelu on vain huono argumentti itsessään ja kuulostaa vittuilulta, jota harrastaa ihminen, joka ei ymmärrä joutuvansa myös itse ennen pitkää kärsimään tämän epäsuotuisaan suuntaan menevän kehityksen ikävistä puolista.
 
Kukaan ei tietääkseni kiellä käyttämästä ikkunana sianrakkoa. Nykypäivänä vain lasin saa helpommin ja halvemmalla ja se on kaikin tavoin teknisestikin parempi vaihtoehto eikä huonoja puolia sianrakkoon verrattuna juurikaan ole. Älypuhelinpakotus taas tekee kaikesta hankalampaa, kalliimpaa ja huonompaa verrattuna aiempaan.
Rakennusmääräykset ja kaavamääräykset tietenkin kieltää.
Itse koen, että älypuhelin on ollut (tämän somen koukuttavuudesta huolimatta) aivan helkkaristi elämää helpottanut innovaatio. Eka matkapuhelimeni oli iso raahattava tiiliskivi. Ja verkkokauppaostosten käyttöliittymä Radiomikron, Antilan ja Hobby Hallin kuvastot. Rahaa piti hakea pankista, joka oli auki vain virka-aikoihin.
Niin kyllä tuo älypuhelin melkoinen power house elämänhelpottajana vaan on.
 
Rakennusmääräykset ja kaavamääräykset tietenkin kieltää.
Itse koen, että älypuhelin on ollut (tämän somen koukuttavuudesta huolimatta) aivan helkkaristi elämää helpottanut innovaatio. Eka matkapuhelimeni oli iso raahattava tiiliskivi. Ja verkkokauppaostosten käyttöliittymä Radiomikron, Antilan ja Hobby Hallin kuvastot. Rahaa piti hakea pankista, joka oli auki vain virka-aikoihin.
Niin kyllä tuo älypuhelin melkoinen power house elämänhelpottajana vaan on.
Harvemmin kaavassa määrätään ikkunoiden materiaalia.

Puhut aivan eri asiasta kuin mikä on ketjun aihe. Aihehan näyttäisi olevan älypuhelimen pakollisuus, mutta sinä puhut vain elämää helpottavista asioista, jotka nykyaikainen general purpose -tietotekniikka (eikä varsinaisesti edes nykyaikaiset älypuhelimet, jotka yhä vähemmän ja vähemmän sopivat tuohon määritelmään) on tuonut tullessaan.
 
Moni sanoo, että saahan 150 eurolla jonkun hinnat alkaen -androidin, jota voi käyttää. Ensinnäkin se 150 euroa on helvetin iso raha, ja toisekseen niissä hinnat alkaen -malleissa loppuu tallennustila kesken aika nopeasti, kun jokainen bloattiäppi vie nykyään satoja megatavuja tilaa. Kerrallaan voi pitää asennettuna korkeintaan ehkä viittä ohjelmaa. On myös epäeettistä pakottaa ihmisiä käyttämään tuollaista vakoilevaa suljetun koodin proprietarypaskaa ja kantamaan sitä paikannuslaitteena mukanaan. Mielummin käyttäisin sen 150 euroa vaikka Pinephoneen ja sitten käyttelisin sitä ihan kunnollisena taskutietokoneena, joka tekee sitä mitä haluan sen tekevän.

Niissä halvimmissa uusissa Androideissa on 32GB tallennustilaa. Vaikka käyttis söisi tuosta puolet niin siinä on silti 16GB vapaata tilaa. Vaikka ne appikset veisi sen 500 megaa kappale (joka on ainakin iPhonessa paljon enemmän kuin keskiverto) niin niitäkin tuohon mahtuisi vielä yli 30 kappaletta. Ja jos se ei riitä niin noissa on yleensä muistikorttipaikka johon saa toiset 32GB tyyliin kympillä.
Jälleen kerran, on oikeita ongelmia ja sitten on keksittyjä. Tämä menee vahvasti keksityn puolelle.
 
En jumittunut puhelinkuplaan ja markettilaitteisiin.

Mutta se on totta että Googlen määrävä asema on johtanut siihen että muiden tila vähenee ja se taasen johtaa siihen että google vapaan tukeminen vähenee, joka taasen lisää Goolen asemaa.

Jossain kuluttaja puhelinkuplassa juu.

Firmoissa, julkisissa organisaatoissa se tieturva voi tukeutua paljon muuhunkin.


Yksi haaste on se että Googlen asema kun on vahvistunut, niin Google lisää omia vaatimuksia, joka taasen voi olla ristiriidassa firman tarpeiden ja vaatimusten kanssa.

Firmat, julkishalinto, jne, tekevät kuitekin pitkäaikaisia valintoja, ja jos kuluttajamarkkina muuttuu nopeasti, niin korporaatiossa kyky reagoida voi olla hidasta, jos vedetty tähän asti ilman Google kauppaa, niin ei sitä hetkessä käyttöön oteta, vaikka taipuisi.

Ja ei siis aina taivu. Mistä sitten seuraa erilaisia purkkavirityksiä.

Toki, siinä mielessä että jos halutut palvelut ei toimi -> laite kierrätykseen.


Mutta monesti sovelluksesta on Play kaupan ulkopuolinen versio, ja se miksi sitä ei jaella johtuu ihan siitä että palveluntarjoaja on kankea, ei viitsi. Eli ei viitsi tehdä, mutta vaatii asiakkailta paljon enemmän.

Kokonaan Googlevapaat versiot , niissä voi olla haasteena se että käytetty syystä tai ei Googlen rajapintoja/palveluita niin ettei toimi muissa, joskus joku painava syy, joskus ihan vain sen takia että niin vaivatonta myydä asiakaan pexxx Googlelle.

Sen ymmärrän että kehittäjä portaan ei kannata luvata mitään, minimoida lupaukset, jättää niitä vapauksia jos esim Goole keksii jotain mikä muuten ajaisi pahasti nurkkaan. Mutta ei se ole syy olla tarjoamasta suoraan sitä sovellusta ohi Play kaupan.

***
Mutta tässäkin hyvin tullut esiin se että, jos asiakkaalla/käyttäjällä on "google" ongelma, niin se vähätellään ja dissataan pienenä marginaali ryhmänä. Seuraavana päivätää jokin toinen "google" ongelma jonkin toisen ryhmän kohdalla.


Ja ymmärtää se että jos meillä Googlella on määrävä asema Android laitteissa, niin ei se joka markkinalla ole.


Kertoo toki palvelun tarjoajasta ja sen asenteesta jos tukeutuu appiin ja siinä vielä ottaa asenteen että ei tässä nyt tueta kuin keskiverto markkittikoneita.


On toki näitäkin ratkaisuja joissa ainoa tuettu on Iphone/Ipadi.

Tästä nyt kyllä paistaa läpi että sulla on joku periaatteelinen kanta Googlea vastaan, mikä on ok ja siitä kyllä saisi varmasti järkevää keskustelua Mutta sitten sä yrität sen päälle rakentaa jotain fiktiivista kuvaa että se että markkinat keskittyvät Applen ja Googlen ekosysteemeihin aiheuttaisi jonkun käytännön ongelman ihmisten elämään.
Mutta ei, se ei aiheuta tuollaista ongelmaa. Yrityksillä tai julkishallinnolla ei ole mitään käytännön ongelmia tuon kanssa koska ne käyttävät joko Applea tai Googlea tai molempia. Ok, siinä vaiheessa kun Windows Phone haudattiin niin se varmasti aiheutti ongelman. Mutta koska nuo yritykset ja julkishallinnot nojaavat isoihin vakiintuneisiin toimittajiin niin niillä ei ole mitään ongelmaa sen suhteen että hommat toimii vain Googlen Androidilla tai Applella. Koska ne on ne mitä ne kuitenkin käyttävät.

Ongelmia varmasti tulee sun kaltaisille tyypeille jotka periaatteellisista syistä vääntävät menemään jollain AOSP custom rommeilla. Mutta tuo on puhtaasti sun ja sun sielunveljien näkemysten ja harrastusten tuoma ongelma. Se ei ole mikään ongelma yrityksille tai julkishallinnolle. Tai niille normaaleille kuluttajille.
 
Jos olisi joku järkevä vaihtoehto Androidille ja Applelle joka tukisi ihmisen yksityisyyttä niin vaihtaisin.

Ihan huomiona, Apple ja Google ovat kaksi täysin eri eläintä mitä tulee siihen yksityisyteen. Koska Apple tekee rahansa pääasiassa laitteilla ja palveluilla, ei myymällä mainoksia, niin ne ovat voineet ottaa täysin eri asenteen yksityisyyteen. Ja ovat tehneet tuosta todella suuren kilpailutekijän Googlea ja Metaa vastaan.
Esimerkkeinä Safari blokkaa (tai ainakin pyrkii blokkaamaan) cross-site trackingiä, iOS antaa mahdollisuuden blokata applikaatioiden suorittaman trackkäyksen, iCloudista löytyy työkalut niin oman IP:n kuin sähköpostin piilottamiseen.
 
Tarvitaanko käteistä kun sitäkin vain vähemmistö enää käyttää ja mitä nyt vakoilun lisääntyminen haittaa jos ei ole salattavaa.. :think:
Sananvapauttakaan ei tarvi jos ei ole mielipiteitä, tai ainakaan valtavirrasta poikkeavia sellaisia. Mihin ihmiset ylipäätään tarvii oikeuksia, korona-aikana on nähty että liikkumisen vapauskin on ihan turhuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 738
Viestejä
4 545 610
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom