Parempi käyttökokemus,
No sovelluksella voi spämmätä käyttäjää helpommin, voi seurata paremmin, rahastus kynnys alempi, varsinkin Apple alustalla. No kyllä tuo maksaakin, ja ei sen käyttökemuksenkaan kanssa mene aina nappiin.
No, en tiedä. Itse ompun kanssa pääosin sovellukset, mitä käytän, on ilmaisia. Tai ostettu silloin, kun ne on olleet ilmaisia tai lähes ilmaisia.
Enemmänkin se alkuperäinen Apple-filosofia ”there’s an app for that”, tiukka laatukontrolli, sekä provikat kk- ja vuosimaksullisista palveluista lienee syynä app-valtaoseen maailmaan. Tiedonkeruu toki on helpompaa siinä sivussa.
Itseäni ei juuri häiritse se, että vähän kaikki keräävät minusta tietoa. On kuitenkin niin, että Facebook, Apple, Google, MS ja muutama muu toimija, esim. teleoperaattori, Osuuskauppa ja Kesko todennäköisesti tietää minusta enemmän, kuin mitä itse tiedän - siis niillä mekaanisilla tavoilla, millä ne dataa analysoivat muodostaakseen arvoa - ja osa niistä saattaa luovuttaa tai myydä sitä tietoa eteenpäin joko osana arvonmuodostustaan tai sitten koska joku muu toimija on oppinut sitä heiltä exploittaamaan (Cambridge Analytica anyone?).
Sen sijaan mm. somealustojen ja uutissivujenkin käyttäjien toiminnan ja mielipiteen ohjaaminen käyttökokemuksen ja feedien kuratoimisen kautta on hieman hmm. pelottavaa. Sillä niin minä kuin käytännössä jokainen muukin ihminen on sille altis.
Kenties sen massiivisimman tiedonkeruun ulkopuolelle voisi rajata itsensä sillä, ettei käyttäisi älypuhelinta, nettiä, bonuskortteja, pankki- tai luottokortteja (vaan ainoastaan käteistä), mutta en näe, mitä lisäarvoa siitä saisin itselleni.
Itse ymmärrän tuon treidina, jossa ikään maksan elämän helpottumisesta ja viihteestä luovuttamalla itsestäni kerättävän datan. Koska sehän se lopulta se älypuhelimenkin funktio on, mahdollistaa asioita paljon entistä helpommalla tavalla sekä mahdollistaa uusia asioita.