Älypuhelimen pakollisuus modernissa yhteiskunnassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja potero
  • Aloitettu Aloitettu
Nordean appsi on mielestäni todella hyvä - juuri tuon takia että se voi olla useammassa luurissa yhtä aikaa, joten se backup-luuri voi oikeasti toimia kotona.

Hienona featurena Nordea ID appsissa voi olla jopa useita käyttäjiä konfiguroituna -> yksi puhelin voi nähdäkseni toimia kahden käyttäjän 2FA backup-devicenä. En ole tosin kokeillut kun vaimolla ei ole ollut nordeassa tilejä liekö 6-7 vuoteen.
 
Ravintoloissa saa ihan varmaan sen menun myös jollakin tapaa kuin qr-koodin kautta

No ei kyllä saanut.

Jotkut 2FA autentikaattorit pariutuvat luurin mac-osotteiden tjsp. hw-tietojen mukaan, vaikka kuinka migratoisit, palauttaisit backupista tai antaisit uhrilahjoja jeesukselle, niin se ei toimi uudessa luurissa ennenkuin paritus on tehty uudelleen.

Sen 2FA autentikaattorin idea on juurikin se, että se ei toimi kuin tietyssä laitteessa. Kirjautumisen turvallisuus tulee siitä, että pitää olla juuri se tietty fyysinen laite hallussa eikä sitä pääse kiertämään edes uhrilahjoilla jeesukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Missä ravintolassa on ruokalista vain QR-koodin takana?
Tämä hämmensi, joskus törmännyt ravintolaan jossa unohtunut laittaa päivänlounas printti, ja ravintolan nettisivuilla on ollut oikea, mutta ei siinäkään mitään QR koodia tarvittu ja tuolloinkin kyse virheestä.

Itsepalveluvaihtoehtoja voi olla, joissa voi pöydässä olevalla NFC/QR tagilla tilailla, mutta se nyt ei tarkoita etteikö ravintolassa olisi ihmisilmin luettavaa ruokalistaa saatavilla.

Jos kyse ei ole pelkästä etämyynnistä, niin ymmärtääkseni hinnat pitää olla saatavilla, joskus ehkä vieläkin myös ravintolan ulkopuolella riittävän edustava kuva hintatasosta.
 
Minä omalta osaltani jättäydyn oikein mielelläni sellaisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Puhelinta ei tarvita kaikkeen.
Siitä tässä kai perimmiltään onkin puhe ettei moista vaihtoehtoa loputtomiin tarjota. Saattaa joutua muuttamaan jonnekin paskastaniaan jatkaakseen vanhan liiton elämäänsä.
Niin siitäpä tässä juuri on kyse, että jossain vaiheessa siitä voi tulla ihan liian vaikeaa. Hankala nykypäivänä olisi jättäytyä kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle vaikka haluaisi.
 
En muista nimeä, se irlantilaistyyppinen siinä rautatieaseman nurkilla Frankfurtissa. Eikä tosiaan ollut vaihtoehtoja, kysyin kyllä.
Qr-koodi sisälsi urlin ravintolan nettisivuille menu-kohtaan? Jos tuo on ainut tapa niin on kyllä ravintolan tappio. Kyllä sitä menua on kivempi katsella ihan printattuna.
 
Qr-koodi sisälsi urlin ravintolan nettisivuille menu-kohtaan? Jos tuo on ainut tapa niin on kyllä ravintolan tappio. Kyllä sitä menua on kivempi katsella ihan printattuna.
Törmännyt samaan Norjassa Oslon päärautatieaseman viereisessä olevassa kesäravintelissa. Törmäsin ekaa kertaa QR koodiin täällä ja kukaan ei tuonut listaa siinä hetken odotettuani. Menin kysymään hlökunnalta niin opastivat QR koodin käytössä/ainoa keino.
 
Qr-koodi sisälsi urlin ravintolan nettisivuille menu-kohtaan?

Ei tietenkään, tämähän tapahtui Saksassa. Saksa on kehitysmaa ja Seppo Räty oli oikeassa. Koodi sisälsi linkin pdf:n. Se olisi ollut hieno ruokalista printattuna. Vähemmän hieno zoomailla jossain puhelimessa.
 
Ei tietenkään,
Avaa nyt vähän enemmän mikä sen koodi idea oli.

Mutta tuosta tuli mieleen, näitä QR älynväläyksiä on suomessakin. Siis löytyy QR koodeja, jotka on URL, mutta joku on sitten täpinöissään unohtanut printata sitä ULRia selkokielisenä. Osaan toki saatu mahtuu paljon muuta vähemmän tärkeää.

Tai sitten on jotain muuta dataa, niin ei ole printattu selväkielisenä, vaikka idea ei ole mikään "privaatti" jossa voisi mennä noin.
 
Kyllä ennen oli kaikki paremmin.

Onhan älypuhelin helpottanut paljon arkisten asioiden hoitamista itsellänikin, mutta silti usein haikailen paluuta vanhojen, yksinkertaisten asioiden pariin.

Tykkään paljon pohtia pimeinä iltoina tulevaisuutta ja minkälaiseksi ihmiskunta kehittyy nykyisten älypuhelin kädessä elävien lasten johdolla.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 
Tykkään paljon pohtia pimeinä iltoina tulevaisuutta ja minkälaiseksi ihmiskunta kehittyy nykyisten älypuhelin kädessä elävien lasten johdolla.

Nykyään moni asia saadaan hoidettua kokonaan siinä ajassa, mikä ennen meni pelkästään postimerkin etsimiseen.
 
Oli se tuolla: "Koodi sisälsi linkin pdf:n." Siis QR:koodin takana oli pdf ruokalista. Eikä mikään mobiilioptimoitu webisivu, niinq sivistysmaassa olisi ollut.
Siis pelkkä URL, ja sitä ei voinut selväkielisenä tarjota, no pelkäsi jo että pitää ladata joku sovellus.

No, siinä on ravintola tehnyt kaikkensa rajoittaakseen myyntiä, ja varmistaakseen onnistumisen niin ohjeistanut henkilökunnan estämään myyntiä.

Eli jos asiakas haluaa ostaa, niin pitää olla laite jolla voi lukea QR koodin, laite jossa nettiyhteys ja asiakas ohjelma (nettiselain) millä voi ladata PDF tiedoston kyseiestä URLista ja jokin ohjelma/laite jolla voi sen PDF tiedoston avata luettavaan muotoon.

Haiskahtaa jo vähän siltä että yrittäjä haluaa vähän jotain muuta kuin vain sen menun asiakkaalle.
 
Nykyään moni asia saadaan hoidettua kokonaan siinä ajassa, mikä ennen meni pelkästään postimerkin etsimiseen.

Jep, käytännössä aina kun teknologia on kehittynyt sen seurauksena on että ihmiset voivat käyttää enemmän aikaa siihen mitä he haluavat tehdä kuin siihen mitä he joutuvat tekemään.
 
Nykyään moni asia saadaan hoidettua kokonaan siinä ajassa, mikä ennen meni pelkästään postimerkin etsimiseen.

Juu toki saadaankin, ja sanoinkin että on se omaakin elämää helpottanut tietyiltä osin. Kuitenkin oma mieli kaipaa sinne nuoruuden 90-luvulle kun asioiden eteen piti tehdäkin jotain. Mutta tämä on vaan oma mielipiteeni aiheeseen, ja luultavasti vähemmistön mielipide.
 
Jep, käytännössä aina kun teknologia on kehittynyt sen seurauksena on että ihmiset voivat käyttää enemmän aikaa siihen mitä he haluavat tehdä kuin siihen mitä he joutuvat tekemään.

Vähän hymyilytti kun samaan aikaan keskustellaan
En muista nimeä, se irlantilaistyyppinen siinä rautatieaseman nurkilla Frankfurtissa. Eikä tosiaan ollut vaihtoehtoja, kysyin kyllä.
Toki poikkeusvahvistaa säännön.

Jep, käytännössä aina kun teknologia on kehittynyt sen seurauksena on että ihmiset voivat käyttää enemmän aikaa siihen mitä he haluavat tehdä kuin siihen mitä he joutuvat tekemään.
Samalla mielenterveysongelmat, kuten ADHD, kasvavat.
Mistä tuon sait mieleen.

En siis väitä että jos jollain on enemmän aikaa niin jollain puhkee ADHD, tosin vähän jotain lähdettä kaipaisin.
 
Teknologia puolelta sekä asioiden hoitamisen kannalta pelkästään eteenpäin älypuhelinaika. Tiedä sitten onko älypuhelin vai somet tai muut koukuttavat palvelut, mutta ryhti rupeaa kärsimään vuosien saatossa. Niska ja silmät kaartuvat suoraan alaspäin. Jostain muistan lukeneeni, että puhelinta katsotaan 4-6h päivässä, joka päivä. Jos haluaa nähdä älypuhelinzombilauman niin tulee liukuportaita ylös mistä tahansa metrosta ja katsoo vastaantulevia kuinka moni on silmät kiinni kännykänruudulla. Johan tuossa kestää puoli minuuttia mennä alas niin siinä ajassa kerkee lukemaan uusimmat statuspäivitykset. Seuraavaksi kaivetaan se luuri sitten metrossa.
 
Onneksi (Nokian Lundmarkin ja Googlen Poratin mukaan) tämä älypuhelin tulee jäämään vain lyhyeksi n. parinkymmenen vuoden pätkäksi, sillä onhan tällainen lasikuorinen lankku taskussa lopulta aika epäkäytännöllinen kuitenkin.
 
Itseäni lähinnä vituttaa androidin ja applen ylivalta. Puhelimissa on oikein hyvät selaimet, miksi suurinta osaa toiminnallisuuksista ei voisi toteuttaa niiden kautta, vaan aina pitää rakentaa joku proprietarykikkare jolla asioita hoidetaan. selainkäyttöliittymä olisi suoraan käytettävissä kaikilla alustoilla ilman mitään appipaskaa. Itse taistelen ihan pperiaatteesta vastaan sailfishillä sekä googlettomilla järjestelmillä, sen verran vituttaa tämä nykymeno. En näe teknologiassa yhtään mitään pahaa, mutta toteutukset älypuhelinmailmassa ovat useinmiten perseestä. Lisäksi isojen yritysten valvonta ja kyttäysmentaliteetti tuohon päälle, niin foliohattua alkaa oksettaa. Lisäksi mobiililaitteilla kirjoittaminen on täysin perseestä, olisipa vielä puhelimia jossa olisi kunnollinen qwertynäppääimistö. Desktop ja linux rokkaavat edelleen. Jättäydyn oikein mielellään mobiilitulevaisuuspöhinäyhteiskunnan ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
, miksi suurinta osaa toiminnallisuuksista ei voisi toteuttaa niiden kautta, vaan aina pitää rakentaa joku proprietarykikkare jolla asioita hoidetaan. ...

Parempi käyttökokemus, :-)

No sovelluksella voi spämmätä käyttäjää helpommin, voi seurata paremmin, rahastus kynnys alempi, varsinkin Apple alustalla. No kyllä tuo maksaakin, ja ei sen käyttökemuksenkaan kanssa mene aina nappiin.
 
Parempi käyttökokemus, :)

No sovelluksella voi spämmätä käyttäjää helpommin, voi seurata paremmin, rahastus kynnys alempi, varsinkin Apple alustalla. No kyllä tuo maksaakin, ja ei sen käyttökemuksenkaan kanssa mene aina nappiin.
No, en tiedä. Itse ompun kanssa pääosin sovellukset, mitä käytän, on ilmaisia. Tai ostettu silloin, kun ne on olleet ilmaisia tai lähes ilmaisia.
Enemmänkin se alkuperäinen Apple-filosofia ”there’s an app for that”, tiukka laatukontrolli, sekä provikat kk- ja vuosimaksullisista palveluista lienee syynä app-valtaoseen maailmaan. Tiedonkeruu toki on helpompaa siinä sivussa.

Itseäni ei juuri häiritse se, että vähän kaikki keräävät minusta tietoa. On kuitenkin niin, että Facebook, Apple, Google, MS ja muutama muu toimija, esim. teleoperaattori, Osuuskauppa ja Kesko todennäköisesti tietää minusta enemmän, kuin mitä itse tiedän - siis niillä mekaanisilla tavoilla, millä ne dataa analysoivat muodostaakseen arvoa - ja osa niistä saattaa luovuttaa tai myydä sitä tietoa eteenpäin joko osana arvonmuodostustaan tai sitten koska joku muu toimija on oppinut sitä heiltä exploittaamaan (Cambridge Analytica anyone?).

Sen sijaan mm. somealustojen ja uutissivujenkin käyttäjien toiminnan ja mielipiteen ohjaaminen käyttökokemuksen ja feedien kuratoimisen kautta on hieman hmm. pelottavaa. Sillä niin minä kuin käytännössä jokainen muukin ihminen on sille altis.

Kenties sen massiivisimman tiedonkeruun ulkopuolelle voisi rajata itsensä sillä, ettei käyttäisi älypuhelinta, nettiä, bonuskortteja, pankki- tai luottokortteja (vaan ainoastaan käteistä), mutta en näe, mitä lisäarvoa siitä saisin itselleni.

Itse ymmärrän tuon treidina, jossa ikään maksan elämän helpottumisesta ja viihteestä luovuttamalla itsestäni kerättävän datan. Koska sehän se lopulta se älypuhelimenkin funktio on, mahdollistaa asioita paljon entistä helpommalla tavalla sekä mahdollistaa uusia asioita.
 
Puhelimissa on oikein hyvät selaimet, miksi suurinta osaa toiminnallisuuksista ei voisi toteuttaa niiden kautta, vaan aina pitää rakentaa joku proprietarykikkare jolla asioita hoidetaan. selainkäyttöliittymä olisi suoraan käytettävissä kaikilla alustoilla ilman mitään appipaskaa.

No näin alan ammattilaisena nyt alkajaisiksi:
- Parempi responsiivisuus
- Parempi käytettävyys (osittain seurausta ylemmästä)
- Mutkaton pääsy platformin rajapintoihin/toimintoihin (kamera, sensorit, maksaminen jne.)
- Kyky ajaa juttuja taustaprosesseissa
- Kyky lähettää notifikaatioita
- Vähemmän yhteensopivuusriesaa (mobiiliplattiksissä taaksepäin yhteensopivuus on hoidettu hyvin, webbi jutuissa saa aina tapella että onko tämä tai tämä tai tämä feature tuotettu tällä ja tällä ja tällä selaimella ja mitä tehdään jos ei ole jne.)

Kyllä mä paljon mielummin lähden koodaamaan jotain mobiiliclienttiä jollekin palvelulle kuin webclienttiä. Siis olettaen että pitää tehdä jotain vähänkin monimutkaisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni ei juuri häiritse se, että vähän kaikki keräävät minusta tietoa.

Pitää muistaa, että kaupallisten yritysten tiedonkeruun tarkoituksena on pyrkimys olla sinulle enemmän hyödyksi - toki, jotta tätä kautta saisivat itselleen enemmän, mutta kuitenkin.

Sensijaan valtioilla on ollut ja on tänä päivänä sellaisia pyrkimyksiä kuin kansanmurhat yms.


No näin alan ammattilaisena nyt alkajaisiksi:
- Parempi responsiivisuus
- Parempi käytettävyys (osittain seurausta ylemmästä)
- Mutkaton pääsy platformin rajapintoihin/toimintoihin (kamera, sensorit, maksaminen jne.)
- Kyky ajaa juttuja taustaprosesseissa
- Kyky lähettää notifikaatioita
- Vähemmän yhteensopivuusriesaa

- enemmän laskua asiakkaalle
 
Tämän takia tuskin korttimahdollisuus kokonaan poistuu
Itse edustan konservatiivisempaa linjaa, ja edellytän, että käteinen toimii arkisissa maksuissa. Jos ei toimi, niin sitten joutuu etsimään toisen palveluntarjoajan.
Onpa joskus kaupassa jäänyt määrämittaiseksi leikattu tavara tiskille, kun käteinen ei kelvannut.

[EDIT]
No kyllähän esim. Ruotsi suunnittelee käteisestä luopumista. Eiköhän se jossain vaiheessa kopioida tännekin
Mikä muu maksutapa kuin käteinen turvaa maksun anonymiteetin? Ei kai juuri muu kuin kulta, oravannahat tai jokin muu fyysinen arvotavara.

Pitäisikö sitten hyväksyä se, että maksamisen anonymiteetti murrettaisiin? Ei tietenkään, sillä yksityisyydensuojan ydintä on se, että ihmisten asiat eivät kuulu viranomaisille. Erityisen kiellettyä on massavalvonta, ts. se, että kerätään systemaattisesti tietoa ilman nimenomaista perustetta sille, miksi tiedon kerääminen on välttämätöntä. Yksityiselämän suoja taas on aivan perustavanlaatuinen ihmisoikeus, siinä missä mm. sananvapaus, oikeus avioliittoon tai oikeus puolueettomaan oikeudenkäyntiin.

Ihmisoikeuksiin liittyy myös kielto yrittää tehdä oikeuksia tyhjäksi tai rajoittaa oikeuksia sallittua enempää. Tämä kielto on tarkoitettu mm. estämään uusnatseja ja kommunisteja väärinkäyttämästä sananvapautta demokraattisen yhteiskunnan romuttamiseen. Käteismaksun vastainen propagointi rinnastuukin mielestäni natsismin ja kommunismin levittämiseen, ellei samalla esitetä vaihtoehtoa, joka turvaa maksutapahtumien anonymiteetin vähintään yhtä hyvin kuin käteismaksaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse edustan konservatiivisempaa linjaa, ja edellytän, että käteinen toimii arkisissa maksuissa. Jos ei toimi, niin sitten joutuu etsimään toisen palveluntarjoajan.

Tuo on kyllä jo todellisuutta että käteinen ei joka paikassa kelpaa. Siinä toki saavutetaan se että kuitittamyynti on hankalampaa, samalla sitten nopeutetaan itse palvelutoimintaa. Ymmärrän siis rehellisiä yrittäjiä tässä asiassa, kortti on nopeampi ja tositteet on suoraan kirjanpidossa vrt. kolikoilla leikkiminen.
 
Tuo on kyllä jo todellisuutta että käteinen ei joka paikassa kelpaa. Siinä toki saavutetaan se että kuitittamyynti on hankalampaa, samalla sitten nopeutetaan itse palvelutoimintaa. Ymmärrän siis rehellisiä yrittäjiä tässä asiassa, kortti on nopeampi ja tositteet on suoraan kirjanpidossa vrt. kolikoilla leikkiminen.
Valitettavasti jo nyt loukataan perusoikeuksia. Tämä on sopivasti aloitettu paikoista, joissa liivintaskuun myynti tuskin on ongelma verottajan perspektiivistä, eli esimerkiksi julkisesta liikenteestä ja isojen ketjujen lähikaupoista. Juuri niin johdonmukaista kuin oli oletettavissa.
 
Itse olen Nordean asiakas, ja mielestäni heillä tämä tunnistautumisasia on hoidettu aika fiksusti. Käytät joko puhelimeen/tablettiiin asennettavaa Nordea ID autentikaattorisovellusta tai sitten sellaista tunnuslukulaitetta joka on paristoilla toimiva täysin offline kapistus. Tuo tunnuslukusovellus voi olla useammassa laitteessa samaan aikaan, ja myös noita tunnuslukulaitteita voi olla useampi jos haluaa. Mulla on varalta sekä sovellus että tunnuslukulaite. Kun tuon autentikaattorin haluaa siirtää uuteen puhelimeen, niin pitää avata se sovellus vanhassa puhelimessa ja generoida valikon kautta QR koodi jonka skannaa sillä uudella puhelimella. En nyt enää muista, että miten tuo meni ensimmäisellä kerralla tai mitä tapahtuu jos hukkaa tai hajottaa kaikki laitteet joissa tuo on, saattaa olla että sen pystyy lisäämään uuteen laitteeseen myös verkkopankin kautta, mutta voi myös olla että vaatii käynnin konttorilla.

Toivottavasti eivät poista mahdollisuutta tuolle tunnuslukulaitteelle. Mielestäni erittäin näppärä kapistus.
Huomion arvoisena asiana on vielä että Nordealla sä tarviit tunnusluvun saadaksesi sen vaihtuvan tunnusluvun siitä sovelluksesta tai laitteesta ja se sun oma salainen käyttäjätunnus on vielä oma koodi, joka pitää syöttää tunnistutumissivulle. Eli vaikka toinen näistä paljastuisi ja joku saisi sun älypuhelimen ja tunnuslukulaitteen, ei hän silti pääse juuri mitään tekemään, ellet ole tallentanut sitä käyttäjätunnusta mobiilipankkiin.

Kaverilla on Danske Bankissa tilit ja hänellä tunnuslukulaite ei vaadi mitään pinkoodia. Toivottavasti heidän tunnuslukusovellus ei ole yhtä heikko, vaan vaatii sen tunnusluvun

Nordealla Turvallisuutta lisää vielä se että maksua vahvistaessa sovellus näyttää maksun suuruuden. Eräs vanhus oli maksamassa jollekkin koijarille tuhansia euroja, kun koijari kivenkovaan väitti että se veloitus on vain euroja. Onneksi vanhus uskoi enenmmän Nordean omaa tunnuslukusovellusta, kuin huijaria. Ilman tätä ominasuutta rahat olisi kadonneet.

Toivottavasti muilla pankeilla tunnuslukusovelluksessa on myös tämä ominaisuus.

Joten älypuhelin on turvallinen vaihtoehto, jos vain se toteutus on kunnolla mietitty turvallisuus mielessä. Silti se ei koskaan saisi olla ainoa vaihtoehto.
 
Kaverilla on Danske Bankissa tilit ja hänellä tunnuslukulaite ei vaadi mitään pinkoodia. Toivottavasti heidän tunnuslukusovellus ei ole yhtä heikko, vaan vaatii sen tunnusluvun
ID appi vaatii asetetun PIN koodin puhelimessa.
 
Eipä taida minkään pankin fyysinen turvalukulaite vaatia mitään pinkoodia. Mutta ID appi vaatii asetetun PIN koodin puhelimessa.
Kyllä Nordealla vaatii. Nordealla se on kuin pieni taskulaskin.

16572458002796914576237574540515.jpg


Lisäksi vaatii että syötät nettisivulla olevan koodin tuohon, jonka jälkeen se antaa uuden koodin, jonka syötät nettisivulle.

Ja nordealla se itse tunnuslukusovellus vaatii oman koodin.
 
Huomion arvoisena asiana on vielä että Nordealla sä tarviit tunnusluvun saadaksesi sen vaihtuvan tunnusluvun siitä sovelluksesta tai laitteesta ja se sun oma salainen käyttäjätunnus on vielä oma koodi, joka pitää syöttää tunnistutumissivulle. Eli vaikka toinen näistä paljastuisi ja joku saisi sun älypuhelimen ja tunnuslukulaitteen, ei hän silti pääse juuri mitään tekemään, ellet ole tallentanut sitä käyttäjätunnusta mobiilipankkiin.

Kaverilla on Danske Bankissa tilit ja hänellä tunnuslukulaite ei vaadi mitään pinkoodia. Toivottavasti heidän tunnuslukusovellus ei ole yhtä heikko, vaan vaatii sen tunnusluvun

Nordealla Turvallisuutta lisää vielä se että maksua vahvistaessa sovellus näyttää maksun suuruuden. Eräs vanhus oli maksamassa jollekkin koijarille tuhansia euroja, kun koijari kivenkovaan väitti että se veloitus on vain euroja. Onneksi vanhus uskoi enenmmän Nordean omaa tunnuslukusovellusta, kuin huijaria. Ilman tätä ominasuutta rahat olisi kadonneet.

Toivottavasti muilla pankeilla tunnuslukusovelluksessa on myös tämä ominaisuus.

Joten älypuhelin on turvallinen vaihtoehto, jos vain se toteutus on kunnolla mietitty turvallisuus mielessä. Silti se ei koskaan saisi olla ainoa vaihtoehto.
Tuo nordean tunnuslukulaite on kyllä loistava keksintö, täydellinen ofline ratkaisu jossa ihan oikeasti mietitty myös tietoturvaa.
 
Tuo nordean tunnuslukulaite on kyllä loistava keksintö, täydellinen ofline ratkaisu jossa ihan oikeasti mietitty myös tietoturvaa.
Onko varavaihtoehtona jotenkin paljon huonompi pahvikortti yhdistettynä tekstiviestikoodiin? No ei, vaan parempi. Tuotahan tarvitaan silloin kun mobiilipaskeversio pettää. Väärinkäyttö vaatii myös käyttäjätunnuksen(jonka ehkä saisi kalasteltua) ja salasanan, jota käyttäjä ei syötä muuten kuin varavaihtoehtoon turvautuessaan.

Tietysti käyttäjän virhe voi kusta kaiken, mutta jos nyt oletetaan ettei tunnus ja salasana ole missään paperilla. Mikä silloin on heikoin lenkki tietoturvassa? Vaikea sanoa mutta tuskin pahvilista. Käyttövarmuuden kannalta vuosia piironginlaatikossa uinuva SER on se heikoin.
 
Pieni anekdootti tähän kohtaan, kävin eilen Helsingin keskustan liepeillä asioimassa yhdessä firmassa, tai oikeastaan aioin käydä. Pihaan ajettuani totesin, että kaikki tontin pysäköintipaikat ovat maksullisia, valvojana Parkkipate. Kiertelin vähän aikaa etsimässä pysäköintiautomaattia, mutta en sellaista löytänyt. Luin ohjeita kyltistä ja ainut tarjottu mahdollisuus hoitaa pysäköinti olisi ollut asentaa joku kolmesta kyltissä mainostetusta sovelluksesta. Oma asiani olisi kestänyt ehkä vartin ja sovelluksen kautta maksajalle tarjottiin eka tunti ilmaiseksi, mutta oletan että sovelluksiin olisi pitänyt syöttää maksutiedot siitä huolimatta. Pienen tuumauksen jälkeen päädyin ajamaan pari kilometriä toiseen vastaavaan firmaan, josta löytyi asiakkaille kiekkomahdollisuus 4h ja tarvitsemani palvelu.

Ymmärrän täysin kyseisessä paikassa miksi yrittäjä on halunnut valvotun pysäköinnin, mutta tässä tapauksessa se ajoi minut vielä asioimaan muualla, osin myös siksi etten halua tukea parkkikoijareita. Joka tapauksessa pyrin välttämään sovellusten asennusta puhelimeeni ellei ole ns. pakko, mutta vuosi vuodelta niiden välttely muuttuu vaikeammaksi. Tietyissä jutuissa kuten tässä yksityisessä pysäköinnissä vaihtoehtoja ei käytännössä enää näytä olevan, mutta onneksi etenkin autoilevana on vielä vaihtoehto hakea palvelut jostain kauempaa.
 
Pieni anekdootti tähän kohtaan, kävin eilen Helsingin keskustan liepeillä asioimassa yhdessä firmassa, tai oikeastaan aioin käydä. Pihaan ajettuani totesin, että kaikki tontin pysäköintipaikat ovat maksullisia, valvojana Parkkipate. Kiertelin vähän aikaa etsimässä pysäköintiautomaattia, mutta en sellaista löytänyt. Luin ohjeita kyltistä ja ainut tarjottu mahdollisuus hoitaa pysäköinti olisi ollut asentaa joku kolmesta kyltissä mainostetusta sovelluksesta. Oma asiani olisi kestänyt ehkä vartin ja sovelluksen kautta maksajalle tarjottiin eka tunti ilmaiseksi, mutta oletan että sovelluksiin olisi pitänyt syöttää maksutiedot siitä huolimatta. Pienen tuumauksen jälkeen päädyin ajamaan pari kilometriä toiseen vastaavaan firmaan, josta löytyi asiakkaille kiekkomahdollisuus 4h ja tarvitsemani palvelu.

Ymmärrän täysin kyseisessä paikassa miksi yrittäjä on halunnut valvotun pysäköinnin, mutta tässä tapauksessa se ajoi minut vielä asioimaan muualla, osin myös siksi etten halua tukea parkkikoijareita. Joka tapauksessa pyrin välttämään sovellusten asennusta puhelimeeni ellei ole ns. pakko, mutta vuosi vuodelta niiden välttely muuttuu vaikeammaksi. Tietyissä jutuissa kuten tässä yksityisessä pysäköinnissä vaihtoehtoja ei käytännössä enää näytä olevan, mutta onneksi etenkin autoilevana on vielä vaihtoehto hakea palvelut jostain kauempaa.
Nuo parkkiäpit on kyllä käteviä jos pysäköi paljon sellaisiin paikkoihin missä ne toimivat. Toiseksi paras oli ihan perinteinen kolikkomaksulla toimiva parkkiautomaatti ja kaikista kauhein oli se korttimaksuautomaatti johon piti naputella rekisterinumeroa jne.

Ymmärrän kyllä jos pysäköi hyvin harvoin tuollaiselle maksulliselle paikalle ettei viitsisi mitään sovellusta sen takia ladata mutta paljon tuollaisille paikoille pysäköivien elämää esim Easypark helpottaa ihan pirusti. Vielä kun työpysäköinnit saa menemään suoraan firmalle ja omat itselle niin ei tarvitse niiden pysäköintikuittien kanssa tapella matkalaskussa.
 
Nuo parkki-appsit ovat ihan pakollisia - kun ei käytä käteistä, ei ole kolikoitakaan jne. Hullukaan ei jaksa etsiä parkkipaikkoja yhtään ylimääräistä sekuntia kaupunkikeskustoissa ruuhkassa.
 
Nuo parkkiäpit on kyllä käteviä jos pysäköi paljon sellaisiin paikkoihin missä ne toimivat.
Osa palveluista on näppäriä toistuvassa käytössä.

Mutta ymmärrän kritiikin, niiden käyttöönotto on hyvin työlästä, mukana liuta vaatimuksia, ja siinä sivussa joutuu hyväksymään ehtoja joiden välttämättömyys palveluntarjoamiseen on hyvin kyseenalaista.

Ongelma korostuu erityisesti silloin jos ei ole vaihtoehtoja. ja vaihtoehtona en pidä sitä että on sama asia vain eri brändin alla.

Mobiilisovelluksissa vielä se ongelma että liki järjetäin kehittäjät jekelee sovellustan vain sovelluskauppojen kautta, Suomessa paljon palveluita joita ei saa kuin Googlen tai Applen kaupoista. No joku sanoo että "sivulataa", no esim osa Android sovelluksista on naitettu Googlen Androidiin, Googlen palveluihin.
 
Osa palveluista on näppäriä toistuvassa käytössä.

Mutta ymmärrän kritiikin, niiden käyttöönotto on hyvin työlästä, mukana liuta vaatimuksia, ja siinä sivussa joutuu hyväksymään ehtoja joiden välttämättömyys palveluntarjoamiseen on hyvin kyseenalaista.

Ongelma korostuu erityisesti silloin jos ei ole vaihtoehtoja. ja vaihtoehtona en pidä sitä että on sama asia vain eri brändin alla.

Mobiilisovelluksissa vielä se ongelma että liki järjetäin kehittäjät jekelee sovellustan vain sovelluskauppojen kautta, Suomessa paljon palveluita joita ei saa kuin Googlen tai Applen kaupoista. No joku sanoo että "sivulataa", no esim osa Android sovelluksista on naitettu Googlen Androidiin, Googlen palveluihin.
Toisaalta tavallisen käyttäjän kannalta tuo on ihan hyvä että sideloading on oletuksena estetty ja sen aktivointia on hieman hankaloitettu. Sovelluskaupan kautta jaetuissa sovelluksissa sentään on edes jonkinlainen tarkistus että ihan kaikki haittaohjelmat eivät pääse leviämään niin helposti.
 
Mobiilisovelluksissa vielä se ongelma että liki järjetäin kehittäjät jekelee sovellustan vain sovelluskauppojen kautta, Suomessa paljon palveluita joita ei saa kuin Googlen tai Applen kaupoista. No joku sanoo että "sivulataa", no esim osa Android sovelluksista on naitettu Googlen Androidiin, Googlen palveluihin.

Sanoisin että tämä menee kyllä kategoriaan "ongelma mikä ei oikeasti ole ongelma". Siis jos puhutaan näistä applikaatioista joilla käytetään jotain fyysisiä palveluja tyyliin pysäköinti, sähköskuutit, paikallisliikenne jne.
 
Sanoisin että tämä menee kyllä kategoriaan "ongelma mikä ei oikeasti ole ongelma". Siis jos puhutaan näistä applikaatioista joilla käytetään jotain fyysisiä palveluja tyyliin pysäköinti, sähköskuutit, paikallisliikenne jne.
Paitsi toki ongelma heille, joilla ei ole älypuhelinta.
96 prosentillla 16-74 vuotiaista on älypuhelin, se riittänee markkinatalouden mekanismien kannalta erinomaisen hyvin.
Toisaalta, vain puolella yli 60-vuotiaista on älypuhelin.
(Luvut vuodelta 2020)
 
Toisaalta tavallisen käyttäjän kannalta tuo on ihan hyvä että sideloading on oletuksena estetty ja sen aktivointia on hieman hankaloitettu. Sovelluskaupan kautta jaetuissa sovelluksissa sentään on edes jonkinlainen tarkistus että ihan kaikki haittaohjelmat eivät pääse leviämään niin helposti.
Näissä "hyvissä" on se kehä, palveluntarjoaja voi ihan mielivaltaisesti vaatia mitä haluaa, mutta jos asiakas, kuluttaja vaatii, tai oikeastaan ei halua suostuu ihan kaikkeen, niin palveluntarjoja siirtää maalia ja alkaa puhumaan asiakkaan edusta.

Jonkin Google Play kaupan hyvät puolet ei ole mikään hyvä selitys sille että palveluntarjoaja kieltäytyy tarjoamasta sovellusta suoraan.

Joku akkupotkulautafirma markkinoi antavansa firman sovelluksen laataajalla 30 euroa. Tuskin kenelläkkään yllätys että se vaatii sovelluksen lataamisen Apple/Google kaupasta ja firmalle pitää antaa toimivan maksukortin tiedot jotta saa tiedon että maksukortille / tilille tai muuten ei saakkaa kolmeakymmentäeuroa.

Luonollisesti mobiili kodaaminen on niin paljon helpompaa että se ei toimi kakissa "yhteensovisissakaan".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 742
Viestejä
4 545 659
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom