Jos jotakuta kiinnostaa nörtteillä ranne- ja sormilaitteidein syke, sykeväli (oikeasti pulssiväli), unenvaiheiden mittauksen ja GPS:n tarkkuuksien suhteen, niin suosittelen The
Quantified Scientist -youtube kanavaa. Vaikka se on kotimenetelmin tehtyä, niin siinä on ainakin pyritty tulosten replikoitavuuteen.
Ohessa ruutukaappaus viimeisimmän älykellon testistä (Amazfit GTS4), jossa näkyy paremmuusjärjestys juoksuharjoituksen sykkeen (tai rannepulssin) mittauksen tarkkuudesta, kun verrokkina on Polar H10-sykevyö. Olen ympäröinyt katkoviivalla älykellot, joiden korrelaatio H10:n kanssa on 0.9 tai parempi (käytännössä Huaweit ja Applet).
Tuokaan yksittäinen pulssimittauksen korrelaation paremmuusjärjestys ei kerro ihan kaikkea, sillä osa reagoi nopeisiin sykemuutoksiin hitaammin, osa nopeammin. Osa hukkaa kokonaisia sykkeitä, osa pysyy paremmin mukana.
Mallikohtaiset arvostelut kannattaa käydä läpi kanavalta.
https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist
Kun käytte läpi tuotekohtaisia arvioita, niin tulee aika selväksi, että:
- suurin osa Garmin, Polar, jne näyttävät aikalailla puuta-heinää usein : suuntaa antavia, mutta esim. HIIT:issä näyttävät ihan mitä sattuu välillä. Ihan hyviä taaisesti nousevan/laskevan sykkeen suuntaa-antavan nousun/laskun indikointiin ja +/-10 sykevälialueen tarkkailuun perusjuoksussa. Tarkkaan mittaukseen eivät.
- suurin osa älylaitteista osa ei osaa näyttää unen arkkitehtuurin vaiheita edes 50% tarkasti. Melkein yhtä hyvin voisi heittää noppaa. Itse olen useita laitteita kokeillut mukaan lukien viimeiset Ourat. Oma fiilis kertoo esim palautumisen ja syvän/unennäön vaiheiden tilanteen paljon luotettavammin kuin yksikään kokeilemani laite, minkä takia olen luopunut koko unen seurannasta ja keskittynyt itse sen laatuun.
- Jos kuvittelee saavansa tarkkoja ja luotettavia lukuja esim. vasta kehitteillä olevista mittauksista, kuten SpO2, verenpaine, puhumattakaan verensokeri, niin lienee sanomattakin selvää että ollaan aika nopanheiton lukemissa. Toisinaan suuntaan antavan oikeassa, mutta et oikein voi olla varma, milloin näyttää puutaa-heinää, ja milloin ei.
- kalorikulutuslukemiin luottaminen on vielä suurempaa itsepetosta kuin luottaa valmisruokien ravintosisältötaulukkojen kalorimääriin. Heitot laitteiden välillä täysin samasta liikuntasessiosta voivat kalorikulutuksen osalta olla helposti +300% (eli suhteellista suuntaa "enemmän" tai "vähemmän" voi omassa liikunnassa tarkkailla, mutta edes +/-20% tarkkuudella kvantitatiivisesti tarkkoja mittatuloksia energiakulutuksesta on turha kuvitella saavansa)
Tarkoitus ei ole parjata älykelloja, vaan muistuttaa, että suuri osa laitteista on aika kaukana vielä, esim. kunnon EKG-sykevyöstä, kaikki laitteet polysomnografin tarkkuudesta ja oikeastaan mikään ei osaa mitata järkevällä tarkkuudella verensokeria tai kalorikulutusta. Silti, kehitys kehittyy ja luotettavuus (toistotarkkuus ja oikeellisuus) ovat kyllä laitteissa parantuneet viimeisen 15-vuoden aikana jo reippaasti.