Garmin instinct 2S solar on ollut käytössä noin viikon. Vaikuttaa pätevältä peliltä. Kellosta tulee mieleen casion g shock kellot, mutta paremmilla ominaisuuksilla. Mielestäni paremman näköinen kuin monet muut älykellot tällä vähän enemmän rugged ulkomuodolla ja kestävyyskin pitäisi olla suht hyvä kun on military speccien mukaisesti rakennettu. Akku kestää sen noin pari viikkoa riippuen käytöstä + solar lataus, mitä ei ole vielä päässyt kokeilemaan. Kallishan tämä on, mutta muita samanlaisilla ominaisuuksilla tai tyylillä ei ole tarjolla.
Itse hankin vähän jämerämmän Garmin Fenix 6 Pro:n viime syyskuun lopulla. Vuosia sitten minulla on ollut Garminin juoksukello, jonka tallentamat tiedot esim. maratonennätykset ja muut juoksentelut edelleen löytyivät Garmin Connect -sivustolta. Vaikka itsellä on iPhone 13 Pro, niin Applen kelloja en halunnut hankkia niiden naurettavan lyhyen toiminta-ajan 1..2 vrk takia. En siis kelloa jaksaisi päivittäin latailla, ja hankalaa olisi joillain pitkillä vaelluksilla.
Garminin toiminta-ajat riippuvat siitä, mitä ominaisuuksista ottaa käyttönsä. Pulssioksimetrin käyttö tai musiikin kuuntelu kellolta lyhentävät käyttöaikaa huomattavasti. Omilla asetuksillani käyttöaikalaskuri lähtee 14 vrk:sta, mutta treenit ja gps:n käyttö lyhentävät toiminta-aikaa käytössäni ehkä vajaaseen viikkoon. Musiikki tulee suoraan iPhonelta ainoisiin korvissa pysyviin kuulokkeisiin eli Powerbeats Pro -urheilunappeihin.
Garmin Fenix 6 Pro:n ominaisuudet ovat varmaankin lähellä Instinct-mallien ominaisuuksia. Rannemittaukset toimivat kohdallani tosi luotettavasti, mutta tämäkin voi olla omasta ranteen muodosta riippuvainen, ja sykevyöllä vertailuun tämän tarkistin. Oikeastaan olen aika yllättynyt, miten tarkkaan kaikenlaista nykykellot pystyvät ranteesta mittaamaan. Samoin yllätti sekin, että kun Tunturin sähkömaasturilla olin lähdössä liikkeelle, niin kello kysyi, että yhdistetäänkö pyörän Shimano-moottoriin! Nyt näen Garmin Connect eMTB -sovelluksesta paljon enemmän kuin Shimano itse laitteillaan kertoo. Näen esim. pyörälenkillä käyttämieni avustusten tasot ja niiden hyödyntämisien tason, akun varauksen prosentteina, jopa lenkillä tapahtuneiden hyppyjen määränkin, lenkin rasittavuuden aikajanalla etc. Eli mahdottomasti kaikkea arkeen ja liikuntoihin liittyvää dataa löytyy, jos sitä vain haluaa hyödyntää.
Lisäksi Garmin on ostanut suomalaisen Firstbeatin kellojen ehkä parhaimman liikunta-analytiikkaan perustuvan liiketoiminnan. Tätä Firstbeatin ohjelmistoa ostavat muutkin kellojen valmistajat, muistaakseni esim. Suunto, Samsung ja Huawei, mutta varmaankin Garmin omistajana saa ensimmäisenä uusimmat sovellukset käyttöönsä. Lisäksi tietokenttien määrää ja mitä niissä haluaa nähdä, voi itse valita. Samoin kelloon voi syöttää maksukorttiensa tiedot, jolloin lähimaksut onnistuvat helposti. Itse maksan nykyään suurimman osan ostoksistani kellolla, onnistuu kätevämmin kuin kortilla tai puhelimella.