Alkoholista ongelma, tukea kaivataan....

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Huomenta, taas alkaa uusi viikko.
keksikääs millä pääsen alkoholista eroon?

on tosi hyvä tekosyy masentuneena että rentoutuu paukulla.
mutta kun viime viikonloppunakin meni pe-la 24prk lonkeroo sitten sunnuntaina 500ml vodkaa.
ei ollenkaan hyvä asia, olla kännissä 24/7, tosin kyllä nukuttiin sitten makeasti.

en ole ryhmähenkinen enkä pääse toiselle puolelle minnekkään AA-kerhoon.
Voin olla ilman halpaa vodkaa mutta sitten tekee tuskaa että
"menempä nyt hakemaan lähikaupasta hyvää vodka-limeä ½l 5e:lla pari tölkkiä"

Viikonloppuna käväsin kaupassa hakemassa ruokaa ja pystyin olemaan ilman lonkeroo, mutta sitten soitin kaverille että tuoppas viron tuliaisia ½l:n puteli vodkaa 10e.
krapula on aivan karmea sen jälkeen.
pitäisi saada vaan mielestä asia kokonaan veke, hermostuneisuuteen ja masikseen pitäisi vain käyttää annettuja lääkkeitä.
tiedä nytkään kauanko tämäkin lakko pitää, kuukausi ilman olisi jo juhlaa :(

t. juoppo :(
menossa.JPG
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Keksi jotain mielekästä tekemistä vapaa-ajalle? Uusi harrastus? Itse panostaisin urheiluun, mutta tämähän ei kaikille ole mieluisa juttu.
Onneksi mulla on atk:n korjailut, dataaminen sekä koiran kanssa lenkkeily.
sitten teen vapaa-ehtoisduunia 2-5h/vrk arkisin "Päihde ja mielenterveys"-kerholla, jota vedän.
juoppo vetää kerhoa, just jooh.
siellä on paljon ex, alkoholisteja, ruumiin väsyttäminen on hyvä keino niin ei jää liikaa vapaa-aikaa ja aikaa funtsata kaikkea tyhmää.
tosin nyt on nilkka paskana, että kepin kanssa mennään kuukauden verran, mutta hitaasti hyvä tulee .
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Oisko katko paikallaan? Minnesotahoito tms. Mikäli pinkka kunnossa?
koiraa en saa minnekkään hoitoon, pitää vaan vetää niskasta kireelle että et helvetti osta mitään alkoa vaikka saisit ilmaiseksi.
Yleensä tosi vahva tahtonsa kanssa mutta nyt tämä vuosi mennyt penkin alle, toivotaan että tämä paussi kestää pitkään.
peräti 1vrk takana oooohhh :)
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tee joku alkoholistitesti. Jos tulee kovat pisteet niin vedä oikeat johtopäätökset. Alkoholistille kohtuukäyttö ei ole mahdollinen vaihtoehto, ja alkoholismi on paheneva sairaus joka yleensä johtaa pahoihin menetyksiin, onnettomaan elämään ja ennenaikaiseen kuolemaan.

Alkoholismin kanssakin kyllä voi elää, mutta armollisempaa se on itselle ja läheisille ilman.

Tukea saa vaikka julkiselta jos ei ole pinkkaa Minnesotaan.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
tiedän, pitää laskea sen varaa että menee ½ tusinaa lääkkeitä eivätkö ne tykkää alkosta.
se on aikas vahva lisenssi ettei napsi mitään.
Olutta en ole koskaan tykännyt juoda, eikä saakaan, koska on keliakia.
siitä se riemu lensi kun hokasin että brandy jne. ovat viljavapaita viinoja :(

Krapula-aamuna on oikeanlainen fiilis, ei tee mieli ja kaduttaa, heitän loput viinat viemäriin, suuntaviitta on oikea sentään <3
 
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
21
Mee hoitoon ja aa kerhoon. Jos et itse sitä oikeasti halua niin oot juoppo loppu elämäs.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 170
Alkoholista on stumppaa tähän -tyylinen kirja, jos se on tupakoinnista tuttu. Se kannattaa lukasta:


Itse kuuntelin englanninkielisenä äänikirjana huvikseen, ja argumentit oli itselle vakuuttavia. En edes pitänyt alkoholinjuontia minään ongelmana (oletin että kirjasta oppis olemaan vetämättä paria viimestä tuoppia baarissa), mutta nykyään pidän koko päihdettä pelkkänä huijauksena, täysin samoin kuin tupakkaa.

Mielestäni Allen Carrin filosofia on ainoa keino lopettaa mikä tahansa päihde. Jos oikeasti uskoo että jostain päihteestä on itselle iloa ja hyötyä, niin ei sitä pidä mielestäni lopettaa. Useinmiten päihteet on lähinnä valetta ja Allen Carrilla on kirjoja jossa hän argumentoi eri päihteiden kohdalla, miksi näin on.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Alkoholista on stumppaa tähän -tyylinen kirja, jos se on tupakoinnista tuttu. Se kannattaa lukasta:


Itse kuuntelin englanninkielisenä äänikirjana huvikseen, ja argumentit oli itselle vakuuttavia. En edes pitänyt alkoholinjuontia minään ongelmana (oletin että kirjasta oppis olemaan vetämättä paria viimestä tuoppia baarissa), mutta nykyään pidän koko päihdettä pelkkänä huijauksena, täysin samoin kuin tupakkaa.

Mielestäni Allen Carrin filosofia on ainoa keino lopettaa mikä tahansa päihde. Jos oikeasti uskoo että jostain päihteestä on itselle iloa ja hyötyä, niin ei sitä pidä mielestäni lopettaa. Useinmiten päihteet on lähinnä valetta ja Allen Carrilla on kirjoja jossa hän argumentoi eri päihteiden kohdalla, miksi näin on.
Itsellä hyvä pointti olla ilman mitään alkoa on pakolliset lääkkeet ja virtsatietulehduksen estolääkitys antibiootit loppu-iän.
mitkään medit eivät oikein tykkää jammata alkon kanssa.
pitää vaan takoa tuo periaate kalloon.
ennen olinkin ihan absolutisti, sitten hokasin että vaikka onkin keliakia niin eivät kaikki alkot ole tehty maltaaseen, siitä se sitten alkoi.
Tänään tuplat rivatrilia, rauhottui olo, mutta kuten aina, niin väsy iski, olin kerholla tosi hiljaa, hoidin vaan hommat.

Mulle minusta riittää jonkinlainen tukiverkosto, eikä aa, "hei, olen memory ja alkoholisti"-tyyli.
siks toisekseen nilkka paskana, kepin kanssa mennään vielä kuukausi ja miiting paikat toisella puolella kaupunkia..

Uskon sen verran itseeni että jos on joku ken välittää ja tyrkkii oikeeseen suuntaan niin tekosyitä on tarpeeksi olla ottamatta
sitä hemmetin lonkeroputelia kaupasta.
tosin ihme ja kumma että kun olen kaupasta ostanut 5e/½l lonkeron niin se jää vain kahteen puteliin vrk:ssa.
mutta kun on ollut virosta tuotua hartwallin lonkeroa 30e/lotju niin sitähän menee 4-7 per vrk...

Ehkä on parasta että säästää mania eikä osta edes sitä yhtä kaupasta, eikä tule sitten tavaksi.
Se on vaan paska juttu, että pieni alko rentouttaa, medit taas rentouttaa mutta samalla väsyttää, alko ei :(
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 170
Itsellä hyvä pointti olla ilman mitään alkoa on pakolliset lääkkeet ja virtsatietulehduksen estolääkitys antibiootit loppu-iän.
mitkään medit eivät oikein tykkää jammata alkon kanssa.
pitää vaan takoa tuo periaate kalloon.
ennen olinkin ihan absolutisti, sitten hokasin että vaikka onkin keliakia niin eivät kaikki alkot ole tehty maltaaseen, siitä se sitten alkoi.
Tänään tuplat rivatrilia, rauhottui olo, mutta kuten aina, niin väsy iski, olin kerholla tosi hiljaa, hoidin vaan hommat.

Mulle minusta riittää jonkinlainen tukiverkosto, eikä aa, "hei, olen memory ja alkoholisti"-tyyli.
siks toisekseen nilkka paskana, kepin kanssa mennään vielä kuukausi ja miiting paikat toisella puolella kaupunkia..

Uskon sen verran itseeni että jos on joku ken välittää ja tyrkkii oikeeseen suuntaan niin tekosyitä on tarpeeksi olla ottamatta
sitä hemmetin lonkeroputelia kaupasta.
tosin ihme ja kumma että kun olen kaupasta ostanut 5e/½l lonkeron niin se jää vain kahteen puteliin vrk:ssa.
mutta kun on ollut virosta tuotua hartwallin lonkeroa 30e/lotju niin sitähän menee 4-7 per vrk...

Ehkä on parasta että säästää mania eikä osta edes sitä yhtä kaupasta, eikä tule sitten tavaksi.
Se on vaan paska juttu, että pieni alko rentouttaa, medit taas rentouttaa mutta samalla väsyttää, alko ei :(
Se on varmaan aika perseestä olla ottamatta alkoholia, jos haluat sitä kovasti ottaa, mutta lääkkeiden kanssa ei kannata.

Siksi suosittelen tuon kirjan lukua, jos kirja saa sinut vakuutettua siitä että alkoholi ei sinua oikeasti rentouta, niin ei tarvi ollenkaan käydä tällaista sisäistä taistelua juomisen kanssa. Jos et usko että alkoholi tuntuu hyvältä, tai rentouta tai tee sosiaalisia tilanteita paremmaksi, niin ei ole mikään taistelu olla juomatta.

Itsekkään en ole missään juomalakossa. Voin juoda niin paljon alkoholia kuin ikinä vaan haluan, silti olen viimisen 9 kk aikana vain pari kertaa testannu että miltä se humalatila tuntuu.

Toki nämä on jokasen sisäsiä asioita: ehkä alkoholi sinua oikeasti rentouttaakin, en minä tiedä, mutta kannattaa vasta-argumentit asialle kuunnella.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Keksi jotain mielekästä tekemistä vapaa-ajalle? Uusi harrastus? Itse panostaisin urheiluun, mutta tämähän ei kaikille ole mieluisa juttu.
Tuo voi olla hyvä neuvo.

Kuitenkin moni masentunut ja ahdistunut on tuilla/veloissa, joten välttämättä ei ole rahaa esim. polkupyörää hommata.
Se voi toki auttaa, että keksii miltei ilmaisia harrastuksia kuten frisbeen heittoa, kävelyä, juoksua, blogin pitämistä esim. ilmaisessa WordPress.comissa vaikkapa masennuksesta.

Alkoholi on myrkky, pitää vain juojan tehdä päätös, että siihen en koske.

Monesti myös ihmissuhteet siitä paranevat ja pääkoppa.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Mee hoitoon ja aa kerhoon. Jos et itse sitä oikeasti halua niin oot juoppo loppu elämäs.
Masentunut kaverini on kanssa alkoholisoitunut minusta.

Juo väkeviä, oluita ym ym. Juo vaikka rahaa ei ole maksaa välttämättä laskuja.
Kysyn aina onko sinulle tärkeämpää kaljanjuonti vai se, että on sähkölasku maksettu. Joskus hudellut, että älä leiki psykologia.

Kuitenkin piti rajoittaa omaa apua, maksoin laskut ja hän vain jatkoi juomistaan vähistä sosiaalituistaan.

Rahoitin siis hänen juomista sitenkin, että hän kysyi voitko ostaa olutta 3 kpl, kun on tosi paha olla.
Ostin, kun olisi pitänyt sanoa KORKKI kiinni.

Valitettavasti monelle se on helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa... on vuosien alkoholikierre... siitä ei irtaannu helpolla.
Mutta kun siitä pääsee irti, alkaa tuntua hyvältä hyvästä päätöksestä.
 
Liittynyt
13.09.2022
Viestejä
2
Alkoholista eroon pääseminen on käsittämättömän vaikeaa. Mulla se prosessi kesti 15 vuotta ikävuodet 23-38 ja silloin lopulta olin saavuttanut minun pohjani ja hyväksyin tosiasiat. Olin jo tuolloin yrittänyt raitistua työpaikan, kotiväen, perheen ja kaikkien muiden takia, paitsi itseni. Nämä kaksi yritystä kestivät kumpikin yli 12kk (varoitukset vanhenee työ) ja sitten uskalsin himoissani kokeilla kohtuukäyttöä ja reisille meni. Ei siinä auttanut minnesodat, avominnet kun oma halu puuttui. Nyt tulee 2kk päästä 5 vuotta viimeisestä ryypystä eikä viinaa ole tehnyt edes mieli, vaikka on pitkät suhteet loppuneet ja välillä hankaluuksiakin on ollut. Raittiina eläminen on ihanaa.
Se vaatii ihan helvetisti työtä se raitistuminen ja mikä mieletön palkinto se sitten siellä odottaa. Elämä. Kannattaa käydä aa;t, lapuan opistot (minnesota), rehabit ja ihan kaikki, jos oikiasti haluat muutosta. Se muutos tulee niin pikku hiljaa, että meinaa usko loppua ja retkuja tapahtuu. Mullakin moni tuttu, osa jo kuollutkin kuoli ihan turhaan kun ei osannut pyytää apua ja elävät kärsii alkoholismi nimisestä sairaudesta kun luullaan että raitistuminen tapahtuu itsestään. Sitä se ei tee ikinä.
Ja useimmilla alkoholismi alkaa pahentua jyrkästi tuossa 30v ikävuoden jälkeen....putket pitenee, krapulat hirvittäviä jopa viis päivää, käsien jatkuva vapina myös selvänä, rankat vatsaoireet, armoton unettomuus ja viimein unen salliessa niin pahoja painajaisia, ettei terve ihminen voi ymmärtääkkään kuinka pahoja. Sitä se alkoholismi on.
Toivon kaikille kohtalotovereilleni raittiita päiviä, viikkoja, kuukausia ja lopulta vuosia.
En ole kummoinen kirjoittaja, puhun mieluummin ja kiitoksia hyvästä palstasta, monia juttuja lueskellut vuosien aikana. T: Jape, tänä päivänä raitis alkoholisti
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Kiitos kaikille ensi-alkuun tuesta, sitä kaipaankin tässä saatanan viinan taistelussa.
ei ole ketään tukihenkilöä, on vaan kavereita jotka ovat entisiä juoppoja..

Pitää ajatella itseään, pakollisten lääkkeiden kanssa tappaa maksan ja kohta olen sitten dialyysikoneessa, onko se sen arvoista.
:shug:
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Naapurini saunassa kertoi, että hänellä on maksa mennyt viinan takia.

Juo sitä kai silti, mutta vähemmän. Eli kyllä viina voi viedä terveyden. Hän on eläkkeellä, maksa mennyt huonoon kuntoon.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Yhdellä juopolla meni maksa tms. iho aivan keltainen, kusee katetrilla verta jne.
ei kiva :;/(
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Antabus lääke voisi auttaa katkaisemaan kierteen. Itsellä ei ole kokemusta Antabus lääkkeestä, mutta mitä sivusta joskus nähnyt, niin saa olla kyllä todellinen ammattilainen että sen kanssa pystyy kiskomaan viinaa.

Lääkärin reseptin se Antabus vaatii, mutta eiköhän nuo aika helpolla sen kirjoita.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Antabus lääke voisi auttaa katkaisemaan kierteen. Itsellä ei ole kokemusta Antabus lääkkeestä, mutta mitä sivusta joskus nähnyt, niin saa olla kyllä todellinen ammattilainen että sen kanssa pystyy kiskomaan viinaa.

Lääkärin reseptin se Antabus vaatii, mutta eiköhän nuo aika helpolla sen kirjoita.
Olen kuullut samaa sen käyttäjiltä, yritetään yhdessä vielä, kuten laulussa sanotaan :)
ehkä mieli voittaa materian.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Tuli mieleen että jos olet työelämässä niin tuon voisi ottaa siellä puheeksi. Ainakin julkisella puolella pääsee työnantajan kustantamana kuntoutuksiin yms. Olen itse yhden työkaverin roudannut käsikynkässä klinikalle kun alkoi useampana päivänä tuoksahtamaan viinalta, eikä pelkästään vanhalta vaan tuoreelta. Oli saikulla/katkolla pari viikkoa ja sitten tuli kirkkain silmin töihin ja viinahommat jäi siihen. Joskus tarvitsee ulkopuolista puuttumista että tulee se herätys todellisuuteen.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Tuli mieleen että jos olet työelämässä niin tuon voisi ottaa siellä puheeksi. Ainakin julkisella puolella pääsee työnantajan kustantamana kuntoutuksiin yms. Olen itse yhden työkaverin roudannut käsikynkässä klinikalle kun alkoi useampana päivänä tuoksahtamaan viinalta, eikä pelkästään vanhalta vaan tuoreelta. Oli saikulla/katkolla pari viikkoa ja sitten tuli kirkkain silmin töihin ja viinahommat jäi siihen. Joskus tarvitsee ulkopuolista puuttumista että tulee se herätys todellisuuteen.
Ulkomuistista heitän että se on työnantajan vastuulla antaa kuntoutusta ennen irtisanomista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
@Memory Jos ei ole mitään muuta paikkaa mistä saisi välitöntä tukea, niin tule huutamaan tähän ketjuun kun tekee mieli ostaa lonkeroa tai tilata kaverilta laatikko / pullo viroviinaa?

Joku on aina linjoilla ja voi muistuttaa, että ei kannata.

--
Alkoholin käytön hallintaan on erilaisia tapoja. Täydestä absolutismista siihen, että sallii itselleen alkoholin tietyissä tilanteissa tai tietyissä määrin.

Jos hallinta säännönmukaisesti pettää, niin absolutismi voi olla ainoa ratkaisu ja silloinkin siinä pysymiseen tarvitsee apua.

Itse vähensin satunnaista tissuttelua reippaasti vaihtamalla alkoholittomaan olueen, mutta tuo ei oikein keliakiasta kärsivälle sovi. Toinen itselleni toimiva ratkaisu oli hommata soda-streamer ja litkiä kuplavettä. Noiden makusiirappien kanssa en tykkää läträtä, mutta pelkkä vesi kuplilla tarjoaa jo makunystyröille vähän vastetta ja tuntuu "joltain".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
@Memory Jos ei ole mitään muuta paikkaa mistä saisi välitöntä tukea, niin tule huutamaan tähän ketjuun kun tekee mieli ostaa lonkeroa tai tilata kaverilta laatikko / pullo viroviinaa?

Joku on aina linjoilla ja voi muistuttaa, että ei kannata.

--
Alkoholin käytön hallintaan on erilaisia tapoja. Täydestä absolutismista siihen, että sallii itselleen alkoholin tietyissä tilanteissa tai tietyissä määrin.

Jos hallinta säännönmukaisesti pettää, niin absolutismi voi olla ainoa ratkaisu ja silloinkin siinä pysymiseen tarvitsee apua.

Itse vähensin satunnaista tissuttelua reippaasti vaihtamalla alkoholittomaan olueen, mutta tuo ei oikein keliakiasta kärsivälle sovi. Toinen itselleni toimiva ratkaisu oli hommata soda-streamer ja litkiä kuplavettä. Noiden makusiirappien kanssa en tykkää läträtä, mutta pelkkä vesi kuplilla tarjoaa jo makunystyröille vähän vastetta ja tuntuu "joltain".
Toi alkoholiton on kyllä hyvä veto. Itte kanssa vuosi sitten lopetin arkisin (perjantai ei ole arkipäivä ;) ) alkoholituotteiden käytön. Sitä tulee pari sikspäkkiä alkoholitonta litkityä aina viikolla kun koneella istuu tai muuta niin on jotain tuopissa hörsittävänä. Vie osittain sen tissuttelunhalun pois. Viikonloppuisin sitten jotain mutta periaatepäätöksenä että arkisin ei alkoa oteta. Poikkeuksena että jos ei satu olemaan alkoholitonta kaapissa niin sen yhden tölkin siinä ruuan kanssa voi ottaa, korkeintaan kaksi. Se on toiminut ihan hyvin ja arkitissuttelut on jääneet. Itse suosin Lapin Kulta alkoholitonta, se on edullista ja eniten oikean oluen makuista.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
503
Huomenta, taas alkaa uusi viikko.
keksikääs millä pääsen alkoholista eroon?
Kukaan ei pysty keksimään sulle keinoa päästä eroon alkoholista. Voin luvata olla juomatta sun puolesta, mutta ei se sinua raitista.

Lopeta juominen itsesi takia. Jos lopetat sen jonkun muun takia, niin se on tuhoon tuomittu heti alkuun. Päässä pyörii vain ajatus, että ton tai sen takia en voi dokaa. Kohta sitä asiaa alkaa vihaamaan, miksi ei voi dokata.

Juopottelun palkinto on ennenaikainen kuolema. Vaakakupissa on sitten halu elää tai halu juoda. Kun katsot taaksepäin, niin löydätkö jotain, mitä olet saavuttanut juopottelun takia? Mieti sitten samoin, että onko juopottelu aiheuttanut jotain harmia elämässä. Onko juomisessa siis hyvää enemmän kuin huonoa. Sitten mietit tulevaisuutta. Onko siellä jotain saavutettavaa juomalla vai mahtaisiko tulevaisuudessa joku mennä paremmin, jos et juo?

Juominen jatkuu niin pitkään, että löydät oman pohjasi. Toisilla se tulee ennemmin ja toisilla ei koskaan. Kukaan muu ei sinua raitista kuin sinä itse.

Näin lyhyesti.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
@Memory Jos ei ole mitään muuta paikkaa mistä saisi välitöntä tukea, niin tule huutamaan tähän ketjuun kun tekee mieli ostaa lonkeroa tai tilata kaverilta laatikko / pullo viroviinaa?

Joku on aina linjoilla ja voi muistuttaa, että ei kannata.

--
Alkoholin käytön hallintaan on erilaisia tapoja. Täydestä absolutismista siihen, että sallii itselleen alkoholin tietyissä tilanteissa tai tietyissä määrin.

Jos hallinta säännönmukaisesti pettää, niin absolutismi voi olla ainoa ratkaisu ja silloinkin siinä pysymiseen tarvitsee apua.

Itse vähensin satunnaista tissuttelua reippaasti vaihtamalla alkoholittomaan olueen, mutta tuo ei oikein keliakiasta kärsivälle sovi. Toinen itselleni toimiva ratkaisu oli hommata soda-streamer ja litkiä kuplavettä. Noiden makusiirappien kanssa en tykkää läträtä, mutta pelkkä vesi kuplilla tarjoaa jo makunystyröille vähän vastetta ja tuntuu "joltain".
Kiitos . Käväsin oikein hakemassa lähi marketista ruokaa, eikä onneksi pahemmin tehnyt mieli tuhlata 9e:a lonkeroihin.
toi absolumismi on mulle paras, en osaa tai nooh... kaupasta jos ostan 2*½l:n vodka-limeä 9e, niin se jää siihen.
mutta jos kaverilta saan viron hartwall-lonkeroo 24päkin 30e:lla, niin ei ikinä jää kahteen, sitä menee sitten 4-7 :(

Sama vika, itse haen aina lidistä 6-backin siti-jaffaa, melkeinpä vaan ruuan kanssa sitä juon, muuten menee vettä.
Tämä on se oikea paikka minne kertoa että nyt tekisi mieli relata kaupan lonkeron ääressä <3


Kukaan ei pysty keksimään sulle keinoa päästä eroon alkoholista. Voin luvata olla juomatta sun puolesta, mutta ei se sinua raitista.

Lopeta juominen itsesi takia. Jos lopetat sen jonkun muun takia, niin se on tuhoon tuomittu heti alkuun. Päässä pyörii vain ajatus, että ton tai sen takia en voi dokaa. Kohta sitä asiaa alkaa vihaamaan, miksi ei voi dokata.

Juopottelun palkinto on ennenaikainen kuolema. Vaakakupissa on sitten halu elää tai halu juoda. Kun katsot taaksepäin, niin löydätkö jotain, mitä olet saavuttanut juopottelun takia? Mieti sitten samoin, että onko juopottelu aiheuttanut jotain harmia elämässä. Onko juomisessa siis hyvää enemmän kuin huonoa. Sitten mietit tulevaisuutta. Onko siellä jotain saavutettavaa juomalla vai mahtaisiko tulevaisuudessa joku mennä paremmin, jos et juo?

Juominen jatkuu niin pitkään, että löydät oman pohjasi. Toisilla se tulee ennemmin ja toisilla ei koskaan. Kukaan muu ei sinua raitista kuin sinä itse.

Näin lyhyesti.
Juuh, sukulaisissa on parit todella rapajuopot, menee omat ja varastetut olueeseen.
btw. kerran ostin olevinaan hyvän maun vuoksi gluteenitonta olutta, ei kyllä voita mitään kunnon karjala-olutta, mutta tulihan kokeiltua ja hinta oli sitten mitä oli, jokainen voipi arvata :(

Mulla on onneksi vaan kotijuopottelu, ettei sammu keskelle raflan ovea pakkaseen, siinä mielessä älliä on ollut että vain himassa, sitten kun alkaa väsyttää liikaa niin 10m ja peti odottaa...

En tiedä oikein miksi aloitin vetää överit, aiemmin kaverin 25bäckin kanssa meni vain yksi ruuan kanssa, sitten sitä alko vapaa-ehtoisduunin jälkeen vetää lisää kuppia "olenhan sen ansainnut palkinnoksi"

Tuo kaupan 2*½l:n lonkero-tapaus on kyllä mielenkiintoinen, varmasti vain 2 että se on hiton kallista, mutta sekin meinasi aikoinaan karata käsistä.
sitä haettiin sitten joka arkipäivä ja viikonloput, sitten sitä funtsasi että 2kpl maksaa 9e, 10e:lla saan kaverilta saarenmaata ½l.
tosin sekin kokeilu meni pieleen, ennen kesti viikon pikku-snapsit sen kanssa, nyt meni viime sunnuntai koko hemmetin puteli kun aloitin jo 12:n maiss päivällä, kun ei ollut muutakaan tekemistä.
tuo on varmaankin osittain masiksesta pakenemista.
toiset nukkuu todella liian paljon, koska unessa ei ole tunteita eikä kärsi kautta kidu, on levossa.
sitten kun ei viitsi nukkua niin sitten on kiva olevinaan vetää pää täyteen..

Nooh, pienin askelin, vasta 2. päivä menossa ilman, alusta ne kaikki ovat sen aloittaneet.
Kiitos jo nyt paljosta tuesta, ilman tätä ei olisi tätä 2vrk:ttakaan ilman.
<3
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
201
Lauantaina kun radalle yleensä rykäsee niin menee 0.7L naarasleijona ja päälle noin 6-12 mietoja. Itellä on aina ollut niin että joko ei yhtään tai täydet naamat
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
btw. kerran ostin olevinaan hyvän maun vuoksi gluteenitonta olutta, ei kyllä voita mitään kunnon karjala-olutta, mutta tulihan kokeiltua ja hinta oli sitten mitä oli, jokainen voipi arvata :(
Kukkoa 1,30e/tölkki? Hyvän maun vuoksi gluteenitonta? Mistä ajatus, että gluteenittomuus tekee oluesta hyvän makuista? Ihan samalta ne maistuu, oluet usein ovat gluteenittomia vaikkei sitä mainitakaan. Gluteeni hajoaa prosessissa, mutta leiman hankkiminen on kallista.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Kukkoa 1,30e/tölkki? Hyvän maun vuoksi gluteenitonta? Mistä ajatus, että gluteenittomuus tekee oluesta hyvän makuista? Ihan samalta ne maistuu, oluet usein ovat gluteenittomia vaikkei sitä mainitakaan. Gluteeni hajoaa prosessissa, mutta leiman hankkiminen on kallista.
Ai noinkin halpaa, mä ostin cittarista 4e/kpl. eikä ollut muuta ja oli olevinaan halvinta :o
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Ai noinkin halpaa, mä ostin cittarista 4e/kpl. eikä ollut muuta ja oli olevinaan halvinta :o
Cittari nyt on ihan saatanan kallis kauppa. En oo kyllä tarkemmin seurannut kukkojen hintoja, mutta joskus kun oon niitä ostanu ni saman hintasia olleet muittenkin oluiden kanssa. Poislukien pirkka-oluet ja lidlin olut-oluet yms. joissa on nipistetty vielä hieman. Sen verran googletin että reilu 15e mako 12pack jossain s-ryhmän kaupassa.

Pitää kuitenkin sen verran korjata aiempaa lausuntoa, että alkon sivulla sanotaan:
Gluteeniton olut voidaan panna periaatteessa täsmälleen samalla tavalla ja samoista raaka-aineista kuin tavallinen olut. Erona on, että modernin tekniikan avulla gluteeni voidaan poistaa lähes kokonaan esimerkiksi hyödyntämällä tiettyä entsyymiä käymisen alkuvaiheessa.
Eli tuo joskus vuosia sitten päähäni jäänyt väite, että gluteeni pilkkoutuu prosessissa ja sen tutkituttaminen vain maksaa -> monet eivät sitä tee, taisi olla virheellistä tietoa. Entsyymi tarvitaan ilmeisesti myös.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
632
jos ja kun masentaa, alkoholista olisi erittäin tärkeä päästä eroon.
nimenomaan niin kun mainittukkin, itsensä takia.
nipistele se kuukausi selvänä ja vaikka kuinka väsyttää ota niitä kahden tunnin päikkäreitä, ja nuku kunnolla.
pitkästä juomisesta tulee järkyttävä univaje.
kuukauden jälkeen tulee todennäkoisesti jo hyvänolon tunteita ihan itsestään, se lisää motivaatiota.
lisää liikunta elämään, tavoitteita, yms. sekin lisää hyvänolon tunnetta.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
jos ja kun masentaa, alkoholista olisi erittäin tärkeä päästä eroon.
nimenomaan niin kun mainittukkin, itsensä takia.
nipistele se kuukausi selvänä ja vaikka kuinka väsyttää ota niitä kahden tunnin päikkäreitä, ja nuku kunnolla.
pitkästä juomisesta tulee järkyttävä univaje.
kuukauden jälkeen tulee todennäkoisesti jo hyvänolon tunteita ihan itsestään, se lisää motivaatiota.
lisää liikunta elämään, tavoitteita, yms. sekin lisää hyvänolon tunnetta.
Kiitos tuesta, tuntuu pitkältä ja hitaasti menevältä ajalta, ajatella 30veeksi saakka olin ihan absolutisti, sitten kun kaveri alkoi raijaa halpaa viro-alkoa niin sain tilaamalla ovelle putelin taikka lonkku-casen...
Pitää vaan keksiä muuta tekemistä ja miettiä kuvia dialyysikoneesta, eiköhän auta <3
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Lauantaina kun radalle yleensä rykäsee niin menee 0.7L naarasleijona ja päälle noin 6-12 mietoja. Itellä on aina ollut niin että joko ei yhtään tai täydet naamat
Sama. Tuommoinen jokailtainen lipittely (alle 10 annosta) on ihan turhaa hommaa. Mieluummin juo vaikka kuplavettä.
Poikkeuksena se lasillinen viiniä hyvän pihvin tms. kanssa, koska viinin entsyymit tekee lihasta paremman makuista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
201
Sama. Tuommoinen jokailtainen lipittely (alle 10 annosta) on ihan turhaa hommaa. Mieluummin juo vaikka kuplavettä.
Poikkeuksena se lasillinen viiniä hyvän pihvin tms. kanssa, koska viinin entsyymit tekee lihasta paremman makuista.
Juuri näin. Alko on sitä varten että kunnon kumarat ja kaverien kanssa radalle. Tulevana viikonloppuna ei käy vanhanaikaisia että jatkoilta loppuu juomiset kun laitoin kaappiviinit pulpattamaan :thumbsup:
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
303
Hoida ne asiat kuntoon jotka sinua masentavat.

Jos et tiedä mitä ne on niin selvitä mitä ne ovat.

Ei kannata hoitaa oiretta vaan sairautta/sairaus. Masennuskin on oire siitä että asiat elämässäsi ovat huonosti.

Listaa vaikka tänne palstalle mitkä asiat elämässäsi ovat huonosti. Siten mahdollisesti saat neuvoja ja vertaistukea niihin asioihin.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Sama. Tuommoinen jokailtainen lipittely (alle 10 annosta) on ihan turhaa hommaa. Mieluummin juo vaikka kuplavettä.
Poikkeuksena se lasillinen viiniä hyvän pihvin tms. kanssa, koska viinin entsyymit tekee lihasta paremman makuista.
Minä taas valikoisin mieluiten sen lähes jokailtaisen lipittelyn (alle 10 annosta), mutta ei voi ottaa riskiä kun leipä on kiinni ajokortissa. Uravalinnastani johtuen alkoholin kulutukseni painottuu niille päiville, jolloin seuraavana päivänä ei ole töitä tiedossa. Tosin tämähän ei millään lailla liittynyt otsikon aiheeseen.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Hoida ne asiat kuntoon jotka sinua masentavat.

Jos et tiedä mitä ne on niin selvitä mitä ne ovat.

Ei kannata hoitaa oiretta vaan sairautta/sairaus. Masennuskin on oire siitä että asiat elämässäsi ovat huonosti.

Listaa vaikka tänne palstalle mitkä asiat elämässäsi ovat huonosti. Siten mahdollisesti saat neuvoja ja vertaistukea niihin asioihin.

Juuri näin. Mulle just tk-lääkäri aikoinaan sanoi, että alkoholin liikakäyttö ei hänestä ole sairaus, vaan oire. Itselläni tuo liikakäyttö on ollutkin ahdistuneisuuden tai pitkästyneisyyden hoitoa. Nykyään kun on toimivat mielialalääkkeet, ei jatkuvaa tissuttelua tarvitse, saati kannata harrastaa.

Yhden juomisesta ei saa enää mitään fiilistä, niin toivottavasti jatkossa hyvin satunnaisesti otan, jos on juhlanaihetta. Viime talvena oli kerran 4.5kk tipaton, vois kai sitä lopettaa käytön toisaalta kokonaankin. Tähtäis vaikka nyt ens alkuun että seuraavan kerran dokais kun täyttää 40v. Eli 2024 kesäkuussa.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Yhden juomisesta ei saa enää mitään fiilistä, niin toivottavasti jatkossa hyvin satunnaisesti otan, jos on juhlanaihetta. Viime talvena oli kerran 4.5kk tipaton, vois kai sitä lopettaa käytön toisaalta kokonaankin. Tähtäis vaikka nyt ens alkuun että seuraavan kerran dokais kun täyttää 40v. Eli 2024 kesäkuussa.
Sulla on hyvä asenne tohon. Uskon itsekin vahvasti siihen että semmoinen nollatoleranssi ei pidemmän päälle toimi läheskään kaikille. Jos jättää option jatkaa harrastusta tai vähentää dramaattisesti, niin mun mielestä homma on silloin tuomittu onnistuneeksi niissä puitteissa mitä on itselleen määritellyt.

Itse tykkään kaikenlaisista ihmiskokeista siinä määrin, että vaikka jätänkin ne optiot itselleni avoimeksi yleensä se vedetään puhtaasti loppuun saakka, ihan sen takia että tietyssä kohtaa oma mieli alkaa ruokkiin sitä menestystä ja huutelee että "et kai vittu jätä nyt kesken kun noin kauan jo kestit". :) Mutta toki noitakin on sattunut että se päätös on tehty ns. väärään aikaan, kun just jotain ilmaisen viinan bileitä joka toinen viikonloppu. Mutta sitten sitä vaan resetoi koko homman ja vetää alulle sitten kun ne on ohi.

Itselläni ei siis mitään varsinaisia ongelmia ikinä ole ollut, mutta huvin vuoksi näitä tehnyt. Yleensä joku kaveri on haasteen heittänyt etten pysty.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164
Kiitos tuesta, tuntuu pitkältä ja hitaasti menevältä ajalta, ajatella 30veeksi saakka olin ihan absolutisti, sitten kun kaveri alkoi raijaa halpaa viro-alkoa niin sain tilaamalla ovelle putelin taikka lonkku-casen...
Pitää vaan keksiä muuta tekemistä ja miettiä kuvia dialyysikoneesta, eiköhän auta <3
Tässä olet ottanut oikeita askeleita viinasta irrottamiseen. Oman itsesi vuoksi teet tämän ja olet huomannut että tarvitset täyden muutoksen.

Itse pentuna näin todella monta alkoholisoitunutta ihmistä läheltä, useamman vuoden ajan. Ymmärsin mitä sanonta "viina vie" tarkoittaa, siinä raavas mies istuu apukuskin paikalla kun viina pistää kyykkyyn. Kotonani ei ollut viinaa ollenkaan, joten kontrasti näiden välillä oli huomattavan suuri. Lisäksi vielä näin osan porukasta juovansa ittensä niin huonoon taloudelliseen/sosiaaliseen jamaan että osa lopen päätti päivänsä.
Kaikissa 80-90 luvulla ja 2000+ näissä näkemissäni alko-ongelmissa yhtiestä oli se, että itse pitää haluta se muutos ja pyytää siihen apua. Osa ei kehdannut tätä tehdä ja loppusijoitus paikka löytyi siunatusta maasta. Tässä säikeessä on enemmän hyvää sisältöä sinulle avuksi kuin mitä minä voin antaa. Tulin tänne sanomaan sinulle @Memory että olet tehnyt oikean päätöksen ja kannustan sinua pysymään siinä päätöksessä! Ymmärrän kyllä karmivan eron sosiaalisessa/yhteiskunnan laumahenki tyyppisessä paineessa että alkoa pitäs käyttää. Mutta se on harhaa, joten se kannattaa tunnistaa haittatekijänä raittiina pysymisessä. Ei ole mitään kollektiivista tarvetta juoda alkoa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Nyt mennyt peräti 5vrk:tta ilman, jännittää viikonloppu, tekisi mieli , mielitekoja, hakea 9e:lla vodka-limeä 2*½l kaupasta, mutta olen pystynyt pitämään että käyn kaupassa ja muistelen dialyysikone-potilaita kun menen lonkerohyllyn ohitse.
On hemmetin hyvä että on tällainen tukiverkosto, ilman sitä olisin kuin tuuleen laskettu pieru, aivan yksin :)
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
503
Ei muuten kannata mennä ostamaan sitä vodka-limeä. Kerrohan nyt, että jos ostaisit sen vodka-limen, niin mitä se hyödyttäisi? Sillä 9€ saa disney+ tarjouksesta kuukaudeksi ja jotain naposteltavaa täksi illaksi. Veikkaan, että aamulla olisi mukavampi herätä.

Mitä dot1q tossa kirjoittikin, niin on kyllä erikoinen asia, että jos joku juo reilummin, niin se ei ole kenenkään ongelma. Mutta jos joku ei juo, niin se muuttuu kaikkien ongelmaksi.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 493
Ite dokasin koko aikuisiän alun säännöllisesti..2000-2014,sitten tuli stoppi ja hyvin vähän enää juonu..
 
Liittynyt
29.04.2021
Viestejä
67
Täällä on hyviä, ykskantaan suoraan todettuja mietteitä jo esitetty.

Sen verran voisin itse lisätä, että olet tehnyt jo paljon tunnistamalla ongelman olemassaolon. Tässäkin kylässä asuu lukemattomia menestyviä puurtajia, jotka juovat pullollisen viiniä joka päivä palautuakseen työpäivästään. He eivät ikinä, ikimaailmassa tunnustaisi, että heillä on minkäänlaista alkoholi-ongelmaa, ennen kuin kulissit luhistuvat ympäriltä kuin korttitalo. Sinä olet sen sijaan rehellisesti todennut, että nyt tarvitaan muutosta. Se on jo itsessään miehen työ, johon moni ei kykene.

Itse ehdottaisin myös tavoitteiden asettamista konkreettisesti. Vähän kuin askel kerrallaan liikkeelle. Esimerkiksi: Päätän, etten juo yhtään ennen kuin olen päässyt kepistä eroon. Täysi absolutismi voi olla hyvä tavoite, mutta myös kontrollin saaminen on kokeilemisen arvoista.

Yleisesti alkoholi on kelpo kaveri hyvän olon jatkeeksi, mutta pahin mahdollinen vihollinen pahan olon parantajana.

Älä siis ikinä juo alkoholia, jos olet ärtynyt, turhaantunut, pitkästynyt, ahdistunut/masentunut tai kyllästynyt. Ota se ikuiseksi tavoitteeksi, äläkä taivu siitä. Jos sen sijaan sinulla on hyvä päivä ja hyvä fiilis, ei alkoholi välttämättä ole ongelma, sillä juomista on helpompi hallita, jos sen pääasiallinen tarkoite ei ole ikävien tunteiden turruttaminen. Jos on hyvä olo, alkoholi on siinä vain lisuke, eikä istu kuskin paikalla. Huonossa fiiliksessä sitä tarvitsee lisää ja lisää, jotta voi sumentaa pahaa oloa. Tietty jos aina lähtee homma käsistä, täytyy tilannetta varmasti katsoa uudelleen.

Tsemiä matkaan, ja onnittelut jo viikon tipattomastakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Ei muuten kannata mennä ostamaan sitä vodka-limeä. Kerrohan nyt, että jos ostaisit sen vodka-limen, niin mitä se hyödyttäisi? Sillä 9€ saa disney+ tarjouksesta kuukaudeksi ja jotain naposteltavaa täksi illaksi. Veikkaan, että aamulla olisi mukavampi herätä.

Mitä dot1q tossa kirjoittikin, niin on kyllä erikoinen asia, että jos joku juo reilummin, niin se ei ole kenenkään ongelma. Mutta jos joku ei juo, niin se muuttuu kaikkien ongelmaksi.
Rentoutuu, stressi vähenee, viikko nollautuu, olo kevenee ja nukkuu paremmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom