Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Ihme näsäviisastelua. Tottakai on myös mun ongelma kun yli 3 kk odottelua takana, eikä maksamieni tuotteiden tai kuljetuksen tilasta ole tietoa.
'
Verkko-ostaminen: Maksa luottokortilla tai MobilePaylla
Turvallisin tapa on luonnollisesti maksaa verkko-ostos laskulla, jos se vain vaihtoehtona verkkokaupassa.

Yleensä verkko-ostokset kannattaa maksaa luottokortilla tai MobilePaylla. Se on turvallisempaa kuin suoraan verkkopankista maksaminen.

Jos ostoksen kanssa tulee jotain ongelmia, esimerkiksi toimitus viivästyy, veloitus on suurempi kuin sovittu, tai tuotetta ei tule lainkaan, rahojaan voi pyytä takaisin luottokortin myöntäjältä.

MobilePayta käyttäessä pankki auttaa saamaan rahat takaisin, jos MobilePayta on käyttänyt ainoastaan korttitietojen välittämiseen maksua tehdessä. Silloin MobilePaylla on maksettu kuin maksukortilla.

Varmista maksukorttiasi koskevat ehdot pankistasi'
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Luottokortilla on turvassa jos tavara ei tule perille, Mobile Paylla ei niinkään, ellei sitten maksa sen kautta luottokortilla. Pankkikortilla (Mobile Paylla tai ilman) saa rahojaan pankilta takaisin vain jos pankki on sellaisen lupauksen debittiinsä liittänyt. Valtaosa pankeista ei debiteilleen sellaisia lupauksia anna.
 
Liittynyt
08.04.2021
Viestejä
129
Jaahas, yksi neljästä tullin takavarikoimasta paketista on löytänyt tiensä paikalliseen markettiin 41:n päivän jälkeen eikä mitään saapumisilmoitusta ole tullut kännykkään tai sähköpostiin.
Vältänkö verot jos en hae kun ei ole infottu mitenkään. 17trackin kautta huomasin....
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Mutta onko näissä tapauksissa joissa tulli on ottanut tuotteet haltuun, se luottofirma velvollinen maksamaan asiakkaalle jotain, kun kuitenkin tulli on viranomainen jolla on joku syy(heh) ottaa haltuun tuote?
Kun tullin(viranomaisen) mukaan jotain lakia on tossa rikottu tms. Ei kai niillä muutakaan syytä ole ottaa haltuunsa noita tilauksia.
Vähän veikkaan(ei todellakaan tietoa), että se luottoyhtiö vetoaa siihen että lakia on rikottu ja no can do. Mitäs tilasit lällällää jne.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Luottokortilla on turvassa jos tavara ei tule perille, Mobile Paylla ei niinkään, ellei sitten maksa sen kautta luottokortilla. Pankkikortilla (Mobile Paylla tai ilman) saa rahojaan pankilta takaisin vain jos pankki on sellaisen lupauksen debittiinsä liittänyt. Valtaosa pankeista ei debiteilleen sellaisia lupauksia anna.
Hyvä huomio, jännä ettei mobile payn sijasta käytetty paypalia kyseisessä ohjeessa.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mutta onko näissä tapauksissa joissa tulli on ottanut tuotteet haltuun, se luottofirma velvollinen maksamaan asiakkaalle jotain, kun kuitenkin tulli on viranomainen jolla on joku syy(heh) ottaa haltuun tuote?
Tullihan ottaa (periaatteessa) haltuun vain juomia jotka on etämyyty Suomeen ja joista myyjä on jättänyt veron Suomeen maksamatta. Kyse on tällöin myyjän virheestä, ja mikäli myyjä ei omasta toiminnastaan johtuen toimita asiakkaalle sovitun mukaista tuotetta, on tämä korvausvastuussa asiakkaalle. Kun myyjä ei korvausta suostu antamaan, voi saman vaatimuksen esittää luotottajalle. Luotottaja tutkii omalta osaltaan onko kyse myyjän virheestä johon asiakas voi vedota, ja palauttaa lopputuloksen mukaan rahat asiakkaalle.

Juomat taas jotka on etäostettu (vero tilaajan vastuulla) tulli päästää jakeluun, ja verottaja hoitaa asian vastaanottajan kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Tullihan ottaa (periaatteessa) haltuun vain juomia jotka on etämyyty Suomeen ja joista myyjä on jättänyt veron Suomeen maksamatta. Kyse on tällöin myyjän virheestä, ja mikäli myyjä ei omasta toiminnastaan johtuen toimita asiakkaalle sovitun mukaista tuotetta, on tämä korvausvastuussa asiakkaalle. Kun myyjä ei korvausta suostu antamaan, voi saman vaatimuksen esittää luotottajalle. Luotottaja tutkii omalta osaltaan onko kyse myyjän virheestä johon asiakas voi vedota, ja palauttaa lopputuloksen mukaan rahat asiakkaalle.

Juomat taas jotka on etäostettu (vero tilaajan vastuulla) tulli päästää jakeluun, ja verottaja hoitaa asian vastaanottajan kanssa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Hyvin selitetty. Eli periaatteessa jos olet etämyyntiä harrastanut verottajan ja tullikullin mukaan, niin luottoyhtiöltä on mahikset saada massit takasin.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Jaahas, yksi neljästä tullin takavarikoimasta paketista on löytänyt tiensä paikalliseen markettiin 41:n päivän jälkeen eikä mitään saapumisilmoitusta ole tullut kännykkään tai sähköpostiin.
Vältänkö verot jos en hae kun ei ole infottu mitenkään. 17trackin kautta huomasin....
Jos et hae pakettia niin lähtee takaisin lähettäjälle - sulle tosin tulee Tullilta maksulaput, eli aika huono ratkaisu..jäät ilman juomia mutta joudut maksamaan korotetut verot.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
13
Mä epäilen että se ei vaan riitä. On ollut Suomen tullilla/valtiolla ennenkin näissä asioissa (mm.autovero joskus muinoin) vetää jokin tietty linja vaikka siihen ei olisi oikeutta. Nyt haiskahtaa hieman samalta eli vedetään jokin linja ja "sakotetaan" kaikkia järjestelmällisesti olipa aihetta tai ei. Yritetään saada toiminta näin loppumaan ja sit siellä on kyllä byrokratiaa ja lakimiehiä että tätä asiaa voidaan selvitellä vaikka seuraavat 5vuotta.

Edelleen tässä itse mietin että teenkö vielä jonkun tilauksen vai annanko olla, mulla on jotain tuotteita joista pidän enkä saa näitä Alkosta (ja tokihan hintakin huomattavan houkutteleva) ja kaupat josta olen ostanut monia kertoja (Netpris, Alkostar) on selkeästi tehneet etämyyntiä pitkään. Tuntuu edelleen hassulta että mun pitää seurailla onko jokin kaupan suositus tai linkki sivustolla muuttunut tai poistunut ja mun pitää siitä päätellä olenko minä verovelvollinen. Alkostar ainakin pomminvarmasti vielä muutama viikko sitten oli etämyyntiä kun selkeät ohjeet heidän toimituskumppanille, Fransbergille..onko nyt toimituskumppanuus lopetettu?? Vai onko pelkästään sivustolla ollut ohje päivitetty? Voinko todistaa että he ovat "kumppaneita" ja heillä on sopimuksia? En pysty :(
Hyvin kiteytit. Näin uskon myös tapahtuvan. Massiivisella kädellä vaan sakkoa kaikille. Itse laitan ainakin tilailut nyt jäihin. Viski kyllä löytää kaappiini muualtakin kuin saksan etämyyjiltä, lähdetään sitten vaikka Tallinnan matkalle :)
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Todennäköisesti joutuu. Verrataan tilannetta vaikka huumausainelakiin. Jo pelkkä yritys hankkia aineita on tuomittavaa. Sinunkin tilanteessa, "olet yrittänyt" saada verovapaata viinaa.
No tästä on omakohtaistakin kokemusta. En ole joutunut maksamaan veroa tai vastaavaa kun olen jäänyt kiinni ulkomailta tilatusta huumausaineeksi laskettavasta aineesta.
Tulli on ottanut ne haltuunsa, ja siinä kaikki. (ykp ja niin edelleen shittiä toki)
Tässä nyt puhutaan kahdesta täysin eri asiasta. Sä et voi laittaa verolle sellaista joka on laitonta tuoda maahan. Tai yleensäkään laitonta ainetta.
Alkoholi ei ole sellainen. Sen maahantuonti on laillista. Sen netistä tilaus on laillista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Miehistykääs nyt vähän ja ottakaa vastuu omista tilauksistanne. Ihme pelleilyä ja vastuunpakoilua jättää noutamatta tilausta.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Miehistykääs nyt vähän ja ottakaa vastuu omista tilauksistanne. Ihme pelleilyä ja vastuunpakoilua jättää noutamatta tilausta.
Eiköhän se olisi niiden myyjäliikkeiden enimmäkseen se vastuunkanto. Lähes jokainen ajattelee siitä mitä milloinkin tilaa, että siitä on se myyjä hoitanut kaiken veron ja vastaavan mitä kuuluukin. Eri asia jos tilaa sellaiselta firmalta joka on tietoisesti jättänyt maksut hoitamatta ja se on yleistä tietoa.
Mun mielestä tälläsen asian ei pitäisi olla mitenkään kuluttajan homma selvittää mitään veroja ja vastaavia minkään tilauksen kohdalla.
Jos ei sitten tilaus tule perille syystä x ( x=myyjäliikkeen verojen hoidon puutteellisuus, tai kuljetusliike ryssii tms), niin ei se kuulu asiakkaalle.
Jos tilaus ei tule perille asti, niin sitten tulee korvausta sieltä mistä tilattu, tai sitten luottokortin kautta tms.
Tässä nyt yritetään selvästi tehdä monen käyttäjän kautta tehdä tosta alkoholista jotain isoa mörköä jossa laitetaan kuluttajalle se vastuu hoitaa asiat tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Eiköhän se olisi niiden myyjäliikkeiden enimmäkseen se vastuunkanto.
"Jonkun muun pitää kantaa vastuu."

Mun mielestä tälläsen asian ei pitäisi olla mitenkään kuluttajan homma selvittää mitään veroja ja vastaavia minkään tilauksen kohdalla.
"Kuluttajan ei tarvitsisi edes tietää mistään mitään."

Jos ei sitten tilaus tule perille syystä x ( x=myyjäliikkeen verojen hoidon puutteellisuus, tai kuljetusliike ryssii tms), niin ei se kuulu asiakkaalle.
"Asiakas on vapaa kaikesta kaikesta vastuusta - se ei ole hänen syytään."

Jos tilaus ei tule perille asti, niin sitten tulee korvausta sieltä mistä tilattu, tai sitten luottokortin kautta tms.
"Tehkää näin, niin ei tarvitse maksaa."

Tässä nyt yritetään selvästi tehdä monen käyttäjän kautta tehdä tosta alkoholista jotain isoa mörköä jossa laitetaan kuluttajalle se vastuu hoitaa asiat tms.
"Alkoholimörkömiehet on vastuussa tästä kaikesta - en minä!"

--

Joo-o, kyllä sinä olet tiennyt lait ja säädökset, kun olet tilannut. Nyt et halua myöntää tietäväsi ja menet sängyn alle piiloon ja toivot, että äiti/iskä pelastaa ylimääräisiltä maksuilta, jotka oli tilatessa riskinä tiedossa. Tai myyjä. Tai joku muu. Kaikki tämähän ei ole mitenkään omaa syytä /s
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
"Jonkun muun pitää kantaa vastuu."



"Kuluttajan ei tarvitsisi edes tietää mistään mitään."



"Asiakas on vapaa kaikesta kaikesta vastuusta - se ei ole hänen syytään."



"Tehkää näin, niin ei tarvitse maksaa."



"Alkoholimörkömiehet on vastuussa tästä kaikesta - en minä!"
[/QUOTE]
No otetaan esimerkki.
Mä tilaan kuulokkeet amazonista. Mun ei varmaan tarttee tietää mitään veroista tai vastaavista.
Mä tilaan viskipullon amazonista. Tarviiko mun tässäkään tietää mistään veroista tai vastaavista?
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mä tilaan kuulokkeet amazonista. Mun ei varmaan tarttee tietää mitään veroista tai vastaavista.
Mä tilaan viskipullon amazonista. Tarviiko mun tässäkään tietää mistään veroista tai vastaavista?
Jossain määrin kyllä. Molemmat (myyjä/ostaja) vastaavat omalta osaltaan lain asettamista vaatimuksista. Se ettei tunne lakia ei ole peruste sille että sen rikkomisesta ei tulisi rangaistusta, mutta se voi joissain tapauksissa olla lieventävä asianhaara.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Olen kyllä tätä Sami Rakshitin toimintaa vastaan ja en lähde sitä puolustelemaan. Se on periaatteellisesti väärin ja epäoikeudenmukaista, mutta niin se laintulkinta menee tällä hetkellä. Toivon myös tähän muutosta, niin että tavarat voivat liikkua vapaasti EU:n sisällä.

Täytyy katsella (toivottavasti ei täältä), miten tavaroiden palautuksen kanssa menee, kun verottajan päätös tulee kuitenkin tullin raportin perusteella. Toivottavasti pistävät sakon perään ja tekevät valitusprosessista vaikean, kun myyjää (tosiasiallinen uhri tässä skenaariossa) näin kiusataan.

--

Eli mielestäni nuo tuplaverot ja tullipysäytykset on väärin, mutta jos nakki napsahtaa omalle kohdalle, niin sitten ne pitää maksaman. En ryhdy väittelemään aiheesta, kun puoliksi olen samaa mieltä.
Enkä ole tullilla/verohallinnolla töissä.
 
Liittynyt
23.11.2022
Viestejä
66
Hyvin kiteytit. Näin uskon myös tapahtuvan. Massiivisella kädellä vaan sakkoa kaikille. Itse laitan ainakin tilailut nyt jäihin. Viski kyllä löytää kaappiini muualtakin kuin saksan etämyyjiltä, lähdetään sitten vaikka Tallinnan matkalle :)
Mä epäilen että se ei vaan riitä. On ollut Suomen tullilla/valtiolla ennenkin näissä asioissa (mm.autovero joskus muinoin) vetää jokin tietty linja vaikka siihen ei olisi oikeutta. Nyt haiskahtaa hieman samalta eli vedetään jokin linja ja "sakotetaan" kaikkia järjestelmällisesti olipa aihetta tai ei. Yritetään saada toiminta näin loppumaan ja sit siellä on kyllä byrokratiaa ja lakimiehiä että tätä asiaa voidaan selvitellä vaikka seuraavat 5vuotta.

Edelleen tässä itse mietin että teenkö vielä jonkun tilauksen vai annanko olla, mulla on jotain tuotteita joista pidän enkä saa näitä Alkosta (ja tokihan hintakin huomattavan houkutteleva) ja kaupat josta olen ostanut monia kertoja (Netpris, Alkostar) on selkeästi tehneet etämyyntiä pitkään. Tuntuu edelleen hassulta että mun pitää seurailla onko jokin kaupan suositus tai linkki sivustolla muuttunut tai poistunut ja mun pitää siitä päätellä olenko minä verovelvollinen. Alkostar ainakin pomminvarmasti vielä muutama viikko sitten oli etämyyntiä kun selkeät ohjeet heidän toimituskumppanille, Fransbergille..onko nyt toimituskumppanuus lopetettu?? Vai onko pelkästään sivustolla ollut ohje päivitetty? Voinko todistaa että he ovat "kumppaneita" ja heillä on sopimuksia? En pysty :(
Juurikin näin, kuka jaksaa koko ajan valvoa osotpaikan verkkosivuja josko muutoksia olisi tullut. Alkostar tosiaan 24.2 vielä sangen reippaasti mainosti lähetti kumppaniaan. Siinä jollekin screenshotit jos tuona ajankohtana on tilaillut ja verottajalta postia tulossa.
 

Liitteet

Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Jossain määrin kyllä. Molemmat (myyjä/ostaja) vastaavat omalta osaltaan lain asettamista vaatimuksista. Se ettei tunne lakia ei ole peruste sille että sen rikkomisesta ei tulisi rangaistusta, mutta se voi joissain tapauksissa olla lieventävä asianhaara.
Mutta kun tossa ei rikota lakia muuten kun sen myyjän suunnalta jos verot yms maksamatta.
Se tilaaja ei ole rikkonut lakia, eikä siten häntä pitäisi siitä rangaistakaan millään tavalla. Oli se sitten verojen muodossa tai haltuunottamisella.
Tässä ei nyt puhuta siitä että tilataan sellaisesta mestasta joka on tyyliin uutisotsikoissa ollut että tämä firma jättää verot maksamatta, vaan näistä joka vaan myy lähes joka puolelle maailmaa sitä alkoholia.
Siksi laitoin tuon vertauksen tosta amazonista, koska sieltä saa niitä kuulokkeita ja alkoholia ostettua. Kummatkin halvemmat kuin suomesta(ainakin tarjouksien mukaan jos menee).
Harva halvimman perässä rupeaa miettimään onko siitä maksettu verot jne, ja mun mielestä se ei kuulu sille tilaajalle.
Onko varmaa että jostain suomalaisesta firmasta tilatessa on verot yms maksettu? Joutuuko tässä nyt kuseen noiden osalta kun oon tilannu gigantista kuulokkeet ja jossain vaiheessa tuleekin ilmi että se gigantti nyt ei vaan ole jaksanut maksaa veroja?
Nämä hommat ei kuulu ostajalle.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mutta kun tossa ei rikota lakia muuten kun sen myyjän suunnalta jos verot yms maksamatta.
Siksi siinä lukikin että jossain määrin, ja että molemmat vastaavat lain noudattamisesta omalta osaltaan. Tilaajan kuuluisi noudattaakseen lakia tietää milloin tilaajalla on velvollisuus maksaa maahantuotavasta alkoholista veroa.

Laajemmin kuin pelkän alkoholin osalta ostajan tarvitsee tietää saako jotain tilata Suomeen vai ei, onko sen osalta jotain vaatimuksia (esimerkiksi lääkereseptit) tai eroja sen mukaan, saako tavaraa tuoda maahan vain EU:sta mutta ei EU:n ulkopuolelta. Tai tarvitseeko siitä maksaa veroa, tullia, tarvitseeko maksaa käsittelymaksuja ja niin edelleen.

Ne on kaikki asioita jotka tilaajan tulisi selvittää jo ennalta, eikä niissä voi oikein vedota tietämättömyyteen kun jokin velvollisuus tuleekin yllätyksenä.
 
Liittynyt
17.02.2023
Viestejä
40
Minä sanon suoraan, että oli mahtavaa, kun sai tilattua aivan selvää nollaveroviskiä kotiin ja tulli ei puuttunut asiaan. Toki mä en ole koskaan ollut kovin lainkuuliainen.
 
Liittynyt
17.02.2023
Viestejä
40
Pimeää työtä oli muutenkin ennen vanhaan tosi paljon. Nykyisin kaikki on niin tarkkaa ja lainkuuliaista.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Siksi siinä lukikin että jossain määrin, ja että molemmat vastaavat lain noudattamisesta omalta osaltaan. Tilaajan kuuluisi noudattaakseen lakia tietää milloin tilaajalla on velvollisuus maksaa maahantuotavasta alkoholista veroa.

Laajemmin kuin pelkän alkoholin osalta ostajan tarvitsee tietää saako jotain tilata Suomeen vai ei, onko sen osalta jotain vaatimuksia (esimerkiksi lääkereseptit) tai eroja sen mukaan, saako tavaraa tuoda maahan vain EU:sta mutta ei EU:n ulkopuolelta. Tai tarvitseeko siitä maksaa veroa, tullia, tarvitseeko maksaa käsittelymaksuja ja niin edelleen.

Ne on kaikki asioita jotka tilaajan tulisi selvittää jo ennalta, eikä niissä voi oikein vedota tietämättömyyteen kun jokin velvollisuus tuleekin yllätyksenä.
Miksi alkoholi on juuri sellainen tuote mistä normaalin kuluttajan pitää tietää kaikkea, eikä niistä kuulokkeista?
Tässä nyt taas jauhaa käsitys että alkoholi on joku todellinen erikoistuote, josta pitääkin olla sitä mieltä että on oikein että tilaajalta haltuunotetaan tai verotetaan ylimääräistä ihan vaan sen takia koska "pitää tietää". Selitystä tolle pitää tietää tyylille ei vaan taida löytyä.

Jos ei nyt tullut selväksi suora kysymys, niin miksi alkoholi on sellainen tuote jossa tilaajan pitää tietää onko myyjä hoitanut verot ja muut vastaavat verrattuna vaikkapa niihin kuulokkeisiin?
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Jos ei nyt tullut selväksi suora kysymys, niin miksi alkoholi on sellainen tuote jossa tilaajan pitää tietää onko myyjä hoitanut verot ja muut vastaavat verrattuna vaikkapa niihin kuulokkeisiin?
En väittänyt että tilaajan pitäisi tietää siitä onko myyjä hoitanut velvollisuutensa, vaan että molempien tulee tietää ja hoitaa omat velvollisuutensa.

Sinänsä alkoholin osalta on silti aika helppo olettaa ettei myyjä maksa veroja Suomeen aina, kun alkoholi on merkittävästi edullisempaa kuin Suomessa. Suomen alkoholivero (+ muut maksut) on sen verran suuri että se näkyisi hinnassa. Ja juuri siihen halpa ulkomainen alkoholi juuri perustuu, että veroja Suomeen ei makseta.

Ja ei, edelleenkään tilaajan ei kuulu sitä tietää.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
En väittänyt että tilaajan pitäisi tietää siitä onko myyjä hoitanut velvollisuutensa, vaan että molempien tulee tietää ja hoitaa omat velvollisuutensa.

Sinänsä alkoholin osalta on silti aika helppo olettaa ettei myyjä maksa veroja Suomeen aina, kun alkoholi on merkittävästi edullisempaa kuin Suomessa. Suomen alkoholivero (+ muut maksut) on sen verran suuri että se näkyisi hinnassa. Ja juuri siihen halpa ulkomainen alkoholi juuri perustuu, että veroja Suomeen ei makseta.

Ja ei, edelleenkään tilaajan ei kuulu sitä tietää.
Eli tässähän varmaan voidaan käyttää samaa periaatetta kun jokaiseen tuotteeseen?
Jos se on halvempi ulkomailla, niin siitä ei ole maksettu veroja suomeen asti?
Oon monesti ostanu amazonista tuotteita jotka on ollut merkittävästi halvempia kuin suomessa. Jopa sitä alkoholia.
Tiedän että tää tuntuu jankkaukselta(kuten tuolla viimesellä lauseellas viittaat), mutta kun tässä ei ole minkäänlaista järkeä kuluttajan osalta.
Ja tuntuu että tälläkin forumilla jotkut hyväksyy asian koska syy x*.

* x=vitustako mä tiedän.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Eli tässähän varmaan voidaan käyttää samaa periaatetta kun jokaiseen tuotteeseen?
Ei oikeastaan, alkoholissa on vaan Suomessa Keski-Eurooppaan verrattuna sen verran suuremmat veroluonteiset maksut että se on helppo päätellä (jos tietää). Mutta ei tarvitse.

Jos se on halvempi ulkomailla, niin siitä ei ole maksettu veroja suomeen asti?
Näin ei voi päätellä. Vaikka ostat euron tavaran Kiinasta, siinä voi olla jo Suomen vero mukana (usein onkin), vaikka tavara maksaisi Suomessa kympin.

Oon monesti ostanu amazonista tuotteita jotka on ollut merkittävästi halvempia kuin suomessa. Jopa sitä alkoholia.
Monikin on varmasti ostanut Saksan Amazonista alkoholia. Ja miksikäs ei olisi ostanut. Selvästi vieläpä etämyyntiä. Sinänsä se on kuitenkin Amazonin omissa ehdoissa kiellettyä. Mutta sitäkään tilaajan ei tarvitse tietää. Tarvitsee tietää vain ne omat vastuunsa ja velvollisuutensa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Ei oikeastaan, alkoholissa on vaan Suomessa Keski-Eurooppaan verrattuna sen verran suuremmat veroluonteiset maksut että se on helppo päätellä (jos tietää). Mutta ei tarvitse.



Näin ei voi päätellä. Vaikka ostat euron tavaran Kiinasta, siinä voi olla jo Suomen vero mukana (usein onkin), vaikka tavara maksaisi Suomessa kympin.



Monikin on varmasti ostanut Saksan Amazonista alkoholia. Ja miksikäs ei olisi ostanut. Selvästi vieläpä etämyyntiä. Sinänsä se on kuitenkin Amazonin omissa ehdoissa kiellettyä. Mutta sitäkään tilaajan ei tarvitse tietää. Tarvitsee tietää vain ne omat vastuunsa ja velvollisuutensa.
Mistä nämä vastuut ja velvollisuudet voi lukea siinä tilausvaiheessa?
Lukeeko nämä jokaisen verkkokaupan etusivulla? Siinä missä on myös EU:n vapaan liikkuvuuden ehdot?
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Mistä nämä vastuut ja velvollisuudet voi lukea siinä tilausvaiheessa?
Lukeeko nämä jokaisen verkkokaupan etusivulla? Siinä missä on myös EU:n vapaan liikkuvuuden ehdot?
Ne lukee tilaajan oman maan laeissa ja asetuksissa. Myyjän tehtävä ei ole kertoa tilaajalle (vaikeaa olisikin, jos maita joihin myydään on kymmeniä tai satoja) tämän omista vastuista tämän omassa maassa. Niiden selvittäminen kuuluu tilaajalle itselleen.

Vapaa liikkuvuus estää (ilman hyväksyttäviä perusteluja) esimerkiksi etämyynnin kieltämisen mitä Suomi on yrittänytkin, mutta ei sitä että verot maksetaan EU:ssa liki kaikessa kaupassa kohdemaahan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Ne lukee tilaajan oman maan laeissa ja asetuksissa. Myyjän tehtävä ei ole kertoa tilaajalle (vaikeaa olisikin, jos maita joihin myydään on kymmeniä tai satoja) tämän omista vastuista tämän omassa maassa. Niiden selvittäminen kuuluu tilaajalle itselleen.

Vapaa liikkuvuus estää (ilman hyväksyttäviä perusteluja) esimerkiksi etämyynnin kieltämisen mitä Suomi on yrittänytkin, mutta ei sitä että verot maksetaan EU:ssa liki kaikessa kaupassa kohdemaahan.
Myyjän tehtävä on silti huolehtia niistä maksuista jotka sen kohdemaan lait vaatii.
Ei ostajalta voida vaatia tietoa jokaisen tuotteen tai tuoteryhmän perusteella joutuuko ostajana vielä maksamaan jotain ylimääräistä sen kauppasumman lisäksi. Siis olettaen että Eu:n sisältä tilaa.
Kuten jo aikasemmassa viestissä sanoin, niin menee jankkauksen puolelle.
Jos tätä ei käsitä että tässä rajotetaan kuluttajan oikeuksia olettamalla että "pitää tietää", niin jotain tässä kyllä kusee ja pahasti.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
Myyjän tehtävä on silti huolehtia niistä maksuista jotka sen kohdemaan lait vaatii.
Kyllä. Myyjän tehtävä on edelleen hoitaa omat velvollisuutensa, mutta ei informoida tilaajaa tilaajan vastuista tämän omassa maassaan. Ei ristiriitaa.

Ei ostajalta voida vaatia tietoa jokaisen tuotteen tai tuoteryhmän perusteella joutuuko ostajana vielä maksamaan jotain ylimääräistä sen kauppasumman lisäksi. Siis olettaen että Eu:n sisältä tilaa.
Kuten jo aikasemmassa viestissä sanoin, niin menee jankkauksen puolelle.
Jos tätä ei käsitä että tässä rajotetaan kuluttajan oikeuksia olettamalla että "pitää tietää", niin jotain tässä kyllä kusee ja pahasti.
Voidaan. Laki kirjaimellisesti asettaa maahantuonnille vaatimuksia.

Laki edellyttää myös että noudatat liikennesääntöjä vaikkei kukaan niitä sinulle olisikaan kertonut.

Edit. Tätä lienee turha jatkaa. En siis jatka.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Kyllä. Myyjän tehtävä on edelleen hoitaa omat velvollisuutensa, mutta ei informoida tilaajaa tilaajan vastuista tämän omassa maassaan. Ei ristiriitaa.



Voidaan. Laki kirjaimellisesti asettaa maahantuonnille vaatimuksia.

Laki edellyttää myös että noudatat liikennesääntöjä vaikkei kukaan niitä sinulle olisikaan kertonut.
En mä tiedä missä sä asut, mutta täällä Suomessa liikennesäännöt opetetaan autokoulussa ja ala-asteella opeteltiin miten kuljetaan jalkakäytävillä yms jos sitä ei oltu kotona opeteltu.

Näköjään niin erilaiset kuvitelmat vastuista, mikä on kenenkin velvollisuus ja vastaavista että ihan turha tästä jatkaa mihinkään.
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
En mä tiedä missä sä asut, mutta täällä Suomessa liikennesäännöt opetetaan autokoulussa ja ala-asteella opeteltiin miten kuljetaan jalkakäytävillä yms jos sitä ei oltu kotona opeteltu.
Liikennesäännöt muuttuvat jatkuvasti, eikä niitä tule kotiin kukaan opettamaan. On jokaisen omalla vastuulla pysyä niistä kärryillä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 931
Liikennesäännöt muuttuvat jatkuvasti, eikä niitä tule kotiin kukaan opettamaan. On jokaisen omalla vastuulla pysyä niistä kärryillä.
Mites sellainen ihminen joka ei liiku mihinkään? Kävelee lähikauppaan jne.
Hän ei tarvitse mitään muuttuvaa käytäntöä liikennesääntöihin.
Toi vertaus kusee huolella kun sitä yrittää sovittaa tohon tavaran tilaukseen.
Normaalin ihmisen ei pitäisi tarvita miettiä minkäänlaista lisämaksun tai tullin haltuunoton tarvetta, jos puhutaan laillisesta tuotteesta.
Mun mielipide tuli jo esiin, ja jos tarvetta jankata niin siitä vaan. Mulla muutakin tekemistä.
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
96
Saksasta saapui tänään paketti, 8kpl 3litran humppakuutioita punaviiniä tupareihin. Kaikki ok, eikä ollut tullin teippejä.
Säästöä tuli tällä kertaa pitkäripaiseen hintoihin verrattuna n. 140€. Kyllä se laittaa taas hampaita naurattamaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
253
Kuitenkin talonpoikaisjärkeä tähän kissahiirileikkiin tulospalkalla toimivien tullivirkailijoiden ja rikollisiksi leimattujen verkkokauppatilaajien välille pitäisi aikaansaada. Alkaa muistuttamaan nykyajan päivitettyä versiota pirtutrokareiden ja viranomaisjahtaajien välillä 1919-1932 Suomen aluevesillä kieltolain aikana. Sen seurauksena syntyi alkoholimonopoli Alko v.1932 aikana. Pontikan polttokin metsän siimeksissä oli yleistä. Kiihkeä raittiusliike ei lopulta tavoitettaan saavuttanut.
1970-80-luvulla syntyi kyllä tietyille alueille keskarivapaita kuntia raitistamisen jäänteinä.

Tämä verkkotilaajien jahtaamisen perusteena on v.2023 Alkon monopolin jatkaminen hamaan tulevaisuuteen saakka mm.terveyshaittoihin vedoten.

Olisi mukava Ruotsin puolella asuvien sujuvammasta nykytilanteesta katutason tietoa. Vähän samaa kissahiirileikkiä oli aikoinaan sielläkin, mutta jonkinmoinen kompromissi saatiin aikaan. Etelä-Ruotsiin virtaa pelkästään Tanskan kautta vapaasti alkoholituomiset. Saksakin maantieteellisesti siellä lähempänä.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Kuitenkin talonpoikaisjärkeä tähän kissahiirileikkiin tulospalkalla toimivien tullivirkailijoiden ja rikollisiksi leimattujen verkkokauppatilaajien välille pitäisi aikaansaada. Alkaa muistuttamaan nykyajan päivitettyä versiota pirtutrokareiden ja viranomaisjahtaajien välillä 1919-1932 Suomen aluevesillä kieltolain aikana. Sen seurauksena syntyi alkoholimonopoli Alko v.1932 aikana. Pontikan polttokin metsän siimeksissä oli yleistä. Kiihkeä raittiusliike ei lopulta tavoitettaan saavuttanut.
1970-80-luvulla syntyi kyllä tietyille alueille keskarivapaita kuntia raitistamisen jäänteinä.

Tämä verkkotilaajien jahtaamisen perusteena on v.2023 Alkon monopolin jatkaminen hamaan tulevaisuuteen saakka mm.terveyshaittoihin vedoten.

Olisi mukava Ruotsin puolella asuvien sujuvammasta nykytilanteesta katutason tietoa. Vähän samaa kissahiirileikkiä oli aikoinaan sielläkin, mutta jonkinmoinen kompromissi saatiin aikaan. Etelä-Ruotsiin virtaa pelkästään Tanskan kautta vapaasti alkoholituomiset. Saksakin maantieteellisesti siellä lähempänä.
Eteläiseen Ruotsiin mitään vapaasti virtaa. Täydellinen höpö tarina. 10 litraa väkeviä öresundin sillalla vielä menee läpi oman käytön puitteissa. 70 x 0.7 litran pulloa halpis vodkaa Suomeen menevänä häätarjoiluja johti juomien menetykseen , 4 päivän kiinnipitoon Malmön poliisivankilassa. Juomien verotukseen. Ja vanhan sprintterin menetykseen käräjillä. Rikoksenteko välineenä.
Ja ihan porilaisten kokemaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.05.2019
Viestejä
65
Eteläiseen Ruotsiin mitään vapaasti virtaa. Täydellinen höpö tarina. 10 litraa väkeviä öresundin sillalla vielä menee läpi oman käytön puitteissa. 70 x 0.7 litran pulloa halpis vodkaa Suomeen menevänä häätarjoiluja johti juomien menetykseen , 4 päivän kiinnipitoon Malmön poliisivankilassa. Juomien verotukseen. Ja vanhan sprintterin menetykseen käräjillä. Rikoksenteko välineenä.
Ja ihan porilaisten kokemaa.

Onko tästä tapauksesta lisätietoja? Kiinnostaisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Tämä tai vastaava on kyllä jokaisen tuontimietoja nauttivan "autotalli/miesluola" juopon pakkohankinta.
Tee se itse- henkisille löytyy myös tubesta paljon variaatioita.
Tuli tossa vuosi pari sitten kaverin kanssa tehtyä tällainen paineilmalla toimiva molemmille. Tärkeää mitoittaa sylinteri oikein, meillä osus kyl niin kohilleen kun olla ja voi. Koitin kaivaa kuvaa mutta ei nyt osunut silmään jostain syystä. Pitää laittaa kun tulee vastaan tai ottaa uusi kuva tallista.
Kaupallisen paineilmalla toimivat olivat vissiin hyvän matkaa toista sataa euroa - tälle jäi jotain 60€/naama kaikkimeen kun kahden puristimen osat tilas kerralla jostain amazonista tai vastaavasta. Ja itsehän kun tiggaili kasaan niin sai sen mitä ansaitsee :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Sain tarpeekseni Beerdomesta. Laitoin niille viestiä , että jos tilaukseni ei lähde viikon sisään, pistän Paypal disputen.
Mites muut? Oletteko saaneet tilauksia tai rahoja takaisin?

Olen sanani mittainen mies, niin teen disputen ensi viikolla. Hyvää olutta sieltä tulisi ja tätä ennen on toimineet tilaukset. Olisi sääli lopettaa tuon kaupan käyttäminen, mutta 2kk käsittelyaika ei ole ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
257
Sain tarpeekseni Beerdomesta. Laitoin niille viestiä , että jos tilaukseni ei lähde viikon sisään, pistän Paypal disputen.
Mites muut? Oletteko saaneet tilauksia tai rahoja takaisin?

Olen sanani mittainen mies, niin teen disputen ensi viikolla. Hyvää olutta sieltä tulisi ja tätä ennen on toimineet tilaukset. Olisi sääli lopettaa tuon kaupan käyttäminen, mutta 2kk käsittelyaika ei ole ok.
Täälläkin odotellaan pakettia. Seuranta koodi tuli viikkoja sitten. Disputea ajattelin kanssa tehdä, kun lupailuista huolimatta ei ole mitään tapahtunut. Harmi, aikaisemmat tilaukset mennyt ongelmitta.
 
Liittynyt
08.04.2021
Viestejä
129
Todennäköisesti joutuu. Verrataan tilannetta vaikka huumausainelakiin. Jo pelkkä yritys hankkia aineita on tuomittavaa. Sinunkin tilanteessa, "olet yrittänyt" saada verovapaata viinaa.
Tilasin joskus virontupakat.comista muutaman kartongin ja jäivät tulliin. Kävin tulissa sanossa että en ota niitä vastaan että lähettäkää vain takaisin. No verolaput tuli vuoden päästä mutta en joutunut maksamaan kun en ollut tavaraa ottanut vastaan.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Tilasin joskus virontupakat.comista muutaman kartongin ja jäivät tulliin. Kävin tulissa sanossa että en ota niitä vastaan että lähettäkää vain takaisin. No verolaput tuli vuoden päästä mutta en joutunut maksamaan kun en ollut tavaraa ottanut vastaan.
Hmm. Muistatko tarkemmin miten kauan aikaa sitten?
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
78
2018 vuonna kaveri lähetti thaimaasta paketin missä oli 1katsa tupakkaa ja kuivattua kalatuotteita.Olisi pitänyt lähteä tullaamaan henk,kohtaisesti 80km päähän.En lähtenyt.Lähettivät takaisin thaimaan postikonttoriin,Ei siitä sen kummempaa seurannut.Valtio hävisi postikulut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Sain tarpeekseni Beerdomesta. Laitoin niille viestiä , että jos tilaukseni ei lähde viikon sisään, pistän Paypal disputen.
Mites muut? Oletteko saaneet tilauksia tai rahoja takaisin?

Olen sanani mittainen mies, niin teen disputen ensi viikolla. Hyvää olutta sieltä tulisi ja tätä ennen on toimineet tilaukset. Olisi sääli lopettaa tuon kaupan käyttäminen, mutta 2kk käsittelyaika ei ole ok.
Täällä omat kokemukset Beerdomesta seuraavat: Tein kaksi tilausta 25.1 ja 26.1. 26.1 tehty tilaus saapui noin vajaa kuukautta myöhemmin perille ja aloin utelemaan tuon 25.1 tehdyn tilaukseni perään. Aluksi Rene pahoitteli, että koko tilaus on unohtunut käsitellä sekä, että laittaa sen seuraavalla viikolla tulemaan. Samalla myös valitteli jo täälläkin mainittua selkävaivaansa yms.

Seuraava ja sitäkin seuraava viikko koitti ja mitään ei tapahtunut, ei edes vastauksia sposteihin. Käynnistin disputen Paypalin kautta ja siellä Rene laittoi yhden viestin, että jos oluet vielä kelpaavat, niin laittaa ne tulemaan asap. Tämä oli aika tarkalleen helmikuun lopussa. Oluita eikä muuta viestittelyä enää näkynyt vaikka laitoin Paypalin sekä spostin kautta utelua, että missä mennään. Dispute aika meni umpeen ja sain rahani takaisin. 65 vuorokauden aikana lähetetty noin kymmenkunta spostia sekä 7 viestiä Paypalin kautta sekä liitetiedostoja/valokuvia tilauksesta/sposteista tusinan verran. Eli näillä kokemuksilla Beerdomea en suosittele.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 654
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom