Muistuttaisin keskustelupalstojen seuraamisesta väitteleviä siitä mitä tapahtui muutama vuosi sitten - tulli lähetti paimen(uhkaus)kirjeitä alkoholia suomeen myyville yrityksille ja moni peloissaan myös lopetti myynnin mm. Amazon, josta pitkään ehdin viinit tilata. Eihän tulli varmuutta niistä myyjistä olisi saanut muualta kuin keskustelupalstoilta...en usko että itse tilasivat "testiksi" ja miten olisivat osanneetkaan ilman vinkkejä. Silloin tulli vasta harkitsi lähetysten pysäyttämistä.. no vuosia onneksi ehti kulua ryhtymisessä tuumasta toimeen. Aiheesta löytyy netistä artikkeleita.
Ei myöskään vänkääjillä taida olla mitään käsitystä kuinka paljon rahtia suomeen saapuu päivittäin. Ei tulli voi pysäyttää eu:n sisäisiä kuljetuksia noin vain ja kopeloida kuormia laatikko laatikolta, vaan se perustuu epäilyyn/riskiin..ei siihen olisi resurssejakaan. Ja täältähän se selviää helposti mitä yrityksiä käytetään.. ei muuta kun satamiin tieto että kaikki shippii-lähettäjän kuormat tarkastukseen... rahtikirjoistahan se helposti selviää. Mutta oli niin tai näin, ei ole realistista sanoa, että kaikki rekat puretaan rajalla ja laatikot kulkevat jonkun tullin hihnan kautta ja kopeloinnin perusteella otetaan syrjään..siinä häiriintyisi jo kaikki muu rahtiliikenne suomeen. Nyt on liikaa katsottu australian rajalla ohjelmaa...
On naiivia väittää jotain muuta, ettei viranomaiset käyttäisi keskustelupalstojen ilmaista dataa ja tietoa hyväkseen!
Siksi henkilökohtaisesti on aina vituttanut, kun tullaan palstoille hehkuttelee onnistuneilla hankinnoilla kera yritysten nimin.. tuskin oltaisiin tässä tilanteessa, jos kaikki olisi pitäneet tietonsa itsellä... kuten itse aikoinaan kun netprissin löysin ja uskalsin kokeilla.. oli vielä jäätävän surkeat kotisivut silloin, mutta yrityksestä ei vielä ollut keskustelua missään.. oli halpaa, rahti oli noin 10€ per 20kg ja sittemmin sana kiiri ja...
Jotkut täällä epäilee, että valtaosa shippii tilaajista saa varmaan tilauksensa normaalisti.. eivät vaan ole täällä hehkuttamassa. Voi olla niinkin, mutta yrityksellä ei ole ollut viimeiseen 2 kuukauteen mitään asiakaspalvelua ja se jo riittävä syy olla käyttämättä ko. firmaa - luulen että tappoivat tällä oman busineksensä ja tulee muita yrityksiä jahka tullin määrärahat on kulutettu ja tämä hulluus loppuu.. itsellä helmikuun alusta 2 lähetystä ollut matkalla jo ja yksi "tuhottu", johon ei mitään korvauksia ole shippiiltä tullut.
Tulli saa ne rahtikirjat elektronisesti, ei tarvitse purkaa kuormaa. Täälläkin oli vielä sekin uudistus, joka oli niiden järjestelmissä liittyen elektroniseen ilmoittamiseen.
Tietenkin, jos haluaa hsalosen laatikon, pitää käydä lasti purkamassa ja minun laatikkoni sieltä hakemassa, mutta se ei tarkoita, että he eivät olisi ensin katsoneet rahtikirjasta, että joo - alkoholia.
Vieläkin olen sitä mieltä, että tullivirkailijat, jotka täällä roikkuisivat, käyttäisivät verorahojani väärin ja tahallaan vielä haittaisivat tiettyjen toimijoiden toimintaa. Sjöbergillä olisi tästä sanomista ja se on extra paljon tavaroiden vapaan liikkumisen estämistä.
..mutta ei kai siinä mitään olla extravarovainen. Se, että tullin
ei pitäisi tehdä jotain, ei tarkoita, että he eivät sitä tekisi. Jos tekevät näin, toivon sydämessäni, että jäävät kiinni ja vastuuseen. Jos joku harjoittelija lukee tätä työkseen, Rikhard Sjöberg varmasti olisi kiinnostunut tästä tiedosta.
Itse olen nyt tilannut ihan muualta viinitönikät sun muut ja useampi lähetys tullut ongelmitta, eikä siitä sen enempää
Tämä on vähän ikävä lähestymistapa. Lesoat omalla tilauksella, etkä auta muita. Toki en itse viinejä tilaile, mutta tästä viestistä ei paljoa saa irti.
Sitten taas, jos meillä olisi luottamusjärjestelmä, jossa kerrottaisiin luotetuille käyttäjille erikseen toimivat lähettäjät, niin tästä tulisi hirveä työ organisoida ja jos se foliohattu on tiukasti päässä, niin tulli lähettää sinnekin soluttautujan.
--
Eiköhän järkevintä ole jatkossakin raportoida vähintään se, mitä jäi tulliin. Läpipäässeet lähetykset sitten omalla vastuulla, jos vaikka tullissa tätä luetaan. Kuitenkaan mikään ei ole 100% varma tapa saada noita läpi.