AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Mikähän juttu tämä nyt on että kaikki paketit mitkä ennen kolahti suoraan postilaatikkoon, niin menee nyt matkahuoltoon? Kymmenkunta pakettia tullut kuukauden sisään eikä yhtään niistä ole kuskannut posti :hmm: Ei kait siinä, turhauttavaa vaan joka parin euron nippelin takia ajella hakemaan.
Sama juttu postilla, mahtuu laatikkoon mutta haettava postista.
 
Mikähän juttu tämä nyt on että kaikki paketit mitkä ennen kolahti suoraan postilaatikkoon, niin menee nyt matkahuoltoon? Kymmenkunta pakettia tullut kuukauden sisään eikä yhtään niistä ole kuskannut posti :hmm: Ei kait siinä, turhauttavaa vaan joka parin euron nippelin takia ajella hakemaan.
Sama juttu
 
Mikähän juttu tämä nyt on että kaikki paketit mitkä ennen kolahti suoraan postilaatikkoon, niin menee nyt matkahuoltoon? Kymmenkunta pakettia tullut kuukauden sisään eikä yhtään niistä ole kuskannut posti :hmm: Ei kait siinä, turhauttavaa vaan joka parin euron nippelin takia ajella hakemaan.

Et maininnut, mistä lähettäjästä ja lähetystavasta on kyse, mutta onhan tuosta ollut tässä ketjussa jo pidemmän aikaa juttua, että Aliexpress Standard -lähetykset tulevat nykyään perille niin, että viimeisen pätkän hoitaa Matkahuolto. Eli ei mitään yllättävää, ja itse asiassa loistava juttu kun välttää Postin sekoilut.
 
Osaako joku sanoa, mistä persereijästä Alissa saa tuon IOSS numeron? Invoice näyttää, että VAT hommat on maksettu, mutta ei ole mitään madafaking IOSS numeroa missään mainittu.

Pitääkö tuo joka kerta kysyä erikseen myyjältä, taas menee pari päivää tässä pelleilyssä.

Ali saisi siis laittaa invoiceen tuon IOSS numeron, pari sivua aiemmin joku mainitsi, että oli saanut myyjältä tuon numeron, kun oli kysellyt.
 
Tuossa: IM5280002556
Joillain Aliexpress-kauppa- tai tuotesivuilla tämä lukee
Varmistan vielä:
Kaikki Alista tilattu tavara voi tullille ilmoittaa tuolla IOSS koodilla? Vai vain tuo leluliike?
Ei sitten vois invoiceeen tai muuten selvemmin laittaa tuota IOSS numeroa 'joka paikkaan', jossa VAT mainittu?

Miten nää muut yleisimmät kiina mestat, Wish, Banggood jne.,mitäs IOSS siellä käytetään?
 
Varmistan vielä:
Kaikki Alista tilattu tavara voi tullille ilmoittaa tuolla IOSS koodilla? Vai vain tuo leluliike?
Ei sitten vois invoiceeen tai muuten selvemmin laittaa tuota IOSS numeroa 'joka paikkaan', jossa VAT mainittu?

Miten nää muut yleisimmät kiina mestat, Wish, Banggood jne.,mitäs IOSS siellä käytetään?

Kaikki Aliexpress-ostokset menee tuolla koodilla. Noista muista kaupoista en tiedä.

Kaikki toimijat pihtaavat tuota IOSS-koodia, koska sitä on ilmeisen helppo väärinkäyttää, joten kaupat yrittävät pitää sen mukamas salaisuutena.
 
Tilattu etsinsuojuksia kameraan, eBay veloitti Alvin:

Order total

Subtotal C $5.23
Shipping C $0.62
VAT* C $1.41
Total C $7.26
*VAT collected by eBay on this transaction based on applicable laws. Learn More


OmaPostin seurannassa luki pian viesti:

"Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen."

Ebay käyttää IOSS syteemiä, mutta ei näköjään toimi vielä kunnolla kun "tarvittavia tietoja" ei välity.

OmaPostissa digitaalinen tullaus yrittää periä alvia uudestaan. Asiakaspalvelu kertoi että "nollatullausta" ei voi tehdä omapostissa, vaan se pitää tehdä Tullin sivuilla. Mitäpä muuta tullattavaa siinä enää on, kuin laittaa tilausvahvistus PDF:nä Tullille?

Saa nähdä milloin systeemi alkaa toimia oikein, ja kirjeet alkaa skannauksen jälkeen tulemaan suoraan postiluukkuun.
 
Eipä tuo Aliexpressin kautta tehty tilaus mennyt täälläkään ihan nappiin. 30.8 tehty tilaus jossa 3 eri tuotetta, ALV maksettiin luonnollisesti tilausvaiheessa. Nyt sain yhdestä tuotteesta Aliexpressiin viestin, että tuote on palautunut heille takaisin. "Dear, your order has been returned, do you accept our offline delivery of this order to you by other logistics methods? " Vastasin tuohon, että miksi näin on tapahtunut ja haluan peruuttaa tilauksen & saada täyden palautuksen.

Toisesta tuotteesta (3.5€ liittimet) tuli viesti, että Posti ei ole saanut dokumenttia ALV:n maksusta. Tämä case etenee kait normaalisti tullin jälkeen, Omapostissa ollisi mahdollisuus tullata tuota missä ALN:n osuus on alle 1€ (eihän näitä pitäisi tullata tässä tapauksessa edes) ja käsittelymaksu 2,90€ päälle.

Kolmas tuote näyttäisi nyt olevan Helsingissä joten se on näistä kolmesta ainoa minkä eteen ei todennäköisesti tarvi tehdä toimenpiteitä.

Vaikka täällä kovin puhutaan, että Aliexpressin kautta tilaukset menisi hienosti nyt ALV muutoksen jälkeen niin ei ainakaan allekirjoittaneella ole yhtä ruusuinen kuva tästä prosessista.

*EDIT*

Kaikissa tuotteissa toimitustapana Aliexpress Standard.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka täällä kovin puhutaan, että Aliexpressin kautta tilaukset menisi hienosti nyt ALV muutoksen jälkeen niin ei ainakaan allekirjoittaneella ole yhtä ruusuinen kuva tästä prosessista.

Olisi kiva, jos toimitusten onnistumista kommentoidessa viitsittäisiin mainita, millä toimitustavalla tilaus on tehty, jotta tiedosta olisi muille hyötyä tai että kommentti olisi ylipäätänsä vertailukelpoinen muiden kokemuksiin. Aliexpress Standard on toiminut monilla hyvin.
 
Olisi kiva, jos toimitusten onnistumista kommentoidessa viitsittäisiin mainita, millä toimitustavalla tilaus on tehty, jotta tiedosta olisi muille hyötyä tai että kommentti olisi ylipäätänsä vertailukelpoinen muiden kokemuksiin. Aliexpress Standard on toiminut monilla hyvin.
Totta, lisäsin kommentilleni nyt tuon toimitustavan, eipä tullut mieleen tuo avautumistani kirjoittaessa.
 
Onko muuta saaneet lähipäivinä tehtyä sähköinen tullaus? Itselleni Tulli herjaa että käsittely viivästynyt?
 
En ole nyt pariin vuoteen Alista mitään tilannut, millaiset toteutuneet toimitusajat nykyisin on? Olen nimittäin muuttamassa piakkoin ja mietin, tilaanko tähän osoitteeseen enää mitään, jos kerkeän muuttaa pois.
 
En ole nyt pariin vuoteen Alista mitään tilannut, millaiset toteutuneet toimitusajat nykyisin on? Olen nimittäin muuttamassa piakkoin ja mietin, tilaanko tähän osoitteeseen enää mitään, jos kerkeän muuttaa pois.
Kurkkailin tuossa lähiaikojen Aliexpress-tilausten kuljetuksessaoloajat eli seurantakoodin saannista noutoon saapumiseen väliset ajat lähiaikojen (viimeiset 3kk) paketeista ja näyttäisi keskimäärin olevan noin 18-24 päivää, hitain oli 49 päivää ja nopein 15 päivää. Nuo siis AliExpress Standard tai AliExpress Saver -toimituksilla.
 
Miten ebeyn VAT maksu nyt vaikuttaa tullaukseen, Japanialainen lähetys jossa VAT maksu jo laskutettu ja eritelty laskussa.
 
eBayllahan (.de) on muuttunut maxusysteemi siten että kauppahinta tulee suoraan pankkitilille, kiertämättä PayPalin kautta. Nyt myin just jotain ja eBay kertoo että bezahlt ja että huomenna pitäs lähettää kuten olen luvannut. Vähän vaan tylsää laittaa tavara matkaan ilman että on mitään todistetta löytänyt sille että raha tosiaan on pankkitilille tulossa. Kai se on vaan luotettava.. :- /
 
Tullissa taas sitten ei tulliselvitys etene kun valittaa koko ajan että tarkistaa email, vaikka siinä oo mitään vikaa ja "Connection to declaration system failed. We apologise for the inconvenience. Please try again later". Ei oo tänään edenny yhtään.
Edit: auttoi kun loggautui ulos ja kun se kesti niin sulki koko sivun ja meni sitten tekemään ilmoituxen uudestaan ja viimein toimi miltei kuin junan vessa, vaikka oli hyväxyttyjen selainten listassa mainitsematon Opera käytössä.

AliExpressin myyjä ystävällisesti antoi sen Alin IOSS numeron joka Tullille kelpasi!
 
Viimeksi muokattu:
Olen ennenkin tilannut Aliexpressiltä tavaraa, ongelmitta. Nyt yritän tilata ja maksu ei mene läpi, ja tuli joku vitun appeal pyyntö. Siis mitäh helvettiä? Minä lähettämässä jollekin random kiinalaisfirmalle kuvaa henkilökortista ja luottokortista, osoitteen varmennuksia, tiliotteita sun muuta? Mitä vittua?

Ostaisin suosiolla ebaysta mutta, ei löydy sieltä. Mikä nyt neuvoksi?
 
Olen ennenkin tilannut Aliexpressiltä tavaraa, ongelmitta. Nyt yritän tilata ja maksu ei mene läpi, ja tuli joku vitun appeal pyyntö. Siis mitäh helvettiä? Minä lähettämässä jollekin random kiinalaisfirmalle kuvaa henkilökortista ja luottokortista, osoitteen varmennuksia, tiliotteita sun muuta? Mitä vittua?

Ostaisin suosiolla ebaysta mutta, ei löydy sieltä. Mikä nyt neuvoksi?
Itellä oli sama ongelma joskus aikoinaan koneella kun yritti tilata, mutta android sovelluksella onnistui kuitenkin tilaaminen ilman mitään varmistuksia ja h.tietojen lähettämisiä ihan normaalisti.
 
Itellä oli sama ongelma joskus aikoinaan koneella kun yritti tilata, mutta android sovelluksella onnistui kuitenkin tilaaminen ilman mitään varmistuksia ja h.tietojen lähettämisiä ihan normaalisti.

Kappas kummaa, näinhän tuo onnistui ongelmitta mobiilitse. Mikäköhän siinä on ettei voi koneella tilata mutta mobiilisti toimii.. ja nyt kun asiaa tarkemmin mietin niin aikaisemmatkin tilaukseni taisivat kaikki olla juurikin mobiilisti :hmm: .

Kiitoksia vinkistä joka tapauksessa, sain tavarat tilattua :). Nyt jäädään odottelemaan postin kettuilua ja hidastelua kun ei tunnu toimivan.. Amazon pakettiakin odotin tuossa miltei 3 viikkoa suomessa, vaikka suomeen saapumisessa meni vain pari päivää.
 
Olen ennenkin tilannut Aliexpressiltä tavaraa, ongelmitta. Nyt yritän tilata ja maksu ei mene läpi, ja tuli joku vitun appeal pyyntö. Siis mitäh helvettiä? Minä lähettämässä jollekin random kiinalaisfirmalle kuvaa henkilökortista ja luottokortista, osoitteen varmennuksia, tiliotteita sun muuta? Mitä vittua?

Ostaisin suosiolla ebaysta mutta, ei löydy sieltä. Mikä nyt neuvoksi?
Oisko vaikka niin yxinkertainen juttu että BIOSin kello ihan eri ajassa kuin oikea ja Windowsin kello.. Muistan tämän joskus aiheuttaneen ongelmia.
 

Joskus aikoinaa tilasin muutaman tuotteen, hiiren ja näppäimistön, joko hajonnut toimituksen aikana tai liian pitkä toimitusaika (kun ei tavaraa varastossa, vaikka varasto näytti että on), niin huonot kokemukset kyllä gearbestin kanssa että en jää kaipaamaan. Banggood oli se oma ykköspaikka (tosin sieltäkään en ole nyt muutamaan vuoteen mitään tilannut)
 
Vituttaa kun Tsekeistä Alista tilatulle tuotteelle on luvattu 5-7 päivää toimitusaikaa, mutta tuotteen lähetykselle 12 päivää.

Arvatkaa vaan onko tuotteen lähettämiselle tehty mitään ja vielä aikaa jäljellä 7 päivää, eivätkä vastaa viestiin toivomuksesta lähettää mahdollisimman pian (viesti lukematta).
 
Etteivät vaan yritä kikkailla tuolla, että kuiteski lähettävät Kiinasta paketin ja tuolla tavalla saavat sille aikaa 19pv tulla perille, että lähetys kestää 12pv...
 
Kurkkailin tuossa lähiaikojen Aliexpress-tilausten kuljetuksessaoloajat eli seurantakoodin saannista noutoon saapumiseen väliset ajat lähiaikojen (viimeiset 3kk) paketeista ja näyttäisi keskimäärin olevan noin 18-24 päivää, hitain oli 49 päivää ja nopein 15 päivää. Nuo siis AliExpress Standard tai AliExpress Saver -toimituksilla.

Kiitos! Jospa tuota vielä sitten ehkä voisi jotain tilatakin. Ei tästä nyt kuitenkaan ihan niin nopeasti muuteta.
 
Itse sen verran monta tiedon jyvää täältä ja murosta saanut, että ihan mielellään jakaa tälläisistä harvinaisista, mutta kuitenkin mahdollisista tapauksista tietoa. Tuurilla voi auttaa jotakuta muuta :)

KKV:lle valitus, mutta vähän epäselvä käsitteleekö ne eurooppalaisia juttuja vai oisko oikea paikka ollut joku EU:n virasto. Paypalilla on kuitenkin nettisivut suomeksi ja sähköpostit mitä sieltä tulee on suomea... Eiköhän ne ohjaa sitten eteenpäin jos väärä paikka.

Pistetään se nyt tänne kanssa kun tiivistettynä koko tapaus:

kkv valitus.JPG


Ja jatkopäivitykset siirtyy tänne: Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Enää ei kuulu ebay kokemuksiin :).

Jees taputellaas tää loppuun. KKV vastasi, että ei kuulu heille vaan euroopan kuluttaja keskukseen. En jaksanut jatkaa tarinointia sinne kuitenkaan enää. Postilla oli selvitys vetämässä paketista Venäjän suuntaan johon yllättäen eivät saaneet vastausta useamman viikon jälkeen. Edellispäivänä tuli tieto, että voin hakea korvausta ja tänään tuli tieto, että maksimi korvaus (500e) mikä kansainvälisillä paketeilla tulee tililleni. Kyllä siinä silti mukavat oppirahat jäi maksettavaksi, mutta sai jotain takaisin...
 
Jees taputellaas tää loppuun. KKV vastasi, että ei kuulu heille vaan euroopan kuluttaja keskukseen. En jaksanut jatkaa tarinointia sinne kuitenkaan enää. Postilla oli selvitys vetämässä paketista Venäjän suuntaan johon yllättäen eivät saaneet vastausta useamman viikon jälkeen. Edellispäivänä tuli tieto, että voin hakea korvausta ja tänään tuli tieto, että maksimi korvaus (500e) mikä kansainvälisillä paketeilla tulee tililleni. Kyllä siinä silti mukavat oppirahat jäi maksettavaksi, mutta sai jotain takaisin...
Jos oli ihan tavallinen Priority-postipaketti niin sulla kävi tuuri että Posti on juuri tänä vuonna nostanut tuota rajaa kilopohjaisesta muutaman kympin korvauksesta 500 euroon.
 
Jos oli ihan tavallinen Priority-postipaketti niin sulla kävi tuuri että Posti on juuri tänä vuonna nostanut tuota rajaa kilopohjaisesta muutaman kympin korvauksesta 500 euroon.

Oliko ulkomaanpaketeillakin kilokorvaus ennen? Kotimaan paketeilla taitaa olla vieläkin. e: Oli joku kalliimpi vaihtoehto, mutta ei vakuutettu.
 
Oliko ulkomaanpaketeillakin kilokorvaus ennen? Kotimaan paketeilla taitaa olla vieläkin. e: Oli joku kalliimpi vaihtoehto, mutta ei vakuutettu.
Juu viime vuonna oli vielä 48 EUR + 5.40 EUR/kg. Nyt Priorityllä on sama kuin EMS:llä eli 500 EUR. Kotimaan paketeissa ei muutosta.
 
Juu viime vuonna oli vielä 48 EUR + 5.40 EUR/kg. Nyt Priorityllä on sama kuin EMS:llä eli 500 EUR. Kotimaan paketeissa ei muutosta.

EMS:llä tän laitoin. Vakuutettu olis varmaan vielä pitänyt ottaa... jälkikäteen mietittynä.
 
Vituttaa kun Tsekeistä Alista tilatulle tuotteelle on luvattu 5-7 päivää toimitusaikaa, mutta tuotteen lähetykselle 12 päivää.

Arvatkaa vaan onko tuotteen lähettämiselle tehty mitään ja vielä aikaa jäljellä 7 päivää, eivätkä vastaa viestiin toivomuksesta lähettää mahdollisimman pian (viesti lukematta).
Tsekeistä tilattu tuote on lähetetty Kiinasta :mad:

Onko tämä nyt ihan sallittua, kun tosiaan tilausvaiheessa valitsin Tsekit, enkä Kiinaa ja nyt tuotteen postittamisessa menee sitten ihan saatanan kauan?

Yhdistin tuossa kaksi kuvaa yhdeksi. Siitä näkee seurannan sekä tilatun tuotteen ja mistä maasta sen olisi pitänyt lähteä liikkeelle.

Viimeisenä vielä kuva mistä näkee, että tuotteen toimittamisessa olisi pitänyt mennä 4-10 päivää.

controller-1.PNG


controlleri.PNG
 
Mistä toi 5-7 on? Tossa screenissä 25p, mistä voi päätellä kyllä että Kiinasta tulee.
 
Mistä toi 5-7 on? Tossa screenissä 25p, mistä voi päätellä kyllä että Kiinasta tulee.
On kyllä sekavaa ja tietenkin ajattelin tilaavani Tsekeistä kun sen valinnan tein.

Onko tähän tulossa vielä lisäksi tullikäsittelyt, missä tuote saattaa seisoa päiviä jollei jopa viikkoja?
 
Ihan paskaa toi alista tilaaminen on nykyään. Itsekkin kesällä tilasin useammasta paikasta Euroopasta. Osa tuli Kiinasta ja osaa ei tullut lainkaan ja seurannassa jonkun toisen tilaajan paketti koodi. Myyvät tavaraa mitä ei ole vielä olemassa ja lisäksi eri manterelta... Huomattu varmaan, että Euroopan sisältä tilataan niin mikäs siinä kun kirjottaa vaan, että se on Euroopasta... Rahoja ei saa takaisin jne. Enpä viitti sieltä mitään tilata millä olisi jotain arvoa tai sen haluaa 3kk sisään.
 
Tuo pakettien yhdistäminen on ainakin omalla kohdalla vaikuttanut niin että kalliimmasta kuljetuspalvelusta ei kannata maksaa. Ihan sama ottaa kaikki jollain super economylla kuin maksaa esim. ali standardista koska yhtä hitaasti ne tulee kaikki.
 
Käyttääkö miten moni tuota Alipayta maksaessaan? miten tuo niinkuin toimii siis?
 
Jahas tuli itsellekin Ebay-ostoksesta tuo "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen. "

Eli olisi siis postin tullaustekstarista huolimatta pitänyt selvittää asia tullin sivuilla ja maksaa vielä 2,90 € käsittelymaksu postille rahojeni hävittämisestä. Tuli kuitenkin halvemmaksi maksaa omapostin kautta ALV:t toiseen kertaan, kun kyse oli viiden euron tuotteesta. Ihme touhua.

Vielä on postilla hommaa saada toimimaan kunnolla näissä tapauksissa missä tulee em. Postin ilmoitus seurantaan. Voisin jopa sen 0.90e alv 0 hinnan maksaa digitaalisesta tullauksesta, jos sillä voisi tehdä nollatullauksen. Nyt sitten joutaa kiinapaketeille tehdä tulliselvitys vasta paketin saavuttua Suomeen ja pyytää erikseen vapautusta 2.90e käsittelymaksusta. Tuon vapautuspyynnön löytää tästä linkistä Käsittelymaksun vapautuspyyntö - Asiakastuki - Posti

Onko muuten miten toiminut tuo vapautuspyyntö ja miten nopeasti käsittelevät näitä? Seisooko paketti tuon vuoksi päiviä? Kannattaisko enemmin maksaa 2.90e ja pyytää sitä maksua palautettvaksi sitten jälkikäteen, kun sekin on mahdollista ja paketti liikkuis nopeemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttääkö miten moni tuota Alipayta maksaessaan? miten tuo niinkuin toimii siis?

Eikö ole ketään? Noh, en kyllä toisaalta ihmettele yhtään. Mistään ei meinaa löytyä minkäälaisia ohjeita miten tuonne rekisteröidytään tai muutenkaan käytetään. Aliexpressissä on sisäänkirjautuessa joku pikaohje, tein niiden mukaan, mutta eipä vain mennyt niinkuin ohjeissa luki. Joku sovellus piti ladata kännykkään, mistä tuon "walletin" olisi saanut avattua, mutta ei siellä ole sellaista kohtaa. :hmm:
 
Onko muuten miten toiminut tuo vapautuspyyntö ja miten nopeasti käsittelevät näitä? Seisooko paketti tuon vuoksi päiviä? Kannattaisko enemmin maksaa 2.90e ja pyytää sitä maksua palautettvaksi sitten jälkikäteen, kun sekin on mahdollista ja paketti liikkuis nopeemmin.
Torstaina pistin vapautuspyynnön klo 17:30 aikoja ja vielä ei ole kuulunut mitään. Tiedä ovatko hylänneet koko hakemuksen kun viimeksi vastaus tuli kymmenessä minuutissa.
 
Mjooh, odottelen nyt hetken mitä tuo special department vastaa ja pitää sitten vaihtaa luukkua.
Eipä ollut eBaysta apua tässä tapauksessa. Turhauttavasti sieltä vastattiin jokaiseen meiliin että "We reviewed the details of this case and the additional appeal and decided that our original decision ist correct". Sitten piti aina laittaa perään viestiä, että mitäs höpisette, kun ei ole mitään alkuperäistä päätöstä ja että edellinen asiakaspalvelija juuri totesi että pahoittelut sekaannuksesta ja että tapaus on välitetty edelleen toiselle tiimille jne. Tuota tapahtui joku 5-6 kertaa eBayn kanssa tämän saman tapauksen käsittelyssä. Ihan kuin eivät siellä osaisi tai viitsisi lukea aiempaa keskustelua lainkaan.

Nyt loppui pinna eBayn kanssa säätämiseen ja avasin tapauksen Paypalille. Jos sitä kautta ei asia etene parissa päivässä myyjän kanssa, niin sitten eskaloin tapauksen Paypalissa claimiksi. Jos ei sekään auta, niin sitten pääsee testaamaan samaa prosessia luottoyhtiön kanssa. Maksu on lähtenyt tililtä jo 3.5.2021, joten vähitellen olisi kiva saada rahat takaisin lainasta.
 
Miksi sitten pitäisi ylipäätänsä käyttää Alipaytä...

Itseäni siis kiinnostaa olisiko tuosta vaihtoehtoa ns.korttimaksamiselle. Mutta, taitaa olla, että tuonnekin pitää joku kortti ilmoittaa, ei siis ole suorasiirron mahdollisuutta walletiin.
 
Itseäni siis kiinnostaa olisiko tuosta vaihtoehtoa ns.korttimaksamiselle. Mutta, taitaa olla, että tuonnekin pitää joku kortti ilmoittaa, ei siis ole suorasiirron mahdollisuutta walletiin.

Itse en ainakaan maksaisi Aliexpress-ostoksiani tai muitakaan nettiostoksia millään muulla tavalla kuin maksukortilla, jossa on chargeback-mahdollisuus. Ihan siltä varalta, että jotain menee pieleen, eikä kauppias/kauppapaikka ratkaise asiaa tyydyttävästi. Käyttämällä muuta maksutapaa luovut samalla luottokortin tuomasta mahdollisuudesta riitauttaa maksutapahtuma jälkikäteen. Minusta ei ole järkeä maksaa nettiostoksia millään muulla tavalla.

Jos ei halua ensisijaisen korttinsa tietoja antaa Kiinalaiselle firmalle, niin hommaa Wisen tai vastaavan toimijan digitaalinen kortti tällaisia tarpeita varten. Samalla säästää valuuttakomissioissa.
 
Ali, Bangood tms on kiinalaisten hikipajojen kauppa-alusta. Lopputulos on myös samanlainen, eli pääsääntöisesti kakkosluokan tavaraa ja/tai halpakopioita jne. Jos tuolta jotain tilaan niin ne on enemmän aihioita, osia, tms johonkin harrasteprojektiin. Samalla saa tilata sen 2-3 eriversiota jos vaikka yksi olisi sitten sopiva/toimiva. Nope, laadukas jne sanat ei noihin sovi.

Elektroniikan varaosien, erityisesti purkuosien osalta Kiina alkaa olla ainoa paikka mistä niitä saa. Näissä se hinta menee niin että jonkun pro-luokan yrityslaitteen, vaikka 4-väri laserin saa uutena kaupasta kolmella tonnilla. Rikkimenneen saa sitten nimellisellä hinnalla tai ilmaiseksi. Kiinasta sitten purkuosina varaosat muutamalla kympillä. Näin sai toimivan, laadukkaan A3 kokoisen kaksipuolisen HP:n järeän tulostimen käytännössä alle satasella.

Aikaa ja vaivaa näistä on ja ei tuo kiina sovellu jos haluaa toimivan tuotteen nyt heti.
 
Eipä tuo Aliexpressin kautta tehty tilaus mennyt täälläkään ihan nappiin. 30.8 tehty tilaus jossa 3 eri tuotetta, ALV maksettiin luonnollisesti tilausvaiheessa. Nyt sain yhdestä tuotteesta Aliexpressiin viestin, että tuote on palautunut heille takaisin. "Dear, your order has been returned, do you accept our offline delivery of this order to you by other logistics methods? " Vastasin tuohon, että miksi näin on tapahtunut ja haluan peruuttaa tilauksen & saada täyden palautuksen.

Toisesta tuotteesta (3.5€ liittimet) tuli viesti, että Posti ei ole saanut dokumenttia ALV:n maksusta. Tämä case etenee kait normaalisti tullin jälkeen, Omapostissa ollisi mahdollisuus tullata tuota missä ALN:n osuus on alle 1€ (eihän näitä pitäisi tullata tässä tapauksessa edes) ja käsittelymaksu 2,90€ päälle.

Kolmas tuote näyttäisi nyt olevan Helsingissä joten se on näistä kolmesta ainoa minkä eteen ei todennäköisesti tarvi tehdä toimenpiteitä.

Vaikka täällä kovin puhutaan, että Aliexpressin kautta tilaukset menisi hienosti nyt ALV muutoksen jälkeen niin ei ainakaan allekirjoittaneella ole yhtä ruusuinen kuva tästä prosessista.

*EDIT*

Kaikissa tuotteissa toimitustapana Aliexpress Standard.

Päivitystä tilanteeseen, toinen paketti tuli tänään Matkahuollon automaattiin ja tilaus on nyt myös haettu. Tästä paketista tuli tosiaan Postilta tullauspyyntö mutta en tehnyt asian eteen mitään joten paketti tuli sitten lopulta perille ilman toimenpiteitä.

Kolmannen paketin kanssa tilanne on edelleen auki, Alixexpressin kautta tapahtuvasta viestien vaihdosta ei saa enää mitään tolkkua, vaikka kirjoittaisin mitä tahansa niin saan vastaukseksi aika usein "OK" tämä lienee botin vastaus. Kerran sain viestin "please wait". Tässä täytyy nyt varmaan odotella, että dispute aukeaa aliexpressin tilaussivulle tämän tilauksen kohdalle.

Paljon näyttäisi tilauksen toimivuuteen vaikuttavan mikä hikipaja tuotteen lopulta lähettää, esim. parhaiten nyt näytti toimivan tuo Aiyiman kaiutintilaus, joka lähti ilmeisesti suoraan Aiyiman tehtaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ainakaan maksaisi Aliexpress-ostoksiani tai muitakaan nettiostoksia millään muulla tavalla kuin maksukortilla, jossa on chargeback-mahdollisuus. Ihan siltä varalta, että jotain menee pieleen, eikä kauppias/kauppapaikka ratkaise asiaa tyydyttävästi. Käyttämällä muuta maksutapaa luovut samalla luottokortin tuomasta mahdollisuudesta riitauttaa maksutapahtuma jälkikäteen. Minusta ei ole järkeä maksaa nettiostoksia millään muulla tavalla.

Jos ei halua ensisijaisen korttinsa tietoja antaa Kiinalaiselle firmalle, niin hommaa Wisen tai vastaavan toimijan digitaalinen kortti tällaisia tarpeita varten. Samalla säästää valuuttakomissioissa.

Alipay on kyllä mielestäni ottanut tosi hyvin huomioon tuon ja maksua ei kaiketi myyjälle luovuteta ennen tavaransaantia. Onko sinulla tuo Wise itselläsi?
 
Viimeksi muokattu:
Olen tyhmä ja maksan Aliexpress ostokset Klarnalla, laskussa yleensä pari kuukautta maksuaikaa niin kerkiää näkemään tuliko toimimatonta paskaa ennenkuin on omat rahat kiinni.
 
Olen tyhmä ja maksan Aliexpress ostokset Klarnalla, laskussa yleensä pari kuukautta maksuaikaa niin kerkiää näkemään tuliko toimimatonta paskaa ennenkuin on omat rahat kiinni.

Eikös se Klarnalla ole 30pv kulutonta maksuaikaa? sen jälkeen voi viivytellä maksamalla siitä erikseen.
 
Alipay on kyllä mielestäni ottanut tosi hyvin huomioon tuon ja maksua ei kaiketi myyjälle luovuteta ennen tavaransaantia. Onko sinulla tuo Wise itselläsi?

Ok, ehkä olen ennakkoluuloinen kiinalaista maksunvälittäjää kohtaan. Ei ole kokemusta. Kiinnostaa kyllä kuulla Alipaystä, toimiiko ja miten hyvin, vaikka en itse käyttäisikään. Ei kyllä Alipay herätä oikein luottamusta. Kun menee heidän webisivulle ja klikkaa sivun alalaidasta "User Terms and Privacy Notice" ja aukeavalta sivulta "Alipay Service Agreement", tulee 404. Ja sama muiden oleellisten sopimusten osalta.

Joo, itse Wisen digikortilla hoidan Aliexpress yms. maksut. Säästää 1-2% valuuttamuunnoksissa kun vertaa suomalaisten kivijalkapankkien kortteihin tai siihen, että antaisi Aliexpressin laskuttaa euroissa. Digikortin voi vaihtaa maksutta uuteen parilla klikkauksella aina halutessaan, jos tuntuu tarpeelliselta. Eli oikein kätevä tarpeisiin, joissa ei täysin luota vastapuolen tietoturvaan tai rehellisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom