AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Kirjoittelet sihen disputen "haluan osan rahoista takaisin" -vaihtoehdon tekstikenttään että saa lähettää ehjänkin. Tosin ennemmin ottaisin rahat pois ja tilaisin jostain risan uusiksi, saattaa onnistua helpommin ja nopeammin.

Itse en ikinä pyytäisi lähettämään uutta vaan aina rahat takaisin. On ihan sen kiinalaisen päähänpistosta kiinni, että lähettääkö mitään ja aikaa palaa odotellessa. Sitten kun tavaraa ei kuulu niin vastaus on aina "Please friend, wait little more" tmv. En yhtään ihmettelis, että ne vaan karusti laskee et joku prosentti ei jaksa tehdä olemattomasta palautuksesta disputea ja siten rahaa säästyy kun ei vaan lähetä mitään. Tämä siis nähtyäni kaikenlaista vempulointia Aliexpress-myyjiltä. Hermojen säästämiseksi olis kyllä paras käyttää Ebayta, kun Paypalin dispute on omalla kohdalla toiminut todella hyvin.
 
Itse en ikinä pyytäisi lähettämään uutta vaan aina rahat takaisin. On ihan sen kiinalaisen päähänpistosta kiinni, että lähettääkö mitään ja aikaa palaa odotellessa. Sitten kun tavaraa ei kuulu niin vastaus on aina "Please friend, wait little more" tmv. En yhtään ihmettelis, että ne vaan karusti laskee et joku prosentti ei jaksa tehdä olemattomasta palautuksesta disputea ja siten rahaa säästyy kun ei vaan lähetä mitään. Tämä siis nähtyäni kaikenlaista vempulointia Aliexpress-myyjiltä. Hermojen säästämiseksi olis kyllä paras käyttää Ebayta, kun Paypalin dispute on omalla kohdalla toiminut todella hyvin.
Muualta jos tilaa pitäisi arpoa kuka myy laadukasta tavaraa. Xiaomin roboon tilasin tarvikkeita.
 
Muualta jos tilaa pitäisi arpoa kuka myy laadukasta tavaraa. Xiaomin roboon tilasin tarvikkeita.

Tuo on kyllä totta, tosin Ebayssakin pääsoin tavarat on kuvan mukaisia ja samoja mitä Aliexpressissä. Aliexpressissä hintana on sitten alistuminen niiden dispute-systeemille. Mutta onhan tuo arvostelusysteemi arvokas lisä. Sinänsä siinäkin pitää toki ymmärtää, että huonot arvostelut usein puuttuvat koska disputen jälkeen ei tuonne voi arvostelua jättää.

Aliexpressin dispute toimii ihan ok sillion jos tavara häviää matkalla, mutta jos tavara tulee lievästi rikkoutuneena tai huonolaatuisena, niin sitten tulee helposti ongelmia. Itse olen saanut esimerkiksi melko käyttökelvottomasta tavarasta takaisin 10-20% hinnasta. Se ei hirveästi lohduta. Aikaa palaa myös erilaisten kuvien ottamiseen ja kirjoittamiseen. Paypal/Ebay on näissä tilanteissa itselläni toiminut paremmin ja rahat tulleet heti disputesta takaisin.
 
Itse kun viimeksi tilasin kiinasta tavaraa AliExpressin kautta, niin Unkarin kautta tuli eikä tarvinnut mitään tullauksia tmv. ylimääräistä hoitaa. Seurantakoodi oli mallia UA...HU ja toimitustapa AliExpress Saver Shipping. Toi postin seuranta jäi vähän vajaaksi, kun mahtuikin postiluukusta perille ja vaihtuikohan koodikin siinä samassa, mutta noh tosta se seuranta kummiskin postilla alkaa kun on unkariin nyssäkkä saapunut.

1630576302428.png

1630576288051.png
 
Tuo on kyllä totta, tosin Ebayssakin pääsoin tavarat on kuvan mukaisia ja samoja mitä Aliexpressissä. Aliexpressissä hintana on sitten alistuminen niiden dispute-systeemille. Mutta onhan tuo arvostelusysteemi arvokas lisä. Sinänsä siinäkin pitää toki ymmärtää, että huonot arvostelut usein puuttuvat koska disputen jälkeen ei tuonne voi arvostelua jättää.

Aliexpressin dispute toimii ihan ok sillion jos tavara häviää matkalla, mutta jos tavara tulee lievästi rikkoutuneena tai huonolaatuisena, niin sitten tulee helposti ongelmia. Itse olen saanut esimerkiksi melko käyttökelvottomasta tavarasta takaisin 10-20% hinnasta. Se ei hirveästi lohduta. Aikaa palaa myös erilaisten kuvien ottamiseen ja kirjoittamiseen. Paypal/Ebay on näissä tilanteissa itselläni toiminut paremmin ja rahat tulleet heti disputesta takaisin.

Minä olen saanut ebaysta rahat takaisin tuotteista jotka selvästi poikkeaa laadullisesti kuvista. Esim. mikrometrissä ei ollut kovapalakärkiä ja akselit oli hiekkapaperi-tasoa sileydessään (jotka poikkesi kuvista). Myyjä ei suostunut palautukseen, mutta ebay hoiti homman automaattisesti.
 
Yritän tässä 1. eBay-ostoksen tullausta uusien ALV-sääntöjen jälkeen, mutta Tulli.fi-palvelu antaa tullauksen viimeisessä vaiheessa virheen "Ilmoittamasi kuljetusyrityksen varastotunnus on virheellinen. Oikea muoto on FI1234567-800001 Korjaa tunnus Lähetyksen tiedot -sivulla". Minulla ei ole muuta tunnusta, kuin lähettäjän ja OmaPostissa näkyvä UU123456789CN. Tullauksen etusivulla tosin ilmoitetaan, että järjestelmässä on tänään 2.9.21 ilmennyt ongelmia ja yritä myöhemmin uudelleen, mutta epäilen, että tämä saamani virhe ei kuulu tähän asiaan.
 
Yritän tässä 1. eBay-ostoksen tullausta uusien ALV-sääntöjen jälkeen, mutta Tulli.fi-palvelu antaa tullauksen viimeisessä vaiheessa virheen "Ilmoittamasi kuljetusyrityksen varastotunnus on virheellinen. Oikea muoto on FI1234567-800001 Korjaa tunnus Lähetyksen tiedot -sivulla". Minulla ei ole muuta tunnusta, kuin lähettäjän ja OmaPostissa näkyvä UU123456789CN. Tullauksen etusivulla tosin ilmoitetaan, että järjestelmässä on tänään 2.9.21 ilmennyt ongelmia ja yritä myöhemmin uudelleen, mutta epäilen, että tämä saamani virhe ei kuulu tähän asiaan.
Varastotunnuksen pitäisi tulla automaattisesti Postilta Tullille eikä ko. kenttä henkilöasiakkaan postitullauksissa näy käyttäjälle ollenkaan käyttöliittymässä. Systeemi siis bugaa.
 
Varastotunnuksen pitäisi tulla automaattisesti Postilta Tullille eikä ko. kenttä henkilöasiakkaan postitullauksissa näy käyttäjälle ollenkaan käyttöliittymässä. Systeemi siis bugaa.

Kokeilin tänään uudestaan täysin samoilla tiedoilla ja nyt meni läpi, eli olit oikeassa, että Tullin järjestelmässä oli probleemaa.
 
Kokeilin tänään uudestaan täysin samoilla tiedoilla ja nyt meni läpi, eli olit oikeassa, että Tullin järjestelmässä oli probleemaa.

eBaysta Kiinasta ostettu parin euron tilaus elokuun puolessa välissä. VAT maksettu ostaessa. Tullin toissapäiväisen järjestelmäongelman jälkeen tullasin lopulta eilen onnistuneesti ja tulos 0 €-tulli. Tänään Postilta tuli iltapäivällä tekstari, että muistathan viimeistellä tullauksen lähetyksellesi UU123456789CN maksamalla Postin käsittelymaksu osoitteessa posti.fi/käsittelymaksu. Paketin seurannassa lukee, että Tulli-ilmoitus hyväksytty.

Postin sivuilla kyllä luki, että jos tullia ei kanneta (ja ALV:it hoidettu jo ostaessa), niin Posti ei myöskään peri 2,90 € käsittelymaksua.

Menikö tämä ihan kuten pitää?
 
eBaysta Kiinasta ostettu parin euron tilaus elokuun puolessa välissä. VAT maksettu ostaessa. Tullin toissapäiväisen järjestelmäongelman jälkeen tullasin lopulta eilen onnistuneesti ja tulos 0 €-tulli. Tänään Postilta tuli iltapäivällä tekstari, että muistathan viimeistellä tullauksen lähetyksellesi UU123456789CN maksamalla Postin käsittelymaksu osoitteessa posti.fi/käsittelymaksu. Paketin seurannassa lukee, että Tulli-ilmoitus hyväksytty.

Postin sivuilla kyllä luki, että jos tullia ei kanneta (ja ALV:it hoidettu jo ostaessa), niin Posti ei myöskään peri 2,90 € käsittelymaksua.

Menikö tämä ihan kuten pitää?
Vielä pitää tehdä Käsittelymaksun vapautuspyyntö - Asiakastuki - Posti
 
Tota mul on sellanen tilanne, että odotan Ebaystä ja alista useampia paketteja. Mutta oma postiin ilmaantui pari viikkoa sitten jo yksi kiinapaketti seurantanumerolla joka ei täsmää yhteenkään tilaamaani pakettiin. Nyt postista tuli käsky tullata vaikka alv on jo maksettu.

Ongelma on vain nyt siinä, että en tiedä mitä tullaan… Miten voin saada selville mitä paketissa on, jotta voin tullata oikean tuotteen?
 
Tota mul on sellanen tilanne, että odotan Ebaystä ja alista useampia paketteja. Mutta oma postiin ilmaantui pari viikkoa sitten jo yksi kiinapaketti seurantanumerolla joka ei täsmää yhteenkään tilaamaani pakettiin. Nyt postista tuli käsky tullata vaikka alv on jo maksettu.

Ongelma on vain nyt siinä, että en tiedä mitä tullaan… Miten voin saada selville mitä paketissa on, jotta voin tullata oikean tuotteen?
Vahva veikkaus on että paketti on Ebaysta koska Alin paketit ovat tuntuneet tulevan suoraan läpi. Seurantanumero on varmaan matkalla vaihtunut, joten voit kokeilla syöttää tuota tuntematonta seurantakoodia vaikkapa tässä keskusteluketjussa viimeksi tällä sivulla mainittuihin paketinseurantapalveluihin. Viimeksi taisi olla linkit noihin noin parikymmentä viestiä sitten.
 
Vahva veikkaus on että paketti on Ebaysta koska Alin paketit ovat tuntuneet tulevan suoraan läpi. Seurantanumero on varmaan matkalla vaihtunut, joten voit kokeilla syöttää tuota tuntematonta seurantakoodia vaikkapa tässä keskusteluketjussa viimeksi tällä sivulla mainittuihin paketinseurantapalveluihin. Viimeksi taisi olla linkit noihin noin parikymmentä viestiä sitten.
Juu kyllä mä tolla oon hakenut kaikista mahdollisista palveluista, mutta näkyy Kiinasta asti seuranta. Parissa tilauksessa seurantakoodi on vaihtunut matkalla ja ne näkyy siinä seurannassa, mutta tuota en nyt löydä mistään. Useampi paketeista on myös ollut jo pari viikkoa seurannan mukaan Suomessa, ilman et oon saanu postista/tullista mitään ilmoitusta. Painokin voisi täsmätä mihin vain noista.

Alin paketit on tosiaan tulleet läpi, mutta mulla ainakin niin, että 3-5 pakettia eri myyjiltä on alin toimesta Virossa pakattu yhteen isoon pussiin ja tulee Suomeen sit yhtenä pakettina ja suoraan tullin ohi kotiin.

Tullin sivuilla lukee et he ei tarkistele sisältöä, joten en oikein nyt tiedä miten tuon selville voin saada.
 
Tullin sivuilla lukee et he ei tarkistele sisältöä, joten en oikein nyt tiedä miten tuon selville voin saada.
Postilla on kyllä paketin tutkiminen tullauksen lisäpalveluna, mutta ihan halpaa se ei ole: Tullaus- ja huolintapalvelujen hinnat - Posti

Toinen vaihtoehto on odottaa muiden pakettien saapumista ja päätellä sitten tullattavaksi jäänyt paketti, jos määräajat antavat myöten.

Kolmas vaihtoehto on tullata se parhaan tietosi mukaan, ja jos olikin eri lähetys niin teet Tullille jälkikäteen oikaisupyynnön (Muutoksenhaku - Henkilöasiakkaat - Tulli) - en kuitenkaan tiedä kuinka tähän suhtautuvat Tullissa.
 
Tota mul on sellanen tilanne, että odotan Ebaystä ja alista useampia paketteja. Mutta oma postiin ilmaantui pari viikkoa sitten jo yksi kiinapaketti seurantanumerolla joka ei täsmää yhteenkään tilaamaani pakettiin. Nyt postista tuli käsky tullata vaikka alv on jo maksettu.

Ongelma on vain nyt siinä, että en tiedä mitä tullaan… Miten voin saada selville mitä paketissa on, jotta voin tullata oikean tuotteen?

Onko noissa kaikissa seurantanumeroissa vielä liikehdintää? Jos joku niistä on ollut jumissa viikkoja, niin voisi ehkä päätellä, että paketin seurantanumero on vaihtunut?
 
Taisi olla viimeinen tilaus alista. Tein disputen matkalla kärsineestä tavarasta, eikä uutta saa tilalle. 1/4 rahoista takaisin...
 
Tilasin tavaraa alista ja seurannan (ali/posti) paketti lähtenyt 14.7 ulkomailta. No, ei ole saapunut eikä seuranta päivittynyt. Kyselin myyjältä ja vastaus oli " matkalla on kestää vielä hetken". Tein disputen ja tuli pyyntö odottaa vielä hetki, kysyvät kuriirilta missä paketti voisi olla ja piti perua dispute.

En perunut ja tuli tällainen vastaus "
Dear, it has returned, other dispute is hurt to us. We are willing to refund you by a personal dispute, please cancel it and reopen a new one. Please open a personal dispute as follow steps: 1.Please choose 'received the items'. 2. Please choose the 'Refund and Return Items' and then there will be the 'Personal Reasons' under it. 3. Please choose 'Shipping method was not as described' or 'I don't want it any more'. After that, please contact us, we will give up the return items and agree your dispute, then you will get the money."

ei tainnut kysyä kuriirilta mitään ;) En suostu tuohon, varmaan ei palauttaisi rahoja.
Pitää tilata toiselta myyjältä ja toivoa, että saan tuosta palautuksen.
 
Elokuussa tehdyt alin tilaukset on kaikki tulleet kivuttomasti alle kuukaudessa. Postin sovelluksen kautta noita on turha yrittää seurata, kun ovat saaneet saksassa / ranskassa uuden seurantakoodin. Alin oma seuranta ylettyy ilmeisesti em. maihin, kun tilausten olisi sen mukaan pitänyt saapua reipas viikko sitten :D

Näiden tilausten kanssa välttyi tuolta postin maksulta, niin pitääkin kun alilla on tuo IOSS käytössä (?) Toivottavasti maksetut alvit kilahtaa valtion kassaan…

ps. Omat kaksi senttiä noihin dispute-keisseihin on, että pysykää lujina vaatimustenne kanssa:thumbsup:
 
Itsellä pari elokuussa tilattua Alin pakettia joista posti ilmoitti, että pitää tullata. Toisessa paketissa postin tullausneuvontanumerosta sanottiin, että näkyy että ALV on maksettu mutta jotain teknistä tietoa puuttuu, niin tullin ohjeiden mukaan pitää maksaa uudelleen ALVit ja postin palvelumaksu tietenkin päälle.
Eikö tuo ole jossain laissa määrätty että tupla ALVeja ei saisi periä?
 
Tuli vaihteeksi kiinapakettia tilattua. Näköjään tarjosivat IOSS-vaihtoehtoa, mutta tän langan viestien perusteella laitoin tulemaan ilman. Mielummin tullaan itse ja maksan ALV:it täällä päässä, kerta tuntuu kusevan noi hommat.
 
Tuli vaihteeksi kiinapakettia tilattua. Näköjään tarjosivat IOSS-vaihtoehtoa, mutta tän langan viestien perusteella laitoin tulemaan ilman. Mielummin tullaan itse ja maksan ALV:it täällä päässä, kerta tuntuu kusevan noi hommat.
Mikä kauppa antoi valita maksaako alvit heille vai ei? Kerrohan myöhemmin kiersikö paketti euroopan kautta :D
 
Mulla tuli täällä viikolla Aliexpressilta 2 paketti joka oli tilattu Elokuussa ja alvit maksettu tilauksessa. Odotan vielä Toukokuussa tilauttu tilaus. Noh 4 päivän päästä loppu se toimitusaikaa että voin dispute sen.
 
Ensimmäinen koskaan tullattu Aliexpress paketti (alle 150€) onnistui mukisematta. Alvit maksettu etukäteen ja tullauksen tein netissä, paketin toi Fedex. Hieman arvelutti tuon IOSS kanssa mutta se on ilmeisesti kaikille Aliexpressin tilauksille sama ja omalla kohdalla toimi minkä netistä löysin.

Omalla kohdalla ei ole tullut vastaan mitään erillistä IOSS vaihtoehtoa.
 
Oma AliExpress kusettamyyjän keissi meni omaan piikkiin, kun halusin rahat takasin ja palauttaa tuotteen ja ylläpito hyväksyi disputen.

Tavara tuli Tsekeistä, mutta sen palautusosoite olisi ollut Kiinaan.

Arvatkaa vaan paljonko maksaa Kiinaan lähettäminen Postissa. No 119,90€.

Nyt minulla on sitten yksi sähköpotkulaudan takajousitus ilman takalokaria ja sitä osaa en ole löytänyt mistään erillisosana.

Olisin toki saanut kaikki rahat takaisin, mutta alkoi sen verran jännittämään kuittaako myyjä lähetyksen vastaanotetuksi, joten annoin olla.
 
Oma AliExpress kusettamyyjän keissi meni omaan piikkiin, kun halusin rahat takasin ja palauttaa tuotteen ja ylläpito hyväksyi disputen.

Tavara tuli Tsekeistä, mutta sen palautusosoite olisi ollut Kiinaan.

Arvatkaa vaan paljonko maksaa Kiinaan lähettäminen Postissa. No 119,90€.

Nyt minulla on sitten yksi sähköpotkulaudan takajousitus ilman takalokaria ja sitä osaa en ole löytänyt mistään erillisosana.

Olisin toki saanut kaikki rahat takaisin, mutta alkoi sen verran jännittämään kuittaako myyjä lähetyksen vastaanotetuksi, joten annoin olla.
Juu, nuo postit Kiinaan on ihan tähtitieteelliset ellei saa palautusta menemään kirjeenä. Ja yllättäen aina vaikka tavara tulisikin (muka) jostain muualta niin palautusosoite on Kiinaan.

Nyt ei ole tuon tullausmuutoksen jälkeen tullut tilattua mitään AliExpressin kautta muualta kuin Kiinasta mutta ennen sitä tuli lähestulkoon kaikki tilaukset kuitenkin Kiinasta vaikka oli tilausvaiheessa kuinka valinnut jonkun eurooppalaisen lähetyspaikan. Varmaan 2-3 lähetystä tuli oikeasti euroopasta vaikka varmaan reilu parikymmentä kertaa koitti nopeamman toimituksen toivossa tilata eurovarastolta, aina ne vaan jotenkin lähti sieltä Kiinasta, joistakin sentään sai hinnan erotuksen hyvitettyä disputella.
 
Oma AliExpress kusettamyyjän keissi meni omaan piikkiin, kun halusin rahat takasin ja palauttaa tuotteen ja ylläpito hyväksyi disputen.

Tavara tuli Tsekeistä, mutta sen palautusosoite olisi ollut Kiinaan.

Arvatkaa vaan paljonko maksaa Kiinaan lähettäminen Postissa. No 119,90€.

Nyt minulla on sitten yksi sähköpotkulaudan takajousitus ilman takalokaria ja sitä osaa en ole löytänyt mistään erillisosana.

Olisin toki saanut kaikki rahat takaisin, mutta alkoi sen verran jännittämään kuittaako myyjä lähetyksen vastaanotetuksi, joten annoin olla.
shipit.fi:n kautta varmasti saisi paljon halvemmalla lähetettyä, mutta ei välttämättä silti kannattavasti.
 
Posti pyytää hoitamaan lähetyksen tullauksen, seurantakoodi ei täsmää mihinkään tilaukseen ja kaikista maksettu jo alvit Aliexpress toimesta.
Mitehän tuota lähtee selvittää.
Posti hienosti mainostaa usein kysytyissä kysymyksissä, että jos et tiedä lähetyksen arvoa voimme hoitaa tullauksen puolestasi mutta kuitenkin tässäkin edetessä kysyvät kuittia maksusta :facepalm:
Tai sitten käsketään kysymään lähettäjältä. Posti hienosti on merkannut lähettäjäksi kiinalaisen postifirman eikä itse myyjää niin siitäkään ei saa selvää.

Itellä taas tämä tilanne. CDxxxxxxDE koodilla 17track tai postiseurantasta ei lähtömaata, pelkästään että saapunut Vantaalle. Ei lähettäjän nimeä, ainoa tieto on paino, huoh :facepalm: Painon perusteella jonkinlainen arvaus sisällöstä, mutta ebayssa Kiinan lähettäjä ei tunnistanut seurantakoodia omakseen. Mikäköhän postitus jekku kiinan pojalla kun edelliset lähetykset kilahtaneet tullin ohi. Lisäksi olen melko varma että kun postilta tuli tullauskehotus 17track näytti koodille koko kuljetusketjun kiinasta asti, mutta myöhemmin tämä kuljetusketju poistettu ja tilalla pelkkä Vantaalta asti tieto. Olenkohan nähnyt unta vai onko mahdollista?
 
Pikkuhiljaa alkaa tulla noista mysteeripaketeista sellainen fiilis että olisiko taas niitä (millä nimellä niitä nyt kutsuttiinkaan) random-lähetyksiä jota jotkut kiinalaiset lähettelivät sattumanvaraisesti pitkinpoikin ja niissä oli jotain halpaa rihkamaa jota vastaanottaja ei ollut koskaan tilannut. Parillekin kaverille on noita nyt tullut eivätkä muista tilanneensa mitään enkä ole vielä kerinnyt noita ihmettelemään heidän kanssaan. Noitahan oli tuossa vuosi-pari sitten paljonkin.
 
shipit.fi:n kautta varmasti saisi paljon halvemmalla lähetettyä, mutta ei välttämättä silti kannattavasti.
Vertailin kaikkea ja moni ei edes lähetä Kiinaan.

Takajousitus maksoi noin 50€, joten ei mitään järkeä ottaa riskiä siitä, että myyjä ei kuittaa lähetystä vastaanotetuksi, varsinkin kun postitus olisi maksanut 119,90€.

Nyt on varaosia ainakin ja jos saan jostain siihen malliin lokarin, myyn sen täällä samaan hintaan ja varmasti on halukkaita ostajia.
 
Vertailin kaikkea ja moni ei edes lähetä Kiinaan.

Takajousitus maksoi noin 50€, joten ei mitään järkeä ottaa riskiä siitä, että myyjä ei kuittaa lähetystä vastaanotetuksi, varsinkin kun postitus olisi maksanut 119,90€.

Nyt on varaosia ainakin ja jos saan jostain siihen malliin lokarin, myyn sen täällä samaan hintaan ja varmasti on halukkaita ostajia.
Kyllä Alista saa rahat taksin vaikka myyjä ei kuittaakaan lähetystä vastaanotetuksi. Olikohan siinä joku 30päivän aika limitti, jonka jälkeen rahat tulee automaattisesti takasin.

Nimimerkillä kokemusta on. :smoke:
 
Kyllä Alista saa rahat taksin vaikka myyjä ei kuittaakaan lähetystä vastaanotetuksi. Olikohan siinä joku 30päivän aika limitti, jonka jälkeen rahat tulee automaattisesti takasin.

Nimimerkillä kokemusta on. :smoke:
Tätä en tiennyt. No ei viiskyppiä taloutta kaada ja otin takkiin ja opin tästä.

eBaysta 400-500 tilausta ja sieltä disputet oli tuttuja.

Hatuttaa vaan kun en tiennyt, että Tsekeistä postitettu tuote pitäisi palauttaa Kiinaan.
 
3,5 kk sitten tilasin vajaan 100 euron paketin Ebaysta. Myyjä oli joku kiinalainen pulju. Eipä kuulunut tuotetta ja tässä parisen viikkoa sitten aloin kyselemään että mitäs tehdään, kun toimituksen yhteydessä annettu China Postin seurantanumero sanoo edelleen, että "no package found". Myyjä vastasi nopeasti ja totesi että kaikki näyttää olevan kunnossa heidän päästään katsottuna ja että pitäisi vielä viikko odotella. Ihmettelin, että mitähän se viikko tässä auttaa, mutta suostuin kuitenkin.

No, viikko meni eikä pakettia yllättäen kuulunut, joten otin uudelleen yhteyttä. Tarjosivat vaihtoehdoksi, että palauttavat rahat ja maksan sitten takaisin jos tuote joskus tulee. Vastasin siihen, että ei kuulosta minun korvaan järkevältä, kun tarvitsen sen tilatun tuotteen joka tapauksessa ja joudun sen nyt tilaamaan jostakin muualta, enkä haluaisi suotta maksaa kahdesta, jos se eka paketti joskus puolen vuoden päästä ilmaantuukin ovelle. Ilmoittivat sitten palauttaneensa rahat, mutta ei näy ainakaan vielä hyvitystä (viimeisestä viestistä on nyt aikaa 4vrk). Pitää odotella vielä muutama päivä ja jos ei hyvitys ilmaannu kortille, niin sitten pitää vissiin alkaa säätämään jotain disputea Ebayn kanssa.
Eipä tullut rahoja pariin viikkoon, joten otin taas yhteyttä. Myyjältä tuli lopulta tarinaa jostakin ongelmista palautuksen kanssa ja kyselivät vaihtoehtoisesti Paypal-tunnusta jonne palauttaa rahat. Ihmettelin asiaa, mutta kaikki ei Kiinassa mene suunnitellusti, joten kerroin tunnuksen ja lupasivat maksaa sinne. Meni taas viikko tai pari, eikä mitään kuulunut, joten kysyin että mikäs nyt mättää ja vastaus oli "ok". Ihmettelin vastausta ja kysyin uudelleen tarkennusta ja että ymmärsinkö jotain väärin, johon vastaus oli samainen "ok". Tätä samaa jatkui parin viestin verrran.

Tässä vaiheessa oli selvää ettei myyjä ole palauttamassa rahoja joko vittuillessaan ja/tai koska tämä ei jonkin uuden aivovamman vuoksi osaa enää sanoa kuin "ok". Siirsin keskustelun Ebaylle, jossa aiemmin avaamani dispute olikin mennyt omia aikojaan kiiinni, koska jostakin hetkestä alkanut mystinen 45pv aikaraja oli umpeutunut.

Alkoi uusi ja vaikea taival Ebayn aspan kanssa. Nyt pompoteltiin aspan tädiltä sedälle ja päinvastoin ja aina joka toisella pompulla välissä oli botti tai botilta vaikuttava ihminen joka sanoi saksaksi että "sori, tämä tapaus on suljettu, koska olemme tehneet päätöksen pysyä aiemmassa päätöksessämme". Mitään aiempaa päätöstä ei tietenkään ollut, vaan sillä tarkoitettiin vissiin sitä automaattisesti jossakin välissä sulkeutunutta disputea. Lopulta sain kiinni jonkin vähemmän bottimaisen ihmisen, joka sanoi välittävänsä asian edelleen jollekin "special departmentille". Tämän jälkeen tuli taas viesti, jossa sanottiin että tapaus on suljettu samasta syystä kuin aiemmin. Kommentoin ihan kohteliaasti ihmetellen takaisin, mutta sain selitykseksi vain tylyn paluuviestin, jossa pyydettiin rauhoittumaan ja odottamaan että Ebayn erikoisjoukko ehtii käsittelemään asian. Kaipa tuo "tapauksen sulkeminen" on vain otettava jonkinlaisena väliviivana tässä keskustelussa, kun sitä tapahtuu suunnilleen joka viestin jälkeen. :D

Tässä siis ollaan menossa nyt. Kesän alussa tilattua pakettia ei ole missään, rahoja ei kuulu, myyjä ei osaa enää puhua ja Ebay vittuilee. Hyvältä näyttää. Onneksi ei mennyt kuin vajaa satanen.
 
Eipä tullut rahoja pariin viikkoon, joten otin taas yhteyttä. Myyjältä tuli lopulta tarinaa jostakin ongelmista palautuksen kanssa ja kyselivät vaihtoehtoisesti Paypal-tunnusta jonne palauttaa rahat. Ihmettelin asiaa, mutta kaikki ei Kiinassa mene suunnitellusti, joten kerroin tunnuksen ja lupasivat maksaa sinne. Meni taas viikko tai pari, eikä mitään kuulunut, joten kysyin että mikäs nyt mättää ja vastaus oli "ok". Ihmettelin vastausta ja kysyin uudelleen tarkennusta ja että ymmärsinkö jotain väärin, johon vastaus oli samainen "ok". Tätä samaa jatkui parin viestin verrran.

Tässä vaiheessa oli selvää ettei myyjä ole palauttamassa rahoja joko vittuillessaan ja/tai koska tämä ei jonkin uuden aivovamman vuoksi osaa enää sanoa kuin "ok". Siirsin keskustelun Ebaylle, jossa aiemmin avaamani dispute olikin mennyt omia aikojaan kiiinni, koska jostakin hetkestä alkanut mystinen 45pv aikaraja oli umpeutunut.

Alkoi uusi ja vaikea taival Ebayn aspan kanssa. Nyt pompoteltiin aspan tädiltä sedälle ja päinvastoin ja aina joka toisella pompulla välissä oli botti tai botilta vaikuttava ihminen joka sanoi saksaksi että "sori, tämä tapaus on suljettu, koska olemme tehneet päätöksen pysyä aiemmassa päätöksessämme". Mitään aiempaa päätöstä ei tietenkään ollut, vaan sillä tarkoitettiin vissiin sitä automaattisesti jossakin välissä sulkeutunutta disputea. Lopulta sain kiinni jonkin vähemmän bottimaisen ihmisen, joka sanoi välittävänsä asian edelleen jollekin "special departmentille". Tämän jälkeen tuli taas viesti, jossa sanottiin että tapaus on suljettu samasta syystä kuin aiemmin. Kommentoin ihan kohteliaasti ihmetellen takaisin, mutta sain selitykseksi vain tylyn paluuviestin, jossa pyydettiin rauhoittumaan ja odottamaan että Ebayn erikoisjoukko ehtii käsittelemään asian. Kaipa tuo "tapauksen sulkeminen" on vain otettava jonkinlaisena väliviivana tässä keskustelussa, kun sitä tapahtuu suunnilleen joka viestin jälkeen. :D

Tässä siis ollaan menossa nyt. Kesän alussa tilattua pakettia ei ole missään, rahoja ei kuulu, myyjä ei osaa enää puhua ja Ebay vittuilee. Hyvältä näyttää. Onneksi ei mennyt kuin vajaa satanen.
Aika tyypillinen myyjien viivytystaktiikka jolla saadaan eBayn case-aikarajat umpeen. Case pitää eskaloida 21 päivän sisällä tai se sulkeutuu (ainakin Ask eBay to step in and help for buyers mukaan).

Jos maksoit PayPalilla niin tee siellä claim (avaus-aikaraja 180 päivää ostosta, automaattinen sulku 20 päivää avauksesta). Jos taas luottokortilla niin sen myöntäjälle.

Jos teet jomman kumman noista niin sitten eBay lopettaa siellä tekemiesi claimien käsittelyn. Eli jos haluat eBayta odotella vielä niin odottele ensin, kunhan aikaraja ei ylity.
 
Aika tyypillinen myyjien viivytystaktiikka jolla saadaan eBayn case-aikarajat umpeen. Case pitää eskaloida 21 päivän sisällä tai se sulkeutuu (ainakin Ask eBay to step in and help for buyers mukaan).

Jos maksoit PayPalilla niin tee siellä claim (avaus-aikaraja 180 päivää ostosta, automaattinen sulku 20 päivää avauksesta). Jos taas luottokortilla niin sen myöntäjälle.

Jos teet jomman kumman noista niin sitten eBay lopettaa siellä tekemiesi claimien käsittelyn. Eli jos haluat eBayta odotella vielä niin odottele ensin, kunhan aikaraja ei ylity.
Mjooh, odottelen nyt hetken mitä tuo special department vastaa ja pitää sitten vaihtaa luukkua.
 
Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta; tein tilauksen Alin kautta, lähetysmaa Ranska ja toimitusaika parisen viikkoa ja alv maksettu. Nyt kuitenkin tilaus peruutettu "turvallisuussyistä" ja pyydettiin tekemään uusi tilaus ilman kuponkia, jota en ostosvaiheessa minulla edes ollut.
Olen aikaisemmin tilannut Alin kautta paljon ja 90% on tavarat tulleet ilman ongelmia. Mistä moinen "turvallisuussyinen" peruutus ja kuinka hyvin kannattaa luottaa, että jos lähetysmaa on Kiina ja alv maksettu että myöhemmin ei tule Tullin 2.90e ja uusinta-alv maksettavaksi?
 
Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta; tein tilauksen Alin kautta, lähetysmaa Ranska ja toimitusaika parisen viikkoa ja alv maksettu. Nyt kuitenkin tilaus peruutettu "turvallisuussyistä" ja pyydettiin tekemään uusi tilaus ilman kuponkia, jota en ostosvaiheessa minulla edes ollut.
Olen aikaisemmin tilannut Alin kautta paljon ja 90% on tavarat tulleet ilman ongelmia. Mistä moinen "turvallisuussyinen" peruutus ja kuinka hyvin kannattaa luottaa, että jos lähetysmaa on Kiina ja alv maksettu että myöhemmin ei tule Tullin 2.90e ja uusinta-alv maksettavaksi?
Jos olet jostain Ranskasta tilannut niin ei siitä silloin mitään alvia tarvii maksaa..
 
Onko kellään ollut vastaavaa kokemusta; tein tilauksen Alin kautta, lähetysmaa Ranska ja toimitusaika parisen viikkoa ja alv maksettu. Nyt kuitenkin tilaus peruutettu "turvallisuussyistä" ja pyydettiin tekemään uusi tilaus ilman kuponkia, jota en ostosvaiheessa minulla edes ollut.
Olen aikaisemmin tilannut Alin kautta paljon ja 90% on tavarat tulleet ilman ongelmia. Mistä moinen "turvallisuussyinen" peruutus ja kuinka hyvin kannattaa luottaa, että jos lähetysmaa on Kiina ja alv maksettu että myöhemmin ei tule Tullin 2.90e ja uusinta-alv maksettavaksi?
Jos olet jostain Ranskasta tilannut niin ei siitä silloin mitään alvia tarvii maksaa..

Ei tarvi maksaa alvia vaikka tulee Kiinasta, jos tilaus on alle 150 euroa, koska Aliexpress hoitaa alvin puolestasi. Useimmiten paketti tullataan jossain muussa EU maassa, mutta joskus voi joutua tullaamaan itse, jolloin pitää syöttää Alin IOSS tunnus.
 
Ei tarvi maksaa alvia vaikka tulee Kiinasta, jos tilaus on alle 150 euroa, koska Aliexpress hoitaa alvin puolestasi. Useimmiten paketti tullataan jossain muussa EU maassa, mutta joskus voi joutua tullaamaan itse, jolloin pitää syöttää Alin IOSS tunnus.
Tarkennuksena siis että SINÄ maksat kyllä sen avin kun tilaat Alilta kiinasta, Ali vaan hoitaa sen sun puolesta.
Sen sijaan jos tilaat jotain suoraan EU:n sisältä niin silloin et maksa siitä ALVia minnekkään. Jos ranskasta tilattu suoraan jotain niin silloin ei ALVia maksella minnekkään vaan ranska hoitaa oman verotuksensa ostajalta.
 
Tarkennuksena siis että SINÄ maksat kyllä sen avin kun tilaat Alilta kiinasta, Ali vaan hoitaa sen sun puolesta.
Sen sijaan jos tilaat jotain suoraan EU:n sisältä niin silloin et maksa siitä ALVia minnekkään. Jos ranskasta tilattu suoraan jotain niin silloin ei ALVia maksella minnekkään vaan ranska hoitaa oman verotuksensa ostajalta.

Niin, ja tarkennuksena vielä, että kyllä EU:n sisältä ostetuista maksetaan ALV oston yhteydessä, joka ranskan tapauksessa taitaa olla lyhenteellä TVA.
 
Niin, ja tarkennuksena vielä, että kyllä EU:n sisältä ostetuista maksetaan ALV oston yhteydessä, joka ranskan tapauksessa taitaa olla lyhenteellä TVA.
Siksipä kirjoitinkin selvyyden vuoksi että suomen ALVia et maksa vaan ranskan vastaavan. Ihan hyvä olisi käyttää oikeita lyhenteitä eikä käyttää ranskan verotuksesta nimeä ALV.
 
Siksipä kirjoitinkin selvyyden vuoksi että suomen ALVia et maksa vaan ranskan vastaavan. Ihan hyvä olisi käyttää oikeita lyhenteitä eikä käyttää ranskan verotuksesta nimeä ALV.
EU:n sisäisistä ostoista maksetaan Suomen ALV kassalla seuraavissa kahdessa varsin yleisessä tapauksessa:

(a) Myyjällä on kotipaikka tai kiinteä toimipiste useassa EU-jäsenvaltiossa tai rajat ylittävä EU:n sisäinen myynti ylittää 10000 euroa vuodessa (arvonlisäverolaki 63 a § 1 mom ja 69 m § 1 mom).

(b) Myynti kauppapaikalla (esim. Aliexpress, Amazon, eBay), ja myyjä on EU:n ulkopuolella, tuote EU:n sisällä (arvonlisäverolaki 19 b § 1 mom 2. kohta), ja kauppapaikka täyttää ylläolevan kohdan (a) ehdot. Eli esim. osto Aliexpressistä, kiinalainen myyjä, tuote Ranskan varastolla => vero maksetaan kassalla Suomeen.

Säännöt olivat hieman erilaiset ennen EU:n arvonlisäverouudistusta 1.7.2021. (b)-kohta on uusi, ja (a)-kohdassa raja oli ennen löysempi, eli piti olla 35000€ vuosittainen myynti Suomeen.
 
EU:n sisäisistä ostoista maksetaan Suomen ALV kassalla seuraavissa kahdessa varsin yleisessä tapauksessa:

(a) Myyjällä on kotipaikka tai kiinteä toimipiste useassa EU-jäsenvaltiossa tai rajat ylittävä EU:n sisäinen myynti ylittää 10000 euroa vuodessa (arvonlisäverolaki 63 a § 1 mom ja 69 m § 1 mom).

(b) Myynti kauppapaikalla (esim. Aliexpress, Amazon, eBay), ja myyjä on EU:n ulkopuolella, tuote EU:n sisällä (arvonlisäverolaki 19 b § 1 mom 2. kohta), ja kauppapaikka täyttää ylläolevan kohdan (a) ehdot. Eli esim. osto Aliexpressistä, kiinalainen myyjä, tuote Ranskan varastolla => vero maksetaan kassalla Suomeen.

Säännöt olivat hieman erilaiset ennen EU:n arvonlisäverouudistusta 1.7.2021. (b)-kohta on uusi, ja (a)-kohdassa raja oli ennen löysempi, eli piti olla 35000€ vuosittainen myynti Suomeen.
Totta tosiaan, tuota en muistanut.
 
Pistin alle 6€ edestä tilaukseen "Cainiao Super Economy Global"-paketteja sekä myöhemmin yhden kalliimman "AliExpress Standard Shipping"-paketin ja nyt Aliexpress olisi yhdistänyt nuo yhdeksi paketiksi. Eli nyt uskaltaa hyvin tilata halvimmillakin toimituksilla ilman pelkoa katoamisesta.
 
Siksipä kirjoitinkin selvyyden vuoksi että suomen ALVia et maksa vaan ranskan vastaavan. Ihan hyvä olisi käyttää oikeita lyhenteitä eikä käyttää ranskan verotuksesta nimeä ALV.

Aika höpöä olisi tuollainenkin käytäntö; ei voida olettaa, että lukijat yleisesti tunnistaisivat arvonlisäveron käännöksiä/lyhenteitä kovin monella eri kielellä.

Yksiselitteisintä ja ymmärrettävintä on käyttää termejä "Ranskan ALV" ja "Suomen ALV" tässä asiayhteydessä.
 
Aika höpöä olisi tuollainenkin käytäntö; ei voida olettaa, että lukijat yleisesti tunnistaisivat arvonlisäveron käännöksiä/lyhenteitä kovin monella eri kielellä.

Yksiselitteisintä ja ymmärrettävintä on käyttää termejä "Ranskan ALV" ja "Suomen ALV" tässä asiayhteydessä.

Aika hauskaa se olisi kun tälle palstalle alettaisiin kirjoitella täällä aina jotain taxe sur la valeur ajoutéeta (ransk.),
Impuesto al valor agregadoota (esp.) tai Φόρος προστιθέμενης αξίας (kreik.).

:rofl:
 
Mikähän juttu tämä nyt on että kaikki paketit mitkä ennen kolahti suoraan postilaatikkoon, niin menee nyt matkahuoltoon? Kymmenkunta pakettia tullut kuukauden sisään eikä yhtään niistä ole kuskannut posti :hmm: Ei kait siinä, turhauttavaa vaan joka parin euron nippelin takia ajella hakemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom