Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Matlab pitäisi ostaa ilmeisesti.
Tää on kyllä todella outoa. Missä koulussa pitää ostaa softia? Taisi olla joku AMK? Varmista nyt ettei koululla ole jotain lisenssiä oppilaille. Tosi poikkeuksellista jos ei ole.
Muutoinkin moni asia, joka ennen tehtiin Matlabillä, tehdään (ilmaisella) Pythonilla (+ Numpy + Scipy + Matoltlib jne.). Tossa on yksi syy lisää koulunkin vaihtaa siihen. En väitä että se on täysin 1:1 korvaava mutta silti.
Mitään mahdollisuuksia työllistyä? Joo. Mihin kannattais erikoistua, niin tosi vaikea sanoa ulkopuolisenaTässä alkanut vaan miettimään, että onko mitään mahdollisuuksia työllistyä it-alalle ja mihin tälläisen märkäkorvan kannattaisi erikoistua? Pythonia tullut hakattua eniten ja se sujuu ihan hyvin. Lisäksi monesta asiasta pintaraapasuja koulun kautta. Työkokemusta teollisuudesta 12v ja ikää 35v. Pitäisikö vain vaihtaa sähkö/automaatio puolelle?
Puhutaan nyt vähän eri oppimisen vaiheista. Siinä kohtaa kun haetaan ensimmäistä työpaikkaa pitäisi ohjelmoinnin perusteiden olla sen verran hallussa että voi opetella toista kieltä kun selviää millaiset työt edes kiinnostaa. Siinä kohtaa käy aika usein niin ettei se ensimmäinen opittu kieli ole se sama kuin ensimmäinen kieli jolla päätyy tekemään töitä.En tiiä helpottaako se varsinaisesti paikan hakua, jos ei oo mitään aikaisempaa kokemusta työskentelykielestä.. Jos nyt käytetään vaikka Javaa esimerkkinä, niin jos Pythonilla on pelkästään duunannut, niin aika paljon saa opetella jo siinä, että tajuaa, miten se projektin java-appis pitää buildata, ennen kuin voi edes miettiä koodauksen aloitusta. Ja kaikki muut javan ekosysteemiin kuuluvat jutut päälle.
Valvomisesta en tiedä, millaisia eri käytäntöjä firmoissa on, mutta sitä varten on versionhallinta ja katselmoinnit, että se uudempi kaveri saa ihan rauhassa devata johonkin feature-haaraan ja joku kokeneempi voi kurkata merge requestin, että koodit on osapuilleen kunnossa, ennen kuin lähdetään mergeämään main-haaraan. Siellä feature-haarassaan voi yleensä rikkoa ihan rauhassa mitä vaan, eikä siitä ole haittaa muulle projektille.
Ei ole tullut vielä vastaan mestaa, jossa on irroittaa kehittäjää oikeasti opettamaan kädestä pitäen projektissa tarvittavia ohjelmointitaitoja, vaan oletus on, että perusohjelmointitaidot halutulla kielellä löytyy ja ihminen kykenee sit oppimaan sit suhteellisen itsenäisesti projektissa tarvittavat muut asiat. En sano, että tuo on mikään paras tapa ja perehdytykset vois olla monesti paljon parempia, mutta noin se on useimmiten mennyt.Puhutaan nyt vähän eri oppimisen vaiheista. Siinä kohtaa kun haetaan ensimmäistä työpaikkaa pitäisi ohjelmoinnin perusteiden olla sen verran hallussa että voi opetella toista kieltä kun selviää millaiset työt edes kiinnostaa. Siinä kohtaa käy aika usein niin ettei se ensimmäinen opittu kieli ole se sama kuin ensimmäinen kieli jolla päätyy tekemään töitä.
Toivon ettei teillä vain tiputeta ensimmäisessä alan työpaikassa olevia junnua vain yksinään harjoittelemaan sillä verukkeella että omassa haarassaan saa rikkoa sovelluksen miten haluaa ja että pullarin kommenteissa sitten kerrotaan mikä meni pieleen. Valvomisella tarkoitan sitä että joku aktiivisesti auttaa, eikä vain ole kysyttäessä käytettävissä.
Kuulostaa ihan vaan siltä ettei teillä palkata porukkaa ilman mitään työkokemusta. Sehän ei toisaalta mikään yllätys ole, sillä suurin osa alan yrityksistä haluaa valmiin osaajan.Ei ole tullut vielä vastaan mestaa, jossa on irroittaa kehittäjää oikeasti opettamaan kädestä pitäen projektissa tarvittavia ohjelmointitaitoja, vaan oletus on, että perusohjelmointitaidot halutulla kielellä löytyy ja ihminen kykenee sit oppimaan sit suhteellisen itsenäisesti projektissa tarvittavat muut asiat. En sano, että tuo on mikään paras tapa ja perehdytykset vois olla monesti paljon parempia, mutta noin se on useimmiten mennyt.
Vierastan pikkaisen ajatusta, siis ihan toiminnan tehokkuuden kannalta, että rekrytään joku kaveri, jolla ei ole mitään käsitystä projektin / firman teknologioista ja sitten joku suhteellisen korkeapalkkainen vanhempi devaaja käyttää aikaansa vieressä istumiseen ja auttamiseen, kun voit palkata kaverin, jolla toi peruskäsitys on entuudestaan tai että joku opettelee sit noi tarvittavat himassa.
Ei myöskään oo oikein realismia, ainakaan meidän hommissa lähteä paikkaamaan firmassa sitä aukkoa, mikä jää, jos oot koodannu Pythonilla ohjelmoinnin perusteet ja projektissa pitäs pystyä toimimaan sit monimutkaisen javabäkkärin kanssa, hanskata kannan kanssa toimimiset, CI-putket, konttiympäristöt, pilvet ja niin edelleen. Jostain pakko tinkiä ja ekana minusta tuossa se, että on edes joku käsitys työkielestä.
Palkataan. Pitää vaan olla sitä perusohjelmointiosaamista työkielellä entuudestaan, kuten edelläKuulostaa ihan vaan siltä ettei teillä palkata porukkaa ilman mitään työkokemusta. Sehän ei toisaalta mikään yllätys ole, sillä suurin osa alan yrityksistä haluaa valmiin osaajan.
Nää tosielämän projektit ajoympäristöineen on aina paljon monimutkaisempia, kuin koulussa lokaalisti pyöriteltävät leikkiprojektit. Ei siitä oikein pääse mihinkään. Se on minusta aina edessä ekassa työpaikassa, että tekemisen kompleksisuus kasvaa merkittävästi ja eka opeteltava asia on totutella siihen jonkinlaiseen "ammattimaiseen" tekemiseen.Se että puhutaan suurista javabäkkäreistä koko ympäristöineen ja pilvinen selvensi vielä paremmin asiaa, nyt ei selvästikään puhuta ensimmäisestä alan työpaikasta.
Väitän että se koulussa Javaa opetellut voi aika nopeasti opetella jonkun muunkin kielen ihan samalle tasolle kuin on oppinut koulun peruskurssilla, mutta nopeammin kuin koulussa ensimmäistä kieltä oppiessa. Ei ole pakko valita ensimmäiseksi kielekseen sitä kieltä jonka parissa aikoo tehdä töitä (kuka edes tietää siinä kohtaa mitä haluaa tehdä?). Tietenkin suuret loikat voivat olla vaikeita, esim. sulariympäristöstä on pitkä hyppy selaimessa ajettavan koodin pariin ja sama toisinpäin, mutta se lieneekin aika harvinen vaihdos. Huom, en sanonut että uutta kieltä pitäisi opetella työympäristössä, vaan että sen perusteet voi opetella vaikka siinä vaiheessa kun tietää mitä haluaisi tehdä. Toisaalta ei työn lomassa oppiminenkaan väärin ole, itse olen opetellut useammankin kielen ihan töitä tehdessä, kun projekteissa on tullut vastaan kaikkea clojuresta typescriptiin.Palkataan. Pitää vaan olla sitä perusohjelmointiosaamista työkielellä entuudestaan, kuten edelläKyllähän oppilaitoksetkin minusta tuohon panostaa, että koodaushommia tehtäis vähän useammalla eri kielellä. Jykylässä oli muutama vuosi sitten perusjutut Javalla, C#:lla ja Pythonilla. Erikseen vielä funktionaalisen ohjelmoinnin kurssi Haskellilla, ken halus käydä.
Niin, ja sitten on ne loput 99 % jotka eivät ole käsittämättömän lahjakkaita ja koodanneet hitosti oma-aloitteisesti Javaa. Olen minäkin tavannut todella lahjakkaita (tai ainakin paljon koodanneita) junnuja, mutta hyvin harvassa ne ovat varsinkin alanvaihtajien keskuudessa.Eikä ole kauaa, kun omaan projektiin tuli suoraan AMK:in penkiltä ja ihan käsittämättömän lahjakas kaveri, joka todennäköisesti koodannut hitokseen oma aloittisesti Javan / Springin / Hibernaten kanssa.
En edelleenkään väittänyt että pitäisi hakea sellaisiin töihin joissa on täysin tuntematon kieli, vaan että kunhan ohjelmoinnin peruskäsitteet on hanskassa voi sen oman kielen perusteet opetella vaikka siinä kohtaa kun tietää mitä haluaa tehdä, eikä toisinpäin. Samalla voi niitä paikkoja hakea ja nähdä millaisia erilaisia haastattelutilanteita tulee vastaan. Jos ohjelmoinnin perusasiat on hanskassa, oppii uuden kielen perusteet jo 2-4 viikossa sille tasolle että voi sitä ensimmäistä junnupaikkaa hakea.Niin, nythän tuo levis näihin alan rakenteellisiin ongelmiin ja työnantajien vaatimuksiin, mistä en liene hirveästi eri mieltä alalle tulijan kannalta. Siitä olin eri mieltä, että kannattaa laskea sen varaan, että joku on pitämässä kädestä kiinni ja opettamassa firman työkieltä, jos siitä ei oo mitään kokemusta, vaan todennäköisemmin rekryn läpimenoon tarvii osata edes perusteet firman työkielestä ja hommissa lentää sit suoraan suht syvään päätyyn ja pitäs jossain ajassa pystyä alkaan tulemaan toimeen.
Senkin puolesta itestä vähän hassu ajatus rekrytä joku juniori täysin uuden kielen pariin, että mistä sen tietää, että kiinnostaako se kieli edes ihmistä yhtään pidemmässä juoksussa, kun jokaisen kielen ja sen ympärillä olevan ekosysteemin kanssa vähän oma maailmansa.
Mutta joo, ehkä tää riittää tästä. Tuurissaanhan se vähän on, millainen se eka työpaikka on ja millaiseksi oma osaaminen lähtee muovautumaan. Firmojen trainee-ohjelmista olen aina tykännyt. Se on minusta hyvä systeemi, että opiskelija saa vähän jalkaa oven väliin työelämässä ja firma pystyy kouluttamaan oppilaitoksia paremmin just siellä tarvittavia juttuja.
Mä olen samaa mieltä, että kun yhden kielen osaa jollain tapaa, niin siirtymä muihin kieliin on helpompaa. Kaveri siirtyi webbidevauksesta tekemään jotain sulautettuja juttuja, eikä ollut aikaisempaa kokemusta niistä. Mutta "peruskäsitteiden osaamiseen" oikeastaan kaatuu realismi, jos miettii sitä suurinta osaa suoraan koulusta valmistuvista. AMK-opintoihin kuuluu niin paljon muutakin sälää ja muitakin IT-alan kursseja, aikaa kuluu raportteihin jne, että ohjelmointia pitää harrastaa todella intohimoisesti vapaa-ajalla, jos meinaa suoraan valmistuessa olla sillä tasolla, että edes "peruskäsitteet" on hanskassa.kunhan ohjelmoinnin peruskäsitteet on hanskassa
Jossain kohtaa, kun ala kävi tosi kuumana, saattoi olla niin, että otettiin herkemmin porukkaa rosteriin ja varmaan pyrittiin kouluttamaan puutteet, mutta ymmärtääkseni tällä hetkellä on tyrkyllä aika paljon kokenuttakin porukkaa.. Minä en tosin rekryä, mutta mitä tässä nyt alaa kuitenkin eri tavoin seuraa, niin siltä kuulostaa.Mutta se on eri asia että riittääkö kaikille työnantajille just näitä vai otetaanko vaan ylipäätään kehityskelpoisia kavereita opettelemaan
Eikös Octave mahtaisi olla hyvinkin vastaava open source softa tuon Matlabin tilalle..Seamk on koulu jossa tämä vaadittiin.
Courseran Machine Learning -kurssilla käytettiin Octavea myös.Eikös Octave mahtaisi olla hyvinkin vastaava open source softa tuon Matlabin tilalle..
Jos sulla on riittävä osaaminen ja tapa osoittaa se tutkinto ei tuo lisäarvoa kuin erikoistapauksissa kuten valtion/.. työt ja ulkomaiden työluvat missä muodollinen pätevyys on edellytys. Toinen hyvä juttu koulusta verkoston luonti. Yksityisen puolen työpaikoissa mun kokemuksen mukaan melkein aina voi puuttuvan tutkinnon kompensoida osaamisella(jos on näyttää kättä pidempää että osaa). Poikkeuksia toki aina on, mitään ei menetä jos hakee.Onko keskeytynyt opiskelu kirouteni vai pitäisikö kaikesta huolimatta hakea noihin työpaikkoihin ja toivoa parasta, vaikkei ole tutkintoa, mitä hakuehdoissa vaativat? Pitäisikö kuitenkin mennä esim. verkko-opintoja tekemään tradenomiksi?
Mitä serttejä kannattaisi tehdä? Mulla käytännössä on pari isompaakin projektia takana, joissa olen ollut yksinomainen toteuttaja (mm. erään >30 henkilön firman migraatio Windows Server 2012 -pohjaiselta on-prem -ratkaisulta Azure-pilveen ja toiselle firmalle kokonaisvaltainen verkon ja tallennustilan ratkaisu tyhjästä eli Cat 6 -kaapeleita seinää myöten täysin itse koottuun räkkiin palomuureineen verkkolevyineen ja muine härpäkkeineen). Tällä hetkellä myös tarjoan kahdelle isommalle firmalle Microsoft 365 -palvelut toiminimeni kautta ja täytän tänäkin vuonna Microsoftin asettamat minimirajat Microsoft AI Cloud Partner -statukselle.ICT-puolella urakehityksen voi aloittaa ihan vaan työskentelemällä helpparissa. Talon sisällä voi sitten esimerkiksi sertifikaattien suorittamisen myötä avautua uusia positioita. Kotona voi lisäksi säätää ja opiskella todella paljon jos rakentaa esimerkiksi oman "kotilabran". Alalla työskentelee myös todella paljon asiantuntijoita joilla ei ole välttämättä lainkaan suoraa IT-alan koulutusta, toki tästä on myös apua.
Sitten kun on useampi vuosi osaamista alla esimerkiksi verkko / palvelin hommista ja vaikkapa pari serttiä niin ketään ei enää kiinnosta se koulutuksenkaan puute, pl. jotkin julkiset toimijat jotka nyt vaativat sen ihan muuten vaan.
Riippuu paljon yrityksestä. Mun kokemus ettei esim. piilaakson softafirmat juurikaan välitä siitä onko tutkintoa vai ei. Poikkeuksia toki on. Itse kyllä kiertäisin ilman hyvää syytä muodollisuutta pätevyyttä palvovat firmat kun se haiskahtaa sille, että keskitytään epäoleelliseen. Toki jos on tarkoitus tehdä vaikka yliopistojen kanssa yhdessä tutkimusta niin muodollinen pätevyys voi ollakin yhtäkkiä ihan oikea tarve että osataan ja halutaan toimia oikein tuossa ympäristössä. Jos tuollainen tutkijatiimi haluaa tohtorin paperit niillekin jotka toteuttavat paperit paremmaksi koodiksi ja ylläpitää infraa niin ollaan imho. metsässä ja ei nähdä puita. Toki amerikkaan työluvan saaminen nykyään erittäin vaikeaa ilman tutkintoa kun ruuveja kiristelty.Isoissa kansainvälisissä yrityksissä tosin voi käydä myös niinkin joskus että jos ei ole yliopistotutkintoa niin hakemus lentää suoraan joko jonon perälle tai ö-mappiin. Ihan Suomen sisälläkin siis eikä edes aina välttämättä siitä syystä että paikallinen tiimi sitä vaatisi vaan hakuprosessi voi olla ulkoistettu ulkomaalaiselle keskitetylle rekryvastaavalle tai taustalla voi olla jotain muuta vastaavanlaista.
Helpointa on jos pääsee ensin töihin johonkin autotallia isompaan firmaan. Sitä kautta voi edetä kohti maalia eri omaa unelmatyöpaikkaa, joko firman sisällä tai referenssien avulla toiseen firmaan. Mutta siis tärkeintä on päästä edes johonkin.Mitä serttejä kannattaisi tehdä? Mulla käytännössä on pari isompaakin projektia takana, joissa olen ollut yksinomainen toteuttaja (mm. erään >30 henkilön firman migraatio Windows Server 2012 -pohjaiselta on-prem -ratkaisulta Azure-pilveen ja toiselle firmalle kokonaisvaltainen verkon ja tallennustilan ratkaisu tyhjästä eli Cat 6 -kaapeleita seinää myöten täysin itse koottuun räkkiin palomuureineen verkkolevyineen ja muine härpäkkeineen). Tällä hetkellä myös tarjoan kahdelle isommalle firmalle Microsoft 365 -palvelut toiminimeni kautta ja täytän tänäkin vuonna Microsoftin asettamat minimirajat Microsoft AI Cloud Partner -statukselle.
Mun on ehkä vaikea hahmottaa, mitä osaan, kun olen ollut "jokapaikanhöylä" ja osaamista löytyy vähän kaiken saralla, en vain ole erikoistunut mihinkään varsinaisesti. Sysadminina toimisin mielelläni, mutta sellaista työtä ei tunnu ainakaan helposti löytyvän tai vaatimukset ovat erittäin spesifit ja kiertävät kaukaa sen, minkä parissa olen itse toiminut (eli lähinnä HPE Aruba ja Azure / Microsoftin stäkki). Olisiko mitään sellaista valmennusta olemassa, jossa pääsisin ehkä paremmin ymmärtämään, mitä ja miten tuon itsestäni esille? Hardwaresta lähtien (Arduino / Raspberry Pi) on siis osaamista. Jos joku palkkaisi jokapaikanhöyläksi, niin kelpaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.