Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Seinäjoen uuden "turbokiertoliittymän" tuntumassa, Myös Ylellä juttu , ilmeisesti syöksypyäräilijöitä lakeuksilla.Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.
Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.
![]()


Aika surkea idea kyllä. Haitataan kaiken kevyen liikenteen kulkua, koska joku fillarikuski ei osaa väistämissääntöjä.Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.
Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.
![]()
Aika surkea idea kyllä. Haitataan kaiken kevyen liikenteen kulkua, koska joku fillarikuski ei osaa väistämissääntöjä.
No hidatetöyssyjäkään en liiemmin kannata, mutta tietysti autoilijoilla riski on satuttaa muita ja kevyellä liikenteellä lähinnä itseään eli eri pelisäännöille onkin paikkansa.Samaahan tehdään autoilijoille, esim hidastetöyssyt, miksi ei sitten saisi kevyelle liikenteelle tehdä samaa?
Se on harmi että asioita pitää tehdä kalliimmankautta, ymmärtääseni tuo on tuolla saanut ymmärrystä, jopa kehuja ja ilmeisesti alueella haastetta vauhtien kanssa ollut. Kustannustehokkaampaa voisi olla valvonnan lisääminen mutta kunta ei voi palkata poliiseja, ja lappuliisoilta taitaa valtuudet loppua.Aika surkea idea kyllä. Haitataan kaiken kevyen liikenteen kulkua, koska joku fillarikuski ei osaa väistämissääntöjä.
No ihan maksimit siellä varmasti ajetaan. Mutta hyvää tuossa on, että ei ole suojateitä ympyrässä. Espoossa on vastaava ympyrä missä on suojatiet vielä joka risteyksessä. Siitä on ihan helvetin perseestä ajaa sekä autolla että fillarilla kun parhaat sankarit vetää ympyrää läpi 60+ km/h.Lähinnä tuossa on ympyrän sisääntulot ja ulos menot sellaisia että mielenkiintoista nähdä millaisia nopeuksia tuossa lopulta käytetään kun tie mahdollistaa leveyden ja mutkien puolesta aika reippaan ajamisen.
Joka paikkaan ei vain sovellu se ajatusmalli, että ajoradalla ajavat väistää kaikkia, varsinkaan pyöräilijöitä, vaikka se pyöräilijän mielestä mukavaa olisikin ajella pelkkää etuoikeutettua baanaa.Olisihan tuohon voinut laittaa myös korotetun suojatien ja pyöräilijöiden ylityspaikan. Silloin olisi ollut selkeämpää kun ajorataa ajavien pitää väistää kaikkia. Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään.
1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaanJoka paikkaan ei vain sovellu se ajatusmalli, että ajoradalla ajavat väistää kaikkia, varsinkaan pyöräilijöitä, vaikka se pyöräilijän mielestä mukavaa olisikin ajella pelkkää etuoikeutettua baanaa.
1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaan
2. Kirjoitin: "Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään."
Koita vastata viestiin eikä viestin sivuun.
Et näköjään edelleenkään osaa vastata itse viestin sisältöön millään järkevällä vasta-argumentilla. Se että olen joskus kirjoittanut jotain ei ole mitenkään hyvä argumentti eikä liity asiaan millään tavalla1. Sinun viestihistoriasta selviää, että ajattelet kaikki paikat vain pyöräilijöiden edun kautta
2. Käytät jalankulkijoita vain tekosyynä ajatuksillesi, että autoilijoiden vauhteja pitäisi hiljentää joka paikassa, mutta pyöräilijöiden ei
Vastasin SINUN kirjoitukseen ja sen epäkohtiin
Tuo kohtahan on hyvin selkeä, kerta laitettu pyörille oikein kolmio, saisi tällainen käytäntö yleistyä. Toki se, että kuinka moni pyöräilijä sitä noudattaa jää nähtäväksi.

Jos tunnet tuon paikan hyvin, niin millaista kevyttä liikennettä tuossa menee, itse ihan eilisten juttujen perusteella ja jäi mielikuva että tuossa ei nyt mikään kevyenliikentään pääväylä. tehty väylä mistä pääsee. kaiston välilä turvalliset paikat katsoa jne.1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaan
En tunne.Jos tunnet tuon paikan hyvin, niin millaista kevyttä liikennettä tuossa menee, itse ihan eilisten juttujen perusteella ja jäi mielikuva että tuossa ei nyt mikään kevyenliikentään pääväylä. tehty väylä mistä pääsee. kaiston välilä turvalliset paikat katsoa jne.
50 rajoitus ja tie on kuin kiitorata. Näähän on juuri niitä kaikkein vaarallisimpia suojateitä, joita yleensä pyritään joka paikassa poistamaan.Viidenkympin alue, joten ei siinä nyt mitenkään poikkeavan vaarallista ole ylittää tie jalankulkijanakaan. Edellisestä kiertoliittymästä on 200 metriä tuohon suojatiehen, joten tuskin siinä mitään älyttömiä nopeuksia ehtii kelailemaan, pl. ääliöt.
Olen aavistuksen eri mieltä tuosta, mutta mielipiteesi on huomioitu.50 rajoitus ja tie on kuin kiitorata. Näähän on juuri niitä kaikkein vaarallisimpia suojateitä, joita yleensä pyritään joka paikassa poistamaan.
Tälle iso peukku. Tuo näyttää erinomaiselta ratkaisulta, ja lisäksi tosiaan voisi olla suojateiden kohdalla tien reunoilla polkupyöräilijöille ja sähköpotkulaudoille pienet pomput muistuttamassa varovaisuuden merkityksestä.Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.
Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.
![]()
Aiemmin suojatie saatto olla nopeammallakkin tiellä, että tavallaan suojatietä ei ole yli viidenkympin teillä. jos nyt kikkaillaan sillä nopeudella.Olen aavistuksen eri mieltä tuosta, mutta mielipiteesi on huomioitu.
Jos olisin itse Helsingin poliisilaitoksen päällikkö tai poliisiylijohtaja niin tölväisisin Helsingin johtoa ja jollen nyt aivan vaatisi heitä tulemaan puhuteltavaksi Pasilaan tai Poliisihallitukseen, niin vähintään esittäisin kutsun tulla keskustelemaan valitun ratkaisun vaarallisuudesta.On harhaanjohtavaa edellyttää jalankulkijaa väistämään paikassa, jossa on suojatie. Kyseessä on pahuksen epäselvä ja vaarallinen liikennejärjestely niin suojatietä käyttävän jalankulkijan kuin ajoneuvoliikenteenkin kannalta, poliisitarkastaja jyrähtää.
Onneksi poliitikot näyttää meille muille hyvää esimerkkiä ajotavoista Ex-kohupoliitikko julkaisi 240 km/h -kaahailuvideon – ”Tajuatko, että kuinka vitun tyhmä sinä olet?”
Jutussa oli linki aijempaan juttuun sankarin kohelluksesta, joka ilmeisesti Suomessa. Mutta ajo tuossa missä ajoi, niin vaikea tuosta plussa pisteitä saada.Video on varmaan Saksassa kuvattu joten onhan se vähän hölmöä soitella perään ja syytellä kaahailusta
(Lähde siis tämä il.fi)liikennehäiriöitä aiheuttavista ”alikehittyneiden maiden kansalaisista”.

Tuossa lienee jo vähän muutakin kuin motarinopeuden tippuminen 120 -> 90 jos matka-aika on kasvanut 10 minuuttia?On tämä upeaa aikaa, kesänopeuksien aikaan työmatka noin 20-25min, nyt +11c ja talvinopeuksien aikaan samalla motarilla mennään juuri ja juuri 90km/h ja työmatka kasvanut jo sen 10min ja odotan innolla kun lumi saadaan maahan niin työmatka onkin jo tuplaantunut kesästä!![]()
Tuossa lienee jo vähän muutakin kuin motarinopeuden tippuminen 120 -> 90 jos matka-aika on kasvanut 10 minuuttia?
Ero olisi 6,7 minuuttia jos nuo olisi työmatkan keskinopeuksia.
Länsiväylällä ei ole mikään muuttunut. Sama n. 85-90 km/h vasemmalla ja n. 78 km/h oikealla kaistalla, ei edes vaikka tie yhtenä aamuna kiilteli jäisenä...
Hän voi olla sama kuljettaja, mutta yhtäkkiä eri mielentilassa. Hänen etenemisensä kannalta hänen mielipiteensä on prioriteettilistalla korkeimmalla. Näin on tilanne lähes kaikkien (mies)kuskien kanssa.Sen myös olen pistänyt nyt liikenteessä merkille, että kun rajoitus on moottoritiellä 120km/h, niin sitä ei ajeta, mutta sitten tämä sama auto ajaa kehällä 10-20km/h ylinopeutta ilman ongelmaa ja vilkuttelee valoja kun en väistä häntä oikealle kaistalle ja päästä ohi!?
Tämän ymmärtää kun osaa asettua toisen asemaan. Tätä kuskia ei varmaan ylinopeus haittaa, koska kukaan ei sitä valvo, mutta auton kulutuksella ja melutasolla on ehkä sen verran merkitystä että mielummin ajaa tasaista satasta.Sen myös olen pistänyt nyt liikenteessä merkille, että kun rajoitus on moottoritiellä 120km/h, niin sitä ei ajeta, mutta sitten tämä sama auto ajaa kehällä 10-20km/h ylinopeutta ilman ongelmaa ja vilkuttelee valoja kun en väistä häntä oikealle kaistalle ja päästä ohi!?
Tämän ymmärtää kun osaa asettua toisen asemaan. Tätä kuskia ei varmaan ylinopeus haittaa, koska kukaan ei sitä valvo, mutta auton kulutuksella ja melutasolla on ehkä sen verran merkitystä että mielummin ajaa tasaista satasta.
Voi olla minuutin tarkkuudella laskettuna noin, mutta liikenteessä se 5-10min mikä toki vaihtelee päivittäin, mutta näin yleisenä havaintona se, että työmatka pitenee huomattavasti talvea kohti kun muutin niin, että työmatka on 90% motaria.
Ajelin ennen pelkillä kehillä ja niillä tämä ilmiö ei tullut esiin, vaan työmatka oli hyvin vakio kesät talvet. Ilmiöllä tarkoitan sitä, että vaikka lunta olisi kuinka satanut, niin ihmiset yrittää ajaa kehä 3 sitä suurinta sallittua, mikä on pitkältä matkalta 100km/h. Moottoritiellä ei edes kesällä suurin osa aja suurinta sallittua vaan ihan maksimissaan se mittarissa 120 ja talvella sama ilmiö sitten kertaantuu huomattavasti kun nopeudet pudotetaan sinne 100-80km/h, niin rekatkin alkaa tunkemaan vasemmalle kaistalle ym. kivaa.
Sen myös olen pistänyt nyt liikenteessä merkille, että kun rajoitus on moottoritiellä 120km/h, niin sitä ei ajeta, mutta sitten tämä sama auto ajaa kehällä 10-20km/h ylinopeutta ilman ongelmaa ja vilkuttelee valoja kun en väistä häntä oikealle kaistalle ja päästä ohi!?
Näistä, muiden pitää väistää ylinopeutta ajavia, on näissäkin ketjuissa keskusteltu, joidenkin mielestä se väistö on oikein, jopa tärkeä ajotapa. Jopa niin tärkeä että väistäjän pitää rikkoa muita ohjeita, sääntöjä.
Ilmeisesti ovat niitä mielestään taitavia kuskeja jotka tietävät mikä on oikea tilannenopeus, itselle ja tietenkin muille. Tikkarit ovat vain kokemattomille lampaille.
Tuo Helsingin poliitikkojen sekoilu omasta päästä keksittyjen väistämissääntöjen kanssa loppuu varmasti ennemmin tai myöhemmin. Surullista on toki se, jos tarvitaan varoittavana esimerkkinä yksi ruumis, kun joku jää auton tai sporan alle.![]()
Poliisi tyrmistyi, kun näki mitä Helsinki oli tehnyt
Helsingissä toteutettu ylitysjärjestely on hämmentävän ristiriitainen ja siksi vaarallinen.www.iltalehti.fi
Tällaisista sekoiluista pitäisi kilven asennuttanut liikennesuunnittelija tuomita tapon yrityksestä tms. Sen verran vaarallisesta sekoilusta kyse.
No nyt menee kyllä pieleen.Mietin just eilen että miten näiden jalankulkijan väistämisvelvollisuutta (pikaratikat ja autot) olettavien tieratkaisuiden pitäisi toimia lain puitteissa, koska laissahan ei ole määritetty että jalankulkija olisi missään tapauksessa väistämisvelvollinen. Siellä sanotaan ainoastaan että tietä ylitettäessä jalankulkijan tulee ylittää se tarpeettomasti viivyttelemättä, kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, mikäli erillistä suojatietä tai muuta kulkua ole.
Ja ajoneuvon suhteen on määritetty että ne ovat väistämisvelvollisia tietä ylittävän jalankulkijan osalta.
Tietysti laittaa liikennevalot, joka toteuttaa väistämisvelvollisuuden mutta muuten ainoa vaihtoehto mikä mulle tulee mieleen on laittaa jalankulku kielletty merkki lisäkilvellä, jossa sanotaan jalankulkijan olevan väistämisvelvollinen mutta luulen että silläkään ei voida kumota tuota ajoneuvon väistämisvelvollisuutta.
Muistaakseni jutussa ei oltu kysytty/saata vastausta tienpitäjältä, mikä on homman nimi, jäi mielikuva että ihan tuollaises ei oltu suunniteltu.Tällaisista sekoiluista pitäisi kilven asennuttanut liikennesuunnittelija tuomita tapon yrityksestä tms. Sen verran vaarallisesta sekoilusta kyse.
Noin juuri tarkoitinkin. Pahoittelen jos se oli epäselvästi ilmaistu.No nyt menee kyllä pieleen.
Jalankulkijaa pitää autolla väistää suojatiellä sekä käännyttäessä jos jalankulkija on ylittämässä risteävää ajorataa (ei väliä onko suojatietä).
Oli siitä jatko. Ongelma oli siis, että homman kaikki vaiheet olisi pitänyt tehdä kerralla, mutta ei tehty. Sama sekoilu on toistunut ainakin yhdessä vastaavassa paikassa. Seuraamuksia ei toki tule kellekkään.Muistaakseni jutussa ei oltu kysytty/saata vastausta tienpitäjältä, mikä on homman nimi, jäi mielikuva että ihan tuollaises ei oltu suunniteltu.
Onko tuosta mennyt viimeaikoina ohi, tai onko tuosta ollut jatkojuttua. Onko viivat saatu pois, vai mikä siinä ollut ideana.
Sillä, että nuo eivät ole risteyksissä.Noin juuri tarkoitinkin. Pahoittelen jos se oli epäselvästi ilmaistu.
Ihmettelen siis sitä että miten noissa uusissa virityksissä saataisiin jalankulkija lain mukaan väistämisvelvolliseksi.
Sillä, että nuo eivät ole risteyksissä.
16 §Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
29 §Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Oli siitä jatko. Ongelma oli siis, että homman kaikki vaiheet olisi pitänyt tehdä kerralla, mutta ei tehty. Sama sekoilu on toistunut ainakin yhdessä vastaavassa paikassa. Seuraamuksia ei toki tule kellekkään.
Sillä, että nuo eivät ole risteyksissä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.