Ajotavat ja liikennesäännöt

Tuolta löytyy muitakin uutisjuttuja (ainakin viimevuodelta) telakkarannasta, liekö samaa aluetta? Samoja puomeja ja samoja ongelmia niissä muissakin paikoissa kuitenkin.
 
Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.

Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.

suojatie.jpg
 
Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.

Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.

suojatie.jpg
Seinäjoen uuden "turbokiertoliittymän" tuntumassa, Myös Ylellä juttu , ilmeisesti syöksypyäräilijöitä lakeuksilla.

Kunnossapitoa häirtisee ja muuten ikävää, mutta plussaa se pakottaa vauhdit alas, ja ehkä vähän katsoon, ja autolijoillekkin aikaa nähdä.

kuva_2025-09-26_065953282.png
Kuva leikkaus Ylen videosta, tuo suojatie risteys on ei ole ihan kiertoliittymän tuntumassa, eli tavallaan ei tarvi kytetä montaa risteystä yhtäaikaa, tosin osa autoilijoista voi ympyrästä lähtiessä kiihdyttää jo ennen suojatietä ja saapuvat tulla tuohon liian vauhdikkaasti.

Suojatielle tuleville ajoneuvoilla (pyörille) kolmio, niin ei tarvi tuossa arpoa onko kenellä väistämisvelvollisuus (etäisyys ympyrään), ja itse ympyrään tulosta, nyt ainakin kaista niin että ohjaa sinne minkä kaista valinnut.


Kun ollaan sääntöketjussa, ja suoranuoli tiemaalauksessa tarkoittaa pakollista risteyksestä poistumissuuntaa, niin mites tuo sisempi ympyrä missä vain suora nuoli eteenpäin. pitääkö sinne jäädä pyöriin, vai kieltääko se pyörimisen. Kaistaviivojenaikaa tulkkaan niin jos tulee kuvan vasemmasta alakulmasta niin ei voi ajaa koko kierrosta, jos tulee oikeasta alakulmasta sisimpään, niin voi ajaa kierroksen, ei enempää. (en tätä postatessa tavannut artikkelli uudestaan) Ajatus että opasteiden mukaan.

Haastavia noista kai tullut aikaa myöten kun merkinnät kuluneet, tai sää peittää ne ja kuluneet ajojäljet sitten mitä sattuu.


kuva_2025-09-26_070938523.png
 
Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.

Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.

suojatie.jpg
Aika surkea idea kyllä. Haitataan kaiken kevyen liikenteen kulkua, koska joku fillarikuski ei osaa väistämissääntöjä.
 
Samaahan tehdään autoilijoille, esim hidastetöyssyt, miksi ei sitten saisi kevyelle liikenteelle tehdä samaa?
No hidatetöyssyjäkään en liiemmin kannata, mutta tietysti autoilijoilla riski on satuttaa muita ja kevyellä liikenteellä lähinnä itseään eli eri pelisäännöille onkin paikkansa.
 
Aika surkea idea kyllä. Haitataan kaiken kevyen liikenteen kulkua, koska joku fillarikuski ei osaa väistämissääntöjä.
Se on harmi että asioita pitää tehdä kalliimmankautta, ymmärtääseni tuo on tuolla saanut ymmärrystä, jopa kehuja ja ilmeisesti alueella haastetta vauhtien kanssa ollut. Kustannustehokkaampaa voisi olla valvonnan lisääminen mutta kunta ei voi palkata poliiseja, ja lappuliisoilta taitaa valtuudet loppua.

En tiedä onko tuolla kuinka ruuhkaista tuolla kevyenliikenteen väylällä, jos meinaat sitä että tulee ahdasta.
Talvikunnossapitoa tuossa enemmän jännitän , alikulun paikka jos tuossa kevyttä liikennettä on reippaasti.

Talvikunnossapitohaasteet lisää kustannuksia ja jos kunnossapito kärsii, niin vaikeuttaa sitä kevyttäliikennettä. En uskalla väittää millaista se talvella tuossa kohtaa on. Kyse ei ole mistää Helsingistä tai Turusta.
 
Aika kapean oloinen toi suojatien väylä niin ilmeisesti tarkoitettu jalankulkijoille kaiken kaikkiaan. Ihan sinänsä mielestäni voi olla ihan toimiva jos pyöräilylle on joku oma reittinsä (tunneli on ympyrän viereltä joka vaikuttaa ihan hyvältä suunnittelulta). Vaikuttaa tuo ylitys niin kapealta (aitojen kanssa vieläpä) että saa nähdä tosiaan miten sen talvikunnossapidon kanssa on. Saattaa mennä siihen että autotiet aurataan ja tuo völipaikka menee sitten sen mukaiseen kuntoon jos siihen ei pääse kuin tietyllä kalustolla eli hoidetaan kun ehditään.

Lähinnä tuossa on ympyrän sisääntulot ja ulos menot sellaisia että mielenkiintoista nähdä millaisia nopeuksia tuossa lopulta käytetään kun tie mahdollistaa leveyden ja mutkien puolesta aika reippaan ajamisen.
 
Olisihan tuohon voinut laittaa myös korotetun suojatien ja pyöräilijöiden ylityspaikan. Silloin olisi ollut selkeämpää kun ajorataa ajavien pitää väistää kaikkia. Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään.

Pyöräkärryn kanssa tuosta on kanssa varmasti mielenkiintoista taiteilla läpi - etenkin jos vastaan tulee toinen fillari.

Lähinnä tuossa on ympyrän sisääntulot ja ulos menot sellaisia että mielenkiintoista nähdä millaisia nopeuksia tuossa lopulta käytetään kun tie mahdollistaa leveyden ja mutkien puolesta aika reippaan ajamisen.
No ihan maksimit siellä varmasti ajetaan. Mutta hyvää tuossa on, että ei ole suojateitä ympyrässä. Espoossa on vastaava ympyrä missä on suojatiet vielä joka risteyksessä. Siitä on ihan helvetin perseestä ajaa sekä autolla että fillarilla kun parhaat sankarit vetää ympyrää läpi 60+ km/h.
 
Olisihan tuohon voinut laittaa myös korotetun suojatien ja pyöräilijöiden ylityspaikan. Silloin olisi ollut selkeämpää kun ajorataa ajavien pitää väistää kaikkia. Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään.
Joka paikkaan ei vain sovellu se ajatusmalli, että ajoradalla ajavat väistää kaikkia, varsinkaan pyöräilijöitä, vaikka se pyöräilijän mielestä mukavaa olisikin ajella pelkkää etuoikeutettua baanaa.
 
Joka paikkaan ei vain sovellu se ajatusmalli, että ajoradalla ajavat väistää kaikkia, varsinkaan pyöräilijöitä, vaikka se pyöräilijän mielestä mukavaa olisikin ajella pelkkää etuoikeutettua baanaa.
1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaan
2. Kirjoitin: "Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään."

Koita vastata viestiin eikä viestin sivuun.
 
1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaan
2. Kirjoitin: "Nyt tuossa on jalankulkijat vaarassa kun autojen ajonopeuksia ei hillitä rakenteellisesti mitenkään."

Koita vastata viestiin eikä viestin sivuun.

1. Sinun viestihistoriasta selviää, että ajattelet kaikki paikat vain pyöräilijöiden edun kautta
2. Käytät jalankulkijoita vain tekosyynä ajatuksillesi, että autoilijoiden vauhteja pitäisi hiljentää joka paikassa, mutta pyöräilijöiden ei

Vastasin SINUN kirjoitukseen ja sen epäkohtiin

Tuo kohtahan on hyvin selkeä, kerta laitettu pyörille oikein kolmio, saisi tällainen käytäntö yleistyä. Toki se, että kuinka moni pyöräilijä sitä noudattaa jää nähtäväksi.
 
1. Sinun viestihistoriasta selviää, että ajattelet kaikki paikat vain pyöräilijöiden edun kautta
2. Käytät jalankulkijoita vain tekosyynä ajatuksillesi, että autoilijoiden vauhteja pitäisi hiljentää joka paikassa, mutta pyöräilijöiden ei

Vastasin SINUN kirjoitukseen ja sen epäkohtiin

Tuo kohtahan on hyvin selkeä, kerta laitettu pyörille oikein kolmio, saisi tällainen käytäntö yleistyä. Toki se, että kuinka moni pyöräilijä sitä noudattaa jää nähtäväksi.
Et näköjään edelleenkään osaa vastata itse viestin sisältöön millään järkevällä vasta-argumentilla. Se että olen joskus kirjoittanut jotain ei ole mitenkään hyvä argumentti eikä liity asiaan millään tavalla :facepalm:
 
1. En kirjoittanut että "joka paikkaan" vaan tähän paikkaan
Jos tunnet tuon paikan hyvin, niin millaista kevyttä liikennettä tuossa menee, itse ihan eilisten juttujen perusteella ja jäi mielikuva että tuossa ei nyt mikään kevyenliikentään pääväylä. tehty väylä mistä pääsee. kaiston välilä turvalliset paikat katsoa jne.
 
Jos tunnet tuon paikan hyvin, niin millaista kevyttä liikennettä tuossa menee, itse ihan eilisten juttujen perusteella ja jäi mielikuva että tuossa ei nyt mikään kevyenliikentään pääväylä. tehty väylä mistä pääsee. kaiston välilä turvalliset paikat katsoa jne.
En tunne.

Kirjoitin että "olisi voinut". Se on konditionaali.
 
Viidenkympin alue, joten ei siinä nyt mitenkään poikkeavan vaarallista ole ylittää tie jalankulkijanakaan. Edellisestä kiertoliittymästä on 200 metriä tuohon suojatiehen, joten tuskin siinä mitään älyttömiä nopeuksia ehtii kelailemaan, pl. ääliöt.

Tuo kohta/suojatie syöttää todennäköisesti työmatkalaisia, ainakin Mapsin mukaan, tuonne teollisuusalueen suuntaan.
 
Viidenkympin alue, joten ei siinä nyt mitenkään poikkeavan vaarallista ole ylittää tie jalankulkijanakaan. Edellisestä kiertoliittymästä on 200 metriä tuohon suojatiehen, joten tuskin siinä mitään älyttömiä nopeuksia ehtii kelailemaan, pl. ääliöt.
50 rajoitus ja tie on kuin kiitorata. Näähän on juuri niitä kaikkein vaarallisimpia suojateitä, joita yleensä pyritään joka paikassa poistamaan.
 
Lehdestä bongattu loistava idea, Seinäjoella ilmeisesti tämä jossakin. Aidat suojatien keskellä estämässä fillaristien läpisyöksyjä. Mielestäni erinomainen idea ja sopisi hyvin moneen paikkaa, vaikka olisi vähemmänkin autokaistoja kuin tuossa kuvan tapauksessa.

Ideaa voisi myös jalostaa, ihan normaalin suojatien reunassakin voisi olla jonkinlaisia hidasteita.

suojatie.jpg
Tälle iso peukku. Tuo näyttää erinomaiselta ratkaisulta, ja lisäksi tosiaan voisi olla suojateiden kohdalla tien reunoilla polkupyöräilijöille ja sähköpotkulaudoille pienet pomput muistuttamassa varovaisuuden merkityksestä.
 
Olen aavistuksen eri mieltä tuosta, mutta mielipiteesi on huomioitu.
Aiemmin suojatie saatto olla nopeammallakkin tiellä, että tavallaan suojatietä ei ole yli viidenkympin teillä. jos nyt kikkaillaan sillä nopeudella.

Mutta noin yleisesti suojatie ehdottomasti viidenkympin alueella turvallisuus juttu, muulikenne tietää varoa ja yleensä suojatie sijoitettu kohtaan mikä pitäisi alueella olla se turvallisin paikka muutenkin. Tuossa Seinäjoen kohteessa näkyvyyttä, kaistonjen välillä turvallinen huilauspaikka, ei tarvi ylittää kaikkia kaistoja kerralla. ei ole ihan kiinni risteyksessä, todella paljon vähemmän jännitystä. normaaliin nelikaistaiseen tiehen verrattuna kiljotiina vaarakin pienempi.

Saa siitä toki turvallisemman, eritasolle, esim tunnelli, mutta tuo tuollaisena tavanomaista paljon turvallisemmalta vaikuttava.
 
Tuo Helsingin poliitikkojen sekoilu omasta päästä keksittyjen väistämissääntöjen kanssa loppuu varmasti ennemmin tai myöhemmin. Surullista on toki se, jos tarvitaan varoittavana esimerkkinä yksi ruumis, kun joku jää auton tai sporan alle.

Tuossa siis taustalla Helsingin aiemmin keksimä hölmöntölväys uuden pikaraitiotien myötä, jolla pyritään nopeuttamaan raitioliikennettä. Suojatie, joka menee ajoväylien ja raitiotien yli, "katkaistaan" raitiotien kohdalla, jolla kohdalla jalankulkija muuttuukin väistämisvelvolliseksi. Linkatun uutisen tapauksessa kaupungin edustajat ovat ilmeisesti tajunneet, ettei kyseinen pilkkominen onnistu mitenkään luotettavasti, joten tuossa on yritetty ratkaista ongelma kilvittämällä suojatiellä kulkija väistämisvelvolliseksi mutta jättämällä suojatiemerkinnät paikalleen. Ikään kuin ajatus olisi että pyritään edelleen luomaan mielikuva autoilijoille, että heidän on väistettävä jalankulkijaa ja toisaalta jalankulkijalle viestitään että sinun kuuluu väistää raitiovaunua mutta ylitä myös ajotie varovasti, jos autoilijat eivät annakaan tietä.

On harhaanjohtavaa edellyttää jalankulkijaa väistämään paikassa, jossa on suojatie. Kyseessä on pahuksen epäselvä ja vaarallinen liikennejärjestely niin suojatietä käyttävän jalankulkijan kuin ajoneuvoliikenteenkin kannalta, poliisitarkastaja jyrähtää.
Jos olisin itse Helsingin poliisilaitoksen päällikkö tai poliisiylijohtaja niin tölväisisin Helsingin johtoa ja jollen nyt aivan vaatisi heitä tulemaan puhuteltavaksi Pasilaan tai Poliisihallitukseen, niin vähintään esittäisin kutsun tulla keskustelemaan valitun ratkaisun vaarallisuudesta.

Käytännössähän jos tuollaisen viritelmän haluaa tehdä, se on tehtävä tässä ketjussa ylempänä kuvatusti Seinäjoen malliin, eli ajoväylien ja raitiotien ylityskohdat eivät ole kohdakkain, vaan aitojen avulla katkaistaan linja ja siirretään raitiotien ylityskohta hieman sivuun. Tuo näyttää hyvin fiksulta ja toimivalta ja rajoittaa varmasti myös wannabe-pyöräilijöiden kamikazesyöksyilyä suojatielle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi varmaan ole tarkoituksella noin. Suojatiemerkinnät vaan jääneet raapimatta pois. Tyypillistä sekoilua.

Olishan se kiva, jos toimittaja koittaisi selvittää kuka on vastuussa ja mitä liikenteen vaarantamisesta pitäisi seurata.
 
Video on varmaan Saksassa kuvattu joten onhan se vähän hölmöä soitella perään ja syytellä kaahailusta
Jutussa oli linki aijempaan juttuun sankarin kohelluksesta, joka ilmeisesti Suomessa. Mutta ajo tuossa missä ajoi, niin vaikea tuosta plussa pisteitä saada.

Mutta jos Saksassa sählännyt, niin linkin lainaus hänen vanhoista sanomistaan
liikennehäiriöitä aiheuttavista ”alikehittyneiden maiden kansalaisista”.
(Lähde siis tämä il.fi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 400
Viestejä
4 975 903
Jäsenet
79 760
Uusin jäsen
Tammuska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom