Ero on siinä että ylinopeus on täysin spekulatiivinen rike. Jos olisi tapahtunut. Mutta ei tapahtunut. Toisessa tapahtui. Miksei se ole aina törkeää kun joku jää alle? Jos ylinopeus vaikuttavana tekijänä niin se siihen lisäksi. Mutta mielestäni on aika törkeää ajaa toisen päältä, vaikka menisi kuinka hitaasti.
Liikenne turvallisuuden kannalta ei ole kovin tehokas jos rankaistaan vain jos onnettomuus, mutta ei rangaista jos rikkoo sääntöjä.
Eli jos ilman rangaistusta pelkoa voi ajella mielin määrin törkeätä ylinopeutta, päihtyneenä jne. mutta jos sattuu onnettomuus, niin siitä rangaistaan kovemmin. Se on vähän liianmyöhäistä kun vahinko tapahtunut.
Mutta mielestäni on aika törkeää ajaa toisen päältä, vaikka menisi kuinka hitaasti.
Jos liikenteessä autolla meinaa olla niin siinä on aina se riski että sattuu onnettomuus.
Jos lähestys suojatietä varovaisesti ja tarkkaavaisesti ja siitä huolimatta jää huomaamatta väistämis velvollisen enemmän tai vähemmän lujaa liikkuva ajonevo ja sen kuljettaja jää alle, hitaasti ajaessa vammatkin todennäköisesti pienemmät. Minusta ei kuullosta tärkeältä, ei välttämättä rangaistavaa.
vs se että ajat törkeää ylinopeutta jolloin itse et voi havoinnoida kuin kapeasti , ei aikaa reakoida, ja lisäksi tappavampi. Muilla liikkujilla sama, havainto aika pieni, ei ehkä lainkaan, ei aikaa reakoida, ja tappava.
Törkeä ylinopeus on vähän kuin pimeällä kadulla amuskelua.
Tänään kävi parkkialueella läheltäpiti tilanne ja kaveri oli omasta mielestään oikessa kun kurvasi vielä eteen. Ajoi parkkiruutujen läpi, minä olin jo niisanotulla pääväyläällä. Tuli kyllä oikealta mutta parkkiruutujen läpi ajaen. Eikös parkkiruudusta lähtiessä väistetä kaikkia?
Parkkiruudusta tullut väistää, toki jos näkee jonkun hiljentämättä tulevan niin varoa pitää.
"Minä olin jo" kuvaus toi mieleen että tulitko itsekkin juuri parkkiruudusta, ja meinasit osua kurvailian kylkee.
Siis en tarkoita että olisit mokannut, vaan luon mielikuvaa tilanteesta.