Ajotavat ja liikennesäännöt

Ajetaan selkeesti eri liikenteessä. Ite näen huomattavan paljon niitä kuskeja jotka ei uskalla moottoritielle liittyessä tai siellä ajaessa ajaa lähellekään rajoitusnopeutta mutta taajamassa kolmenkympin alueella samat kuskit vetää ihan surutta kuuttakymppiä.
Kyllä ja mä olen ehdottomasti sitä mieltä että poliisin pitää tuollaiseen puuttua, sanotaan näin, että sama se jos kehällä tai motarilla ajaa 10-20km/h ylinopeutta, mutta 30 alueella 5km/h on jo liikaa.
 
Espoon Länsiväylällä on monta kaistaa rinnakkain. Nimetään kaistat vasemmalta oikealle esimerkiksi 1, 2, 3 ja 4. Kaistojen 1 ja 3 ajoneuvot haluavat liittyä kaistalle 2, jossa on tilaa, ja molemmat näyttävät suuntavilkkua. Koska ajoneuvot eivät voi ängetä tismalleen samaan tilaan kaistalla 2, kumman ajoneuvon tulee väistää tässä tilanteessa?
 
Espoon Länsiväylällä on monta kaistaa rinnakkain. Nimetään kaistat vasemmalta oikealle esimerkiksi 1, 2, 3 ja 4. Kaistojen 1 ja 3 ajoneuvot haluavat liittyä kaistalle 2, jossa on tilaa, ja molemmat näyttävät suuntavilkkua. Koska ajoneuvot eivät voi ängetä tismalleen samaan tilaan kaistalla 2, kumman ajoneuvon tulee väistää tässä tilanteessa?
Tasapeli. Kumpikin varmistaa, ettei aiheuta vaaraa tai turhaa haittaa.
 
Tasapeli. Kumpikin varmistaa, ettei aiheuta vaaraa tai turhaa haittaa.
Toisen pitää mennä ensin, jotta homma toimisi. Todellisessa elämässä olen missannut yhden rampin tälläisessä tilanteessa, koska myös toinen samalle keskikaistalle liittyjä jäi odottamaan, liitynkö minä kaistalle vai en.
 
Tilanne on vähän sama kuin jos tasa-arvoisessa risteyksessä ollaan pattitilanteessa, jossa jokaisella on joku väistettävä. Jonkun vaan on mentävä. Esimerkin tilanteessa (lähtökohtaisesti, kokonaistilanne huomioiden) painaisin joko hieman kaasua ja lähtisin vaihtamaan ensimmäisenä tai sitten ottaisin vilkun pois merkiksi siitä, että annan tilaa toiselle.
 
Oli turvallinen olo ajella moottoritiellä. Vajaan sadan metrin matkalla on uutta asfalttia jonka kohdalla ei ole kaistamerkintöjä niin nopeusrajoitusta on tiputettu normaalista alaspäin sataseen noin 8 kilometrin matkalle. Säännöt toki sanovat, että ei saa olla yli satasen rajoitusta jos tiemaalaukset puuttuvat ja kun vaihtuvien merkkien väli nyt sattuu olemaan tuo 8 kilometriä eikä kukaan viitsi mokoman takia enää viedä irtotikkareita tien varteen niin eihän sille muita vaihtoehtoja ole.
 
Oli turvallinen olo ajella moottoritiellä. Vajaan sadan metrin matkalla on uutta asfalttia jonka kohdalla ei ole kaistamerkintöjä niin nopeusrajoitusta on tiputettu normaalista alaspäin sataseen noin 8 kilometrin matkalle. Säännöt toki sanovat, että ei saa olla yli satasen rajoitusta jos tiemaalaukset puuttuvat ja kun vaihtuvien merkkien väli nyt sattuu olemaan tuo 8 kilometriä eikä kukaan viitsi mokoman takia enää viedä irtotikkareita tien varteen niin eihän sille muita vaihtoehtoja ole.

Ei näissä säännöissä olekaan mitään logiikkaa tai järkeä.

Jos satasen tiellä puuttuu kaistamerkit (tuusulan moottoritie) niin siellä oli myös alennettu nopeutta, sama kehällä, taas mentiin hiljempaa :facepalm:

Kaikista parasta näissä on se, että kun uusi asfaltti on saatu laitettua kahdessa-kolmessa viikossa, menee kuukausi ennen kuin saadaan kaistamerkit kuntoon ja siitä viikko ennen kuin joku muistaa käydä muuttamassa nopeusmerkit.

Sitten ihmetellään kun kukaan ei noudata nopeusmerkintöjä.
 
Ei näissä säännöissä olekaan mitään logiikkaa tai järkeä.

Jos satasen tiellä puuttuu kaistamerkit (tuusulan moottoritie) niin siellä oli myös alennettu nopeutta, sama kehällä, taas mentiin hiljempaa :facepalm:

Kaikista parasta näissä on se, että kun uusi asfaltti on saatu laitettua kahdessa-kolmessa viikossa, menee kuukausi ennen kuin saadaan kaistamerkit kuntoon ja siitä viikko ennen kuin joku muistaa käydä muuttamassa nopeusmerkit.

Sitten ihmetellään kun kukaan ei noudata nopeusmerkintöjä.
Muistelisin, että tässä oli myös joku juttu uudella asfaltilla koskien sen liukkautta sateella, jotakin öljyjä nousee pintaan tms ja vaatii aikaa että se asettuu kunnolla tms ja sen takia alennettu rajoitus voi olla pitkäänkin:hmm: .
On kyllä myös niitä oikeasti ihan valmiita työmaita, joille se vanha merkki vaan on unohtunut.
 
Tätäkin olisi helppo korjata, jos tahtoa olisi. Toki osa on niin kovapäistä porukkaa että eivät usko, mutta kovemmilla sanktioilla varmasti saisi jotain parannusta aikaan.
– Yksi suurimmista huolenaiheista on se, että opetuslupa myönnetään käytännössä ilman että opettajan tietotasoa arvioidaan millään tavalla.

Liitto viittaa tutkimukseen, jonka mukaan opetusluvalla kortin saaneet 17–18-vuotiaat pärjäävät liikenteessä huonommin ja ajavat piittaamattomammin kuin autokoulun käyneet.

Lisäksi vuosittain lähes 5 000 ajokoetta joudutaan keskeyttämään erilaisten puutteiden takia, liitto sanoo.

Itse näkisin parannuksina esim:
-Poikkeuslupalaisille aina vaatimus käydä autokoulu. Tai sitten vaihtoehtoisesti opetusluvan saisi vain autokoulun käymällä. Tällä pystyttäisiin toivottavasti ainakin vähän seuraamaan sitä, ettei mahdollinen asennevamma periydy vanhemmilta lapsille, kuten yllä oleva tulos vähän kielii.
-Yli liikennevirhemaksun menevästä rikkeestä tai esim. kahdesta ylinopeudesta alaikäisenä seuraisi automaattisesti ajokortin mitätöinti, määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan ja vuoden viive uuden ajokortin saamiseen, eli ajokortti olisi mahdollista saada takaisin vasta 19-vuotiaana
-Kahdeksankympin lätkä alaikäisille
 
Tätäkin olisi helppo korjata, jos tahtoa olisi. Toki osa on niin kovapäistä porukkaa että eivät usko, mutta kovemmilla sanktioilla varmasti saisi jotain parannusta aikaan.


Itse näkisin parannuksina esim:
-Poikkeuslupalaisille aina vaatimus käydä autokoulu. Tai sitten vaihtoehtoisesti opetusluvan saisi vain autokoulun käymällä. Tällä pystyttäisiin toivottavasti ainakin vähän seuraamaan sitä, ettei mahdollinen asennevamma periydy vanhemmilta lapsille, kuten yllä oleva tulos vähän kielii.
-Yli liikennevirhemaksun menevästä rikkeestä tai esim. kahdesta ylinopeudesta alaikäisenä seuraisi automaattisesti ajokortin mitätöinti, määräys suorittaa koko autokoulu uudestaan ja vuoden viive uuden ajokortin saamiseen, eli ajokortti olisi mahdollista saada takaisin vasta 19-vuotiaana
-Kahdeksankympin lätkä alaikäisille
Ilmeisesti näissä uutisoinneissa pintapuolista tarinankertojan viestin läpipäästämistä sellaisenaan.

Mutta kehittää tuota kannattaa, 17v lupaa rajoittaa, siitä suunnitelmia onkin, jos ei tarvetta yöajoon, niin sellaisilla voisi olla lupa ajaa vain päivisin, ja perus ajatus se että ajolupa niihin ajoihin millä sitä hakemusta perusteltu.

80 lätkä, siis 80 rajoitus ja siitä merkki, aikanaan se nuorilta kuskeilta poistettiin, etu/haitta ei kohdanneet, mites sellainen että poikkeusluvalla ajavan pitäisi rekisteröidä ajoneuvot millä ajaa, tekniseen valvontaa apuja.

Kannatan kuskikohtaista kattonopeutta, ja sitä että jos pahempi moka, tai jos toistuvia rikkeitä, niin mahdollisuus poikkeusluvan peruutuukseen.

Opetuslupaan en noin kovia tiukennuksia, vaan enemmän tuon artikkellin mukaan, suorittaa testit millä osoittaa osaaminen, kirjallinen, ja ihan pohdittava idea että ajokoe, joka siis opetusluvan ajokoe, mikä vähän monipuolisempi kuin perinteinen ajokortin saamiseen vaadittu.

Kyvyt lupa prosessi riittäisi silloin jos "oppilas" opetuslupa harjoittelun lisäksi olisi autokoulun opetuksessa. Ajatus se että opetusluvalla saisi niitä ajotunteja reilusti, ennenkuin pääsee yksin luvalla rattiin.

Sitä en tiennyt että opetuslupa autoa ei tarvitse katsastaa., kannatan katsastus vaatimusta ainakin tuossa ensimmäisessä.
 
Ei 17v tarvitse alunperinkään auton ajokorttia. Onhan se jo monessa muussakin asiassa huomioitu, että 18v katsotaan vasta kypäsksi esimerkiksi äänestämään jne. Lisäksi huono perustella tuota nimikkeellä "poikkeuslupa", kun sen tällä hetkellä saa käytännössä jokainen, joka (jonka vanhemmat) edes hitusen omaa mielikuvistusta hakemuksen täyttämiseen. Ikäluokassa yksilökohtaisia kypsyyseroja on aina, mutta se ei liity tähän.
Kun nyt kuitenkin löysä on jo housussa, eikä omaa mokaa voida myöntää, vähintä mitä tehdä olisi kieltää ilta ja yöajo kokonaan tuolla teinikortilla. Kun hakemuksissa kuitenkin yleensä perustellaan kortin tarvetta koulu tai harrastusmahdollisuuden tarpeella, ei ole mitään tarvetta ajaa esim klo 7.00-19.00 välin ulkopuolella.
 
Ei 17v tarvitse alunperinkään auton ajokorttia.

Tästä varmaan moni nuori ja vanhempi eri mieltä.


Onhan se jo monessa muussakin asiassa huomioitu, että 18v katsotaan vasta kypäsksi esimerkiksi äänestämään jne.

Mailmalla auton ajokorttia voi saada nuorempanakin, jossain varmaan vanhempanikin, jossain ollut sukupuolirajoituksiakin.
Jos ihan kehitys kypsyyttä haetaan niin jos ei mennä reilusti yli kaksikymppisen puolelle, niin jonkinlainen kompromissi se ikäraja on.
15v mahdollista hankkia ajolupaa joillekkin ajoneuvoille ihan ilman poikkeuslupaa.

Lisäksi huono perustella tuota nimikkeellä "poikkeuslupa", kun sen tällä hetkellä saa käytännössä jokainen, joka (jonka vanhemmat) edes hitusen omaa mielikuvistusta hakemuksen täyttämiseen. Ikäluokassa yksilökohtaisia kypsyyseroja on aina, mutta se ei liity tähän.
Riippuen miten tuota kehitetään, jos mennään kaikkia koskeviin rajoituksiin, aika, nopeus, ym, niin voisi olla ilman poikkeuslupaa. Jos halutaan jättää tarvepohjaisuus, ja tarpeen mukaan rajoituksia, niin sitten "poikkeuslupa" kuviolla jatkaa.


Kun hakemuksissa kuitenkin yleensä perustellaan kortin tarvetta koulu tai harrastusmahdollisuuden tarpeella, ei ole mitään tarvetta ajaa esim klo 7.00-19.00 välin ulkopuolella.

Jos tarve koulu, opiskelu, niin osa varmaan pärjää tuolla aika ikkunalla, jos ei pitkiä matkoja, ja opiskeluun ei liity sen 8-17 ulkopuolella tarvetta.
Mutta osalla voi tarve tulla opiskelussakin tuon ulkopuolella, ja juuri sen takia tarvii korttia kun julkiset ei rullaa. Toinen tarve on juurikin harrastukset, varsinkin tavoitteellinen urheilu, niin mennään herkästi juurkin tuon aika ikkunan ulkopuolella ja juurikin se lisää sitä tarvetta.

Mutta kannatan kyllä ns yökieltoa, jos mennään kaikkia koskevalla yhtenäisellä rajalla, niin katsoa mitkä on tarpeet ja katsoa mitkä ovat riskiaikaa. Mielikuva että ne pahimmat onnettomuudet pikkutunneilla, 22:00 asti monella tarvetta, aamulla klo 6:00 osan liikkeessä ehkä täytyy olla perillä.

Auton ajokortista puhuttaessa muistettava se että jos nuori loukkaa itsensä autolla, niin ilman auton ajokorttia se loukkaa jollain muulla. Yksi rajoitus kohde voisi olla myös matkustaja määrä, jos tarvii treeneissä käyntiä varten, niin tarviiko kuskata muita ihmisiä jos ei ole kimppakyyti treeneihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 464
Viestejä
4 820 559
Jäsenet
78 108
Uusin jäsen
FIno

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom