Ajotavat ja liikennesäännöt

Näitä piisaa, jotka ajelee 120 oikealla, mutta kun menevät rekan rinnalle -> nopeus tippuu 105, koska pelottaa ja on vaarallista ja … ja pitäs vaan vaihtaa auto taksiin.

Noiden henkilöiden henkisestä vajaavaisuudesta kertoo myös se että vauhti ylipäätään voi tippua tuollaisessa tilanteessa. Jokainen normaali ihminen käyttäisi vakkaria ja vauhti pysyisi siinä 120km/h, vaikka rekka vähän pelottaisikin.

Samaan aikaan autoihin tungetaan ns. vitusti tekniikkaa kun nykyisetkin on täyttä utopiaa. Vaimon sisko ei osaa käyttää autossaan vakkaria vaikka tein hänelle hänen omalla autollaan videonkin sen käytöstä. Ja appiukko ei saa edes kellonaikaa asetettua. Entinen työkaveri kertoi että vakkaria ei kannata käyttää jos ei ole vähintään 100km suoraa pätkää edessä eli ei ikinä. Ei vaan voi ymmärtää...
 
Viimeksi muokattu:
Noiden henkilöiden henkisestä vajaavaisuudesta kertoo myös se että vauhti ylipäätään voi tippua tuollaisessa tilanteessa. Jokainen normaali ihminen käyttäisi vakkaria ja vauhti pysyisi siinä 120km/h, vaikka rekka vähän pelottaisikin.

Samaan aikaan autoihin tungetaan ns. vitusti tekniikkaa kun nykyisetkin on täyttä utopiaa. Vaimon sisko ei osaa käyttää autossaan vakkaria vaikka tein hänelle hänen omalla autollaan videonkin sen käytöstä. Ja appiukko ei saa edes kellonaikaa asetettua. Entinen työkaveri kertoi että vakkaria ei kannata käyttää jos ei ole vähintään 100km/h suoraa pätkää edessä eli ei ikinä. Ei vaan voi ymmärtää...

Nämä samat idiootit ei kykene moottoritiellä ajamaan 120km/h, vaan ajellaan vasenta kaistaa 110gps, mutta kun tulee 80 alue kehällä, niin roikutaan metrin päässä puskurissa valot vilkkuen ja mennään torvi pohjassa mielenosoitusten kera oikealta ohi (mikä muuten on ihan sallittua kehällä) kun nopeutta itsellä gps 86km/h.
 
Näitä piisaa, jotka ajelee 120 oikealla, mutta kun menevät rekan rinnalle -> nopeus tippuu 105, koska pelottaa ja on vaarallista ja … ja pitäs vaan vaihtaa auto taksiin.
Tätä en ole kyllä itsekään koskaan ymmärtänyt. Vakkarilla tulee käytännössä aina isoilla teillä ajettua, mutta rekkaa ohitettaessa saatan vähän tilanteen mukaan polkaista jopa hiukan lisää vauhtia, jotta sen rinnalla ei tarvitse olla kauaa. Vesisateella se rekka nostattaa aikamoisen vesisumun siihen rinnalle, ja kuivallakin siinä rekassa on aika paljon henkilöautoa enemmän pyöriä, josta saattaa lentää kiviä ilmaan. Ja näkyypä maanteiden varsilla vähän väliä räjähtäneitä renkaankappaleitakin. Kaiken järjen mukaan siitä rekastahan siis luulisi haluavan ohi mahdollisimman nopeasti, mutta ilmeisesti sitten ei.
 
Mikäs se olikaan vaatimus "pyöräilijälle" joka ajaa kevyen liikenteen väylillä vähintään mopon vauhtia, kilpeä ei näytä olevan missään ja eipä niitä polkimiakaan löydy koko keksinnöstä. Joku itse rakennettu "chopper" - tyylinen sähköpyörä kyseessä. Aiheuttaa ajoittain tilanteita kelvillä, kun ei tosiaan paljon välitä varoa muita liikkujia ja jollain nappikaasulla ajelee, polkimia en ole pyörässä nähnyt lainkaan.
Jos se kulkee polkematta mopon vauhtia se on mopo. Jos se kulkee kovempaa, se on moottoripyörä. Paikka tiellä pitää valita ajoneuvoluokan mukaan: jalkakäytävä, pyörätie, ajorata.
 
Korkeimmasta oikeudesta on kaksikin ennakkotapausta, joissa pysäköintialueella tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntöjen mukaisesti oikealta tulevaa väistetään ja silti osa porukkaa on kovin sitä mieltä että ei kun tässä kohtaa väistämissääntö menee aivan päinvastoin.

En ainakaan itse uskalla parkkialueilta parkkipaikkaväyliltä tuikata kokoojaväylälle etuajo-oikeutettuna, kun aivan liian monella on käsitys, että se kokoojaväylä on muka joku vitun pääväylä ja heillä on näin ollen etuajo-oikeus.
 
Korkeimmasta oikeudesta on kaksikin ennakkotapausta, joissa pysäköintialueella tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntöjen mukaisesti oikealta tulevaa väistetään ja silti osa porukkaa on kovin sitä mieltä että ei kun tässä kohtaa väistämissääntö menee aivan päinvastoin.

En ainakaan itse uskalla parkkialueilta parkkipaikkaväyliltä tuikata kokoojaväylälle etuajo-oikeutettuna, kun aivan liian monella on käsitys, että se kokoojaväylä on muka joku vitun pääväylä ja heillä on näin ollen etuajo-oikeus.
Tuo "pääväyläkokemus" näkyy muuallakin, kuten eräillä 30:n alueilla kotikulmillani. Menen parkkipaikoilla itsekin varovaisesti, mutta yritän kyllä viimeiseen saakka pitää kiinni oikealta tulevan oikeudesta ja torvi soimaan sitten vielä tarpeen vaatiessa. Näin toimien tulee ehkä aiheutettua selvästi tarpeellista sääntöjen googlausta siellä toisen ratin takana.

Parkkipaikoilla yhä useammin ruuduista tulijat kokevat olevansa jotenkin oikeutettuja tuuppaamaan perse edellä eteen, mikä on kyllä todella hämmentävä ja mielestäni uudehko ilmiö. Ja siis ihan silmästä silmään näissä usein näkee kuskin, mutta sieltä se vaan yrittää tulla.
 
Tuossa Tampereen paikassa, josta eka juttu oli, ei näytä tulevan P-merkkiä vastaan, jos ajaa tuota "kokoojaväylää" pitkin. Kuitenkin ainakin toimittajan mukaan molemmat autot olivat "kiistatta" pysäköintialueella.

 
Tuossa Tampereen paikassa, josta eka juttu oli, ei näytä tulevan P-merkkiä vastaan, jos ajaa tuota "kokoojaväylää" pitkin. Kuitenkin ainakin toimittajan mukaan molemmat autot olivat "kiistatta" pysäköintialueella.

No eipä ole virallisia P-merkkejä noissa väliköissäkään.
 
Tuo "pääväyläkokemus" näkyy muuallakin, kuten eräillä 30:n alueilla kotikulmillani. Menen parkkipaikoilla itsekin varovaisesti, mutta yritän kyllä viimeiseen saakka pitää kiinni oikealta tulevan oikeudesta ja torvi soimaan sitten vielä tarpeen vaatiessa. Näin toimien tulee ehkä aiheutettua selvästi tarpeellista sääntöjen googlausta siellä toisen ratin takana.
Linkissä mainitusta kolari jutusta oli aiemmin postaus oikeus ketjussa. Eli jos poliisit lätkii sakkoja sen vanhan yleisen käsityksen ja tavan mukaan, niin parkkipaikka alueilla joutuu sitten kaikki ajaan sen mukaan että väistämisvelvollinen ei väistä. Ilmeisesti vielä 2000 luvulla on "opetettu" tuohon väärään tapaan. ja tietenkin sitten paikalliset käytännön tavat.

Ja välillä nuo tilanteet ratina takana on todella epäselviä, tai näyttää väärältä, eli jos joku kirjoittelee sakkolappuja, niin kannattaa tarkistaa miten se tuossa kohtaa, tai tarkistaa ennenkuin alkaa makselaan toisen vahinkoja. Kadut ja pysäköintialueet ei siellä asfaltilla aina erotu. Kuvaaminen, ja tarkat paikkatiedot talteen.

Parkkipaikoilla yhä useammin ruuduista tulijat kokevat olevansa jotenkin oikeutettuja tuuppaamaan perse edellä eteen, mikä on kyllä todella hämmentävä ja mielestäni uudehko ilmiö. Ja siis ihan silmästä silmään näissä usein näkee kuskin, mutta sieltä se vaan yrittää tulla.

Peruutusvalo on hyvä, se on automaattinen ja usein toimii, eli tosin jos sieltä ruudusta on itse peruuttaen lähdössä niin ei sitä pakkia kannata pistää päälle, ennenkuin alkaa peruuttaan. ja jos on jo ollut aloittamassa ja haavitsee toisen, niin pakki pois niin toinen tietää että on havaittu.

Jos sieltä ruudustä joku yllättäen peruuttamassa etukulmaan, kylkeen, niin se taitaa olla jo tilanne missä taajamassa sitä äänimerkkiä kuuluu käyttää.
 
No eipä ole virallisia P-merkkejä noissa väliköissäkään.
Siis nykyäänkö ei ole P merkkejä?, tuosta Tampereen tapauksesta oli keskustelua toisessa ketjussa (alla linkki/lainaus), missä yhden katukuvan mukaan ei ole tuossa kohtaan, vanhempian mukaan on.

Tarinassa vähän hämäsi se että itse tapahtumapaikalta ei ole kuvia, vaan kuvitus kuvat ovat ihan muualta, niin kiinnostaa että mitä siellä oikeasti on. Ja vähän sekin että millainen kolari, ja saiko toinen osapuoli lappua.

Edit, siis olikin puhe eri risteyksestä, alla olevassa mietin sitä tuleeko se oikelta tullut P merkeillä merkatulta alueelta P merkin takaa. 2014 katukuvassakaan ei ole tuossa Kaama nimimerkin risteyksessä P merkkiä, mutta se ei kai nyt ole pointti, kun kolari ei siinä.

Tästä ei käy ilmi, kuinka kovalla nopeudella tuo oikealta tullut auto on tullut, mutta tässä siis poliisi sakottanut oikealta tullut henkilöä pysäköintialueella, jossa risteykset ovat lähtökohtaisesti tasa-arvoisia, eikä niitä tässäkään tapauksessa oltu esim. kärkikolmiolla määritelty eriarvoisiksi.


Tästähän on kaksikin KKO:n ennakkopäätöstä vuosilta 1989 ja 2021, joissa molemmissa päätöksissä KKO toteaa pysäköintialueen sisäisten ajoväylien olevan tasa-arvoisia. Vuoden 1989 päätöksessä lopputulema oli, että kokoojaväylää ajanut henkilö jätti noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan ollen näin ollen syyllinen tapahtuneeseen kolariin. Tuossa vuoden 2021 tapauksessa lopputulema oli sama väistämisvelvollisuuden kannalta, mutta oikealta tullut autoilija jätettiin edelleen tuomituksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, syystä että hän ajoi tilanteeseen nähden liian suurella nopeudella.

Itse en ainakaan koskaan uskalla suorilta tuikata parkkiruutujen välistä kokoojaväylälle, koska olen huomannut liian monella autoilijalla olevan käsityksen, että tuo kokoojaväylä on jonkinsortin "pääväylä" ja näin ollen etuajo-oikeutettu.

Poliisitarkastajan kommentti asiaan:
Jutun kuvitus ihan muualta, mitähän merkkejä tuolla oikeasti ollut.
Etsin Googlella, niin ilmeisesti tämä prisma. Google, katunäkymä, kuva on vuosia vanha(*, ja ei välttämättä pidä paikkansa, mutta tuossa siis P merkki ja oikealta tuleva tulisi parkkipaikalta.
kuva_2025-04-27_101330173.png
Mutta kauempaa 2024 katunäkymä, niin näyttää että tuo P merkki olisi rapsittu, tai sitten tippunut.
kuva_2025-04-27_103428868.png

Linkkisi jutussa ei lappuun ollut kirjoitettu / vedottu merkkiin ajoneuvon sijoitus pysäköintipaikalla, eikä P merkkiin (joten ehkä ne puuttuu pysyvästi).

No poliisit nyt kirjoittelee mitä kirjoittelee, jos mennään jutun tarinan mukaan

Kaksi autoa kolaroi tamperelaisen Prisma-marketin pysäköintialueella. Vasemmalta tullut auto törmäsi oikealta, parkkiruutujen väliseltä väylältä, tulleeseen autoon.


Paikalle saapunut poliisipartio katsoi oikealta tulleen auton kuljettajan syylliseksi. .....

Perusteluksi ratkaisulleen poliisi oli kertonut liikennemerkin E4.2, jonka nimi on ”ajoneuvojen sijoitus pysäköintipaikalla”.

Eli tuon merkin lisäksi tarina luo mielikuvaa että vasemmalta tullut törmäsi oikealta tulleeseen, siitä ei selvinnyt törmäsikö vasempaan etukulmaan, van enemmänkin konttiin. Mutta jos ei molemmille ole lappua annettu, niin noin kerrottuna vasemmalta tullut päälleajaja maalikkona se ensimmäinen saaja olisi. (varsinkin kun tarinan mukaan väistämisvelvollinen)

Parkkisella tasa-arvoisissa, varsinkin kohdissa missä tullaan oikealta kokoomaväylälle niin varmistetaan että vasemmalta tuleva todella väistää.

Linkin tarina ei kertonut miten vakuutusyhtiö asiaan suhtautu, sakon saaneen vakuutusyhtiö tuskin makselee automaattisesti toisen puolen vahinkoja jokin poliisin lapun perusteella.

(*
Parkkipailatakin näyttää olevan katunäkymä kuvia, mutta ne vanhempia ja niissä tietöitä, joiden jälkeen voinut tulla muutoksia. Tuo tuorein kuva, yritin arpoa onko se P merkin puuttuminen kuvan käsittelyä, vai puuttuuko se. kiinnitys raudoilta näyttää, niin oletan että puuttuu ja sopii tarinaa.
 
Viimeksi muokattu:
Linkissä mainitusta kolari jutusta oli aiemmin postaus oikeus ketjussa. Eli jos poliisit lätkii sakkoja sen vanhan yleisen käsityksen ja tavan mukaan, niin parkkipaikka alueilla joutuu sitten kaikki ajaan sen mukaan että väistämisvelvollinen ei väistä. Ilmeisesti vielä 2000 luvulla on "opetettu" tuohon väärään tapaan. ja tietenkin sitten paikalliset käytännön tavat.

Ja välillä nuo tilanteet ratina takana on todella epäselviä, tai näyttää väärältä, eli jos joku kirjoittelee sakkolappuja, niin kannattaa tarkistaa miten se tuossa kohtaa, tai tarkistaa ennenkuin alkaa makselaan toisen vahinkoja. Kadut ja pysäköintialueet ei siellä asfaltilla aina erotu. Kuvaaminen, ja tarkat paikkatiedot talteen.



Peruutusvalo on hyvä, se on automaattinen ja usein toimii, eli tosin jos sieltä ruudusta on itse peruuttaen lähdössä niin ei sitä pakkia kannata pistää päälle, ennenkuin alkaa peruuttaan. ja jos on jo ollut aloittamassa ja haavitsee toisen, niin pakki pois niin toinen tietää että on havaittu.

Jos sieltä ruudustä joku yllättäen peruuttamassa etukulmaan, kylkeen, niin se taitaa olla jo tilanne missä taajamassa sitä äänimerkkiä kuuluu käyttää.
Ei kaikissa autoissa ole peruutusvaloa.
 
Eikös se kaikissa vuoden 84 käyttöön otetuissa ole. Tokihan ei-autoja on tuon päälle joten teknisesti ottaen "kaikissa" ei ole, mutta sanotaanko että aika harvinaista niiden puute autoissa alkaa olla.
 
Ei kaikissa autoissa ole peruutusvaloa.
Hyvä nosto, olen pitänyt sitä henkilöautoissa niin vakiokamana että en edes ajatellut että se joltain puuttuisi, tai että sen mahdollista puutetta autoa ajaessa (peruuttaessa) tullut miettineensä.

Jos joku sellaisella ajelaa, niin saa sitten peruutella entistä varovaisemmin, ja turha ihmetellä jos ei tilaa saa helposti.
 
Peruuttaessa monesti vilkku näkyisi paremmin, kuin peruutusvalo. Näyttää vaan unohtuvan vielä kertaluokkaa useammin, kuin eteenpäin kuljettaessa.
 
Peruuttaessa monesti vilkku näkyisi paremmin, kuin peruutusvalo. Näyttää vaan unohtuvan vielä kertaluokkaa useammin, kuin eteenpäin kuljettaessa.
Vilkulla ei yhtä selkeästi varoita ajosuunnasta, jos havaitset jonkin auton peruutusvalo päällä ja vilkku päällä, ja on peruuttamassa ja hän sammuttaisi vain vilkun ja jättää peruutusvalon päälle , niin kyllä se varoittaa siitä peruuttamisaikeesta edelleen. Jos hänellä ei ole peruutusvaloa lainkaan, niin se info jää uupuun.

Parkkipaikoilla se mitä kuljettaja vilkulla varoittaa ei aina ole ihan yhtä selkeää kuin maantiellä normi liikenteessä. Esim jos kuljettaja päättää pysäköidä oikealla puolella olevaan parkkiruutuun, niin hän voi vilkuttaa oikealle, tai vasemmalla (jos siirtää autoa ensin sinne päin ennen ruutuu peruuttamista.)
 
Parkkipaikoilla se mitä kuljettaja vilkulla varoittaa ei aina ole ihan yhtä selkeää kuin maantiellä normi liikenteessä. Esim jos kuljettaja päättää pysäköidä oikealla puolella olevaan parkkiruutuun, niin hän voi vilkuttaa oikealle, tai vasemmalla (jos siirtää autoa ensin sinne päin ennen ruutuu peruuttamista.)
Todetaan ensin etten itse yleensä peruuta ruutuun jos siinä lähistöllä on muita autoja liikkeessä, koska kokemus on osoittanut että ne muut eivät kuitenkaan ymmärrä aikeitasi ja voivat liikkua ihan yllättäviinkin suuntiin kun alat peruuttaa ruutuun päin.

Kuitenkin jos joskus muista huolimatta peruutan esim. oikealla olevaan ruutuun niin laitan vilkun oikealle toivoen kanssaliikkujien tajuavan mitä aion tehdä vaikka ensin käännänkin keulaa vasemmalle päin... Turha toivo ehkä, niinkuin sanoitkin niin ei ainakaan vilkkailla parkkialueilla aina kovin selkeää ole mitä kukakin aikoo tehdä.
 
Parkkipaikoilla yhä useammin ruuduista tulijat kokevat olevansa jotenkin oikeutettuja tuuppaamaan perse edellä eteen, mikä on kyllä todella hämmentävä ja mielestäni uudehko ilmiö. Ja siis ihan silmästä silmään näissä usein näkee kuskin, mutta sieltä se vaan yrittää tulla.
Tänään todistin päinvastaista tästä. V90 Volvo alkaa peruuttaa ruudusta ja havaitsee, kun takana Dacia kuljettaja lähtee ruudustaan eteenpäin ja kääntyy kulkusuunnassaan vasemmalle. Volvon kuljettaja on jo ehtinyt hieman tulla ruudusta ulos, mutta laittaa kuitenkin peruutusvalot pois. Dacia kuljettaja jostain järjenköyhästä syystä päättää kolauttaa Volvon takapuskuriin. Sitten kun itse olen siinä jumissa, enkä pääse omasta ruudusta pois, kun alkavat tuota selvittää, niin Dacia kuljettaja syyttää Volvokuskia, että peruutti hänen keulaansa. Kävin sanomassa, että mikäli tarvitsee todistajaa, niin voin Poliisille lausua, että oli kyllä Dacian kuljettaja se joka töhöili.
 
Kuitenkin jos joskus muista huolimatta peruutan esim. oikealla olevaan ruutuun niin laitan vilkun oikealle toivoen kanssaliikkujien tajuavan mitä aion tehdä vaikka ensin käännänkin keulaa vasemmalle päin... Turha toivo ehkä, niinkuin sanoitkin niin ei ainakaan vilkkailla parkkialueilla aina kovin selkeää ole mitä kukakin aikoo tehdä.
Itse vilkutan lähestyessä ja hidastaessa ruutuun päin mihin aioin mennä, sitten pysähdyn ja vaihdan vilkun suuntaan, mihin seuraavaksi käännän ja lopuksi vilkku siihen suuntaan mihin peruutan ruutuun.

Ei ole ollut mitään ongelmia kun vilkutan erikseen sekä aikeet että suunnat ja viestin sen lisäksi vielä nopeuden valinnoilla ne aikeet myös.

Tosin harvoin tuohon joutuu kun hoitaa ostokset ruuhka-aikojen ulkopuolella tai tilaa ostokset robottikuljetuksella kotiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 863
Viestejä
4 755 966
Jäsenet
77 372
Uusin jäsen
juubajuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom