Ajotavat ja liikennesäännöt

Suojatie liitty asiaan miten ?
Pakottaa pakukuskin pysähtymään toista autoa ohittaessa.
Mikään ei muuttunut uudessa tieliikennelaissa pyöräilijän väistämisvelvollisuuksien suhteen suojatietä tai pyörätien jatketta käyttäen ajorataa ylittäessä. Samalla tavalla pyöräilijät ovat vuosikymmeniä hyökkineet ajoradalle väistämisvelvollisina.


Juu ei saa. Tai saa, jos sattuu ehtimään livahtamaan pysähdyksen aikana, mutta pyöräilijän väistämisvelvollisuus ajorataa käyttäviä kohtaan ei katoa mihinkään.
Sinällään totta, mutta ei liity mitenkään aiheeseen. Pyöräilijän väistämisvelvollisuus johtuu tuossa kohtaa kärkikolmiosta, ei mistää ajoradalle tulosta, kun siellä ajetaan jo muutenkin.
 
Pakottaa pakukuskin pysähtymään toista autoa ohittaessa.

Sinällään totta, mutta ei liity mitenkään aiheeseen. Pyöräilijän väistämisvelvollisuus johtuu tuossa kohtaa kärkikolmiosta, ei mistää ajoradalle tulosta, kun siellä ajetaan jo muutenkin.
Olen kyllä näkevinäni, että pyöräilijä on puhtaamman lumen kohdalla, jonka oletan olevan kelviä. Joka tapauksessa, mikään tieliikennelaissa ei ole muuttunut myöskään kolmion takaa tullessa tuossa tilanteessa.
 
Olen kyllä näkevinäni, että pyöräilijä on puhtaamman lumen kohdalla, jonka oletan olevan kelviä. Joka tapauksessa, mikään tieliikennelaissa ei ole muuttunut myöskään kolmion takaa tullessa tuossa tilanteessa.
Minusta tossa kuorma-auto jarrutti väistääkseen pyöräilijää, jalankulkija oli vasta kääntymässä suojatielle päin, kun paku oli jo suojatiellä. Nopea tilanne ja hyvä muistutus, että jos et näe hiljennä varmuuden vuoksi.
Harvassa on ne kokeneet autoilijat, jotka eivät pakua vastaavassa tilanteessa koskaan olisi olleet (vauhdissa sitten eroja enemmän).
Onneksi tossa säikähdyksellä selvittiin.
 
Minusta tossa kuorma-auto jarrutti väistääkseen pyöräilijää, jalankulkija oli vasta kääntymässä suojatielle päin, kun paku oli jo suojatiellä. Nopea tilanne ja hyvä muistutus, että jos et näe hiljennä varmuuden vuoksi.
Harvassa on ne kokeneet autoilijat, jotka eivät pakua vastaavassa tilanteessa koskaan olisi olleet (vauhdissa sitten eroja enemmän).
Onneksi tossa säikähdyksellä selvittiin.
Minun näkemyksen mukaan taas kuorma-auto jarrutti pysähtyäkseen työmaalle. Tosin sillä ei ohittavan pakun näkökulmasta ole mitään väliä. Hyvin samannäköinen (eli mahdollisesti saman firman) nostolava-kuorkki/paku on pysähtyneenä ajoradan vasemmalla puolella, joka onkin sitten videon virhe numero 3.

Auto vielä nostolavan kanssa ihan pyörätien/jalkakäytävän tuntumassa ja työmaa on täysin rajaamatta.
 
Minun näkemyksen mukaan taas kuorma-auto jarrutti pysähtyäkseen työmaalle. Tosin sillä ei ohittavan pakun näkökulmasta ole mitään väliä. Hyvin samannäköinen (eli mahdollisesti saman firman) nostolava-kuorkki/paku on pysähtyneenä ajoradan vasemmalla puolella, joka onkin sitten videon virhe numero 3.

Auto vielä nostolavan kanssa ihan pyörätien/jalkakäytävän tuntumassa ja työmaa on täysin rajaamatta.
Saattoi olla jopa pysähtyneenä.
On tossa myös virhe 4.
Ei näe videolta selvästi, mutta jos oikein ymmärrän suojatie (kadussa maalattu näkyy kesällä on pyörätien jatke) on merkitty väärin.

TLL
"Suojatie merkillä E1
osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle. Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan."
(L3 on suojatiemaalus)

Onneksi tossa ei vahinkoa käynyt, hiljentäähän tossa olis pitänyt.
 
nostolava-kuorkki/ paku on pysähtyneenä ajoradan vasemmalla puolella, joka onkin sitten videon virhe numero 3
Miksi? Pitäiskö sillä olla puomit ympärillä? 2 nostokoriautoa ja kadulla jouluvalot tammikuun puolessa välissä niin tulossa niitä poistamaan 90% todennäköisydellä
 
Miksi? Pitäiskö sillä olla puomit ympärillä? 2 nostokoriautoa ja kadulla jouluvalot tammikuun puolessa välissä niin tulossa niitä poistamaan 90% todennäköisydellä
No eikös tuollaiset työmaat pidä aina rajata ettei sivulliset voi joutua esim. sinne nostokorin alle ja saada jotain päähänsä?
 
No eikös tuollaiset työmaat pidä aina rajata ettei sivulliset voi joutua esim. sinne nostokorin alle ja saada jotain päähänsä?
noiden jouluvalojen asennuksessa en koskaan ole nähnyt että liikenne katkaistaisiin kadulta sen ajaksi. En tiedä vaikuttaako että ne on kaupungin itseltään hakemia lupia ja jonku sähköfirman toteuttamia
 
Pakottaa pakukuskin pysähtymään toista autoa ohittaessa.
Hiljentää ainakin riittävästi, jos oletus että suojatien eteen ei ollut pysähtynyt muita ajoneuvoja.

Mutta yritäkö hän sanoa että koska tuossa on suojatie, niin jos aujoneuvo pysähtyy nelikaistaisella tiellä, niin sen jälkeen pyäräilijät saavat mennä kolmiontakaa suojatien reunaa (tai suojatietä). (tai jos tulivat jalkakäytävää pitkin suojatielle/tai sen reunaan).

Jos menivät suojatietä, niin onko heillä silloin lupaa ajaa suojatietä (siis juttujen mukaan tuossa ei ole mitään pyörtiäjatketta) Edit: osan mukaan on.

No myöhemmin tärkensit että heidän on väistettävä muutaliikennettä, sen ymmärrän että jos joku etuajooikeuttu luopuu oikeudesta niin sitten saa mennä jos ei muita väistettäviä. Mutta onko sillä suojatiellä väliä.

Minun näkemyksen mukaan taas kuorma-auto jarrutti pysähtyäkseen työmaalle.
Tuo hyvin mahdollista.


Pakukuski ei ollut riittävän hereillä, ja video alkaa vähän myöhään.
Se videosta selviää että pakukuski jarruttaa, kun ohittaa volkkarin, ilmeisesti vähän ennen alkanut raksuttaa, toki liikaa vauhtia jos ei pysty pysähtyyn suojatielle.

Voisin kuvitella että tuon tilanteen jälkeen on vähän aikaa tykyttänyt, useampaakin kuskia. mutta varsinkin paku ja pyörkuskeja.

Video on hyvä ja opettava, tiivistyy paljon asioita, jos miettii ihan turvallisuuden kannalta, eikä sitä kuka maksaa.

Vaikka tässäkin ketjussa toitotetaan että ripesti risteykistä ja valoista yli, niin pari varoittavaa esimerkkiä että vaarutuakin kannattaa.
 
noiden jouluvalojen asennuksessa en koskaan ole nähnyt että liikenne katkaistaisiin kadulta sen ajaksi. En tiedä vaikuttaako että ne on kaupungin itseltään hakemia lupia ja jonku sähköfirman toteuttamia
Niin, en tiedä. Mutta periaatteessa kai työturvallisuusmääräykset tuota vaatisi.
 
No eikös tuollaiset työmaat pidä aina rajata ettei sivulliset voi joutua esim. sinne nostokorin alle ja saada jotain päähänsä?
Joskus kai ihmiset ihan oma-aloitteisesti vältti tuollaisia vaaranpaikkoja, nykyään täytyy olla mellakkiaidat ja vartiat, tai muuten kaikki tunkee korilähelle, jopa alle.

Mutta joo moinpuolinen video, löytyykön vielä jotain muuta.
 
Joskus kai ihmiset ihan oma-aloitteisesti vältti tuollaisia vaaranpaikkoja, nykyään täytyy olla mellakkiaidat ja vartiat, tai muuten kaikki tunkee korilähelle, jopa alle.
No voit kaivaa tilastoja työtapaturmien ja liikenneonnettomuuksien määristä viimeisen 100 vuoden ajalta ja miettiä sitten pitääkö tuo väitteesi paikkaansa. :think:
 
Hiljentää ainakin riittävästi, jos oletus että suojatien eteen ei ollut pysähtynyt muita ajoneuvoja.

Mutta yritäkö hän sanoa että koska tuossa on suojatie, niin jos aujoneuvo pysähtyy nelikaistaisella tiellä, niin sen jälkeen pyäräilijät saavat mennä kolmiontakaa suojatien reunaa (tai suojatietä). (tai jos tulivat jalkakäytävää pitkin suojatielle/tai sen reunaan).

Jos menivät suojatietä, niin onko heillä silloin lupaa ajaa suojatietä (siis juttujen mukaan tuossa ei ole mitään pyörtiäjatketta) Edit: osan mukaan on.

No myöhemmin tärkensit että heidän on väistettävä muutaliikennettä, sen ymmärrän että jos joku etuajooikeuttu luopuu oikeudesta niin sitten saa mennä jos ei muita väistettäviä. Mutta onko sillä suojatiellä väliä.

Tuo hyvin mahdollista.


Pakukuski ei ollut riittävän hereillä, ja video alkaa vähän myöhään.
Se videosta selviää että pakukuski jarruttaa, kun ohittaa volkkarin, ilmeisesti vähän ennen alkanut raksuttaa, toki liikaa vauhtia jos ei pysty pysähtyyn suojatielle.

Voisin kuvitella että tuon tilanteen jälkeen on vähän aikaa tykyttänyt, useampaakin kuskia. mutta varsinkin paku ja pyörkuskeja.

Video on hyvä ja opettava, tiivistyy paljon asioita, jos miettii ihan turvallisuuden kannalta, eikä sitä kuka maksaa.

Vaikka tässäkin ketjussa toitotetaan että ripesti risteykistä ja valoista yli, niin pari varoittavaa esimerkkiä että vaarutuakin kannattaa.
Ei hiljentäminen riitä. Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto ja ajat sen ohi niin pysähdyt, et hiljennä vaan pysähdyt. Eikö tämän nyt pitäisi jo tässä vaiheessa olla päivänselvää aivan kaikille? Mikä tässä on aina niin vaikeaa, jos ei pysähdy niin mielestäni pitäisi tulla välitön ajokielto vuosiksi heti.

Jos joku antaa tietä niin sitten saa mennä vaikka vähän väärin meneekin, tärkein sääntö on kuitenkin se että et saa ajaa kenenkään päälle olit sitten kuinka tahansa oikeassa ja muut väärässä.

Jokin aika sitten oli uutisissa kuinka joku antoi tietä suojatien yli meneville ja ajoi päälle kun kävelijät olivat siinä suojatiellä, tuollainen olisi varmaan lähinnä tappo tai murha, riippumatta siitä millä ja miten sitä tietä ylitetään, oli sitten pyörä tai jalan.
 
Ei hiljentäminen riitä. Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto ja ajat sen ohi niin pysähdyt, et hiljennä vaan pysähdyt. Eikö tämän nyt pitäisi jo tässä vaiheessa olla päivänselvää aivan kaikille? Mikä tässä on aina niin vaikeaa, jos ei pysähdy niin mielestäni pitäisi tulla välitön ajokielto vuosiksi heti.

Jos joku antaa tietä niin sitten saa mennä vaikka vähän väärin meneekin, tärkein sääntö on kuitenkin se että et saa ajaa kenenkään päälle olit sitten kuinka tahansa oikeassa ja muut väärässä.

Jokin aika sitten oli uutisissa kuinka joku antoi tietä suojatien yli meneville ja ajoi päälle kun kävelijät olivat siinä suojatiellä, tuollainen olisi varmaan lähinnä tappo tai murha, riippumatta siitä millä ja miten sitä tietä ylitetään, oli sitten pyörä tai jalan.
Kyllä tossakin sitä tervettä järkeä pitäisi voida käyttää (laista en tiedä). Eli hiljentää riittävästi ja jos näkee, että "100v vuotias mummo" siinä vaan varmuuden vuoksi on pysähtynyt, menee ohi.
Tosin joskus on oikeudessa väitelty pysähtyivätkö renkaat STOP merkin kohdalla vai eivät (=> tervejärki virkavallata unohtui?)
 
Kyllä tossakin sitä tervettä järkeä pitäisi voida käyttää (laista en tiedä). Eli hiljentää riittävästi ja jos näkee, että "100v vuotias mummo" siinä vaan varmuuden vuoksi on pysähtynyt, menee ohi.
Tosin joskus on oikeudessa väitelty pysähtyivätkö renkaat STOP merkin kohdalla vai eivät (=> tervejärki virkavallata unohtui?)
Spoilerissa itse kullekin kertauksena TLL 27§

27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli


Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.


Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Eli suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo aiheuttaa ohittajalle pysähtymisvelvoitteen.
Muusta syystä rajoittunut näkyvyys suojatielle aiheuttaa ohittajalle hidastamis- ja tarvittaessa pysähtymisvelvoitteen.
 
Kyllä tossakin sitä tervettä järkeä pitäisi voida käyttää (laista en tiedä). Eli hiljentää riittävästi ja jos näkee, että "100v vuotias mummo" siinä vaan varmuuden vuoksi on pysähtynyt, menee ohi.
Tosin joskus on oikeudessa väitelty pysähtyivätkö renkaat STOP merkin kohdalla vai eivät (=> tervejärki virkavallata unohtui?)
Laki on hyvin yksiselitteinen ja pysähtyä pitää. Nämä "terveen järjen" käytöt sitten johtavat siihen että tuolta toisen auton takaa juoksee pieni lapsi pallon perässä suoraan alle ja "tervettä järkeä" käyttävä autoilija hidastaa vaan vähän kun ei ketään näytä tulevan ja ajaa päälle. Käsittämätöntä miten vaikeaa voi olla liikennesääntöjen noudattaminen.
 
Ei hiljentäminen riitä. Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto ja ajat sen ohi niin pysähdyt, et hiljennä vaan pysähdyt. Eikö tämän nyt pitäisi jo tässä vaiheessa olla päivänselvää aivan kaikille? Mikä tässä on aina niin vaikeaa, jos ei pysähdy niin mielestäni pitäisi tulla välitön ajokielto vuosiksi heti.
Tuo varmaan selvää kaikille, ja tuota ei varmaa voi liikaa korostaa, sori että jätin erikseen mainitsematta.

Mutta jos ajatus ettei ole pysähtynyt suojatien eteen toista autoa, niin silloinkin pitää tarvittaessa hiljentää riittävästi, siis että tarvittaessa pystyy pysähtyyn, ei siellä tarvi välttämättä pysähdellä. (mm. sivuuttaessa näkyvyyttä haittaavaa ajoneuvo)


Selitystä.

Oikeanpakun liike ei videosta suoraan näkynyt, mm. jaruvalojen perusteella taisi pysyä paikallaan. Aiemmin ei kai määritelty suoraan sitä matkaa kuinka lähelle pysähtynyt ajoneuvoa ei saa pysähtymättä ohittaa. (<=5m usein opetettu, jos jotain metrejä mainittu)

Ajatus oli se että vaikka oikepaku ei olisi pysähtynyt suojatien eteen, pitää vauhti sovittaa sellaiseksi että pystyy pysähtyyn. (esteetön pääsy jne)

Lisäksi se oikealla oleva paku pysähtynyt "keskelle risteystä", niin soittaa toki muille varoituskelloja, ehkä soitti, mutta liianmyöhään. (yleensä keskelle risteystä ei parkkeerata ilman syytä)

Eli dynaamiselle vaseman pakun kuskille ei ole selityksiä (no ehkä se että tilanne näytti joltain muulta), mutta ihmiset tekee virheitä, taitavatkin kuskit, ja yksikin videon moka vähemmän, niin tuskin olisi mitään videota julkaistu.

Vasenapaku kuski luultavasta tai ainakin toivottavasti oppi, toivottavasti myös kunnospito ryhmä myös miettii voisiko jotekin parantaa. ja lisäksi toivon että pyöräilijät oppi.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin joskus on oikeudessa väitelty pysähtyivätkö renkaat STOP merkin kohdalla vai eivät (=> tervejärki virkavallata unohtui?)
Tuosta tuskin löytyy esimerkkiä, tai ainakaan STOP merkin kohta ei ole se paikka mihin pitää pysähtyä, se toki voi olla samalla paikalla mihin riittävällä tarkkuudella pitää pysähtyä.
 
Tuosta tuskin löytyy esimerkkiä, tai ainakaan STOP merkin kohta ei ole se paikka mihin pitää pysähtyä, se toki voi olla samalla paikalla mihin riittävällä tarkkuudella pitää pysähtyä.
Asiasta on jo kauan, mutta siinä todella kiisteltiin siitä pysähtyikö rengas vai ei. Eli auto liikkui (jos liikkui ollenkaan) todella hiljaa. "Elämme sääntöjen luvatussa maassa"
 
Laki on hyvin yksiselitteinen ja pysähtyä pitää. Nämä "terveen järjen" käytöt sitten johtavat siihen että tuolta toisen auton takaa juoksee pieni lapsi pallon perässä suoraan alle ja "tervettä järkeä" käyttävä autoilija hidastaa vaan vähän kun ei ketään näytä tulevan ja ajaa päälle. Käsittämätöntä miten vaikeaa voi olla liikennesääntöjen noudattaminen.
Jos näet, että se tie on jarrutusmatkasi puitteissa reilusti vapaa... niin kyllä siinä voinee järkeäkin käyttää, esim. jos sulla on siinä vautia enää 1km/h ja ketään ei näy 20m säteellä pysähdytkö?
 
Asiasta on jo kauan, mutta siinä todella kiisteltiin siitä pysähtyikö rengas vai ei. Eli auto liikkui (jos liikkui ollenkaan) todella hiljaa. "Elämme sääntöjen luvatussa maassa"
No takerruin tuohon STOP merkin kohdalle ja siihen mikä on oikea paikka pysähtyä.

Asiasta on jo kauan, mutta siinä todella kiisteltiin siitä pysähtyikö rengas vai ei. Eli auto liikkui (jos liikkui ollenkaan) todella hiljaa. "Elämme sääntöjen luvatussa maassa"
Jos kyse siitä noudattiko ko merkkiä, jos jotain tapahtui, niin jos onko ihan seis ollut vai ei, niin kuullostaa vähän irtiasiayhteydestä poimitulta.

Jos taasen kyse siittä että on saanut merkinoudattajättämisestä lapun, niin no...

Mutta STOP merkki on harvoin juuri se kohta missä pitää pysähtyä monesti se paikka on myöhemmin.
 
No takerruin tuohon STOP merkin kohdalle ja siihen mikä on oikea paikka pysähtyä.


Jos kyse siitä noudattiko ko merkkiä, jos jotain tapahtui, niin jos onko ihan seis ollut vai ei, niin kuullostaa vähän irtiasiayhteydestä poimitulta.

Jos taasen kyse siittä että on saanut merkinoudattajättämisestä lapun, niin no...

Mutta STOP merkki on harvoin juuri se kohta missä pitää pysähtyä monesti se paikka on myöhemmin.
Ei tykännyt saamastaa sakosta, koki tulleensa väärin kohdelluksi. Virkavallalla huono päivä? vaiko turhaa suunsoittoa kuljettajalta?
 
Avauduttava hieman. Rekkakuskeja ja rekkoja aina kunnioittanut ja ajatellut niinkuin joissakin mainoksissa nähnyt, että ”hyödyksesi tiellä”. Nyt kuitenkin huomannut liikenteessä seuraavanlaisia tapoja raskaan liikenteen osalta. Aika herkästi vedetään risteyksissä ”isomman oikeudella” eteen ja henkilöautot saa jarruttaa ja jopa lähes pysähtyä. Talvikelissä aiheuttaa vaaranpaikkoja. Toisinaan saa lukea rekkakuskien kommentteja, kun he moittivat henkilöautokuskeja eteen tuloista ja siinä yhteydessä mainitaan ettei sitä raskasta autoa saa pysähtymään kovin lyhyellä matkalla, ja näinhän se tietysti onkin jo fysiikan lakienkin takia. Mutta sitä ihmettelen, että mikä ne fysiikan lait kumoaa, kun tullaan 60km/h rajoitusalueelle ja rekka-auto tulee perässä, silloin ajetaan henkilöauton perässä 5-10m etäisyydellä? Tietysti nopeutta on vähemmän, mutta epäilen jarrutusmatkan olevan silti pidemmän turvalliseen pysäytyksen tarvittaessa kuin tuo 5-10m? 80km/h rajoitusalueellakin tullaan puskurissa kiinni jos edellä ajetaan nopeusrajoituksen mukaan, turvavälistä ei tietoakaan.
 
Avauduttava hieman. Rekkakuskeja ja rekkoja aina kunnioittanut ja ajatellut niinkuin joissakin mainoksissa nähnyt, että ”hyödyksesi tiellä”. Nyt kuitenkin huomannut liikenteessä seuraavanlaisia tapoja raskaan liikenteen osalta. Aika herkästi vedetään risteyksissä ”isomman oikeudella” eteen ja henkilöautot saa jarruttaa ja jopa lähes pysähtyä. Talvikelissä aiheuttaa vaaranpaikkoja. Toisinaan saa lukea rekkakuskien kommentteja, kun he moittivat henkilöautokuskeja eteen tuloista ja siinä yhteydessä mainitaan ettei sitä raskasta autoa saa pysähtymään kovin lyhyellä matkalla, ja näinhän se tietysti onkin jo fysiikan lakienkin takia. Mutta sitä ihmettelen, että mikä ne fysiikan lait kumoaa, kun tullaan 60km/h rajoitusalueelle ja rekka-auto tulee perässä, silloin ajetaan henkilöauton perässä 5-10m etäisyydellä? Tietysti nopeutta on vähemmän, mutta epäilen jarrutusmatkan olevan silti pidemmän turvalliseen pysäytyksen tarvittaessa kuin tuo 5-10m? 80km/h rajoitusalueellakin tullaan puskurissa kiinni jos edellä ajetaan nopeusrajoituksen mukaan, turvavälistä ei tietoakaan.
Joka ammatissa on poikkeustapauksia. Toisaalta taaksepäin etäisyyden arviointi on vaikeampaa. Joskus kuulee, että rekkakuskeja ottaa aivoon, kun henkilöauton pitää päästä edelle ja jäävät sitten siihen eteen "roikkumaan".

Itsellänikin kokemus 850 Fiat vauhtia hinenen yli 100Km/h (kovempaa jos ajoi keula nousi "ilmaan") kun katsoin tausta peilistä jäkyi vain rekan syylärin säleikkö. Muistan ton hyvin, koska silloin oikeasti vähän pelotti. Kun hiljentääkään ei uskaltanut.
 
Viimeksi muokattu:
siinä yhteydessä mainitaan ettei sitä raskasta autoa saa pysähtymään kovin lyhyellä matkalla, ja näinhän se tietysti onkin jo fysiikan lakienkin takia.
Sanan raskasta tuosta voisi ottaa pois.
Raskaalla autolla on oikeastaa se "etu" että sen kuskille kolarissa pienemmän kanssa ei tule niin herkästi äkkipysähdystä, joten itsesuojeluvaisto ei ohjaa samalla tavalla kuin riisikipossa istujaa.
 
Itä-Uudenmaan poliisi muistuttaa kelkkailijoita sallituista ja kielletyistä ajopaikoista.

– Olemme saaneet moottorikelkoista useita ilmoituksia, kun niillä on ajettu ojan penkoilla, yksityisillä viljelypelloilla ja kevyen liikenteen väylillä eli paikoissa, joissa niillä ajaminen on kiellettyä,
kertoo tiedotteessa Itä-Uudenmaan poliisin ylikomisario Timo Leppälä.

Moottorikelkalla ei saa ajaa tiellä, tiealueella, jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, eikä tien pientareella. Tiealueeksi katsotaan tien pientareet ja tiealue rajoittuu vielä kahden metrin etäisyydelle
tien vierellä olevan ojan tai luiskan ulkosyrjästä.

– Kun moottorikelkalla ajetaan syysviljapelloilla, painuu lumi kelkan jäljen kohdalla niin, että se aiheuttaa siltä kohdalta viljan palamisen, eikä satoa saada. Kelkkailijoiden tulee muistaa, että maastossa liikkuminen kelkalla vaatii aina maanomistajan tai maanhaltijan luvan, Leppälä muistuttaa.

Tämän lisäksi Metsähallituksen kelkkaurilla tarvitaan Metsähallituksen uralupa.
Erityislupaa ei tarvita virallisilla moottorikelkkareiteillä ja jääpeitteisillä vesialueilla liikuttaessa.
 

Uuden lakimuutoksen myötä fillarit ajelevat suojateille miten sattuu, ja osa autoilijoista noille virheellisesti antavat tietä ja osa ei. Tässä vaaratilanne syntyi koska joku päätti pysähtyä lainvastaisesti ennen suojatietä väistääkseen pyöräilijöitä.
Enemmän ne autoilijat töhöilee pyöräilijöiden kanssa. Melkein joka kerta, kun pyörällä ajan niin joku pysähtyy tarpeettomasti. Jos olen hiljentänyt jo vauhtia tai pysähtynyt niin vielä joku päättää pysähtyä, joillekin pitää oikein näyttää, että menisi ensin, kun jonoa alkaa kerääntyä. Sitten kun autoilija ajaa liikenneympyrästä pois niin paikotellen survotaan kaasu pohjaan, vaikka pitäisi pyöräilijää väistää, tietysti kolmio on paikotellen myös vieras käsite ympyrään mentäessä. Joskus ei päästetä edes kävelijää tien yli, kun risteyksen valot ei toimi. Välillä näkee tietysti myös niitä pyöräilijöiden sekoilujakin, mutta harvemmassa ne on.

Joskus väistävät kahdesti samaa pyöräilijää muutaman metrin matkalla, ensin tarpeettomasti ja sitten kääntyvänä autona. Pyöräilijät voisivat myös näyttää selkeämmin, jos lähdetään kolmion turvin tien yli, kun paikotellen molemmilla on sama ajosuunta ennen risteystä, itse näytän kädellä, mutta aika moni ei tee elettäkään.
 
Enemmän ne autoilijat töhöilee pyöräilijöiden kanssa. Melkein joka kerta, kun pyörällä ajan niin joku pysähtyy tarpeettomasti. Jos olen hiljentänyt jo vauhtia tai pysähtynyt niin vielä joku päättää pysähtyä, joillekin pitää oikein näyttää, että menisi ensin, kun jonoa alkaa kerääntyä. Sitten kun autoilija ajaa liikenneympyrästä pois niin paikotellen survotaan kaasu pohjaan, vaikka pitäisi pyöräilijää väistää, tietysti kolmio on paikotellen myös vieras käsite ympyrään mentäessä. Joskus ei päästetä edes kävelijää tien yli, kun risteyksen valot ei toimi. Välillä näkee tietysti myös niitä pyöräilijöiden sekoilujakin, mutta harvemmassa ne on.

Joskus väistävät kahdesti samaa pyöräilijää muutaman metrin matkalla, ensin tarpeettomasti ja sitten kääntyvänä autona. Pyöräilijät voisivat myös näyttää selkeämmin, jos lähdetään kolmion turvin tien yli, kun paikotellen molemmilla on sama ajosuunta ennen risteystä, itse näytän kädellä, mutta aika moni ei tee elettäkään.
Perinteinen vastakkainasettelu taas. Näkisin kuitenkin isoimpana ongelmana liikenteessä sen, että autoilijat eivät ajokortin omaavina henkilöinä osaa noita liikennesääntöjä. Se, vituttaako fillaristit autoilijoita on sinänsä toissijainen seikka ja ehkä kuuluu vähän toiseen keskusteluunkin. En mä itse siitä nyt älyttömästi pillastu, jos jossain taajamassa autoilija päättää antaa katua väistämisvelvollisena ylittävälle pyöräilijälle tilaa, koska äkkiä se pyöräilijä voisi siinä yhtä hyvin jalkautuakin. Noi väistämissäännöt on kuitenkin laadittu niistä lähtökohdista, että isomman väylän mukaisesti kulkeva ajoneuvo on se etuajo-oikeutettu osapuoli ihan siitä syystä, että monessa paikassa tietä poikittain ylittävä fillaristi voisi olla autoilijalle tosi vaikea havaittava ja reaktioaika voisi jäädä väistämättä niin lyhyeksi, että ongelmia seuraisi.

Jos nyt sitten ajatellaan keissiä, että joku sunnuntaipyöräilijä suht ennakoitavasti aikoo ajoradan yli mun edestä, niin ihan hyvin voin päästää eikä taajamassa nyt ketään pitäisi vituttaa kevyen liikenteen väistäminen vaikka lain mukaan ei aina tarvitsisi. Sen verran lyhyitä nää taajama-ajot on, ettei se nyt voi parista minuutista olla kiinni ja jos nyt asuu jossain helsingin keskustassa ja joutuu jostain syystä ajamaan maksimaalisen matkan taajamaa autollaan, niin se nyt on vaan sitten valitettava asia, ettei taajamaliikenne ole niin sujuvaa.
 
Perinteinen vastakkainasettelu taas. Näkisin kuitenkin isoimpana ongelmana liikenteessä sen, että autoilijat eivät ajokortin omaavina henkilöinä osaa noita liikennesääntöjä. Se, vituttaako fillaristit autoilijoita on sinänsä toissijainen seikka ja ehkä kuuluu vähän toiseen keskusteluunkin. En mä itse siitä nyt älyttömästi pillastu, jos jossain taajamassa autoilija päättää antaa katua väistämisvelvollisena ylittävälle pyöräilijälle tilaa, koska äkkiä se pyöräilijä voisi siinä yhtä hyvin jalkautuakin. Noi väistämissäännöt on kuitenkin laadittu niistä lähtökohdista, että isomman väylän mukaisesti kulkeva ajoneuvo on se etuajo-oikeutettu osapuoli ihan siitä syystä, että monessa paikassa tietä poikittain ylittävä fillaristi voisi olla autoilijalle tosi vaikea havaittava ja reaktioaika voisi jäädä väistämättä niin lyhyeksi, että ongelmia seuraisi.

Jos nyt sitten ajatellaan keissiä, että joku sunnuntaipyöräilijä suht ennakoitavasti aikoo ajoradan yli mun edestä, niin ihan hyvin voin päästää eikä taajamassa nyt ketään pitäisi vituttaa kevyen liikenteen väistäminen vaikka lain mukaan ei aina tarvitsisi. Sen verran lyhyitä nää taajama-ajot on, ettei se nyt voi parista minuutista olla kiinni ja jos nyt asuu jossain helsingin keskustassa ja joutuu jostain syystä ajamaan maksimaalisen matkan taajamaa autollaan, niin se nyt on vaan sitten valitettava asia, ettei taajamaliikenne ole niin sujuvaa.

Miksi sunnuntaipyöräilijöitä pitäisi kohdella eri tavalla kuin sunnuntaiautoilijoita? Tuskin tuossa se pysähdys on se isoin ongelma, vaikka toki turhat pysähdykset ärsyttäviä ovatkin. Isommassa kuvassa ainakin omasta mielestä se että annetaan pyöräilijälle valheellinen kuva siitä että autoilijan kuuluu väistää. Joka taas johtaa pitkässä juoksussa siihen että liikenteen ennakoitavuus ja sujuvuus kärsii.
 
Miksi sunnuntaipyöräilijöitä pitäisi kohdella eri tavalla kuin sunnuntaiautoilijoita? Tuskin tuossa se pysähdys on se isoin ongelma, vaikka toki turhat pysähdykset ärsyttäviä ovatkin. Isommassa kuvassa ainakin omasta mielestä se että annetaan pyöräilijälle valheellinen kuva siitä että autoilijan kuuluu väistää. Joka taas johtaa pitkässä juoksussa siihen että liikenteen ennakoitavuus ja sujuvuus kärsii.
Joo, se on totta, että tuo osaltaan ruokkii noita virheellisiä käsityksiä, mutta ei se pyöräilijä varmaan siitä tajua omaavansa väistämisvelvollisuuden, jos auto paahtaa väkisin siitä edestä. Katson taajamassa vähän tapauskohtaisesti tilanteita, eli en välttämättä pysähdy suoranaisesti antamaan fillaristille tietä, mutta jos näen jonkun aikovan kadun yli ja mulla on vähän matkaa sinne, niin voin esimerkiksi himmata sen verran, että ehtii. On aika helppoa kuitenkin nähdä ero sellasen selkeästi "tavoitteellisemman" pyöräilijän ja jonkun 10km/h jopostelijan välillä, joista ensinmainittu kyllä pujahtaa tien yli jos vaan ehtii ja toiseksi mainittu jää odottamaan vuoroaan. Hankala asetelma siis ja kyllä omassakin toiminnassa on osa ongelman juurta.

Se miksi sunnuntaipyöräilijät ja sunnuntaiautoilijat tarvitsee erilaisen kohtelun johtuu siitä, että autoilijalla on kuitenkin ajokortti ja sitä myöten voidaan odottaa liikennesääntöjen tuntemista.
 
Ei tietenkään voi tulkita niin, että nopeusrajoitus päättyy ilman risteystä tai erillistä merkkiä.
Tartun vanhaan, mutta hämmentää tämä varsin yleinen käsitys siitä, että nopeusrajoitus loppuisi risteykseen, vaikka siis jatkaisi risteyksestä suoraan. Ei lopu, vaan tieliikennelain liitteen 3.3 kohdan C 32 (nopeusrajoitusmerkki) mukaisesti: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.". Tietenkin jos käännyt risteyksestä toiselle tielle, niin sinnehän edellisen tien rajoitus ei enää vaikuta. Se on toki sitten eri asia, että kuinka mielekästä on körötellä vaikkapa 80 km/t yleisesti rajoitetulla tiellä joka risteyksen jälkeen sitä risteyksen vuoksi alennettua kuuttakymppiä seuraavaan kasikympin lätkään asti.

Tuossa vissiin porukalla menee sekaisin pysäyttämiskiellon (C 37) ja muutaman muun merkin erikseen määritelty vaikutusalue, joka siis päättyy yleensä seuraavaan risteykseen.
 
Liu'uttelin hiljalleen kehätiellä keskikaistalla 10kmh alle rajoituksen ajaneen ohi oikealta. Tämä taisi hermostua kun vilkutteli valoja tovin. Mites iso rikos mahtoi olla? Mitä tuollaiselle keskikaistalla nukkuvalle pitäisi tehdä? Vilkutella valoja vai ajella vaan kiltisti takana?

Yhdessä juttussa autoliiton kaverin jutuista sai sellaisen kuvan, että motarilla/moottoriliikennetiellä oikealta saa ohittaa vain jos on jonoa keskellä. Kun taas jos ei ole motari ja kaksi samansuuntaista kaistaa saa myös oikealta ohittaa (joskin ei suositeltavaa?). Ymmärsinkö oikein?
 
Liu'uttelin hiljalleen kehätiellä keskikaistalla 10kmh alle rajoituksen ajaneen ohi oikealta. Tämä taisi hermostua kun vilkutteli valoja tovin. Mites iso rikos mahtoi olla? Mitä tuollaiselle keskikaistalla nukkuvalle pitäisi tehdä? Vilkutella valoja vai ajella vaan kiltisti takana?

Yhdessä juttussa autoliiton kaverin jutuista sai sellaisen kuvan, että motarilla/moottoriliikennetiellä oikealta saa ohittaa vain jos on jonoa keskellä. Kun taas jos ei ole motari ja kaksi samansuuntaista kaistaa saa myös oikealta ohittaa (joskin ei suositeltavaa?). Ymmärsinkö oikein?
Siinä mitään väärää ollut jos se kaista veti paremmin, etkä vaihdellut ees taas kaistoja.
 
Siinä mitään väärää ollut jos se kaista veti paremmin, etkä vaihdellut ees taas kaistoja.
Ruuhkaa ei ollut, tuo ei vaan ajanut mun mittarin mukaan rajoitusten mukaisesti vaikka keskellä olikin. Nuo onkin mukavia kanssa-autoilijoita, kun kiukuttelevat mielipahastaan vaikka säännöissä pysyisi. 20v aikana tuorein terä unohtunut liikennesäännöistä ja vielä mahdollisesti muuttuneet, niin aiheuttaa pientä hämmennystä tuollaiset tilanteet.
 
Ruuhkaa ei ollut, tuo ei vaan ajanut mun mittarin mukaan rajoitusten mukaisesti vaikka keskellä olikin. Nuo onkin mukavia kanssa-autoilijoita, kun kiukuttelevat mielipahastaan vaikka säännöissä pysyisi. 20v aikana tuorein terä unohtunut liikennesäännöistä ja vielä mahdollisesti muuttuneet, niin aiheuttaa pientä hämmennystä tuollaiset tilanteet.
Tyhjäkin kaista vetää paremmin.
 
Tartun vanhaan, mutta hämmentää tämä varsin yleinen käsitys siitä, että nopeusrajoitus loppuisi risteykseen, vaikka siis jatkaisi risteyksestä suoraan. Ei lopu, vaan tieliikennelain liitteen 3.3 kohdan C 32 (nopeusrajoitusmerkki) mukaisesti: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.". Tietenkin jos käännyt risteyksestä toiselle tielle, niin sinnehän edellisen tien rajoitus ei enää vaikuta. Se on toki sitten eri asia, että kuinka mielekästä on körötellä vaikkapa 80 km/t yleisesti rajoitetulla tiellä joka risteyksen jälkeen sitä risteyksen vuoksi alennettua kuuttakymppiä seuraavaan kasikympin lätkään asti.

Tuossa vissiin porukalla menee sekaisin pysäyttämiskiellon (C 37) ja muutaman muun merkin erikseen määritelty vaikutusalue, joka siis päättyy yleensä seuraavaan risteykseen.
Laki toki sanoo, että rajoitus on voimassa samalla tiellä, mutta rajoitus ei tietenkään ole voimassa, jos ei ole ajanut rajoitusmerkin ohi. Jos rajoitus on yleisrajoitusta alempi, voi risteyksen ohi ajettuaan väittää kääntyneensä tielle risteyksestä, eikä ole siis ajanut nopeusrajoitusmerkin ohi. Ja jos paikka ei ole ennestään tuttu, niin mitenkäs sitä oikeasti risteyksestä kääntyessään muka osaisi noudattaa alempaa rajoitusta?
 
Liu'uttelin hiljalleen kehätiellä keskikaistalla 10kmh alle rajoituksen ajaneen ohi oikealta. Tämä taisi hermostua kun vilkutteli valoja tovin. Mites iso rikos mahtoi olla? Mitä tuollaiselle keskikaistalla nukkuvalle pitäisi tehdä? Vilkutella valoja vai ajella vaan kiltisti takana?

Yhdessä juttussa autoliiton kaverin jutuista sai sellaisen kuvan, että motarilla/moottoriliikennetiellä oikealta saa ohittaa vain jos on jonoa keskellä. Kun taas jos ei ole motari ja kaksi samansuuntaista kaistaa saa myös oikealta ohittaa (joskin ei suositeltavaa?). Ymmärsinkö oikein?

Saahan sitä oikealta ohittaa muualla kuin moottoritiellä. Käsittääkseni ainoastaan moottoritiellä on oikealta ohittaminen kielletty.
 
Jos vasen kaista on tukittu, niin oikealta saa mennä ohi.

Esimerkki 1. Jos olet vasemmalla kaistalla ja menet oikealta ohi, niin tämä on sallittua (jopa motarilla).

Esimerkki 2. Jos olet vasemmalla kaistalla ja edessä joku tukkii ajamalla muuta liikennettä hitaammin, niin saat vaihtaa kaistaa oikealle ja mennä ohi, mutta et saa kuitenkaan palata heti vasemmalle kaistalle. (Motarilla myös tämäkin)

Joskus tätä selvittelin ja päädyin tälläiseen tulokseen. Jos olen saanut virheellistä tietoa tai tieto vanhentunut, niin saa korjata.
 
Kehätiellä, esim pääkaupunkiseudulla Kehä I ja II, saa mennä oikealta ohi. Tai ei kyse ole edes sinänsä edes mistään saamisesta, vaan se on ihan se tapa, miten siellä ajetaan. Edetään kukin parhaaksi katsomallaan kaistalla kaistan virran mukana.

Usein kolmikaistaisella kehätiellä se keskimmäinen kaista muutenkin vetää huonommin, koska isolla osalla on jostain syystä halu ajaa nimenomaan siellä, vaikka olisikin parin kilsan päästä siirtymässä pois kehältä.

Nimenomaan esimerkiksi Kehä I:llä voi halutessaan vaikka Leppävaaran kohdalla ryhmittyä sen mukaan oikealle, jos aikoo lopulta jatkaa Tuusulanväylälle, tai sitten vasemmalle, mikäli on menossa vaikka Vuosaareen.
 
Kehätiellä, esim pääkaupunkiseudulla Kehä I ja II, saa mennä oikealta ohi. Tai ei kyse ole edes sinänsä edes mistään saamisesta, vaan se on ihan se tapa, miten siellä ajetaan. Edetään kukin parhaaksi katsomallaan kaistalla kaistan virran mukana.

Usein kolmikaistaisella kehätiellä se keskimmäinen kaista muutenkin vetää huonommin, koska isolla osalla on jostain syystä halu ajaa nimenomaan siellä, vaikka olisikin parin kilsan päästä siirtymässä pois kehältä.

Nimenomaan esimerkiksi Kehä I:llä voi halutessaan vaikka Leppävaaran kohdalla ryhmittyä sen mukaan oikealle, jos aikoo lopulta jatkaa Tuusulanväylälle, tai sitten vasemmalle, mikäli on menossa vaikka Vuosaareen.
Ei ole kyse saamisesta, eikä tavasta, kun kyseessä ei ole edes oikealta ohittaminen

Oikealta ohittaminen on kielletty moottoriteillä, jos ohitat yksittäisen auton koukkaamalla oikealta puolelta ohi ja vielä takaisin aiemmalle kaistalle.
 
Joku pitsakuski-matu yritti tappaa mut suojatielle Tampereella. Olin siis ylittämässä suojatietä, kun hän vaan kurvasi vastaantulevalta kaistalta toisen kaistan yli ja melkein mun päälle. Onneksi huomasin ja hyppäsin sivuun. Kyrpänaaama ei edes pysähtynyt vaan painoi menemään.

Mietin olisko pitänyt käydä sijoittamassa puukko em. auton eturenkaaseen, mutta ajattelin että sieltä tulee sitten 20 tummaa miestä kivittämään mut hengiltä jos lähtee tuollaista touhua protestoimaan, joten annoin asian olla.

Tampereella vastaavassa tilanteessa bussikuski kolasi sokean naisen ja hänen saattajakoiransa päälle. Koira kuoli, nainen selvisi joten kuten hengissä. Bussikuski ihan ääneen vielä sen jälkeen sanoi, että "kyllä nyt ihmisen pitäis nähdä että sieltä tulee bussi, eikä mennä suojatielle". Voi vittu. En tiedä millä tuollaisia suojatie-murhamiehiä voisi riittävästi rankoa.

Jonnekin Inariin työleirille pariksi kuukaudeksi, varoittavana esimerkkinä muille? Muiden rangaistusten päälle, jos siis kiinni jää.

Tuossa vielä siis uutinen: Näkövammaiselta Hannele Juutiselta meni suojatieonnettomuudessa taju, terveys ja opaskoira – "Olen nyt aika romu nainen, mutta pahimmat kivut on psyykkisellä puolella"

Todennäköisimmin liikenteessä selviää hengissä, kun AINA olettaa että ajoneuvo tulee isomman oikeudella päälle ja haluaa tappaa sinut. Vain jos ajoneuvo on pysähtynyt, kannattaa mennä suojatielle. T-risteyksissä kannattaa välttää suojateitä viimeiseen asti. Kerran sellaisessa mersu kolasi mun fillarin takarenkaaseen. Ainoastaan valo-ohjatuissa risteyksissä kannattaa mennä yli, jos on haarautuvia risteyksiä. Muuten suojateitä kannattaa käyttää vain suorilla kadunpätkillä.

Harmi kun en itse meinaa aina tätä muistaa. Joskus on naiivi ja olettaa että autoilijat katsovat eteensä puhelimen räpläämisen sijaan, ja olettaa että autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Ja taas meinaa mennä henki. Pitäis varmaan laittaa oveen muistilappu, jossa lukee että jos meinaat kävellen tai fillarilla mennä, muista, että kuka tahansa sua isompi voi ajaa milloin vain sun päältä. Lakiteknisesti oikeassa oleminen ei paljoa lohduta haudassa/halvaantuneena/whatever.
 
Viimeksi muokattu:
Kehätiellä, esim pääkaupunkiseudulla Kehä I ja II, saa mennä oikealta ohi. Tai ei kyse ole edes sinänsä edes mistään saamisesta, vaan se on ihan se tapa, miten siellä ajetaan. Edetään kukin parhaaksi katsomallaan kaistalla kaistan virran mukana.

Usein kolmikaistaisella kehätiellä se keskimmäinen kaista muutenkin vetää huonommin, koska isolla osalla on jostain syystä halu ajaa nimenomaan siellä, vaikka olisikin parin kilsan päästä siirtymässä pois kehältä.

Nimenomaan esimerkiksi Kehä I:llä voi halutessaan vaikka Leppävaaran kohdalla ryhmittyä sen mukaan oikealle, jos aikoo lopulta jatkaa Tuusulanväylälle, tai sitten vasemmalle, mikäli on menossa vaikka Vuosaareen.

Itse juuri kehäteillä valkkaan keskimmäisen, kun siitä pääsee äkkiä joko vasemmalle tai oikealle kaistalle riippuen tilanteesta.
Kun itse siellä ajelen sen verran harvakseen ettei ole koskaan hajuakaan mikä kaista on viemässä minnekkin.
Tosin samahan pätee jokaiseen vähänkään isompaan kaupunkiin, eli jos tiedät kaistat ym. ennakkoon niin pirun sujuvasti pääsee määränpäähän.
Mutta sitten kun oletkin "turisti" niin asiat ovat harvemmin kauhean itsestään selviä.
Itse esimerkiksi osaan Lahdessa ajella todella sujuvasti kun tullut siellä ajettua paljon vaikka en siellä asukkaan. Sitten taas esimerkiksiksi Tampere onkin jo toinen juttu, varsinkin nyt kun siellä oli ne raitiovaunu remontit meneillään niin en voinutkaan käyttää tuttua ja turvallista reittiä. Joten olin aika hukassa, että jaahas että mikäs suunta arvotaan.
Kerran löysinkin itseni kadulta mikä oli vain busseille ja takseille.... hups... turisti vaan...

Olen aina muuten ihmetellyt pääkaupunkiseudun kehäteillä että porukkaa ajaa hemmetin kovaa siellä.
Itsellä vakkarissa 90km/h niin lähes kaikki lappaa ohitse.

Sitten taas Lahden uusi kehätie on aivan mahtava vaikka paikalliset sitä vissiin vähän vastustivatkin.
Eli nelostieltä pääsee riihimäki - tampere risteykseen hetkessä. Sekä Launeelle eri kauppoihin pääsee liiankin nopeasti, eikä tarvi enää kierrellä ja kaarrella eri reittejä sinne.
 
Itse juuri kehäteillä valkkaan keskimmäisen, kun siitä pääsee äkkiä joko vasemmalle tai oikealle kaistalle riippuen tilanteesta.
Kun itse siellä ajelen sen verran harvakseen ettei ole koskaan hajuakaan mikä kaista on viemässä minnekkin.
Tosin samahan pätee jokaiseen vähänkään isompaan kaupunkiin, eli jos tiedät kaistat ym. ennakkoon niin pirun sujuvasti pääsee määränpäähän.
Mutta sitten kun oletkin "turisti" niin asiat ovat harvemmin kauhean itsestään selviä.
Itse esimerkiksi osaan Lahdessa ajella todella sujuvasti kun tullut siellä ajettua paljon vaikka en siellä asukkaan. Sitten taas esimerkiksiksi Tampere onkin jo toinen juttu, varsinkin nyt kun siellä oli ne raitiovaunu remontit meneillään niin en voinutkaan käyttää tuttua ja turvallista reittiä. Joten olin aika hukassa, että jaahas että mikäs suunta arvotaan.
Kerran löysinkin itseni kadulta mikä oli vain busseille ja takseille.... hups... turisti vaan...

Olen aina muuten ihmetellyt pääkaupunkiseudun kehäteillä että porukkaa ajaa hemmetin kovaa siellä.
Itsellä vakkarissa 90km/h niin lähes kaikki lappaa ohitse.

Sitten taas Lahden uusi kehätie on aivan mahtava vaikka paikalliset sitä vissiin vähän vastustivatkin.
Eli nelostieltä pääsee riihimäki - tampere risteykseen hetkessä. Sekä Launeelle eri kauppoihin pääsee liiankin nopeasti, eikä tarvi enää kierrellä ja kaarrella eri reittejä sinne.
Joo en siis tarkoittanut, että keskellä meneminen olisi oletuksena tyhmä ratkaisu. Lähinnä jos seutu on itselleen tuttu, on stressitöntä valita aikaisin oikea kaista ja painella vakkarilla eteen päin. Mut tietty silloinkin kukin tavallaan.

Mun nähdäkseni pääkaupunkiseudulla Kehä I:llä ja II:lla ei nyt ihan kamalan pahasti jalkoihin jää, jos mittarissa on 90 km/h, mutta Kehä III:lla se voi tuntua vähän hitaalta. Siellä on tietty pätkä 100 km/h rajoituksella ja välillä se nopeus tuntuu 80-alueelle mentäessä jäävän sinne 100:n tuntumaan.

Ennen kameratolppia Kehä I oli toki tunnetumpi siitä, että siellä tahti on rivakampi, mutta on se kai vähän rauhoittunut. Ehkä enemmän on sellasta aaltoliikettä tolppien välillä.
 
Olikos kunnallista pysäköintivirhemaksua laillinen oikeus saada maksettua käteisellä? Oli sen verran nipotuslappu, että pitäisi päästä nipottamaan vähän takaisin ja päästä maksamaan tasarahalla 5snt-kolikoilla. Entä oliko tätä oikeus lyhentää vaikka 1€/kk, kuten poliisin tai oikeuden määrämiä sakkoja, vaikka tämä ei siis ole "sakko"?
 
Olikos kunnallista pysäköintivirhemaksua laillinen oikeus saada maksettua käteisellä? Oli sen verran nipotuslappu, että pitäisi päästä nipottamaan vähän takaisin ja päästä maksamaan tasarahalla 5snt-kolikoilla. Entä oliko tätä oikeus lyhentää vaikka 1€/kk, kuten poliisin tai oikeuden määrämiä sakkoja, vaikka tämä ei siis ole "sakko"?
Kerro nyt ihmeessä mikä oli "nipotuslappu".

Ei kai kunnan ole mikään pakko käteismaksua hyväksyä. Mutta voithan maksaa sen vaikka 100 erässä kunhan koko summa on maksettu eräpäivään mennessä.
 
Kerro nyt ihmeessä mikä oli "nipotuslappu".

Ei kai kunnan ole mikään pakko käteismaksua hyväksyä. Mutta voithan maksaa sen vaikka 100 erässä kunhan koko summa on maksettu eräpäivään mennessä.
3m suojatiestä pysäköinti. Ei muuten mitään, virhehän se, mutta sellainen pikkujuttu, että koko suojatie oli kaupungin toimesta aurattu tukkoon läjittämällä siihen monen metrin kasa lunta, niin ettei suojatietä edes voinut käyttää, ja tästä syystä en oikein havainnut siinä kohdassa olevan suojatietä. Lumikasa ei kaupungin mielestä haitannut tai vaarantanut jalankulkijoita, mutta autoni 3m päässä siitä oli jalankulkijoille vaarallista. Jalkakäytäväkin kyseisellä puolella oli umpihankea, eikä sielläkään kukaan olisi kävellyt. Juu, virhehän se, mutta kaupunki saa itse vielä törkeämmin rikkoa lakia ja samaan aikaan kansalaisen pitäisi noudattaa sitä pilkuntarkasti. Esim. pelkkä huomautus ei mitenkään voinut tulla kyseeseen tässä.

Lunta oli kuulemma tullut lyhyessä ajassa niin paljon, ettei sitä oltu ehditty viedä pois. Se sama vitun kasa on ollut siinä kuukauden. Ja jos ei ehditä viemään pois, niin johonkin muuallehan se pitäisi säilöä kuin suojatielle.

Ja oikaisuvaatimus menee sen laputtaneen valvojan itsenä käsiteltäväksi, niin miksi helvetissä se sitä koskaan peruisi :D

Jos suojatie olisi ollut käytettävissä eikä kaupungin itsensä ryssimänä käyttökelvoton, maksaisin lappuni kyllä mukisematta.
 

"Vastaanotto- ja lunastusvelvollisuus
10 §

Suomen Pankin on otettava vastaan seteleitä ja metallirahaa rajoituksetta. Muut eivät ole velvollisia ottamaan vastaan samassa maksussa metallirahaa enempää kuin 50 kappaletta."

Tämä 50 kappaleen raja käsitykseni mukaan koskee euroa valuuttana yleisesti, siltä osin kuin jäsenvaltion laki ei tuota vastaanottovelvollisuutta laajenna. Toisin sanoen tahon katsotaan kelpuuttavan käteismaksuja, vaikka ei vastaanottaisikaan yli 50 kolikkoa samassa maksussa, tai vielä kolmannella tavalla ilmaisten yli 50 metallirahaa käsittävästä maksusuorituksesta saa kieltäytyä ja vaatia maksua muulla tavoin. Näin siis jo tuolloin, kun käteisen vastaanottamista pidettiin yleisesti itsestäänselvyytenä.

Amerikasta tuttu "kottikärryllinen sentin kolikoita" -källi ei siis toimi Suomessa. En tiedä toimiiko missään euromaassa(tai missään EU-maassa tai missään Euroopan valtiossa).
 
Ja oikaisuvaatimus menee sen laputtaneen valvojan itsenä käsiteltäväksi, niin miksi helvetissä se sitä koskaan peruisi :D


Ettei mutu-tieto leviä, niin oikaisuvaatimuksen käsittelee aina pysäköinninvalvoja, joka on pysäköinnintarkastajien esimies ja oikeustieteellisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö.
Laki pysäköinninvalvonnasta
Laki pysäköinninvalvonnasta sanoi:
12 §
Kunnallisen pysäköinninvalvojan ja -tarkastajan kelpoisuusvaatimukset ja virkasuhde


Kunnallisen pysäköinninvalvojan kelpoisuusvaatimuksena kunnassa on muu oikeustieteen ylempi korkeakoulututkinto kuin kansainvälisen ja vertailevan oikeustieteen maisterin tutkinto ja perehtyneisyys liikennekysymyksiin.
 
Ettei mutu-tieto leviä, niin oikaisuvaatimuksen käsittelee aina pysäköinninvalvoja, joka on pysäköinnintarkastajien esimies ja oikeustieteellisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö.
Laki pysäköinninvalvonnasta
Jaa. No oikaisuvaatimusta tehdessäni luin kaupungin ohjeista, että oikaisuvaatimus menee maksun määräneen tarkastajan käsiteltäväksi. Mutta kai ne sitten ei noudata lakia. Virkamieshän voi tehdä mitä vaan, ja minkäs sille kansalainen voi muuta, kuin haastaa hallinto-oikeuteen jos on periaatteen mies ja paalua löytyy maksaa mahdollinen (varma) tappio.

Oli muuten kuulemma mitattu matkaksi kolme metriä (en usko että on mittanauhan kanssa heiluttu), mutta ei mitään todistetta mittauksesta. Minun mielestäni matka on voinut olla 5m.
 
Jaa. No oikaisuvaatimusta tehdessäni luin kaupungin ohjeista, että oikaisuvaatimus menee maksun määräneen tarkastajan käsiteltäväksi. Mutta kai ne sitten ei noudata lakia. Virkamieshän voi tehdä mitä vaan, ja minkäs sille kansalainen voi muuta, kuin haastaa hallinto-oikeuteen jos on periaatteen mies ja paalua löytyy maksaa mahdollinen (varma) tappio.

Oli muuten kuulemma mitattu matkaksi kolme metriä (en usko että on mittanauhan kanssa heiluttu), mutta ei mitään todistetta mittauksesta. Minun mielestäni matka on voinut olla 5m.

Totta kai päätöksen tehneeltä virkahenkilöltä kysytään näkemys asista, niikuin kaikissa muissakin viranhaltijapäätöksissä. Mutta siitä huolimatta kyseinen tarkastaja ei noita käsittele, vaan pysäköinninvalvoja. Kyseessä voi olla hyvinkin kirjoitusvirhe kaupungin sivuilla, kun hyvin usein menevät käsitteet pysäköinnintarkastaja ja -valvoja sekaisin.
Ja pirkot mittaavat ainakin täällä PK-seudulla ihan mittanauhan kanssa noita etäisyyksiä suojatiestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 780
Viestejä
4 557 462
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom