Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Paras ratkaisu lienee se, että rajoituksen mukaan rekkaa ohittava, tossa tapauksessa oikealla kaistalla olija laitta ajoissa vilkun vasemmalle ja siirtyy kaistalle. Takaa nopeammin tuleva ei sinänsä voi protestoida rajoituksen mukaan ajavan ohittajan nopeutta kohtaan mikäli kaistaa ei vaihdeta suoraan nenän eteen ja rekan jälkeen homma rullaa.Nyt on asiallinen artikkeli. Houkuttelee toki kaikki tampiot kommentoimaan ja kertomaan säännön jonka mukaan se menee eka jolla on raskain kaasujalka ja muiden tehtävä on tehdä tietä.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Silti kehottaisin näitä autokoulun opettajia miettimään onko tosiaan paras ratkaisu ohittaa 118 km/h ajava auto 120 km/h nopeudella kun ei nyt vaan voi ajaa vähän reippaammin ohi ja palata siihen omaan tavoitenopeuteen ohituksen jälkeen?
No ei kai ne voi lain vastaiseen ajamiseen kehottaa? Ja eiklös se ole opettaja, joka sitten ne sakot saisi, hänhän on kai se vastuuhenkilö.
Jos kyseessä on moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettu väylä, se ei ole maastoliikennelain tarkoittamaa maastoa, ja siellä saa ajaa.Saako ajopolulla ajaa autolla jos sen päässä ei ole mitään kieltomerkkejä?
Kuvassa paksumpi katkoviiva on ajopolku, ohuempi polku.
Ajopolulle pääsisi autolla autotien päästä. Ajopolun toinen pää yhdistyy yksityistielle joka on puomilla suljettu ja siellä ajo kielletty.
Monet kerrat on tullut mönkijä vastaan tuossa ajopolulla eikä ainakaan tuossa päässä ole mitään kieltomerkkejä mistä sinne pääsisi autolla.
katso liitettä 440354
Onkin muuten epäselvempi juttu kuin olen hoksannut. Sehän ei välttämättä aina ole ihan selkeää, onko kyseessä maasto vai väylä. Karttakin voi olla epätarkka, epäselvä ja varsinkaan se ei aina ole ajantasainen.Jos kyseessä on moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettu väylä, se ei ole maastoliikennelain tarkoittamaa maastoa, ja siellä saa ajaa.
Jalkakäytävää ei ole pakko merkitä liikennemerkillä eli se liikennemerkitön väylä voi olla myös jalkakäytävä, jolla ei saa ajaa ajoneuvoilla.Tuossa on se ongelma, että toisesta päästä se on yhdistetty yksityistiehen t-risteyksellä, mutta toisessa päässä se on periaatteessa kääntöpaikka mistä kuitenkin lähtee lyhyt pätkä toiseen tiehen ja tätä lyhyttä pätkää pääsee ajamaan autolla (ja näyttää että siitä on ajettukin autolla).
Tosin nyt huomasin, että tuolla ajopolulla on ajettu metsäkoneilla joten tässä vaiheessa luultavasti aivan sama ajaako siellä autolla joku.
Tuossa sotkee se, ettei mielletä suoralla tiellä olevaa kolmiota merkiksi, joka velvoittaisi väistämään sen edessä olevalla suojatiellä ajavaa pyöräilijää. Toinen sekoittava seikka on siinä, kun kuvitellaan ettei liikenneympyrästä poistuminen ole kääntymistä. Tiedotuspuoli näissä on hoidettu aika heikosti.On tuo kyllä käsittämätöntä miten se liikenneympyrä voi aina vaan olla niin vaikea käsittää? Kuitenkin hommaan liittyy vain 2 hyvin yksinkertaista sääntöä, eli kun tulet ympyrään niin sinulle on aina kolmio (koska koko liikenneympyrämerkkiä ei lain mukaan saa edes käyttää ilman kolmiota) jolloin väistät kaikkia muita. Ja kun lähdet ympyrästä niin käännyt jolloin myös väistät kaikkia muita aina.
Mutta tuntuu monelle olevan myös tuntematon asia noin ylipäätään että kääntyjä väistää _aina_ (no jos on nuolivalo niin ei (paitsi virheellisesti tehdyissä nuolivaloristeyksissä)).
En nyt tiedä miten sitten pitäisi tiedottaa? Kyllä nämä on autokoulussa käyty läpi. Jokaisen jolla on ajokortti pitäisi kyllä ymmärtää mitä kolmio tarkoittaa ja mitä kääntyminen tarkoittaa. Mutta ilmeisesti joku pakollinen teoria koe aina silloin tällöin olisi paikallaan, ja jos ei läpäise niin sitten sitten kortti pois ja autokoulusta vauhtia hakemaan.Tuossa sotkee se, ettei mielletä suoralla tiellä olevaa kolmiota merkiksi, joka velvoittaisi väistämään sen edessä olevalla suojatiellä ajavaa pyöräilijää. Toinen sekoittava seikka on siinä, kun kuvitellaan ettei liikenneympyrästä poistuminen ole kääntymistä. Tiedotuspuoli näissä on hoidettu aika heikosti.
Varmaan se isoin aukko tietämyksessä löytyy tuolta 50+ ikäluokan edustajilta, jotka ovat korttinsa ajaneet silloin kun mitään ympyröitä ei vielä ollut.En nyt tiedä miten sitten pitäisi tiedottaa? Kyllä nämä on autokoulussa käyty läpi. Jokaisen jolla on ajokortti pitäisi kyllä ymmärtää mitä kolmio tarkoittaa ja mitä kääntyminen tarkoittaa. Mutta ilmeisesti joku pakollinen teoria koe aina silloin tällöin olisi paikallaan, ja jos ei läpäise niin sitten sitten kortti pois ja autokoulusta vauhtia hakemaan.
Tohon kyselyyn vastanneista ei kaikki olleet autoilijoita. 82% on ilmoitettu olleen "autoilevia".Joka seitsemäs ei muka tajua edes sen vertaa, että suojatiellä väistetään jalankulkijoita myös liikenneympyrän lähistöllä. Uskaltaako tässä lähteä ulos enää ollenkaan, jos tuollaista sakkia liikkuu siellä autolla.
On se silti aika uskomatonta, että aikuinen ihminen ei tiedä kaikkein yksinkertaisimpia ja helpoimpia liikennesääntöjä, oli ajokorttia tai ei. Ymmärrän oikein hyvin, että harvinaisemmat liikennemerkit tai oikesti vaikeat tai muuttuneet väistämisvelvollisuudet ovat vähän hämärän peitossa joillakin. Luulisi tietämyksen olevan joka tapauksessa yli 90% yhteiskuntakelpoisilla ajokortittomillakin noin selkeisiin kysymyksiin.Tohon kyselyyn vastanneista ei kaikki olleet autoilijoita. 82% on ilmoitettu olleen "autoilevia".
4% vastauksista oli ettei pidä väistää, 3 prosenttia "ei tiennyt", toki tuossa on jokin +/- marginaali.Joka seitsemäs ei muka tajua edes sen vertaa, että suojatiellä väistetään jalankulkijoita myös liikenneympyrän lähistöllä. Uskaltaako tässä lähteä ulos enää ollenkaan, jos tuollaista sakkia liikkuu siellä autolla.
Näistä on myös semmonen ongelmaryhmä kuin "Olen pikkuautolla ja tuo Hiluxi näyttää pelottavalta, annampa sen mennä ensin vaikka tuleekin vasemmalta" joka aiheuttaa koko liikenteen sotkeentumisen.Mutta jos mietit uskaltaako suojatietä ylittää, niin tuollaisissa paikoissa olisi enemmän huolissani heistä autonratissa jotka tietävät säännöt, mutta eivät piittaa
Näistä on myös semmonen ongelmaryhmä kuin "Olen pikkuautolla ja tuo Hiluxi näyttää pelottavalta, annampa sen mennä ensin vaikka tuleekin vasemmalta" joka aiheuttaa koko liikenteen sotkeentumisen.
Joku paikallinen tapa ? Oletan siis ettei ole kyse siitä että joku isommalla autolla posottaa lujaa, kun ei ole rikseen sitä nopeusrajoitusmerkkiä, jolloin on parempikin vähän väistää. No oli syys mikä tahansa, niin ei avaudu miten se pikkuaton kuljettajan varovaisuus suojatie turvallisuutta vaarataan, ellei se Hiluxikuski sitä tee.Näistä on myös semmonen ongelmaryhmä kuin "Olen pikkuautolla ja tuo Hiluxi näyttää pelottavalta, annampa sen mennä ensin vaikka tuleekin vasemmalta" joka aiheuttaa koko liikenteen sotkeentumisen.
Tartuin tuohon lauseeseen suojatieturvallisuudesta keskustelematta.Joku paikallinen tapa ? Oletan siis ettei ole kyse siitä että joku isommalla autolla posottaa lujaa, kun ei ole rikseen sitä nopeusrajoitusmerkkiä, jolloin on parempikin vähän väistää. No oli syys mikä tahansa, niin ei avaudu miten se pikkuaton kuljettajan varovaisuus suojatie turvallisuutta vaarataan, ellei se Hiluxikuski sitä tee.
missä tapauksessa sillä on edes merkitystä?Sopinee tähän ketjuun.
Kuinka kuluneet ajoratamerkinnät vielä ovat voimassa? Joskus näkee mustaksi malattuja, joista maali on puoliksi pois.
missä tapauksessa sillä on edes merkitystä?
– Jos moottoriajoneuvolla ajo on kielletty, ei siitä voi enää mennä hevosen kanssa edes taluttaen, Mikola tiivistää.
Tämä pykälä on hevosta kuljettavalle erityisen ongelmallinen. Samoin kuin pykälä siitä, että isoissakin risteyksissä on ryhmittäydyttävä moottoriajoneuvojen mukaan.
Jompi kumpiTuli kylillä keskustelua väistämisvelvollisuudesta tien kavennuksen kohdalla. Ympäristö: asuinalueella, taajamassa - jos sillä mitään väliä.
Jos kavennus on ainoastaan toisella puolella tietä ja keskiviivaa ei ole merkitty eikä väistämisvelvollisuutta merkein, niin onko väistämisvelvollisuus silloin kavennuksen puolella tietä vai pitääkö hitaamman väistää?
Aika yleinen järjestely taajamissa.
Loogisesti ajateltuna kavennuksen puolella oleva väistää mutta tuohon vaikuttaa että luokitellaanko kavennus tilapäiseksi tai pysyväksi esteeksi vai tiealueen ulkopuolelle.
Jompi kumpi
1. Kaistanvaihtaja väistää. Jos sinun kaista kapenee niin paljon että et sille enää mahdu joudut menemään toiselle kaistalle varovaisuutta noudattaen.
Taajamissa luulisi olevan merkit väistämisvelvollisuudesta, jos tosiaan kaksisuuntainen kaksikaistainen tie muuttuu yksiakistaiseksi.2. Toisena tullut väistää, samoin kuin yksikaistaisilla silloilla. jos sillalla on jo auto niin muu liikenne joutuu odottamaan että ajorata tyhjenee ja sen jälkeen liikennemerkkien osoittamassa järjestyksessä
Maalikkona minun on vaikea pysyä termeissä, mikä on mitäkin ja mikä on merkitsevää.TArkoittaako aloittaja nyt vastaatulevaa liikennettä? Silloin tiety se väistä joka joutuu tulemaan "väärälle" puolelle tietä.
Samaan suuntaan mennessä taas ajoradan oikeaaa reunaa ajava menee ensin. Tästä tulikin jo hyviä vastauksia.
Hyvä kuva ja selvennys.Nelos ja vitoskohta olivat alkuperäinen kysymys. Väyläviraston mukaan kavennus on este ja mennään kohdan 4 mukaisesti. Kohta 5 on väärin.
Jännä että väylävirasto puhuaa ajoradan kaventamisesta ja prujoissaan piirtänyt sen näköisesti että este on ajoradan ulkopuolella.
Mitä ihmettä? Ei tuo pysähtyminen lain vastaista ole.Video näyttää, kuinka lähellä paha törmäys oli Kalevan puistotiellä Tampereella – ”Ajattelin, että nyt tulee ruumiita”
Markus Helsingiuksen kojelautakamera kuvasi vaaratilanteen Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteyksessä.www.aamulehti.fi
Uuden lakimuutoksen myötä fillarit ajelevat suojateille miten sattuu, ja osa autoilijoista noille virheellisesti antavat tietä ja osa ei. Tässä vaaratilanne syntyi koska joku päätti pysähtyä lainvastaisesti ennen suojatietä väistääkseen pyöräilijöitä.
Lisäksi tämä ajoneuvo peittää näkyvyyttä suojatielle eikä välissä ole vapaata ajokaistaa tai koroketta. Tällöin pakun olisi pitänyt pysähtyä ennen suojatien yli ajamista, vaikka tuo pömpeli olisi ajanut hitaasti eteenpäin sen sijaan, että se oli pysähtyneenä. Edit: Vai liikkuiko se vielä? En saa selvää paskanäytöltäni. No, tässä tilanteessa säännön kannalta samantekevää.Mitä ihmettä? Ei tuo pysähtyminen lain vastaista ole.
Vaaratilanne syntyy tuon vasemman puoleisen pakun tilannenopeudesta ja siitä ettei se pysähdy vaikka viereisellä kaistalla on suojatien eteen on pysähtynyt ajoneuvo.
Tuo on kyllä totta että moni autoilija antaa pyöräilijöille turhaan tietä. Harmittaa välillä kun on pyörällä liikkeellä ja vaikka kuinka hidastaa jo kaukaa niin silti jotkut autoilijat pysähtyy.Video näyttää, kuinka lähellä paha törmäys oli Kalevan puistotiellä Tampereella – ”Ajattelin, että nyt tulee ruumiita”
Markus Helsingiuksen kojelautakamera kuvasi vaaratilanteen Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteyksessä.www.aamulehti.fi
Uuden lakimuutoksen myötä fillarit ajelevat suojateille miten sattuu, ja osa autoilijoista noille virheellisesti antavat tietä ja osa ei. Tässä vaaratilanne syntyi koska joku päätti pysähtyä lainvastaisesti ennen suojatietä väistääkseen pyöräilijöitä.
Jos tilaa annetaan, niin silloin saa mennä rauhassa, eli jos se paku sääntöjen mukaan pysähtyy, niin kyllä siitä sitten saa mennä vaikka fillaria ajaisikin.Googlen katunäkymän perusteella kadulla, josta pyöräilijä tulee, ei ole pyörätietä ja videonkin perusteella pyöräilijä ajaa ehkä ajorataa niin kuin kuuluu. Videossa näkyy kaksi kohtaa, joissa rikotaan liikennesääntöjä:
1. Pyöräilijä ei noudata kolmiolla osoitettua väistämisvelvollisuutta.
2. Pakukuski ohittaa suojatien eteen pysähtyneen kuorma-auton pysähtymättä.
Sitä emme tiedä onko kohta 1 seurausta kohdasta 2 eli olettiko pyöräilijät pakukuskin noudattavan liikennesääntöjä ja katsoivat ehtivänsä menemään sillä aikaa kun pakukuski pysähtyisi kuorkin rinnalle.
Periaatteessahan tuossa ei ole kyse tilan antamisesta, vaan suojatietä koskevan pysähtymisvelvoitteen täyttämisestä.Jos tilaa annetaan, niin silloin saa mennä rauhassa, eli jos se paku sääntöjen mukaan pysähtyy, niin kyllä siitä sitten saa mennä vaikka fillaria ajaisikin.
Näin se on, mutta lainmukaisen stopin jälkeen suojatiellä ajavat fillaristit saavat mennä.Periaatteessahan tuossa ei ole kyse tilan antamisesta, vaan suojatietä koskevan pysähtymisvelvoitteen täyttämisestä.
Suojatie liitty asiaan miten ?Näin se on, mutta lainmukaisen stopin jälkeen suojatiellä ajavat fillaristit saavat mennä.
Mikään ei muuttunut uudessa tieliikennelaissa pyöräilijän väistämisvelvollisuuksien suhteen suojatietä tai pyörätien jatketta käyttäen ajorataa ylittäessä. Samalla tavalla pyöräilijät ovat vuosikymmeniä hyökkineet ajoradalle väistämisvelvollisina.Video näyttää, kuinka lähellä paha törmäys oli Kalevan puistotiellä Tampereella – ”Ajattelin, että nyt tulee ruumiita”
Markus Helsingiuksen kojelautakamera kuvasi vaaratilanteen Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteyksessä.www.aamulehti.fi
Uuden lakimuutoksen myötä fillarit ajelevat suojateille miten sattuu, ja osa autoilijoista noille virheellisesti antavat tietä ja osa ei. Tässä vaaratilanne syntyi koska joku päätti pysähtyä lainvastaisesti ennen suojatietä väistääkseen pyöräilijöitä.
Juu ei saa. Tai saa, jos sattuu ehtimään livahtamaan pysähdyksen aikana, mutta pyöräilijän väistämisvelvollisuus ajorataa käyttäviä kohtaan ei katoa mihinkään.Näin se on, mutta lainmukaisen stopin jälkeen suojatiellä ajavat fillaristit saavat mennä.