Ajotavat ja liikennesäännöt

Aiemmista viesteistäsi kuitenkin tulkitsin, että jos pyöräkaistalle ryhmittyessäsi 50m taaempana ollut pyöräilijä joutuu hidastamaan vuoksesi koska joudut väistämään muuta liikennettä, olet haitannut kaistanvaihdolla tämän pyöräilijän etenemistä. Tämä taas mielestäni on ihan normaali liikennetilanne, ja kaipaisin selvyyttä siihen väitteeseen, ettei katkoviivalla ajoraadasta erotetulle pyöräkaistalle saa ryhmittyä, jos siitä ei pääse pois ennen pyöräilijän saapumista paikalle.
Omat tekstit voi välillä olla vaikeatulkintaisia, niinkuin lakikin. En tuota tosiaan tarkoittanut.

Mutta tulkitsisin tuon niin että ei haitata sitä muuta liikennettä tarpeettomasti = näät etukäteen että jos siirryt suoraan menevän kaistalle niin joudut siinä odottelemaan pidempään kuin jo paikalle saapumassa olevalla fillarilla kuluu aikaa ja aiheutat turhan pysähdyksen.
 
Omat tekstit voi välillä olla vaikeatulkintaisia, niinkuin lakikin. En tuota tosiaan tarkoittanut.

Mutta tulkitsisin tuon niin että ei haitata sitä muuta liikennettä tarpeettomasti = näät etukäteen että jos siirryt suoraan menevän kaistalle niin joudut siinä odottelemaan pidempään kuin jo paikalle saapumassa olevalla fillarilla kuluu aikaa ja aiheutat turhan pysähdyksen.
Tällä samalla logiikalla et saisi vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle josta pääsee suoraan&kääntyä kun takaa horisontissa on auto vilkku päällä oikealle ja itse olisit menossa suoraan jos risteys edessäsi on tukossa tai paikalla on valot jossa nuolivihreä.

Ei se niin mene joten lainaan itseäsi:
Olet väärässä.
 
Jos tunnet paikan ja siinä on selvästi joku isompi riski, näkyvyyshaitta tmv. niin sitten ymmärrän. Videosta nähtynä normaali reipas ohitus, enkä näe kyllä mitään väärää (muuta kuin lain rikkominen) siinä että ohitetaan kolmikaistaisella TYHJÄLLÄ tiellä
Jos oletetaan että kuvaaja ajelee suurinpiirtein korkeinta sallittua, niin ohittajalla huomattava ylinopeus, keltaisenviivan ylitys, ajaa kahtavastaantulijoien kaistaa yhtäaikaa, risteys ja lähestyvä isoristeys, koko kuvatun pätkän siis keltainen viiva joka jatkuu kuvauksen jälkeenkin.

Jos ohittaja olisi ajanut säännöistä viis, mutta turvallisuus hakuisesti, niin olisi keskeyttänyt ohituksen ja nopeuskin tolkullisempi.
 
Sanoisin että kuvaaja ajaa 90-98km/h (perusteena 2 tolpan väliä vähän yli 4 sekunnissa kohdasta 1s->5s, viivoista laskien 9kpl olettavasti 12m (9+3) pätkää). Tolppa ~50m->100m/4sec->25m/s tai viivoista 108m/4sec -> 27m/s.

Ohittaja puolestaan 5s->6s matkalla ~4,5 12m pätkää -> 54m/s = 194km/h. Toisaalta vähän pidempää haarukoiden tolppien väliä suhteessa kuvaajan etenemään voisi olla "vain" 1,5x vauhti eli luokkaa 150km/h. Virhemarginaali siis huomattava, toisin kuin kuvaajan nopeudessa.

Toi "risteys" tuossa on fk-rata/rc-rata, ei sieltä ikinä kukaan tule ja jos tulee niin luulisi nyt edes vähän katsovan ja toisaalta audikin oli tuossa vaiheessa jo pois vastaantulijan kaistalta. 200m päässä eli 4sec päässä (valovuosi ja audikin painaa jarrua) on isompi risteys (no tuolta Haistilasta kyllä myöskään ketään tule/mene) mutta sekin on nykyään 2xT-risteys eli ensin oikealle Haistilaan ja sitten vasemmalle. Isomman risteyksen rakenne "vastaavantyylinen" kuin tässä: Google Maps

Ei voi moittia, sitä varten niitä kaistoja on että niitä käytetään :).
 
Unohdetaan tuo nimenomainen kohta ja mitä siinä artikkelissa sanottiin. Minun alkuperäinen pohdinta koski tilannetta, jossa auto on kääntymässä risteyksestä oikealle, mutta tämän takaa tulee fillari samaan suuntaan, saman tien reunassa olevaa pyöräkaistaa pitkin. Tällaisessa tilanteessa se kääntyvä on väistämisvelvollinen ja se ei oikein mahdu minun oikeustajuun, että miksi pyöräkaista antaa oikeuden ajaa oikealle kääntyvän ohi oikealta, kun vastaavassa tilanteessa vasemmalle kääntyvän ohittaminen vasemmalta on yksiselitteisesti kiellettyä. Juontanee juurensa siitä, että pyöräkaista on erillinen kaista sillä samalla ajoradalla ja sen yli kääntyvä on väistämisvelvollinen, mutta typerä ja vaarallinen sääntö tuo on silti.

Eli siis näistä tuo vasemman reunan kuvassa oleva tilanne:

1623692451776.png


Kuva tästä aiemmin linkitetystä kirjoituksesta:

Jos pyörätie on rakenteellisesti erotettu ja autolla käännytään jatkeen yli niin väistetään fillaria, kääntyvä siis väistää.

Jos pyöräkaista kulkee ajoradan oikealla puolella, sille ryhmitytään kääntymistä varten, kaistaa vaihtava väistää kaistallaolijaa.

Aika selkeät säännöt nyt lopulta kuitenkin, miksi se tuntuu hankalalta ajatukselta, että väistät kaistalla olevaa toista ajoneuvoa vaihtaessasi kaistaa?
 
Jos pyörätie on rakenteellisesti erotettu ja autolla käännytään jatkeen yli niin väistetään fillaria, kääntyvä siis väistää.

Jos pyöräkaista kulkee ajoradan oikealla puolella, sille ryhmitytään kääntymistä varten, kaistaa vaihtava väistää kaistallaolijaa.

Aika selkeät säännöt nyt lopulta kuitenkin, miksi se tuntuu hankalalta ajatukselta, että väistät kaistalla olevaa toista ajoneuvoa vaihtaessasi kaistaa?
Johan sen sanoin aiemminkin. Jos olen ryhmittynyt kääntymään vasemmalle (ja ilmaisen sen vilkulla), ei takaa tuleva saa yksiselitteisesti ohittaa vasemmalta. Jos taas olen kääntymässä oikealle ja takaa tulee pyörä, tämä saakin runnoa ohi oikealta.
 
Johan sen sanoin aiemminkin. Jos olen ryhmittynyt kääntymään vasemmalle (ja ilmaisen sen vilkulla), ei takaa tuleva saa yksiselitteisesti ohittaa vasemmalta. Jos taas olen kääntymässä oikealle ja takaa tulee pyörä, tämä saakin runnoa ohi oikealta.
Tuo mennyt ties kuinkakauan, autoilija väistää reunassa polkevaa suoraa-ajavaa

Tuo vasemalle kääntyminen, mikä olisi esimerkki, kaksi vasemmalle kääntyvää kaistaa, vai joku ratikka toteutus ? Onko jossain fillarikaistoja ?
 
Johan sen sanoin aiemminkin. Jos olen ryhmittynyt kääntymään vasemmalle (ja ilmaisen sen vilkulla), ei takaa tuleva saa yksiselitteisesti ohittaa vasemmalta. Jos taas olen kääntymässä oikealle ja takaa tulee pyörä, tämä saakin runnoa ohi oikealta.
Onko tässä nyt kyse sulkuviivalla vai katkoviivalla ajoradasta erotetusta pyöräkaistasta? Jos sinne (katkoviivalla erotetulle) kaistalle on ryhmittynyt, niin eihän sieltä edes mahdu ohi?
 
Onko tässä nyt kyse sulkuviivalla vai katkoviivalla ajoradasta erotetusta pyöräkaistasta? Jos sinne (katkoviivalla erotetulle) kaistalle on ryhmittynyt, niin eihän sieltä edes mahdu ohi?
Onko tuollaisia sulkuviivallisia pyöräkaistoja risteyksissä, olettavasti muutamia, mutta pääosa lienee kuitenkin katkoviivallisia? Google-miestäkin on suht turha ulkoiluttaa kun monet kuvat on minimissään 10v vanhoja...
 
Sanoisin että kuvaaja ajaa 90-98km/h (perusteena 2 tolpan väliä vähän yli 4 sekunnissa kohdasta 1s->5s, viivoista laskien 9kpl olettavasti 12m (9+3) pätkää). Tolppa ~50m->100m/4sec->25m/s tai viivoista 108m/4sec -> 27m/s.

Ohittaja puolestaan 5s->6s matkalla ~4,5 12m pätkää -> 54m/s = 194km/h. Toisaalta vähän pidempää haarukoiden tolppien väliä suhteessa kuvaajan etenemään voisi olla "vain" 1,5x vauhti eli luokkaa 150km/h. Virhemarginaali siis huomattava, toisin kuin kuvaajan nopeudessa.

Toi "risteys" tuossa on fk-rata/rc-rata, ei sieltä ikinä kukaan tule ja jos tulee niin luulisi nyt edes vähän katsovan ja toisaalta audikin oli tuossa vaiheessa jo pois vastaantulijan kaistalta. 200m päässä eli 4sec päässä (valovuosi ja audikin painaa jarrua) on isompi risteys (no tuolta Haistilasta kyllä myöskään ketään tule/mene) mutta sekin on nykyään 2xT-risteys eli ensin oikealle Haistilaan ja sitten vasemmalle. Isomman risteyksen rakenne "vastaavantyylinen" kuin tässä: Google Maps

Ei voi moittia, sitä varten niitä kaistoja on että niitä käytetään :).

Tästä videosta puhe
Onhan tuossa varmaan pari rikettä, ylinopeus ja ohituskieltoalue. Kuitenkin kuvaajan kaltaiset ja suurinosa autoilijoista lähtee esim traktorista, polkupyörästä tai muusta hitaasta ohi tuplakeltasilla useinkin vaikka näkyisi jopa vastaantulija. Lisäksi ohitellaan oikealle kääntyvää vastaantulijan kaistan kautta. Ja näitä tapahtuu varmasti useammin kuin ohituskaistalla väärin ohittaminen. Tuossa on vielä kolmen kaistan verran tilaa normaali maantiehen verrattuna. Mutta onhan tuokin toki tuomittavaa ja röyhkeä ajomiehen ohitus [/QUOTE]"]

Kuvaaja videon perusteella ajelee alussa suurin piirtein rajoitustenmukaan, ns sakotusrajoissa pysyen.

Ohittaja tosiaan ajaa selkeästi lujempaa, mikä nostaa riskejä huomattavasti, jos keltaisen viivan ylittämistä ei pitäisi "isona juttujana", niin se viittaamasi FK-rata ? on se "pieni" liittymä, missä ohitus oli vielä käynnissä ja kohdassa missä oli vain kaksikaistaa.

Eli tuo oli hyvin vaarallinen tilanne, muistaa, tuli siis kaistalla suunnasta mistä ei pitäisi tulla, ja nopeus ihan jotain muuta mitä voi odottaa.

Jos ohittajan lokiikka oli hyvä näkyvyys ja ajotaito, kolme kaistaa, niin olisi yhdenkaista loppumisen ja liittymän nähnyt ja keskeyttänyt ohitukset, ja tuosta seuraavarasta isommasta risteyksestä kertovia opasteita oli, joten ne olisi ainakin pitänyt huomata.


ja edelleen keltaise viivat. Vastaa seuraava isompi liittymä mihin mennessä ohittaja oli jo tunkenut oikella kaistalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä nyt kyse sulkuviivalla vai katkoviivalla ajoradasta erotetusta pyöräkaistasta? Jos sinne (katkoviivalla erotetulle) kaistalle on ryhmittynyt, niin eihän sieltä edes mahdu ohi?
Mitä sillä on merkitystä, kun väistämisvelvollisuus sille takaa tulevalle pommille on silti, eikä katkoviivallakaan aina tule ajettua ihan kiinni kanttariin, jotta nämä voisi estää.
 
Sanoisin että kuvaaja ajaa 90-98km/h (perusteena 2 tolpan väliä vähän yli 4 sekunnissa kohdasta 1s->5s, viivoista laskien 9kpl olettavasti 12m (9+3) pätkää). Tolppa ~50m->100m/4sec->25m/s tai viivoista 108m/4sec -> 27m/s.

Ohittaja puolestaan 5s->6s matkalla ~4,5 12m pätkää -> 54m/s = 194km/h. Toisaalta vähän pidempää haarukoiden tolppien väliä suhteessa kuvaajan etenemään voisi olla "vain" 1,5x vauhti eli luokkaa 150km/h. Virhemarginaali siis huomattava, toisin kuin kuvaajan nopeudessa.

Toi "risteys" tuossa on fk-rata/rc-rata, ei sieltä ikinä kukaan tule ja jos tulee niin luulisi nyt edes vähän katsovan ja toisaalta audikin oli tuossa vaiheessa jo pois vastaantulijan kaistalta. 200m päässä eli 4sec päässä (valovuosi ja audikin painaa jarrua) on isompi risteys (no tuolta Haistilasta kyllä myöskään ketään tule/mene) mutta sekin on nykyään 2xT-risteys eli ensin oikealle Haistilaan ja sitten vasemmalle. Isomman risteyksen rakenne "vastaavantyylinen" kuin tässä: Google Maps

Ei voi moittia, sitä varten niitä kaistoja on että niitä käytetään :).
Mitä jos sieltä tulisi joku vastaan 150-200 lasissa?
 
Mitä jos sieltä tulisi joku vastaan 150-200 lasissa?
Jollei 2km suoralla näe vastaantulijaa niin voi voi, kas kun et teleportannut lehmää tielle tai heittänyt skenaariota joutsenen pudottamasta lapsesta. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on keksiä jotain ihmeellisiä skenaarioita ja samalla vieläpä olettaa että tilanne etenisi vastaavasti jos ympärillä tapahtuisi jotain? Kenen mielestä audi ei olisi lopettanut ohitusta jos vastaan olisi tullut ennemmän kuin 1 auto? Kenen mielestä audi olisi vetänyt tuon ~200km/h jos vastaan olisi tullut yksikin auto?

Kyllä mä ainakin oon ohittanut ihan vastaavasti (no en ehkä noin lujaa, mutta ohittanut kuitenkin) keltaisen viivan yli ohituskaistalla (eli käyttänyt "keskimmäistä kaistaa) jos vastaan on tullut 1 auto - se kaista kun on täysin tyhjä käyttämätön jos so-what jos joku pykälänviilaaja näkee tässä hirveän rikoksen. Mutta vastaavasti en ohittaisi jos pötkössä ajaa 2 autoa koska niistä taaimmainen voi koska tahansa siirtyä siihen "heidän" keskimmäiselle kaistalle.
 
Mitä sillä on merkitystä, kun väistämisvelvollisuus sille takaa tulevalle pommille on silti, eikä katkoviivallakaan aina tule ajettua ihan kiinni kanttariin, jotta nämä voisi estää.
No se merkitys, että en vieläkään usko lain sallivan pyöräilijän tunkea samalla kaistalla oikealta ohi. On eri asia pitääkö _kaistaa vaihtaessa_ väistää sitä 5m taaempana tulevaa pyöräilijää, vai kaistalle turvallisesti jo siirryttyä joutua vielä varomaan, ettei joku ala tunkemaan siitä auton ja kanttarin välistä eteen.

Edelleen kysyn, mikä merkitys sillä viivan laadulla tuossa tilanteessa olisi, jos pyöräilijä saa joka tilanteessa tunkea oikealta ohi? Eikö se katkoviiva ole siinä juuri siksi, että autoilja ryhmittyy pyöräkaistalle, eikä tällöin oikealle kääntyessä pitäisi kenenkään tulla enää oikealta ohi kun siellä ei ole kaistaa mitä pitkin tulla?
 
Jollei 2km suoralla näe vastaantulijaa niin voi voi, kas kun et teleportannut lehmää tielle tai heittänyt skenaariota joutsenen pudottamasta lapsesta. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on keksiä jotain ihmeellisiä skenaarioita ja samalla vieläpä olettaa että tilanne etenisi vastaavasti jos ympärillä tapahtuisi jotain? Kenen mielestä audi ei olisi lopettanut ohitusta jos vastaan olisi tullut ennemmän kuin 1 auto? Kenen mielestä audi olisi vetänyt tuon ~200km/h jos vastaan olisi tullut yksikin auto?

Kyllä mä ainakin oon ohittanut ihan vastaavasti (no en ehkä noin lujaa, mutta ohittanut kuitenkin) keltaisen viivan yli ohituskaistalla (eli käyttänyt "keskimmäistä kaistaa) jos vastaan on tullut 1 auto - se kaista kun on täysin tyhjä käyttämätön jos so-what jos joku pykälänviilaaja näkee tässä hirveän rikoksen. Mutta vastaavasti en ohittaisi jos pötkössä ajaa 2 autoa koska niistä taaimmainen voi koska tahansa siirtyä siihen "heidän" keskimmäiselle kaistalle.
No ei tuosta videolta nähnyt kuinka pitkä suora tai millainen näkyvyys siinä on.

Tuollaisesta videolla kuvatusta tempusta lähtee kuitenkin kortti kuivumaan, joten jo ihan oikeuslaitoksenkin mielestä erittäin moitittavaa toimintaa. Ihan turha tuollaista siten kenenkään puolustella.
 
No se merkitys, että en vieläkään usko lain sallivan pyöräilijän tunkea samalla kaistalla oikealta ohi. On eri asia pitääkö _kaistaa vaihtaessa_ väistää sitä 5m taaempana tulevaa pyöräilijää, vai kaistalle turvallisesti jo siirryttyä joutua vielä varomaan, ettei joku ala tunkemaan siitä auton ja kanttarin välistä eteen.

Edelleen kysyn, mikä merkitys sillä viivan laadulla tuossa tilanteessa olisi, jos pyöräilijä saa joka tilanteessa tunkea oikealta ohi? Eikö se katkoviiva ole siinä juuri siksi, että autoilja ryhmittyy pyöräkaistalle, eikä tällöin oikealle kääntyessä pitäisi kenenkään tulla enää oikealta ohi kun siellä ei ole kaistaa mitä pitkin tulla?
Noiden aiemmin linkitettyjen sivujen ja niissä olevien lakipykälälainausten perusteella oikealle kääntyvä väistää takaa tulevaa oikealta ohittavaa liikennettä ainakin niiden pyöräkaistojen tapauksessa. Jos ja kun tämä pitää paikkaansa, niin on tarpeetonta keskustella siitä millainen viiva siinä välissä on. Pyöräkaistalle ryhmityttäessä voi yrittää estää ohituksen, mutta se ei tosiaan ole aina mahdollista ja melko hurjiakin fillarisankareita näkee ajoittain ja jos sellaisella on oikeus johonkin, niin sitä oikeutta myös käytetään riippumatta lopputuloksesta.
 
No ei tuosta videolta nähnyt kuinka pitkä suora tai millainen näkyvyys siinä on.

Tuollaisesta videolla kuvatusta tempusta lähtee kuitenkin kortti kuivumaan, joten jo ihan oikeuslaitoksenkin mielestä erittäin moitittavaa toimintaa. Ihan turha tuollaista siten kenenkään puolustella.
Uutisessä kerrottiin kyllä tarkkapaikka ja jos se ei siitä auennut niin omasssa postissa kerroin fk-radan ja haistilanristeyksen, tässä vielä kuva audin tulosuunnasta: Google Maps

Kortti nyt lähtee oikeastaan ihan mistä vaan, 170km/h tyhjällä motarilla keskellä yötä teknisesti ottaen riittää siihen. Oma moraalikäsitykseni ei perustu lakikirjaan eikä oikeuden päätöksiin, sanoisin että kunhan ohitus olisi ollut valmis 100m ennen niin olisin itse antanut täysin puhtaat paperit - toisin sanoen olisi pitänyt ajaa vähän kovempaa :).
 
Jos ja kun tämä pitää paikkaansa, niin on tarpeetonta keskustella siitä millainen viiva siinä välissä on.
Tämän threadin aihe on "Ajotavat ja liikennesäännöt", joten mielestäni viivan laadun vaikutuksesta on hyvinkin fiksua keskustella juuri täällä ;)

En nyt yritä väittää asiassa vastaan, mutta jos tosiaan on niin, että joka tapauksessa pitää väistää niitä takaa oikealta ohi tulevia, niin en vaan mitenkään ymmärrä mikä idea tuommoisella katkoviivaversiolla on. Missä vaiheessa mun on sinne mitään järkeä edes ryhmittyä, jos pitää pelätä jonkun pyöräilijän tulevan kohta kylkiä raaputtaen sieltä välistä? Miksi sinne saa ryhmittyä, kun käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettet väistä takaa mahdollisesti tulevaa liikennettä vaan tukit heidän kulkuväylän?
 
Jollei 2km suoralla näe vastaantulijaa niin voi voi,
Ohittavan auton kuljettaja ei ollut nähnyt tuota pienempää risteystä eikä tuota suurempaa, tai ei ollut reagoinut.

Joten ei voida laske että hän näkisi vastaantulijan ja siihen jotenkin järkevästi raekoisi. Ja jos aikaikkuna olis sulkejutunut niin näkeminen enään hyödyttäisi .

Käytännön onnettomuuteen johtava vaaratilanne ei edes tarvi tuossa toista virhettä, mutta jos vastassa olisi vastaavan tyylisen virheen tehnyt niin pahaksi olisi käynyt. Siihen väliin sitte dynaamiset kuskit joita ei koske nopeusrajoitukset.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden aiemmin linkitettyjen sivujen ja niissä olevien lakipykälälainausten perusteella oikealle kääntyvä väistää takaa tulevaa oikealta ohittavaa liikennettä ainakin niiden pyöräkaistojen tapauksessa. Jos ja kun tämä pitää paikkaansa, niin on tarpeetonta keskustella siitä millainen viiva siinä välissä on. Pyöräkaistalle ryhmityttäessä voi yrittää estää ohituksen, mutta se ei tosiaan ole aina mahdollista ja melko hurjiakin fillarisankareita näkee ajoittain ja jos sellaisella on oikeus johonkin, niin sitä oikeutta myös käytetään riippumatta lopputuloksesta.
No eihän tuollaisiin ohjeisiin nyt jokaista corner-casea voida kirjoittaa.. Ihan vastaavasti tavallisella 'ajokaistalla' voi ajaa 2 mopoa rinnakkain, tilaa on ja sivusuunnassa etäisyys on riittävä. Sitten kun siihen "kaistalle" tulee auto niin vaikka siihen rinnalle mopolla vielä teknisesti mahtuisi niin ei siihen ajaa saa (eikä lakiteknisesti edes ohittaa vasemmalta oikealle kääntyvää jos sivusuunnassa ei ole tarpeeksi tilaa). Mielestäni ihan sama logiikka on tuossa fillarin tapauksessa, se on ihan yhtälailla ajoneuvo kuin mopo&auto eli silläkään sellaiseen väliin saa ajaa joka ei ole enää turvallinen vaikka fyysisiltä mitoilta mahtuisi. Toisekseen kyllä siihen fillarikaistalle aina niin oikeaan reunaan voi ajaa ettei sieltä peiliä irroittamatta tulla enää ohitse ja samalla pysyen siinä fillarikaistalla (jos koukkaa jalkakäytävän kautta niin fillaristi toimii ennalta-arvaamattomasti eikä siihen tarvitse varautua).
 
Oma moraalikäsitykseni ei perustu lakikirjaan eikä oikeuden päätöksiin
Kummasti vain monessa muussa ketjussa olet näitä aina tivaamassa. Näistä reilusta ylinopeudesta ja keltaisella ohittelusta löytyy kyllä ihan riittävästi "ennakko"tapauksia.
Toisaalta pyöräilijäpakasta ajoradalla ei sitten löydy edes sen vertaa, että laintulkitsija pitäisi sitä edes lievästi moitittavana. :kahvi:
 
Kyllä mä ainakin oon ohittanut ihan vastaavasti (no en ehkä noin lujaa, mutta ohittanut kuitenkin) keltaisen viivan yli ohituskaistalla (eli käyttänyt "keskimmäistä kaistaa) jos vastaan on tullut 1 auto - se kaista kun on täysin tyhjä käyttämätön jos so-what jos joku pykälänviilaaja näkee tässä hirveän rikoksen. Mutta vastaavasti en ohittaisi jos pötkössä ajaa 2 autoa koska niistä taaimmainen voi koska tahansa siirtyä siihen "heidän" keskimmäiselle kaistalle.
Eivät ne keltaiset viivat ole siellä vitsin vuoksi. Toki jos kokee ettei tuollaisessa ohituksessa ei ole mitään vikaa, niin ei varmaan välitä paljon muistakaan rajoituksista.
Kortti nyt lähtee oikeastaan ihan mistä vaan, 170km/h tyhjällä motarilla keskellä yötä teknisesti ottaen riittää siihen. Oma moraalikäsitykseni ei perustu lakikirjaan eikä oikeuden päätöksiin, sanoisin että kunhan ohitus olisi ollut valmis 100m ennen niin olisin itse antanut täysin puhtaat paperit - toisin sanoen olisi pitänyt ajaa vähän kovempaa :).
Niinpä niin, eli paskat lakipykälistä, kunhan itse saa posottaa menemään "oman moraalikäsityksen" mukaan miten tykkää.
Tämän threadin aihe on "Ajotavat ja liikennesäännöt", joten mielestäni viivan laadun vaikutuksesta on hyvinkin fiksua keskustella juuri täällä ;)

En nyt yritä väittää asiassa vastaan, mutta jos tosiaan on niin, että joka tapauksessa pitää väistää niitä takaa oikealta ohi tulevia, niin en vaan mitenkään ymmärrä mikä idea tuommoisella katkoviivaversiolla on. Missä vaiheessa mun on sinne mitään järkeä edes ryhmittyä, jos pitää pelätä jonkun pyöräilijän tulevan kohta kylkiä raaputtaen sieltä välistä? Miksi sinne saa ryhmittyä, kun käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettet väistä takaa mahdollisesti tulevaa liikennettä vaan tukit heidän kulkuväylän?
Varmaan se katkoviiva on siellä juuri sitä varten että sinne pyöräkaistalle voi ryhmittyä. Minä en vain ole missään vaiheessa keskustellut siitä, vaan pelkästään siitä epäloogiselta ja vaaralliselta vaikuttavasta väistämisvelvollisuudesta.

Harva ryhmittyy kääntyessään sen pyöräkaistan päälle varsinkaan niin reunaan, etteikö sieltä pääsisi livahtamaan edelleen ohi.
 
Uutisessä kerrottiin kyllä tarkkapaikka ja jos se ei siitä auennut niin omasssa postissa kerroin fk-radan ja haistilanristeyksen, tässä vielä kuva audin tulosuunnasta: Google Maps

Hirvivaara merkkikin näkyy olevan.


Edit:

Videosta sinänsä sitä mieltä että tuollaisella uutisoinnilla pelkkää turhanpäiväistä viihdettä (oennetonta sommepäivitys tasoa). Ainoa "hyvä" videossa oli se että kuvauskohde ei tainnut olla tunnistettava, tosin mielikuvia isommasta ryhmästä aiheutti.

Poikkeavaa kai sekin että kuvaajaa ei tainnut itse kauheasti mokailla.

Edit, miksi ohittajalla oli noin kova kiire, jos kiire oli kauemmaksi, niin ehkä tuli hölmöiltyä myöhemmingin.
 
Viimeksi muokattu:
Liikenneturva tiedottaa liikennesäännöistä päin persettä: "Kun autoilija poistuu pihasta, hänen on aina väistettävä kaikkea muuta liikennettä".

Uusi tieliikennelaki muutti nerokkaasti kolmion (ja samalla stopin) vaikutusta siten, että kun aiemmin piti väistää vain risteävää tai etuajo-oikeutetusta suunnasta tulevaa liikennettä, on nykyisin väistettävä kaikkia risteyksessä olevia. Jos siis piha, parkkipaikka, vähäinen tie tai muu vastaava on kolmiolla varustetun risteyksen toisella puolella, on kolmion takaa tullessa väistettävä myös pihasta tulevia.
Liikenneturhan asiantuntija vastasi viestiini. Suora lainaus:
Etenkään otsikkotasolle ei ole tarkoituksenmukaista sisällyttää kaikkia mahdollisia erikoistapauksia ja poikkeuksia yksittäiseen liikennesääntöön.

Liikennemerkin B5 määritelmästä on käyty runsaasti keskustelua jo lain valmisteluvaiheessa ja on toki mahdollista, että lainsäädäntöön tulee vielä korjauksia.
Suomennettuna: ei me viitsitä tiedoittaa liikennesäännöistä oikein kun se vaatisi tarkkuutta.
 
Suomennettuna: ei me viitsitä tiedoittaa liikennesäännöistä oikein kun se vaatisi tarkkuutta.
Laki on laki, sillä on tarkoitus sekä kirjoitettu muoto. Vasta kun se menee oikeuteen tarkistetaan mitä se oikeasti tarkoittaa.
 
Laki on laki, sillä on tarkoitus sekä kirjoitettu muoto. Vasta kun se menee oikeuteen tarkistetaan mitä se oikeasti tarkoittaa.
Meinaat, että kun laki säätää "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.", niin olisi jotain tulkinnanvaraa siinä, ettei aina tarvitsisikaan väistää risteyksessä muita ajoneuvoja? Etenkin kun laki on muuttunut, tulisi siitä tiedoittaa kaikki pienimmätkin yksityiskohdat huomioon ottaen.

Kannattaisi myös tutustua lainsäädännön ennakoitavuuden ja ymmärrettävyyden periaatteeseen. Jos laki on epäselvä, sitä on tulkittava syytetyn hyväksi. Tässä tapauksessa mitään epäselvyyttä ei kuitenkaan ole.
 
Meinaat, että kun laki säätää "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.", niin olisi jotain tulkinnanvaraa siinä, ettei aina tarvitsisikaan väistää risteyksessä muita ajoneuvoja? Etenkin kun laki on muuttunut, tulisi siitä tiedoittaa kaikki pienimmätkin yksityiskohdat huomioon ottaen.

Kannattaisi myös tutustua lainsäädännön ennakoitavuuden ja ymmärrettävyyden periaatteeseen. Jos laki on epäselvä, sitä on tulkittava syytetyn hyväksi. Tässä tapauksessa mitään epäselvyyttä ei kuitenkaan ole.
Ongelma on siinä että kolmion takaa tultaessa pitää väistää kaikkia ja samoin pihalta tultaessa

Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.


Koska molemmat ovat väistämisvelvollisia niin oletan että lain suunnitellussa on ajateltu että jo ajoradalla oleva ajoneuvo on etuajo-oikeutettu ja ajoradan ulkopuolelta saapuva voi tulla ajoradalle vasta kun se on turvallista ja vapaata. Ja tähän viittasin sillä että oikeudessa ratkaistaan miten se on.
 
Ongelma on siinä että kolmion takaa tultaessa pitää väistää kaikkia ja samoin pihalta tultaessa

Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.


Koska molemmat ovat väistämisvelvollisia niin oletan että lain suunnitellussa on ajateltu että jo ajoradalla oleva ajoneuvo on etuajo-oikeutettu ja ajoradan ulkopuolelta saapuva voi tulla ajoradalle vasta kun se on turvallista ja vapaata. Ja tähän viittasin sillä että oikeudessa ratkaistaan miten se on.
Noudattamisjärjestys. Liikennemerkkien mukanaan tuomat säännöt jyräävät yli perustason väistämissäännöistä.
 
Ongelma on siinä että kolmion takaa tultaessa pitää väistää kaikkia ja samoin pihalta tultaessa

Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.


Koska molemmat ovat väistämisvelvollisia niin oletan että lain suunnitellussa on ajateltu että jo ajoradalla oleva ajoneuvo on etuajo-oikeutettu ja ajoradan ulkopuolelta saapuva voi tulla ajoradalle vasta kun se on turvallista ja vapaata. Ja tähän viittasin sillä että oikeudessa ratkaistaan miten se on.
Näillä perusteilla kolmion takaa tullessa olisi myös mm. vasemmalta tulevalla yhtäläinen väistämisvelvollisuus. Onneksi TLL 8 § käskee noudattaa liikenteenohjauslaitteita (eli liikennemerkkejä) yli liikennesääntöjen, kuten jäsen Goldfish ansiokkaasti jo yllä huomautti.
Jos meinaat huudella, että "mutku tossa lukee aina", niin lue aiempi keskustelu, jossa olen lainannut lain esitöistä kohdan, jossa kerrotaan, mitä se "aina" siinä tarkoittaa.
 
Näillä perusteilla kolmion takaa tullessa olisi myös mm. vasemmalta tulevalla yhtäläinen väistämisvelvollisuus. Onneksi TLL 8 § käskee noudattaa liikenteenohjauslaitteita (eli liikennemerkkejä) yli liikennesääntöjen, kuten jäsen Goldfish ansiokkaasti jo yllä huomautti.
Jos meinaat huudella, että "mutku tossa lukee aina", niin lue aiempi keskustelu, jossa olen lainannut lain esitöistä kohdan, jossa kerrotaan, mitä se "aina" siinä tarkoittaa.
Mutta tällä perusteella kolmiolla varustettua risteystä vastapuoliselta metsäalueelta voit ajaa vaikkapa traktorimönkijällä kolmion takaa tulevan kylkeen ja viedä tuon oikeuteen kun ei väistänyt.
 
Mutta tällä perusteella kolmiolla varustettua risteystä vastapuoliselta metsäalueelta voit ajaa vaikkapa traktorimönkijällä kolmion takaa tulevan kylkeen ja viedä tuon oikeuteen kun ei väistänyt.
Niin? Yritätkö sanoa, että jos laki on sinun mielestäsi typerä, sitä pitää tulkita kuten sinä haluat, eikä kuten laki sanoo?

Minun mielestäni kolmion merkityksen muuttaminen oli todella typerä temppu, ja se aiheutti muitakin ongelmia tämän. Ainakin vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuuden riippuminen siitä, kuka tulee ensin risteysalueelle, korjattiin jo laista. Olisi paljon muutakin korjattavaa. Arvaa, tullaanko niitä korjaamaan ennen kuin joku oikeasti lähtee vääntämään asiasta oikeuteen, jos asiaa tarkoituksella piilotellaan?
 
Johan sen sanoin aiemminkin. Jos olen ryhmittynyt kääntymään vasemmalle (ja ilmaisen sen vilkulla), ei takaa tuleva saa yksiselitteisesti ohittaa vasemmalta. Jos taas olen kääntymässä oikealle ja takaa tulee pyörä, tämä saakin runnoa ohi oikealta.
Joo, mutta jos oot ryhmittynyt pyöräkaistalle oikealle, ja sulla on vilkku oikella, niin ei se fillari silloin saa sun ohitse sieltä tulla, vaan kyllä senkin täytyy ymmärtää liikennesäännöt. Toi ei autoilijalle niin kauhean ongelmallinen tilanne kyllä pitäisi olla väistää myöskään sitä fillaria, koska sinne pyöräkaistalle ryhmitytään kuitenkin jo ennen, kuin risteyksessä käännytään, joten se kaistalle vaihto on suoritettu toivottavasti oikeaoppisesti ennen käännnöstä, jolloin autoilijalla on joku käsitys takaa tulevista pyöräilijöistä. Jos kaupunkialueella lähdet tuosta sitten kääntymään "samalla vauhdilla" ja jarruttelet vasta siihen suojatien eteen jalankulkijoita silmälläpitäen, niin silloin auto on yleensä jo oikealle viistossa, mikä kyllä entisestään vähentää sitä oikealta ohituksen riskiä fillarin osalta. Jää siis aika marginaaliin nuo tilanteet, missä kaistanvaihdon ja ryhmittymisen jälkeen fillaristi ilmestyisikin peruutuspeiliin etenkin, kun autolla yleensä ajellaan nopeusrajoituksen mukaan ja fillarilla pitäisi tehdä liikennesääntöjen puitteissa samoin.

Ei toi varmaan siinä lohduta, jos fillaristin onnistuu tappamaan tollasessa keississä ja itse saisikin syyttömän tuomion, kai se voi jäädä traumaattisena kaivelemaan, mutta siinä vaiheessa, kun sinne pyöräkaistalle on vilkun kanssa asianmukaisesti ryhmitytty, niin se kyllä oman tulkintani mukaan katkaisee sen mahdollisen suoraan oikealta puolelta jatkavan fillaristin väistämisvelvollisuuden. Voit korjata toki, jos olen väärässä, mutta lähtökohtaisesti lain pitäisi olla suhteellisen yksiselitteinen useimmsisa tapauksissa.

Ely keskukselta voi muuten tiedustella epäselvyyksistä ja vastailevat näihin kyllä. Itse olen joitakin kertoja kysellyt ennakkoon epäselviä tilanteita ihan vaan sen takia, että tienkäyttäjällä on kuitenkin selonottovelvollisuus liikennesäännöistä. Sainpahan joskus ensimmäiseen tiedusteluun oikein puhelinsoiton kautta vastauksen traficomin Jussi Pohjoselta, että tilanne tulkittaisiin viimekädessä oikeudessa (väistämisvelvollisuusasia) eikä tarkkaa vastausta voida antaa. Kerroin, että tämä on valitettavasti liikennesääntöjen vastaista, sillä tienkäyttäjällä on velvollisuus ottaa selvää, ja näin olen tekemässä ja ely-keskuksen kautta tuokin asia ratkesi mustaa valkoisella.
 
Joo, mutta jos oot ryhmittynyt pyöräkaistalle oikealle, ja sulla on vilkku oikella, niin ei se fillari silloin saa sun ohitse sieltä tulla, vaan kyllä senkin täytyy ymmärtää liikennesäännöt.
Ne liikennesäännöt sanovat, että polkupyörällä saa ohittaa oikealta ilman mitään rajoituksia, ja kääntyvä ajoneuvo väistää. En suosittele kenellekään tällaista temppua, mutta niin laki sanoo.
 
Joo, mutta jos oot ryhmittynyt pyöräkaistalle oikealle, ja sulla on vilkku oikella, niin ei se fillari silloin saa sun ohitse sieltä tulla, vaan kyllä senkin täytyy ymmärtää liikennesäännöt.
Jos ja kun kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen, niin kyllä se fillari saa sieltä tulla jos vaan mahtuu välistä. Mikä sen estäisi ettei saa tulla? Jos olen moottoripyörällä liikenteessä, niin en koskaan ryhmity kääntyessäkään niin reunaan etteikö sieltä voisi joku spandeksi vetäistä välistä.

Lisäksi niissä paikoissa missä on se kiinteä valkoinen viiva erottamassa pyöräkaistaa, ei ole mahdollista ryhmittyä niin etteikö sieltä mahtuisi.

Eivät nämä kovin yleisiä ole, enkä sen vuoksi asiasta kysellytkään, mutta on vaan monta kertaa tullut ihmeteltyä tuota, niin ajattelin nostaa esiin. Työmatkalla on yksi tuollainen vaarapaikka ja lähes joka kerta siinä näkee jonkinlaista suhmurointia riippumatta siitä millä ajoneuvolla on itse liikenteessä. Tai no, ei tässä ole viimeiseen vuoteen tarvinnut siitä etätöiden vuoksi ajella, mutta tilanne tuskin on hirveästi muuttunut.
 
Niin? Yritätkö sanoa, että jos laki on sinun mielestäsi typerä, sitä pitää tulkita kuten sinä haluat, eikä kuten laki sanoo?

Minun mielestäni kolmion merkityksen muuttaminen oli todella typerä temppu, ja se aiheutti muitakin ongelmia tämän. Ainakin vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuuden riippuminen siitä, kuka tulee ensin risteysalueelle, korjattiin jo laista. Olisi paljon muutakin korjattavaa. Arvaa, tullaanko niitä korjaamaan ennen kuin joku oikeasti lähtee vääntämään asiasta oikeuteen, jos asiaa tarkoituksella piilotellaan?
Tuohonhan juuri viittasin että lakia tulkitaan vasta oikeudessa. En edes tiennyt että tuota on jo hienosäädetty. Oisko sulla sitä linkkiä niihin lain esitöihin? Haluaisin lukasta muutenki ne ja kun tarttin niitä kalastuslain kanssa oli työ ja tuska löytää ne. Kalastuslaissa on jo noussu asia/asioita esiin joissa on tarkennettu mitä laki tarkoittaa viittamalla niihin.
 
Tuohonhan juuri viittasin että lakia tulkitaan vasta oikeudessa. En edes tiennyt että tuota on jo hienosäädetty. Oisko sulla sitä linkkiä niihin lain esitöihin? Haluaisin lukasta muutenki ne ja kun tarttin niitä kalastuslain kanssa oli työ ja tuska löytää ne. Kalastuslaissa on jo noussu asia/asioita esiin joissa on tarkennettu mitä laki tarkoittaa viittamalla niihin.
Esityöt löytää yleisesti esimerkiksi Finlexistä kelaamalla lakitekstin viimeiseen pykälään (yleensä voimaantulo tai siirtymäsäädökset), jonka alta löytyy "HE 123/456". Sitä klikkaamalla siirtyy suoraan eduskunnan sivuille lain käsittelytietoihin, ja sieltä voi lukea mm. sen hallituksen esityksen, valiokuntakäsittelyt ja eduskunnan porinat. Pykäliin lain alkuperäisen säätämisen jälkeen tehdyn viimeisimmän muutoksen esityöt löytyvät, kun klikkaa lain numeroa pykälän vierestä ja sitten sieltä linkkiä hallituksen esitykseen. Aiemmat muutokset joutuu etsimään puolitushaulla, tai en ainakaan itse ole löytänyt mitään tapaa seurata tietyn pykälän muutoksia pidemmälle kuin viimeisimpään muutokseen.

Tuossa tieliikennelain alkuperäiset esityöt: HE 180/2017 vp

Uuden tieliikennelain kanssa tehtiin vieläpä sellainen puljaus, että "kiireen" vuoksi piilotettiin valtava läjä ennen lain voimaantuloa tehtyjä muutoksia aivan toisen lakimuutoksen kanssa samaan. Jos katsoo B5-liikennemerkin linkkiä, se johtaa tähän hallituksen esitykseen kotihoidon pysäköinnin helpottamisesta:

Siellä sitten liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa (LiVM 2/2020 vp), että otetaanpas kuulkaas aivan toisen hallituksen esityksen sisältö mukaan. Ja siellä toisessa esityksessä on sitten mm. kolmion merkityksen korjaaminen: HE 17/2020 vp
 
Niin? Yritätkö sanoa, että jos laki on sinun mielestäsi typerä, sitä pitää tulkita kuten sinä haluat, eikä kuten laki sanoo?

Minun mielestäni kolmion merkityksen muuttaminen oli todella typerä temppu, ja se aiheutti muitakin ongelmia tämän. Ainakin vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuuden riippuminen siitä, kuka tulee ensin risteysalueelle, korjattiin jo laista. Olisi paljon muutakin korjattavaa. Arvaa, tullaanko niitä korjaamaan ennen kuin joku oikeasti lähtee vääntämään asiasta oikeuteen, jos asiaa tarkoituksella piilotellaan?
Liikenneturvan yhteyspäällikkö vastasi kysymykseeni joka koski neljän tien risteystä jossa on etuajo-oikeutettu tie ja sen vastakkaisilla puolin kolmiolla oleva sekä pihaliittymä.

Olet todella hyvin jo pohtinut tilannetta eri näkökulmista ja päätellyt aivan oikein mutta varmistuksena sinulle niin edelleenkin kertomassasi tilanteessa (kun kumpikaan ei ole vielä risteyksessä vaan lähestymässä risteystä / pihan liittymää) pihasta tulevan on väistettävä muuta liikennettä. Eli pihasta tuleva väistää kärkikolmion takaa tulevaa.

Mutta tilanne muuttuu heti, jos esim. pihasta tullut ajoneuvo on jo ehtinyt risteysalueelle, silloin kärkikolmion takaa tulevan on väistettävä.


Eli tuo on niinkuin ajattelin ainakin liikenneturvan mielestä. Se että laki on kirjoitettu epäselvästi ja voi johtaa erimilisyyksiin pätee edelleen.
 
Liikenneturvan yhteyspäällikkö vastasi kysymykseeni joka koski neljän tien risteystä jossa on etuajo-oikeutettu tie ja sen vastakkaisilla puolin kolmiolla oleva sekä pihaliittymä.

Olet todella hyvin jo pohtinut tilannetta eri näkökulmista ja päätellyt aivan oikein mutta varmistuksena sinulle niin edelleenkin kertomassasi tilanteessa (kun kumpikaan ei ole vielä risteyksessä vaan lähestymässä risteystä / pihan liittymää) pihasta tulevan on väistettävä muuta liikennettä. Eli pihasta tuleva väistää kärkikolmion takaa tulevaa.

Mutta tilanne muuttuu heti, jos esim. pihasta tullut ajoneuvo on jo ehtinyt risteysalueelle, silloin kärkikolmion takaa tulevan on väistettävä.


Eli tuo on niinkuin ajattelin ainakin liikenneturvan mielestä. Se että laki on kirjoitettu epäselvästi ja voi johtaa erimilisyyksiin pätee edelleen.
Juuri näin. Väistämisvelvollisuus tilanteessa on samanlainen kilpavarausjärjestelmä kuin vasemmalle kääntymisestä meinasi tulla. Aiemmin kolmio on koskenut vain risteävää tietä tai etuajo-oikeutetuksi merkittyä suuntaa, eikä tällaisia päättömiä tilanteita päässyt syntymään, vaan pihasta tullessa väistettiin ja sillä selvä.

En kuitenkaan allekirjoita väitettä "pihasta tuleva väistää kärkikolmion takaa tulevaa". Pihasta tuleva väistää kärkikolmion jo ohittaneita ajoneuvoja (ja tietysti kaikkia muista suunnista tulevia) ja kärkikolmion takaa tuleva väistää pihasta tulevaa, jos tämä on ehtinyt risteyksen puolelle.
 
Juuri näin. Väistämisvelvollisuus tilanteessa on samanlainen kilpavarausjärjestelmä kuin vasemmalle kääntymisestä meinasi tulla. Aiemmin kolmio on koskenut vain risteävää tietä tai etuajo-oikeutetuksi merkittyä suuntaa, eikä tällaisia päättömiä tilanteita päässyt syntymään, vaan pihasta tullessa väistettiin ja sillä selvä.

En kuitenkaan allekirjoita väitettä "pihasta tuleva väistää kärkikolmion takaa tulevaa". Pihasta tuleva väistää kärkikolmion jo ohittaneita ajoneuvoja (ja tietysti kaikkia muista suunnista tulevia) ja kärkikolmion takaa tuleva väistää pihasta tulevaa, jos tämä on ehtinyt risteyksen puolelle.
Jos pihasta ei ole kolmiota, niin silloinhan kilpavarausta ei ole ja pihasta tulevalla on etuajo-oikeus?

”On väistettävä risteyksessä” termi mielestä kattaa myöskin sen että joku on välittömästi saapumassa siihen. Eli pihasta (ei kolmiota) saa hurauttaa risteykseen vastaavasti kuin etuajo-oikeutetulta tieltä, toisin sanoen kolmion takaa pitää tulla hyvissä ajoin ja päästä reilusti pois alta (vrt. ei riitä että pääset tielle, toinen voi ajaa välittömästi perään ja sinun vika, pitää päästä risteyksestä riittävän pitkälle että peräänajaja muuttuu syylliseksi).
 
Jos pihasta ei ole kolmiota, niin silloinhan kilpavarausta ei ole ja pihasta tulevalla on etuajo-oikeus?

”On väistettävä risteyksessä” termi mielestä kattaa myöskin sen että joku on välittömästi saapumassa siihen. Eli pihasta (ei kolmiota) saa hurauttaa risteykseen vastaavasti kuin etuajo-oikeutetulta tieltä, toisin sanoen kolmion takaa pitää tulla hyvissä ajoin ja päästä reilusti pois alta (vrt. ei riitä että pääset tielle, toinen voi ajaa välittömästi perään ja sinun vika, pitää päästä risteyksestä riittävän pitkälle että peräänajaja muuttuu syylliseksi).
Jossain kohtaa tuota lakia on tarkoitettu että jo tiellä olevia jolloin juurikin metsästä et saa tulla ja ajaa kolmion takaa tulevien päälle. sitä vaan ei vissiin lue missään. Lain kannaltahan metsä, pelto ja piha on kaikki saman arvoisia, ei tiealueella olevia, alueita
 
Jos pihasta ei ole kolmiota, niin silloinhan kilpavarausta ei ole ja pihasta tulevalla on etuajo-oikeus?

”On väistettävä risteyksessä” termi mielestä kattaa myöskin sen että joku on välittömästi saapumassa siihen. Eli pihasta (ei kolmiota) saa hurauttaa risteykseen vastaavasti kuin etuajo-oikeutetulta tieltä, toisin sanoen kolmion takaa pitää tulla hyvissä ajoin ja päästä reilusti pois alta (vrt. ei riitä että pääset tielle, toinen voi ajaa välittömästi perään ja sinun vika, pitää päästä risteyksestä riittävän pitkälle että peräänajaja muuttuu syylliseksi).
Vanhan tieliikenneasetuksen mukaan pitikin väistää risteykseen saapuvia ajoneuvoja. Nykyinen tieliikennelaki käskee väistää vain muita ajoneuvoja risteyksessä. Lainsäätäjä jo tulkitsi tilannetta vasemmalle kääntymisen tapauksessa siten, että väistämisvelvollisuus koskee nimenomaan risteyksessä olevia ajoneuvoja, eli väistämisvelvollisuus olisi riippunut siitä, kuka ehtii risteykseen ensin.

Tästä voidaankin johtaa sellainenkin nerokas kehitelmä, että jos esimerkiksi kevyen liikenteen väylän toiselle puolelle asetetun kolmion ohittaa, väistäen risteyksessä olevaa liikennettä, niin tarviiko risteysalueella jo ollessaan enää väistää vasemmalta vasta tulossa olevia? :think:
Ehkei kuitenkaan, sillä se kolmion väistämisvelvollisuus lienee voimassa koko risteysalueen, eli ongelma koskee vain tapauksia, joissa kolmion takaa joutuu väistämään yllättävistä suunnista risteykseen tulevia.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan tieliikenneasetuksen mukaan pitikin väistää risteykseen saapuvia ajoneuvoja. Nykyinen tieliikennelaki käskee väistää vain muita ajoneuvoja risteyksessä. Lainsäätäjä jo tulkitsi tilannetta vasemmalle kääntymisen tapauksessa siten, että väistämisvelvollisuus koskee nimenomaan risteyksessä olevia ajoneuvoja, eli väistämisvelvollisuus olisi riippunut siitä, kuka ehtii risteykseen ensin.
Ei tuosta nyt siltikään mitenkään voida johtaa että riittää kun pääset risteysalueelle ennen sinne etuajo-oikeutettua tietä saapuvaa täysperää. X risteys jossa 1 haara on vähäinen tie tms piha (ilman kolmiota) on mielestäni tässä kontekstissa ihan samanarvoinen tuon pääväylän kanssa ts. kolmion takaa pitää ennakoida yhtälailla se täysperä kuin vastapäätä pihasta tuleva.
 
Ei tuosta nyt siltikään mitenkään voida johtaa että riittää kun pääset risteysalueelle ennen sinne etuajo-oikeutettua tietä saapuvaa täysperää. X risteys jossa 1 haara on vähäinen tie tms piha (ilman kolmiota) on mielestäni tässä kontekstissa ihan samanarvoinen tuon pääväylän kanssa ts. kolmion takaa pitää ennakoida yhtälailla se täysperä kuin vastapäätä pihasta tuleva.
Joo, olet aivan oikeassa. Kaikki yllä kirjoittani oli täyttä soopaa.

Jos Liikenneturvan yhteyspäällikön väite kilpavarauksesta pitäisi paikkansa, tällöin myös vasemmalta myöhemmin risteysalueelle tulevien pitäisi väistää kolmion takaa tulevaa. Näin ei tietenkään ole, vaan liikennemerkki on voimassa koko risteysalueella. Siispä pihasta tulevia on väistettävä, tultiin sieltä milloin tahansa.
 
Parkkiruutu, siis yhtenäisellä viivalla erotettu, ei kuulu ajorataan, joten kaista tekee mutkan. Selvä juttu.

Entäpä jos on vinoparkki, jossa on vain vinoviivat \ \ \ \ niin missä ajoradan oikea reuna silloin menee? ;-)
 
Veikkaan että vinoparkkeja ei ole ilman P-merkkiä (eikä taida olla noita tavallisiakaan ruutuja) jolloin se P-merkki itsessään kertoo että ko. reuna ei ole tietä vaan parkkialuetta. Jos löytyy vinoparkkeja ilman P:tä niin talvella ajetaan ruutujen yli.
 
Parkkiruutu, siis yhtenäisellä viivalla erotettu, ei kuulu ajorataan, joten kaista tekee mutkan. Selvä juttu.

Entäpä jos on vinoparkki, jossa on vain vinoviivat \ \ \ \ niin missä ajoradan oikea reuna silloin menee? ;-)
Pysäköintialue pitää M3-katumerkinnän määritelmän mukaan erottaa ajoradasta yhtenäisellä viivalla, eli tuollainen pelkän vinoviivat sisältävä viritys ei edes ole pysäköintialue. Pistät autosi parkkiin tien suuntaisesti viivojen päälle, kuten laki velvoittaa :smoke:
 
Veikkaan että vinoparkkeja ei ole ilman P-merkkiä (eikä taida olla noita tavallisiakaan ruutuja) jolloin se P-merkki itsessään kertoo että ko. reuna ei ole tietä vaan parkkialuetta. Jos löytyy vinoparkkeja ilman P:tä niin talvella ajetaan ruutujen yli.


P-merkki kyllä löytyy tuolta. Paikka Turku, Itäinen pitkäkatu.
 
Pysäköintialue pitää M3-katumerkinnän määritelmän mukaan erottaa ajoradasta yhtenäisellä viivalla, eli tuollainen pelkän vinoviivat sisältävä viritys ei edes ole pysäköintialue. Pistät autosi parkkiin tien suuntaisesti viivojen päälle, kuten laki velvoittaa :smoke:

Miksei niitä voi siihen ruutuun pysäköidä kuten kuka tahansa normaali ihminen tekisi?
 
P-merkki kyllä löytyy tuolta. Paikka Turku, Itäinen pitkäkatu.
Google Mapsissa on tunnetusti useamman vuoden vanhat kuvat, mutta sieltä ei ainakaan löytynyt Itäiseltä Pitkäkadulta sellaista kohtaa, jossa vinoparkeissa ei olisi yhtenäistä viivaa päädyssä erottamassa ne ajorajasta. Eihän vaan voi olla kyse siitä, että se viiva olisi kulunut pois?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 183
Viestejä
4 504 174
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom