AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Hyvä jotta saadaan todellisia kokemuksia 240 Aion toiminnasta tänne. Epäilykseni, että pitää prossan lämmöt yläkanttiin, jolloin se ei antaisi luvattija max kelloja ja pumppu sekä tuulettimet olisivat jatkuvasti äänekkäällä tasolla. Millaiseksi tilanne voisikaan sitten muodostua kesähelteillä, kun sisällä +10 C enempi lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä jotta saadaan todellisia kokemuksia 240 Aion toiminnasta tänne. Epäilykseni, että pitää prossan lämmöt yläkanttiin, jolloin se ei antaisi luvattija max kelloja ja pumppu sekö tuulettimet olisivat jatkuvasti äänekkäällä tasolla. Millaiseksi tilanne voisikaan sitten muodostua kesähelteillä, kun sisällä +10 C enempi lämpöä.
Ei aio-jäähyjä voi vertailla 240vs120vs360. Ihan valmistajakohtaista kuinka pärjää ja Arcticin LFII 240:n on parempi kuin osa halvoista 360:sta, koska paksumpi kenno ja tuulettimet eivät ole ripuliluokkaa. Arctic on myös hiljaa päivittänyt ainakin aio-jäähyt toimimaan paremmin sillä Der8auerin kikalla, että siirtää blokkia sentin tms. kohti sitä aluetta mistä suurin lämpö tulee siellä lämmönlevittäjän alla.
 
Osaako joku sanoa onko mitään käytännön ongelmia tuommosen Arctic LFII 280 tai teoriassa vaikka 420 kanssa vanhassa Phankteks Enthoo Pro kotelossa? Ostin tuon aikoinaan (2014?) sillä että tilaa riittäisi mutten mitään aio-vesijäähyä ole koskaan asentanut.
Väittää ainakin että top 420 ja clearance 65mm to motherboard.
On taas varmaan kolme vuotta siitä kun oon noita piuhoja vedelly emolevyn vaihdon yhteydessä ja lähinnä emon ja katossa olevien corsairin maglev tuulettimien välissä on aukko mistä on vedetty cpu 8-pin piuha. Olisiko mitenkään typerää asentaa tuota 280 radia kattoon mutta sen etuosaan, koska tuossa tuota liukumavaraa on?
 
Onko teillä antaa omakohtaisia kokemuksia Artic Liquid Cooler II 280 mm käytöstä?
-pitääkö pumppu miten kovaa ääntä kuormassa?
-pitääkö tuulettimet miten kovaa ääntä kuormassa?
Minulla on Fractal Define Mini C:n keulilla kyseinen AIO. Pumppu on todella hiljainen. Täysillä kierroksilla äänen erotan vain, jos väkisin kurkotan lähemmäs koteloa, eli voin sanoa sen olevan ainakin tässä kotelossa käytännössä äänetön. Tuulettimet toki pitävät mekkalaa täysillä kierroksilla, mutta eipä täysille kierroksille ole tarvetta kuin ehkä äärimmäisissä rasitustesteissä. Työpöytäkäytössä tuulettimet pyörivät nykyisellä profiililla 700-800 rpm kieppeillä ja noissa nopeuksissa ne ovat omaan korvaan miltei äänettömät. Pelailua en ole ehtinyt vielä pahemmin testailemaan, mutta yleisesti ottaen P12-tuulettimet taitaa olla äänen suhteen miltei Noctuan kanssa tasoissa. Tuulettimethan voi aina vaihtaa, jos on jokin oma suosikkimerkki/malli jo tiedossa.

Tämä on itselleni ensimmäinen AIO minkä olen asennellut ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Pitää toivoa että kestävyyskin on hyvä, koska tämän ainoa miinuspuoli muihin merkkeihin verrattuna on 2 vuoden takuu.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on Fractal Define Mini C:n keulilla kyseinen AIO. Pumppu on todella hiljainen. Täysillä kierroksilla äänen erotan vain, jos väkisin kurkotan lähemmäs koteloa, eli voin sanoa sen olevan ainakin tässä kotelossa käytännössä äänetön. Tuulettimet toki pitävät mekkalaa täysillä kierroksilla, mutta eipä täysille kierroksille ole tarvetta kuin ehkä äärimmäisissä rasitustesteissä. Työpöytäkäytössä tuulettimet pyörivät nykyisellä profiililla 700-800 rpm kieppeillä ja noissa nopeuksissa ne ovat omaan korvaan miltei äänettömät. Pelailua en ole ehtinyt vielä pahemmin testailemaan, mutta yleisesti ottaen P12-tuulettimet taitaa olla äänen suhteen miltei Noctuan kanssa tasoissa. Tuulettimethan voi aina vaihtaa, jos on jokin oma suosikkimerkki/malli jo tiedossa.

Tämä on itselleni ensimmäinen AIO minkä olen asennellut ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Pitää toivoa että kestävyyskin on hyvä, koska tämän ainoa miinuspuoli muihin merkkeihin verrattuna on 2 vuoden takuu.
Mulla on 240 mm versio katossa jossa sama pumppu ja Meshify C kotelo, eli hieman avoimempi. Jos pumpun kierrokset on yli 60-70%, se kyllä kuuluu. Muut tuulettimet tällöin noin 50% PWM tehoilla. Tosin omassa pelikäytössä riittää tuo 50% teho pumpulle ihan hyvin.
 
Onko teillä antaa omakohtaisia kokemuksia Artic Liquid Cooler II 280 mm käytöstä?
-pitääkö pumppu miten kovaa ääntä kuormassa?
-pitääkö tuulettimet miten kovaa ääntä kuormassa?

Itsellä käytössä Define R5 kopassa. Biosista säädetty quiet asentoon tuulettimet ja perus työpöytäkäytössä 600-700rpm ja pelatessa ~1100rpm, omasta mielestä hiljainen. Tällä hetkellä i5-9600k 4.9ghz 1.290v jännitteellä, pelatessa lämmöt noin 75-80c. Verrattuna aikasempaan SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2.een niin lämmöt tippuivat 95-100c --> 75-80c ja samalla kokoonpano muuttui huomattavasti hiljasemmaksi. Itselle eka AIO niin en osaa meluvertailuja muihin malleihin hirveästi sanoa (ainoastaan halpis ilmajäähyihin ja niihin verratuna ainakin hiljanen). Kesällä kun tän ostin niin luin aika paljon arvosteluja ja monissa arvosteluissa oli hiljaisin / hiljaisimpien joukossa.
 
Mulla on 240 mm versio katossa jossa sama pumppu ja Meshify C kotelo, eli hieman avoimempi. Jos pumpun kierrokset on yli 60-70%, se kyllä kuuluu. Muut tuulettimet tällöin noin 50% PWM tehoilla. Tosin omassa pelikäytössä riittää tuo 50% teho pumpulle ihan hyvin.
Hei, miten sulla on laitettu tuo pumppu, tuli nyt haettua oma kans ja laitoin pumpun AIO_Pump liittimeen ja tuulettimet CPU_FAN liittimeen. Ei näytä laisinkaan AIO_PUMP nopeutta. Olisko ollut järkevämpi kytkeä nuo kaikki samaan CPU_FAN liittimeen, silloin tosin joutuu ilmeisesti pumppu ja tuulettimia säätämään yhden fan curven kautta?
 
Hei, miten sulla on laitettu tuo pumppu, tuli nyt haettua oma kans ja laitoin pumpun AIO_Pump liittimeen ja tuulettimet CPU_FAN liittimeen. Ei näytä laisinkaan AIO_PUMP nopeutta. Olisko ollut järkevämpi kytkeä nuo kaikki samaan CPU_FAN liittimeen, silloin tosin joutuu ilmeisesti pumppu ja tuulettimia säätämään yhden fan curven kautta?
Pumppu AIO_Pump, tuulettimet CPU_FAN. Asus Z390-E kanssa näillä onnistuu erillinen säätö. En itse halunnut kytkeä samaan, juuri sen takia että voi säätää erikseen kun eri liittimissä. AIO_PUMP liittimissä on tosin eroja emolevyjen välillä käsittääkseni. Kierrokset näkyy molemmille myös.
 
Pumppu AIO_Pump, tuulettimet CPU_FAN. Asus Z390-E kanssa näillä onnistuu erillinen säätö. En itse halunnut kytkeä samaan, juuri sen takia että voi säätää erikseen kun eri liittimissä. AIO_PUMP liittimissä on tosin eroja emolevyjen välillä käsittääkseni. Kierrokset näkyy molemmille myös.
Ok kiitos tiedosta. Mulla on nyt juuri kytketty niin. Tosin ei näy pumpun lukemat, todennäköisesti se on sitten täysillä. Biosista on aktivoitu Pump control, pitää perehtyä tähän myöhemmin, olettavasti toimii kun lämmöt näyttää "normaaleilta".
 
Emolevykohtaista on tosiaan tuo, että näyttääkö pumpulle nopeuden. Itselläni Gigabyte B550M Aorus Pro-P ja pumpun nopeus BIOSissa aina 0. Pumpun käyrän toiminnan varmistin äänen perusteella ja letkuista kiinni pitäen :D Jätin sen auto-asetukselle pyörimään, kun ei tuota pumpun ääntä erota mitenkään muiden äänien yli. Kyseessä siis Arctic Liquid Freezer 280mm rev.3.
 
Viimeksi muokattu:
Emolevykohtaista on tosiaan tuo, että näyttääkö pumpulle nopeuden. Itselläni Gigabyte B550M Aorus Pro-P ja pumpun nopeus BIOSissa aina 0. Pumpun käyrän toiminnan varmistin äänen perusteella ja letkuista kiinni pitäen :D Kyseessä siis Arctic Liquid Freezer 280mm rev.3.
Jos säädän biosista AIO PUMP käyrää Asuksen Q-Fan toiminnolla, vaikuttaako se tuohon pumpun nopeuteen jos ei saa lukemaa? Jos ymmärsin oikein, tälle aio:lle ei ole olemassa mitään softaa?
 
Kyllä minulla ainakin säätyy, vaikkakin lukema on jatkuvasti 0 rpm. Testailin pysäyttää pumpun kokonaan ja myös ajaa täysillä kierroksilla. Kyllä sen eron huomasi jos korvaa työnsi pumppua kohti, tai piti kädellä letkusta kiinni. Jätin sen sitten auto-asetukselle ja tuskin tuohon enää tarvii palata. Olisihan se mukava nähdä käyttiksestä että millä nopeudella pumppu pyörii, mutta näillä mennään. Erittäin hyvin on jäähdytellyt 3900X:ää.
 
Aivan järkyttävän mittailun ja säätämisen jälkeen totesin että kyllä se Arctic Freezer II 420:sen lauhdutin mahtuu vakiotuulettimilla Define R5:en kattoon nykyisen emolevyn / muistien kanssa ja pistin sen tilaukseen. Optinen asema on jo onnistuneesti ulkoistettu "tyylikkäästi" pulttaamalla se kulmaraudoilla mäntyliimalevystä tehdyn sivupöydän pohjaan. Haman SATA -> USB3.1 sovitin hoitaa datan ja +5v ja toistaiseksi 12v tulee erillisellä muuntajalla. Tuon ulkoisen muuntajan aattelin kuitenkin siirtää varastoon ja askarrella 12v ulosoton johonkin takakorttipaikan levyyn naarasplugilla, josta sitten plugi - plugi johdolla kiinni Haman sovittimeen.

Eli pakettia odotellessa. Saas nähdä millainen mörkö se oikeasti on. :)
Pitäs varmaan kysellä täältä että onko eteläkymeenlaaksolaisia deliddaajia... vois tuon 6700K:n samantien nyt delidata kun kerran jäähy vaihtuu. Vaan katsellaan, kiire ei oo kun jäähyn tilaamisessakin meni useampi kuukausi. :)
Onhan tuo tosiaan aika mörkö. Josko välipäivinä sais paikalleen. :)

Asentelin 420:n Define R5 koteloon ja ei mennyt ilman kikkailua. Kotelon takapäästä jää noin 3 mm vajaaksi että saisi ruuvit kiinni ilman teräsviilaa. Lauhdutin ottaa kiinni kotelossa olevaan pahkuraan, joka on tehty emolevyn back platea varten.
Eli, jos et halua käyttää puikkoviilaa, älä osta 420 mallia Define R5:n kaveriksi. Jos taas olet valmis laajentamaan kotelon ruuvin reikiä tuon 3 mm, niin sillä tämä menee paikalleen normikorkeiden muistikampojen kanssa pienellä pujottelulla. Lauhdutin menee sekä edestä että takaa kotelon reunalistojen alle, joten suosittelen manuaalista poiketen asentamaan ensin lauhduttimen paikalleen samalla testaten että se oikeasti mahtuu ja vasta sitten ruuvaamaan blokin kiinni.

Ja jäähdytystehoa on ihan kivasti. Aikaisemmin Noctuan tornijäähyn ja useamman 140mm tuulettimen voimin ajelin i7-6700K:ta 4.6Ghz (ja yhdellä ytimellä 4.8GHz) ja maksimilämmöt olivat 3DMarkin CPU testissä noin 89 C. LF2-420 vaihdon jälkeen maksimilämpö tuossa testissä oli 83 C. Luonnollisestikin nostin kelloja ja nyt mennään 4.7Ghz / 4.9Ghz ja huiput samassa testissä oli 91 C. Nyt tätä kirjoittaessa lämmöt kieppuu 30 Celsiuksen huituvilla. Jostain tulee tosin hetkellisiä piikkejä, jolloin yksittäinen ydin käy 70 C:ssä. Liekkö tuo yhden ytimen Turbo liian railakas tai sitten Wintoosa touhuaa taustalla jotain omiaan... Nuo piikit tosin katoavat todella nopeasti ja lämmmöt laskevat heti kun kuorma yhdellä ytimellä laskee.

Liekkö Deliddaamalla saisi vielä paremmin lämpöjä kuriin.

Kiinostaa tietää kuinka paljon toi on 360 parempi. Onko jollain heittää jotain tietoa?

420 paketin kyljessä kerrotaan että i7-8700K @ 4.7Ghz täydellä kuormalla (PWM 100%) läpötilat olisivat:
- LF2-240 --> 96.2C
- LF2-420 --> 91.7C
 
Täällä on käytössä myös tuo sama Corsair H100x. Pumppuhan siinä on äänekäs ja omakin piti alussa aika häiritsevää rahinaa, mutta kyllä se vaan siitä hävisi, tähän meni ehkä jopa kymmeniä tunteja.

Pumppua ei tosiaan vakiona pysty säätämään, kun virta tulee sata-liittimen kautta ja emolle menee pelkkä kierroslukupiuha. Sen takia tein itse siihen adapterin väliin, että voin säätää pumppua biosista. ~4100rpm se lukema näytti säädön ollessa 100%, nyt pidän sitä 60%/~2600rpm, DC-säätö biosista.

Adapterijohto minkä tein on siis tätä vastaava:
Piuha saapui.
DC moodissa 7,5v on se raja minkä jälkeen rutina alkaa. Outoa kyllä, mutta se rutina on välittömästi paljon kovempaa kuin ennen. Ja jos siitä lähtee nostamaan 80-90% tienoille, tuntuu että pumpun propelli nappaa jonnekin kiinni ja hajoaa justiinsa.

Noh, positiiviset asiat:
- Alle tuon 7,5v (2800rpm) rajan on täysin hiljainen ja rutinoitakaan ei ole laisinkaan. Eli se mitä lähdettiin hakemaan.

Negatiiviset asiat:
- Nyt ei toimi enää toi pumpun led valo. Tai no syttyyhän se jos lyö pumppuun virtaa. Tällä hetkellä noin 85 asteessa syttyis. :D Eli ei koskaan. Tuo on nyt vähän harmi, koska samalla vaivalla ois ostanut ledittömän laadukkaamman AIO:n. :D

- Isompi huono puoli..en tiedä onko tää vakava ongelma, sanokaa te. Tai mitä tälle voi tehdä? Nimittäin idlen lämpö nousi 40-43 asteesta 60-65 asteeseen. Vaihdoin tähän jo aikaisemmin Noctuan radi-tuulettimet, joten nyt voi nekin pitää suhteellisen kovaa pyörimässä ilman ääntä, mutta ei ole siitäkään nyt apua. Ne pyörii jo yli 1000rpm ilman vaikutusta idlen lämpöön.
Toisaalta 100% rasituksessa ei näytä nousevan yli 74 asteen jota pidän sit taas todella hyvänä suorituksena. Joten miten toi pitemmänpäälle tykkää, jos idle on noinkin kova?
 
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.

Vaikka en AIO:ta ole koskaan omistanut, niin kyllä tuon videon perusteella voi heti sanoa ettei pumppujen kuulu noin rutista, ei muuta kuin pakettiin ja takas jimssille.
 
Piuha saapui.
DC moodissa 7,5v on se raja minkä jälkeen rutina alkaa. Outoa kyllä, mutta se rutina on välittömästi paljon kovempaa kuin ennen. Ja jos siitä lähtee nostamaan 80-90% tienoille, tuntuu että pumpun propelli nappaa jonnekin kiinni ja hajoaa justiinsa.

Noh, positiiviset asiat:
- Alle tuon 7,5v (2800rpm) rajan on täysin hiljainen ja rutinoitakaan ei ole laisinkaan. Eli se mitä lähdettiin hakemaan.
Tulipas aika nopeasti piuha :)

7.8V on nyt se asetus missä omaa pidän, eikä niitä rutinoita enää ole vaikka nostaisi tuosta, vain se pumpun oma luontainen ääni. Voihan se tosiaan ihan oikeasti olla jollain tavalla viallinen, jos aina vaan ääntää.

Negatiiviset asiat:
- Nyt ei toimi enää toi pumpun led valo. Tai no syttyyhän se jos lyö pumppuun virtaa. Tällä hetkellä noin 85 asteessa syttyis. :D Eli ei koskaan. Tuo on nyt vähän harmi, koska samalla vaivalla ois ostanut ledittömän laadukkaamman AIO:n. :D

- Isompi huono puoli..en tiedä onko tää vakava ongelma, sanokaa te. Tai mitä tälle voi tehdä? Nimittäin idlen lämpö nousi 40-43 asteesta 60-65 asteeseen. Vaihdoin tähän jo aikaisemmin Noctuan radi-tuulettimet, joten nyt voi nekin pitää suhteellisen kovaa pyörimässä ilman ääntä, mutta ei ole siitäkään nyt apua. Ne pyörii jo yli 1000rpm ilman vaikutusta idlen lämpöön.
Toisaalta 100% rasituksessa ei näytä nousevan yli 74 asteen jota pidän sit taas todella hyvänä suorituksena. Joten miten toi pitemmänpäälle tykkää, jos idle on noinkin kova?
Pumpun led himmenee samalla, kun jännitettä laskee, käytännössä sitä ei enää edes huomaa.

Pyöriikö pumppu varmasti idlessä? Ei kyllä kuulostaa normaalilta, että noin paljon nousisi lämmöt muuten.

Liitteenä vielä oma 'käyrä' pumpulle.
 

Liitteet

  • MSI_SnapShot01_00.png
    MSI_SnapShot01_00.png
    137,9 KB · Luettu: 45
Mun pumppu tosiaan tälläinen:

Jimmsin vastaus: Videolta toki hankala arvioida äänen todellista voimakkuutta, mutta kyllä tuo ihan normaalilta pumpun ääneltä omaan korvaan kuulostaa. Pumput eivät näissä siis ole millään tapaa täysin äänettömiä kyllä, ja usein tuo pumppu kyllä näissä se äänekkäin osa on, ei siis tuulettimet.


Kuulostaa siltä kuin olisi ilmaa. Lähteekö pois jos kääntelet koppaa eri asentoihin ja pyrit pitämään pumpun alimpana?
 
Tulipas aika nopeasti piuha :)

7.8V on nyt se asetus missä omaa pidän, eikä niitä rutinoita enää ole vaikka nostaisi tuosta, vain se pumpun oma luontainen ääni. Voihan se tosiaan ihan oikeasti olla jollain tavalla viallinen, jos aina vaan ääntää.


Pumpun led himmenee samalla, kun jännitettä laskee, käytännössä sitä ei enää edes huomaa.

Pyöriikö pumppu varmasti idlessä? Ei kyllä kuulostaa normaalilta, että noin paljon nousisi lämmöt muuten.

Liitteenä vielä oma 'käyrä' pumpulle.
Kyllä se ainakin emolevyn mukaan vetää 2800rpm tälläkin hetkellä työpöydällä. 60c
Jos nostan, alkaa rutina.
Outoa tuossa on vieläpä se, että biossissa kun säädän voltteja niin tuo rutina on ihan älytöntä tuon 7.5v jälkeen. Mutta MSI Dragon Centerillä voin heittää 100% ja kuuluu vain pieni rutina. Joskaan senkään kanssa ei lämmöt laske alle 58c idlessä. Kun ilman tota piuhaa oli tosiaan 40-43c.
Laitoin jopa Radin tuulettimet ja pumpun 100%, sekä kotelon tuulettimet moninkertaiseksi mitä ennen ja idlen lämpö laski siitä huolimatta vain 53 asteeseen, eli edelleen 10 astetta korkeampi kuin ilman tuota piuhaa. Ja nyt kone oikeasti huutaa.

Tosiaan rasituksessa sit taas ei saa mitenkään yli 74 asteen, eli siellä päässä toimii selvästi paremmin kuin ennen.
(Edit: kaikki hyvin valtakunnassa. Suljin epicgamesin taustalta ni tippu 44 asteeseen, eli kaks enemmän kuin ennen, mutta nyt pumppu on vain 60% teholla, entisen 100% teholla. Nyt myös radin tuulettimet on vain noin 45% teholla idlessä ja silti lämmöt pysyy kurissa.

Kuulostaa siltä kuin olisi ilmaa. Lähteekö pois jos kääntelet koppaa eri asentoihin ja pyrit pitämään pumpun alimpana?
Ei kyllä se on nyt entistä selkeämmin pumpun siivekkeet jotka siellä kiinni jonnekin ottaa. Tästä löytyy keskustelua netistä myös. Joku prikka viritelmä kuulema auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaan hintaan saa Jimmsiltä Arcticin 360mm mallin, joten jos ilman RGB:tä pärjää, niin en itse ainakaan miettisi hetkeäkään muita vaihtoehtoja :)

Olin jo melkein menossa tuota MSI:tä noutamaan, mutta tuo Arctic alkoi kyllä siihen malliin himottamaan että taidampa laittaa sellaisen vaikka saatavuus meneekin ensi vuoteen :hungry:
 
Arcticin radi on sen verran möhkö, että kannattaa vielä varmistaa ihan mittanauhan kanssa sopivuus, varsinkin jos tulee kattoon kiinni. Korkeat RAMmit on yleinen yhteensopivuusongelma noiden mallien kanssa. Muuten ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ja väittäisin että heittämällä hintaluokkansa paras AIO.
 
Pistetääs tähän vielä tällainen low-end PC:n AIO-kokemus näin vuoden päätteeksi.

Minulla on Shuttle-tyylinen ITX-kotelo HTPC:ssä, jossa oli tähän saakka Corsairin H60 AIO hoitamassa APU:n jäähdytystä (AMD A10-7850k). Ajoihan se AIO asiansa, mitä nyt ropeli oli hieman äänekäs olkkarikäyttöön ja jäähdytystehokin oli vähän meh. Kunnes vuosien kuluessa ilmeisesti vedet väheni kierrossa ja pumppu alkoi rohisemaan suorastaan häiritsevästi.

Kyllästyin ja korvasin AIO:n Scythellä ja koppaan Arcticin P12, kun sellainen sattui pyörimään nurkissa. Lopputulos: Koskaan aiemmin tuo PC ei ole ollut noin viileä ja hiljainen. Eikä maksanut paljoa.
 
Kysytäänpä täältä apua/neuvoa/ajatuksia.

NZXT Kraken x62 on pari vuotta raksuttanut koneessa. Nyt pumppu on alkanut naksuttamaan. En oikein ole nyt varma onko nyt ilmaa vai onko pumppu vain antamassa periksi. Ääni ei ole mitenkään iso, mutta voimistuu kun pumppu ottaa kierroksia, eli oman ajatuksen perusteella kyse ei todennäköisesti joku vika?

No siihen itse kysymykseen, kaikki ilman poisto keinot lukuunottamatta laitteen käyttöä irti koneesta on nyt kokeiltu, ei apua. Uutta jäähyä pitäisi nyt varalta katsoa. Periaatteessa olen ollut täysin tyytyväinen nykyiseen ja saan sillä irti sen CPU:sta (9900k, 5ghz) mitä haluan. Uusia AIO on tullut aika paljon markkinoille. Asuksen Ryujin 240/360 kiinnostaisi ulkonäön puolesta, mutta testit nyt ei hirveän hyvin ole mennyt vs esim nykyiseen x62:seen verrattuna.

Mikä olisi nyt se seuraava AIO tai vaikkapa ilmajäähy mitä ihmiset hankkii? Teho/hiljaisuus on ykkösasia, mutta ulkonäkö kiehtoo myös. Hinnalla ei hirveästi väliä, kuhan nyt antaisi pidemmän käyttöiän kuin nykyinen Kraken. Voihan se olla että tuo tuota eloon lähtee ja uuden hankinta ei ole ajankohtaista, mutta hieman nyt ennakkoon jo olen liikkeellä.
 
Kysytäänpä täältä apua/neuvoa/ajatuksia.

NZXT Kraken x62 on pari vuotta raksuttanut koneessa. Nyt pumppu on alkanut naksuttamaan. En oikein ole nyt varma onko nyt ilmaa vai onko pumppu vain antamassa periksi. Ääni ei ole mitenkään iso, mutta voimistuu kun pumppu ottaa kierroksia, eli oman ajatuksen perusteella kyse ei todennäköisesti joku vika?

No siihen itse kysymykseen, kaikki ilman poisto keinot lukuunottamatta laitteen käyttöä irti koneesta on nyt kokeiltu, ei apua. Uutta jäähyä pitäisi nyt varalta katsoa. Periaatteessa olen ollut täysin tyytyväinen nykyiseen ja saan sillä irti sen CPU:sta (9900k, 5ghz) mitä haluan. Uusia AIO on tullut aika paljon markkinoille. Asuksen Ryujin 240/360 kiinnostaisi ulkonäön puolesta, mutta testit nyt ei hirveän hyvin ole mennyt vs esim nykyiseen x62:seen verrattuna.

Mikä olisi nyt se seuraava AIO tai vaikkapa ilmajäähy mitä ihmiset hankkii? Teho/hiljaisuus on ykkösasia, mutta ulkonäkö kiehtoo myös. Hinnalla ei hirveästi väliä, kuhan nyt antaisi pidemmän käyttöiän kuin nykyinen Kraken. Voihan se olla että tuo tuota eloon lähtee ja uuden hankinta ei ole ajankohtaista, mutta hieman nyt ennakkoon jo olen liikkeellä.
Eikö tuossa ollut 6v takuu? Ainakin nykyisissä on.
 
Olin jo melkein menossa tuota MSI:tä noutamaan, mutta tuo Arctic alkoi kyllä siihen malliin himottamaan että taidampa laittaa sellaisen vaikka saatavuus meneekin ensi vuoteen :hungry:

Noniin, Arctic asennettu, radi edessä jotta mahtuu ja letkut kotelon alaosassa, kuten jostain ohjeesta luin. Lorisee samalla tavalla kuin kävisi pönttöön kusimassa, koetettu säätää BIOSista kierrokset täysille, muttei vaikutusta. Arcticin ohjeet kun muutenkin ovat epäselvät, niin vaikuttaako jotain kun kytkin pumpun piuhan CPU_faniin, olisiko pitänyt kytkeä PUMP_Faniin. Käytössä B450 Tomahawk :confused: :confused: :confused:

edit. Tais ottaa vaan kunnolla aikaa että tuo masiina ilmas ittensä, nyt vaikuttaa ihan normaalilta
 
Viimeksi muokattu:
Arcticin radi on sen verran möhkö, että kannattaa vielä varmistaa ihan mittanauhan kanssa sopivuus, varsinkin jos tulee kattoon kiinni. Korkeat RAMmit on yleinen yhteensopivuusongelma noiden mallien kanssa. Muuten ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ja väittäisin että heittämällä hintaluokkansa paras AIO.
Tässä on myös hyvä tietää, että Arcticin rev. 3 aio jäähyt (ainakin 240 ja 280) eivät ole yhteensopivia kaikkien AM4 emojen kanssa. Pakkauksen mukana tulee väärät mountit, jonka seuraksena mountti asentuu suoraan esim. emon kondensaattorien päälle tai itse mountti jää väljäksi. Ei hätää tiedustelin asiaa ja tämä jälkiviisaus on Arcticin tiedossa ja Arctic lähettää onneksi oikeat mountit maksutta. Itse en tähän viikon(lue kuukaden) odotusleikkiin ryhtynyt vaan palautan jäähyn takaisin Jimssille heti ensi viikolla. Näköjään oli turhaa lähtä korvaamaan NH-D15 jäähyä :dead:
Vikalistalla ainakin MSI, ASUS ja Aorus emot.
 
Tässä on myös hyvä tietää, että Arcticin rev. 3 aio jäähyt (ainakin 240 ja 280) eivät ole yhteensopivia kaikkien AM4 emojen kanssa. Pakkauksen mukana tulee väärät mountit, jonka seuraksena mountti asentuu suoraan esim. emon kondensaattorien päälle tai itse mountti jää väljäksi. Ei hätää tiedustelin asiaa ja tämä jälkiviisaus on Arcticin tiedossa ja Arctic lähettää onneksi oikeat mountit maksutta. Itse en tähän viikon(lue kuukaden) odotusleikkiin ryhtynyt vaan palautan jäähyn takaisin Jimssille heti ensi viikolla. Näköjään oli turhaa lähtä korvaamaan NH-D15 jäähyä :dead:
Vikalistalla ainakin MSI, ASUS ja Aorus emot.

Itsellä tosiaan tuo 360 rev. 3, lähellä on ettei ota tuo mountti konkkiin mutta kiinnittyi kuitenkin OK ja lämmötkin näyttää olevan OK rasituksessa. Pistelin kuitenkin Arcticille viestiä
 
Mitä luulette onko tuo vika yleinen vain uudempien emolevyjen kanssa vaiko toisinpäin? Itsellä Asus c6h x370-piirisarjallinen... kuuluukohan noihin. Ajattelin tuon 280 mallin tilata, kun sitä reilusti Jimmyltä löytyy varastista. Onko noi mountit mitenkään futureproof, kun aikanaan vaikkapa am5 tulee? No tätä tuskin kukaan vielä tietää mutta valmistajan maineesta voi päätellä saako päivityksenä uudet mountit...

Toisekseen..Millaiseksi olette kokeneet asennuksen? Onko helpompi asentaa kuin massiivinen tornituuletin ja sitä myötä prosessorin vaihto päivityksessä helpompaa? Ajattelin, että voiko tuon blokin vain siirtää pois edestä muualle roikkumaan ettei tartte alkaa radia irroittelemaan, kun kokemusta ei ole näistä.
 
Arctic Liquid Freezer II & Fractalin Meshify 2 komboilijoille huomio: korkea muistit estävät kattoasennuksen. Omani lykkäsin ei niin optimisti kotelon etuosaan, kun T-Forcen ökymuistien profiili on sen verran korkea. Pska-asennus Oy:n hengessä kattopaneelin voisi jättää pois ja laittaa flektit ulkopuolelle, mutta se ei kyllä omaa silmääni miellytä.

Pitää tehdä vielä testailuja kannattaako laittaa push/pull rupeleille, sillä Raato 6900xt puhkuu ilmajäähdytteisenä lämpöä tuottaen.

Jatkossa luen kyllä kaikki toleranssit ja anssit suurennuslasilla läpio_O
 
Arctic Liquid Freezer II & Fractalin Meshify 2 komboilijoille huomio: korkea muistit estävät kattoasennuksen. Omani lykkäsin ei niin optimisti kotelon etuosaan, kun T-Forcen ökymuistien profiili on sen verran korkea.
Tähän on varmaan joku perustelu? Paras paikka jos meinasit prossua jäähdyttää on siinä keulalla..
 
Arctic Liquid Freezer II & Fractalin Meshify 2 komboilijoille huomio: korkea muistit estävät kattoasennuksen. Omani lykkäsin ei niin optimisti kotelon etuosaan, kun T-Forcen ökymuistien profiili on sen verran korkea. Pska-asennus Oy:n hengessä kattopaneelin voisi jättää pois ja laittaa flektit ulkopuolelle, mutta se ei kyllä omaa silmääni miellytä.

Pitää tehdä vielä testailuja kannattaako laittaa push/pull rupeleille, sillä Raato 6900xt puhkuu ilmajäähdytteisenä lämpöä tuottaen.

Jatkossa luen kyllä kaikki toleranssit ja anssit suurennuslasilla läpio_O
Sulla varmaan 140mm tuulettimilla varustettu AIO? Itellä S2 joka aika vastaava ja siihen mene 44mm korkuiset Gskill Tridentit heittämällä ja jää pari cm tilaakin vielä 360 AIO:lla.
 
Sulla varmaan 140mm tuulettimilla varustettu AIO? Itellä S2 joka aika vastaava ja siihen mene 44mm korkuiset Gskill Tridentit heittämällä ja jää pari cm tilaakin vielä 360 AIO:lla.

Jep. LF280. Varsin clean setup tuosta tuli. Tarvii vaan hoonata viimeistelyt ja sit kovaa optimointia OC hengessä. @skl kyseessä oli vasta epäily. Kuten sanoin niin pitää testailla.
4A1495BA-0A38-46D8-A06C-F1D83EBD9FE9.jpeg
 
Mitä luulette onko tuo vika yleinen vain uudempien emolevyjen kanssa vaiko toisinpäin? Itsellä Asus c6h x370-piirisarjallinen... kuuluukohan noihin. Ajattelin tuon 280 mallin tilata, kun sitä reilusti Jimmyltä löytyy varastista. Onko noi mountit mitenkään futureproof, kun aikanaan vaikkapa am5 tulee? No tätä tuskin kukaan vielä tietää mutta valmistajan maineesta voi päätellä saako päivityksenä uudet mountit...

Toisekseen..Millaiseksi olette kokeneet asennuksen? Onko helpompi asentaa kuin massiivinen tornituuletin ja sitä myötä prosessorin vaihto päivityksessä helpompaa? Ajattelin, että voiko tuon blokin vain siirtää pois edestä muualle roikkumaan ettei tartte alkaa radia irroittelemaan, kun kokemusta ei ole näistä.

Itse itselleni vastaten:

Asennusvideossa asus c6h... :p
 
Itse itselleni vastaten:

Asennusvideossa asus c6h... :p

Onneksi ei ole enää sitä alkuperäistä LF II kiinnitystä. Siinä pumppu ruuvattiin kiinni suoraan AMD:n omaan backplateen. Varsinkin kun itellä oli emo jo kotelossa, niin backplate piti ensi teipata kiinni emolevyyn, että se pysy paikoillaan pumppua kiinni ruuvatessa.
 
Onneksi ei ole enää sitä alkuperäistä LF II kiinnitystä. Siinä pumppu ruuvattiin kiinni suoraan AMD:n omaan backplateen. Varsinkin kun itellä oli emo jo kotelossa, niin backplate piti ensi teipata kiinni emolevyyn, että se pysy paikoillaan pumppua kiinni ruuvatessa.

AM4 mobojen lerppaava backplate on kyllä hanurista. Viritin itse kumista ja kaksipuoleisesta teipistä korokkeet riittävän tiukkaa asennusta varten.
Itkin AC supportiin ja kyselin heiltä parempaa backplatea. Redditin mukaan jengi on semmoisia saanut.

Cooler on sinällään suoraviivainen asentaa tehokkuus-äänekkyys akselilla erinomainen laite. Kovin high end fiilis ei tästä kuitenkaan välity johtuen backplate ongelmista.
 



Videolla käsitelty ketjussakin hiljattain keskusteltuja aiheita (radin koko, pumpun nopeus), oma tulkinta tuloksista:
  • Pumppua ei kannata ajaa täysillä, kannattaa testata itse mikä sweet spot tehojen ja äänien suhteen
  • 120 mm versiota en ostaisi jos kunnon ilmajäähy vaan mahtuu koteloon. Tätä ei suoraan käsitelty, mutta perustuen esim gamersnexus testeihin
  • 240 mm riittää hyvin varsinkin pelikäytössä, koska lämmöntuotto ei ole huipussaan. Varsinkin AMD raudan kanssa isompien etu marginaalinen
  • 280/360 hyötyy jos ajaa paljon raskasta hyötykuormaa tai on loppuun kellotettu intelin prossu korkeilla volteilla
Ei tietenkään täysin yleistettävissä muihin tuotteisiin, mutta antaa suuntaa.
 
Onkos hajua näistä SilverStonen PF sarjan vermeistä?

Lähinnä tuota 120:stä tälle normi amd 65w prosalle (3400). Kotelo rajoittaa tornijäähyn korkeutta niin rankasti ettei ilmajäähdytys nyt vaan oikein tahdo istua. Ikkunallinen kotelo (bitfenix pandora) niin tuo noctuan vaakamallinenkaan ei pojan (rgb valojen puute) silmää innosta.
 
Onkos hajua näistä SilverStonen PF sarjan vermeistä?

Lähinnä tuota 120:stä tälle normi amd 65w prosalle (3400). Kotelo rajoittaa tornijäähyn korkeutta niin rankasti ettei ilmajäähdytys nyt vaan oikein tahdo istua. Ikkunallinen kotelo (bitfenix pandora) niin tuo noctuan vaakamallinenkaan ei pojan (rgb valojen puute) silmää innosta.

Mulla on 240mm tuosta. Teholtaan ihan ok, mutta pumppu pitää kovaa meteliä jos ei pääse säätämään kierroksia alle 60%:n. Ja noilla kierroksilla tuntuu olevan pumpulla liikkeellelähtöongelmia käynnistäessä. Yrittää lähteä pyörimään monta kertaa kunnes joskus Windowssiin pääsyn jälkeen lähtee lorinan kanssa pyörimään. Lämmöt kerkeää tuossa välissä nousemaan prosessorilla yleensä johonkin vähän yli 70 asteeseen. Onhan tuo halpakin varsinkin tarjouksissa joten en valita. Toimii pelatessa kuitenkin hyvin ja pitää prosessorin riittävän viileänä. Monta kertaa olen parempaa harkinnut ja ostoskoriinkin lisännyt mutta ei se hintaero enää tuo tarpeeksi parannusta.
 
Pystyykö Artic liquid freezer II 280mm vrm fanin nopeutta kontrolloimaan jotenkin?
Ei tietääkseni, ellei ala modaamaan jotain. Pois taitaa saada johdon irroittamalla. Ääntä se ei muistaakseni arvostelujen mukaan niin paljoa että se kuuluisi pumpun tai tuulettimien yli.
 
Ei tietääkseni, ellei ala modaamaan jotain. Pois taitaa saada johdon irroittamalla. Ääntä se ei muistaakseni arvostelujen mukaan niin paljoa että se kuuluisi pumpun tai tuulettimien yli.
Näinhä se menee - eli VRM fan kaapeli irti pääcoolerista ja sillä se hoituu, mikäli surraus käy korviin. Omaan korvaani VRM coolerin pörinä ei aiheuta harmaita hiuksia. Pelaan enimmäkseen kuulokkeilla muutenkin. Normi deskarikäytössä sitä ei taatusti huomaan millään tavoin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 434
Viestejä
4 512 104
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom