AIO valmiiksi kasatut nestejäähdytyspaketit

Käyn nyt vähän joka threadiin huutelemassa. Koteloksi tulossa Bitfenixin Pandora, kunhan verkkis niitä saa asiakkaalle asti toimitettua. Prossujäähyn maksimikorkeus on 130mm, joten karsii heti tehokkaimmat ilmajäähyt pois. Pöydällä koteloa odottaa 7700k ja GTX 1070 ja nyt arvon prossujäähyn kanssa.

Kotelossa itsessään on edessä 2x120mm ja katossa 1x120mm tuuletinpaikat, mukana tulee kaksi tuuletinta. Taakse tuulettimia ei saa. Tällä logiikalla oon ajatellu ostaa eteen toisen tuulettimen ja prossujäähyksi Arcticin i11 TAI prossulle Liquid 120 ja radi eteen ylös (kotelon kattoon ei mahdu).

Prossua ei oo tässä vaiheessa tarkotus kellottaa muutoin kuin ehkä kokeiluksi - saati korkata.

Vanha kone on lähes äänetön iMac, uusikin saisi olla hiljainen mutta pelikäytössä ei toki niin väliä koska kuulokkeet kuitenkin päässä.

Kummalla jäähyllä arvon raati lähtisi liikkeelle? i11:llä voisi suoraan valita ohjaako kuuman ilman ylös tai taakse. Liquidilla lämmin ilma kiertäisi kopan kautta, mutta toisaalta näyttis saisi joka tapauksessa edestä viileeää ilmaa, joten tuolla tuskin suurta merkitystä olisi. Hintaeron puolesta asialla ei ole oikeastaan mitään merkitystä..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Muutama viesti sitten kehumani Noctuan NH-U9S ja siihen toinen puhallin, jäähdyttää hyvin+hiljaisesti ja korkeutta 125mm. (Kustannustehokastahan se ei ole, tosin Noctuan kanssa siinä ei ole mitään ihmeellistä.)
 
Muutama viesti sitten kehumani Noctuan NH-U9S ja siihen toinen puhallin, jäähdyttää hyvin+hiljaisesti ja korkeutta 125mm. (Kustannustehokastahan se ei ole, tosin Noctuan kanssa siinä ei ole mitään ihmeellistä.)

Oon sitä kattelluu, mutta ainakin paperilla tais jäähdytysteholtaan hävitä tuolle i11:lle, jota saa 20-30€ väliltä. Se tosin kelpuuttaa vain Arcticin omat tuulettimet, joita kuitenkin saa varaosana tilattua ainakin tällä hetkellä


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tuohon aiempaan aiheeseen viitaten.. eikai sillä ole tuon taivaallista väliä vaikka radin läpi virtaakin huoneilmaa lämpösempää ilmaa kotelon sisältä? Mitä nyt yli 10v takaisista termodynamiikan opinnoista muistan, niin ominaislämpökerroin on joka tapauksessa sama ja jäähdytysteho näin ollen myös. Tietenkään radi ei voi jäähdyttää nestettä sen läpi kulkevaa ilmaa viileämmäksi, mutta eipä se huoneilman lämpöihin pääsisi muutenkaan.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Viimeksi muokattu:
Omistan SLI:ssä 970GTX näyttikset, ja muuten niin mahtavasti kun pelaavatkin: ylempi kortti käy kuumana ja alkaa huutaa pidemmissä sessioissa.

Mulla on itselläni Define S ja myöskin Noctuan NH-D15. Aikaisemmin oli samat Asuksen Strixit SLI:ssä ja se ylempi kortti huusi lämpöjen puolesta kuolemaa siinä kohtaa, kun pelasin jotain raskaampaa peliä vähän pidempään. Muron puolella joku oli laittanut tuulettimen suoraan niiden korttien eteen, koska Define R5/S on kuitenkin niin pitkä koppa, että ne etutuulettimet eivät liikuta riittävästi ilmaa niiden korttien välissä. Kokeilin itse samaa ja kyllä sillä sai ihan merkittävästi laskettua lämpöjä. Tuotakin vaihtoehtoa siis kannattaa ainakin miettiä.

Tämän jälkeen päivitin kokoonpanon 980 Ti SLI yhdistelmään ilmajäähdytyksellä, mutta edeleen lämpötilat tuottivat ongelmia. Myin toisen kortin pois ja ostin tilalle tuollaisen vesijäähdytetyn EVGA 980 Ti Hybridin. Radi pohjaan ja tällä kokoonpanolla mentiin muutama viikko. Hienosti toimii, mutta tuon radin laittaminen pohjaan ei kyllä ollut hyvä idea, sillä sen jälkeen koko koppa oli pidemmän pelisession jälkeen todella kuuma. Tämän jälkeen siirsin radin kattoon ja nyt olen todella tyytyväinen tähän kokoonpanoon. Itselläni on siis menossa kolmas SLI yhdistelmä ja näin jälkikäteen on vaan todettava, että mikäli ei halua asua lehtipuhaltimen kanssa samassa asunnossa, niin kaksi ilmajäähdytettyä korttia kunnon rasituksessa ei vaan toimi.

Mitä taas tulee tähän 970 SLI + Kraken G10 + Corsair H90 + pölyfiltteri yhdistelmään, niin itse tekisin vastaavassa tilanteessa niin, että myisin nuo 970 kortit, jolloin niistä saisi yhteensä n. 300 euroa. Tämän jälkeen 350 eurolla käytetty 980 Ti kortti ja olisit juuri säästänyt yli 100 euroa, kun ei tarvitse ostaa noita em. tuotteita. Lisäksi pääset eroon SLI:n aiheuttamista ongelmista, saat enemmän VRAMia, laajennusmahdollisuuden (myöhemmin toinen 980 Ti) ja samantasoisen kortin vs 970 SLI (http://cdn.overclock.net/2/2d/900x900px-LL-2d22b52a_ETc7UQi3DZlZ.878x0.Z-Z96KYq.jpeg).
 
itse miettinyt nyt seuraavaan projektiin corsairin h110:sta mutta pelottaa vain että ovatko letkut irtoilleet itsekseen helposti ja onko ollut vuotoja paljon??
 
itse miettinyt nyt seuraavaan projektiin corsairin h110:sta mutta pelottaa vain että ovatko letkut irtoilleet itsekseen helposti ja onko ollut vuotoja paljon??
Ei irtoile enkä pahemmin ole vuodoistakaan kuullut. Itellä meni tosin pumppu rikki vuoden käytön jälkeen mutta noissa kaikissa corsairin aio jäähyissä taitaa olla 5 vuoden takuu
 
H110 kehiin vaan.Varsinkin jos kellottaa.Itsellä toinen AIO systeemi menossa,kolmaskin saattaa tulla.Tai sitten menee custom jäähyksi että
saa gpu:n mukaan looppiin.
 
Kannattaa kyl kattoo parit revikat alphacoolin Eisbaerista. Mulla oli H100i, jonka jälkeen Macho, swiffen H220, taas macho ja nyt tämä jääkarhu. Mielestäni paras AIO tällä hetkellä. Ja saa 240mm, 280mm ja 360mm radeilla.
 
Alphacool Eisbaer 240 CPU AIO-vesijäähdytin prosessorille - 124,90€

Tuon tai corsairin väliltä miettinyt. Toki jotkut väittää et corsair korvaa jos letku lähtee irti ja vedet vuotaa komponenteille. Potuttaa vaa jos letku lähtee itseksee irti :/ mieton nytnet ilma vai tämä. Ja voiko tota alphacoolia täyttä itse kun kuvissa lukee fill?

Voi, mutta täyttöä varten jäähy pitää irrottaa sillä täyttöportin tulee olla kierron "korkein kohta" tai muuten valuu vedet pihalle. Ei onnistu kotelon sisällä, paitsi jos radi on asennettu kotelon pohjaan/muuten alemmas kuin pumppu. Pumppu-blockin irrotus on kuitenkin helppo homma, joten ei paha.
 
Voi, mutta täyttöä varten jäähy pitää irrottaa sillä täyttöportin tulee olla kierron "korkein kohta" tai muuten valuu vedet pihalle. Ei onnistu kotelon sisällä, paitsi jos radi on asennettu kotelon pohjaan/muuten alemmas kuin pumppu. Pumppu-blockin irrotus on kuitenkin helppo homma, joten ei paha.

Näissä kannattaa muistaa että joskus voi selvitä ihan kotelon kääntämällä katolleen/nenälleen radin asennuspaikasta riippuen. ;)
 
Näissä kannattaa muistaa että joskus voi selvitä ihan kotelon kääntämällä katolleen/nenälleen radin asennuspaikastariippuen. ;)

Letkut lähtee Eisbaerista suoraan ylöspäin, joten ... noh, niin.

nIJ31Qt.jpg


aIoszar.jpg


Vaikee on tosta rueta täyttämään ilman että irrottaa jäähyn.
 
Tosin;

Mulla on tohon sellanen "täyttöliitin" olemassa, en vaan oo asentanu sitä vielä kun ei oo ollu tarvetta. Eli mun aiemmista custom-luupeista on jääny liittimiä ja letkua yli, ja tossa on käsittääkseni ihan standardi G1/4 kierre. Eli tämmöset palat jos asentaa tohon fillporttiin heti kättelyssä:

69509-b705510_300x300.jpg


sekä

75662-b133450_300x300.jpg


ja tuohon venttiilin jatkoksi normaali letkuliitin + letku niin pystyy helposti jollain tratilla/juomapullolla halutessaan täyttämään järjestelmän.
 
Juuri meinasin kirjottaa että joku 1/4" kierteellä oleva suppilo + 90-mutka voisi toimia ihan kivasti, jos sen mahtuu vain väkertämään paikoilleen. :)
 
Ok. Mutta menisikö nyt ilmalla vai siirtyisikö aio:oon valinnan vaikeus on paha :( pelottaa vain noi vuodot. Kaverillakin oli yön aikana lähteny letku irti vähän aika sit ja kauhee vääntö et kuka korvaa ja mitä se tässä vain pelottaa. Miettinyt myös tuota machoa vaikka väärä lanka onkin miettiä sitä.
 
Ok. Mutta menisikö nyt ilmalla vai siirtyisikö aio:eek:on valinnan vaikeus on paha :( pelottaa vain noi vuodot. Kaverillakin oli yön aikana lähteny letku irti vähän aika sit ja kauhee vääntö et kuka korvaa ja mitä se tässä vain pelottaa. Miettinyt myös tuota machoa vaikka väärä lanka onkin miettiä sitä.
Harrastuksissa joskus sattuu ja tapahtuu, mutta jos AIO:n vuoto pelottaa niin kannattaa suosiolla pysyä ilmassa.
Itselläni ei kyllä käynyt kyseinen skenaario edes mielessä, kun vesille vaihdoin. Silmissä kiilui vain megahertsit.
Mahdollinen (erittäin epätodennäköinen) vuoto on mielestäni typerä syy jättää vesijäähy ostamatta.
 
Harrastuksissa joskus sattuu ja tapahtuu, mutta jos AIO:n vuoto pelottaa niin kannattaa suosiolla pysyä ilmassa.
Itselläni ei kyllä käynyt kyseinen skenaario edes mielessä, kun vesille vaihdoin. Silmissä kiilui vain megahertsit.
Mahdollinen (erittäin epätodennäköinen) vuoto on mielestäni typerä syy jättää vesijäähy ostamatta.

Niin mietin juuri että onko tuo corsairin takuu nyt todellinen että jos itsekseen letku lähtee niin he korvaavat. Kuullemma kotivakuutus kattaisi mut omavastuu oon aivan törkeä.. Murossa tätä jo spekuloin mut ennemmin nyt täällä uudella forkalla keskustelee kun asiallisempaa linjaa ja paljno neuvoa.
 
Jos mietit tommosia juttuja niin ei muuta ku machon asennukseen ja lopuilla rahoilla kaljaa. Ilmajäähyä ei tartte miettiä, ei jännittää ja saat 90% samasta jäähdytystehosta mitä nestejäähyllä. Lisäksi macho on hiljaisempi mitä AIO:t, tulet huomaamaan jäähdytyksessä eron vain jos haet prossulle todella kovia kelloja ja vedät voltit äärimmilleen. Muussa tapauksessa ilmajäähy > vesijäähyt.
 
Juu, jos nyt kauheasti huolestuttaa vuodot niin ilmaa vaan, pääsee halvemmalla ja ei ainakaa ole nestettä joka vuotaisi. Itsellä ei kertaakaan ole käynyt edes mielessä että vuotaisi, kyllä noi sen verran luotettavia on sen puolesta.
 
Ainakin uk csgo kaverit kertoo että corsairilla on takuu että jos letku lähtee irti tai muuten vuotaa niin korvaavat koneen kokonaan jos asiallisesti asenettu cooleri
 
Mites sulla on toi takatuuletin puhaltamassa sisälle?
Varmaan siks kun tossa radissa on jo 2 tuuletinta puhaltamassa ulos. Etutuulettimet ja takatuuletin puhkumaan sisään niin pysyy positiivinen paine ja kertyy vähemmän pölyä koteloon. Toi on aika tavallista vesijäähyseteissä että laitetaan takatuuletin puhaltamaan sisään. Itsellä on sama juttu paitsi mulla on takatuulettimelle ostettu 140x140mm pölyfiltteri, Kapiteenilla ei näytä olevan.
 
Mulla puhaltaa edessä 3*120mm sisään, ja siinä 240mm radi. Takatuuletin myös 120mm sisään. Katossa kaksi 140mm tuuletinta ulos. Positiivinen paine. Noi on ML tuulettimia, toimii vain pwm liittimistä. Tällä emolla on neljä pwm-liitintä, joista kolme osoittautui feikeiksi eli olivat jännitesäätöisiä. Tää pakottaa käyttää kaikkia tuulettimia lisävirtahubin kanssa samasta cpu_fan liittimestä, joten en voi speedfanilla säätää ropeleita vaan on tehtävä noin että 4/6 sisään, 2/6 ulos. Vähän rujo ratkaisu, korjaantunee mikäli ASUS on laittanut aitoja pwm liittimiä uuteen croshairiin minkä tilasin ryzenin alustaksi.

Pölysuodattimina mulla on demciflex räätälöidyt magneettifilsut.
 
hmm corsair tilaukseen vai tuo articin versio ainakin uk kaverit sanoo että corsair korvaa osat jos letkut lähtee irti tai vuotaa
 
Kertokaa nyt mikä kannattaa tilata ja mikä on kestävin ja luotettavin noista :) ?

Luuletko että noita AIO-jäähdyttimiä myytäisiin siinä määrin mitä niitä myydään, jos todennäköisyydet vuodoille ja kokoonpanon vaurioitumisille olisi ongelma? Olet nyt jankannut kohta sivun verran tässä tätä asiaa ja sinulle on jo useampaan otteeseen asiallisesti vastattu. Jos pelkotilakerroin ei vieläkään ole tippunut siihen pisteeseen, että uskaltaisit aio-jäähyn tilata, niin suosittelen vahvasti pysymään niissä perinteisimmissä ilmajäähyissä.

Tl;dr: Ihan sama minkä noista tilaat, on todennäköisin skenaario, ettei mitään pahaa tule tapahtumaan.
 
Tulipa nyt jankkauksesta huolimatta iskettyä tuo corsairin h100v2 i tilaukeen. Kun virallinen vastaus corsairilta oli että jos letkut lähtee itsekseen irti tai pumppu/radi vuotaa koneen sisälle ja rikkoo osat he korvaavat rikkimenneet osat täysin. Toki aikataulua prosessille ei kerrottu. Toki kuvan haluvat mieluiten todisteeksi että letku lähtenyt irti vaikka tosissaan kuka tahalteen konettansa tuhota haluaa.. pelkotila kerroin laski nyt että jopa uskalsin tilata.. Täytyypä muuten samalla swappaa noi tuulettimet.
 
Olisi tarkoitus tilata Corsairin H110i Ryzenille kaveriksi, koppana toimii Fractalin R5. Lueskelin että tolla kopalla tulee pirun ahdasta jos laittaa radin ylös, siispä kyssäri kuuluu että onko tuosta oikeasti haittaa jos laittaa radin tohon kopan etupuolelle? Aina välillä näkee juttua että pumppu ei tykkää tjsp. Tästäkin on ollut täällä juttua mutta jos joku viittis vääntää asian rautalangasta. :btooth:
 
Olisi tarkoitus tilata Corsairin H110i Ryzenille kaveriksi, koppana toimii Fractalin R5. Lueskelin että tolla kopalla tulee pirun ahdasta jos laittaa radin ylös, siispä kyssäri kuuluu että onko tuosta oikeasti haittaa jos laittaa radin tohon kopan etupuolelle? Aina välillä näkee juttua että pumppu ei tykkää tjsp. Tästäkin on ollut täällä juttua mutta jos joku viittis vääntää asian rautalangasta. :btooth:

Eipä siitä haittaa ole ero on mitätön. Toki kannattaa laittaa tuossa tapauksessa takatuuletin puhaltamaan koppaan viileää. Koten antaa palaa :)
 
Tuli muuten mieleen vielä sellainen että kuinka paljon nuo letkut saapi taipua tai olla mutkalla. Kun tuli katsottua revikoita niin uudet letkut corsaireissa olisi hieman jäykkiä? Kun itse mounttaan kopan eteen radin kun kyseessä phanteks p400s
 
Eli eli, radi eteen stock tuulettimien kanssa puhaltamaan sisään, taakse yks noctua hönkimään sisään ja kattoon kaks hönkimään ulos. Tarvii hommata ilmeisesti jotain pölyfilttereitä tohon kattoon ja taa. Kait sitä vois noilla lähteä koittamaan, tänks. :kippis: Ainiin, sellane ongelma vielä että yhdessä noista etuosan tuulettimenkiinnitysreijistä on kierteet paskana, onko tuo radin kanssa ongelma jos jättää yhdestä auki?
 
Olisi tarkoitus tilata Corsairin H110i Ryzenille kaveriksi, koppana toimii Fractalin R5. Lueskelin että tolla kopalla tulee pirun ahdasta jos laittaa radin ylös, siispä kyssäri kuuluu että onko tuosta oikeasti haittaa jos laittaa radin tohon kopan etupuolelle? Aina välillä näkee juttua että pumppu ei tykkää tjsp. Tästäkin on ollut täällä juttua mutta jos joku viittis vääntää asian rautalangasta. :btooth:


Itsellä oli tuo sama combo (R5&H110i). Mutta joudut laittamaan radin kattoon koska se ei mahdu eteen ilman modausta. Juuri millin kaksi liian pitkä tuo radi. Ja minulla ei myöskään mennyt ruuvien reikäjako oikein jos sen sulloi sinne. En siis suosittele laitettavan eteen jos ei halua modata. Näin siis ainakin minulla.
 
No hittolainen. Taitaa tulla kopanvaihtoviikot seuraavaks.. :eek: @Tontza85 mutta sulla siis mahtu toi combo sinne kopan kattoon ilman ongelmia?
 
No hittolainen. Taitaa tulla kopanvaihtoviikot seuraavaks.. :eek: @Tontza85 mutta sulla siis mahtu toi combo sinne kopan kattoon ilman ongelmia?

Kyllä se kattoon menee ihan heittämällä. Ainakin itsellä.
Voi myös olla että eteen menee hyvin kunhan jaksaa ottaa 5.25" paikan pois kokonaan jossei ole CD asemaa.
Mutta kattoon menee ihan hyvin.

Kaveri taas muistaakseni änki tuon eteen, eli ns. kiilasi 5.25 paikan ja pohjan väliin ilman minäänlaista kiinnitystä.
 
Tuli muuten mieleen vielä sellainen että kuinka paljon nuo letkut saapi taipua tai olla mutkalla. Kun tuli katsottua revikoita niin uudet letkut corsaireissa olisi hieman jäykkiä? Kun itse mounttaan kopan eteen radin kun kyseessä phanteks p400s
Mulla on sama koppa ilman vaimennuksia eli ei-S. H110i meni ihan nätisti keulaan, vaikka suht jäykkiä nuo letkut onkin. Ei niitä ilman väkisin vääntöä kyllä litistettyä saa eli pitävät kyllä muotonsa. Eipä sillä muuten juuri väliä ole minkälaisilla koukeroilla menevät. "Virtalähdekellarin" luukku pitää keulasta irroittaa, jotta mahtuu radi sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljaisempia tuulettimia ajattelin vaihdella käytössä olevaan Antec Kühler H1200 Pro malliin. Onko Noctuan NF-F12 PWM passeli korvike vai kannattaako jotain muuta harkita?
 
Tuli muuten mieleen että minkälaisella kiinnityksellä noi corsairin uudet letkut on kiinni tuolla blokissa? Kun ennenhän nämä on ollu sivuilla kiinni että voinut vähän säätääkkin. Ainakin pirun jäykät ovat..
 
Vertailin vähän tuulettimia katselemassa coolingtechniquen videoita youtubesta ja huomasin että tuossa arctic liquid freezerin mukana tulevissa fööneissä on aika huono paineentuotto verrattuna vaikka Noctua F12:een tai Corsairin SP quiet tuulettimiin. Onko muita jotka tuottaa kohtuullista painetta jollain järkevillä ~1000rpm kiekoilla?
 
Liittyen yllä olevaan viestiin, kävin eilen hakemassa nuo Noctuan F12 tuulettimet ja laitoin Antecin omien föönien tilalle. Lopputulokseen olen oikein tyytyväinen, äänet tippuivat roimasti ja jäähdytysteho mielestäni pysyi melko samana, ehkä jopa hieman parani. Samalla tuli blokki, kivi ja IHS aseteltua uudelleen paikoilleen niin ei pysty ihan 100% varmuudella sanomaan mikäli oli tuulettimien vaihdon merkitys lopputulokseen muuten kuin äänien osalta.
 
Vertailin vähän tuulettimia katselemassa coolingtechniquen videoita youtubesta ja huomasin että tuossa arctic liquid freezerin mukana tulevissa fööneissä on aika huono paineentuotto verrattuna vaikka Noctua F12:een tai Corsairin SP quiet tuulettimiin. Onko muita jotka tuottaa kohtuullista painetta jollain järkevillä ~1000rpm kiekoilla?

EK Vardar :)
 
Vertailin vähän tuulettimia katselemassa coolingtechniquen videoita youtubesta ja huomasin että tuossa arctic liquid freezerin mukana tulevissa fööneissä on aika huono paineentuotto verrattuna vaikka Noctua F12:een tai Corsairin SP quiet tuulettimiin. Onko muita jotka tuottaa kohtuullista painetta jollain järkevillä ~1000rpm kiekoilla?

FD Venturi HP-12 PWM. Ottaisin nuo koska vain mielummin kuin vardarit. Molemmista on kokemusta ja vardarin pörinöitä hetken kuunneltuani lähtivät vaihtoon.

NcIzEeyl.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Niin noihan on gentle typhooneista ottanu mallia? Vardareissa taitaa olla kuulalaakerit, mites gentleissä?

Laitoin kuitenkin tällä kertaa tilaukseen 3-packin TT Riing 12 RGB tuulettimia 55€. Noissakin on ilmeisesti aika hyvä paineentuotto ja ledit koska jonnettaa ;D

Laitan corsair Air 240:aan eteen tuohon liquid freezeriin 2 tuuletinta push-pulliin ja yhden ihan kotelotuulettimeksi.
 
Niin noihan on gentle typhooneista ottanu mallia? Vardareissa taitaa olla kuulalaakerit, mites gentleissä?

Laitoin kuitenkin tällä kertaa tilaukseen 3-packin TT Riing 12 RGB tuulettimia 55€. Noissakin on ilmeisesti aika hyvä paineentuotto ja ledit koska jonnettaa ;D

Laitan corsair Air 240:aan eteen tuohon liquid freezeriin 2 tuuletinta push-pulliin ja yhden ihan kotelotuulettimeksi.

Noi rgb tuularit on kyllä saatanan pornot mutta hintaa löytyy :D Itsellä punaset ledit ;)
 
Noi rgb tuularit on kyllä saatanan pornot mutta hintaa löytyy :D Itsellä punaset ledit ;)

No 55,90/3 tuuletinta+ohjausyksikkö ei ole sen enempää kuin vaikka noctuat tai nuo vardarit tai corsair SP:t joten eipä nyt niin pahalta tuntunu :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 645
Viestejä
4 494 637
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom