ADHD/ADD

Mulla jaettiin edellisellä seurantakäynnillä lääke kahteen osaan. Tai oikeastaan, lisättiin toinen osa kun isompaa nappia ei concertasta ole. Eli 4-5h kohdalla tuli aika iso "notkahdus" vaikutukseen, käytännössä loppu sille tehokkaimmalle ajalle ton 54mg kanssa. Muuten toimi loistavasti. Rinnalle otettiin 18mg ja ohjeen mukaan kokeillaan nyt ottamalla joko 2-4h ensimmäisen napin jälkeen tai molemmat samalla kertaa. Eli vähän hajautettuna, että näkee onko isommasta kerta-annoksesta hyötyä vai tuleeko parempi vaikutus eri aikaan otettuna. Tällä hetkellä parhaiten toimii eri aikaan otettuna, jää se notkahdus pois kokonaan kun ottaa siinä hitusen ennen 4 tunnin kulumista edellisestä. Tälleen vaikutus kestää sen keskiverto työpäivän ajan ja vähän yli, eikä lasku ole mitenkään jyrkkä vaan tasaisesti alas ja nukkumaan -meiningillä, nukahtaminen nykyään keskimäärin 9 minuutissa. Ennen meni "vähän" pidempään. Olen siis han tyytyväinen jo tähän lopputulokseen.

Ei voi julkisen puolen hoidostakaan valittaa pitkän alkuodotuksen jälkeen. Seuranta on ollut todella aktiivista, kokemukset otetaan tosissaan ja korjausehdotuksia tulee sellaisiinkin asioihin, joita ei itse edes huomannut. Eli kohta olis taas seurantakerta, ja uskoisin että jään tähän 54 + 18 yhdistelmään toistaiseksi jos eivät huomaa jotain mitä en itse ole huomannut. Saatan kyl ennen seurantaa kokeilla 54+36mg ihan uteliaisuudesta kun noita 36 nappeja on jäljellä vielä reilusti. Varmaan kokeillaan pari kertaa 54+36mg ihan vaan että näkee rajan, koska noita 36mg nappeja on vielä reilusti jäljellä. En vaan periaatteesta viitti sanomatta ja omin päin kokeilla eli kysyn ensin "luvan". Ilmeisesti jo 54 mg + 18 mg Concertaa on jotenkin poikkeava määräys, koska reseptiin tulee Sic! merkintä.

Samalla saanut huomata, että vaikutus ei ole pelkästään omaa mielikuvitusta. Esimerkiksi muutama tuttu sanoi, että olen jotenkin muuttunut ja vaikutan "positiivisemmalta", samaten ulosanti puheena ei kuulemma hypi ajatuksesta toiseen kuten ennen. Muutenkin saanut tehtyä asioita, joita en normaalisti tekis koska mielenkiinto ei vaan riitä, esim. jotain maalaushommaa kaverille. Nyt meni kevyesti 10 tunnin päivä vaikka oli monotonista saman asian toistoa mitä normaalisti vihaan. Tälleen illasta tietty menee ajatukset taas vähän sekavaksi :D

E: En viiti spammia ketjua peräkkäisillä viesteillä koska tuli jo nyt päivitystä, mutta jos joillain on ollut vaikeuksia saada sopivaa annostusta koska "liian iso", niin ei ainakaan omalle kohdalle osunyt tätä huolta. Kysyttiin, että haluanko kokeilla vielä 54+36 annoksella ennen ku ehdin edes tästä sanomaan. Sanoin, että tää 54+18 tuntuu aika sopivalta nyt, että lieneekö isompi tarpeen. Vastaus oli, että mieluummin kokeillaan nyt, ettei jää sitten myöhemmin mietityttämään. Ihan mahtavaa.
itse huomasin että 36 iltaan oli liikaa. oli myös sama tilanne omassa varastossa. Tieteen vuoksi koitin muutamana päivänä. liika oli liikaa. Voi ehkä myöhemmin olla aiheellinen tai muussa tilantessa.

Tuli sit mulle erittäinkin loistava uutinen että tää mun sairaanhoitopiiri maksaa ne mun neuropsykiatriset tutkimukset, kirje pamahti eilen postilokeroon. Toivottakaa onnea....

Parisuhde kaatumassa/kaatunut diagnosoimattoman ADHD:n takia. Arkipäiväiset asiat hiertää todella paljon ja alkoholista on tullut ongelma, jolla olen lääkinnyt itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Tämä yhdistettynä impulsiivisuuteen on aiheittanut kännissä perseilyä, jota on toisen vaikea antaa anteeksi. Oma itsetunto täysin romahtanut.

Sain nyt tuollaisen ultimaatumin, että apua on pakko hakea tai muuten suhde oli tässä. Toki myös itseni kannalta se olisi varmasti tärkeä saada diagnosoitua, etten koko elämääni pilaa tämän kanssa yksin kamppaillessa. Vaikea vaan saada prosessia aloitetuksi.

Laitoin jo maisaan viestiä, mutta aloin nyt kuitenkin miettimään olisiko yksityinen järkevämpi. Mulla on ollut sairausvakuutus 25-vuotiaaksi asti, mutta nyt ollut jo muutaman vuoden tauolla. Olisikohan se mahdollista ottaa uudestaan, jos pystyn todistamaan, että tämä vaiva on alunperin alkanut jo edellisen vakuutuskauden aikana?

Mitäköhän tuo tulisi kustantamaan esim. Mehiläisen kautta, jos on tallessa vanhoja päiväkoti- ja koulutodistuksia, jossa suoraan todetaan, että "tarkkaavaisuus suurin huolenaihe" ja listataan kaikkea tyypillistä ADHD-käyttäytymistä, johon pitäisi ehkä puuttua tämän lapsen kohdalla? Luulisi, että noilla saisi aika hyvin todistettua, että nämä oireilut ovat alkaneet jo lapsesta asti.

Työterveys on tosiaan mehiläisen kautta, niin meinasin nyt ensi alkuun mennä ihan työterveyspsykologille juttelemaan tuosta. Töissä käyn, mutta rahaa ei ole kuitenkaan liiaksi, joten sen vuoksi vähän hirvittää yksityisen kautta tämä asia hoitaa. Mutta ehkä olen valmis maksamaan tuosta, että saisin sen diagnoosin sitten nopeammin ja asiat rullaamaan.

Miten muuten lääkkeissä nuo kela-korvaukset - mitä ne vaativat?

Parisuhde kaatumassa/kaatunut diagnosoimattoman ADHD:n takia. Arkipäiväiset asiat hiertää todella paljon ja alkoholista on tullut ongelma, jolla olen lääkinnyt itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Tämä yhdistettynä impulsiivisuuteen on aiheittanut kännissä perseilyä, jota on toisen vaikea antaa anteeksi. Oma itsetunto täysin romahtanut.

Sain nyt tuollaisen ultimaatumin, että apua on pakko hakea tai muuten suhde oli tässä. Toki myös itseni kannalta se olisi varmasti tärkeä saada diagnosoitua, etten koko elämääni pilaa tämän kanssa yksin kamppaillessa. Vaikea vaan saada prosessia aloitetuksi.

Laitoin jo maisaan viestiä, mutta aloin nyt kuitenkin miettimään olisiko yksityinen järkevämpi. Mulla on ollut sairausvakuutus 25-vuotiaaksi asti, mutta nyt ollut jo muutaman vuoden tauolla. Olisikohan se mahdollista ottaa uudestaan, jos pystyn todistamaan, että tämä vaiva on alunperin alkanut jo edellisen vakuutuskauden aikana?

Mitäköhän tuo tulisi kustantamaan esim. Mehiläisen kautta, jos on tallessa vanhoja päiväkoti- ja koulutodistuksia, jossa suoraan todetaan, että "tarkkaavaisuus suurin huolenaihe" ja listataan kaikkea tyypillistä ADHD-käyttäytymistä, johon pitäisi ehkä puuttua tämän lapsen kohdalla? Luulisi, että noilla saisi aika hyvin todistettua, että nämä oireilut ovat alkaneet jo lapsesta asti.

Työterveys on tosiaan mehiläisen kautta, niin meinasin nyt ensi alkuun mennä ihan työterveyspsykologille juttelemaan tuosta. Töissä käyn, mutta rahaa ei ole kuitenkaan liiaksi, joten sen vuoksi vähän hirvittää yksityisen kautta tämä asia hoitaa. Mutta ehkä olen valmis maksamaan tuosta, että saisin sen diagnoosin sitten nopeammin ja asiat rullaamaan.

Miten muuten lääkkeissä nuo kela-korvaukset - mitä ne vaativat?

Concerta on automaattisesti peruskorvattava. Käytännössä vuorokausiannos voi olla 1 tai 2 nappia. Hinnat voi katsoa googlaamalla lääkehaku ja hakukenttään concerta, Elvanse ei ole automaattisesti korvattava ja ei siten kerrytä lääkekattoa. Siihen voi hakea Kelalta peruskorvauksen jolloin se kerryttää lääkekattoakin. Edellytyksenä korvauksen saamiseen on että oireita on ollut jo lapsena. Kuulostaa että sinulla on niitä kirjattunakin. Elvansen kohdallakin annostus voi olla 1 tai 2 nappia ja hinnat voi katsoa kuten yllä. Uskoisin että saat Elvanseen korvauksen joten lääkekuluissa maksimi tulee olemaan korkeintaan lääkekatto.

Vakuutuksessa en usko että mitään saa takautuvasti. Laita vakuutus voimaan ennen kuin lähdet millään tavalla selvittämään asiaa. Olemassa olevat vaivat suljetaan pois vakuutuksesta. Nyt niitä ei ole todettu niin niitä ei ole. Eli vastaat vakuutuksen kyselyihin, ei ole.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tässä nyt on ollut käytössä Elvanse 70mg kesäkuusta lähtien. Annos on ollut varsin passeli ja unenlaatu on kohdillaan.

Mitä muutoksia nyt on tapahtunut Elvanse 70mg:n saamisen jälkeen.

-Hakeuduin kakkosduuniin, jossa työtunnit ovat 0-37.50h/vko. Syy tuohon oli tuleva kesälomareissu ja asian hoksaaminen, että en ollut valmistellut rahahommia kuntoon reissua varten tarpeeksi

Eilen kävin tekemässä taas vuoron siellä kakkostöissä ja kesken vuoron pomo tuli vetämään hihasta. "Ollaan huomattu, kuinka sinulla on asenne tähän tekemiseen hyvä ja sinulla on erittäin hyvä ote töihin."

Olen ehtinyt olemaan siellä nyt vajaan pari kuukautta ja käyn siellä tekemässä 1-5 vuoroa per viikko, koska päätyössä on se työvuorokierto aiks löysä ja tulee säännöllisesti pitkiäkin vapaita.

Tuossa duunissa olen vain aktiivisesti pitänyt työalueen siistinä ja keskustellut pomojen kanssa siitä työpaikan uudesta laitteistosta. Eräs pomo oli tullut ihan eri alalta tuonne ja hän vaikutti erittäin kiinnostuneelle, kun kerroin omasta työhistoriastani ja työkokemuksestani hänelle.

Mainitsin, että täällä on aika reilusti tuttua asiaa päätyöni kautta ja kerroin hänelle mahdollisista ongelmista, joita on mahdollisesti tulossa tiettyjen artikkeleiden kanssa. Pomo sanoi, että pistää asian mieleen ja kiitteli tiedosta.

Toisena poittina sivuduunissa on lyhentää yksi laina nopeammin pois ja sen maksun jälkeen saisi ~200€/kk löysää rahaa.

Käväisin tässä Kreikan reissun, troppien kera.

Eli jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin makselin (Concerta+Zopinox ja rouvan Concerta) 40e, että kirjoittivat Shengen-todistuksen. Purkkeihin matkalle tarvittava määrä, joka oli tasan se 7vrk, vaikka reissu oli jo aikatauluiltaankin +1 lentojensa takia.

Ei jäänyt troppien määrästä kiinni, koska tilapäisesti voin syödä pienemmän määrän ilman, että homma kärsii mahdottomasti.

Enemmän matkustelevat tämän varmaan tietävätkin, mutta eipä kyllä ketään kiinnostanut kummankaan lääkkeet lentokentällä kumpaankaan suuntaan mennessä. Toki tilanne voi olla hitusen toinen sellaisissa maissa, jossa PKV on hiukan tarkemmin valvottua. Ja luulisi saman asian saavan aikaan englanninkielisillä respoilla lääkkeistä, jolloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos mukana on matkalla tarvittava määrä troppia.

Noniin nyt diva-testi tehty ja pitää saada taas pakka kasaan.

Aina tämmösten diagnoosiin liittyvien tapaamisten jälkeen tulee semmonen modi päälle jossa jokainen helvetin vuorovaikutus ihmisen kanssa ja yleinen toiminta tuntuu olevan pelkkää adhd-oirehdintaa. Helvetin raastavaa :D

Onko jollain kokemusta että kun Elvansen ottaa aamulla 9 aikaan, niin puolelta päivin rupeaa ahdistaa saatanasti?

Olen yrittänyt kokeilla kaikenlaista. Otan aamulla 30mg ja lounaan jälkeen toiset 30mg. Olen myös yrittänyt että kofeiini ja nikotiini pysyy poissa niinä päivinä joina käytän, mutta ei auta tuohon että noin ~4h ekan annoksen ottamisesta alkaa ahdistaa niin että puren hampaita yhteen.

Ainoastaan olen huomannut että jos seuraavana päivänä otan annoksen, niin tuo ahdistus on hieman lievempi.

Käytän lääkettä viikossa 3x ja päivässä 2x - ti , ke, to.

Onko jollain kokemusta että kun Elvansen ottaa aamulla 9 aikaan, niin puolelta päivin rupeaa ahdistaa saatanasti?

Olen yrittänyt kokeilla kaikenlaista. Otan aamulla 30mg ja lounaan jälkeen toiset 30mg. Olen myös yrittänyt että kofeiini ja nikotiini pysyy poissa niinä päivinä joina käytän, mutta ei auta tuohon että noin ~4h ekan annoksen ottamisesta alkaa ahdistaa niin että puren hampaita yhteen.

Ainoastaan olen huomannut että jos seuraavana päivänä otan annoksen, niin tuo ahdistus on hieman lievempi.

Käytän lääkettä viikossa 3x ja päivässä 2x - ti , ke, to.

Liian suuri annos? Itselle riittää 27mg Concerta per päivä ja jos tuosta nostan tai otan toisen myöhemmin tulee vastaavia oireita, varsinkin väsyneenä.

<avautuminen>
Laitetaan taas omaa analyysia tänne. On hetki mennyt.
Titrausta on suoritettu. Concertalla oli vaikutusta joten lääkäri totesi että MF toimii. Paineet normaalit yms... Kerroin vain että pitkävaikutteinen ei ollut pitkävaikuttein kohdallani. Joten lääkäri vaihtoi Medikinet CRään. Tykkään todella paljon Medikinetin nopeudesta. 30mg aamulla ja 20mg boosti päivällä. Ainut negatiivinen mitä tässä nyt on se, että tarvisin vielä yhden potkun kahvilla Noin1300 , että saisin päivän päätökseen illalla.
Kai tämä on tätä säätämistä... 60mg päivässä täälläpäin on vissiin jokin raja. Tuntuu välillä aika kummalta nämä :D
</avautuminen>

Kyselläänpä kokemuksia Concertan vaihdosta Elvanseen tilanteessa, jossa Concertan vaikutus on huomattavan lyhyessä ajassa pudonnut todella radikaalisti.

Concertan aloituksessa annostusta nostettiin aika vauhdilla 54mg:an ja siitä 72mg:an "tarvittaessa" joka käytännössä tarkoitti aika nopeasti päiväannosta. Vaste on aloituksesta lähtien ollut todella hyvä, mutta hiipunut aika nopeasti jota on kompensoitu suht nopealla noston tahdilla, ehkä kahdessa kuukaudessa 18 - 54mg. 72mg popsittu useampi kuukausi pienillä variaatioilla (54mg aamulla ja 18mg päivällä, 36mg aamulla + päivällä ja viimeisimpänä 2x36mg aamulla), jonka vaste kuitenkin katosi lähes hyvinkin nopealla aikataululla - päivissä.

Itsellä on harmiksi huomattavasti vakavampia perussairauksia joiden hoito vaatii aika tiivistä yhteydenpitoa erikoislääkärin kanssa, joten Elvansen reseptiin ei tarvinnut juuri muuta mainita kuin vasteen selvä heikkenemisen ja resepti odottelee hakemista, mutta kiinnostaisi kuulla onko Concertan vasteen nopeaan putoamiseen löytynyt pidempiaikaista apua Elvansesta? Medikinettin lääkäri ohitti käytännössä suoraan saman vaikuttavan aineen vuoksi, jonka voinee odottaa pudottavan vasteen yhtä nopeasti kuin Concerta.

Elvanse on tarkoitus nostaa 60mg/vrk nopealla tahdilla, joka lienee suhteellisen tyypillistä?

Impulsiivisuus, kiinnostavien asioiden liiankin ripeä edistäminen, jumiutuminen ja ylianalysointi voi olla adhd-haasteita. Nyt jo tunnistat niitä itsessäsi, kenties lääkitys auttaa ja lisää malttia. Älä siis hätäile, jäitä hattuun, hyvin se menee. Ja jos silti hätäilet niin ei se haittaa, jos se on oikea, kyllä se sen kestää.
Tää oli hyvä kommentti.

Itellä todnäk ADHD mut en halua virallista diagnoosia. Pidän enemmän mun ominaisuutena, kuin sairautena. Olen oppinut tunnistamaan omat heikot kohtani ja pyrkinyt järjestämään elämäni niin, että se on mahd. helppoa minulle.

Tapasin vähän aikaa sitten naisen ja olen muuttamassa ekaa kertaa ikinä jonkun kanssa yhteen.
30-vuotta mulla on mittarissa ja on ollut pidempiä sekä lyhyempiä suhteita.

Jos tää menee vituiks niin sit menee, jos hän on oikee niin menee hyvin ja mennään pitkälle. Jotenkin ne energiat kohtaa ja mimmin rauhallisuus maadottaa itseäni myös samalla, hänen kumminkin antaen olla minun oma itseni.

Kyselläänpä kokemuksia Concertan vaihdosta Elvanseen tilanteessa, jossa Concertan vaikutus on huomattavan lyhyessä ajassa pudonnut todella radikaalisti.

Concertan aloituksessa annostusta nostettiin aika vauhdilla 54mg:an ja siitä 72mg:an "tarvittaessa" joka käytännössä tarkoitti aika nopeasti päiväannosta. Vaste on aloituksesta lähtien ollut todella hyvä, mutta hiipunut aika nopeasti jota on kompensoitu suht nopealla noston tahdilla, ehkä kahdessa kuukaudessa 18 - 54mg. 72mg popsittu useampi kuukausi pienillä variaatioilla (54mg aamulla ja 18mg päivällä, 36mg aamulla + päivällä ja viimeisimpänä 2x36mg aamulla), jonka vaste kuitenkin katosi lähes hyvinkin nopealla aikataululla - päivissä.

Itsellä on harmiksi huomattavasti vakavampia perussairauksia joiden hoito vaatii aika tiivistä yhteydenpitoa erikoislääkärin kanssa, joten Elvansen reseptiin ei tarvinnut juuri muuta mainita kuin vasteen selvä heikkenemisen ja resepti odottelee hakemista, mutta kiinnostaisi kuulla onko Concertan vasteen nopeaan putoamiseen löytynyt pidempiaikaista apua Elvansesta? Medikinettin lääkäri ohitti käytännössä suoraan saman vaikuttavan aineen vuoksi, jonka voinee odottaa pudottavan vasteen yhtä nopeasti kuin Concerta.

Elvanse on tarkoitus nostaa 60mg/vrk nopealla tahdilla, joka lienee suhteellisen tyypillistä?

Jos concerta toimii mutta et saa tasaista vaikutusta kannattaisi käydä läpi saman lääkeryhmän lääkkeet sillä ne eroavat farmakokineettisiltä ominaisuuksiltaan paljon. Medikinet, methylphenidate stada (geneerinen ritalin valmiste) tai equasym voisivat hyvinkin soveltua sinulle - ilman kokeilua sitä ei voida tietää.

Elvanseen vaihto ratkaisee todennäköisesti vasteen nopean putoamisen hyvin mutta haasteitakin on: korkea hinta ja mahdollisesti riippuvuus. Addiktiopotentiaalista lääkityksen kohdalla voi olla monia mielipiteitä. Minun mielipide on se, että elvanseen kannattaisi mennä vasta jos kaikki muut on kokeiltu. Ymmärtääkseni sen vaikuttava aine tekee enemmän juttuja aivoissa kuin MF ja maalaisjärkeni sanoo, että jos vähemmälläkin pärjää se on parempi.
Annokset kyllä nostetaan nopeasti sen perusteella mitä potilas sanoo, mutta kannattaa yrittää olla rauhallinen ja kuunnella itseään. Jos sinulle määrättiin 30mg, mene sillä useampi viikko, ja kannattaa nostaa varovasti ja maltilla, 10mg kerrallaan ylöspäin. Kapselin voi sekoittaa veteen ja titrata sillä tavoin varovasti ylöspäin.

Jos concerta toimii mutta et saa tasaista vaikutusta kannattaisi käydä läpi saman lääkeryhmän lääkkeet sillä ne eroavat farmakokineettisiltä ominaisuuksiltaan paljon. Medikinet, methylphenidate stada (geneerinen ritalin valmiste) tai equasym voisivat hyvinkin soveltua sinulle - ilman kokeilua sitä ei voida tietää.

Elvanseen vaihto ratkaisee todennäköisesti vasteen nopean putoamisen hyvin mutta haasteitakin on: korkea hinta ja mahdollisesti riippuvuus. Addiktiopotentiaalista lääkityksen kohdalla voi olla monia mielipiteitä. Minun mielipide on se, että elvanseen kannattaisi mennä vasta jos kaikki muut on kokeiltu. Ymmärtääkseni sen vaikuttava aine tekee enemmän juttuja aivoissa kuin MF ja maalaisjärkeni sanoo, että jos vähemmälläkin pärjää se on parempi.
Annokset kyllä nostetaan nopeasti sen perusteella mitä potilas sanoo, mutta kannattaa yrittää olla rauhallinen ja kuunnella itseään. Jos sinulle määrättiin 30mg, mene sillä useampi viikko, ja kannattaa nostaa varovasti ja maltilla, 10mg kerrallaan ylöspäin. Kapselin voi sekoittaa veteen ja titrata sillä tavoin varovasti ylöspäin.

Ehkä maalaisjärkeä paremmin suosin kuitenkin erikoislääkärin osaamista, vaikka toki ymmärrän pointin. Kysehän ei ollut siitä etteikö vaikutus olisi tasaista, vaan siitä että vaste häviää todella nopealla käyrällä kohtuu isolla annoksella, jolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut nostaa annostusta vielä lisää, jolloin taas 72mg:n haittavaikutukset olisivat lisääntyneet vielä lisääntyneet (pahoinvointi ja rinnan tykyttely). Vaikea kuvitella etteikö täysin samalla vaikuttavalla aineella vasteen putoaminen olisi joka tapauksessa edessä myyntinimestä riippumatta.

Sain suoraan B-lausuntoon lisäyksen Elvansen erikoiskorvattavuudesta, joten hinta ei taida poiketa Concertasta merkittävästi kunhan Kela saa päätöksen aikaiseksi, mutta addiktiopotentiaali on toki erittäin tärkeä huomio ja siihen täytyy kyllä kiinnittää huomiota. Itse en siis ole antanut mitään viitettä annostuksesta, eikä siitä oikeastaan ole mitään kokemustakaan (edes vertaistietoa, tarkoituksella), koska lääkekeskustelu on usein aika tunnepitoista ja yksioikoista (johon tämä ketju tekee selvän poikkeuksen).

Huomenna kokeilen Elvansea (30mg) ja voinpa vaikka raportoida omia fiiliksiä tännekin.

Mistä tällainen ajatus riippuvuudesta Elvansen kohdalla jota ei olisi Concertassa? Ymmärsinkö oikein että vähemmällä pärjääminen tarkoitti Consua Elvan sijaan? Kuulostaa aika erikoiselta.

Mistä tällainen ajatus riippuvuudesta Elvansen kohdalla jota ei olisi Concertassa? Ymmärsinkö oikein että vähemmällä pärjääminen tarkoitti Consua Elvan sijaan? Kuulostaa aika erikoiselta.

Elvanse on suoremmin amfetamiinijohdos kun taas Concertalla on hiukan eri luokittelu mutta psykoaktiivinen aine joka tapauksessa.

Jos piri antaa kropalle markkeria, niin sikäli se on sama asia, että onko kyseessä katupiri eli metamfetamiini, vai sen johdannainen. Toki ne vaikutukset tulevat esiin oikealla pirillä nopeammin.

Samaa keskustelua käydään tuolla unettomuuskeskustelussa siitä että jos tarvitset pienen määrän vahvempaa unilääkettä päivittäin tai useita kertoja viikossa, niin oletko riippuvainen?

Tässä taas vaikutukset ovat päinvastaiset - saavuttaakseen halutun efektin, myös Elvansea joutuu kiskomaan isompia määriä. Ja jos näin tekee, lääkeainetta kertyy elimisitöön pikkuhiljaa, joten pitoisuudet voivat nousta korkeiksikin, jos kiskoo vaikka viikon tuplamääriä.

Ei ole omakohtaista kokemusta ja itselle Elvanse ei toiminut ainakaan 30mg aloitusannoksella kovinkaan hyvin, vaan lähinnä veti pään jumiin. 60mg ei muistaakseni enää tehnyt ihan samaa efektiä, mutta koska eivät määränneet nukkumiseen mitään apuja tuon lisäksi, niin oheen vielä valvoin niin kyllähän se piri nyt siihen auttaa.

Laittomista substansseista taas ei ole mitään kokemusta, mutta näin olen niin tuttujen kuin lääkärienkin suusta kuullut.

Mulla ei tahtonu concerta toimia, positiivista vaikutusta alkoi näkyä vasta 54mg annoksella ja ei kestänyt edes iltapäivälle asti. Haittavaikutukset siihen päälle vielä.
Vaihdettiin elvanseen, nyt menee 60mg. Ero kuin yöllä ja päivällä. Tämä on toiminut todella hyvin siihen verrattuna.

Mulla ei tahtonu concerta toimia, positiivista vaikutusta alkoi näkyä vasta 54mg annoksella ja ei kestänyt edes iltapäivälle asti. Haittavaikutukset siihen päälle vielä.
Vaihdettiin elvanseen, nyt menee 60mg. Ero kuin yöllä ja päivällä. Tämä on toiminut todella hyvin siihen verrattuna.

Tämä on se yleisempi vaikutus, mutta kuten huomataan, kovin on yksilöllistä.

Lienen tämän jo maininnut, mutta aloitin Elvansen kokeilun perjantaina aamulla ja en saanut mitään aikaiseksi oikein koko päivänä - ei vaan saanut aloitettua vaikka kuinka tiesi, että ehtisi hyvin esim. pyöräilemään.

No siinä vaihtelin sitten takaisin Concertaan ja sunnuntaina ajoin sähköpyörällä yhteensä reilut 50km.

Itselle ei Concertasta tule käytännössä mitään haittavaikutuksia. Pulssissa ei ole muutoksia ja verenpaineet ovat alempana kuin ilman lääkettä, Elvansen kanssa ei paljoa tullut mittailtua.

Ehkä maalaisjärkeä paremmin suosin kuitenkin erikoislääkärin osaamista, vaikka toki ymmärrän pointin. Kysehän ei ollut siitä etteikö vaikutus olisi tasaista, vaan siitä että vaste häviää todella nopealla käyrällä kohtuu isolla annoksella, jolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut nostaa annostusta vielä lisää, jolloin taas 72mg:n haittavaikutukset olisivat lisääntyneet vielä lisääntyneet (pahoinvointi ja rinnan tykyttely). Vaikea kuvitella etteikö täysin samalla vaikuttavalla aineella vasteen putoaminen olisi joka tapauksessa edessä myyntinimestä riippumatta.

Sain suoraan B-lausuntoon lisäyksen Elvansen erikoiskorvattavuudesta, joten hinta ei taida poiketa Concertasta merkittävästi kunhan Kela saa päätöksen aikaiseksi, mutta addiktiopotentiaali on toki erittäin tärkeä huomio ja siihen täytyy kyllä kiinnittää huomiota. Itse en siis ole antanut mitään viitettä annostuksesta, eikä siitä oikeastaan ole mitään kokemustakaan (edes vertaistietoa, tarkoituksella), koska lääkekeskustelu on usein aika tunnepitoista ja yksioikoista (johon tämä ketju tekee selvän poikkeuksen).

Huomenna kokeilen Elvansea (30mg) ja voinpa vaikka raportoida omia fiiliksiä tännekin.
Monesti aikuisilla tutkimuksen/diagnoosin tekee psykiatrian erikoislääkäri. Potilaalle voi olla joskus hyödyllistä myös neurologian erikoislääkärin konsultaatio. Se auttaa ehkä potilasta hahmottamaan asiaa syvällisemmin. Tämä on tosin vain minun kokemukseni: elvanseen vaihdettiin hyvin nopeasti heti concertan jälkeen, vaihtoehtoja miettimättä. Kelan korvausoikeus hylättiin aluksi, mutta pitkällisen valittamisen jälkeen se hyväksyttiin. Silti hintaa elvansella oli n. 50€/kk enemmän kuin nykyisellä MF-valmisteella

Hakeuduin myöhemmin arvostetulle neurologian erikoislääkärille ja palattiin rauhassa kokeilemaan MF-valmisteita uudelleen. Niissä on tosiaan isoja eroja. Lääkärin mukaan niistä yleensä löydetään potilaalle sopiva, kunhan niitä vain maltetaan kokeilla kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti. Tämä voi olla kyllä haastavaa ADHD-ihmiselle, varsinkin jos elvanse on alkanut tuntumaan tosi hyvältä ja sopivalta lääkkeeltä.

Toivottavasti sinulle löytyy sopiva lääkitys ja saat siitä apua itsellesi. Suosittelen lueskelemaan redditin adhd osiota vertaistuen merkeissä.

Monesti aikuisilla tutkimuksen/diagnoosin tekee psykiatrian erikoislääkäri. Potilaalle voi olla joskus hyödyllistä myös neurologian erikoislääkärin konsultaatio. Se auttaa ehkä potilasta hahmottamaan asiaa syvällisemmin. Tämä on tosin vain minun kokemukseni: elvanseen vaihdettiin hyvin nopeasti heti concertan jälkeen, vaihtoehtoja miettimättä. Kelan korvausoikeus hylättiin aluksi, mutta pitkällisen valittamisen jälkeen se hyväksyttiin. Silti hintaa elvansella oli n. 50€/kk enemmän kuin nykyisellä MF-valmisteella

Hakeuduin myöhemmin arvostetulle neurologian erikoislääkärille ja palattiin rauhassa kokeilemaan MF-valmisteita uudelleen. Niissä on tosiaan isoja eroja. Lääkärin mukaan niistä yleensä löydetään potilaalle sopiva, kunhan niitä vain maltetaan kokeilla kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti. Tämä voi olla kyllä haastavaa ADHD-ihmiselle, varsinkin jos elvanse on alkanut tuntumaan tosi hyvältä ja sopivalta lääkkeeltä.

Toivottavasti sinulle löytyy sopiva lääkitys ja saat siitä apua itsellesi. Suosittelen lueskelemaan redditin adhd osiota vertaistuen merkeissä.

Monesti näin varmasti onkin, varsinkin kun kyse on pelkästä ADHD:n hoidosta.

Omalla kohdalla ADHD on vasta aikuisiällä yksi muiden (vakavimpien) ongelmien tutkimisten / diagnosointien yhteydessä esiin nousseista asioista, jota hoidetaan ensisijaisesti näiden muiden ongelmien vuoksi. Meikäläisen hoidosta vastaa itseasiassa useampikin neurologi - hoito kun jakaantuu useiden eri poliklinikoiden kesken - joten uskon olevani kohtuullisen osaavissa käsissä lääkkeiden määräämisen suhteen, eikä ADHD-lääkitys itseasiassa ole edes lähellekään vahvimmasta päästä omassa dosetissa.

Itsellä ei ole kokemusta kuin Concertan hinnoittelusta, mutta verrattuna esim. 60mg Elvansea 72mg Concertaan hintaeroa on ~22€ Concertan hyväksi, ja jos annosta olisi vielä nostettu olisi Concerta muuttunut kalliimmaksi kuin Elvanse.

Itse olen nyt parisen kuukautta popsinut concertaa annoksilla 18 - 27 - 36. Ainakaan vielä en ole huomannut kuin ihan minimaalisen hyödyn ja sekin vain pari tuntia lääkkeen otosta, jonka jälkeen en huomaa mitään. Myöskään tuo annoksen nosto ei ole vaikuttanut mitään. Seuraavaksi kai kokeillaan vielä se 54mg, mutta aika skeptinen olen sitäkin kohtaan.

Vastaavia kokemuksia muilla? Ylempänä ainakin @CpnJake kirjoitteli vähän vastaavaa. Onko tosiaan lääkkeissä sitten niin paljon eroa, että valmistetta vaihtamalla voi löytyäkin merkittävä hyöty.

Riippuu täysin siitä, mitä oikeasti kysyit. Vastasin siihen, miksi Elvanseen voi tulla riippuvaiseksi. Loppuja kannattanee kysellä lääkäriltä.
Kysymyksessä saattoi olla parantamisen varaa. :) Olin ymmärtävinäni että bassalvan mielestä Elvassa oli erityisesti riski riippuvuuteen ja Conussa vastaavasti ei. Conu on muutenkin jotenkin vähemmän kuin Elva ja siksi suositeltavampi. Tämä oli minusta erikoinen ajatus.

Kysymyksessä saattoi olla parantamisen varaa. :) Olin ymmärtävinäni että bassalvan mielestä Elvassa oli erityisesti riski riippuvuuteen ja Conussa vastaavasti ei. Conu on muutenkin jotenkin vähemmän kuin Elva ja siksi suositeltavampi. Tämä oli minusta erikoinen ajatus.

Joo, nää on näitä. En tarkoittanut mitään pahaa vaan yritin selventää. Vaan kiireessä ei pitäisi kirjoitella. :)

Itse olen nyt parisen kuukautta popsinut concertaa annoksilla 18 - 27 - 36. Ainakaan vielä en ole huomannut kuin ihan minimaalisen hyödyn ja sekin vain pari tuntia lääkkeen otosta, jonka jälkeen en huomaa mitään. Myöskään tuo annoksen nosto ei ole vaikuttanut mitään. Seuraavaksi kai kokeillaan vielä se 54mg, mutta aika skeptinen olen sitäkin kohtaan.

Vastaavia kokemuksia muilla? Ylempänä ainakin @CpnJake kirjoitteli vähän vastaavaa. Onko tosiaan lääkkeissä sitten niin paljon eroa, että valmistetta vaihtamalla voi löytyäkin merkittävä hyöty.
Netistä luettuna jotkut tuntuvat vaativan ihmeen suuria annoksia. Eikö perusperiaate ole kuitenkin että annosta nostetaan niin kauan että vaste löytyy tai haitat käy liian suuriksi. Siinä voi ohjearvot ylittyä.

Eri lääkeaineet vaikuttaa eri lailla. Henkilökohtaista miten.

Netistä luettuna jotkut tuntuvat vaativan ihmeen suuria annoksia. Eikö perusperiaate ole kuitenkin että annosta nostetaan niin kauan että vaste löytyy tai haitat käy liian suuriksi. Siinä voi ohjearvot ylittyä.

En tiedä mikä perusperiaate on, mutta lääkärini sanoi, että concertaa nostetaan tuohon 54mg asti ja jos/kun ei toimi, niin sitten mietitään jotain muuta. Ja tällä hetkellä uskon että kohdallani sekään ei toimi. Tässä tietysti toivoisin olevani väärässä. Ja siksi kysyin siis, että onko joillain kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja siitä, että se seuraava tai sitä seuraava valmiste onkin tuonut hyödyn.

Kyllä vaan, "titrataan" niin pitkään, että sopiva annos löytyy. Itsellä oli vuosikaudet 54mg/vrk kun ei työterveydestä saanut kontrollia.

Sitten kun kontrolloitiin, niin annos on nyt 90mg/pv..

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom