5G juttelua

Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
28
Te kenellä on N5368X käytössä niin mitä softaa teillä on ajossa? Entä hardis versio? Ostin itse moisen purkin käytettynä ja mietityttää onko tämä ns. nykyistä mallia vai jotain vanhempaa?
Software version: V200R001C00SPC338
Hardware version: N5368-10004, V5000_EVB2 Ver.A

Näyttää olevan Elisan TR-069 asetukset sisällä. Itselläni Telian 4G liittymä nyt vaan käytössä tällä hetkellä.
Pitäisikö näiden asetusten päivittyä liittymän mukaan vai onko kyseinen protokolla käytössä vain operaattorin myymissä/vuokraamissa laitteissa?
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 311
Itselläni noin 1km ja ei näköyhteyttä, sekä paljon puita edessä. Nopeudet on 850-930 down ja 85-93 up.
5G RSRP -74dBm | 5G RSRQ -10.0dB | 5G SINR >=30dB
On kyllä hyvät signaalit, kun mulla on 600m tukiasemasta:
5G RSRP
-86dBm
5G RSRQ
-10.0dB
5G SINR
17dB

Onko tuo jonkun korkeankin pylvään nokassa?
Parin metrin korkeudella ulkoseinällä.
Itsellä Elisan N5368X ~2,5m korkeudessa ulkoseinällä, ja tolpalle matkaa ~700m.
Arvot:

5G RSRP
-80dBm
5G RSRQ
-10.0dB
5G SINR
26dB

Nopeudet parhaimmillaan siellä 580/100.

Liittymä on tosin 600M, joten taitaa parhaimmissa nopeuksissa jäädä rajoittimeen kiinni. Tekisi kyllä mieli 1000M tilata muuten vaan, kun hintaero on melko pieni...
 
Liittynyt
20.12.2019
Viestejä
62
Miksi ei ulko mokkulaa. Kuuluvuus varmasti parempi. (jos vaan pystyy sellaisen sijoittamaan)
Aittelin, että testaisi ensin tolla sisäreitittimellä miten se signaali sieltä puskee. Ulkoasennuksen jälkeen kun on varmaan vähä paha alkaa pakittamaan. Sehän on aikalailla samanhintainen kokonaisuudessaan, on joko Mesh(495€) tai sisäreititin(415€).

E.

Korjataan Elisan 5G kotinetin hinta:
Asennus 495€+laitteet 240€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Jaahas, taas jumitti Elisan 5G 300M ZTE MC801A purkilla. Bitti vaan lakkasi liikkumasta. Tai no, 0,66mbs. Cell ID oli Elisan suosittelema ja muutenkin lähin. Jätin yhteydenottopyynnön tekniseen tukeen ja tuntia myöhemmin tekninen neito soitti. Totesi vain, että ZTE:ssä ja tällä minun alueella olevilla tukiasemilla (vissiin oli puhe valmistajasta) on raportoitu olevan kuvakseni kaltaisia ongelmia. Asiaan tulossa korjausta ohjelmistopäivityksellä mutta aikataulu on avoin. Ilmeisesti kuukausia kuitenkin.

Kyselin, että olisko HuiHai parempi. Neito sanoi, että on niissäkin raportoitu olevan ongelmia.

Jeejee, vakaata tekniikkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
323
Ihan mukavia nopeuksia saa vielä ainakin 2,7 km päästä, kunhan on suora näköyhteys ja tolpassa massive MIMOt.
1157 nopeustesti.jpg
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Hei.
Pahoittelut huonosta suomen kielen taidostani. Muutin hiljattain Suomeen Skotlannista ja opettelen tätä vaikeaa kieltä (käytän DeepL ja oppikirjoja kirjoittaessani tätä ).

Anteeksi jos tämä on väärä foorumi.
Olen mahdollisesti muuttamassa lähitulevaisuudessa Nokialle. Talo on kytketty sisäisellä RJ45:llä; on hyvä. Nettiyhteysvalikoima on rajallinen.

Elisa tarjoaa DOCSIS/COAX-kaapelia, 790euroa asennusmaksu, 1000/50M, 54eur/kk. He tarjoavat myös 5G 1000M, 56eur/kk.
Telia käski minun lähteä pois.
DNA tarjoaa koti-5G:tä, 450euroa asennusmaksu, 1000M 39,90eur/kk. Talo on ~150 metrin päässä mastosta.

Elisalla + DNA:lla näyttäisi olevan hyvä kuuluvuus. Mieluummin kiinteä yhteys, mutta COAX-kaapelin ostaminen vuonna 2021 on outoa. Kuidusta ei ole tietoa.

Onko kellään kokemusta 5G:stä Nokialla?
Minulla on Elisan 5G 1000/50M Tampereella. Ostetin joskus itse 5G Huawei WIN modeemi Kiinasta ja asennetin SIM kortti. Toimi erinomaisesti vaikka ei ole suoran näkyvytta tukiasemalle. Jos sinun tapauksessa etäisyys on vain 150 m saat tosi luotettavan yhteys. Elisa tarjoa toisen supupolven modeemi ZTE 5G CPE MC7010 , se myös voi osta itse.

PS. Suomen kieli ei ole vaikea vain eri, sama luokka kun Scottish Gaelic:cool:
 
Liittynyt
17.02.2020
Viestejä
157
Huawei N5368X on tossa kuistilla. Ajattelin siirtää avoimelle seinälle katoksen alta pois. Toihan saa virran ethernet piuhaa pitkin. Tyhmä
kysymys ehkä, mutta onko väliä, jos ulkona menevän piuhan pituus kasvaa metristä viiteen metriin?
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 311
On, ja täällä valuu lähes aina 100 tuntumassa.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
20
Minulla on Elisan 5G 1000/50M Tampereella. Ostetin joskus itse 5G Huawei WIN modeemi Kiinasta ja asennetin SIM kortti. Toimi erinomaisesti vaikka ei ole suoran näkyvytta tukiasemalle. Jos sinun tapauksessa etäisyys on vain 150 m saat tosi luotettavan yhteys. Elisa tarjoa toisen supupolven modeemi ZTE 5G CPE MC7010 , se myös voi osta itse.

PS. Suomen kieli ei ole vaikea vain eri, sama luokka kun Scottish Gaelic:cool:
Elisa tarjoaa nyt koti-5G:tä, joten en ole vielä päättänyt kaapelin ja 5G:n välillä. Jos saan kunnon nopeudet kaivamatta puutarhaa, 5G voisi olla parempi.
Millaisen nopeuden/latenssin saatte Tampereella? DNA kieltäytyi lainaamasta minulle 5G-laitetta testattavaksi. Kysyn nyt Elisalta.

Luulen, että suomen kielen taitoni on parempi kuin gaelin kielen taitoni :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Elisa tarjoaa nyt koti-5G:tä, joten en ole vielä päättänyt kaapelin ja 5G:n välillä. Jos saan kunnon nopeudet kaivamatta puutarhaa, 5G voisi olla parempi.
Millaisen nopeuden/latenssin saatte Tampereella? DNA kieltäytyi lainaamasta minulle 5G-laitetta testattavaksi. Kysyn nyt Elisalta.

Luulen, että suomen kielen taitoni on parempi kuin gaelin kielen taitoni :D
Jos puutarhassa ei ole esteitä vaan kuitu voidaan aurata nurmikkoon, niin veto on helppo ja häviää äkkiä näkyvistä
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
557
Elisa tarjoaa nyt koti-5G:tä, joten en ole vielä päättänyt kaapelin ja 5G:n välillä. Jos saan kunnon nopeudet kaivamatta puutarhaa, 5G voisi olla parempi.
Millaisen nopeuden/latenssin saatte Tampereella? DNA kieltäytyi lainaamasta minulle 5G-laitetta testattavaksi. Kysyn nyt Elisalta.

Luulen, että suomen kielen taitoni on parempi kuin gaelin kielen taitoni :D
Itse suosittelen kaapelia, joka tilanteessa jos mahdollista.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 533
Jos puutarhassa ei ole esteitä vaan kuitu voidaan aurata nurmikkoon, niin veto on helppo ja häviää äkkiä näkyvistä
Juuri näin. Kerran auraa tai kaivaa, ja se on siinä. Ei tarvitse enää yhteyksistä stressata ja arvuutella.
Vuoden tai parin kuluttua ei erota enää mitään kaivun jälkiä kun vähän vielä tasaa/haravoi kauhalla tehtävän tasoittelun jälkeen.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
302
Onko täällä ketään kuka päässyt vertailemaan zten MC801A vs huawein H112-373? oma 112-370 hävisi 801A mikä kaverilla minun kämpässä, hänellä ku testailtiin ei ollut oikein eroa laitteilla kun masto näkö etäisyydellä. oli siis 801A paremmat signaaliarvot kuin 370 ja täten parempi yhteyskin.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Elisa tarjoaa nyt koti-5G:tä, joten en ole vielä päättänyt kaapelin ja 5G:n välillä. Jos saan kunnon nopeudet kaivamatta puutarhaa, 5G voisi olla parempi.
Millaisen nopeuden/latenssin saatte Tampereella? DNA kieltäytyi lainaamasta minulle 5G-laitetta testattavaksi. Kysyn nyt Elisalta.
Mielestani 5G on parempi kun ei tarvi kaivata. 1000M nopeus vaihtelee 600-900 M down ja 25-50M up, verkon kuormitusesta rippuen. Latenssi 20-30 ms.
Epäilen että yleensä operatorit eivät anta tukea testamisen. Itse olisin halunut testata Elisa vs DNA.

Luulen, että suomen kielen taitoni on parempi kuin gaelin kielen taitoni :D
Paras tilanne on kun on pakko oppia:cool:. On erinomainen asia jos yrität osallistua ja kirjoitta julkisesti alkuvaihessa, veikan että sinulla on hyvä tulevaisuus Suomessa:thumbsup:
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
137
5G-masto tuossa n. kilsan päässä, suoran näköyhteyden välissä muutama puu ja ainakin yksi talo, mikähän on ennuste yhteyden laadusta?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 897
Juuri näin. Kerran auraa tai kaivaa, ja se on siinä. Ei tarvitse enää yhteyksistä stressata ja arvuutella.
Vuoden tai parin kuluttua ei erota enää mitään kaivun jälkiä kun vähän vielä tasaa/haravoi kauhalla tehtävän tasoittelun jälkeen.
Ja saadaan koska vain vaikka 25/25Gbit/s tai vaikka 150/150Gbit/s ja tästä ne mobiilikäyttäjät saa vain haaveilla
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
Harmillisesti tollaisten yhteyksien hinnatki on hauskoja.
Ekaan asuntooni (2000) sain hankittua ADSL 256/256:n edulliseen ~60€/kk hintaan. Siitä hinnat laski ja nopeudet nousi, muuttojen ja vuosien edetessä.
512/512, 2048/512, 8/1, 24/1, 8/8, 100/10 (~2009, tässä kohtaa hinta tippui ~40€/kk), 300/50 (Welhon testiin tms. pääsin aikoinaan 19,95€/kk). Nykyään 1000/100 29,99€. No tulee tosin kaapelin kautta vain ~900/90, mutta ping on aina <10ms.

20v ajan mobiili ei ole pystynyt kilpailemaan mulle hinnassa/nopeudessa. Nykyään _EHKÄ_. Tosin 4G oli aikoinaan hyvinkin nopea, mutta 4-5v niin alkoi nopeudet hyytyä. Ping noissa tulee olemaan vielä pitkään huono. En usko että 5GSA:lla saataisiin mitään oikeasti myyntimiesten vakaata/nopeaa yhteyttä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
221
Tosin 4G oli aikoinaan hyvinkin nopea, mutta 4-5v niin alkoi nopeudet hyytyä
Onnekas oot kun tollaset saat :) tänne ei tule koskaan kuitua ja nopein kiinteä on 20/1 mbps (joka sulkeituu kokonaan kesäkuussa) joten 4G ja kesäkuussa tuleva 5G on ainoat vaihtoehdot. Tosin koputtaa puuta, pystyssä ollu 99% 2 vuoden aikaan tää 4G
 
Viimeksi muokattu:

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 311
Juu, onhan se kiva jos kuitua saa ilman suurempia asennuskustannuksia.

Saa tänne myös kuidun... minkä pelkän vetämisen hinnalla maksaisi melkein 20 vuotta tuollaista 29,99€/kk. Päälle sitten liittymä, joka viimeeksi kysyessä oli ihanan halpa 79,90€/kk jos valitsi 1000/100 nopeuden. Ei tässä nyt köyhiä olla, mutta kyllä tuossa jo vähän liikaa hirvitti kustannukset. Kahdelle vuodelle jyvitettynä kaikkineen kevyet lähemmäs 400€/kk.

Jos gigasen tai useamman satkun kiinteän saa ilman asennuskustannuksia, tai edes suhteellisen halvalla (esim. 2k€ tai alle), niin ei kai täällä kukaan ajattele että se mobiililiittymä parempi vaihtoehto olisi. :)

Täällä missä järkevät (etäisesti edulliset kiinteät) vaihtoehdot on vähissä, niin 5G kyllä mullisti netin täysin. En oikeastaan osannut edes kuvitella että voisi toimia niin hyvin kuin toimii.
Aina välillä toki vielä muistelee lämmöllä aiemman keskustakämpän kuitua....
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
221
Aina välillä toki vielä muistelee lämmöllä aiemman keskustakämpän kuitua....
Itestä ei ole kaupunkiin asujaksi ollenkaan, pien kylä taajama alue on maksimi mulle joten mie en tiedä millanen kuitu liittymä on ees. 100 mb kupari netti on kyl tuttu XD
 
Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
102
Elisan mopiili 5g reititinpoksi löytyy olkkarin ikkunalta. Näyttää täysiä palkkeja yhteydelle. Saanko enemmän irti jos sijoitan ikkunan ulkopuolelle lisäantennin parvekkeen seinään vai annanko olla?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 443
Elisan mopiili 5g reititinpoksi löytyy olkkarin ikkunalta. Näyttää täysiä palkkeja yhteydelle. Saanko enemmän irti jos sijoitan ikkunan ulkopuolelle lisäantennin parvekkeen seinään vai annanko olla?
Noilla lähtötiedoilla en lähtisi tekemään mitään muutoksia.

Muutenkin 5gn kanssa ei kannata alkaa säätämään lisäantennien kanssa vaan hankkia ulkoreititin jos tarpeellista.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 533
Juu, onhan se kiva jos kuitua saa ilman suurempia asennuskustannuksia.

Saa tänne myös kuidun... minkä pelkän vetämisen hinnalla maksaisi melkein 20 vuotta tuollaista 29,99€/kk. Päälle sitten liittymä, joka viimeeksi kysyessä oli ihanan halpa 79,90€/kk jos valitsi 1000/100 nopeuden. Ei tässä nyt köyhiä olla, mutta kyllä tuossa jo vähän liikaa hirvitti kustannukset. Kahdelle vuodelle jyvitettynä kaikkineen kevyet lähemmäs 400€/kk.

Jos gigasen tai useamman satkun kiinteän saa ilman asennuskustannuksia, tai edes suhteellisen halvalla (esim. 2k€ tai alle), niin ei kai täällä kukaan ajattele että se mobiililiittymä parempi vaihtoehto olisi. :)

Täällä missä järkevät (etäisesti edulliset kiinteät) vaihtoehdot on vähissä, niin 5G kyllä mullisti netin täysin. En oikeastaan osannut edes kuvitella että voisi toimia niin hyvin kuin toimii.
Aina välillä toki vielä muistelee lämmöllä aiemman keskustakämpän kuitua....
Ei niitä kuituja varmaan kukaan jollekin yksittäiselle asiakkaalle "ilmaiseksi" kaiva. Kyllä se pitää olla alueella laaja kiinnostus, iso määrä tilaajia. Mieluiten vaikka koko kunnan laajuinen projekti ja se 50-60% liittyjiä.
Osalle alueista on saanut/saanee jatkossakin tukea rakentamiseen. Täällä liittymismaksu oli 100e toimintavalmiista liittymästä. Ei kovin kallista. Onhan se 50e tietenkin monta kymppiä kuukausittain, mutta
maksan sen mieluummin 200/200 liittymästä, joka myös toimii aina luvatulla nopeudella, katkotta. Jossakin päin saa jo symmetrisen gigan tällä hinnalla, ei voi sanoa kalliiksi...

Jos haluaa/joutuu mobiililaajakaistan varassa olemaan, niin onhan se hinta useimmiten "halpa", mutta niin on laatukin mitä on. Joskus tulee rajoitinta vasten, sitten hetken päästä megan nopeuksia.
Siihen sitä hintaa on verrattava, mitä sieltä liittymästä irtoaa hitaimmillaan. Koska tällöin ne ongelmatkin näkyy, jos on näkyäkseen. Se riippuu käytöstä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
181
Jaahas, taas jumitti Elisan 5G 300M ZTE MC801A purkilla. Bitti vaan lakkasi liikkumasta. Tai no, 0,66mbs. Cell ID oli Elisan suosittelema ja muutenkin lähin. Jätin yhteydenottopyynnön tekniseen tukeen ja tuntia myöhemmin tekninen neito soitti. Totesi vain, että ZTE:ssä ja tällä minun alueella olevilla tukiasemilla (vissiin oli puhe valmistajasta) on raportoitu olevan kuvakseni kaltaisia ongelmia. Asiaan tulossa korjausta ohjelmistopäivityksellä mutta aikataulu on avoin. Ilmeisesti kuukausia kuitenkin.

Kyselin, että olisko HuiHai parempi. Neito sanoi, että on niissäkin raportoitu olevan ongelmia.

Jeejee, vakaata tekniikkaa.
Kaikesta huolimatta kokeillaan Huihain purkkia. Elisan teknisen tuen mukaan sen pitäisi olla vakaampi täällä. Kohtahan se sitten nähdään kunhan posti raijaa paketin perille.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
. Päälle sitten liittymä, joka viimeeksi kysyessä oli ihanan halpa 79,90€/kk jos valitsi 1000/100 nopeuden.
Toistaiseksi Suomessa ei saa vastaavan lupauksen 5G liittymää. Joten se kuitu on sinulle edullisempi.

Tosin myöhemmin annoit ymmärtää että se mobiilin lupaus ja toteutunut riittää sinulle mainiosta. Tämä on se syy miksi kuitu ei käy kaupaksi, ihmisten tarpeet ei vaadi gigabiti kiinteitä liittymiä.

Se miksi tähnä tartuin, yleensä kuituverkoissa on tarjolla kk hinnaltaan edullisempiakin palvelu vaihtoehtoja. Rivien välistä jäi käsitys että niin myös siellä, ainakin eri vaihtoehtoja.
 

Ibmium Libmibmi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.03.2021
Viestejä
76
Mullahan ei vielä 5G liittymää ole ja mietinkin tuleeko suosion ja ruuhkautumisen myötä nopeudet tippumaan? Entä onko hyötyä ostaa 4G 300M liittymään 5G modeemia vaikka en ole siirtymässä 5G käyttäjäksi vielä vuoteen tai kahteen.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
221
Mullahan ei vielä 5G liittymää ole ja mietinkin tuleeko suosion ja ruuhkautumisen myötä nopeudet tippumaan? Entä onko hyötyä ostaa 4G 300M liittymään 5G modeemia vaikka en ole siirtymässä 5G käyttäjäksi vielä vuoteen tai kahteen.
Ero 4G on se että 5G voi etänä lisätä kapasiteettia, 4G ei tue tuota ja kun ottaa Kotinetti 5G niin iällään ei tipu nopeus (eikä lain mukaan saa) kunhan vain pitää liittymän.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Mullahan ei vielä 5G liittymää ole ja mietinkin tuleeko suosion ja ruuhkautumisen myötä nopeudet tippumaan?
Perinteisesti mobiilissa paikallisesti tilanteet menee niin että verkkopäivitys, palveluta tekee huiman harppauksen, josta seuraa kysynnän kasvu, ruuhka-ajan palvelutaso hiippuu pikkuhiljaan, tehdään päivitys, huima parannus, josta pikkuhiljaa hiipuu....

5Gllä on operaattoreilla monipuolisemmat lalliset konstit tarjota parempaa lupausta.

Entä onko hyötyä ostaa 4G 300M liittymään 5G modeemia vaikka en ole siirtymässä 5G käyttäjäksi vielä vuoteen tai kahteen.
Jos laiska ostamaan, ja rahaa halua käyttää, niin osta paras modeemi mitä markkinoilla, (budjetoi kuitekin uuden modeemin liitytmän vaihtdon yhteyteen ja huomio että 5G modeemi ei välttämättä paras 4G modeemi)

Jos ei 5G liittymää, ja nuukailee, niin ei kannata kauppaan rynnätä 5G modeemia ostamaan, vaan tehdä sen hankinta sitten kun 5G liittymän aika. Syy se että tämänpäivän modeemit ei ylihuomenna välttämättä tuo paikallisen verkon kaikkia asioita.

Jos asentaja on tulossa asentamaan modeemia, esim ulkomodeemia jonne pääsy vaatii vaivaa, niin sitten harkinnan paikka. Joka tapauksessa jos kaapelitöitä, niin vetää varaus ulkomodeemille niin pitkällä kaapelilla että voi tulevaisuudessa sen 5G modeemi asentaa parhaaseen paikkaan (vaikka useampi kaapeli, kaapeli ei maksa paljoa, vaan se vetäminen)


Edit;
Jos haluaa välttämättä Huawein, niin ko firman komponentti haasteiden takia tuleva saatavuus sisältää epävarmuuksia.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
221
Eli kannattaa ostaa se modeemi vasta sitten kuin liittymäkin.
Jep... Näin meinasin tehä kun ensi kuussa alkaa Elisa soittelee tänne päin, juuri sopivasti alennettu hinta loppuu heinäkuun alku puolella ja 5G 700 mhz ja 3500 mhz tulee kesäkuun alussa. Tosin taloyhtiö kieltää johdollisten sähkö vehkeiden paikoilleen laiton (kuten seinään tai maahan) tässä että sisämodeemi joutuu valitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Mullahan ei vielä 5G liittymää ole ja mietinkin tuleeko suosion ja ruuhkautumisen myötä nopeudet tippumaan? Entä onko hyötyä ostaa 4G 300M liittymään 5G modeemia vaikka en ole siirtymässä 5G käyttäjäksi vielä vuoteen tai kahteen.
Ei näin aikaisin kannata päätelaitetta vielä ostaa erityisesti 5G:n käyttöön. Verkko kehittyy nyt vauhdilla sekä päätelaitteet että kannattaa ihan 5G: specifiin odottaa sen verran ettei tule pettymys vastaan.

Tosin osa 5G-laitteista kyllä ovat aika hyviä 4G-verkossa että ihan heikkoa 4G-laitettakaan ei kannata ostaa.

Oma neuvo olisi tässä että Cellular Tower and Signal Map katsoo mitä 4G taajuuksia lähitukiasemassa löytyy ja sen mukaan valitsee päätelaitteen joka tukee kaikkia 4G-taajuusyhdistelmiä mitä tukiasema tukee. Päätelaitteiden taajuusyhdistelmätukea voi tarkistaa mm. 4G/5G Bands & Combos sivulta.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 533
Ero 4G on se että 5G voi etänä lisätä kapasiteettia.
Mitä?
Ei siellä kyllä ole mitään taikaseinää olemassa, josta tuosta vaan etänä lisäillään kapasiteettia tukarin soluihin. Ellei sitä ajeta tarkoituksella jo ennesatään vajaateholla.
Mobiiliverkot (tai niiden kapasiteetti/taajuuskaista) ovat aina ns. rajallinen luonnonvara. Samat tutut probleemat on edessä jokaisessa G-versiossa.
Operaattorit ja laitevalmistajat toki itse vakuuttelevat aina muuta.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Mullahan ei vielä 5G liittymää ole ja mietinkin tuleeko suosion ja ruuhkautumisen myötä nopeudet tippumaan?
Kyllä, minulla on Elisa-Saunalahti 5G@1000 (ei Kotinetti), ulkomodeemi HuHei WIN, kun on ruuhka menee lähelle 600-700, jos ruuhka ei ole 700-800-850... upload 25 tai 50

Entä onko hyötyä ostaa 4G 300M liittymään 5G modeemia vaikka en ole siirtymässä 5G käyttäjäksi vielä vuoteen tai kahteen.
Ei, 1-vuotias on vanhus 5G tekniikassa. Esim. minun Huawei WIN, liitäntä 1Gb etheri, uudempi ZTE 5G CPE MC7010 liitäntä 2.5 Gb etheri.
 
Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
593
Kyllä, minulla on Elisa-Saunalahti 5G@1000 (ei Kotinetti), ulkomodeemi HuHei WIN, kun on ruuhka menee lähelle 600-700, jos ruuhka ei ole 700-800-850... upload 25 tai 50


Ei, 1-vuotias on vanhus 5G tekniikassa. Esim. minun Huawei WIN, liitäntä 1Gb etheri, uudempi ZTE 5G CPE MC7010 liitäntä 2.5 Gb etheri.
Riippuu mistä roikkuu. Kun ei ollut mobiililaajakaistamodeemia alkuunkaan ja Huawei 5G CPE Pro 2 sai 250e hintaan, niin se on aika sopiva hinta vaikka sitten väliaikaisesta kapineesta, eritoten kun tuolle vanhalle löytyy myöhemmin käyttöä sitten mökiltä (tuki 700MHz taajuuksille). Eipä sillä, ei sitä yli 300e kannata juuri maksaa mikäli vaan pystyy välttämään.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 897
Mitä?
Ei siellä kyllä ole mitään taikaseinää olemassa, josta tuosta vaan etänä lisäillään kapasiteettia tukarin soluihin. Ellei sitä ajeta tarkoituksella jo ennesatään vajaateholla.
Mobiiliverkot (tai niiden kapasiteetti/taajuuskaista) ovat aina ns. rajallinen luonnonvara. Samat tutut probleemat on edessä jokaisessa G-versiossa.
Operaattorit ja laitevalmistajat toki itse vakuuttelevat aina muuta.
Jopa sillä valokuidulla on rajansa nopeuden suhteensa (shannon-hartley -laki) ja ovat nostaneet nopeuksia vaihtamalla vanhoja vahvistimia uusiin. Ne hyvin vanhat kuidut eivät käsittääkseni ole niin hyviä kuin uuden sukupolven kuidut.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 533
Jopa sillä valokuidulla on rajansa nopeuden suhteensa (shannon-hartley -laki) ja ovat nostaneet nopeuksia vaihtamalla vanhoja vahvistimia uusiin. Ne hyvin vanhat kuidut eivät käsittääkseni ole niin hyviä kuin uuden sukupolven kuidut.
Ero silti luokkaa miljoonakertainen (kuitu vs mobiili). Yhdellä kuidulla kulkee tarvittaessa koko maailman nettiliikenne. Eikä rajaa ole vielä näjöpiirissä. Aktiivilaitteet ja niiden hinta on toistaiseksi rajoitteena, ei itse kaapeli.
Ja jos rungosta puhti loppuu, niin seuraava kuitu viereen. Mobiilissa samaa voi yrittää tiettyyn pisteeseen asti lisäämällä tukiasemia tiheämpään, siitä taas seuraa monia ongelmia.

Ennen kuin huomataankaan, olisi ollut järkevämpää ulottaa se kuitu koteihin asti ;)
 
  • Tykkää
Reactions: NPS

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
557
Ei näin aikaisin kannata päätelaitetta vielä ostaa erityisesti 5G:n käyttöön. Verkko kehittyy nyt vauhdilla sekä päätelaitteet että kannattaa ihan 5G: specifiin odottaa sen verran ettei tule pettymys vastaan.

Tosin osa 5G-laitteista kyllä ovat aika hyviä 4G-verkossa että ihan heikkoa 4G-laitettakaan ei kannata ostaa.

Oma neuvo olisi tässä että Cellular Tower and Signal Map katsoo mitä 4G taajuuksia lähitukiasemassa löytyy ja sen mukaan valitsee päätelaitteen joka tukee kaikkia 4G-taajuusyhdistelmiä mitä tukiasema tukee. Päätelaitteiden taajuusyhdistelmätukea voi tarkistaa mm. 4G/5G Bands & Combos sivulta.
Omassa tapauksessa sekä ruuhkainen Elisan masto sekä ei ruuhkainen masto toisella puolella taloa käyttävät samoja taajuksia eikä pysty yhdistämään suoraan tiettyyn mastoon, joten pakko koittaa 5G modeemilla ja liittymällä. Tämä siis käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikki laitteet ottavat sen ruuhkaisen maston solun koska signaali on parempi.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 897
Omassa tapauksessa sekä ruuhkainen Elisan masto sekä ei ruuhkainen masto toisella puolella taloa käyttävät samoja taajuksia eikä pysty yhdistämään suoraan tiettyyn mastoon, joten pakko koittaa 5G modeemilla ja liittymällä. Tämä siis käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikki laitteet ottavat sen ruuhkaisen maston solun koska signaali on parempi.
Yksi keino on suunta-antennit ja mahdollisesti kanaverkkoa ympärille, jolloin ei yhdistä ruuhkaiseen mastoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 393
Viestejä
4 193 860
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
kyosti.laitinen@etp.inet.

Hinta.fi

Ylös Bottom