Speedtestin ping on 30ms, Download latency 62ms ja uploadin 42. Eihän nuo korkeita ole, mutta käsittääkseni 5g:ssä nimenomaan rasituksenaikainen viive on saatu merkittävästi pienemmäksi?
4G/5G 30ms ping ei ole mikään tiukka. Speedtest mittaa edestakaista aikaa ja näyttää sen nopeimman. HKI/Espoo suuntaan 15ms tai alempi jollain 200km säteleellä ei aiheuta hämmästelyä, mutta voi jossain Sipoossa olla 30ms. Eli on ihan paikasta, verkosta ja päätelaiteesta kiinni. Jos operaattorilla on käyttöpaikalla hyvä pienen viiveen verkko, niin pesee Espooseen monia kuparikiinteitä (Kiinteissä kupareissakin isoja eroja).
Jos testaat maakunissa kotikunnan palvelimeen, niin eri yhteyksien välillä voi olla isoja eroja miten ne reitit menee, Oulu - Espoo - Oulu - Espoo- Oulu vie jo paljon aikaa, vs Oulu - Oulu - Oulu
Speestestissä latauksen ja lähetyksen aikaan mitattu viive vaihtelee isosti, reittimellä, päätelaitteella, ja mikä reitti kohdepalvleimeen on niin iso merkitys ja korostuu vielä millaisilla asetuksilla testataan, jos yhteys yksi niin pienemmät, vs jos testissä monia yhteyksiä.
Reitittimen paukut sitten, vaikka olisi kuitu, niin senkin saan tukkoon.
Yritän sanoa jos haluaa pientä viivevaihtelua kuormassa, niin tehokkaalla hyvällä reittimellä voi Qos asetuksilla vaikuttaa paljon. Mobiili on siinämielessä vaikea että sen tilaajayhteyden kaistanleveys voi vaihdella isosti, joten jos se reititin ei dynaamisesti sitä hanskaa, niin valita joku riittävän matala taso minkä mukaan ynnää.
Mobiilissa , käyttöpaiaksta riippuen, voi olla isoja eroja verkon palvelutasossa, jos mennään ihan verkkoneutraalilla liittymällä, mille ei ole siivutettu mitään.
Kaveri asustelee Ausseissa, joten lähtökohta on kamalin mahdollinen. Palvelimet voivat sijaita näillä spekseillä vaikkapa Mumbaissa tai Seattlessa, ihan arvalla tuntuvat valikoituvan. Pelin maksimiviivettä muokkaamalla voi joskus saada vähän pienemmän pingin, mutta toisinaan se johtaa siihen, että peliä odotellaan minuuttikaupalla.
Edellisen viestin viiveet taisi olla ihan kotimaahan.
Kansainvälisiin yhteyksiin, jonnekkin kohteeseen, jos niiden osalta ei löydy normiliittymässä tasalaatuista reittiä, ja on siis oikeasti ongelmallinen, niin sitten kuluttajahinnoilla tsekata VPN palvelun tarjoajien tuotteet, eli jos jollain on Suomessa nielu, ja oman laatu siivukaistaa Kanadaan, Seattleen kohdeoperaattorille, niin VPN sinänsä tuo oman aikansa, ja syö bittejä, mutta sillä voi kiertää kohdeoperaattorin ja oman nettioperaattorin välisiä pullonkauloja.
Mutta jos kohdepalvelimen sijaintia ei tiedä, ja ne vaihtelee arvalla, niin ongelma on kyllä siinä, miettiä onko vaihtoehtoja palvelimen suhteen. (Ilmeisesti jotain pelijuttuja)
Oman operaattorin valinta kyllä vaikuttaa kansainvälisiinkin yhteyksiin, mutta tässä nyt vähän sekin mahku että millaisia palvelimia, eli jos ne nyt on huonojen yhteyksien päässä, niin onhan se vähän haastavaa.
Edit, tästä ilmeisesti juttu lähti
Mitäpä olette mieltä, että kannattaako vaihtaa Huawei B818 uuteen 5G-reitittimeen? Minulla on dna:n 400M 4g/5g-netti, joka toimii nykyiselläkin purkilla aivan erinomaisesti ja varsinkin aamupäivisin latausnopeus huitelee yli 400mbit/s. Etäisyys tukiasemaan on noin 300 metriä ja käyttöaste tuntuu olevan aika pieni. Normaalissa netinkäytössä en siis kaipaa parempaa, mutta olisiko 5g-reittimestä apua pelaamiseen pienentyneiden rasituslatenssien muodossa? Pelaan cs2:sta ulkomailla asuvan kaverin kanssa ja latenssini huitelee aika usein 150-200ms:n välillä, jota olisi kiva saada edes vähän alaspäin. Powerissa olisi Zte G5C aika hyvässä tarjouksessa, mutta onko se paljonkin Elisan Huawei 5G CPE H155:tä huonompi?
Austraaliaan 200ms viiveet on ihan hyvät.
Seatlen mainitsit toisessa viestissä, niin sekin taitaa mennä sinne 150 pintaan Suomesta kuluttaja liittymillä.