Kiitos vinkistä! Päädyin tuohon samaan MC888:n lopulta, tosin tänne sain vain 300Mbps liittymän ostettua. Tein tuosta tukipyynnön Telialle kun he myyvät noin 50 metrin päähän kuitenkin 600Mbps liittymiä, ja sit taas 150m toiseen suuntaan vain 100Mbps 4G liittymiä
Pitää katsoa jos menee vaikeaksi että josko vain peruuttais sit tän liittymän ja feikkaisi osoitteen tohon naapuurin ja sitten ostaisi sen 600Mbps liittymän. Teknisesti en kyllä keksi miksi tuo olisi huono idea (yhteyden laadun kannalta jne.), vai keksiikö joku?
Ja joo, firmis päivitys oli kyllä aikamoinen operaatio keston suhteen ja itsekin mietin että hajosi tuo purkki jo heti suorilta kun olin jo disabloinut siitä jo ne kaikki valot niin ei niistäkään nähnyt mitään mitä tapahtuu. Ja erittäin hämmentävästi heti kun kirjautuu siihen modeemiin niin ekalla sivulla se kysyy haluatko ajastaa mille päiville/kellonajoille automaattisen bootin modeemille, sekä löytyy myös valikko että jos se ei pysty pingaamaan jotain osoitetta niin voi konffata sen käynnistymään uudestaan. Vittu ei ole ZTE:lla kovinkaan kova luotto omaan laitteeseen
Lisäksi, WLAN tuossa MC888:ssa vaikuttaa olevan ihan paska? Konffasin siihen 2G ja 5G WLAN:t omille SSID:lle kun tykkään selkeyden vuoksi nähdä kumpi on käytössä. Hima-PC:llä on emolevyllä integroituna Intel AX200 ja duuniläppärissä on joku Thinkpadin Intelin WLAN, ja kummankin kanssa on ollut ongelmia. Eilenkin kun olin työläppärillä niin yhteys oli mennyt poikki ja WLAN SSID:tä ei löytynyt toviin kännykällä, PC:llä tai läppärillä niin varmaankin kaatui MC888:n WLAN tai koko purkki. Lisäksi ihan hämmentäviä ongelmia WLAN:n nopeuden suhteen vaikka tässä on kirjaimellisesti jotain 1-2m laitteiden välillä eikä mitään seiniä, eikä tässä alueellakaan nyt mitään miljoonaa tukaria ole.
Myös kun testasin pingaamista niin tuntui just että suurin latenssimuutos tapahtui WLAN:n takia vs. 5G yhteydestä, eli kun pingasi samaan aikaan gatewaytä ja 8.8.8.8 niin siinä gatewayn pingin latensissa näkyi se sama nousu kun 8.8.8.8:n kanssa. Ostin sitten vaan 3m verkkokaapelin niin tällä tuo toimii ihan hyvin, ja pingi keskimäärin 8.8.8.8:n on 11ms:n luokkaa. VDSL:llä latenssi oli mielestäni 18-22 ms luokkaa, en muistaa enää tarkasti mutta selvästi pienempi tässä 5G:llä tuo latenssi on. Ja tuo on mulle kyllä yllätys, olisin kuvitellut että ei toimisi niin vakaasti 5G:llä.
Vaihdoin myös tuohon MC888:n APN:ksi "prointernet", hetken kyllä senkin kanssa oli ongelmia eli toimi aluksi mutta sitten vaan yhteys meni poikki ja oli pakko palauttaa se default APN jotta yhteys toimi, nyt taas prointernetin kanssa toimii. Eipä tuolla väliä jos ei tarvitse julkista IP:tä yhteydelle, ja tuossa on kyllä niin vitun paska palomuuri ettei sillä pysty tekemään mitään järkevää. Olisin vaan halunnut sallia DNS kyselyt pelkästään Quad9:n DNS servereille siitä MC888:n palomuurista mutta moinen operaatio on ihan mahdotonta tehdä. Niin ja myöskään eihän tuon DHCP serverin asetuksia edes voi konffata, eli se palauttaa aina DNS serveriksi sen MC888:n gatewayn...Huomaa selvästikin ettei ole mitään kilpailua noiden modeemien kanssa.
Mutta kaikesta kritiikista huolimatta, olen kyllä positiivisesti yllättynyt. Voi toki johtua siitä kun ajattelin että tämä tulisi menemään ihan päin vittua ja mun pitää tyyliin palata takaisin toimistolle töihin
Ainakin tässä koko viikonlopun ajan just pingi on ollut vakaana ja nopeus on ollut sitä 300/50Mbps luokkaa mitä olen testaillut. Huomattava parannus siis siihen 2-3v sitten sekoiluun Huawei 5G CPE Pro 2:n kanssa joka toimi joitain tunteja korkeintaan.