Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
pitää koittaa sit keksiä minkä hiton taikatempun viimeeksi tein. Kumpikin näky niinku kuulukin, ja jos tietokoneelta menin telkkarin ääreen ni sammutin vaan tietokoneen näytön ja jatkoin telkun ääressä...Voit kopioida ne molempiin. Et saa kopioitua kuvaa ilman mustia palkkeja, koska kuvasuhteet ovat erilaiset. Se näppäin mistä voit tilaa vaihtaa on Win+ P

LG 27GP850-B tekisi mieli päivittää 32"-näyttöön. Ehkä juuri tuohon Aorus FO32U2P:n.
Onko muita hyviä / huonoja kokemuksia? Onko "liian tarkka"?
Toimiiko varmasti aukottomasti GeForcen näyttisten kanssa? Arvosteluissa moitittu häiritsevää VRR-flickeriä, kun frame rate vaihtelee.
Saisi noin arvokas näyttö olla melkein "täydellinen" jos hankkii. 3 vuoden kiinnipalamistakuu taitaa tuossa olla, jota muissa verrokeissa ei liene.
Pitäisi toimia hyvin sekä Wordissa ym. MS Officessa, sekä peleissä. 4070 näyttiksenä, toki sitäkin pitäisi sitten päivitellä vähän myöhemmin.
Itse ei kadottanut yhtään kun 3840x1600 LG:n ips paneelista vaihdoin 3440x1440 LG:n 45" curwediin. 5120x2160 45" curwedia odotellessaNyt saisi 42-tuumaista C4:ää huokeasti verkkiksestä. Tällä hetkellä on käytössä LG:n 32-tuumainen 1440p- IPS ja pienempi 27-tuumainen vastaava Asus pystyasennossa vieressä. Nykysetupissa ei mitään suoranaista vikaa ole, mutta OLED-TV näyttönä on ajatuksena kutkutellut jo pidempään. Millaisia kokemuksia ihmisillä on tällaisesta siirrosta?
Tuosta taitaa löytyä ns. 24" mode, jos kilpapelaamisen kipinä iskee.Omassa käytössä ei kuitenkaan tarvetta esim millekään kilpailulliselle pelaamiselle ja päädyin 32 tuumaiseen lisääntyvän immersiivisyyden toivossa.
Samsung G80SD tällä hetkellä 1149€ Powerissa ja Gigantissa, Alienwaren sais 949€ hintaan jos kaareva kelpaa. Tämä Samsung G80SD on kyllä todella loistava näyttö.Olen pohtinut päivittää näyttöni 32" Odyssey OLED G8 G80SD UHD 240Hz malliin. Tätä on tainnut saada aika hyvään hintaan joistain tarjouksista, mikä tuo paras hinta on tälle ollut? 900€?
Mietin vain onko järkeä ostaa OLED, kun 90% ajasta käyttö vaan työpöytää/nettiä/youtube/musiikkia. Toki pelattuakin tulee ja lasten käyttö on vain pelaamista. Tuo IPS glow ja mustan tasot vaan tökkii vanhassa ja haluaisi päivitystä siihen. Toki HUB/Monitors Unboxed stressitestien perusteella vuoden jälkeen ei pitäisi mitään kovin kummoisia ongelmia olla. Ja jos tuo nyt 3-5 vuottakin kestää siedettävällä tasolla niin minulle varsin OK.
Mistähän tuon tällä hetkellä saisi parhaaseen hintaan? QD-OLED nimenomaan haussa, ja ei mitään lastenleikkikalun näköisiä Asuksen jalkoja ja punaisia valoja tms. Onko muita varteenotettavia malleja tuon G80SD:n lisäksi?
Kiitos! Aivan, unohtui mainita, että ei saa missään nimessä olla kaareva.Samsung G80SD tällä hetkellä 1149€ Powerissa ja Gigantissa, Alienwaren sais 949€ hintaan jos kaareva kelpaa. Tämä Samsung G80SD on kyllä todella loistava näyttö.
Ei tuota Samsungia kannata ostaa, on mattapintansa vuoksi huonoin kaikista QD-OLED vaihtoehdoista.
Hetkonen, ainakin mitä revikoita katsonut, niin eikös juuri tuossa G80SD näytössä ole kiiltävä pinta? Juuri katsoin jonkun vertailun Asuksen näyttöä vastaan ja siinä Asuksessa oli mattapinta.
Edit: Ei vaan siis juuri toisinpäin. Samsung näyttää paljon paremmalta, kun ei kaikki heijastu takaisin päin naama. Vihaan jossain telkkareissakin noita perhanan kiiltäviä näyttöjä. Ei voi yhtään normaalissa huoneessa katsoa esim valot päällä tms.
Matta heijastaa enemmän. Kiiltäväpintaiset QD-OLED-paneelit ehkäisevät erittäin hyvin heijastuksia. Alla mittaustuloksia Rtingsin arvosteluista:Edit: Ei vaan siis juuri toisinpäin. Samsung näyttää paljon paremmalta, kun ei kaikki heijastu takaisin päin naama. Vihaan jossain telkkareissakin noita perhanan kiiltäviä näyttöjä. Ei voi yhtään normaalissa huoneessa katsoa esim valot päällä tms.
Mun piti itse asiassa laittaa tää myöhempi arvosteluvideo, jossa mukana hyödyllisiä mittauksia. Näkyy pinnoitteen aiheuttama kirkkauden väheneminen kiiltäväpintaisiin verrattuna.
Matta heijastaa enemmän. Kiiltäväpintaiset QD-OLED-paneelit ehkäisevät erittäin hyvin heijastuksia. Alla mittaustuloksia Rtingsin arvosteluista:
ASUS ROG Swift OLED PG32UCDM
Screen Finish Glossy
Total Reflections 1.3%
Indirect Reflections 0.9%
Calculated Direct Reflections 0.4%
Samsung Odyssey OLED G80SD S32DG80
Screen Finish Matte
Total Reflections 2.1%
Indirect Reflections 1.6%
Calculated Direct Reflections 0.5%
Luvut tukevat videolla nähtyä mattapintaisen paneelin huonoa valonkäsittelykykyä.

Oletko katsonut Monitors Unboxed revikat molemmista?Onkos vahvoja preferenssejä PG32UCDM(QD-OLED Glossy) vs PG32UCDP(WOLED Matta)?
Itellä ollut UCDM käytössä puolisen vuotta, mahtava ollut kaikin puolin mut vähän noi ''raised blacks'' mustien nousu häiritsee välillä päivisin -> miettinyt oisko se UCDP Woledi parempi?
899€ hintaan on ollut, Verkkiksen koodilla, taisi olla myös Samsungin omassa kaupassa. Telian koodeilla saanut kanssa hyvään hintaan.Olen pohtinut päivittää näyttöni 32" Odyssey OLED G8 G80SD UHD 240Hz malliin. Tätä on tainnut saada aika hyvään hintaan joistain tarjouksista, mikä tuo paras hinta on tälle ollut? 900€?
Samsung antaa kiinnipalamis-takuun eli huoletta voit ostaa ja käyttää:Mietin vain onko järkeä ostaa OLED, kun 90% ajasta käyttö vaan työpöytää/nettiä/youtube/musiikkia. Toki pelattuakin tulee ja lasten käyttö on vain pelaamista. Tuo IPS glow ja mustan tasot vaan tökkii vanhassa ja haluaisi päivitystä siihen. Toki HUB/Monitors Unboxed stressitestien perusteella vuoden jälkeen ei pitäisi mitään kovin kummoisia ongelmia olla. Ja jos tuo nyt 3-5 vuottakin kestää siedettävällä tasolla niin minulle varsin OK.
Mistähän tuon tällä hetkellä saisi parhaaseen hintaan? QD-OLED nimenomaan haussa, ja ei mitään lastenleikkikalun näköisiä Asuksen jalkoja ja punaisia valoja tms. Onko muita varteenotettavia malleja tuon G80SD:n lisäksi?
Juu, displayguyn videoista luulisi että mattapintainen näyttö on murhannut hänen perheensä.The Display Guy:n mattavihafiksaatio on täysin omalla tasollaan, eikä kannata ehkä hänen juttujaan liian tosissaan aiheesta ottaa. Tuossa G8:ssa (ja G6) on todella poikkeuksellisen hyvä antireflektiivinen mattapinnoite. Tutulla on tuo G8 ja itse ainakin olin todella vakuuttunut kuinka hyvältä näytti pikaisella tsekkauksella. Aivan eri maata kuin oma G9 QD-Oled ja sen glossy pinta joka valahtaa hailukaksi, heijastavaksi ja purppuraksi välillä yllättävänkin vähästä määrästä valoa huoneessa jos tulokulma on oikea.
Rtings: The reflection handling is incredible, and the screen coating reduces glare extremely well. The matte screen also helps reduce the purple tint often seen with QD-OLED displays, which is a notable difference from many glossy QD-OLEDs.
Itse jos olisin qd-oledia ostmassa haluaisin Samsungin mallin nimenomaan tuosta syystä mieluummin kuin minkään muun. Toki jos on päättänyt itse, että matta = huono, niin vaikeahan siitä fiiliksestä on eroon päästä, oli se totta tai ei.![]()
Juu, displayguyn videoista luulisi että mattapintainen näyttö on murhannut hänen perheensä.
Mutta itsellä on ollut QD-OLED alienwaren versio eikä tuo hailakkuus/purppurahomma ole ollut todellinen ongelma ollenkaan. Arvostelujen perusteella pelkäsin että tämä tulisi esille usein, mutta omassa käytössä ihan turha oli pelko.
Toki ymmärrän että joillekin se täysin matta on parempi vaihtoehto.

Oletko katsonut Monitors Unboxed revikat molemmista?
Yleisesti ottaen olen käsittänyt että erot ovat aika pieniä, P-version tärkein etu on tuo dual-mode, eli 1080p@480Hz. Joskus redditissä asuksen edustaja sanoi että olisivat yrittäneet parantaa tekstin luettavuutta nimenomaan P-sarjassa,.
Sulla kun on jo toinen niin varmaan pitäisi olla P-malli vieressä jotta voisit verrata ja nähdä erot
Monitors Unboxed arvostelut molemmista.
P-versio:
M-versio:
899€ hintaan on ollut, Verkkiksen koodilla, taisi olla myös Samsungin omassa kaupassa. Telian koodeilla saanut kanssa hyvään hintaan.
Samsung antaa kiinnipalamis-takuun eli huoletta voit ostaa ja käyttää:
![]()
Itse olen tyytyväinen G80SD käyttäjä mutta samassa luokassa on toki paljon vaihtoehtoja.
Jos haluat eri vaihtoehtoja tutkia niin alhaalla lista, kaikkia ei välttämättä saa Suomesta/Euroopasta. Lista on displayninja.com osoitteesta.
W-OLED malleja:
![]()
QD-OLED:
![]()
Uudessa näytössä pitää olla hyvin maltillinen jalka, jotta mahtuu setuppiin kuin vanha 28" malli. Tuonkin puolesta tuo Samsung G8 olisi oiva valinta.![]()
Kiitos vaivannäöstä. Mitä nuo Telian koodit on? Jotain uutiskirjeisiin tulevia tms? Onkohan noissa QD-OLED malleissa hyvin pitkälti sama paneeli kaikissa? Eikös nuo ole Samsungin valmistamat paneelit?
Ei oikein mahdu monitorijalkaa, kun kaikki kaapelienhallinta on tuolla juuri alapinnalla. Lisäksi jotenkin suosin enemmän normaalia monitorijalkaa, toki tähän ei ehkä järkevää perustelua ole muuta kuin ”fiilis”.Tuohonhan saisi aika hyvin asennettua monitorijalan pöydän läpi niin pöytä voisi olla edelleen lähellä seinää. Itselleni monitorijalat ovat olleet yksi parhaimmista ostoksista ja uutta näyttöä katsoessa ei tarvitse juurikaan välittää minkälainen rimpula näytössä on.
Pakko sen verran palautella maanpinnalle että IPS-paneeli on hyvä vain maailmassa jossa OLED-paneelia ei ole olemassa.Tälle tielle kun lähti niin takaisin ei ole tulemista. UW:kaan ei ole ratkaisu, en tykkää.
Lähinnä yllättynyt miten hyviä IPS-paneelit on nykyisin kun ei ole ainakaan omissa ruuduissa sitä glowia.
Suoraansanottuna rahatilanne ei anna ostaa OLEDejä. Omaan silmään IPSi on kuitenkin paras ns. perinteinen paneeli joten ei kiirettä vaihdella, vetäkää hihasta sit kun saa 4K120 OLED ruutuja 500e.Pakko sen verran palautella maanpinnalle että IPS-paneeli on hyvä vain maailmassa jossa OLED-paneelia ei ole olemassa.
Harmillisesti yksi niistä asioista jonka kerran kun tuon eron näkee niin siitä on aika vaikea päästä ohi, IPS-paneelien kontrasti on yksi iso vitsi puhumattakaan glowista pimeässä. Ainut positiivinen lienee että ei tarvitse stressata palaako kuva kiinni.
Tyyriitähän nuo tosiaan on. Oma 38" UW on myös IPS joten ei nämä "käyttökelvottomia" ole mutta aina kun katselee telkkaria sitä vähän kaipailee tähän monitoriksikin, sen verran upea tuo ääretön kontrasti.Suoraansanottuna rahatilanne ei anna ostaa OLEDejä. Omaan silmään IPSi on kuitenkin paras ns. perinteinen paneeli joten ei kiirettä vaihdella, vetäkää hihasta sit kun saa 4K120 OLED ruutuja 500e.
edit: silmämääräisesti mun tyhmäTV:kin on IPSi ja hoitaa hommansa hyvin. Sitäkään ei kiirus päivitellä toistaiseksi.
Menee vähän offiksi mutta aikanaan plasmatelkkarin omistaneena se oli myös helvetin hyvä mustantoisto. Sinänsä ikävä.Tyyriitähän nuo tosiaan on. Oma 38" UW on myös IPS joten ei nämä "käyttökelvottomia" ole mutta aina kun katselee telkkaria sitä vähän kaipailee tähän monitoriksikin, sen verran upea tuo ääretön kontrasti.
Viimeksi kun tuo oli powerissa tarjouksessa 890€ tjsp, niin outletista sai hyvään hintaan noita. Silloin sattui vielä olemaan outlet -20% päivät, niin omalle jäi hintaa 568,96 €Olen pohtinut päivittää näyttöni 32" Odyssey OLED G8 G80SD UHD 240Hz malliin. Tätä on tainnut saada aika hyvään hintaan joistain tarjouksista, mikä tuo paras hinta on tälle ollut? 900€?
Mietin vain onko järkeä ostaa OLED, kun 90% ajasta käyttö vaan työpöytää/nettiä/youtube/musiikkia. Toki pelattuakin tulee ja lasten käyttö on vain pelaamista. Tuo IPS glow ja mustan tasot vaan tökkii vanhassa ja haluaisi päivitystä siihen. Toki HUB/Monitors Unboxed stressitestien perusteella vuoden jälkeen ei pitäisi mitään kovin kummoisia ongelmia olla. Ja jos tuo nyt 3-5 vuottakin kestää siedettävällä tasolla niin minulle varsin OK.
Ei tuota Samsungia kannata ostaa, on mattapintansa vuoksi huonoin kaikista QD-OLED vaihtoehdoista.
Miehellä on värikäs tapa ilmaista asiansa, mutta tässä hän on oikeassa ja ihan virkistivää, että joku uskaltaa laukoa näkemyksensä ja pitää ongelmia esillä eikä vain mielistele valmistajia. Ja videoilla itse asiassa on hyödyllistä mittausdataa toisin kuin suurimman osan tubettajista videoilla, joilla lähinnä luetellaan valmistajan ilmoittamia speksejä ja esitellään myyntipakkauksen sisältöä.The Display Guy:n mattavihafiksaatio on täysin omalla tasollaan, eikä kannata ehkä hänen juttujaan liian tosissaan aiheesta ottaa.
Mattapintaisessa näytössä ei ole heijastuksenestopinnoitetta (anti-reflective coating), vaan häikäisynestopinnoite (anti-glare coating). Se ei siis juurikaan vähennä heijastuksia, vaan sirottaa valoa, jolloin paneelin osuva valo hajaantuu eri suuntiin.Tuossa G8:ssa (ja G6) on todella poikkeuksellisen hyvä antireflektiivinen mattapinnoite. Tutulla on tuo G8 ja itse ainakin olin todella vakuuttunut kuinka hyvältä näytti pikaisella tsekkauksella. Aivan eri maata kuin oma G9 QD-Oled ja sen glossy pinta joka valahtaa hailukaksi, heijastavaksi ja purppuraksi välillä yllättävänkin vähästä määrästä valoa huoneessa jos tulokulma on oikea.
Rtingsin arvosteluja kun lukee, tulee usein mieleen, ovatko he ollenkaan käyttäneet testaamiaan laitteita. Mittauksiin on kuitenkin käytetty kiitettävästi aikaa ja tuloksia voi pitää luotettavina. Niiden valossa mattapintainen on huonompi kuin kiiltävä.Rtings: The reflection handling is incredible, and the screen coating reduces glare extremely well. The matte screen also helps reduce the purple tint often seen with QD-OLED displays, which is a notable difference from many glossy QD-OLEDs.
Kiiltäväpintainen QD-OLED on herkkä sille, että suoraan paneelin edessä on valonlähteitä, joiden valo läpäisee paneelin pinnan ja heijastuu takaisin, mikä kohottaa mustaa ja desaturoi värejä. Ongelmaa ei ole, jos valonlähteet on monitorin takana, jolloin valo ei osu suoraan paneeliin, tai sivuilla, jolloin valo enimmäkseen heijastuu pois pinnasta.Itse jos olisin qd-oledia ostmassa haluaisin Samsungin mallin nimenomaan tuosta syystä mieluummin kuin minkään muun. Toki jos on päättänyt itse, että matta = huono, niin vaikeahan siitä fiiliksestä on eroon päästä, oli se totta tai ei.![]()
Pöh. Näin valmistajat ovat mielellään uskottelleet, ja kun vale kerrotaan tarpeeksi usein, se muuttuu todeksi, ja osa porukasta on muutenkin helposti höynäytettävissä. Todellisuudessa mattaa AG-pinnoitetta käytetään yksinkertaisesti siksi, että se on paljon halvempi kuin kunnollinen heijastuksenestopinnoite.Mattapintahan on nimenomaan paljon parempi, se mattapinta on nimenomaan syy valita tuo.
Ei sitä elokuvateatterissakaan valot päällä olla.Molemmissa on puolensa. Tämän kiiltävän OLEDin kanssa vituttaa ehkä eniten se että pakko toljottaa pilkko pimeässä sitä ettei näe omaa pärstää siitä kesken pelin. Mattapintaista saisi käyttää vapaammin huone kivasti valaistuna ja jopa olisi käyttökelpoinen myös päivällä. Itse en taida enää kiiltäväpintaisiin kovin mielellään rahojani pistää kun vaihdon paikka tulee.

Jep. Itse en ainakaan ikinä käytä tietokonetta missään pilkkopimeässä huoneessa, ei tulisi mieleenkään. Kyllä valot pitää olla illalla päällä tai päivällä valo ikkunasta sisään. Pää räjähtäisi jos jotain ruutua täydessä pimeydessä katsoisi.Molemmissa on puolensa. Tämän kiiltävän OLEDin kanssa vituttaa ehkä eniten se että pakko toljottaa pilkko pimeässä sitä ettei näe omaa pärstää siitä kesken pelin. Mattapintaista saisi käyttää vapaammin huone kivasti valaistuna ja jopa olisi käyttökelpoinen myös päivällä. Itse en taida enää kiiltäväpintaisiin kovin mielellään rahojani pistää kun vaihdon paikka tulee.
Jep. Itse en ainakaan ikinä käytä tietokonetta missään pilkkopimeässä huoneessa, ei tulisi mieleenkään. Kyllä valot pitää olla illalla päällä tai päivällä valo ikkunasta sisään. Pää räjähtäisi jos jotain ruutua täydessä pimeydessä katsoisi.![]()
RepairMedia: Glossy screens offer vibrant colours and high contrast, making them ideal for multimedia tasks. Matte screens, on the other hand, minimize glare and reflections, providing a more comfortable viewing experience in well-lit environments.
BenQ: Glossy screens showcase deeper darks, brighter whites, and richer colors than their matte counterparts.
HP: Anti-glare coatings can potentially reduce color vibrancy and contrast ratios compared to glossy displays
Jne. jne.TFTCentral: The cleaner and clearer image they offer, being free from grain that you might see on matte coatings. The glossy coating can help the image colours and blacks “pop” a bit, making the whole image look more vivid and life-like

Pöh. Näin valmistajat ovat mielellään uskottelleet, ja kun vale kerrotaan tarpeeksi usein, se muuttuu todeksi, ja osa porukasta on muutenkin helposti höynäytettävissä. Todellisuudessa mattaa AG-pinnoitetta käytetään yksinkertaisesti siksi, että se on paljon halvempi kuin kunnollinen heijastuksenestopinnoite.
En tiedä missä sijais-ulottuvuudessa olet elänyt mutta niin kauan kuin TFT/LCD syrjäytti CRT näytöt on pöytäkone puolella jouduttu kärsimään mattanäytöistä. Yhdessä vaiheessa vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ollut, ostit joko Dellin jossa näyttö oli pilattu AG-kalvolla (nimim. kokemusta on) tai Applen joka oli pilattu hinnalla.Tilanne on nimenomaan täysin päinvastainen. Parikymmentä vuotta vanhassa läppärissäni oli mattanäyttö, sitten vähän uudemmissa koneissa alkoi läppäreihin tulla noita kiiltäviä näyttöjä joista mainostettiin, kuinka "hienolta" ne näyttää, mutta tosiasiassa ne heijastukset oli nimenomaan häiritseviä ja käyttäjät inhosivat niitä.
Valmistajat ovat uskotelleen nimenomaan sitä peilinäyttöjen paremmuutta, ei mattanäytön paremmuutta.
Peilinäyttö tosiaan teoriassa mahdollistaa vähän parempia teoreettisia kontrasti- ja värikylläisyyslukemia, mutta mattanäyttö ei toimi peilinä ja näyttää vain sen kuvan mitä sen halutaan näyttävät.
Se, että kuvan päällä ei näy ylimääräisiä häiritseviä heijastuksia on yleensä ziljoona kertaa tärkeämpää kuin ne pari prosenttia paremmat kontrasti- tai värikylläisyyslukemat.
Mutta jälleen tämä "numerovertailutyperyys" vauhdissa. Tosimaailma ei ole top trumps-korttipeli jossa numerospeksien suurin tai pienin teoreettinen numero on aina parempi.

Mitä tarkoittaa lainausmerkeissä tarkempi? Kuvaile vähän. Ilmeisesti se ei tarkoita kuvan terävyyttä koska lainausmerkit. 1Hz näyttö ja 1000Hz näyttö näyttää silmään samalle työpöydällä kun mikään ei liiku.Olen huomannut että 240hz on huomattavasti "tarkempi" kuin 120hz työpöydällä. Olenko yksin asiani kanssa ja ainut joka käyttää 240hz aina?![]()
Kuvan päällä näkyvät ylimääräiset heijastukset kuulostaa "käyttäjä ongelmalta". Myös kontrasti menee paskaksi OLED matta näytöissä jos siihen näytölle heijastuu valoa, mutta jostain syystä kun ollaan ostamassa parasta multimedia näyttöä niin tärkeämpää on oman laiskuuden kompensointi kuin parhain kuvanlaatu näytössä
Numerovertailu on siitä hyvä että se ei valehtele ja tosimaailma toimii sen mukaan. Se että jollekin käyttäjälle parempi vaihtoehto on huonompi näyttö koska hän ei pysty työstämään tilansa valoja sopivaksi OLED näyttöä varten ei lukeudu näihin numeroihin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.