48V LiFePo4 DIY kotiakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busted
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
285
Moisen rakentelu on suunnitelmissa, vaikka näitä saakin valmiina kohtuuhinnalla (joten validi kysymys voisi olla, että kannattaako? - jota siis emme kysy)


Pitkään pyöritellyt komponentti listaa mielessä ja sopivan (edullisen) teräskotelon löytyminen on hiertänyt. Näistä saa helposti maksaa 200-300€ (yleismallinen teräskotelo sähköasennuksiin) tai n 500€ (diy-akkukotelo, tällöin toki sisältää kaikki osat)

Viimeisin oivallus olisi käyttää 315mm IV-(kierresauma)putkea kotelona. Halpa, kuin saippua ja päädyt ja kannakkeet edullisia/kaupallisia. Tällöin toki kennot yhteen riviin, jolloin kokonaisuudesta tulee yli 1m pituinen. Tuota putkea on saatavilla myös 1,5mm:n "heavy duty"-versiona, jolloin vieläkin tukevampi.

Kennoina siis 280 - 315Ah:n kennot - koska näissä vaikuttaisi €/kWh olevan alhaisimmillaan.

Millaisiin koteloratkaisuihin olette omissa DIY-akuissa päätyneet?
 
Jos noin iso pitäis rakentaa niin PA kamoista vois löytyä fiksuja bokseja esim:



Noihin mahtuu 16kpl 314Ah kennoja (348 x 208 x 576 mm) plus bms, sulake ja balanceri tietty.
 
Esim. Puuilosta kulmarautaa ja teräslevyä ja kasailee vaikka popniiteillä sopivan kotelon jos ei hitsaamalla ole mahdollista tehdä. Linkissä rautaista valikoimaa.
 
Viimeisin oivallus olisi käyttää 315mm IV-(kierresauma)putkea kotelona. Halpa, kuin saippua ja päädyt ja kannakkeet edullisia/kaupallisia. Tällöin toki kennot yhteen riviin, jolloin kokonaisuudesta tulee yli 1m pituinen. Tuota putkea on saatavilla myös 1,5mm:n "heavy duty"-versiona, jolloin vieläkin tukevampi.

Tuo kierresaumaputki on kyllä melkoista höttöä, ei mielestäni sovi mitenkään mihinkään tukevuutta kaipaavaan rakennelmaan edes paksumpana.

Lähtisin itse varmaan ensimmäisenä käymään romiksella, niissä usein näkee kaikkea hienoa ja sopiva kotelo tai viittä vaille valmis aihio voisi hyvinkin löytyä sieltä kilohinnalla. Myös jo mainittu kotelon rakentaminen itse hitsaamalla tai niittaamalla on hyvä idea ja siihenkin tarvikkeet saa romikselta parempaan hintaan ja valikoima on todennäköisesti parempi kuin kaupassa.

Kannattaa myös miettiä sitä, että tekeekö yhden ison jättimäisen akun jota ei siirrä kuin hiabilla tai pumppukärryillä, vai tekeekö esim kolme pienempää 100Ah laatikkoa ja sitten asennuspaikalla vasta kytkee ne rinnakkain.

Yhdessä laatikossa tuo kokonaisuus on karkeasti jossakin 200kg nurkilla, vaatii jo ihan kohtalaisen paksua tavaraa ja vähän miettimistä miten se kannattaa tehdä, että on tukeva ja kestää kuljettamisen ja käytön.
 
Ehdottomasti em. 280-315Ah kennoilla kannattaa toteuttaa, aikalailla standardi 51.2V diy akuissa, kWh hinta matalin tällä hetkellä ja energiatiheys hyvä. Painoa pelkillä 16S kennoilla on 86-91kg riippuen mallista. BMS:ksi joku JK:n malli ("normaali" tai RESS), kohteen ja tarpeen mukaan. Ovat yksiä parhaimmista, ellei paras BMS diy markkinoilla tällä hetkellä. Eivät tarvitse erillistä balanceria, active balancer on sisäänrakennettu. Passiibibalancerimallit kannattaa nykyään tämän kokoisissa akuissa jättää kauppaan.

Tärkeämpi on ehkä saada kennot edes pieneen puristukseen, jotta pysyvät paikoillaan, eivätkä jäykät busbarit rasita terminaaleja. Valmistaja suosittelee 300kg puristusta, mutta tärkeämpi saada edes jotain puristusta, eikä hakea em. lukua pilkulleen. Lisäksi EVE on virallisesti ensimmäistä kertaa suositellut datasheetissä tämän tyypin kennojen käyttämistä vain pystyasennossa, mitä kannattanee noudattaa (vaikka muitakin ratkaisuja on markkinoilla). Eriste(levyt) tietysti kennojen väliin.

Periaatteessa puristuksessa olevan kennopaketin (esim. päädyt+kierretanko rakenne) voi nostaa tai tehdä "mihin tahansa" koteloon joka kestää kennojen painon. Yleisin rakenne koteloissa lienee 8+8 kennoa vierekkäin 16 kennon rivin sijasta.

Oma rakenne siis 8S ja 8S paketit yhdistettynä 16S akuksi yhdellä BMS:llä. Balance johdot + yhdistysbusbarin jos ottaa irti, niin voi erillisenä siirtää 8S paketit. Vastaava jaettu (kerros)rakenne näyttää olevan ensimmäisissä EVE MB56 diy koteloissa. Aika näyttää onko tuolla pakettien yhdistämiseen käytetyllä pidemmällä busbarilla mitään käytännön negatiivista vaikutusta.

Edit: Toisessa threadissa spekuloitu deligreencs näköjään myy kahta koteloa ilman BMS ja busbareja n. 200€ hintaan toimitettuna EU alueelta: EU Stock -DIY 48V LiFePO4 Battery Pack Stacking Kit, Individual Black ja EU Stock & Free Shipping & Tax Free No Other Accessories DIY 48V LiFeP
 
Viimeksi muokattu:
Mä väkersin oman 15kwh akun tekemällä itse metallista kotelon, jossa päädyt 5mm plootua joka samalla toimii kierretankojen avulla puristimena. Lisäksi siellä on muovilevyt kennojen ja kotelon välissä, sekä erijännittetasoisten kennojen välissä. Noissa kennoissahan on yleensä toinen napa suoraan kuoressa kiinni, ja eristeenä toimii pelkkä ohut muovikalvo. Mötikkä painaa n. 100kg, joten eihän sitä nyt ihan noinvaan nostella.

Mä tein akustani 24V laittamalla aina kaksi kennoa rinnan, jos nyt sattui pariksi kennot joista toisessa on pienempi sisäinen vastus nuo luonnollisesti putkautuvat eritahtia, ja parempaan kennoon tulee enemmän syklejä jos akun lataa muuten kuin tyhjästä täyteen. Ainakin mun käytössä täysin epäolennainen ongelma, kun akut tulevan vanhenemaan ennen kuin syklit ovat mikään ongelma.

Jos kennoille ei rakenna puristusta on syytä hankkia ne joustavat busbarit. Mulla on puristus, mutta koska kennot ovat kahdesa rinnakkaisessa jonossa, se jonojen välinen busbar odottaa edelleen parantelua, pitäisi tehdä pokkeavan pituinen joustava busbar. Nyt mulla on siine S muotoiseksi taivutettu kuparilatta.

Tuo OP ajatus akun tekemisestä iv putkeen voisi periaatteessa toimia, jos siellä putken sisällä oleva kennopaketti on "itsekantava". Mikään normaali iv putki ei tuota painoa kestä sellaisenaan, eikä kierresaumakanavaa voi hyödyntää puristimena, se sauma ei kestä vetoa, vaan jos vetää putki purkautuu spiraaliksi. Näin perskohtaisesti en kyllä keksi mitä etua tuosta putken muotoisesta akusta olisi verrattuna esimerkiksi vastaavan pituiseen nelikulmaiseen koteloon, toki peltiarkista tekevän täytyy saada kantattua se putki, joka vaatii hieman virittelyä, jos käytössä ei ole isoa kanttikonetta.

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kuitenkin kannattanut hommata valmis kotelo, itsetehdyn sijaan. Vaiva ei sinänsä kohtuuton ollut, mutta lopputulos olisi ollut siistimpi.

Nuo aiemmin linkatut thomannin yleiskotelot vaikuttavat kyllä mun silmään liian heppoisilta. Musta vaikuttaa että ne ovat mitoitettu niin että kestävät hyvin sen mitä noista kahvoista nostettuna normaali mies kantaa, mutta ei normaali mies kanna tuollaisin kahvoin 100kg laatikkoa.
 
Tärkeämpi on ehkä saada kennot edes pieneen puristukseen, jotta pysyvät paikoillaan, eivätkä jäykät busbarit rasita terminaaleja.
Onko saatavilla helposti bus-bareja jotka ovat taipuisia. Kalliimpia ne varmaan ovat, mutta tuntuu hölmöltä väkisin käyttää jäykkiä kun 10cm matkalle joku kuparikaapeli + krimppiliitin-yhdistelmä ei ihan hirveästi maksa sekään.

Tai kai noita krimppiliittimiä ja jotain 25 tai 50mm² kuparikaapelia voi ostaa kaupasta ja puristaa itse. Tosin 16-kennoiseen akkuun tulee kyllä hintaa sitten jo useita kymppejä tai satanenkin jos työkalukin pitää hommata.
 
Viimeksi muokattu:
Onko saatavilla helposti bus-bareja jotka ovat taipuisia. Kalliimpia ne varmaan ovat, mutta tuntuu hölmöltä väkisin käyttää jäykkiä kun 10cm matkalle joku kuparikaapeli + krimppiliitin-yhdistelmä ei ihan hirveästi maksa sekään.

Tai kai noita krimppiliittimiä ja jotain 25 tai 50mm² kuparikaapelia voi ostaa kaupasta ja puristaa itse. Tosin 16-kennoiseen akkuun tulee kyllä hintaa sitten jo useita kymppejä tai satanenkin jos työkalukin pitää hommata.
On niitä esim aliexpressissä ihan yleisesti saatavana, ja tulevat halvemmaksi kuin ostaa kaapelikengät ja puristella itse.. Siinä kaapelikengässä on kuitenkin suhteellisen paljon kuparia, ellei osta jotain peltirimpulaa. Tosin noin mutuna kyllä heitän että tuollainen 50mm² kaapelikenkä on siinämäärin pitkä että ne ei suoraan edes mahdu kennon napojen väliin, vaan pitäisi laittaa |\|\|\| -muotoon.
 
50mm kaapeli on kyllä aina jäykkää taivuteltavaa. No, jos joskus onnistuu mökin osto niin mietitään sitten että paljonko jaksaa panostaa. Lämmitettävä akku pitäisi sitten saada, että saa nähdä mikä on kaupallisten ratkaisuiden tilanne jos sinne asti koskaan päästään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 201
Viestejä
4 940 692
Jäsenet
79 458
Uusin jäsen
meltor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom