48V LiFePo4 DIY kotiakku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busted
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
285
Moisen rakentelu on suunnitelmissa, vaikka näitä saakin valmiina kohtuuhinnalla (joten validi kysymys voisi olla, että kannattaako? - jota siis emme kysy)


Pitkään pyöritellyt komponentti listaa mielessä ja sopivan (edullisen) teräskotelon löytyminen on hiertänyt. Näistä saa helposti maksaa 200-300€ (yleismallinen teräskotelo sähköasennuksiin) tai n 500€ (diy-akkukotelo, tällöin toki sisältää kaikki osat)

Viimeisin oivallus olisi käyttää 315mm IV-(kierresauma)putkea kotelona. Halpa, kuin saippua ja päädyt ja kannakkeet edullisia/kaupallisia. Tällöin toki kennot yhteen riviin, jolloin kokonaisuudesta tulee yli 1m pituinen. Tuota putkea on saatavilla myös 1,5mm:n "heavy duty"-versiona, jolloin vieläkin tukevampi.

Kennoina siis 280 - 315Ah:n kennot - koska näissä vaikuttaisi €/kWh olevan alhaisimmillaan.

Millaisiin koteloratkaisuihin olette omissa DIY-akuissa päätyneet?
 
Jos noin iso pitäis rakentaa niin PA kamoista vois löytyä fiksuja bokseja esim:



Noihin mahtuu 16kpl 314Ah kennoja (348 x 208 x 576 mm) plus bms, sulake ja balanceri tietty.
 
Esim. Puuilosta kulmarautaa ja teräslevyä ja kasailee vaikka popniiteillä sopivan kotelon jos ei hitsaamalla ole mahdollista tehdä. Linkissä rautaista valikoimaa.
 
Viimeisin oivallus olisi käyttää 315mm IV-(kierresauma)putkea kotelona. Halpa, kuin saippua ja päädyt ja kannakkeet edullisia/kaupallisia. Tällöin toki kennot yhteen riviin, jolloin kokonaisuudesta tulee yli 1m pituinen. Tuota putkea on saatavilla myös 1,5mm:n "heavy duty"-versiona, jolloin vieläkin tukevampi.

Tuo kierresaumaputki on kyllä melkoista höttöä, ei mielestäni sovi mitenkään mihinkään tukevuutta kaipaavaan rakennelmaan edes paksumpana.

Lähtisin itse varmaan ensimmäisenä käymään romiksella, niissä usein näkee kaikkea hienoa ja sopiva kotelo tai viittä vaille valmis aihio voisi hyvinkin löytyä sieltä kilohinnalla. Myös jo mainittu kotelon rakentaminen itse hitsaamalla tai niittaamalla on hyvä idea ja siihenkin tarvikkeet saa romikselta parempaan hintaan ja valikoima on todennäköisesti parempi kuin kaupassa.

Kannattaa myös miettiä sitä, että tekeekö yhden ison jättimäisen akun jota ei siirrä kuin hiabilla tai pumppukärryillä, vai tekeekö esim kolme pienempää 100Ah laatikkoa ja sitten asennuspaikalla vasta kytkee ne rinnakkain.

Yhdessä laatikossa tuo kokonaisuus on karkeasti jossakin 200kg nurkilla, vaatii jo ihan kohtalaisen paksua tavaraa ja vähän miettimistä miten se kannattaa tehdä, että on tukeva ja kestää kuljettamisen ja käytön.
 
Ehdottomasti em. 280-315Ah kennoilla kannattaa toteuttaa, aikalailla standardi 51.2V diy akuissa, kWh hinta matalin tällä hetkellä ja energiatiheys hyvä. Painoa pelkillä 16S kennoilla on 86-91kg riippuen mallista. BMS:ksi joku JK:n malli ("normaali" tai RESS), kohteen ja tarpeen mukaan. Ovat yksiä parhaimmista, ellei paras BMS diy markkinoilla tällä hetkellä. Eivät tarvitse erillistä balanceria, active balancer on sisäänrakennettu. Passiibibalancerimallit kannattaa nykyään tämän kokoisissa akuissa jättää kauppaan.

Tärkeämpi on ehkä saada kennot edes pieneen puristukseen, jotta pysyvät paikoillaan, eivätkä jäykät busbarit rasita terminaaleja. Valmistaja suosittelee 300kg puristusta, mutta tärkeämpi saada edes jotain puristusta, eikä hakea em. lukua pilkulleen. Lisäksi EVE on virallisesti ensimmäistä kertaa suositellut datasheetissä tämän tyypin kennojen käyttämistä vain pystyasennossa, mitä kannattanee noudattaa (vaikka muitakin ratkaisuja on markkinoilla). Eriste(levyt) tietysti kennojen väliin.

Periaatteessa puristuksessa olevan kennopaketin (esim. päädyt+kierretanko rakenne) voi nostaa tai tehdä "mihin tahansa" koteloon joka kestää kennojen painon. Yleisin rakenne koteloissa lienee 8+8 kennoa vierekkäin 16 kennon rivin sijasta.

Oma rakenne siis 8S ja 8S paketit yhdistettynä 16S akuksi yhdellä BMS:llä. Balance johdot + yhdistysbusbarin jos ottaa irti, niin voi erillisenä siirtää 8S paketit. Vastaava jaettu (kerros)rakenne näyttää olevan ensimmäisissä EVE MB56 diy koteloissa. Aika näyttää onko tuolla pakettien yhdistämiseen käytetyllä pidemmällä busbarilla mitään käytännön negatiivista vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 646
Viestejä
4 935 210
Jäsenet
79 391
Uusin jäsen
Timppa-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom