3D-tulostaminen

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Taas yksi täysin aloittelijan elektroniikkakysymys. Pystyykö tulostimen tuulettimen liitännän jakamaan kahdelle eri tuulettimelle? Eli onko siihen olemassa jonkinlaisia jakoliittimiä ja tuleeko siitä jonkinlainen toiminnallinen tai turvallisuusongelma?

Tulostimen emolevyllä on 3 tuulettimen liitäntää FAN0, FAN1 ja FAN2, joista kaksi on ilmeisesti hajalla. Tällä hetkellä ainoastaan FAN2 (Hotend fan) siis toimii ja se alkaa toimia kun hotendin lämpötila nousee yli 60 asteen. Tulostaminen onnistuisi kuitenkin jos Part Cooling fan (kappaletuuletin) toimisi aina kun Hotend fan toimii, eli onnistuisiko liittimen jakaminen jotenkin.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Taas yksi täysin aloittelijan elektroniikkakysymys. Pystyykö tulostimen tuulettimen liitännän jakamaan kahdelle eri tuulettimelle? Eli onko siihen olemassa jonkinlaisia jakoliittimiä ja tuleeko siitä jonkinlainen toiminnallinen tai turvallisuusongelma?

Tulostimen emolevyllä on 3 tuulettimen liitäntää FAN0, FAN1 ja FAN2, joista kaksi on ilmeisesti hajalla. Tällä hetkellä ainoastaan FAN2 (Hotend fan) siis toimii ja se alkaa toimia kun hotendin lämpötila nousee yli 60 asteen. Tulostaminen onnistuisi kuitenkin jos Part Cooling fan (kappaletuuletin) toimisi aina kun Hotend fan toimii, eli onnistuisiko liittimen jakaminen jotenkin.
On jakoliittimiä olemassa ja voithan tietenkin kolvailla itse haluamasi liitännät. Juottamalla tulee nätimpi johdotus. Voit tehdä tuon noin ongelmitta, kun kytket samalla jännitteellä toimivia tuulettimia kaksi rinnan. En näe tuossa turvallisuusongelmaa. Tuulettimien nopeudensäätö ei sitten tämän jälkeen todennäköisesti toimi halutulla tavalla.

Ehkä tuossa tilanteessa elegantimpaa on laittaa tulostuspään tuuletin eri liitäntään (jos on joku sopivalla jännitteellä oleva liitäntä emolevyllä) olemaan koko ajan päällä ja kappaletuuletin tuohon FAN2-liitäntään, jotta sen nopeutta pystyy säätämään. Tämä vaatii kuitenkin todennäköisimmin firmwaren säätöä.

Aliexpressistä liittimiä (joudut katsomaan sieltä omaan liitimeesi sopivan):

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Nyt päätin pistää pidempään ajatuksen alla olleen idean toteutukseen. Ei ole ihan niin paljoa ollut aikaa tässä kesän aikana säätää Ender 3 Pron kanssa niin pistän sen myyntiin (kauppa alueella Muut osiosta löytyy, jos Kuopiolaisia) ja ajattelin sitten pistää Prusan Minin tilalle tulemaan.

Syy oikeastaan miksi Prusa ja Mini on oikeastaan se, että on pieni kuva siitä, että ovat hieman helppohoitoisempia, kuin esim. Ender. Ender oli kyllä projektiksi hankittukin pari vuotta sitten, mutta nyt ei ole ihan niin paljon ollut aikaa laittaa siihen kuin olisi halunnut. Toinen on se, että Prusan kokeileminen kiinnostaa ihan jonkin verran, onko se sen "hypen" arvoinen laitos. Kolmas on sitten tuon koko. Harvemmin tulee tulosteltua isompaa mitä ei tuohon pedille mahtuisi mikä tuossa Minissä on. Jos on ollut aiemmin tarve niin ei se ole mahtunut tuohon Enderin pedillekään, kun on sen verta isolle ollut jo ajatus. On sitten hieman osissa tulosteltu ja liimaltu.

Mikä myöskään estää tulevaisuudessa hankkimasta jotain toista projekti tulostinta (älkää kertoko vaimolle). Se täytyy kyllä tuohon Enderiin sanoa, että tuohon on varmaan mennyt tuon Prusa Minin verran rahaa ja no aikaa ainakin. En kyllä kadu hetkeäkään että tuli tuo laitos hankittua ja säädettyä sillä on se opettanut aika paljon.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Nyt päätin pistää pidempään ajatuksen alla olleen idean toteutukseen. Ei ole ihan niin paljoa ollut aikaa tässä kesän aikana säätää Ender 3 Pron kanssa niin pistän sen myyntiin (kauppa alueella Muut osiosta löytyy, jos Kuopiolaisia) ja ajattelin sitten pistää Prusan Minin tilalle tulemaan.

Syy oikeastaan miksi Prusa ja Mini on oikeastaan se, että on pieni kuva siitä, että ovat hieman helppohoitoisempia, kuin esim. Ender. Ender oli kyllä projektiksi hankittukin pari vuotta sitten, mutta nyt ei ole ihan niin paljon ollut aikaa laittaa siihen kuin olisi halunnut. Toinen on se, että Prusan kokeileminen kiinnostaa ihan jonkin verran, onko se sen "hypen" arvoinen laitos. Kolmas on sitten tuon koko. Harvemmin tulee tulosteltua isompaa mitä ei tuohon pedille mahtuisi mikä tuossa Minissä on. Jos on ollut aiemmin tarve niin ei se ole mahtunut tuohon Enderin pedillekään, kun on sen verta isolle ollut jo ajatus. On sitten hieman osissa tulosteltu ja liimaltu.

Mikä myöskään estää tulevaisuudessa hankkimasta jotain toista projekti tulostinta (älkää kertoko vaimolle). Se täytyy kyllä tuohon Enderiin sanoa, että tuohon on varmaan mennyt tuon Prusa Minin verran rahaa ja no aikaa ainakin. En kyllä kadu hetkeäkään että tuli tuo laitos hankittua ja säädettyä sillä on se opettanut aika paljon.
En voi kun suositella Miniä. Ihan nyyppänä printtaa hienosti kaiken mitä yritän valmiilla profiileilla. Jos kerran puuhastelu on mukavaa niin ota se kitti versio :x3: Tietysti jos pidempään pyöritellyt Ender 3:sta niin onko välttämättä sijotuksen arvosta, sitä en osaa sanoa. Ainoa ongelma ongelma itse tulostimen kanssa tuli kun extruderin ajorattaan ruuvi oli päässyt aukeemaan. 15 min korjaus ja ens kerralla threadlockeria vielä kierteisiin. Itse otin vielä filament sensorin mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
En voi kun suositella Miniä. Ihan nyyppänä printtaa hienosti kaiken mitä yritän valmiilla profiileilla. Jos kerran puuhastelu on mukavaa niin ota se kitti versio :x3: Tietysti jos pidempään pyöritellyt Ender 3:sta niin onko välttämättä sijotuksen arvosta, sitä en osaa sanoa. Ainoa ongelma ongelma itse tulostimen kanssa tuli kun extruderin ajorattaan ruuvi oli päässyt aukeemaan. 15 min korjaus ja ens kerralla threadlockeria vielä kierteisiin. Itse otin vielä filament sensorin mukaan.
Huomasin sen hauskuuden että valmista pakettia saa nopeammin ku kittiä. Pitää tsekata mikä tilanne kun alan tilailemaan. Kitillä on 3-4vko ja valmiilla setillä alle viikko.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Aijaa :D Joo itsellä tuli viikon sisään tilauksesta vaikka ei ollut "in stock" ja viikon verran meni kasailla laite tai ehkä 8-10h yhteensä kun ihan paiseissa väkräsi, suurin osa ajastahan menee oikeiden ruuvien ja osien etsiskelyyn. Kasattu on varmaan huomattavasti fiksumpi ratkasu, ei siinä taida säästää edes viittäkymppiä ja se aika on pois printtailusta.

Pieni se kyllä on, mutta kuten itsekin puhuit tuossa yllä, harvemmin on tarvetta tulostella mitään isompaa. On kyllä huoleton kun pedin kanssa ei tarvitse taistella kun ei ole jousien päällä ja tehtaalta mukana sensori niin ei tarvitse säätää yhtään mitään muuta kun Z-offset ja superPINDA tekee loput. Jossain vaiheessa sitten voi lisätä Bondtechin dual drive kitin ja heatbreakin pahimpaan upgrade kiimaan.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Syy oikeastaan miksi Prusa ja Mini on oikeastaan se, että on pieni kuva siitä, että ovat hieman helppohoitoisempia, kuin esim. Ender. Ender oli kyllä projektiksi hankittukin pari vuotta sitten, mutta nyt ei ole ihan niin paljon ollut aikaa laittaa siihen kuin olisi halunnut.
Kyllähän sitä laitella saa, samanlailla kuin Corollaan ledivaloja jalkatiloihin ja isommat basarit takapoksiin, mutta ei sitä tarvitse laitella. Suuresti ihmettelen kaikkia "30 parasta modia Ender 3:een" -youtubevideoita. Ei se tarvitse mitään! Mikään 3D tulostin ei ole plug and play, kaikki tarvitsee huoltoa ja ymmärrystä laitteen toiminnasta, myös Prusan koneet. Minissä on ollut paljon erilaisia ongelmia, vinkkiä saa kun käy lukemassa Prusan käyttäjien foorumeita.

Mutta toivotan onnea Minin kanssa, ei sen laitteen merkillä ole niin merkitystä, suurin osa lopputuloksesta tulee käyttäjästä ja 3D mallista. 3D tulostin on mainoa työkalu ja harrastusväline. Mulla on auton pulttien avaamiseen kalliimpi kone kuin mikään mun printtereistä ja sitä käytetään vain kahdesti vuodessa :)
Ehkä tuo 200 euroa on aika kova pyyntö printteristä, jota saa postikuluineen uutena noin 170 euroon ja Suomestakin kaupan hyllyltä 185 euroon. Ainakin siis tällä foorumilla jossa saattaa olla keskimääräistä enempi ajantasalla olevaa henkilöä, mutta sun kannattais pistää se johonkin paikalliseen kuopiolaiseen kirppariryhmään facebookissa tai missä niitä nyt on, oon kuullu että semmosia on olemassa...noi naiset sieltä aina jotain ihmeellistä löytää, en tiedä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Kyllähän sitä laitella saa, samanlailla kuin Corollaan ledivaloja jalkatiloihin ja isommat basarit takapoksiin, mutta ei sitä tarvitse laitella. Suuresti ihmettelen kaikkia "30 parasta modia Ender 3:een" -youtubevideoita. Ei se tarvitse mitään! Mikään 3D tulostin ei ole plug and play, kaikki tarvitsee huoltoa ja ymmärrystä laitteen toiminnasta, myös Prusan koneet. Minissä on ollut paljon erilaisia ongelmia, vinkkiä saa kun käy lukemassa Prusan käyttäjien foorumeita.

Mutta toivotan onnea Minin kanssa, ei sen laitteen merkillä ole niin merkitystä, suurin osa lopputuloksesta tulee käyttäjästä ja 3D mallista. 3D tulostin on mainoa työkalu ja harrastusväline. Mulla on auton pulttien avaamiseen kalliimpi kone kuin mikään mun printtereistä ja sitä käytetään vain kahdesti vuodessa :)
Ehkä tuo 200 euroa on aika kova pyyntö printteristä, jota saa postikuluineen uutena noin 170 euroon ja Suomestakin kaupan hyllyltä 185 euroon. Ainakin siis tällä foorumilla jossa saattaa olla keskimääräistä enempi ajantasalla olevaa henkilöä, mutta sun kannattais pistää se johonkin paikalliseen kuopiolaiseen kirppariryhmään facebookissa tai missä niitä nyt on, oon kuullu että semmosia on olemassa...noi naiset sieltä aina jotain ihmeellistä löytää, en tiedä...
Tottakai miniä saa laittaa kuten muutakin. En sitä epäilekään. Säätöä ja tuunausta jotta saa sitä priimaa pitää tehdä. Itselle ei se priima ole niin tärkeä kunhan on funktionaalisesti toimiva osa. Mini nyt houkuttaa myös kooltaan. Onhan tuossa tietty tukikin olemassa ja takuu jota ei noista kiinaihmeistä välttämättä löydy ja siinä onkin hintaerolle pientä selitystä.

Kyllä tuon enderin saa stockkina tekee kivaa jälkeä. Taitaa CHEP tulostella aika paljonkin noilla Endereillä ja oliko muutama juttu mitä tekee niille jotta pelittää hänen mieleisenään. Väittäisin et hyvä vaihdella ainakin extruder metalliseen jossain välissä tulee eteen sen vaihto kun kuluu se muovinen. Capricornin putki nyt myös hyödyllinen lisä tuohon jos meinaa kovemmissa lämmöissä tulostaa.

Tuo on myynnissä vähän siellä sun täällä. Sekä tuossahan on muutakin kuin tulostin. Bltouch sekä skr mini e3 v2.0 + tft35 näyttösetti. 200 oli heitto ja tarjota saa, jostain nyt on lähdettävä liikenteeseen :D

Kaiken kaikkiiaan kivoja laitteita ja opettavaisia ennenkaikkea.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Kyllä tuon enderin saa stockkina tekee kivaa jälkeä. Taitaa CHEP tulostella aika paljonkin noilla Endereillä ja oliko muutama juttu mitä tekee niille jotta pelittää hänen mieleisenään. Väittäisin et hyvä vaihdella ainakin extruder metalliseen jossain välissä tulee eteen sen vaihto kun kuluu se muovinen. Capricornin putki nyt myös hyödyllinen lisä tuohon jos meinaa kovemmissa lämmöissä tulostaa.
Toi extruderin kuluminen on hauska juttu. Justiinsa oli Redditissä joku vollottamassa että alumiininen extruderi oli kulunut piloille alle rullan tulostamisella. Kuvassa näkyi filamenttia hieman ja se paljastui pimeässä hohtavaksi, joka on niitä pahimpia santapapereita mitä voi tulostimeensa työntää. Filamentti tuli koneeseen vieläpä äärimmäisessä kulmassa, toki siltikin hauskaa miten se oli syönyt alumiinin. Kaikkia kommentoijia harmitti suuresti ettei postaaja laittanut kuvia suuttimen kunnosta. Ei ollut tietoinen filamentin syövyttävyydestä ja oli vedellyt alkuperäisellä messikisuuttimella :D
Ihan normaalia PLA:ta saa työntää parikytä rullaa alkuperäisen extruderin läpi ennenkuin se menee "piloille" ja varaosa maksaa 5-10 euroa riippuen mistä materiaalista laittaa. Perus käyttäjällä parikytä rullaa on piiiitkä aika.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Crealityn kanssa joutuu yleensä melkein aina jotain säätämään.
Itsellä kokemusta 3 Crealityn printteristä, paketin aukaisemisesta nopein oli tulostamassa 25 minuutissa, hitain 50 minuutissa. Aikas paljon kuulee samanlaisia tarinoita. En osoita ketään sormella, mutta on joitakin ihmisiä joille vain tuntuu kertyvän ongelmia, oli asia mikä tahansa :)

Tulostimia julkaisevat kyllä liian tiheästi ja liian samanlaisia, mutta se on päivän sana. Elintarvikekaupassa aika paljon näkee "uusi maku" -markkinointia ja et oikeasti erota mitään eroa tai "uusi kevyempi pakkaus" ja jos satut näkemään vanhan ja uuden vierekkäin niin niissä ole mitään eroa kuin toi mainoskyltti. Eipä se Prusan mk3:nkaan mikään hirmuinen hyppäys mk2:sta ollut. Tai mk2+ mk2:sta, tai mk3+ mk3:sta...mutta kuka näitä nyt laskee?!
 

pAy

Liittynyt
15.08.2020
Viestejä
77
Voi olla että samaa kysytty aiemminkin, mutta ketju niin pitkä, että kaikkea ei jaksa lukea. Onko jotain halpaa 3D tulostuspalvelua, esim. Kiinassa? Vai kannattaisiko ostaa heti tulostin itselle, kaikenlaista varaosaa yms. voisi tulla tulostettavaksi, mutta sitten on taas ongelma minkä hankkii kun ei kokemusta ole. CAD:llä piirretty malli on valmiina suunnanvaihtovivun lukitus osasta, vastaava kuin manuaalivaihde autoissa vaihdekepissä jota pitää nostaa että saa pakin päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Voi olla että samaa kysytty aiemminkin, mutta ketju niin pitkä, että kaikkea ei jaksa lukea. Onko jotain halpaa 3D tulostuspalvelua, esim. Kiinassa? Vai kannattaisiko ostaa heti tulostin itselle, kaikenlaista varaosaa yms. voisi tulla tulostettavaksi, mutta sitten on taas ongelma minkä hankkii kun ei kokemusta ole. CAD:llä piirretty malli on valmiina suunnanvaihtovivun lukitus osasta, vastaava kuin manuaalivaihde autoissa vaihdekepissä jota pitää nostaa että saa pakin päälle.
Itse olen töissä pari kertaa tilannut täältä
Weerg. Hinta ja laatu ollut ihan ok. Firma Italiassa niin ei tarvitse edes kikkailla tullien yms. kanssa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mitä olette mieltä alla olevasta videon sanomasta?
Itse aloitin noin 2 vuotta sitten lisäämään kaikkiin Thingiverseen laittamiini juttuihin STL:n lisäksi, mutta sitten jossakin kohtaa tuli joku ongelma jota en nyt muista ja lopetin 3MF:n lisäämisen. Mitä mieltä te olette?

edit: Slicerithan vissiinkin kaikki hyväksyy 3MF:n suoraan samanlailla kuin STL:nkin ja ainakin Curassa siitä oli jotain hyötyäkin.

 
Liittynyt
26.06.2019
Viestejä
204
Mitä olette mieltä alla olevasta videon sanomasta?
Itse aloitin noin 2 vuotta sitten lisäämään kaikkiin Thingiverseen laittamiini juttuihin STL:n lisäksi, mutta sitten jossakin kohtaa tuli joku ongelma jota en nyt muista ja lopetin 3MF:n lisäämisen. Mitä mieltä te olette?
Nooh ite en oo omia juttuja esimerkiks laittanu jakoon niin siltä puolelta ei oo kokemusta, mutta omassa käytössä kun exporttaan F360 niin oon viimeaikoina alkanut käyttään tuota 3mf ihan vaan sillä perusteella että se on fusionin exporttivalikossa "defaulttina" ja jos haluis stl:n niin sitä asetusta pitäis vaihtaa. En oo huomannu yhtäkään miinusta tuota 3mf:ää käyttäessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Onkos kukaan leikkinyt tässäkin ketjussa mainitulla Arc welder plugarilla Curassa?
Teoriassa kuulostaa todella fiksulta ja voisi nopeuttaa tulostamista pyöreiden kohtien kanssa, mutta en vaan saa hommaa toimimaan.

Ensimmäinen tuloste oli joskus 6kk sitten, siitä tuli aivan karmea sotku. Nyt päätin testailla uudelleen ja ensimmäinen kikkailu sentään pysyy kasassa, mutta onhan toi jälki aika mielenkiintoista...
Onko jollain heittää toimivia parametrejä tuohon? Tulostimena Ender v2, sillä tuskin merkitystä.
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
139
Sen arcwelderin ei niinkään pitäisi nopeuttaa tulostusta vaan pienentää G-koodin kokoa. Siten se vähentää etenkin octoprintin kanssa puskurointi/kommunikaatiovirheen mahdollisuutta. Sama vaikutus jos olis SD-kortilla tulostamisesta ongelmia.
Muista pistää se arcwelder myös päälle plugarin asennuksen jälkeen ;)
Ootko päivittäny firmiksen sihen enderiin? En oo varma oliko kaikissa aiemmissa versioissa tuki tuon arcwelderin vaatimalle G-koodille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Enderissä on toimittajan uusin versio. Tiedä siitä tukeeko se arcia...
On ruksi ollut päällä, koska ruksin kun ottaa pois niin ylläolevasta ruuvista tulee ihan käypänen peli.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
139
Suosittelen vahvasti Jyersin firmwarea. Siinä on monta mukavaa ominaisuutta mitä vakiofirmiksestä ei löydy. Jyers Marlin fw E3v2
Tuossa on hyvin lähellä viimeisintä marlin versiota pohjafirmis.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
634
Vaikka täällä foorumilla vallitsee käsitys että Ender 3 ei kannata modata. (Itse en kuulu siihen uskontoon) Niin nyt löytyi taas sellainen "pakko modi" mitä pitää ainakin kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Toihan on kyllä sarjassa hauska kokeilu.

Toi oikeastaan noissa Endereissä on pirun hienoa että porukka modaa niitä. Tekee kyllä kivaa jälkeä jo ihan noin stockina, mutta hauska katsoa mitä porukka tekee niille.
Voi olla että pitää joku projekti Ender joskus hankkia kun ton entisen sai myytyä pois. Nyt onkin hakattu F5:sta Prusan sivuilta, että Mini+ lähtee tulemaan.

Kantsii vilasta Proper Printingin kanavaa joskus kun sattuu huvittamaan: https://www.youtube.com/c/ProperPrinting
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Itse olen töissä pari kertaa tilannut täältä
Weerg. Hinta ja laatu ollut ihan ok. Firma Italiassa niin ei tarvitse edes kikkailla tullien yms. kanssa.
Eikö suomesta löydy tarpeeksi tulostuspalveluita? :hmm: vai karkaako hinta?
Ihan mielenkiinnosta, ajattelin vain kun päässäni järkeilin, että miten voi olla kannattavampaa hankkia osa italiasta.

Ps. teen muutamalle firmalle osia tulostamalla, joten olen myös ehdottomasti kiinnostunut jos tarvetta vielä on. @pAy
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Eikö suomesta löydy tarpeeksi tulostuspalveluita? :hmm: vai karkaako hinta?
Ihan mielenkiinnosta, ajattelin vain kun päässäni järkeilin, että miten voi olla kannattavampaa hankkia osa italiasta.

Ps. teen muutamalle firmalle osia tulostamalla, joten olen myös ehdottomasti kiinnostunut jos tarvetta vielä on. @pAy
Nämä siis menivät meidän Italian toimistolle, eli eivät tulleet Suomeen. Sieltä weergin sivuilta näkee heti hinnat jos haluaa vertailla.

Edit: Tarvitsisin kyllä pari rengasta muksun sähköautoon
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Eikö suomesta löydy tarpeeksi tulostuspalveluita? :hmm: vai karkaako hinta?
Ihan mielenkiinnosta, ajattelin vain kun päässäni järkeilin, että miten voi olla kannattavampaa hankkia osa italiasta.
Onhan niitä, yks kaverikin on töissä tulostuspalvelufirmassa Kouvolassa, mutta suomalaiset alan firmat tekee "liian" korkeeta laatua ja kohdentaa palvelunsa firmoille ja massatuotanto kuluttajille on sitten ulkomailla. Ajallisesti ja hintatasoltaan se on aivan sama tuleeko paketti viereiseltä paikkakunnalta vai Euroopan toiselta puolen. Tai no Suomen sisäiset paketit on kyllä kalliimpia kun volyymit on niin paljon pienempiä paikallisilla firmoilla.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
Täältä löytyy Ender 3 v2, sen verran olen laitellut sitä että ne keltaset jouset, Z akselin yläpään tuki ja täys metalli hotendi.
Mulla on sille suljettu kaappi jossa alhaalla virtajohdolle reikä ja takana 120mm poistoilma. Siellä samassa kaapissa ollut varmaan helmikuusta rulla PETG:tä eikä tulosteessa ole mitään vikaa, niin en ihan ole sitä vielä tajunnut että miksi pitäisi jatkuvasti noita uunittaa.

Tavallaan kaipaisi isompaa petiä. Tuolle taisi ollakkin jotain valmiita paketteja.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Täältä löytyy Ender 3 v2, sen verran olen laitellut sitä että ne keltaset jouset, Z akselin yläpään tuki ja täys metalli hotendi.
Mulla on sille suljettu kaappi jossa alhaalla virtajohdolle reikä ja takana 120mm poistoilma. Siellä samassa kaapissa ollut varmaan helmikuusta rulla PETG:tä eikä tulosteessa ole mitään vikaa, niin en ihan ole sitä vielä tajunnut että miksi pitäisi jatkuvasti noita uunittaa.
Filamentin kuivaamisen tarve riippuu siitä millaisessa kosteudessa se on ollut avoimena ollessaan. Suomessa keskimäärin sisätilat on niin kuivia ettei tarvii moisesta huolestua. Netissä puhutaan asiasta isona ongelmana, mutta monet tulostajat asuvatkin tropiikissa. Se on siis hyvin yksilöllistä, osa Suomen taloista on koneellisesti ilmastoituja muovipusseja, toisissa on krossipohja ja painovoimainen ilmastointi. Kosteudessa on valtava ero ja sitten väliin mahtuu paljon kaikenlaista.
Mä tossa yks päivä tulostelin yli 3 vuotta avoimen olleella PLA rullalla ja hyvin meni.

Tavallaan kaipaisi isompaa petiä. Tuolle taisi ollakkin jotain valmiita paketteja.
Voi olla että muutaman kymmenen euroa saatat säästääkin jos ostat omaan tulostimeesi suurennuspaketin, mutta mä suosittelen että pistät sen "muutaman kympin" enemmän budjettiin ja ostat itsellesi toisen tulostimen isommalla pedillä. Sitten sulla on kaksi tulostinta ja saat projektit nopeammin läpi. Yhtään vähättelemättä sun mekaanikon taitojasi, voipi olla että toisen tulostimen ostamisella vältät myös isot sudenkuopat jotka noin isossa modaamisessa piileskelee. Toinen vaihtoehto on sitten tulostella isot jutut nykyisellä tulostimella paloissa ja liimailla palaset yhteen, hieman täytettä sauman kohdalle, hiominen ja lopuksi maalaaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Mä kanssa hetki sitten katselin noita Ender V2 isompia tulostusaloja. Firma(t) jotka tekevät valmiina kittina ovat joko Jenkki tai Kiina. Eli vaikak kitti nyt ei ihan mahoton hinnaltaan ole niin postikulut (pitkä paketti kun pidemmät profiilit) ja alvit päälle niin hinta on sama tai jopa enemmän kuin vastaavalla alalla oleva uusi tulostin. Eli olen samaa mieltä, ei kannata.

Kerro ihmeessä jos löydät jonkun toimittajan jolta osat saisi järkihintaan. Itse kanssa kaipaan lisää tilaa sivusuunnassa. Korkeutta ei minun tulostuksissa pysty käyttämään ilman hirveitä tukirakenteita ja tästä tulee älytön tulostusaika...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Onkos täällä muuten kellään isomman sanotaan vaikka 300x300 tai isompia tulostimia?
Ender cr-10 v3 on tuota kokoluokkaa mut mitäs muita olis? Ender 3 max taitaa kans olla yks.

En nyt sano että olisin tommoista ostamassa. Ainakaan vielä, mutta kiinnotaisit vähän kokemuksia jos on noita tai mitä muuta "kunnollista" on tullut.
Jossain välissä olin hankkimassa jo isompaa kun oli enemmän tarvetta isommille tulosteille mutta ei niinkään korkeudessa vaan leveys/pituus suunnassa. Se on nyt onneksi hieman rahoittunut niin 90% tulosteista pitäisi mahtua tuon Prusa Minin pedille.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
[
Onkos täällä muuten kellään isomman sanotaan vaikka 300x300 tai isompia tulostimia?
Ender cr-10 v3 on tuota kokoluokkaa mut mitäs muita olis? Ender 3 max taitaa kans olla yks.

En nyt sano että olisin tommoista ostamassa. Ainakaan vielä, mutta kiinnotaisit vähän kokemuksia jos on noita tai mitä muuta "kunnollista" on tullut.
Jossain välissä olin hankkimassa jo isompaa kun oli enemmän tarvetta isommille tulosteille mutta ei niinkään korkeudessa vaan leveys/pituus suunnassa. Se on nyt onneksi hieman rahoittunut niin 90% tulosteista pitäisi mahtua tuon Prusa Minin pedille.
Yhdessä testissä ainakin sanottiin että kannattaa tsekata myös Artillery Sidewinder X1. Ainakin omaan silmään tuo CR-10 v3:n käyttöliittymä on niin takapajusta että huhhuh. Toki ei sitä nyt sillain tarvitse katsella juurikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Yhdessä testissä ainakin sanottiin että kannattaa tsekata myös Artillery Sidewinder X1. Ainakin omaan silmään tuo CR-10 v3:n käyttöliittymä on niin takapajusta että huhhuh. Toki ei sitä nyt sillain tarvitse katsella juurikaan.
Itse oon pelannu octoprintin kanssa ku en oo jaksanu vekslata printtien siirtojen kanssa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Ainakin omaan silmään tuo CR-10 v3:n käyttöliittymä on niin takapajusta että huhhuh. Toki ei sitä nyt sillain tarvitse katsella juurikaan.
Heh. En nyt lähde kyselemään mikä siitä tekee takapajuisen, mutta sitä käyttöjärjestelmää voi muokata vaikka ihan itse haluamakseen ja valmiina netistä löytää lukemattomia eri versioita. Täytyy kyllä sanoa, että tulostimen käyttöjärjestelmä on toiseksi viimeinen asia jonka perusteella ostopäätökseni muodostan, sen verran vähän sitä tulee käytettyä. Jos kerran isoa tulostusalaa tarvitsee niin ne tulostuksetkin tulevat sitten olemaan vuorokausissa mitattavia ja tulostuksen käyntiinlaittoon menee aikaa ehkä 10 sekunttia. Kosketusnäyttö vs pyöritettävä nuppi varmasti jakaa porukkaa kahteen leiriin, itse mieluummin valitsen pyöritettävän nupin. Värejä en tarvitse 3D printterin näytöllä.

ZeTakes: Itsellä oli CR10 (ihan eka versio), mutta myin kaverille kun itsellä ei ollut isolle alalle tarvetta ja ei ollut tilaa pitää sitä omissa nurkissa. Se on käytöltään ihan identtinen Ender 3:n kanssa, vie vain paljon enempi tilaa pöydältä.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Onkos täällä muuten kellään isomman sanotaan vaikka 300x300 tai isompia tulostimia?
Ender cr-10 v3 on tuota kokoluokkaa mut mitäs muita olis? Ender 3 max taitaa kans olla yks.

En nyt sano että olisin tommoista ostamassa. Ainakaan vielä, mutta kiinnotaisit vähän kokemuksia jos on noita tai mitä muuta "kunnollista" on tullut.
Jossain välissä olin hankkimassa jo isompaa kun oli enemmän tarvetta isommille tulosteille mutta ei niinkään korkeudessa vaan leveys/pituus suunnassa. Se on nyt onneksi hieman rahoittunut niin 90% tulosteista pitäisi mahtua tuon Prusa Minin pedille.
Oma Creality Ender 5 plus on 350x350 pedillä. Perustekniikassa se on saman luonteinen kuin on 3. Joitain parannuksia 3:een nähden on, mutta ei mitään radikaalia. Ender 3:sta en ole käyttänyt ja ei ole siihen vertailupohjaa. Toinen käyttämäni malli on ollut Ultimakerin S3. Siihen verrattuna halvalla Enderilläkin pärjää pitkälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Uusi filamentti ehkä aiheuttaa ongelmaa. Geeetechin PLA:ta. Jokin retract tms. ongelma kun kupua tulostaessa tulee sauma siihen kohtaan missä kone lähtee eri suuntaan?
Milläs tuon voisi korjata? Testasin ja sain tehtyä vastaavan viivan myös Benchyyn. Toisella filamentilla ei tule vastaavaa.
Ehdin vihdoinkin tulostella tämän uudelleen. Kiitos vinkkaajille. Curasta tosiaan löytyy Walls/Z Seam alignment parametri. Laitoin tähän että random. Nyt ei tule näkyvää saumaa!
Tulostusaikaa tulee aika paljon lisää, koska mitä muutaman kerroksen seurasin niin random on lähempänä 160 astetta. Tulostin 140mm halkasijalta olevaa joten tulostin kiersi lähes puoli kierrosta joka layerin välissä. Ei haittaa kun jälki parani, mutta hyvä tiedostaa että 5h vaihtui 6h.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
Ehdin vihdoinkin tulostella tämän uudelleen. Kiitos vinkkaajille. Curasta tosiaan löytyy Walls/Z Seam alignment parametri. Laitoin tähän että random. Nyt ei tule näkyvää saumaa!
Tulostusaikaa tulee aika paljon lisää, koska mitä muutaman kerroksen seurasin niin random on lähempänä 160 astetta. Tulostin 140mm halkasijalta olevaa joten tulostin kiersi lähes puoli kierrosta joka layerin välissä. Ei haittaa kun jälki parani, mutta hyvä tiedostaa että 5h vaihtui 6h.
Vähän ohi mutta kannattaa kokeilla myös PrusaSliceriä. Mulle toi Cura on ihan nimensä veroinen.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Sattui tämä ilmoitus Torilta silmään, ehkä jollekin iloa:




Jos värit sopii ja laatu ok, niin tuskin tuota 10e/kg halvemmalla saa PLA:ta (noudettuna).

Oiskohan tää samaa? Ainakin nimi, väri ja tuo alumiinipaketointi mätsää. Firma vissiin menny konkkaan kun ei sivut toimi.


Edit:

Tilasin pari rullaa tuolta lasten makuun sopivia värejä, kun oon itse tulostellu lähinnä mustaa ja lisää mustaa. Tuolla on kans Reprap deltoja 120e sisältäen kaksi rullaa filamenttia. Noissa on vissin Duet maestro sisällä. Voi olla hyväkin hinta jos on Reprap- tai Duet-henkinen, vaikka onhan tuo melko vanha tulostin jo.
Mitäs mieltä olet noista dr 3d:stä ollut? Ite tilasin muutaman rullan ja otin eilen testiin, ihan käypää kamaa. Paketeissa lukee, että olisi vuodelta 2015-16, mutta ihan hyvää jälkeä näyttäisi tulevan.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
555
Mitäs mieltä olet noista dr 3d:stä ollut? Ite tilasin muutaman rullan ja otin eilen testiin, ihan käypää kamaa. Paketeissa lukee, että olisi vuodelta 2015-16, mutta ihan hyvää jälkeä näyttäisi tulevan.
En oo vielä päässy oikein testaamaan, kun ostin lähinnä lasten makuun kivoja värejä. Lyhyellä testiprintillä toimi kuten PLA pitääkin. Omani oli ainakin ihan hyvässä vakuumissa ja pussit tiivitä. Hintaan nähdä hyvä laatuvaikutelma. En usko, että nuo miksikään menee oikein säilytettynä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
329
Mites olette kotona sijoittaneet 3D tulostimet? Ainakin ABS:llä tulostaessa pelotellaan paljon hiukkaspäästöistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista.
Itselle tuli tulostin nyt tässä viikolla ja ensimmäisten työhuoneessa tehtyjen testiprinttien jälkeen pitäisi miettiä pysyvämpää sijoitusta. Lämmin autotalli olisi varmaan paras, mutta itsellä on vain kylmä ulkovarasto ilman sähkövetoa, joten tämä ei mahdollista. Paras mahdollinen vaihtoehto olisi varmaankin vaatehuone, siellä kun on poistoilmaventtiili niin ei muualle asuntoon pitäisi ainakaan levitä ja muutenkaan siellä ei tule oleiltua.
Yksi vaihtoehto olisi varmaan lisäksi rakentaa joku suojus laitteen ympärille, mutta menee vähän vaikeaksi.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Mites olette kotona sijoittaneet 3D tulostimet? Ainakin ABS:llä tulostaessa pelotellaan paljon hiukkaspäästöistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista.
Itselle tuli tulostin nyt tässä viikolla ja ensimmäisten työhuoneessa tehtyjen testiprinttien jälkeen pitäisi miettiä pysyvämpää sijoitusta. Lämmin autotalli olisi varmaan paras, mutta itsellä on vain kylmä ulkovarasto ilman sähkövetoa, joten tämä ei mahdollista. Paras mahdollinen vaihtoehto olisi varmaankin vaatehuone, siellä kun on poistoilmaventtiili niin ei muualle asuntoon pitäisi ainakaan levitä ja muutenkaan siellä ei tule oleiltua.
Yksi vaihtoehto olisi varmaan lisäksi rakentaa joku suojus laitteen ympärille, mutta menee vähän vaikeaksi.
Melko moni rakentaa Ikean Lack-pöydistä kaapin (5-10€ kpl). Sitähän voi sitten modata ihan vapaasti, laittaa vaikka pyörät jalkoihin tai puuhaa jonkunlaisen poistoilmaratkasun. Itsellä ainakin suunnitelmana heittää lämpötilasensori jonnekin kotelon nurkkaan ja lämpötilan perusteella kontrolloida koneen laitetuulettimella lämpötilaa, tai ainakin yrittää puuhastella jotain tämän tyyppistä. Ilman voi sitten ohjata vaikka ikkunasta ulos sellasella taipusalla tuuletusputkella.

Eli 2-3 pöytää päällekkäin, läjä printattuja muoviosia joilla ne kiinnitetään ja esim. akryylilevystä seinät.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
329
Melko moni rakentaa Ikean Lack-pöydistä kaapin (5-10€ kpl). Sitähän voi sitten modata ihan vapaasti, laittaa vaikka pyörät jalkoihin tai puuhaa jonkunlaisen poistoilmaratkasun. Itsellä ainakin suunnitelmana heittää lämpötilasensori jonnekin kotelon nurkkaan ja lämpötilan perusteella kontrolloida koneen laitetuulettimella lämpötilaa, tai ainakin yrittää puuhastella jotain tämän tyyppistä. Ilman voi sitten ohjata vaikka ikkunasta ulos sellasella taipusalla tuuletusputkella.

Eli 2-3 pöytää päällekkäin, läjä printattuja muoviosia joilla ne kiinnitetään ja esim. akryylilevystä seinät.

Tää vaikuttaa kyllä aika mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, yks vaihtoehto vois olla lisätä tähän aktiivihiili ja hepa filtteröinti tuulettimella takas sisäilmaan. Toki putkella ulos ikkunan kautta olis myös hyvä, mutta talvi ja aukinainen ikkuna ei sähkölämmitäjälle ole kiehtovin yhdistelmä.

edit: tai sitten ilmanpuhdistin huoneeseen esim. Ströme KF-P29 ilmanpuhdistin, musta 49,90 verkkokaupasta.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
374
Tää vaikuttaa kyllä aika mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, yks vaihtoehto vois olla lisätä tähän aktiivihiili ja hepa filtteröinti tuulettimella takas sisäilmaan. Toki putkella ulos ikkunan kautta olis myös hyvä, mutta talvi ja aukinainen ikkuna ei sähkölämmitäjälle ole kiehtovin yhdistelmä.

edit: tai sitten ilmanpuhdistin huoneeseen esim. Ströme KF-P29 ilmanpuhdistin, musta 49,90 verkkokaupasta.
No joo, talvella homma menee vituiks kun varmaan vaikuttaisi sitten jos ei kaapin niin huoneen lämpötilaan. Ymmärtääkseni ei se mitään maailman pahinta myrkkyä ole mitä siitä syntyy, enemmän näillä kaapeilla taidetaan hakea korkeampia tulostuslämpötiloja. Pahimpia tuoksuja vastaan voisi auttaa justiinsa ilmanpuhdistin tai suodatin.

Estää myös kissojen lötköilyn pedillä.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
176
ABS-tulostuksessahan suurin huoli on mm. styreenin haihtuminen huoneilmaan. Styreeni on tunnettu karsinogeeni ja ilmeisesti myös kohtalainen hermomyrkky. Mieluummin rakentaisin kotelon kuin tuota hengittelisin missään konsentraatioissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Mitenhän ASA? Eikös se ole vähän kuin ABS korvike. Kannattaako siihen olla koteloa? Mietin tässä kunhan tulostin tulee niin koitella tuota ASAa jossain välissä ja olisi kyllä mahdollisuus periaatteessa tehdä kotelo ilmanpoistolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
329
Varmaan ainakin alkuun voisi laittaa printterin huoneeseen, jossa ei muuten oleile ja sitten hepa ja aktiivihiilisuofatinlaite verkkiksestä viidellä kympillä. Ja ei ainakaan hirveän kova hinku ABS muovia heti printata. Ja muutenkin kun vaatehuone niin ei pitäisi ilman palata muuhun huoneilmaan.

Aktiivihiilen kun pitäisi noihin VOC:eihin auttaa ja hepa suodatin ainakin ison osan noista pienhiukkasista.

 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mitenhän ASA? Eikös se ole vähän kuin ABS korvike. Kannattaako siihen olla koteloa? Mietin tässä kunhan tulostin tulee niin koitella tuota ASAa jossain välissä ja olisi kyllä mahdollisuus periaatteessa tehdä kotelo ilmanpoistolla.
ABS korvikkeena puhutaan yleisesti PETG.
Koteloita monesti rakennetaan myöskin hallitsemaan ilmavirtauksia, jotta kappaleet eivät jäähtyisi liian nopeesti ja siksi warppais kulmat irti pedistä. Jos koteloon rakennetaan koneellinen ilmanpoisto ja/tai korvausilma, syntyy juurikin niitä virtauksia joista haluttiin eroon.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 309
Parempiakin vaihtoehtoja on, kuin Lack pöydät.

Itselläni on ihan kaapissa tuo Ender 3 v2, mahtuu mielestäni todella sopivasti, filan syöttö vähän kenkku, varsinkaan kun en meinaa saada sitä mutta esim jos on directi niin ei edes sitä harmia ole.

Alunperin ei ollut lukkoa mutta ostin sen jostain erikseen ja porasin oveen reijän ja kairasin kylkeen kielelle kolon, tämä toki vain sen takia että kaksi muksua ei pääse tulostimeen käsiksi, muuten riittäisi vaikka magneetit. Lasi ovessa on, ihan että ei tarvitse availla jatkuvasti vain tarkastaakseen, ja saa muksut vähän ihmetellä.

Taisi olla jotain Platsa järjestelmää, ja ovi Värd. En muista tarkkaan, tutkikaa Ikeaa :D

E: Niin ja taakse ohueen levyyn alhaalle porattu pieni reikä virtajohdolle ja ylhäälle 120mm reikä poistoilmalle, ja mahdollisesti tuulettimelle ja putkelle, mutta en ole tulostellut ABS:sää toistaiseksi, eikä näy vielä tarvetta olevankaan, mun tulosteisiin sopii hyvin PETG.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
E: Niin ja taakse ohueen levyyn alhaalle porattu pieni reikä virtajohdolle ja ylhäälle 120mm reikä poistoilmalle, ja mahdollisesti tuulettimelle ja putkelle, mutta en ole tulostellut ABS:sää toistaiseksi, eikä näy vielä tarvetta olevankaan, mun tulosteisiin sopii hyvin PETG.
Ei ABS:lle olekaan mitään tarvetta, muut materiaalit korvaavat sen. Vähän niinkuin että nykypäivänä joku ehdottomasti haluaisi käyttää lyijyllistä bensiiniä autossaan tai asbestia talonsa lämmöneristeenä. No ei se ABS nyt vastaavaa myrkkyä ole, mutta miksi käyttää öljypohjaista filamenttia kun kasvipohjaiset ajavat saman asian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Otettu mainausthreadista (jota katselin ihan mielenkiinnosta, en mainaa kuitenkaan):

Creality Ender 3 V2 on perusprinttereiden parhaimmistoa. Mutterien ja ruuvien kierteidenkin tulostus toiminut erinomaisesti.
Aliexpressistä saa puolasta/yms tilattua halvalla kun alennus sattuu kohdalle. Itse maksoin 193€.
Kuinka paljon tuo eroaa Ender 3:sta?

Tuo Ender 3 V2 olisi kiva, mutta tuo Ender 3 olisi 160€ nyt, kun Ender 3 V2 on tällä hetkellä 100€ enemmän.
Ihan mielenkiinnosta 3d-tulostuksiin ja harrastuksen aloittamiseen olisi tulossa..

edit: tuolla tosin 199€:

..mutta pääkaupassa(?) 249€:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Ender 3 ja 3 Pro on melkein samaa kamaa.
Ender 3 v2 on taas sitten jotain eroa. En ny tarkkaan osaa sanoa mitä kaikkea noissa eroaa kun en ole tuohon v2 perehtynyt.

Jos noita arpoisin niin ihan mielenkiinnon vuoksi ottaisin v2 ja tunkkaisin jyersin ui:n sisään: GitHub

Noitahan muuten saa suomestakin an-cadsolutions ja 3dkauppa verkkokaupoistakin aikas kilpailukykyiseen hintaan. Taitaa 3djakenkin kautta saada myöskin.

Aliexpress on kyllä hassu paikka kun samaa tuotetta on vähän siellä sun täällä ja se että onko toinen kauppa luotettavampi kuin toinen niin on sitten arpapeliä. Tilausmäärät ja arvostelut antaa osviittaa, mutta ei taida noi tilausmäärät aina kertoa totuutta kun virallisen kaupan tuotteetkin muuttuu välistä ja tilausmäärät on mitä sattuu.

Endereissä ja muissa "kiinaihmeissä" on vähän tuo versiointi hassua kun tulee uutta tulostinta melkein liukuhihnalta ja jossain voi olla eri emoa kuin jossain jopa saman mallin välillä. Ainakin joskus taisi Ender 3 (tai Pro) tulla vähän millä emolla mitä sattui olemaan.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Kuinka paljon tuo eroaa Ender 3:sta?

Tuo Ender 3 V2 olisi kiva, mutta tuo Ender 3 olisi 160€ nyt, kun Ender 3 V2 on tällä hetkellä 100€ enemmän.
Ihan mielenkiinnosta 3d-tulostuksiin ja harrastuksen aloittamiseen olisi tulossa..
Riippuu kuinka paljon aikoo tulostella. Vähän tulostelijalle Ender 3 on aivan riittävä kone, mutta jos hintaero on alle 50e, suosittelen Ender 3V2 kenelle tahansa. Pro versiota on vaikeata suositella kenellekään, se on vähän väliinputoajamalli. Pro versiossa merkittävimmät muutokset perus Enderiin on brändätty virtalähde ja magneettinen tulostusalusta. Magneettinen tulostusalusta jakaa mielipiteitä ja jotkut saavat lisää turvallisuuden tunnetta kun virtalähteessä on brändimerkki. Peruskoneen suurin ongelma on ollut se, ettei siinä ole bootloaderia, joten firmwaren muutokset voi tehdä vasta bootloaderin fläshäyksen jälkeen. Merkittävin puutos vakio firmwaressa on runaway temp protection, eli että tulostin osaa tunnistaa rikkoutuneen termostaatin eikä se päästä potentiaalisessa vikatilanteessa hotendin lämpötiloja nousemaan yli turvallisen.
Ender 3V2:n merkittävin muutos on parannettu emolevy, josta löytyy vakiona hiljaiset stepperit (laitteen käyntiääni hiljenee merkittävästi) ja siinä on valmiina bootloader asennettuna sekä firmwaressa runaway temp protection paikoillaan.

Kuten ZeTakes sanoi, ongelmana on, että ainakin Ender 3 ja Ender 3 Pro koneista on useita eri versioita liikkeellä ja vaikka valmistaja vaihtaa emolevyn sisältä, eivät viitsi tehdä uutta SKU:ta jotta asiakkaatkin olisivat tietoisia muutoksista tai että minkä version ovat saamassa. Ainakin jossakin vaiheessa Pro versiota on toimitettu samalla emolevyllä kuin V2 mallia, ilmeisesti johtuen emojen toimitusvaikeuksista aliurakoijalta.

Ja vielä...noiden hinnat vaihtelevat rajusti. Halvimmillaan V2 mallia on saanut noin 180 euroon ja perusmallia noin 130 euroon. Jos pitäisi jotain veikata, niin black fridayna tulee olemaan seuraava hintakuoppa. Ender 3 eri versioineen on monella kaupassa sisäänvetotuote.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom