3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Parempiakin vaihtoehtoja on, kuin Lack pöydät.

Itselläni on ihan kaapissa tuo Ender 3 v2, mahtuu mielestäni todella sopivasti, filan syöttö vähän kenkku, varsinkaan kun en meinaa saada sitä mutta esim jos on directi niin ei edes sitä harmia ole.

Alunperin ei ollut lukkoa mutta ostin sen jostain erikseen ja porasin oveen reijän ja kairasin kylkeen kielelle kolon, tämä toki vain sen takia että kaksi muksua ei pääse tulostimeen käsiksi, muuten riittäisi vaikka magneetit. Lasi ovessa on, ihan että ei tarvitse availla jatkuvasti vain tarkastaakseen, ja saa muksut vähän ihmetellä.

Taisi olla jotain Platsa järjestelmää, ja ovi Värd. En muista tarkkaan, tutkikaa Ikeaa :D

E: Niin ja taakse ohueen levyyn alhaalle porattu pieni reikä virtajohdolle ja ylhäälle 120mm reikä poistoilmalle, ja mahdollisesti tuulettimelle ja putkelle, mutta en ole tulostellut ABS:sää toistaiseksi, eikä näy vielä tarvetta olevankaan, mun tulosteisiin sopii hyvin PETG.


Mulla sama setti.

Ender 3 mahtuu sopivasti sisään vaikka mulla on octoprint 5" kosketusnäytöllä tulostimen toiselle puolelle kiinnitettynä. Tuo filamentin syöttö piti vähän rakennella hyllyn läpi mutta toimii hienosti.

Mites sulla lämmöt kaapissa tulostuksen aikana? Mulla on kaapissa lämpötila anturi mikä on liitetty kotiautomaation ja tulee heti viestiä jos lämmöt nousee liikaa.
Ainakin pla:lla tulee ongelmia jos kaapin lämpötila alkaa menemään yli 40 asteen.
 
tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä tai miten printattavia malleja saa/tehdään? Itsellä tulee mieleen tarve tehdä komposiittilaudan kiinnikkeitä koska alkuperäiset on liian lyhyitä ja laudat karkaa niistä lämpölaajenemisen takia. Yksinkertainen osa, mutta miten tuo tehdään jos ei ole mitään cad osaamista tms.?
 
tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä tai miten printattavia malleja saa/tehdään? Itsellä tulee mieleen tarve tehdä komposiittilaudan kiinnikkeitä koska alkuperäiset on liian lyhyitä ja laudat karkaa niistä lämpölaajenemisen takia. Yksinkertainen osa, mutta miten tuo tehdään jos ei ole mitään cad osaamista tms.?
Esim. Tinkercadilla on helppo aloittaa ilman mitään cad-osaamista. Siinä voi valita yksinkertaisia muotoja ja niitä säätelemällä rakennella monimutkaisiakin kappaleita. Ei soveltune kovin monimutkaiseen käyttöön, mutta ilmaisena, yksinkertaisena ja selainpohjaisena huomattavasti helpompi kuin lähteä opettelemaan cad-ohjelmia. Tulosteet saa ulos esim. .stl-tiedostoina, jotka menee suoraan esim. Curaan.
 
Esim. Tinkercadilla on helppo aloittaa ilman mitään cad-osaamista. Siinä voi valita yksinkertaisia muotoja ja niitä säätelemällä rakennella monimutkaisiakin kappaleita. Ei soveltune kovin monimutkaiseen käyttöön, mutta ilmaisena, yksinkertaisena ja selainpohjaisena huomattavasti helpompi kuin lähteä opettelemaan cad-ohjelmia. Tulosteet saa ulos esim. .stl-tiedostoina, jotka menee suoraan esim. Curaan.
Ja sen voin sanoa että Fusion 360 EI ole helppo softa aloittaa :D Se on ns. oikea CAD softa ja käyttölogiikka on omituinen aluksi. Tosin sen käyttö jäi todella vähäiseksi kun en koskaan saanut 3D tulostinta eikä mallinnukselle ollutkaan sitten tarvetta.
 
Kyllä kannatti arpoa. Myyjä nosti hintaa satasella :(

Tuo 199€ paketti (sis. 1kg PLA) olisi sopinut minulle kuin nyrkki silmään.
 
tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä tai miten printattavia malleja saa/tehdään? Itsellä tulee mieleen tarve tehdä komposiittilaudan kiinnikkeitä koska alkuperäiset on liian lyhyitä ja laudat karkaa niistä lämpölaajenemisen takia. Yksinkertainen osa, mutta miten tuo tehdään jos ei ole mitään cad osaamista tms.?
FreeCAD on yksivaihtoehto ja nuo yksinkertaiset kiinnikkeet sillä piirtää helposti. Itse olen käyttänyt pääasiassa 0.19:n julkaisun jälkeen tulleita kehitysversioita, kun perusasioissa vakaita. Ohjeissa on hiukan eroa jos on 0.18:lle tai varhaisemmalle versiolle. Suurempi kysymys taitaa olla suomenkielisissä ohjeissa, jos ei käy esim. Youtubesta löytyvät englanninkieliset ohjeet. FreeCADin wiki sivut sopii paremmin niille jotka ovat jo päässeet sisälle ohjelman käyttöön. Mun puolestä täällä foorumillakin voisi olla ketju FreeCADin peruskäytöstä -- siitä huolimatta että hakukoneen kanssa vastauksen löytää toisaalta nopeammin, mutta ei suomeksi.
 
tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä tai miten printattavia malleja saa/tehdään? Itsellä tulee mieleen tarve tehdä komposiittilaudan kiinnikkeitä koska alkuperäiset on liian lyhyitä ja laudat karkaa niistä lämpölaajenemisen takia. Yksinkertainen osa, mutta miten tuo tehdään jos ei ole mitään cad osaamista tms.?

Itse mallintelen suurimmaksi osaksi ihan Skethup:lla. Se on todella helppo opetella ja toimii ihan ok perusmallintamisessa ja ei-kaupallisessa käytössä. 3D tulostamisessa se vaatii muutaman Pluginin käyttöä (STL export, solid inspector), jolloin kannattaa ladata Sketcupin vanhempi 2017 versio, jossa pluginit toimivat ilmaisversiossa. Downloading older versions | SketchUp Help
 
Mulla sama setti.

Ender 3 mahtuu sopivasti sisään vaikka mulla on octoprint 5" kosketusnäytöllä tulostimen toiselle puolelle kiinnitettynä. Tuo filamentin syöttö piti vähän rakennella hyllyn läpi mutta toimii hienosti.

Mites sulla lämmöt kaapissa tulostuksen aikana? Mulla on kaapissa lämpötila anturi mikä on liitetty kotiautomaation ja tulee heti viestiä jos lämmöt nousee liikaa.
Ainakin pla:lla tulee ongelmia jos kaapin lämpötila alkaa menemään yli 40 asteen.

Ei ole antureita mulla kaapissa erikseen. Kyllä se toki reilusti huoneilmaa lämpimämpi on, kun parin tunnin päästä availee ovea. Uskoisin että reilusti alle 40 astetta se on, mutta se on vain mutu. En tulostele PLA:lla enää oikeastaan ollenkaan, vain PETGiä.
 
fusionin käyttöä opetellu ja videoita kattellu. Mutta tarttisi vähän apuja tai oikea youtube-videokin auttais. Eli jos piirrän vaikka kolme osaa niin miten saan liitettyä ne toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi? myös yrittäny keksiä miten saa esim suoran putken ympärille valinnan muotoilua varten. Kun haluaisin lisätä putken paksuutta yhteen kohtaan 2mm 5mm matkalle.
 
fusionin käyttöä opetellu ja videoita kattellu. Mutta tarttisi vähän apuja tai oikea youtube-videokin auttais. Eli jos piirrän vaikka kolme osaa niin miten saan liitettyä ne toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi? myös yrittäny keksiä miten saa esim suoran putken ympärille valinnan muotoilua varten. Kun haluaisin lisätä putken paksuutta yhteen kohtaan 2mm 5mm matkalle.
"Fusion assembly" googleen niin löytyy videoita kokoonpanosta. Putkiasiaan en osaa auttaa koska itse käytän onshapea:)
 
fusionin käyttöä opetellu ja videoita kattellu. Mutta tarttisi vähän apuja tai oikea youtube-videokin auttais. Eli jos piirrän vaikka kolme osaa niin miten saan liitettyä ne toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi? myös yrittäny keksiä miten saa esim suoran putken ympärille valinnan muotoilua varten. Kun haluaisin lisätä putken paksuutta yhteen kohtaan 2mm 5mm matkalle.

Construct valikossa on tangent plane jolla saa tehtyä uuden tason putken pinnalle.
 
fusionin käyttöä opetellu ja videoita kattellu. Mutta tarttisi vähän apuja tai oikea youtube-videokin auttais. Eli jos piirrän vaikka kolme osaa niin miten saan liitettyä ne toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi? myös yrittäny keksiä miten saa esim suoran putken ympärille valinnan muotoilua varten. Kun haluaisin lisätä putken paksuutta yhteen kohtaan 2mm 5mm matkalle.

Lisää taso putken poikkileikkaukseksi, silloin siihen voi piirtää ympyrän ja pursottaa putken suuntaan.
En ole 100% varma fusionista mutta solidworks/solidedge toimisivat noin
 
Lisää taso putken poikkileikkaukseksi, silloin siihen voi piirtää ympyrän ja pursottaa putken suuntaan.
En ole 100% varma fusionista mutta solidworks/solidedge toimisivat noin
Juuri näin menee fusionissakin.

fusionin käyttöä opetellu ja videoita kattellu. Mutta tarttisi vähän apuja tai oikea youtube-videokin auttais. Eli jos piirrän vaikka kolme osaa niin miten saan liitettyä ne toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi? myös yrittäny keksiä miten saa esim suoran putken ympärille valinnan muotoilua varten. Kun haluaisin lisätä putken paksuutta yhteen kohtaan 2mm 5mm matkalle.
Tosiaan valikosta uusi plane pintaan. Teet uuden sketchin. Jos putken pituus suunnassa/kokonaisuudessaan ympäri pitää tehdä muokkauksia niin sama homma, plane siihen pintaan sen jälkeen uusi sketch. Sen jälkeen esim. revolve toiminnolla saat tehtyä putken ympäri saman muodon kokonaisuudessaan.

Oiskohan tästä apua tuohon osien yhteen liittämiseen?
Video


Oon vähän eri mieltä tuosta Tinkercadista, toki kaikilla ei ole aikaa/halua lähtee opettelemaan uutta softaa. Aikoinaan kun rupesin 3d mallinnuksia tekemään niin taisin tehdä ensimmäisen mallin testiksi tinkerillä ja saman tien lähti Fusion lataukseen kun meni hermot Tinkercadin kökköyteen.
Nykyään kun youtube on täynnä tutoriaaleja niin sieltä löytää kyllä ohjeet. Jo muutamassa tunnissa hiffaa ohjelman idean ja sen jälkeen helpottaa kokoajan.
Joten, jos vähänkään on tarkoitus enemmän piirrellä tulevaisuudessa niin suosittelen kyllä ehdottomasti hyppäämään suoraan vaan syvään päätyyn, hetken se kirpaisee.
 
Viimeksi muokattu:
Oon vähän eri mieltä tuosta Tinkercadista, toki kaikilla ei ole aikaa/halua lähtee opettelemaan uutta softaa. Aikoinaan kun rupesin 3d mallinnuksia tekemään niin taisin tehdä ensimmäisen mallin testiksi tinkerillä ja saman tien lähti Fusion lataukseen kun meni hermot Tinkercadin kökköyteen.
Nykyään kun youtube on täynnä tutoriaaleja niin sieltä löytää kyllä ohjeet. Jo muutamassa tunnissa hiffaa ohjelman idean ja sen jälkeen helpottaa kokoajan.
Joten, jos vähänkään on tarkoitus enemmän piirrellä tulevaisuudessa niin suosittelen kyllä ehdottomasti hyppäämään suoraan vaan syvään päätyyn, hetken se kirpaisee.
Tää on varmaankin sama kuin kielten opiskelussa, toisilla se tulee luonnostaan ja toisilla sitten ei niin mitenkään. Isäni aikoinaan opiskeli 3 viikossa Portugalin kielen vain c-kasetteja käyttäen. En kertakaikkiaan ymmärrä miten, mutta helposti hän tuli toimeen parin vuoden työkomennuksella maassa jossa portugalinkieli oli ainoa kommunikointimahdollisuus.
Mä olen 2-3 kertaa visusti päättänyt että nyt opiskelen Fusionin tai vastaavan ja joka kerta se on tyssännyt jossain 4-5 tunnin kohdalla kun umpioutojen termien tykistystä ei kertakaikkiaan ymmärrä. Jostain syystä jokaisessa video-tutoriaalissa aina oletetaan että 3D mallinnuksen perusteet ja termit on hallussa. Joo, kyllähän sitä sitten kyllä oppii mitä chamfer tarkoittaa, mutta heti sen opittuasi tulee 20 muuta uutta termiä. Ehkä jonain päivänä sitä löytäis tarpeeksi aikaa että joko oppii tai itkee ja oppii.

Tinkercadissa on omat ja isot rajoitteensa, mutta osaa niistä voi kiertää Microsoftin 3D builderilla, jossa siinäkin on omat tiukat rajoitteensa...joita sitten voi jonkun verran kiertää Tinkercadillä. Kumpikin noista kuitenkin on WYSIWYG -softa, joihin ei tarvita termistön hallintaa. Suurin haitta noissa on, että esimerkiksi mitat pitää olla kerrasta oikein, tai joudut aloittaan alusta. Tehokaskin kone on noiden kanssa helposti täysin kyykyssä, joka rajoittaa mallinnettavan kappaleen kokoa ja monimutkaisuutta.
 
Moi,

Täällä taas uusi käyttäjä kyselee. Olen selaillut ketjua aika paljon mutta tiedon hakeminen on suht työlästä kun kaikki on samassa langassa.

Onko kellään kokemusta tälläisestä tulostimesta:
X-Max 1 Kpl

Tai olisiko teillä suositella vastaavaa suunnilleen samassa hintaluokassa? Työn kautta olen jonkin verran tulostellut osia ja kaiken näköistä 3d suunnittelua tullut tehtyä noin 14v (creo & solidworks) mutta kotikäyttöön olevista tulostimista ei ole pahemmin kokemusta. Alkuun olisi tarkoitus mallintaa ja tulostaa osia rc-autoon, joten olisiko hiilikuitu tähän käyttöön paras vaihtoehto?
 
Moi,

Täällä taas uusi käyttäjä kyselee. Olen selaillut ketjua aika paljon mutta tiedon hakeminen on suht työlästä kun kaikki on samassa langassa.

Onko kellään kokemusta tälläisestä tulostimesta:
X-Max 1 Kpl

Tai olisiko teillä suositella vastaavaa suunnilleen samassa hintaluokassa? Työn kautta olen jonkin verran tulostellut osia ja kaiken näköistä 3d suunnittelua tullut tehtyä noin 14v (creo & solidworks) mutta kotikäyttöön olevista tulostimista ei ole pahemmin kokemusta. Alkuun olisi tarkoitus mallintaa ja tulostaa osia rc-autoon, joten olisiko hiilikuitu tähän käyttöön paras vaihtoehto?
Ei ole tuosta tulostimesta kokemusta, mutta siinä näyttäisi olevan kaikki oleelliset ominaisuudet (kotelointi, täysmetallinen hotend, ja direct drive pehmeille filamenteille) valmiina, joita suurin osa itse modaa halvempiin tulostimiin jotta voivat tulostaa vaativia materiaaleja kuten Hiilikuituvahvisteisia filamentterja. Hiilikuitu on hyvä materiaali RC-käyttöön, PLA, ABS tai PETG ei kestä siinä. Joihinkin osiin kuten rattaisiin Nylon on parempi.
 
Tää on varmaankin sama kuin kielten opiskelussa, toisilla se tulee luonnostaan ja toisilla sitten ei niin mitenkään. Isäni aikoinaan opiskeli 3 viikossa Portugalin kielen vain c-kasetteja käyttäen. En kertakaikkiaan ymmärrä miten, mutta helposti hän tuli toimeen parin vuoden työkomennuksella maassa jossa portugalinkieli oli ainoa kommunikointimahdollisuus.
Mä olen 2-3 kertaa visusti päättänyt että nyt opiskelen Fusionin tai vastaavan ja joka kerta se on tyssännyt jossain 4-5 tunnin kohdalla kun umpioutojen termien tykistystä ei kertakaikkiaan ymmärrä. Jostain syystä jokaisessa video-tutoriaalissa aina oletetaan että 3D mallinnuksen perusteet ja termit on hallussa. Joo, kyllähän sitä sitten kyllä oppii mitä chamfer tarkoittaa, mutta heti sen opittuasi tulee 20 muuta uutta termiä. Ehkä jonain päivänä sitä löytäis tarpeeksi aikaa että joko oppii tai itkee ja oppii.

Tinkercadissa on omat ja isot rajoitteensa, mutta osaa niistä voi kiertää Microsoftin 3D builderilla, jossa siinäkin on omat tiukat rajoitteensa...joita sitten voi jonkun verran kiertää Tinkercadillä. Kumpikin noista kuitenkin on WYSIWYG -softa, joihin ei tarvita termistön hallintaa. Suurin haitta noissa on, että esimerkiksi mitat pitää olla kerrasta oikein, tai joudut aloittaan alusta. Tehokaskin kone on noiden kanssa helposti täysin kyykyssä, joka rajoittaa mallinnettavan kappaleen kokoa ja monimutkaisuutta.
Joo toki meissä ihmisissä on eroja kuinka mikäkin jää päähän. Fusionin itse opiskelin käytännössä vain tekemällä, alkuun muutama lyhyt tutoriaali. Video toiselle näytölle ja fusioni toiselle.
Sitten kun lähti piirtämään monimutkaisempia malleja niin siinä samalla sitten katsonut tutoriaaleja ja oppinut kun tehnyt perässä.
Nyt näin 3-4 vuoden kokemuksella olen piirtänyt päätyöni ohella muutamalle teollisuuden yritykselle erilaisia kotelointeja ja asennusjigejä sekä muutaman ihan lopullisen kappaleenkin.

Noissa CAD softissa on se vekkulia, että harvoin on vaan yhtä tapaa tehdä haluttu piirustus/muokkaus. Hyvänä esimerkkinä itsellä esim. sylinterimäinen kappale. Piirsin alkuun renkaan tekemällä kokonaisen ympyrän, tämän jälkeen tein toisen ympyrän ja laskin kuinka paljon pienempi tämän ympyrän pitäisi nyt olla että saan tämän paksuisen seinämän kappaleeseen, nykyään taas käytännössä teen kaikki vastaavat kappaleet offsetilla, eikä tarvitse kuin tietää seinämäpaksuus.
 
Speksin mukaan tuo X-Max kuulostaa kyllä aika kovalta laitteelta! Kokemusta ei tosiaan minullakaan, mutta kuolaa kyllä valui kun speksiä luin. Turhan tyyris vaan näihin minun leikkeihin, mutta ehkä vielä joku päivä.
 
Kiitoksia nopeista vastauksista. Pitää vielä miettiä asiaa viikonlopun yli. Tuo nalon oli hyvä kommentti pitää sitäkin lisätä tilaukseen jos sen satun tekemään. Tosin rc-autossa ei ole kuin yksi muovinen ratas (1:6 bensamoottorinen lelu).

Olen suunnitellut tulostimen sijoittamista autotalliin. Kuinka lämpötila vaikuttaa tulostimen toimintaan? Talvella lämpö on ollut noin 15-18 asteen välillä, voi tietysti nostaa korkeammaksikin. Tallissa on myös koneellinen kosteudenpoistaja ja henkilöautoa en säilytä siellä. Ainoastaan mahdollisen huollon aikana auto on sisällä.
 
Kiitoksia nopeista vastauksista. Pitää vielä miettiä asiaa viikonlopun yli. Tuo nalon oli hyvä kommentti pitää sitäkin lisätä tilaukseen jos sen satun tekemään. Tosin rc-autossa ei ole kuin yksi muovinen ratas (1:6 bensamoottorinen lelu).

Olen suunnitellut tulostimen sijoittamista autotalliin. Kuinka lämpötila vaikuttaa tulostimen toimintaan? Talvella lämpö on ollut noin 15-18 asteen välillä, voi tietysti nostaa korkeammaksikin. Tallissa on myös koneellinen kosteudenpoistaja ja henkilöautoa en säilytä siellä. Ainoastaan mahdollisen huollon aikana auto on sisällä.
Suljetussa kotelossa ei juurikaan väliä, alustan kun lämmittää niin lämpeää ilmakin kotelon sisällä. Kosteus tulee oikeastaan ongelmaksi ainoastaan filamenttien säilytyksessä kun tuppaavat imemään kosteutta itseensä ajansaatossa enemmän tai vähemmän materiaalista riippuen, tästä selviää sillä että pistää filamentit esim. ikean 4 Litran "minigrip" pussiin ja perään silicaa tai muutaman esim. kenkien mukana tulleita pieniä pusseja joissa sisällä samaa silicaa.
 
Löysin Ender 3 Maxia huoltaessani kumipurua ja huomasin että X akselin hihna oli ilmeisesti raapinut extrusionin päähän. Hihna näyttää vielä priimalta, eikä selkeitä hankausmerkkejä alumiiniin ole tullut. Purua ei ollut paljoa siihen nähden, että printtitunteja on viime ihmettelystä pari-kolme sataa. Ongelma on nähtävästi enemmän ominaisuus ja johtuu hihnan asennosta, millä hihna askelmoottorin hihnapyörältä lähtee hotendin plateen. Sekä Thingiversestä, että Youtubesta löytyi toinen toistaan monimutkaisempia idler pulley yms virityksiä tuon estämiseen. Onkos täällä kukaan keksinyt / löytänyt tuohon yksinkertaista ratkaisua, mikä ei vaadi ylimääräistä hihnapyörää tai laakeria?

Meinasin nyt vain pyöristää ja viistota extrusionin terävät särmät niiltä nurkilta, mistä hihna menee uran sisään, mutta parempia ideoita otetaan vastaan.
 
Ongelma on nähtävästi enemmän ominaisuus ja johtuu hihnan asennosta, millä hihna askelmoottorin hihnapyörältä lähtee hotendin plateen.
Omistan kaksi Ender 3:sta ja lueskelen useampaa foorumia aktiivisesti jo vuosien ajan ja ensimmäisen kerran kuulen tuollaisesta kumipuru-ongelmasta, eli sanoisin ettei kyse ole ominaisuudesta vaan asennusvirheestä. Ei siis välttämättä sinun asennusvirheestä (jos olet henkilö joka printterin kuljetuksen jälkeen pisti tulostuskuntoon), vaan mahdollisesti tehtaalla on joku osa laitettu väärinpäin tms. Oletan nyt että max-versiossa rakenne on samanlainen kuin muissa Ender 3:ssa, ei sen hihnan pitäisi pystyä osumaan runkoon. Jos otat kuvia niin voisi vähän paremmin pystyä hahmottamaan.
 
Hmmjoo, Maxi on sen verran osina, että tutkin mun pienempää Enderiä.

Tein nyt sen johtopäätöksen että
a) joko uudempiin tulostimiin on tehty muutoksia ja ongelma on korjattu
b) käyttäjillä on ollut hihnan kireydet ihan päin honkia
c) on aikaansaatu ongelma ja siihen ylimonimutkainen ratkaisu - because content

Ihan samasta syystä mä en koskaan googleta mitään taudin oireita, kun tavallisesta flunssasta kehkeytyy googlen kanssa vähintään joku syöpä ja raajat pitää amputoida.

Kuvassa siis Ender 3 Pro vuosimallia 2021, sillä ei ole vastaavaa koskaan ilmennyt:

e3.jpg


Maxissa hihna on siis päässyt osumaan extrusionin teräviin kulmiin, mitkä ovat leikanneet siitä pientä kumipurua pois. Väittäisin vahvasti, että kyse on tavallista enderiä pidemmän hihnan resonoinnista nopeissa traveleissa ja on ihan sattuman kauppaa, että acceleration / jerk yhdistettynä tiettyyn hihnan kireyteen ovat saaneet hihnan osumaan.

Ratkaisuna meinaan nyt viilata nuo extrusionin terävät särmät hieman pyöreiksi (jotta hihnan osuessa ne eivät enää leikkaa) ja vetää hihna vielä vähän kireämmälle. No biggie.
 
a) joko uudempiin tulostimiin on tehty muutoksia ja ongelma on korjattu
Mulla on mm ihan eka Ender 3 joka on ostettu noin viikko julkistuksen jälkeen, tuossakaan ongelmaa ei ole. Rakennetta on kyllä hieman muutettu esimerkiksi lisäämällä Ender 3V2:een hihnankiristys-komponentti, mutta hihnan kulkurataa tuo ei näytä muuttaneen.

Maxissa hihna on siis päässyt osumaan extrusionin teräviin kulmiin, mitkä ovat leikanneet siitä pientä kumipurua pois. Väittäisin vahvasti, että kyse on tavallista enderiä pidemmän hihnan resonoinnista nopeissa traveleissa ja on ihan sattuman kauppaa, että acceleration / jerk yhdistettynä tiettyyn hihnan kireyteen ovat saaneet hihnan osumaan.
Toi mullakin kävi mielessä, mutta mulla on myös CR10 jossa X gantry on saman mittainen kuin Ender3maxissa ja luuulen että rakenne muutenkin on sama tai ainakin hyvin samanlainen. Mutta liian löysällä oleva hihna saattaisi tehdä juuri tuota.
Mittaa tuo moottorissa kiinni oleva ratas, mitäs jos sun koneeseen on vahingossa tehtaalla tullut liian iso ja siksi hihna osuu extrusionin reunaan.
 
Kyllä kannatti arpoa. Myyjä nosti hintaa satasella :(

Tuo 199€ paketti (sis. 1kg PLA) olisi sopinut minulle kuin nyrkki silmään.

Mulla olis vielä aliin 203usd (sis postit ranskasta) tilaus odottamassa maksua tilassa. Tilasin sen ensin, mutta mun crypto.com korttilla voi maksaa vain euroja joten sen jälkeen uusi tilaus eri valuutalla ja 180€ ender 3 v2 posteineen ranskasta (eilen tuli postiin). Nyt tuo sama näyttää maksavan 287€ posteineen ks. kaupassa: 209.58€ |CREALITY 3D Ender 3/Ender 3 Pro/Ender 3 V2/Ender 3 Max 3D Printer Magnet Build Plate Failure Printing MeanWell Power Supply|3D Printers| - AliExpress

Laita yv jos kiinnostaa. Saat omakustanne hintaan eli 180€+mahdolliset jälleenpostitukset jos et haje Loimaalta.
 
Mulla olis vielä aliin 203usd (sis postit ranskasta) tilaus odottamassa maksua tilassa. Tilasin sen ensin, mutta mun crypto.com korttilla voi maksaa vain euroja joten sen jälkeen uusi tilaus eri valuutalla ja 180€ ender 3 v2 posteineen ranskasta (eilen tuli postiin). Nyt tuo sama näyttää maksavan 287€ posteineen ks. kaupassa: 209.58€ |CREALITY 3D Ender 3/Ender 3 Pro/Ender 3 V2/Ender 3 Max 3D Printer Magnet Build Plate Failure Printing MeanWell Power Supply|3D Printers| - AliExpress

Laita yv jos kiinnostaa. Saat omakustanne hintaan eli 180€+mahdolliset jälleenpostitukset jos et haje Loimaalta.

Tein tilauksen toiseen myymälään, se on ollut tilassa "to be shipped" viikon. Maksoi 225€ ja siinä pitäisi tulla pari rullaa PLA mukana. Jos ei tästä tule, niin odottelen Singles Daytä 5 viikkoa ja tilaan sitten. Senkin hinta on noussut tässä välissä, että toivottavasti tulee..
 
Tein tilauksen toiseen myymälään, se on ollut tilassa "to be shipped" viikon. Maksoi 225€ ja siinä pitäisi tulla pari rullaa PLA mukana. Jos ei tästä tule, niin odottelen Singles Daytä 5 viikkoa ja tilaan sitten. Senkin hinta on noussut tässä välissä, että toivottavasti tulee..

Ok.

No saa tämän joku muukin jos kiinnostaa. En tiedä kuinka kauan pysyy tossa waiting to payment ennenkuin peruvat.




Filmaatit Amazon polki kotio äsken, mutta tulostin vielä siellä postissa. Taisin epähuomiossa katsoa, että tossa olis joku teline filmaatille vakiona? Alunperin otin amazonista, mutta jätin sitten pois... Oisko suosituksia jostain diy patenteista?
 
Mittaa tuo moottorissa kiinni oleva ratas, mitäs jos sun koneeseen on vahingossa tehtaalla tullut liian iso ja siksi hihna osuu extrusionin reunaan.
Ulkomitaltaan (laippa) näyttää olevan ihan sama kummassakin, mutta en vaivautunut irrottamaan pikku-enderistä hihnaa. En oikein usko tuohon, sillä eri kokoinen ratas/hihnapyörä vaikuttaisi myös suoraan X akselin liikkeeseen (yksi pyörähdys isommalla hihnapyörällä olisi pidempi liike kuin pienemmällä). Sen pitäisi näkyä tulosteissa, ellei firmiksessä olisi tuota kompensoitu, eikä mulla ole vakio firmistä ollut aikoihin.

Jos tuo jossain vaiheessa on oikeasti ollut issue, ainoa mitä keksin syyksi on maanantaikappaleina tehdyt (väärin poratut) alumiinilevyt, joihin extrusion ja X:n askelmoottori kiinnittyvät hieman vääriin paikkoihin. Todennäköisempää mielestäni on yhä user error yhdistettynä mun kohdalla huonoon säkään G-koodissa.


Tuossa "huollon" yhteydessä vaihdan samalla tuohon MAXiinkin samanlaisen SKR:n emon mitä mun pikku-enderissä (koska oikeasti silent, toisin kuin Crealityn 4.2.2.). Marlinin conffeja Youtube-tutoriaalien kanssa ihmetellessä kävi ilmi, että ainakin SKR:n emoilla saa hotend- ja chassis -tuulettimet ohjelmallisesti päälle ja pois. Ja Marlinin conffeista löytyy suoraan myös fanin ohjaus hotendin lämpötilan mukaan. Säädän nyt nuo menemään päälle 100% puhalluksella aina kun hotendin lämpötila on yli 40 astetta, jolloin printin jälkeen jäähdyttyään tulostimen pitäisi vain murjottaa hiljaa pöydän nurkalla. Nice.

Crealityn emolla nuo pinnit ei vissiin ole ohjelmoitavissa, tai muuten asiaa olisi hehkutettu erinäköisissä "50 most important Ender 3 upgrades" -clickbate -videoilla/artikkeleissa..?
 
Taisin epähuomiossa katsoa, että tossa olis joku teline filmaatille vakiona? Alunperin otin amazonista, mutta jätin sitten pois... Oisko suosituksia jostain diy patenteista?
Endereissä on filamenttirullan pidike mukana. Mallista riippuu vähän minkälainen, mutta itse en ole nähnyt syytä vaihtaa "parempaan". Askartelin kyllä yhden kuulalaakeroidun rosterista, mutta se on liian herkkä pyörimään ja rulla pääsee kelautumaan itsestään auki -> vaihdoin takaisin alkuperäiseen.

Tai no alkuperäisen kanssa mulla yksi rulla piti rasittavaa narinaa pyöriessään, mutta siihen riitti hightech-patenttina vessapaperirullan sisäkartongista pätkäisty "laakeri" rullan ja pidikkeen välille :D
Ei ole esiintynyt muiden kun tuon yhden rullan kanssa, enkä edes muista minkä valmistajan se on. Vissiin jokin halpis kun ei ole mitään tarraakaan kelassa.
 
Siellä lähti eka valmis pohjanen kissa tulemaan. Aluksi en säätänyt levyä niin tarkkaan ja huomasi heti pohjasta kun toinen puoli jäi suttuiseksi. Ei muuta kuin keskeytys ja uudestaan levyn säätö ja nyt näyttää ainakin tähän asti olevan ok laatua.

Onkohan tähän jotain must have päivityksiä?

Oisko täällä jotain abc postausta laitettu johonkin väliin kun tuolla alussa ei näkynyt. Lähinnä kiinnostaisi parhaat saitit mistä saa eri pohjia. Mikä softa helpoin aloittelijalle jos haluaa tehdä omia malleja? Mistä eri lankoja ja niiden ominaisuudet yms. perus juttua.
 
Ok.

No saa tämän joku muukin jos kiinnostaa. En tiedä kuinka kauan pysyy tossa waiting to payment ennenkuin peruvat.




Filmaatit Amazon polki kotio äsken, mutta tulostin vielä siellä postissa. Taisin epähuomiossa katsoa, että tossa olis joku teline filmaatille vakiona? Alunperin otin amazonista, mutta jätin sitten pois... Oisko suosituksia jostain diy patenteista?
Minua voisi kiinnostaa jos tuo on vielä kaupan. Pistä vaikka YV:tä kun olet noutanut sen postista.
 
Minua voisi kiinnostaa jos tuo on vielä kaupan. Pistä vaikka YV:tä kun olet noutanut sen postista.

Siis tuo roikkuu Alissa odottaa maksua tilassa. Voin sen tilausprosessin viedä loppuun jos joku haluaa ja maksaa sen ensin minulle :). Eihän tuossa mitään järkeä ole muuten kuin jos näiden hinta pompsahti. Odottamalla varmaan saa taas alta pariin sataan. Tosiaan Ranskasta sekin pitäisi tulla ja tämä oma vekotin tuli about viikossa.


Hyvin näyttää pelittävän. Jotain syheröä se oli tehnyt toisen tassun tukea varten, mutta silti onnistui ihan ok kun tuet napsautti pois.


syherö.JPG
 
Siis tuo roikkuu Alissa odottaa maksua tilassa. Voin sen tilausprosessin viedä loppuun jos joku haluaa ja maksaa sen ensin minulle :). Eihän tuossa mitään järkeä ole muuten kuin jos näiden hinta pompsahti. Odottamalla varmaan saa taas alta pariin sataan. Tosiaan Ranskasta sekin pitäisi tulla ja tämä oma vekotin tuli about viikossa.


Hyvin näyttää pelittävän. Jotain syheröä se oli tehnyt toisen tassun tukea varten, mutta silti onnistui ihan ok kun tuet napsautti pois.


syherö.JPG
Pahoittelut, ymmärsin, että se on sulla jo Suomessa postissa
 
Onkohan tähän jotain must have päivityksiä?

Oisko täällä jotain abc postausta laitettu johonkin väliin kun tuolla alussa ei näkynyt. Lähinnä kiinnostaisi parhaat saitit mistä saa eri pohjia. Mikä softa helpoin aloittelijalle jos haluaa tehdä omia malleja? Mistä eri lankoja ja niiden ominaisuudet yms. perus juttua.
Filamenttien ostopaikoista ja yleistä keskustelua filamenteista on linkissä oma ketjunsa.
Ei ole mitään "must have" päivityksiä, vaikka kiven kovaan jotkut niin väittää. Ajan mittaan jotkut paikat kuluu korjauskuntoon, jolloin voit päivittää ne parempaan kuntoon mitä ne olivat saadessasi uuden koneen, mutta aika pitkään voit vedellä ihan perus setillä! Näistä ensimmäisinä varmaankin Luke Hatfieldin modi hotendiin ja metallinen tai BMG-tyylinen extruder.
Tarkoitatko "pohjilla" tulostuspintaa? Siihen on sitten niin miljoona eri vaihtoehtoa, että melko vaikeaa koostaa niistä yhteenvetoa. Jo pelkästään magneettisista tulostusalustoista löytyy ainakin tusina eri valmistajaa, puhumattakaan PEI-pohjaisista ratkaisuista. Alkuperäinen lasi kestää kuviointinsa kanssa aika pitkään.
Aloittajalle helpoin mallinnussofta on varmaankin Tinkercad tai Microsoft 3D Builder, molemmat ilmaisia. Monimutkaisempaan mallintamiseen sitten Fusion360, Freecad, Openscad, Blender...

Edit: LIsätään vielä, että valmiita muiden tekemiä 3D malleja löytää mm Thingiversestä, Prusaprintersistä, MyMiniFactorysta ...tai 3D hakukoneesta kuten Yeggi.
 
Siis voihan viddu. Otin tämän: Motherboard Standoff Tall by jimjamurprint

Creality Slicer 4.2:llä tallensin *.gcode muotoon tiedoston missä noita 10kpl. Menin muualle ja kun tulin takaisin:

IMG_20211006_191428.jpg


IMG_20211006_191709.jpg


Sain sen möykyn irti, mutta tulostuspää on ihan filassa. Mitäs sille? Antaa kärytä?

IMG_20211006_192827.jpg


En nyt ymmärrä mikä meni pieleen kun tälläseltä se softassa näytti:

Capture.PNG


e: Yritin tulostaa yksittäistä niin pohjaa tekee vähän matkaa, mutta sitten se jää kiinni tulostuspäähän...
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kysymys: Miten olet säätänyt pedin korkeuden?
Toinen kysymys: Oletko käsin koskenut tulostus alustaan? Jos olet koskenut, miten puhdistit alustan ennen tulostamista?
Kolmas kysymys: Teitkö jotain hotend paketille silloin kun kokosit tulostimen paketista? Vaihdoitko kenties suuttimen?

Ensimmäinen ja ilmeisin ongelma on tuo tarttumattomuus petiin. Yleensä vika on joko siinä että suuttimen etäisyys petiin on väärä tai peti ei ole puhdas. Toinen ongelma on tuo filamenttipallo hotendin ympärillä. Tuo johtuu esimerkiksi tukoksesta suuttimessa, huonosti asennetusta hotend paketista, viallisesta osasta tms.
Pyörissä oleva valkoinen on varmaankin pölyä, jota nyt on huoneilmassa hyvin yleisesti.
 
Jos sulla on Enderissä vakio jouset niin korkeus kannattaa tarkistaa joka tulosteen jälkeen. Ainakin minulla oli suuria ongelmia kunnes tajusin että kappaleen irroittaminen vaikuttaa pedin korkeuteen. Lopulta tilasin amazonin tilauksen yhteydessä silikonitutit jousien tilalle ja nyt ongelma on pois.

Toinen on se että tason pyyhkäisy on niin nopea että olen ainakin itse opetellut että joka tulosteiden välissä pyyhkäisen tason ipalla. Mukavampi käyttää 10sec hommaan kuin tajuta 8h tulostamisen jälkeen että iduiksi meni.

Jos kärki on pahassa kunnossa niin vaihda tai sitten ajat sen esim 200c lämpöön, otat irti kuumana ja putsaat. Kylmänä ei plaa ainakaan lähe millään irti, mutta sulana kyllä.

Tasoon tarttumiseen pyyhkimisen ja korkeuden lisäksi vaikuttaa mulla ainakin lämpötila. Eli testaile -+5c välein hakea parempaa. Maks 10c suunta ehkä hyvä ohje? Myös hotendin lämpötila voi vaikuttaa. Voi kokeilla hieman nostaa ja katsoa miten käy.

3D tulostelu laadukkaasti on edelleen aika rakentelua, eli aikaa tulee käyttää. Aina kun vaihdat jotain niin uudet testit. Itse huomannut ihan jo siinä että vaikka vaihdan saman valmistajan saman värisen uuden erän filamentin niin lämpötiloja voi joutua viilaamaan.
 
Itse olisin enemmän huolissani tuosta pyörästä, hihnat niin kireällä että syö pyörät?
Ainakin omassa Enderissä pyörät oli säädetty turhan lähelle. Täällä joku opetti kun en itse huomannut että tuo kuvattu pyörä sisältää epäkeskomutterin, joten vähän ruuvia löysäämällä, pyörän ja rungon välistä kääntämällä saa säädettyä puristusvoimaa. Edelleen mulla kerää hieman nöyhtää, mutta jos löysään lisää niin sitten tulee käsin tuntuva välys.
 
Jos sulla on Enderissä vakio jouset niin korkeus kannattaa tarkistaa joka tulosteen jälkeen. Ainakin minulla oli suuria ongelmia kunnes tajusin että kappaleen irroittaminen vaikuttaa pedin korkeuteen. Lopulta tilasin amazonin tilauksen yhteydessä silikonitutit jousien tilalle ja nyt ongelma on pois.

Toinen on se että tason pyyhkäisy on niin nopea että olen ainakin itse opetellut että joka tulosteiden välissä pyyhkäisen tason ipalla. Mukavampi käyttää 10sec hommaan kuin tajuta 8h tulostamisen jälkeen että iduiksi meni.
Alla olevassa ensimmäisessä kuvassa näkyy normaali kiinnittyvyys Ender 3V2:ssa, jossa on alkuperäiset jouset (kuva 2) ja josta on edellisen pöydän korkeuden säädön jälkeen vedetty läpi satoja tulosteita. Ehkä noin 10 kiloa filamenttia on tuosta mennyt läpi ilman ainuttakaan IPA-puhdistusta!
Tämä saavutetaan näillä keinoilla:
1) Konetta kasatessa end stop (kuva 3) pitää asettaa sille tasolle että saat pedin jouset sopivalle kireydelle (kuva 2). Tätä ei neuvota Ender 3:n ohjekirjassa, mutta näin se menee!
2) Älä poista tulosteita pedistä väkisin, odota pöydän jäähtymistä alle 30 asteen, niin ne lähtevät itsestään pois. Jos joudut hakkaamaan tulosteita jollakin lastalla tms, olet joko liian kiireinen poistamisen kanssa tai olet tulostanut liian lähelle petiä.
3) Älä koske tulostuspintaan käsin. Ikinä! KOSKAAN! Käsistä siirtyy pöytään rasvaa, rasva estää muovin kiinnittymisen. Jos olet lääppinyt käsillä pöydän pintaa, pesu IPA:lla. Voi olla aluksi hankala välttää lääppimistä, mutta kyllä siihen tottuu. Tästä on voinut syntyä väärinkäsitys, kun monet youtubettajat kuten CHEP tai Thomas Sanladerer sormillaan kokeilevat jääkö filamentti pöytään kiinni skirt:iä tulostaessa. Tuon saman testin voi tehdä myös koneen mukana tulleella lastalla, älä hankaa sormiasi petiin!
IMG_20211007_111138.jpgIMG_20211007_111026.jpg
IMG_20211007_112204.jpg



Ainakin omassa Enderissä pyörät oli säädetty turhan lähelle. Täällä joku opetti kun en itse huomannut että tuo kuvattu pyörä sisältää epäkeskomutterin, joten vähän ruuvia löysäämällä, pyörän ja rungon välistä kääntämällä saa säädettyä puristusvoimaa. Edelleen mulla kerää hieman nöyhtää, mutta jos löysään lisää niin sitten tulee käsin tuntuva välys.
Se nöyhtä ei ole niistä pyöristä kulunutta kumia! Ne keräävät huoneilmasta pölyä! Alla olevassa kuvassa minun koneen pyörät. En tiedä aiheuttaako pyörien liike ja hankaus staattista sähköä, joka oikein kerää pölyä niihin, ilmeisesti jotain semmoista.
Siinä ei saa olla käsin tuntuvaa klappia, mutta ei niin kireällä että paketin kulkeminen sivuttain jäykistyisi.

IMG_20211007_112320.jpg


edit: Noi tulosteet on cat5 kaapelin seinään kiinnitys pidikkeitä, jos ny jollekin jäi vaivaan :) Ethernet Wall Mount by joshuagish
 

Liitteet

  • IMG_20211007_112204.jpg
    IMG_20211007_112204.jpg
    437,9 KB · Luettu: 25
  • IMG_20211007_112320.jpg
    IMG_20211007_112320.jpg
    909 KB · Luettu: 24
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista.

Joo kyllähän siihen sormin tuli läästittyä, ei nyt mitenkään paljon, mutta kuitenkin. En tiennyt, että noin herkkää.

En nyt sitä vieläkään saanut tarttumaan uudestaan... Aluksi kaivelin kaappeja löysin puhdasta klooria, ei auttanut. Sitten puhdistus spray: Puhdistusspray Würth 500ml ja paskat.

Sitten otin töistä isopropalonia vai mitä täällä oli sellanen litran peltipönikkä tujumpaan puhdistukseen. Ja jaskat ei siltikään nappaa kiinni. Alkuksi pyyhin talouspaperilla, mutta tuumasin, että siitä voi jäädä jotain paperipölyä joten mikrokuituliinalla sen jälkeen.

Tulostuspää säädetty paperin avulla ja tosiaan se eka tuloste meni ihan ok. Nyt ei tunnu tarttuvan pohjaan kunnolla :/

e: Filmaatti on amazonin 20e pla:ta ja tulostimessa PLA asetukset 200pää ja 60 pöytä. Kelassa on kyllä vähän miedommat lämmöt jos oikein muistan. Vakio tulostuspää käytössä.
 
Ota lähemmäksi päätä petiin. Itse ole pessyt tuon lasin fairilla ja kuumalla vedellä välillä. Koskaan en ole isopropanoleja yms käyttänyt. Pitkissä tulosteissa laitan varmuudeksi liimapuikolla kevyesti pintaan pitoa, irrottaminen on aika paskamaista mutta voittaa sen että lähtee irtoamaan 8h tulostuksen jälkeen...
 
Ok. Pitää kokeilla ottaa tuo lähemmäs vielä.

Millasta liimaa tuossa pitäisi käyttää? Tosiaan jos jotain isompaa tekee niin ei haluaisi ottaa riskiä...
 
IPA = Isopropanol. Monet muut aineet jättää kalvon joten niistä voi olla jopa haittaa.

Kuulostaa siltä että sulla on tulostuspää liian korkealla.
 
Jonkun setup videon tuubista katoin, että paperia pitäisi pystyä liikuttamaan siinä alla vapaasti jos taas ottaa kiinni niin ina ylös. Ja sillä tavalla koko lauta läpi, että juuri ja juuri liikkuu paperi vapaasti. Pitäskö se nyt laittaa niin, että paperi rahnuttaa tulostuspäätä, mutta liikkuu kuitenkin vielä?
 
Jos sulla on peti suorassa niin Enderistä taitaa löytyä ilman bltouchiakin asetuksest z-offset, sillä voit korjata 0,05mm ja kokeilla.
Itse olen aina säätänyt 100mikroon, en ole paperilla kokeillut. Nyt viime aikoina jopa hieman yli tämän, koska mietin että minulla on kerrospaksuus 200um niin 100um voi olla turhan vähän ensimmäiselle kerrokselle.

Ajoin kerran vahingossa reippaasti alle tuon ja tuloste jäi ihan tautisen kovaa petiin kiinni vaikka oli plaata.
 
Tuolla paperilla saa karkeasti sinne päin. Sanoisin että se paperi saa olla aika tiukasti sitä suutinta vasten. Tuo käyttämäni liima on ihan tavallista paperiliimaa mitä myydään oikeastaan kaikkialla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom