3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka usein Bambulla/3dkaupalla/3djakella on näkynyt noita Bambuja tarjouksessa? Kyllähän tuo A1 Mini houkuttaisi vanhan kankean Prusa Minin tilalle.
Viime syksynä ei tainnut olla yhtään alea ennen Black Fridayta, mutta en ole varma. Ja sen jälkeen oli jouluale.
3Dkauppa ja 3Djake sitten peilaavat noita Bambun aleja. 3Dkaupan hinnat ovat saattaneet olla jopa hieman halvempia EU-postien jälkeen, kun 3Dkauppa postittaa tulostimet ilmaiseksi, ja jopa seuraavaksi arkipäiväksi.

A1 minihän maksaa tällä hetkellä 3dkaupassa 199€, eikä mielestäni tuohon hintaan mitään parempaa tulostinta ole olemassakaan.

A1 minihän maksaa tällä hetkellä 3dkaupassa 199€, eikä mielestäni tuohon hintaan mitään parempaa tulostinta ole olemassakaan.
Joo, eihän tuohon kaipaa kuin koteloa ja isompaa tulostus alaa. Mutta jos ilman noita pärjää niin loisto tulostin. Ei ole tarvinut turhia säätöjä tehdä ja paketista otettaessa pikkujutut kasata ja tulostamaan.

Mitkäs on semmosia filamenttejä mitkä ovat elintarvike hyväksyttyjä?
Vaikka useampi muovi onkin ns. elintarvikekelpoista, niin itse ehkä kyllä miettisin pari kertaa, ennen kuin sellaista "vähän huokoista" 3D-printattua osaa alkaisin elintarvikekäytössä käyttämään. Mutta täällä aiemmin ehdoteltiin, että näitä voisi käsitellä elintarvikelpoisella epoksilla. Amazon.de ja hakusanoiksi food safe epoxy

Bambulta vuotanut wikin kautta lisää vihjeitä tulevasta H2S-mallista. Käytännössä Bambun Wikin vinyylileikkurin ohjeessa on H2D:n lisäksi kerrottu vinyylileikkurin asentamisesta H2S-malliin. Ei nyt sinänsä hirveästi mitään uutta vrt. aiempi WeChat kuvavuoto. Näyttää edelleen yksisuuttimiselta versiolta H2D:stä mutta toki aiempaa vahvempi lähde ja näyttää jatkavan Bambun linjaa "vahinkovuodoista" ennen julkaisua. Jännä nähdä mihin hintaluokkaan tuo asettuu. X1C pyörii nyt alennuksissa 999€ ja H2D on 1899€ ja tuohon väliinhän toi mahtuisi.

Tom's hardware kokosi uutiseen niin vanhat kuin uudet vuodot:

Omat kokemukset Fuj:techillä on mustasta ja valkosesta. Mustan kanssa ei suurempia murheita, mutta valkonen oli kyllä aivan kamalaa, ainoa miten sai toimimaan oli että printtinopeutta tiputti ja kaikki puhaltimet pois päältä koko tulostuksen ajaksi. Bambun P1S printterinä.

Minä en ole saanut valkoista Fuj:tech PETG:tä oikein kunnolla koskaan toimimaan :D Kyllä se jotenkin toimii, mutta vaikka kuinka säätää niin tulosteet eivät ole yhtä hyvä kuin PLA:lla.

Viimeksi muokattu:
Mitä PETG tai PLA perusfilamentteja suosittelette Bambu P1S AMS laitteeseen?

Mielellään niin ettei tarvitsisi mitään adapteria rullaan, värit valkoinen ja musta ja niin että tulostuksen laatu olisi kuitenkin suht hyvä.
Olen Bambun storesta heidän omia filamentteja käyttänyt, löytyisikö vastaavia edullisemmin?

Mielellään niin ettei tarvitsisi mitään adapteria rullaan, värit valkoinen ja musta ja niin että tulostuksen laatu olisi kuitenkin suht hyvä.
Olen Bambun storesta heidän omia filamentteja käyttänyt, löytyisikö vastaavia edullisemmin?
Löytyy vaikka mitä. Voin suositella kokemuksella PETGistä Aceaddityä, Eryonea ja Filalabia; PLAsta Clasua, Sunlua, Filalabia ja Extrudria.

Extrudr ja Filalab ovat eurooppalaisia firmoja, eli kalliimpia (mutta halvempia kuin Bambu, erityisesti alessa), mutta ainakin Extrudrilla löytyy RAL-sävyjä valikoimasta. Ei tarvitse arpoa jos tarvitsee tiettyä sävyä projektiin.
Kiinalaisilla firmoilla on yleensä hyvät bulkkialet, 10 €/kg luokkaa jos ostaa 6-10 kg erissä. Eryonella oli hiljattain CF-PETG ~14 €/kg alessa, ja tuo on ollut mukavaa tulostettavaa.
Clasu on helppo jos pitää saada haettua nopeasti, ja näyttää saavan taas 3 rullaa 2 hinnalla PLAta (16,7 €/kg).

Clas ohlsonin pla:sta musta ja valkoinen on kyllä hyviä, nopeita tulostaa ja edullisia, kun ostaa 3 kahden hinnalla tarjouksessa. Värivaihtoehdoissa jotkut toimii ja jotkut ei niin hyvin.

Oma kokemus tuosta fujtecin petgistä on että en huoli edes ilmaiseksi. Pari kiloa erehdyin tilaamaan edellisestä alennuksesta ja ne on kaikki aivan schaissea.
Mikä siinä oli vikana? Sama kysymys muille kommentoineille.

Itsellä about puolet kulutuksesta Fuj:techiä, kaikkia värejä on hyllyssä. En ole havainnut mitään ongelmia, mitkä ois filamenttiin liittynyt.

Itsellä about puolet kulutuksesta Fuj:techiä, kaikkia värejä on hyllyssä. En ole havainnut mitään ongelmia, mitkä ois filamenttiin liittynyt.

Itsellä fuj:techin keltainen pla ei tullut järkevästi pihalle kuin 12mm³/s flow ratella. Muuten tukki suuttimen.

Näillä asetuksilla sain ihan tulemaan pihalle. Saattoi olla, että muutin generic pla:sta vain flowraten.

Sinistä ostin aluksi testiin ja olin sen verran tyytyväinen, että kävin vielä harmaata nappaamassa.
Tuo PLA+ tosiaan poikkeaa normaalista PLA siinä, että vaatii korkeampia lämpöjä (tuotesivulla ja rullan kyljessä 230-250°C).
Tässä omat asetukset millä tulostellut noita:

1727539481745.png

Jostain generic PLA High Speed tai eSUN PLA+ profiilista pohjan tuohon otin ja en ole flow testiä ajanut, mutta 18 mm³/s tuntuisi toimivan, tiputtamalla esim. 12 mm³/s varmasti pitäisi tulla hyvää jälkeä.
Temp towerin harmaalla ajoin ja 220-235°C on ihan käyttökelpoista, 240°C alkaen alkaa hieman kuplimaan ja stringaamaan:

1727540160947.png

Samaa olen itsekin miettinyt, ankermakesta on mennyt fujitechin petg:tä valkoisena varmaan 5 rullaa, mustana pari rullaa ja myös sinistä ja punaista muistelen kokeillun..
Ei millään mainituista mitään muita ongelmia kuin petiin tarttumisongelmat rasvaisista sormista johtuen joks ei mun mielestä ole langasta johtuvaa...

Ihan referenssin vuoksi Fujtech PETGillä

- Benhcy, P1S, 0,16 mm optimal
- spaceri palikka, 0,20 mm, +200 mm/s, max 25 mm3/s.

Molemmat 260 C ja 0,4 mm SS suutin. Tuolla virtauksella en oo vielä mitään vaikeampaa koittanu tulostaa.

20250719_025441.jpg

Mistä kivijalkakaupoista ootte löytäny filamentille sopivia, ilmatiiviitä rasioita? Ei nyt äkkiseltään satu silmään mistään, ja sais mielellään olla joku isompi brändi, että saa samoja myöhemminkin. Optimi ois ehkä 2 rullaa per rasia, ja ripustaa hyllyn alapuolelle tähän tyyliin https://makerworld.com/en/models/45...drybox-container?from=search#profileId-360579
Kyllähän noita erilaisia ilmatiiviitä rasioita löytyy eri kivijaloista (Tokmanni, Clas Ohlson jne.) mutta noita kuivaus/kiinnistysmodeja niille en ole oikein löytänyt. Porukka tuntuu hakevan ymmärrettävästi mahdollisimman halpaa ratkaisua, joka ajaa noihin Amazonin kiinabokseihin kivijalkahintojen sijaan. Ainoita isoja brändejä jotka on tullut vastaan on ollut Ikean isommat laatikot ja niihin tehdyt modit kuten IKEA 365+ variantit. Saksan Amazonistakin saa noita pikkubokseja nykyään aika nihkeästi Suomeen mutta ainakin tässä desikanttimodissa linkattua 4L GoMaihea näyttää saavan 4kpl @ 29€ + 17€ pk. Ilmaiset postit näyttää tulevan kun ylittää 99€ kokonaishinnan eli tilaa 16 boksia. Itse en ole tota testannut ainakaan vielä. Amazonista saa toki samalla kaikki muutkin tarvittavat krääsät mukaan. Mitään takuuta toki ei ole että samaa tai yhteensopivaa boksia saa vaikka vuoden päästä lisää eli voi joutua vaihtamaan mallia.

Kuinka hi tech ja perfectionia oikeen haette?? Mulla ollu pla ja petg sekä asb tossa pöydällä aina auki ja hyvin tulostivat, toki ilppi yllä pugaltelemassa.. mutta ei mitään ongelmaa vaikka lanka ois ollu vuoden siinä..
Kuulostaa taas hifistien kultasilta liittimiltä ja korokepalat jakaari oikea ettei tuu säröä...

Kuinka hi tech ja perfectionia oikeen haette?? Mulla ollu pla ja petg sekä asb tossa pöydällä aina auki ja hyvin tulostivat, toki ilppi yllä pugaltelemassa.. mutta ei mitään ongelmaa vaikka lanka ois ollu vuoden siinä..
Kuulostaa taas hifistien kultasilta liittimiltä ja korokepalat jakaari oikea ettei tuu säröä...
Riippuu ihan mistä muovista ja mitä esineitä tulostaa. Ei se nyt kummoista perfektionistia tarvitse vaan on ihan yleisesti tunnettu fakta että etenkin tietyt materiaalit tarvitsevat kuivaa säilytystä tai kuivatusta ennen printtausta jos haluaa laadukkaan tulosteen ilman stringingiä tai pintakuplia. PLA:n ja ABS:n kanssa pärjää ilmankin mutta PETG kyllä hyötyy puhumattakaan sit TPU:sta tai muista eksoottisimmista.

Kyllähän noita erilaisia ilmatiiviitä rasioita löytyy eri kivijaloista (Tokmanni, Clas Ohlson jne.) mutta noita kuivaus/kiinnistysmodeja niille en ole oikein löytänyt. Porukka tuntuu hakevan ymmärrettävästi mahdollisimman halpaa ratkaisua, joka ajaa noihin Amazonin kiinabokseihin kivijalkahintojen sijaan. Ainoita isoja brändejä jotka on tullut vastaan on ollut Ikean isommat laatikot ja niihin tehdyt modit kuten IKEA 365+ variantit. Saksan Amazonistakin saa noita pikkubokseja nykyään aika nihkeästi Suomeen mutta ainakin tässä desikanttimodissa linkattua 4L GoMaihea näyttää saavan 4kpl @ 29€ + 17€ pk. Ilmaiset postit näyttää tulevan kun ylittää 99€ kokonaishinnan eli tilaa 16 boksia. Itse en ole tota testannut ainakaan vielä. Amazonista saa toki samalla kaikki muutkin tarvittavat krääsät mukaan. Mitään takuuta toki ei ole että samaa tai yhteensopivaa boksia saa vaikka vuoden päästä lisää eli voi joutua vaihtamaan mallia.
Modeja saa tekemällä mihin vaan, vaan ku ei ole yhtään sopivan kokoista rasiaa. Clasu, Tokmanni, Motonet, Prisma ja Puuilo kierretty juuri läpi. Kai se täytyy Ikeasta tilata.

Listaat kosteudelle vähiten herkkiä filamentteja ja toteat muut hifistelijöiksi, kun itsellä ei ongelmia :confused::confused::confused: kokeile vaikka yön yli pöydällä ollutta Bambu A85 TPU:ta

Modeja saa tekemällä mihin vaan, vaan ku ei ole yhtään sopivan kokoista rasiaa. Clasu, Tokmanni, Motonet, Prisma ja Puuilo kierretty juuri läpi. Kai se täytyy Ikeasta tilata.
No joo noista löytyy pääasiassa noita isompia bokseja. Itse olen toistaiseksi käyttänyt Smartstore Dry boksia, joista pienempään Dry 15 (40x30x20) boksiin menee kaks rullaa lappeelleen ja isompaan menisi sitten enemmänkin pystyyn. Ostin muistaakseni Clas Ohlsonilta mutta pienintä mallia niillä ei näytä olevan enää listoilla. Ei noi tilankäytöltään ihan optimoituja ole eli Ikean ovat varmasti parempia. Joku tässä threadissa muistaakseni käytti Tokmannilta jotain isompaa boksia.

EDIT: Ikeasta näyttää löytyvän tuon yleisesti käytetyn 365+ 10.6L boksin lisäksi myös 365+ 4.2L ruoansäilytysastia, johon ainakin 21x15x22 mittoja katsomalla teoriassa voisi mennä juuri yksi rulla. Noista sisämitoista ei tosin ihan tiedä testaamatta. Kannen joutuu vissiin ostaan erikseen. Tosin tolle löyty tämmöinen vanha desikanttitoteutus, jonka kuvauksen perusteella vaikuttaisi ettei ainakaan ton kanssa taida kilon rulla mahtua.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
282 646
Jäsenet
78 419
Uusin jäsen
vm rieju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom