3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mahdollisesti mielenkiintoista markkinaosuusdataa 3d tulostimista. ”Entry level” näissä tarkoittaa alle $2500 hintaa.

Noiden mukaan entry level kasvaa ja muuta segmentit pienenee. Creality ja Bambu dominoivat entry leveliä. Prusa, Flashforge, Qidi, Ankermake jne. kuuluisivat siis ”other” kategoriaan minkä osuus on yhteensä 6%.

ENTRY-LEVEL SYSTEMS The low-end ENTRY-LEVEL category (<$2,500) excelled again in Q2-24 with shipments up 34% sequentially, 65% YoY and 41% on a TTM basis. Creality continued to crush the competition with shipments up 64% YoY (and 45% for the full half year) accounting for 47% of all printers shipped in the price class during the quarter. Their growth rate was only bettered by Bambu Lab which again registered triple-digit YoY shipment growth (up 336%) giving them 26% of the global share. A total of 94% of shipments in this sub-$2,500 category were from the top 4 vendors – Creality, Bambu Lab, Anycubic and Elegoo.

IMG_7173.png
IMG_7172.png

Osta Bambu. Crealityn laadunvalvonta ei ole muuttunut yhtikäs mihinkään.
Voisitko hieman avata tuota, ettei Crealityn laadun valvonta ole kehittynyt. Mitä tarkoitat tuolla?

Kiinnostaisi itseäni, koska olen harrastanut näitä laitteita ihan siitä ensimmäisestä sukupolvesta lähtien ja tutkailen laitteita, jonka seuraavaksi ostan.
Sen verran on osia kertynyt nurkkaan, että oma valinta seuraavaksi tulostimeksi, pitää tukea niin suuttimia kuin tarvittavia askelmoottoreja. Unohtamatta hihnoja/laakereita.
Bambun tulostimet on todella hyviä toimimaan, mutta onkos siinä hyvä tuki, myös kolmannen osapuolen osille.

Annan esimerkin. Tuossa on rubiini suutin vieressä mallia mk8, käykö se Bambuun. Ei käy, koska tarvitset sen oman suutinpään. Käykö 150€ suutin Crealityn tulostimiin, niin kappas se on pultattavissa siihen.

Bambun tulostimet soveltuvat ihmisille, joita ei kiinnosta yhtään itse laitteen toiminta. Kunhan nappia painamalla tulee tuloste niin kaikki ok.
Ongelmat alkaa tulla sitten, kun laite alkaa kulua, niin pitäisikin osata jotain ja kaikki ei toimikaan nappia painamalla. Toki homma hoituu tuttuun bambu tapaan. Ostaa uuden tulostimen.
Crealityn omistajat vaihtavat parinkympin osan ja homma jatkuu.

ps. älkää ottako nokkiinsa, mutta näin homma jo nyt toimii. Eniten näen nykyään ongelmia kysyttävän Bambujen omistajilta, kuin muilta.

Voisitko hieman avata tuota, ettei Crealityn laadun valvonta ole kehittynyt. Mitä tarkoitat tuolla?

Kiinnostaisi itseäni, koska olen harrastanut näitä laitteita ihan siitä ensimmäisestä sukupolvesta lähtien ja tutkailen laitteita, jonka seuraavaksi ostan.
Sen verran on osia kertynyt nurkkaan, että oma valinta seuraavaksi tulostimeksi, pitää tukea niin suuttimia kuin tarvittavia askelmoottoreja. Unohtamatta hihnoja/laakereita.
Bambun tulostimet on todella hyviä toimimaan, mutta onkos siinä hyvä tuki, myös kolmannen osapuolen osille.

Annan esimerkin. Tuossa on rubiini suutin vieressä mallia mk8, käykö se Bambuun. Ei käy, koska tarvitset sen oman suutinpään. Käykö 150€ suutin Crealityn tulostimiin, niin kappas se on pultattavissa siihen.

Bambun tulostimet soveltuvat ihmisille, joita ei kiinnosta yhtään itse laitteen toiminta. Kunhan nappia painamalla tulee tuloste niin kaikki ok.
Ongelmat alkaa tulla sitten, kun laite alkaa kulua, niin pitäisikin osata jotain ja kaikki ei toimikaan nappia painamalla. Toki homma hoituu tuttuun bambu tapaan. Ostaa uuden tulostimen.
Crealityn omistajat vaihtavat parinkympin osan ja homma jatkuu.

ps. älkää ottako nokkiinsa, mutta näin homma jo nyt toimii. Eniten näen nykyään ongelmia kysyttävän Bambujen omistajilta, kuin muilta.
Tekeekö se ihmisestä tyhmän, jos ei kiinnosta harrastaa sitä itse tulostinta? Mua ei ainakaan kiinnosta mikään ylimääräinen säätäminen.

Tekeekö se ihmisestä tyhmän, jos ei kiinnosta harrastaa sitä itse tulostinta? Mua ei ainakaan kiinnosta mikään ylimääräinen säätäminen.
Ei se ihmisestä sen tyhmemmän tee. Ehkä rajoittuneen käden taidoissa. 3D tulostin on oiva kapine myös tutkia mekaniikkaa. Kyllähän jotkut vaihtavat autoa, jos lamppu palaa keulilta, onko se tyhmä ihminen. Ei se on vain osaamaton.

Ainakin puheena olevaa Creality K1 -mallia kun lähtee Googlaamaan, niin melko paljon löytyy juttua kaikenlaisista ongelmista. Mietin itse tuota pari kuukautta sitten (päädyin Bambu P1S), ja nimenomaan kaikkialla toistuva valitus laadunvaihtelusta ajoi minut pois merkin parista.

Verkkokaupan omat tilastot antoi tuolle taustatukea: melkein 10 % myydyistä K1-laitteista on päätynyt huoltoon. P1S-koneista alle 4 %, eli K1:n ostamalla takuukeikka on yli tuplasti todennäköisempi.

Valinta on tietenkin jokaisen henkilökohtainen, mutta itse päädyin siihen johtopäätökseen, että Crealityissä en missään nimessä ostaisi K1-mallia. Joko K1C tai K1 Max, jos Creality pitää olla.

Ihanan stereotyyppistä. Näin uutena 3D-ihmisenä koin, että aiheessa on niin paljon kaikenlaista omaksuttavaa, että jos laitevalinnalla voi hiukan tasoittaa opettelua, niin musta se kuulosti järkevältä. Kalliin tulostimen hankinnan jälkeen keskittyisin mieluusti aluksi ihan vaan itse sliceriin, sen säätöihin ja alustavaan mallinnuksen opetteluun.

Saa noihin Bambuihinkin varaosia ja osaava/haluava ostaa hihnat, moottorit sun muut mistä haluaa.
Toki osa on proprietary osaa, mutta niidenkin hinnat ovat mielestäni ainakin kohtuullisia, esim. ostamalla 3kpl suuttimia saa -20% alennuksen, jolloin yhden hinnaksi jää ~11€ (A1 sarja)
Wikistä sitten löytyy korjausoppaat: Bambu Lab Wiki Homepage

Edit: MakerWorldia kun hieman "pelaa", niin sieltä saa pisteillä 40€ lahjakortin, jolla sitten voi halutessaan maksaa varaosat (tai ostaa filamenttia tms.).

Ainakin puheena olevaa Creality K1 -mallia kun lähtee Googlaamaan, niin melko paljon löytyy juttua kaikenlaisista ongelmista. Mietin itse tuota pari kuukautta sitten (päädyin Bambu P1S), ja nimenomaan kaikkialla toistuva valitus laadunvaihtelusta ajoi minut pois merkin parista.

Verkkokaupan omat tilastot antoi tuolle taustatukea: melkein 10 % myydyistä K1-laitteista on päätynyt huoltoon. P1S-koneista alle 4 %, eli K1:n ostamalla takuukeikka on yli tuplasti todennäköisempi.

Valinta on tietenkin jokaisen henkilökohtainen, mutta itse päädyin siihen johtopäätökseen, että Crealityissä en missään nimessä ostaisi K1-mallia. Joko K1C tai K1 Max, jos Creality pitää olla.

Ihanan stereotyyppistä. Näin uutena 3D-ihmisenä koin, että aiheessa on niin paljon kaikenlaista omaksuttavaa, että jos laitevalinnalla voi hiukan tasoittaa opettelua, niin musta se kuulosti järkevältä. Kalliin tulostimen hankinnan jälkeen keskittyisin mieluusti aluksi ihan vaan itse sliceriin, sen säätöihin ja alustavaan mallinnuksen opetteluun.

Ihan kaikkea kun alkaa googlaamaan niin aina löytyy ongelmia. Autoja,printtereitä, mitä vain.

Ja yleensä juurikin crealityn kohdalla löytyy paljon negaa, varsinkin ihmisiltä jotka ei ole koskaan käyttäneet ko. Laitetta.

K1 (tai k1c tai max) ei ole yhtään sen vaikeampi käyttöinen kuin bambu.

Uusi Max versio on sinällä mielenkiintoisempi. Sen jos saisi mahdollisimman osina ostettua niin pääsisi sen sielunelämään paremmin heti kiinni.
Tässä on myös se selitys, miksi en itse tykkää valmiiksi kootuista laitteista. Mitä paremmin osaat laitteen, sen paremmin osaat myös toimia sen kanssa.

Ihan kaikkea kun alkaa googlaamaan niin aina löytyy ongelmia. Autoja,printtereitä, mitä vain.
Tottakai. Se on myös kovin helppo tapa sulkea silmät siltä tosiasialta, että joistakin laitteista ongelmia löytyy enempi suhteessa kuin toisista.
Mitä paremmin osaat laitteen, sen paremmin osaat myös toimia sen kanssa.
Henkilökohtaisesti en ole tuosta lainkaan eri mieltä. Sitä vaan kun omassa henkilökohtaisessa elämässä ei ole enempää kuin 24 tuntia vuorokautta kohti, ja tyypillisesti 2/3 niistä kuluu töihin ja nukkumiseen, niin siitä jäljellä olevasta 8 h on aika kova kilpailu harrastusten ja muun elämän kesken. Silloin tulee Googlattua ja tehtyä sen perusteella itselle sopivia päätöksiä, vaikka aina löytyy heitä joiden mielestä kyse on vain huonosta asenteesta.

Henkilökohtaisesti en ole tuosta lainkaan eri mieltä. Sitä vaan kun omassa henkilökohtaisessa elämässä ei ole enempää kuin 24 tuntia vuorokautta kohti, ja tyypillisesti 2/3 niistä kuluu töihin ja nukkumiseen, niin siitä jäljellä olevasta 8 h on aika kova kilpailu harrastusten ja muun elämän kesken. Silloin tulee Googlattua ja tehtyä sen perusteella itselle sopivia päätöksiä, vaikka aina löytyy heitä joiden mielestä kyse on vain huonosta asenteesta.
Google on siinä vittumainen hakukone, että jos haluat löytää huonoja kokemuksia niin niitähän suorastaan löytyy ruuhkaksi. Yritäs löytää joskus jotain positiivista hakutuloksista. Loistaa poissa oloissa.
Kai ne negatiiviset haut, tuottaa paremmin mainos rahaa.

Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama millä kukin printtaa ja miksi, edellisellä sivulla kysyttiin kokemuksia k1:stä, ja siihen saatiin sitten bonuksina yksi klassinen ”osta bambu” ja sitten analyysi verkkokauppa.com:in palautusprosenteista ja ajankäytön hallinnasta 💁

Google on siinä vittumainen hakukone, että jos haluat löytää huonoja kokemuksia niin niitähän suorastaan löytyy ruuhkaksi. Yritäs löytää joskus jotain positiivista hakutuloksista. Loistaa poissa oloissa.

Perinteisesti ihmiset eivät vaivaudu kertomaan hyviä kokemuksia, mutta taas negatiivisesta sitäkin helpommin.

Olen tuosta eri mieltä, niitä tuloksia pitää vain osata tulkita jotta ymmärtää milloin valitus on todellisista ongelmista, milloin tehdään tikusta asiaa klikkiotsikon hengessä. Bambusta niitä uskottavia myönteisiä kokemuksia tuntui kuitenkin löytyvän helpommin kuin Crealitystä.

Kuten sanoin, K1:n jättäisin kauppaan, K1C:n tai K1 Maxin olisin ehkä ostanut ellei yleisesti Bambu olisi vaikuttanut soveltuvan itselleni paremmin.

Perinteisesti ihmiset eivät vaivaudu kertomaan hyviä kokemuksia, mutta taas negatiivisesta sitäkin helpommin.
Jännä. Toisaalta meinaatte että Googlella löytää vain negatiivisia kommentteja (Creality) eikä myönteisiä löydy kun ihmiset ei vaivaudu kirjoittamaan. Sitten kun Bambusta löytyy myönteisiä kirjoituksia, niin ne on lammaslaumaa jotka ei ymmärrä mistään mitään eikä niihin pidä ainakaan uskoa.

Pitääkö vielä paikkansa, että kun tulostat jotain Bambulla, niin sen tulosteen kopio joudutaan vielä lähettämään Kiinan kautta?

Vai onko tuo vain legendaa.

Jännä. Toisaalta meinaatte että Googlella löytää vain negatiivisia kommentteja (Creality) eikä myönteisiä löydy kun ihmiset ei vaivaudu kirjoittamaan. Sitten kun Bambusta löytyy myönteisiä kirjoituksia, niin ne on lammaslaumaa jotka ei ymmärrä mistään mitään eikä niihin pidä ainakaan uskoa.

No tuo on sinun sanomaasi, ei minun.

Mullahan ei ole mitään bambun laitteita vastaan, kuten mainitua käytän bambua duunissa likimain päivittäin. Ja kotona crealityä, joten kumpaankin löytyy kokemusta. Siksi niiden vertaaminenkin on helppoa.

Bambusta saattaa hyvinkin tulla seuraava tulostin itselle.

Miten kyseiset tulostimet hallitsevat Curan käytön. Tuo on hyvin tuttu sliceri itselle.

Vaikka Cura olisi tuttu slicer niin suosittelen unohtamaan sen tykkänään. Bambun oma slicer tai OrcaSlicer ovat kehittyneempiä ja sopivampia Bambun printtereiden kanssa. :thumbsup:

Kuinkahan hyvin tällaiset matalan lämpötilan platet toimivat?
Bambun omasta SuperTackista ainakin tykkään, tosin PETG:llä tulostaessa ei matalampia lämpötiloja pääse käyttämään, mutta tuloste ainakin pysyy alustassa kiinni ja pinnasta tulee tasainen ja hieman mattapintaa muistuttava.

Videoilla noita on vertailtu esim.:

Tuli hommattua myös tuo Bambun SuperTack. Tähän saakka olen tulostellut Bambun mukana tulleella PEI-alustalla. Nyt on melkeinpä ongelma, että PLA jää liiankin tiukkaan kiinni. Ehken positiivinen ongelma, mutta varmaan nyt tulee käyttöä Bambun mukana tulleelle terälle ja juuri tulostelen sille runkoa. Vaikka levy jäähtyy 45 asteesta, niin kappaleet on edelleen aivan hiton tiukassa kunnes ne irrottaa. En ole vielä koittanut sitä kikkaa, että alustan lämmittäisi 50 asteeseen, pitäisi ilmeisesti lähteä helpommin irti.

Muutaman tulostelun perusteella voi kyllä jo nyt suositella tuota SuperTackia, kun kokemus on aiemmin pelkästään PEI-alustasta.

edit. jaa, testasin tuota 50 asteen kikkaa ja irroitin vähän päälle 1cm² kappaletta alustasta muovisella skraapalla, niin alustaan tuli jo jälki ja lähti pienen pieni pala pinnoitetta pois. Tuskin tuohon uskaltaa metallista skraappaa hirveästi näyttää.

Viimeksi muokattu:
En jaksa googlata niin kysyn täällä, käykö tuo supertack myös asa/abs vai vain pla/petg jotka muutenkin tarttuu mihin vain?

edit. jaa, testasin tuota 50 asteen kikkaa ja irroitin vähän päälle 1cm² kappaletta alustasta muovisella skraapalla, niin alustaan tuli jo jälki ja lähti pienen pieni pala pinnoitetta pois. Tuskin tuohon uskaltaa metallista skraappaa hirveästi näyttää.
Pinta on tosiaan herkkä naarmuille, mutta Bambuhan luokitteleekin tuon kulutustavaraksi.
PETG olen kyllä metalliskapalla irroitellut, kunhan terää liu'uttaa pintaa pitkin ja koittaa olla tökkimättä jyrkässä kulmassa, niin toimii ihan hyvin.
Isommat kappaleet toki irtoaa myös ihan vääntämällä levyä.
Edit: Tämän skapan itse olen tulostanut, terän kun saa pienen kappaleen kulman alle, niin vääntää ylöspäin jotta terä on mahdollisimman vähän levyn pintaan kosketuksissa.

En jaksa googlata niin kysyn täällä, käykö tuo supertack myös asa/abs vai vain pla/petg jotka muutenkin tarttuu mihin vain?
PLA/PETG tosiaan suunniteltu, TPU ja silk PLA ei suositella. Tämän mukaan ASA/ABS toimisi:

Edit: Tämän skapan itse olen tulostanut, terän kun saa pienen kappaleen kulman alle, niin vääntää ylöspäin jotta terä on mahdollisimman vähän levyn pintaan kosketuksissa.
Kiitti, pitääpä laittaakin tuo tulostukseen. Itse tulostelin sellaisen millä ei saa samalla tavalla vängättyä, niin tuo vaikuttaa selkeästi paremmalta. Pitää varovasti testailla.

Pitää vielä testailla eri alustan lämpötiloilla, että saisko tartuntaa hieman heikennettyä.

Bambu P1P, P1S ja X1 -omistajille.
Huomasin myös tuota uutta alustaa nostaessa magneettipediltä, että pedissähän on pieni välys. Piti kääntää tulostin ylösalaisin ja kiristellä pari rullaa uudelleen. Samalla myös huomasin, että hihnakin oli hieman löysällä. Jotenkaan ei "vuosihuollon" yhteydessä ole tullut huomioitua tuota hihnaa ja sen tiukkuutta, kun tosiaan sijaitsee niin piilossa tulostimen pohjassa.

Kannattaa tsekata Bambun hyvä ohje aiheeseen: Solutions for Z-axis screw rods looseness and Z sliders misalignment

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom