3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on SV08 pyöriny tuossa nurkassa pari kuukautta, ilman koteloa (koska mukana tulevan koteloinnin hinta/laatu ei kohdannut IMO).

Muuten ihan hyvä vehje, mutta muutama asia vinossa, esimerkiksi:
  • Lämpölevy ja levyn tuennan rakenne halvinta mahdollista kuraa. Sovolin virallisen tiedon mukaan 0.6 millimetrin heitto on raja jonka alle oleva ei johda toimenpiteisiin. Huutikset sille. Pahimmat raportoitu yli millin kuoppia... Ne toki on porukka saanut väihdettua uusiin. Uusi versio on väitetysti olemassa ja ehkä tasannut tilannetta, ehkä. "Korjattavissa" shimmeillä pakottamalla levy suoraan ja/tai hieromalla kuumaa magneettia kaulimella :D ja kääntelemällä ruuveja. Olen shimmauksen tehnyt ja on vttumainen operaatio, saa porata pedin magneetin alla olevat ruuvit esiin ja monta kertaa purkaa, muuttaa shimmausta, kasata, lämmittää ja probettaa. Lisäksi todennäköisesti ei lopullinen ratkaisu, muovirakenne antaa varmaankin (mutu) ajan saatossa periksi, etenkin jos ajaa paljon lähempänä pedin maksimilämpöä. Jotkut on myös suunnitellut voron tyyppistä petiä ja voron pedille kiinnikettä, kumpikin ratkaisu maksaa varmaan puolet pritterin hinnasta.
    Screenshot 2024-08-02 154003.png
    Screenshot 2024-08-05 135935.png
  • Todella äänekäs emolevyn tuuletus, pieni tuuletin suoraan metallisessa "pohjapanssarissa" kiinni. Lisäksi vakiona tuuletinta ajetaan AINA täysillä kierroksilla.
  • Tulostuspään suojamuovien ilmavirtaa vastustava rakenne (estää myös näkemisen tulostuspään lähelle ekan kerroksen korkeuden hienosaatöä varten jos tulostettava malli on pieni)
  • Suuttimen kiinnitys ekassa versiossa pelkällä "tiukalla" sovitteella, antanut useilla periksi PETGn kanssa. On korjattu jos ei satu jostain naaraamaan vanhaa yksilöä. Uudessa pidätinruuvi.
  • Sovolin omat räpellykset firmwaressa... Bugeja: On. Päivittyy ehkä joskus kunnes ei enää päivittyy. Mainline klipperin saa ajettua sisään ja sen jälkeen "kaikki" toimimattomuus on omaa syytä.
  • Lämpölevy 230V lämpiää kyllä nopeasti, mutta lämmön ja levyn tasaantumista saa silti odotella vartin, niin enemmän on haittaa, koska lämmitystä ohjataan solid state releellä, josta johtuen vakio ohjausparametrit pulssittaa levyä niin, että loistelamput välkkyy koko kiinteistössä häiritsevästi, onneksi ledit ei välky ja parametreja säätämällä pahimmasta räpsyttelystä pääsi eroon. ("Pitkiä" iäkkäitä sähkövetoja kiinteistöllä minimi poikkipinnoilla, ei varmasti helpota asiaa)
  • Induktiivinen anturi Z-homingia varten on surkea. Toimii jotenkuten jos antaa lämpötilan aina tasaantua kunnolla, mutta ympäristön lämpötilan (ja ilmankosteuden???) muutokset aiheuttavat tarvetta säätää z-offsettia käsin jos ekan kerroksen on oltava täydellinen.
  • Extruderin jousikuormitteisen paininrullan akseli on kiinni pyhällä hengellä, saattaa lähteä itsekseen liikkeelle.
Omassa yksilössä lisäksi:
  • XY gantryn muoviosien ja aluprofiilien liitoksissa sanomista, teräväreunainen profiili painettu muoviosaan ja reuna lastunnut muoviosasta kiehkuroita jotka jääneet väliin, mikään ei istunut kunnolla ja X-akseli oli vakiona puoli astetta vinossa kohtisuorasta Y-akseliin, tekee noin 2.5 mm 300 mm matkalle...
  • Edellisen korjaamisesta huolimatta pystytolpat vaati shimmausta alakulmistaan, koska niitä ei saanut yläkulmia säätämällä yhdensuuntaisiksi ja XY gantry rupesi jumittamaan joko Z-akselin ylä- tai alapäässä.
  • Kaikki Z hihnat oli aivan eri kireydellä
Eli ihan kiva jos tarvii isomman tulostusalueen ja ei haittaa jos joutuu toimimaan laadunvarmistuksena purkamalla koko vehje ja ajan käyttö sen korjailuun.
 
Tuosta tulostimien äänekkyydestä kun puhuttiin niin pakko myös vielä kompata noita kommentteja että älkää nukkuko printterin vieressä / viettäkö ainakaan pitkiä aikoja 3D-tulostimen kanssa samassa tilassa. Jopa PLA:sta erittyy tulostusprosessin aikana useita karsinogeenejä, puhumattakaan "kovemmista" materiaaleista. Vaikutukset on häjyt siinä mielessä, että niitä kun ei pysty välittömästi toteamaan vaan se voi myöhemmin olla yksi syöpään altistavista tekijöistä. Tarkoitus ei ole "jeesustella", hyvä vaan että asiasta puhuttaisiin enemmän. Tulostinvalmistajat kyllä osaavat esitellä tuotteensa varsin turvallisena (esim. tulostimet sijaitsevat mainoksissa asuintiloissa jne) vaikka todellisuudessa asian laita voi olla vähän toinen. :thumbsup: esimerkkiartikkeli aiheesta Assessment of the carcinogenic potential of particulate matter generated from 3D printing devices in Balb/c 3T3-1-1 cells - Scientific Reports
 
Vaihdoin Polymakerin hyvin printtautuneen PLAn jälkeen Elegoon Pla+ rullan Qidiin ja ei luoja, että palaa käpy tuon kanssa. Samat asetukset ei ole sinne päinkään, koko asetusrumban joutu alottamaan täysin nollasta, ja silti tuo paska meinaa irrota pedistä hämähäkin pesäksi suuttimeen vaikka liimaakin laittoi. Pitäs vaan pysyä noissa merkeissä mille on löytäny toimivat asetukset ja tietää niiden olevan pätevää kamaa, eikä lähteä tarjousten perässä ostamaan jotain aivan hasardia muutaman euron säästön takia :lol:
 
Vaihdoin Polymakerin hyvin printtautuneen PLAn jälkeen Elegoon Pla+ rullan Qidiin ja ei luoja, että palaa käpy tuon kanssa. Samat asetukset ei ole sinne päinkään, koko asetusrumban joutu alottamaan täysin nollasta, ja silti tuo paska meinaa irrota pedistä hämähäkin pesäksi suuttimeen vaikka liimaakin laittoi. Pitäs vaan pysyä noissa merkeissä mille on löytäny toimivat asetukset ja tietää niiden olevan pätevää kamaa, eikä lähteä tarjousten perässä ostamaan jotain aivan hasardia muutaman euron säästön takia :lol:
PLA+ on tosiaan eri eläin vrt. perus PLA mitä tulee asetuksiin, Elegoo itse sanoo omalle PLA:lleen 190-220C (205 recommended) ja PLA+:lle 205-230C (215 recommended).
Tässä nuo omat verkkokaupan Fuj:tech PLA+ asetukset joita voi kokeilla, nopeuden voi tiputtaa halutessaan esim. 12mm³/s ja lämpötilaa mahdollisesti tiputtaa jos tuo kyseinen lanka haluaa hieman matalempaa. Liimaa ei pitäisi PLA materiaaleilla tarvita PEI alustalla.

Screenshot 2024-09-28 190157.png
 
Nyt kun vuosien odottelun jälkeen vihdoinkin näyttää siltä, että parempi puoliso antaa vihreää valoa tulostimen ostamiseen niin kylläpä on päätöksen teko vaikeaa. Käytännössä ei tarvetta moniväri/materiaalitulostuksille ja käyttötarkoitus lähinnä printtailla kaikenlaista pientä kämppään, kuntosalille ja autoon ym. Alennuksien kanssa vertaillut seuraavia, jokainen varmasti siis täyttäisi tarpeet, mutta hintaero loppupeleissä ~100e luokkaa niin onko järkevää suosiolla siirtyä askel ylöspäin?
Bambu A1 mini vs Ender V3 KE ~200e
Ender 3 V3 vs Bambu A1 ~300e

Crealityn vehkeet jakaa mielipiteitä, mutta ikävät kokemukset liittynee isoilta osin aiempien sukupolvien laitteisiin? Kääntäkää pääni johonkin suuntaan niin saa laitteet tilaukseen:D
Päädyin ostamaan Bambu A1 kun oli kivasti 315e hintaan tarjolla. Pari ekaa quality of life printtiä läpi erittäin hienosti (poop bucket, kaapeliohjureita ym) mutta nyt alle vuorokausi ekan printin jälkeen mukana tullut muistikortti antautui ja pilasi käynnissä olleen printin. Kone veti aivan jumiin, tulostin offline joka sovelluksessa ja näyttö ei reagoi mutta tuulettimet 100%. Ilmoitti uudelleen käynnistyksellä sd kortin sektorivirheestä ja pikaisella googlauksella en ole asian kanssa yksin, jännä että näissä on näin kakkoslaadun kortteja mukana:D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on SV08 pyöriny tuossa nurkassa pari kuukautta, ilman koteloa (koska mukana tulevan koteloinnin hinta/laatu ei kohdannut IMO).

Muuten ihan hyvä vehje, mutta muutama asia vinossa, esimerkiksi:
  • Lämpölevy ja levyn tuennan rakenne halvinta mahdollista kuraa. Sovolin virallisen tiedon mukaan 0.6 millimetrin heitto on raja jonka alle oleva ei johda toimenpiteisiin. Huutikset sille. Pahimmat raportoitu yli millin kuoppia... Ne toki on porukka saanut väihdettua uusiin. Uusi versio on väitetysti olemassa ja ehkä tasannut tilannetta, ehkä. "Korjattavissa" shimmeillä pakottamalla levy suoraan ja/tai hieromalla kuumaa magneettia kaulimella :D ja kääntelemällä ruuveja. Olen shimmauksen tehnyt ja on vttumainen operaatio, saa porata pedin magneetin alla olevat ruuvit esiin ja monta kertaa purkaa, muuttaa shimmausta, kasata, lämmittää ja probettaa. Lisäksi todennäköisesti ei lopullinen ratkaisu, muovirakenne antaa varmaankin (mutu) ajan saatossa periksi, etenkin jos ajaa paljon lähempänä pedin maksimilämpöä. Jotkut on myös suunnitellut voron tyyppistä petiä ja voron pedille kiinnikettä, kumpikin ratkaisu maksaa varmaan puolet pritterin hinnasta.
    Screenshot 2024-08-02 154003.png
    Screenshot 2024-08-05 135935.png
  • Todella äänekäs emolevyn tuuletus, pieni tuuletin suoraan metallisessa "pohjapanssarissa" kiinni. Lisäksi vakiona tuuletinta ajetaan AINA täysillä kierroksilla.
  • Tulostuspään suojamuovien ilmavirtaa vastustava rakenne (estää myös näkemisen tulostuspään lähelle ekan kerroksen korkeuden hienosaatöä varten jos tulostettava malli on pieni)
  • Suuttimen kiinnitys ekassa versiossa pelkällä "tiukalla" sovitteella, antanut useilla periksi PETGn kanssa. On korjattu jos ei satu jostain naaraamaan vanhaa yksilöä. Uudessa pidätinruuvi.
  • Sovolin omat räpellykset firmwaressa... Bugeja: On. Päivittyy ehkä joskus kunnes ei enää päivittyy. Mainline klipperin saa ajettua sisään ja sen jälkeen "kaikki" toimimattomuus on omaa syytä.
  • Lämpölevy 230V lämpiää kyllä nopeasti, mutta lämmön ja levyn tasaantumista saa silti odotella vartin, niin enemmän on haittaa, koska lämmitystä ohjataan solid state releellä, josta johtuen vakio ohjausparametrit pulssittaa levyä niin, että loistelamput välkkyy koko kiinteistössä häiritsevästi, onneksi ledit ei välky ja parametreja säätämällä pahimmasta räpsyttelystä pääsi eroon. ("Pitkiä" iäkkäitä sähkövetoja kiinteistöllä minimi poikkipinnoilla, ei varmasti helpota asiaa)
  • Induktiivinen anturi Z-homingia varten on surkea. Toimii jotenkuten jos antaa lämpötilan aina tasaantua kunnolla, mutta ympäristön lämpötilan (ja ilmankosteuden???) muutokset aiheuttavat tarvetta säätää z-offsettia käsin jos ekan kerroksen on oltava täydellinen.
  • Extruderin jousikuormitteisen paininrullan akseli on kiinni pyhällä hengellä, saattaa lähteä itsekseen liikkeelle.
Omassa yksilössä lisäksi:
  • XY gantryn muoviosien ja aluprofiilien liitoksissa sanomista, teräväreunainen profiili painettu muoviosaan ja reuna lastunnut muoviosasta kiehkuroita jotka jääneet väliin, mikään ei istunut kunnolla ja X-akseli oli vakiona puoli astetta vinossa kohtisuorasta Y-akseliin, tekee noin 2.5 mm 300 mm matkalle...
  • Edellisen korjaamisesta huolimatta pystytolpat vaati shimmausta alakulmistaan, koska niitä ei saanut yläkulmia säätämällä yhdensuuntaisiksi ja XY gantry rupesi jumittamaan joko Z-akselin ylä- tai alapäässä.
  • Kaikki Z hihnat oli aivan eri kireydellä
Eli ihan kiva jos tarvii isomman tulostusalueen ja ei haittaa jos joutuu toimimaan laadunvarmistuksena purkamalla koko vehje ja ajan käyttö sen korjailuun.
Huu-tis-ta. Perus kiinanklooni. Ei kyllä varsinaisesti yllätä. Tämän takia bambu on valinta, kaikki lisäpennit on hintansa väärti.
 
Päädyin ostamaan Bambu A1 kun oli kivasti 315e hintaan tarjolla. Pari ekaa quality of life printtiä läpi erittäin hienosti (poop bucket, kaapeliohjureita ym) mutta nyt alle vuorokausi ekan printin jälkeen mukana tullut muistikortti antautui ja pilasi käynnissä olleen printin. Kone veti aivan jumiin, tulostin offline joka sovelluksessa ja näyttö ei reagoi mutta tuulettimet 100%. Ilmoitti uudelleen käynnistyksellä sd kortin sektorivirheestä ja pikaisella googlauksella en ole asian kanssa yksin, jännä että näissä on näin kakkoslaadun kortteja mukana:D
Mulla on ollut useita tulostimia. 2kpl bambua ja niiden mukana tullutta muistikorttia on ainoat jotka ei ole antaututunut. Tähän asti ollut ainoat hyvät mitä tullut mukana, niin aika mielenkiintoista. Btw niiden merkki on lexar itsellä ollut
 
Mulla on ollut useita tulostimia. 2kpl bambua ja niiden mukana tullutta muistikorttia on ainoat jotka ei ole antaututunut. Tähän asti ollut ainoat hyvät mitä tullut mukana, niin aika mielenkiintoista. Btw niiden merkki on lexar itsellä ollut
Googlaamalla löytyy keskustelua bambulabin hajonneista korteista mutta kyllähän tälläinen vuorokaudessa hajoaminen on selkeä maanantaikappale ja huonoa tuuria. Näitäkin koneita on maailmalla sen verran, että osa varmasti hajoaa ennemmin tai myöhemmin kun eipä sd kortit ole kestävyydestään tunnettuja muutenkaan:D omassa koneessa oli vain musta merkitön kortti sisällä, ei tietoa valmistajasta. Koitin vielä pöytäkoneella formatoida uudestaan rufuksella ja sdcard.org omalla softalla, molemmilla feilaa eli kortti lienee tosiaan hajalla. Noh, tänään sitten uutta ostamaan niin tulostaminen saa jatkua, tätä lukuunottamatta kokemus ollut siis erittäin hyvä (ja veikkaisin että myyjäliikkeeseen valittamalla saan tästä jonkinlaisen korvauksen).
 
Googlaamalla löytyy keskustelua bambulabin hajonneista korteista mutta kyllähän tälläinen vuorokaudessa hajoaminen on selkeä maanantaikappale ja huonoa tuuria. Näitäkin koneita on maailmalla sen verran, että osa varmasti hajoaa ennemmin tai myöhemmin kun eipä sd kortit ole kestävyydestään tunnettuja muutenkaan:D omassa koneessa oli vain musta merkitön kortti sisällä, ei tietoa valmistajasta. Koitin vielä pöytäkoneella formatoida uudestaan rufuksella ja sdcard.org omalla softalla, molemmilla feilaa eli kortti lienee tosiaan hajalla. Noh, tänään sitten uutta ostamaan niin tulostaminen saa jatkua, tätä lukuunottamatta kokemus ollut siis erittäin hyvä (ja veikkaisin että myyjäliikkeeseen valittamalla saan tästä jonkinlaisen korvauksen).
Jep laadukkaatkin SD korti on heikkoja. Varmasti bambu hyvittää kyllä, päivän käyttöikä on maanantai kappale.
 
Bambuissa itsellänikin joissain tavaroissa haasteena on tuo build volume. Tympii se, että joutuu suunnittelemaan ja tulostamaan useassa osassa ja miettimään kiinnittämiset. Nyt viimisimpänä on kiinnostanut tuo Congrow T500. Onkohan siitä kenelläkään kokemusta?
 
Eipä tuo kovin suuri vaiva ole liitoksia tehdä, itsellä on bambun mini ja ihan mukavasti homma toimii.
Enemmän mua kyrpii kun olen mokannut jotain suunittelusssa tai settingeissä ja saa viskoa muovit poistoon, suuremmilla palasilla se olis vielä suurempi määrä jätettä.
Joskus aikanaan hommaan suureman laitteen mutta aika vakavasti silloinkin saa harkita tekeekö testit silti vielä pienemmissä osissa, ja cadissa sitten ratkoo palat takaisin kasaan kun tietää kaiken olevan kunnossa.
Tämä tietysti lisäisi kasvukipuja hieman kun en pitää parsia kertaalleen takaisin kasaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 216
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom