3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
PETG tarvitsee irroitusaineen, monet käyttää liimapuikkoa. Myöskään lasiin ei voi PETG:tä suoraan tulostaa, kyllähän tuota tälläkin foorumilla on moneen kertaan toitotettu, mutta kantapään kautta voi oppia myös :)
Eli siis, PETG tarttuu liiankin hyvin, joten tulostuspinnan ja PETG:n väliin tarvitaan jokin aine joka estää liian hyvän kiinnittymisen. Liimapuikko on helppo, sen voi pestä pois tulostuspinnasta sekä kappaleesta.

Joo näin on, lähti lopulta kun lämmitin levyn +90 C ja ujutin alle ifixitin muovisen "plektran" ja aloin repimään pihdeillä. Aika työ siinäkin oli ja tulostettu temperature tower ei ehjänä säilynyt. Eipä toi levy kai ihan paskaksi vielä mennyt, mutta tähän hätään pitää hakea liimapuikko marketista ja laittaa ehkä semmonen karhea levy tilaukseen tai sitten vaikka joku halvempi levy jonka voi hyvällä omatunnolla pilata.

En tiedä oliko siitä kiinni että PETG jää niin tiukkaan jumiin vai missä, että PETG jätti pienet rannutkin levyyn ihan first layer calibraatiossa. Nostin Z-offsettia hieman niin helpotti. Tai sitten se tosiaan jää niin tiukkaan, ettei jäljet yksinkertaisesti puhdistu puunaamalla.
 
Mitenhä tuo PETG käyttäytyy anycubic vyperin magneetti PEI alustan kanssa? Lähteeköhä pinta palasina..
Wanhaon kanssa lasilla käytän 3dlaccia joka toimii PETGilläkin hyvin.


 
Mielenkiintoinen testi, joka mulle ei ole tullu mieleenikään: 3D-tulostamalla muotti, täyttää muotti kuumaliimalla -> TPU:n tapainen lopputuote tulostamatta TPU:lla.
Täytyy itse vielä kokeilla tuota ennenkuin täysin uskon.
 
Mielenkiintoinen testi, joka mulle ei ole tullu mieleenikään: 3D-tulostamalla muotti, täyttää muotti kuumaliimalla -> TPU:n tapainen lopputuote tulostamatta TPU:lla.
Täytyy itse vielä kokeilla tuota ennenkuin täysin uskon.
Toimii varmaan pienemmillä muoteilla, kuumaliima kuitenkin sen verran elastista että pitäisi lähteä jäähdyttyä. Isommilla muoteilla jää herkästi ilmakuplia. Kuumaliiman murtolujuus lienee tuskin vastaavan kovuuden TPUn tasolla.
 
Creality Ender 3 V2 tuli eilen. Euroopan varastolta meni yli 2 viikkoa, kun oli joku Kiinan pyhä. Maksoi 220€, mutta tuli pari rullaa PLA mukana. Niistä huomautin, että "tuleehan varmasti, kun ilmoituksessa on?" ja sitten myyjä lähetti rullat Espanjasta ja 3d-tulostimen Saksasta. Ehkä protestina tai varaston saatavuuden mukaan kaikki saamani PLA on ruskeaa.

Muilla käyttäjillä oli parempia diilejä ja ei tarvinnut kahta ruskeaa rullaa ottaa 15-20€ kappalehintaan (jos miettii, minkä diilin olisin saanut heti tilaamalla), niin en linkitä.

Tuleva viikonloppu menee sitten tämän kanssa.
 
Muistaakseni Crealityn lanka oli ihan ok, kun sitä pari rullaa aikanaan tulostelin mitä tuli bundlattua Ender 3 Pro mukaan.

Jos edukasta lankaa niin 3d-tulostus.fi kautta olen tilannut parisen kertaa noiden 3kg random bundleja. Tuliko postien ja alvien kanssa 3kg viimeksi alle 50e hintaa. PETtiä tilailin silloin. PLA ollut hyvää kamaa ja oli ihan kiva kun tuli vähän erilaista lankaa kun mustaa ja valkoista. Taisin viime tilauksessa toivoa mustaa pettiä niin tulihan sitäkin.

 
Samaa mieltä että Enderin mukana tulleet langat on ollut jostain syystä helpoimmat tulostaa. Itse sain 2kg valkoista ja kohta ne on käytetty. Valkoinen on vähän kuin siistimpi ruskea, en keksi sillekään oikein käyttöä. Siksi 2kg kestänyt aika kauan...
 
Amazon.de näyttäisi saavan noita lankoja, niin sieltä ehkä tilailen, kun nämä loppuvat. En minä nyt yhdessä viikonlopussa saa näitä kulumaan :)
 
Tarkoitus olisi laittaa Ratrig vcore 3:een 3mm pohjalevy . Materiaalina käyttöisin mielellää alumiini/muovikomposiittia, tyyliin Dibond/Kapa Tech/Dilite. Ihan ei viitsisi kolmea neliötä tämän takia hommata, onko tietoa mista noita voisi saada n 600x600x3 kokoisina? Tai onko ehdotuksia muista hyvistä/helposti muokattavista levyistä
 
Riippuu vähän siitä mitä pohjalevyn pitää kestää ja onko lähistöllä sopivia liikkeitä.
Ainakin bauhaus ja biltema myyvät akryylilevyä pienehköissä paloissa.
Tai ehkä vanerista, jos lähistöllä on sopiva liike niin voi saada vaikka hukkapalan halvalla.
 
IKH näyttää myyvän tuota komposiittilevyä, tosin 2mm paksuisena, mutta parissa pienemmässä kokoluokassa:

Tuttavalta jäi mun nurkkiin muutama vastaava komposiittilevy pyörimään, mitkä on ilmeisesti laivateollisuuden hyttien valmistuksen sampleja ja pinnassa on jotain puuta imitoivaa matskua. Kahden alumiinin välissä on jotain muovia ja ovat melko kevyitä + jäykkiä. Veikkaisin, että noille apajille ei kovin helposti kyllä pääse, mutta mainoskylttejä tehdään myös komposiittilevyihin. Kannattaa ehkä joltain paikalliseslta kyltti / mainosteippausfirmalta kysyä jos ei mitään korvaavaa materiaalia keksi.
 
Tuohan voisi olla sopivaa, täytyykin käydä katsomassa. Kiitos vinkeistä!

IKH näyttää myyvän tuota komposiittilevyä, tosin 2mm paksuisena, mutta parissa pienemmässä kokoluokassa:

Tuttavalta jäi mun nurkkiin muutama vastaava komposiittilevy pyörimään, mitkä on ilmeisesti laivateollisuuden hyttien valmistuksen sampleja ja pinnassa on jotain puuta imitoivaa matskua. Kahden alumiinin välissä on jotain muovia ja ovat melko kevyitä + jäykkiä. Veikkaisin, että noille apajille ei kovin helposti kyllä pääse, mutta mainoskylttejä tehdään myös komposiittilevyihin. Kannattaa ehkä joltain paikalliseslta kyltti / mainosteippausfirmalta kysyä jos ei mitään korvaavaa materiaalia keksi.
 
Akryyli/polykarbonaatti voisivat tosiaan olla vaihtoehtoja, mutta vähän hankalia työstettäviä, tai ainakaan minulla ei juuri kokemusta tarkkojen sahausten tekemisestä niihin. Vaneri olisi helppo työstää, kun vain uskaltaisi laittaa sen kuumien tulostuspäiden ja -petien kanssa samaan koteloon. Toisaalta, näyttää Dilite:nkin maksimilämpötila olevan 80 astetta, tiedä noista sitten. Jotenkin kuitenkin alumiinipinta _tuntuisi_ turvallisemmalta, mutta saattaa olla väärä luulo.

Riippuu vähän siitä mitä pohjalevyn pitää kestää ja onko lähistöllä sopivia liikkeitä.
Ainakin bauhaus ja biltema myyvät akryylilevyä pienehköissä paloissa.
Tai ehkä vanerista, jos lähistöllä on sopiva liike niin voi saada vaikka hukkapalan halvalla.
 
Akryyli/polykarbonaatti voisivat tosiaan olla vaihtoehtoja, mutta vähän hankalia työstettäviä, tai ainakaan minulla ei juuri kokemusta tarkkojen sahausten tekemisestä niihin. Vaneri olisi helppo työstää, kun vain uskaltaisi laittaa sen kuumien tulostuspäiden ja -petien kanssa samaan koteloon. Toisaalta, näyttää Dilite:nkin maksimilämpötila olevan 80 astetta, tiedä noista sitten. Jotenkin kuitenkin alumiinipinta _tuntuisi_ turvallisemmalta, mutta saattaa olla väärä luulo.

Itse ehkä laittaisin pohjaksi vain millin alumiinilevyn iöman muoveja, sellaisen kun saisi kokoon likattuna hakemalla tästä läheltä...
 
Onko kellään vinkkejä miten päästä eroon kuvassa näkyvistä väleistä ja rei'istä infillin ja ulkoseinämien välillä? Jos jonkinlaista olen jo kokeillut, top layereiden asetuksien muutosta, overlappia ja flowratea ym mutta en tunnu pääsevän noista eroon.

 
Alkoi Ender 3 V2 Z-stopper taas sekoilemaan, auto-homing korkeus vaihtelee miten sattuu kun kytkin ei aktivoidu aina samalla korkeudella.
Olin jo kerran vaihtanut X-akselin kytkimen tuonne Z-akseliin ja se korjasi vian joksikin aikaa.

Joten pistin sitten 3D-touch (bltouch kopio) kapistuksen tilaukseen. Sillä saa kertaheitolla korjattua pysyvästi tuon Z-stopperin sekoilun.
 
Onko kellään vinkkejä miten päästä eroon kuvassa näkyvistä väleistä ja rei'istä infillin ja ulkoseinämien välillä? Jos jonkinlaista olen jo kokeillut, top layereiden asetuksien muutosta, overlappia ja flowratea ym mutta en tunnu pääsevän noista eroon.

Tekeepä oudon näköstä. Onko minkä kokonen suutin? Millä nopeuksilla tulostat? Ja mikä sliceri käytössä?
 
Creality Ender 3 V2 tuli eilen. Euroopan varastolta meni yli 2 viikkoa, kun oli joku Kiinan pyhä. Maksoi 220€, mutta tuli pari rullaa PLA mukana. Niistä huomautin, että "tuleehan varmasti, kun ilmoituksessa on?" ja sitten myyjä lähetti rullat Espanjasta ja 3d-tulostimen Saksasta. Ehkä protestina tai varaston saatavuuden mukaan kaikki saamani PLA on ruskeaa.

Muilla käyttäjillä oli parempia diilejä ja ei tarvinnut kahta ruskeaa rullaa ottaa 15-20€ kappalehintaan (jos miettii, minkä diilin olisin saanut heti tilaamalla), niin en linkitä.

Tuleva viikonloppu menee sitten tämän kanssa.

Mistä sä tuohon hintaan tilasit? vois itellekki tilata, täällä vaan aika paljon tyyriimpi:
 
Mistä sä tuohon hintaan tilasit? vois itellekki tilata, täällä vaan aika paljon tyyriimpi:

Aliexpressistä ja täällä on oikeasti ollut halvempiakin linkkejä.
Nyt, jos mitenkään mahdollista, odota 2 viikkoa ja siellä on paikalliset shoppailufestarit 11.11.. Silloin saa varmasti alta 200€ taas postikuluineen.

Nyt tuolla on 300€+:
Tilaushetkellä 237€ ja sain $15 kupongin, niin oli ehkä 224€, eikä 220€, mutta sitä luokkaa..

Ja tämä myyjä sitten odotti Kiinan lomaviikot ja pisti PLAat ruskeana.
 
Aliexpressistä ja täällä on oikeasti ollut halvempiakin linkkejä.
Nyt, jos mitenkään mahdollista, odota 2 viikkoa ja siellä on paikalliset shoppailufestarit 11.11.. Silloin saa varmasti alta 200€ taas postikuluineen.

Nyt tuolla on 300€+:
Tilaushetkellä 237€ ja sain $15 kupongin, niin oli ehkä 224€, eikä 220€, mutta sitä luokkaa..

Ja tämä myyjä sitten odotti Kiinan lomaviikot ja pisti PLAat ruskeana.

Vasta tässä on puolivuotta jahkattu et kai toi 2vko menee helposti, pitääpä laittaa korvan taakse.
 
Olen tulostanut nyt petg:tä melkoisesti ja hyvää jälkeä on tullut, nyt vaihdoin toiseen väriin ja aika rupista jälkeä tuli, lämpötilan nosto ainakin tuntuu auttavan onko jotain muuta?

Tässä vielä kuva,

IMG_20211026_184506.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Okei, cura ei mulle oo kauhean tuttu. 100mm/s tuntuu aika kovalta. Suuttimelle kun on joku max flow rate. Isommalla suuttimella ja kerroskorkeudella täytyy tulostaa hitaammin. Koska extruder ei vaan ehdi sulattaa muovia samaa tahtia. Aiheesta lisää. En tiedä ratkaseeko tätä mutta kannattaa vilkasta kuitenkin.

Tutustuin vähän noihin matskuihin ja tuli eteen Estep kalibrointi mitä en ole tainnut tuohon tulostimeen tehdäkään. 100 millin komennolla tulostin työnsi ulos noin 91 milliä lankaa joten under extrusionin puolelle meni reilusti ja se sopisi ongelmiinkin. Nyt on oikea estep arvo lyöty sisään ja testituloste valmistumassa, täytyy seurailla josko tuosta olisi ollut hyötyä. Kiitos vinkeistä, oli tuo kalibrointi joka tapauksessa hyvä tehdä vaikkei tuohon alkuperäiseen ongelmaan auttaisikaan sillä positiivinen vaikutus tuolla on moneen muuhun asiaan!
 
Tutustuin vähän noihin matskuihin ja tuli eteen Estep kalibrointi mitä en ole tainnut tuohon tulostimeen tehdäkään. 100 millin komennolla tulostin työnsi ulos noin 91 milliä lankaa joten under extrusionin puolelle meni reilusti ja se sopisi ongelmiinkin. Nyt on oikea estep arvo lyöty sisään ja testituloste valmistumassa, täytyy seurailla josko tuosta olisi ollut hyötyä. Kiitos vinkeistä, oli tuo kalibrointi joka tapauksessa hyvä tehdä vaikkei tuohon alkuperäiseen ongelmaan auttaisikaan sillä positiivinen vaikutus tuolla on moneen muuhun asiaan!
Nojuuu jos noin iso under extrusioni niin varmasti vaikuttaa tulosteeseen :)
 
Olen tulostanut nyt petg:tä melkoisesti ja hyvää jälkeä on tullut, nyt vaihdoin toiseen väriin ja aika rupista jälkeä tuli, lämpötilan nosto ainakin tuntuu auttavan onko jotain muuta?

Tässä vielä kuva,

IMG_20211026_184506.jpg
Näyttää mun silmään hieman kosteahkolta tuo filamentti :hmm: Onko pakasta vedetty rulla vaiko jo hetken säilytyksessä ollut? (Toki vaikka olisikin uusi niin voi olla kosteaa)Tuo stringing ja hienonen ylipursotus johtunee taas lämpötilan nostosta.
Ensi työkseen kuivaisin filamentin ja sitten kokeilisin uudelleen.
 
Huomattavasti parempaa jälkeä tuli uudella suuttimella, olen varmaan jonnekin lasin reunaan sitä vanhaa hakannut, lankaa ei ole loppujen lopuksi mennyt kuin ehkä maksimissaan 3kg. Siitäkin suurin osa PLA:ta.
 
Ajatus mallintaa ja tulostaa paljun reunalle lasiteline. Mitä muovia suosittelette?
Tämähän joutuu vedelle/kosteudelle alttiiksi ja lämpötilavaihtelut on jotain -20c - +40c
PLA tuskin tässä kestää? Olisiko PETG oikea valinta?
 
Huomattavasti parempaa jälkeä tuli uudella suuttimella, olen varmaan jonnekin lasin reunaan sitä vanhaa hakannut, lankaa ei ole loppujen lopuksi mennyt kuin ehkä maksimissaan 3kg. Siitäkin suurin osa PLA:ta.

Koititko cold pullia? Jos suuttimessa on roskaa niin sekin tekee huonoa jälkeä, itsekin kärsin vastikään tuosta ja ihan kahdessa eri tulostimessa. Sitten hoksasin että tehdäämpä pitkästä aikaa cold pull molempiin ja a vot, jälki parani heti.

Ajatus mallintaa ja tulostaa paljun reunalle lasiteline. Mitä muovia suosittelette?
Tämähän joutuu vedelle/kosteudelle alttiiksi ja lämpötilavaihtelut on jotain -20c - +40c
PLA tuskin tässä kestää? Olisiko PETG oikea valinta?

PETG varmaan varmin tuohon, olen pariin koneeseen tulostanut PC:n nestejäähyyn säiliöt PETG:stä pari vuotta sitten ja ne on edellelleen käytössä. Tulostetut kappaleet kylläkin imee kosteutta koska kappaleet on huokoista, joten riippunee käyttökohteesta että onko tuo ongelma. Paljun reunalla ei haitanne...
 
onko vinkkejä antaa filaflexin tulostamiseen tai itseasiassa miten saisi edes syötettyä tulostimeen ?
tulostimena Anycubic Vyper ja maderiaali Recreus Filaflex. rullat vetää kyllä filaflexin eteenpäin kun ei sitä saa työnnettyä. mutta ei mene suuttimesta läpi varmaankin kun on niin letkua tuo aines. lämmöt oli 230 tai tossa on aina syöttövaiheessa.
 
onko vinkkejä antaa filaflexin tulostamiseen tai itseasiassa miten saisi edes syötettyä tulostimeen ?
tulostimena Anycubic Vyper ja maderiaali Recreus Filaflex. rullat vetää kyllä filaflexin eteenpäin kun ei sitä saa työnnettyä. mutta ei mene suuttimesta läpi varmaankin kun on niin letkua tuo aines. lämmöt oli 230 tai tossa on aina syöttövaiheessa.

Filaflex on tosiaan melkosta kuminauhaa. En tiedä millanen extruderi tuossa kyseisessä printterissä on, mutta käytännössä mitä väljempi se syöttörullan ympäristö on, sitä helpommin lanka lähtee jostain raosta väärään suuntaan eikä tulostu. Ja omien kokemuksien mukaan onnistuu melko pienistäkin raoista lähtemään väärään suuntaan, esmes Prusa MK2x eri extruder iteraatioilla on satunnaisesti extruderin sivusta pursonnut lankaa vaikka noissa langan polku on aika hyvin pakotettu.
Mulla omat profiilit Filaflexin tulostamiseen käytännössä rajoittaa tulostusnopeuden johonkin 10mm/s ja ei retracteja ollenkaan. Tais olla tulostuslämmötkin jonkin verran korkeammat mitä suositeltiin. En oo kyllä vähään aikaan Filaflexiä tulostanu niin en tiä kestäisiko nopeamminkin ajaa nykyään...
 
Prusa ei satunnaisesti ota Filaflexiä sisään. Siinä ei tunnu olevan mitään sääntöä, joskus ei vain toimi.
Olen käyttänyt Filaflexin alla liimapuikkoa. Ennen PLA:n tulostusta taas puhdistan tason isopropanolilla ja ennen PETGiä Kiillon ikkunanpuhdistusaineella. Noin menetellen kumpikin pysyy juuri sopivasti kiinni.
 
laitoin 30mm/s eilen kokeeksi mutta kokeilenpa vielä tuota 10mm/s .
tuossa on siis tuo syöttö rulla etenpänä extruderia punainennuoli, lanka ajetaan sinisestä nuolesta sisään
1635755927094.png
 
Tuossa Anycubicin Vyperissa ilmeisesti yleinen vika autobedleveling anturin kanssa tuli minullekin kun tulostuspää törmäsi petiin aika voimalla.
Ei enää tunnistus pelannut. No takuuseen saksasta saapui uusi tänään reilu viikon kesti tulla.
Tuolla pystyi tulostamaan, tuurilla heitin z offsetin -0.25mm.
Muuten olen kyllä tyytyväinen ollut tulostimeen.
 
laitoin 30mm/s eilen kokeeksi mutta kokeilenpa vielä tuota 10mm/s .
tuossa on siis tuo syöttö rulla etenpänä extruderia punainennuoli, lanka ajetaan sinisestä nuolesta sisään
1635755927094.png
Bowden setup huonosti sopii flex matskujen tulostamiseen. Paremmin onnistuu suorasyötöllä, mutta niissäkin on taiteilemista. Bowdenilla onnistumista voi parantaa vaihtamalla sellaiseen extruderiin jossa lankaa ohjataan koko matkan putkeen asti, poistamalla takaisinvedon kokonaan, hidastamalla tulostusvauhtia ja vaihtamalla vähemmän notkeeseen shore luvun flex filamenttiin.
 
Tulipa itsekin pitkästä aikaa kalibroitua extruderi, oli melkoista alipursotusta, vaikka tuolla jossain aiemmissa viesteissä varmaan kamppailin ylipursotuksen kanssa, ei se lanka voinut muuten sellaiselle mutkalle mennä :D

Nyt on kuitenkin vehkeet toiminut hienosti.
 
Mikähän Curassa on vikana... Ender 3 V2 ei todellakaan säädä ensimmäisen kerroksen nopeutta siihen mitä slicerissa on asetettu, brimin vetää sillä oikealla nopeudella mutta sitten printtausnopeus lähtee keulimaan oikein urakalla ja ensimmäisen kerroksen reikien printtaus menee päin mäntyä.
 
Tilasin tossa Ender 3 Max ku kyllästyny tohon nykyseen 14 senttistä tulostavaan finder 2.
Vissiin crealityllä joku varaslähtö blackfidayhin.
Minusta ihan ookoo hinta 233€ posteineen ja DHL pitäs kantaa lähipäivinä kotiin.


CR200PRM koodilla sai 10dollaria pois.
CR300PRM koodilla sais 20dollaria alea jos ostaa 300dollarila btw.

endemax10.jpg
 
Sen jälkeen kun vaihdoin Curan PrusaSliceriin, ni jotenki kummassa omat ensimmäisten kerrosten ongelmat häippäsi samantien. Mitä nyt niiden tulostusasetuksia sillon vertailin, ni ei siellä kyllä mitään suurempia ollu erilailla. Kai ne jotaki tekee erilailla sitten muutenkin..

Cura tosiaan välillä viipaloi eka kerroksen niin että se tavallaan jäi vajaaksi ja se toinen kerros tuli paikoitellen sitten korkeammalle, vaikka ne matskut ois pitäny tulla kerralla siihen eka kerrokseen. Ei ihmekkään että ne palikat ei pysyny petissä kiinni kunnolla.

Sitte toinen ero minkä huomasin oli se, että printin petiä vasten oleva pinta on nyt siistimmän näköinen, vaikken ole sitä petiä tässä välissä säätänyt. Joku asetus varmaan eri joka tuon tekee, mut parempi näin.

Viime vloppuna vaihdoin Ender 3 Pron PSU:n tuulettimen hiljaisempaan ni on nyt paljo siedettävämpi ääneltäänki tuo kampe. Vielä jos kehtais vaihtaa tuon hotendin föönin, ni hiljenis vielä lisää..
 
Viime vloppuna vaihdoin Ender 3 Pron PSU:n tuulettimen hiljaisempaan ni on nyt paljo siedettävämpi ääneltäänki tuo kampe. Vielä jos kehtais vaihtaa tuon hotendin föönin, ni hiljenis vielä lisää..
Muista että hiljaisempi ääni tarkoittaa myös vähemmän siirrettyä ilmaa. Tämä tietenkin olettaen että tuulettimessa ei ole mitään laakerivikaa tai pöllömäisesti suunniteltua lapamuotoilua. Pääsääntöisesti voisi sanoa, että pitämällä saman ilmavirtauksen mutta hiljaisemmalla äänellä, pitää nostaa lapojen kokoa. Siihen toki voi asentaa isommankin tuulettimen kun kikkailee, mutta samalla sitten nousee tulostuspään paino, joka näkyy sitten heikompana tulostusjälkenä tai vaihtoehtoisesti hitaampana tulostusnopeutena. Toki valtaosa sun tulostuksista tulee ihan hyvälaatuisena huonommallakin kappaletuulettimella, mutta...valtaosa sun tulosteista tulee täsmälleen yhtä hyvänä ilman tuuletinta kuin tuulettimen kanssa. Kappaletuuletinta tarvitaan pääasiassa siltauksien tekemisissä ja sellaisissa kerroksissa jotka suoritetaan niin nopeasti ettei edellinen kerros ole vielä ehtinyt jäähtyä. Noi kaksi voi kiertää slicerissa asetuksilla: tukirakenteet ja minimi kerrosaika. Et siis välttämättä PLA:n kanssa tarvitse kappaletuuletinta ollenkaan. Mutta sitten on vielä hotend-tuuletin, jonka tarkoituksena on estää heat creep, eli tulostuspään lämpöjen siirtyminen ylöspäin tulostuspään paketissa. Foorumeita lukemalla, aika usein näkee jonkun kirjoittavan omituisista ongelmista, jotka sitten paljastuu, että hänen ultrahiljainen hotend tuulettimensa ei riitä estämään heat creeppiä.
Jotkut ovat asennelleet vesijäähdytyksiä. Kewl.

Tärkein syy tulostuspään tuulettimien vaihtoon on se että vanha tuuletin on hajonnut tai hajoamassa ja pitää ilkeää vinkuvaa ääntä.
Paras keino koneen hiljentämiseen on koteloida se!
 
Viime vloppuna vaihdoin Ender 3 Pron PSU:n tuulettimen hiljaisempaan ni on nyt paljo siedettävämpi ääneltäänki tuo kampe. Vielä jos kehtais vaihtaa tuon hotendin föönin, ni hiljenis vielä lisää..
Itekkin oon vaihtanut ender 3 v2:ssa mainboardin ja psu:n tuulettimet 80mm noctuoihin ja oli kyllä paras upgrade mitä voisi ajatellakaan tehdä. Hotendillekin vaihdoin vakiosysteemin aluksi sellaiseen jossa oli alkuperäisen kokoinen hotend-tuuletin ja kappaletuulettimena samanlainen 40mm tavallinen(axial) tuuletin. Siinä ei riittänyt jäähdytysteho 0.8mm suuttimella ollenkaan mutta 0.4mm jälki oli oikein passelia. Sitten vaihdoin malliin jossa on 2 radial/blower tuuletinta kappaletuulettimelle, ja tällöin toki tuulettimien nopeuden pystyi laskemaan reilusti pienemmäksi. Tähän ratkaisuun oon ollut tosi tyytyväinen. Laitteen äänet todella matalat eikä häiritse ollenkaan työskennellä tuon vierellä.
 
@Piekotka onko enderissä 12voltilla ne puhaltimet vai 24 ja jos 24 niin miten olet tiputtanut jännitteen?
Anycubicissa emon (ja powerin) puhaltimet huutaa kuin hinaaja ja aikomus vaihtaa mutta tuo 24v on ainut ulostulo.
 
@Piekotka onko enderissä 12voltilla ne puhaltimet vai 24 ja jos 24 niin miten olet tiputtanut jännitteen?
Anycubicissa emon (ja powerin) puhaltimet huutaa kuin hinaaja ja aikomus vaihtaa mutta tuo 24v on ainut ulostulo.

On 24v Mutta itellä ainakin powerissa 12v tuuletin. Ite kytkenyt enderissä emon ja hotendin föönit sarjaan. Ja CR10s minkä modannut 24v. niin olen jännitteet pudottanut tuollaisella 12v. 1X LM2596 DC-DC Adjustable Buck Converter Step Down Module 1.23-30V | eBay
 
@Piekotka onko enderissä 12voltilla ne puhaltimet vai 24 ja jos 24 niin miten olet tiputtanut jännitteen?
Anycubicissa emon (ja powerin) puhaltimet huutaa kuin hinaaja ja aikomus vaihtaa mutta tuo 24v on ainut ulostulo.
Tuossahan muut jo vastasivat elikkä tuollaisella buck-convertterilla. Hotendissä on kyllä pelkkää 24v puhallinta eli se ei vaatinut mitään.
 
Onko jollain ollut uuden octoprintin kanssa ongelmia enclosure plugarin lämpötilojen kanssa? Mulla DHT22 anturi niin vähän väliä näyttää 0 astetta. Eli saattaa näyttää ihan oikein vaikka 10 min ja sit 1-2 min näyttää 0 jonka jälkeen 2-15 min normaalijakso ja taas 1-2 min 0 astetta.

Koitin nopeasti googlailla mutta tulee liikaa hukkaosumia, voisi ehkä vaihtaa plugariakin jossa olisi lämpötila sekä releohjaus, mutta en äkkiseltään löytänyt sellaista korvaavaa.
 
Onko jollain ollut uuden octoprintin kanssa ongelmia enclosure plugarin lämpötilojen kanssa? Mulla DHT22 anturi niin vähän väliä näyttää 0 astetta. Eli saattaa näyttää ihan oikein vaikka 10 min ja sit 1-2 min näyttää 0 jonka jälkeen 2-15 min normaalijakso ja taas 1-2 min 0 astetta.

Koitin nopeasti googlailla mutta tulee liikaa hukkaosumia, voisi ehkä vaihtaa plugariakin jossa olisi lämpötila sekä releohjaus, mutta en äkkiseltään löytänyt sellaista korvaavaa.

Millä tapaa noita sensorin lukuja luet/käsittelet? Initialstate.io tms?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom