3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tököttiä käytätte lineaarilaakerien voiteluun? Itse olen suihkinut prf 7-78, ei nyt ehkä paras tähän hommaan, mutta ajaa varmaan asiansa.
 
Millä tapaa noita sensorin lukuja luet/käsittelet? Initialstate.io tms?

Joku python scripti raspberrystä sitä lukee, enclosure plugariin vaan pinnin numero niin toiminut aiemmin, tai siis toimii nytkin mutta pätkii.

Mitä tököttiä käytätte lineaarilaakerien voiteluun? Itse olen suihkinut prf 7-78, ei nyt ehkä paras tähän hommaan, mutta ajaa varmaan asiansa.

Mä oon käyttänyt ihan tavan vaseliinia, sattuu olemaan tallissa kilon purkki. Samaa menny muihinkin laakereihin.
 
Ostin joku aika sitten tulostimen, jossa on Duet 2 Wifi emolevynä. En saanut sitä langatonta yhteyttä koskaan toimimaan luotettavasti, ilmeisesti joku harvinainen yhteensopivuus reitittimen (jota en halunnut vaihtaa) kanssa. Tuli vaan jatkuvaa erroria ja yhteys pätki vaikka ähisin sen kanssa parina iltana. Päädyin sitten vaihtamaan tuon WLAN-moduulin tilalle ethernet-moduulin. Ostin Aliexpressistä tämän 16 eurolla (koska virallisille olisi tullut 3x hintaa mm. postikulujen vuoksi):


Lisäksi on hyvä olla 2kpl 1x6 pin headereita.

Täällä on hyvät kuvat toimenpiteestä:


Sinänsä helppo toimenpide, jos on kuumailmapuhallin ja kolvi pysyy kädessä. Nyt toimii.
 
Mitä tököttiä käytätte lineaarilaakerien voiteluun? Itse olen suihkinut prf 7-78, ei nyt ehkä paras tähän hommaan, mutta ajaa varmaan asiansa.

Tähän on oikea vastaus ja sitten vastauksia sinne päin. Oikean vastauksen saat valmistajan käyttöohjeesta. Riippuu käyttäjästä välittääkö, jos ei mee ihan jetsulleen. Mahdollisesti/todennäköisesti laakerien käyttöikä kärsii väärästä rasvasta.

Mobilux EP2 on ainakin varma ja halpaa:


 
VAROITUS !!!
Ainakin Youtubessa mainostaa eräs kuolleista palannut huijaussivusto, joka yrittää houkutella ihmisiä tilaamaan superhalpoja 3D printtereitä, nyt uudella saitin-nimellä. En pistä sitä sivuston nimeä tai osoitetta tähän, sillä sivustolla kuulemma on myös phishing komponentteja. Enkä halua googlen algorythmeille antaa syytä nostaa sitä hakutuloksissaan korkeammalle. Mutta yleisenä varoituksena, jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei olekaan totta. He siis ottavat muilta sivustoilta kuvia printtereistä ja myyvät niitä sitten joko "varastontyhjennyksen" tms tekosyyn varjolla pilkkahinnalla, mutta heillä ei ole mitään aikomusta lähettää tavaraa koskaan eivätkä he vastaa yhteydenottoihin. Tarkoituksena on vain huijata mahdallisimman paljon rahaa ennenkuin palveluntarjoajat tai viranomaiset ehtivät sulkea saitin. Kovasti yrittävät sen lisäksi myös tyhjentää asiakkaaksi erehtyneen koko tilin.
Aikaisemmin tämän kyseisen huijaussivuston pääasiallinen markkinointikanava oli facebook, mutta nyt mainostaa muuallakin.
 
Mitä tököttiä käytätte lineaarilaakerien voiteluun? Itse olen suihkinut prf 7-78, ei nyt ehkä paras tähän hommaan, mutta ajaa varmaan asiansa.
Minun käsittääkseni näissä käytetää valkoista litiumrasvaa. Finderissä sitä oli ja suosittelivat redditissäkin muihinki printtereihin.

 
Kokemuksia Devil Designin PLA filamentista? Pääsi loppumaan 3Djaken ecopla kesken niin oli ostettava tuota Devil Designin tuotetta, heti filamentin vaihdon jälkeen alkoi ongelmat, skippaa layereita sekä tulostusjälki selkeästi huonompaa. 3Djakella lämmöt oli 215/50, tuolla kokeillut 210-220 tulostuslämpötilaa mutta aina sama lopputulos, randomilla skippaa layeria sieltä täältä.
 
Kokemuksia Devil Designin PLA filamentista? Pääsi loppumaan 3Djaken ecopla kesken niin oli ostettava tuota Devil Designin tuotetta, heti filamentin vaihdon jälkeen alkoi ongelmat, skippaa layereita sekä tulostusjälki selkeästi huonompaa. 3Djakella lämmöt oli 215/50, tuolla kokeillut 210-220 tulostuslämpötilaa mutta aina sama lopputulos, randomilla skippaa layeria sieltä täältä.

Muutama rulla vuos pari sitten tulosteltu, saatto olla jonkin verran herkempää jumittelemaan all-metal hotendillä varsinkin kun pieniä detaileja tulosti = paljon retracteja. Muuten ei ongelmia, ihan hyvää laatua sai aikaiseksi. Olen noita ongelmalankoja tulostanut käyttämällä filament oileria jossa tippa oliiviöljyä, loppuu jumit. Sen kanssa kyllä on sitten omat ongelmansa, sotkee pedin yms.
 
Oli kyllä aivan hanurista vaihtaa metallinen extruder Enderiin. Yksi mini-ruuveista mikä lukitsee moottorissa kiinni olevan rattaan paikalleen oli niin perkeleen tiukalla että ruuvin kanta sitten meni sileäksi eikä ruuvi löystynyt pätkääkään...
Hieman rautasahaa kun näytti ruuville niin kyllähän se siitä lopulta lähti irti.
 
Oli kyllä aivan hanurista vaihtaa metallinen extruder Enderiin. Yksi mini-ruuveista mikä lukitsee moottorissa kiinni olevan rattaan paikalleen oli niin perkeleen tiukalla että ruuvin kanta sitten meni sileäksi eikä ruuvi löystynyt pätkääkään...
Hieman rautasahaa kun näytti ruuville niin kyllähän se siitä lopulta lähti irti.
Been there jne :) Itse kun tykkään vielä jännityksestä ja työkalujen seassa jotai pas*** kiinalaisia kuusiokolo avaimia mitkä ei ihan ole toleransseissa ja aina pyörähtää noi pienimmät pilalle.
 
Minun käsittääkseni näissä käytetää valkoista litiumrasvaa. Finderissä sitä oli ja suosittelivat redditissäkin muihinki printtereihin.

Kävin tätä hakemassa, taitaa jopa oikeasti mennä sinne laakerin sisälle:)
 
Kokemuksia Devil Designin PLA filamentista? Pääsi loppumaan 3Djaken ecopla kesken niin oli ostettava tuota Devil Designin tuotetta, heti filamentin vaihdon jälkeen alkoi ongelmat, skippaa layereita sekä tulostusjälki selkeästi huonompaa. 3Djakella lämmöt oli 215/50, tuolla kokeillut 210-220 tulostuslämpötilaa mutta aina sama lopputulos, randomilla skippaa layeria sieltä täältä.


Täältä löytyy 2 rullaa Devil Designin pla:ta ja ainakin valkoisella värillä minulla on ongelmia saada pysymään pedissä kiinni.
Muistaakseni toista rullaa en ole vielä edes avannut. Saman firman petg toimi kyllä moitteettomasti.
 

Tuolta sain nyt joillakin kupongeilla tilattua perus Ender 3:n 132,42€ hintaan Saksan varastosta. En jaksanut odotella Singles daytä saati Black Fridayta, vaikka jossitellut jo pari-kolme vuotta tätä hankintaa, ei nyt ainakaan korkealta putoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta sain nyt joillakin kupongeilla tilattua perus Ender 3:n 132,42€ hintaan Saksan varastosta. En jaksanut odotella Singles daytä saati Black Fridayta, vaikka jossitellut jo pari-kolme vuotta tätä hankintaa, ei nyt ainakaan korkealta putoa.
Mistäs ihmeestä sellasia kuponkeja saisi tuohon hintaan ei kyllä jaksa todellakaan ootella mitään bf:iä
 
Mikä olisi nyt hyvä tulostin ilman suurempaa ylimääräistä säätämistä? Voisi katsella BF tarjouksista jotain sopivaa :hmm:

Ostin pari vuotta sitten Tevo Tornadon ja kyseinen yksilö on totaalinen maanantai malli. Lähes tulkoon kaikki on pitänyt vaihtaa/korjata ja tulostusmäärät ovat tyyliin alle yhden rullan pla. Jos jollain on kyseiseen yksilöön kiinnostusta, niin yv voi heittää hinnan kanssa.
 
Mikä olisi nyt hyvä tulostin ilman suurempaa ylimääräistä säätämistä? Voisi katsella BF tarjouksista jotain sopivaa :hmm:

Ostin pari vuotta sitten Tevo Tornadon ja kyseinen yksilö on totaalinen maanantai malli. Lähes tulkoon kaikki on pitänyt vaihtaa/korjata ja tulostusmäärät ovat tyyliin alle yhden rullan pla. Jos jollain on kyseiseen yksilöön kiinnostusta, niin yv voi heittää hinnan kanssa.
Ender 3:a (Pro tai V2) on helppo suositella. Tekee vakionakin hyvää jälkeä, kasaaminen oli helppoa ja jos haluaa parannella, netistä löytyy runsaasti malleja osille.
 
Mikä olisi nyt hyvä tulostin ilman suurempaa ylimääräistä säätämistä? Voisi katsella BF tarjouksista jotain sopivaa :hmm:

Ostin pari vuotta sitten Tevo Tornadon ja kyseinen yksilö on totaalinen maanantai malli. Lähes tulkoon kaikki on pitänyt vaihtaa/korjata ja tulostusmäärät ovat tyyliin alle yhden rullan pla. Jos jollain on kyseiseen yksilöön kiinnostusta, niin yv voi heittää hinnan kanssa.

Voin suositella Prusaa. Mini on vielä "ihmisten hinnoissa". MK3S sitten vähän kalliimpi tapaus. Välillä harmistuttaa tuo minin pedin pieni koko, mutta ei ole ylitsepääsemätön juttu itselle. En osaa kyllä BF-tarjouksista sanoa, voisin kuvitella, että kiinalaiset tulostimet aika vahvasti edustettuina.
 
Onko kenelläkään kokemusta Snapmaker- tulostimista ?
Kiinalainen valmistaja joka lätkäisee tuotteilleen korkeamman hinnan jotta tuote vaikuttaisi laadukkaammalta. Erityisesti niiden se 3in1 kone on välttämisen arvoinen, se ei osaa tehdä hyvin 3D tulostusta, cnc sorvausta eikä laserkaiverrusta.
 
Hitto, ei näköjään pitäis jäädä vatuloimaan noiden tarjouksien kanssa. Pari päivää sitten oli Banggoodissa "panttialennuksessa" Ender 3 v2, eli maksat pienen pantin ja myöhemmin koko summan, kokonaishinnaksi olis jääny n. 170€. Epäilytti vaan tuo ennakkomaksusysteemi kun ei oo tuollaisista kokemuksia. Noh, katellaan nyt nää tulevat tarjouspäivät läpi että mitä tarjouksia löytyy.
 
Hitto, ei näköjään pitäis jäädä vatuloimaan noiden tarjouksien kanssa. Pari päivää sitten oli Banggoodissa "panttialennuksessa" Ender 3 v2, eli maksat pienen pantin ja myöhemmin koko summan, kokonaishinnaksi olis jääny n. 170€. Epäilytti vaan tuo ennakkomaksusysteemi kun ei oo tuollaisista kokemuksia. Noh, katellaan nyt nää tulevat tarjouspäivät läpi että mitä tarjouksia löytyy.

Tuohon laittaa semmosen koodin kassalla ku TTCVEP
159.99€

 
160 egee alkaa kyllä oleen hinta jota BF tarjouksissa tuskin enää alemmaksi menee.

Enderistä on tulossa lähiaikoina uusi versio, ilmeisesti nimetty Ender 3S1, jossa on mm suorasyöttö, automaattinen pedin säätö (ilmeisesti samanlainen kuin Ender 6:ssa) sekä magneettinen peti (kuten Ender 3pro:ssa). Vähän kummallinen malli tuo, ehkäpä sitten on hyödyllinen versio jos näkee itsensä tulostelemassa paljon TPU matskua. Olisi ehkä enemmän kysyntää suorasyöttökoneelle jossa täysmetallinen hotend jonka lämmöt nousee 350+ asteeseen ja peti 150 asteeseen...eli siis semmonen kone jolla saa tulostettua haastavia materiaaleja kuten vaikka nyt jopa PEEK yms.
 
Tuohon laittaa semmosen koodin kassalla ku TTCVEP
159.99€

Tämä oli hyvä lähti kaiken vatuloinnin jälkeen tilaukseen, kiitokset.
 
Toista tulostinta tekis kyllä mieli mutta ei oikeen oo omaa tapausta ajatellen tuossa V2:ssa vielä tarpeeks suoraan selviä parannuksia vrt. Ender 3 Pro:hon joten ehkä pitää malttaa jättää vielä ostamatta. Vaikka halpa on kyllä tuo 160€ hinta. Maybe se S1 tai joku muu vois olla paree vaihtoehto.
 
Lähti täälläkin toinen Enderi tilaukseen kun kerran halvalla sai. Nyt voi toisen pistää 0.4mm suuttimella ja toisen 0.8mm suuttimella.
Pitää vielä katsoa että laittaako toisen päivitys-setin tilaukseen (parempi teflon putki, paremmat jouset, alumiini extruder, bltouch, jne.).
 
Mulla oli tarkoitus toinen Ender 3 tehdä korkeemmille lämpötiloille eksoottisempia materiaaleja tulostaan, mutta tuossa ne on 6kk vierekkäin tulostellut PLA:ta, vaikka muutoskalut on hyllyssä odottamassa, ehkä pitäisi kolmas Ender pistää modaamiselle :)
Sikäli kun aattelee että auton rengaiden vaihtoon ostin 250e maksavan pulttipyssyn, on tuommoinen 160 euron työkalu aika maltillinen hankinta.
 
Voi ny perhana, pitäskö sitä itekin ku muutki.. onhan tuo 160€ kyllä halpa hinta.:D:rolleyes:
 
Prusa MK3S dusailtu kopio volkkarin bensaputken kannattimesta, isommalle putkelle vaan. Printattu mustasta ABS:stä

vw_fuelline_clip.jpg
 
Tuohon laittaa semmosen koodin kassalla ku TTCVEP
159.99€

Mitä muuta tuollaisen kanssa kannattaisi tilata, että pääsee alkuun printtailussa?
 
Mitä muuta tuollaisen kanssa kannattaisi tilata, että pääsee alkuun printtailussa?
No ainaki muovia. Näytti olevan saksan varatossa tarjouksessa


Ite tilasin crealityltä 6kiloa noin 59€, 5dollarin ale koodin kans :
TKY: )HYN582 (piti laittaa välilyönti ettei tule hymiötä)


Mut noin niinku yleisesti varmaan se BL touchi ainaki hommata ettei tarvi manuaalsesti kalibroija.
Alkanu itellä kyrsimään tuo manuaali kalibrointi tällä ender 3 max 30cm alustalla.

Ite meinasin ostaa tämän kuhan alet alkaa 16.22€ 30% OFF|Trianglelab 2021 v3 3D TOUCH sensor 2M Connection line Auto BED Leveling Sensor BL AUTO touch sensor for anet A8 tevo mk8 i3|3D Printer Parts & Accessories| - AliExpress
 
Mulla kanssa alkoi ärsyttämään pedin säätö ja tilasin BL touchin. En kyllä suosittele muille, koska en ole keksinyt mikä hommassa mättää.
Pedin pitää olla riittävän suora jotta bl touch toimii, tämä on tietty ymmärrettävää.
Mutta jostain syystä laitteen omalla tasauksella ei ole ikinä ongelmia. Kun laitan mallin alkuun G-koodina bl touchin niin 2/3 kerrasta tämä mittaus feilaa. Nykyään sentään octopi:tä korjattu sen verran että se osaa kertoa että tason kalibrointi ei onnistu. Vielä kun keksisi miksi! Hemmetin ärsyttävä rampata autotallissa, koska tosta viasta ei pääse eteenpäin ilman että vetää tulostimen virrattomaksi.
 
DD extrudereita hyvissä singles day aleissa?
BiQU H2 on ilmeisesti aika kova extruderi?
Tunnin päästä pitäisi saada hintaan 69usd (kuvan mukaan), mutta aliexpress sanoo että hinta on 93usd alessa. Täytyy seurata lähteekö nyt sitten mihin hintaan, tuo erotus ei oikein mene edes ALV-mukaan lukien?
 
En oo kyllä koskaan hiffannut noita Aliexpressin hintoja mitkä kuvissa on, ei sovi oikein mihinkään logiikkaan..

Pari pienempää juutube-kanavaa on testaillut OMG:n extrudereita (nämä siis konversiosarjoja ilman hotendiä) ja meinasin tuollaisen nyt halvennuksesta ostaa:
1:3 alennusvaihde ja moottorina Nema 14, vaikuttaa ihan pätevältä - ainakin noin youtubessa.

BiQun H2:sta kanssa katselin, mutta se on saanut jonkin verran kritiikkiä varaosien olemattomuudesta. Hotendin meinasin myöhemmin vaihtaa Phaetuksen Dragonfly:hyn, jolloin koko paketti pitäisi olla aika pitkälti "bolt on" kun kohteena on Ender MK8 hotendillä. Kalliimmaksi toki tulee kuin H2, mutta pysyy modulaarisena ja antaa enemmän kikkailumahdollisuuksia esim. jäähdytyksen rakentamisen suhteen.
 
DD extrudereita hyvissä singles day aleissa?
BiQU H2 on ilmeisesti aika kova extruderi?
Tunnin päästä pitäisi saada hintaan 69usd (kuvan mukaan), mutta aliexpress sanoo että hinta on 93usd alessa. Täytyy seurata lähteekö nyt sitten mihin hintaan, tuo erotus ei oikein mene edes ALV-mukaan lukien?

Joo meittikin on katellu just tuota BiQua ku yrittäny paripäivää ender 3 max saaha tulostamaan yhtä neliön muotosta testikuutiota. :D
Millon langansyöttäjä napsuttelee ja millon hotendi keksii että nyt on hyvä hetki vuotaa pla:ta joka raosta.
Finderilla tulostin sen pikku adapterin filementti putkelle (hotend fix) ja puhistin hotendi lämpökolvin ja miniteräsharjan kans.
En kyllä kovin rakkaudella muistele tuota enderin vakio tulostuspäätä jos nyt alesta jonku paremman saan hommattua.

Kyllä toi BiQU H2 vaikuttaa ihan asialliselta. Ender 6 kans testi ja sitten normi testi jne.


Toinen vaihtoehto ois toki ostaa tämmönen nf smart ja rakennella siitä sitten jollain kivalla langantyöntäjällä jne.

En ole sitten mikään asiantuntija, googletellu aika paljon tässä viimeaikoina.

Ja tarjouskoodeja tulee sähköpostiin ku vähä joka kiinan sivustolle rekisteröityny.

Nyt on tulossa varmaan 80€ kaikkia linear raileja z-akselille, hihnaa, tankoja, putkea, piuhaa ja kaikkea.
 
Mulla kanssa alkoi ärsyttämään pedin säätö ja tilasin BL touchin. En kyllä suosittele muille, koska en ole keksinyt mikä hommassa mättää.
Kun laitan mallin alkuun G-koodina bl touchin niin 2/3 kerrasta tämä mittaus feilaa. Nykyään sentään octopi:tä korjattu sen verran että se osaa kertoa että tason kalibrointi ei onnistu.
Onkos Crealityn oma emolevy? Ainakin 4.2.2 mallissa on ollut jonnin verran ongelmia BL Touchin kanssa jos käyttää suoraan sitä ABL-liitintä emolla. Sen sijaan jos ne signaalipinnit kytkee Z rajakytkimen liittimeen ja loput siihen ABL porttiin (ja firmis sen mukaan) on vissiin enimmäkseen kaikilla toiminut.

Toki ymmärrän pointin ajaa toi G-koodi joka printin alussa, mutta itse en kyllä sitä tee. Mulla on Octoprintissä Bed Visualizer -plugari minkä bed meshin päivitän joskus ja jouluna. Octoprinttiin siirtyessä otin kuvankaappauksen ennen bed meshin päivitystä ja vertasin sitä uuteen (välissä pari printtiä ja pari päivää), eikä peti ollut elänyt sen vertaa, että kuvankaappausten perusteella eroa olisi huomannut. Ja tuo on Maxissa kiinni, millä yleensä tehdään miltei koko 300x300 tulostusalan kokoisia printtejä
 
Onkos Crealityn oma emolevy? Ainakin 4.2.2 mallissa on ollut jonnin verran ongelmia BL Touchin kanssa jos käyttää suoraan sitä ABL-liitintä emolla. Sen sijaan jos ne signaalipinnit kytkee Z rajakytkimen liittimeen ja loput siihen ABL porttiin (ja firmis sen mukaan) on vissiin enimmäkseen kaikilla toiminut.

Toki ymmärrän pointin ajaa toi G-koodi joka printin alussa, mutta itse en kyllä sitä tee. Mulla on Octoprintissä Bed Visualizer -plugari minkä bed meshin päivitän joskus ja jouluna. Octoprinttiin siirtyessä otin kuvankaappauksen ennen bed meshin päivitystä ja vertasin sitä uuteen (välissä pari printtiä ja pari päivää), eikä peti ollut elänyt sen vertaa, että kuvankaappausten perusteella eroa olisi huomannut. Ja tuo on Maxissa kiinni, millä yleensä tehdään miltei koko 300x300 tulostusalan kokoisia printtejä
On orkkis emo ja suoraan ABL liittimessä. Täytyypä kokeilla tuollaista patenttia. En ole löytänyt korjausta netistä, kun termit vähän hukassa.
Onko jossain ohjetta mitä firmiksessä tulee muuttaa että toimii?

Octoprintin bed visualizer plugini myöskin tuntematon, täytyy sekin tutkia.
 
On orkkis emo ja suoraan ABL liittimessä. Täytyypä kokeilla tuollaista patenttia. En ole löytänyt korjausta netistä, kun termit vähän hukassa.
Onko jossain ohjetta mitä firmiksessä tulee muuttaa että toimii?

Octoprintin bed visualizer plugini myöskin tuntematon, täytyy sekin tutkia.
Nyt mennään vahvasti "oiskos ollut näin" muistikuvan mukaan, sillä mun firmiksen teko perustui aika pitkälti youtube-videoihin ja Marlinin omaan FAQiin. Oleellinen juttu tuossa on configuration.h -tiedoston Z_MIN_PROBE_PIN -asetus, mikä muistaakseni ABL-liitintä käytettäessä asetetaan johonkin tiettyihin pinneihin ja sitä normaalia Z limitti-liitintä käyttäessä jätetään kommentoimalla kokonaan pois.

Ja tuo bed visualizer on aika näppärä:
1636617551412.png


Kursorin kun vie johonkin kohtaan, se kertoo mikä arvo siinä blokissa on. Tuossa mun kuvassa sininen kohta on -0,125mm ja kirkkaimman keltainen on +0.187mm, eli koko levy olisi tuon mukaan 0,3mm vinossa. Mun tapauksessa peti ei itseasiassa ole vinossa, vaan Ender 3 Maxin koko X-gantry on taas päässyt tipahtamaan toisesta päästä alemmas. Tuota olen märehtinyt jo jonkin aikaa ja nyt on kiinanmaalta tulossa perus Ender 3 Pron dual-z, sekä pari Maxille tarpeeksi pitkää uutta kierretankoa..
 
Täytyy kyllä sanoa että tuo 0.05mm työntömitta on paras tohon pedin manuaali kalibrointiin.
Sillon ku se menee nozzlen ali hyvin pienellä vastutuksella ni se on valmis sitte tulostukseen.
Jotenki tuntuu kusetukselta tuo paperinpalalla kalibrointi, ehkä siinon vaan liikaa paksuutta tai en vaan osaa...
 
Oho, jokos se Tomtop sai Enderin pistettyä matkaan? UPS pisti viestiä että paketti tulossa saksasta, mutta Tomtop ei ole ilmoittanut mitään ja sivujen tilaus seuranta on vielä "processing" vaiheessa.
Aika jees hinta tuo 160€ jos kotiinkuljetuskin on vielä mukana.
 
Ei oo kyllä ups:lta tullu vielä viestiä, ja processing vaiheessa mullakin on tomtopilla.
 
On kyllä veemäinen tuo Enderin puolikuntoinen Z-stopperi. Pitää aina printin primin/skirtin aikana pistää negatiivinen 0.10-0.25 Z-offset, muuten lopputulos on yhtä syheröä.

Onneksi 3D-Touch näyttäisi olevan jo matkahuollon kourissa joten pääsee sitä asentelemaan ensi viikolla.
 
On kyllä veemäinen tuo Enderin puolikuntoinen Z-stopperi. Pitää aina printin primin/skirtin aikana pistää negatiivinen 0.10-0.25 Z-offset, muuten lopputulos on yhtä syheröä.
Mitä tarkoitat "puolikuntoisella z-stopperilla"? Onko se mennyt rikki jotenkin?
 
Tuo ei ole tyyppivika, vaan rikkinäinen mikrokytkin!
Ei, se on tyyppivika. Enderin homing nopeus on liian kova jonka takia se sitten voi taklata tuon kytkimen rikki. Etenkin nuo X ja Y akselin homing nopeudet ovat aika jäätävät.
Vaihdoin tuon kytkimen jo kerran X-akselin ja Z-akselin välillä, eli se on mennyt jo kahdesti rikki.
 
Ei, se on tyyppivika. Enderin homing nopeus on liian kova jonka takia se sitten voi taklata tuon kytkimen rikki. Etenkin nuo X ja Y akselin homing nopeudet ovat aika jäätävät.
Vaihdoin tuon kytkimen jo kerran X-akselin ja Z-akselin välillä, eli se on mennyt jo kahdesti rikki.
"Tyyppivika" tarkoittaa sitä että kyseessä olisi laajamittainen ongelma, olet ensimmäinen josta olen kuullut ja noita koneita on myyty (oletettavasti) miljoonia.
Mikrokytkimet ovat erittäin kestäviä vekottimia, epäilen suuresti että homing nopeus olisi pystynyt mikrokytkintä rikkomaan. Mutta mitäpä siitä tässä väittelemään, toivottavasti saat koneen toimimaan haluamallasi tavalla.
 
Kytkimen tilalle valohaarukka niin ei mene rikki nopeudesta. Olettaen tietysti että mekaaninen rajoitin on jokin muu kuin se haarukka.

En ole koskaan kuullut että mikrokytkin hajoaisi liiasta liikenopeudesta.
Mutta aika monissa varsinkin halvemmissa se kytkentäpiste voi vaihdella käyttökertojen välillä riippuen kytkimen toteutuksesta.

Jos laite on sellainen että se törmää mekaanisesti kytkimeen on mahdollista rikkoa ja tässä tapauksessa pitäisi muuttaa kytkimen kiinnitystä niin ettei törmäystä tapahdu.
 
Pikkupoikana 80-luvulla hakattiin joystickeja kyllä niin rajusti, että huippulaatuisetkin mikrokytkimet olis hajonnu jos ne olisi taipuvaisia hajoamaan. Kyllähän niitä rikki toki meni, muttei mikrokytkimistä. Valmistusvika voi olla ja sen takia viallinen, mutta ei ne kyllä käytöstä hajoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom