3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
PET filament, 1,75 mm, transparent, spool 1 kg marwiol.pl

Olikin 20€/kg eikä 17€/kg. Plasty Mladec merkkistä. Ei mitään käryjä, tulostuu aikalailla samalla tavalla kuin PLA paitsi suuttimen lämmöt saavat olla korkeammat ja suuttimen tuuletus pienempi.

Kattelin yleisesti, että tsekkiläinen Plasty Mladec on hieman kalliimpaa tavaraa ja näyttäisi sivuillaan antavan paremmat speksit(siinä varmaankin se syy. Löytyy vetolujuuksia ja ties mitä mittauksia) kuin Devil Design näyttäisi vaan ylittäneen jonkinlaiset sertifigaatit.

Vilkaisin Plasty Mladecin omia testejä PLA ja PETG välillä niin PLA on vetolujempaa tavaraa. --> Dokumenty
 
Olen tuon ABS suhteen ihan tuuliviiri :facepalm: ja on kyllä pakottava tarve testata sellaista. Ei se haju kait niin paha ole? Minkä merkin ABS:ää suosittelette? ABS+ ei tarkoita mitään vaan on markkinamiesten pulinoita? Sitten on ABS-T eli läpinäkyvää onko siinä mitään huonoa?

Näyttäisi tuolla jenkeissä olevan noita törkeän hintaisia hajuttomia ABS, mutta pieni tuoksu ei luulisi haittaavan.
 
Abs ainakin itsellä vain siksi että joustavampaa kuin pla sekä kestää lämpöä ja ulko-olosuhteita paremmin. Ja halpaa. Pla verrattuna ikävää tulostettavaa kun lämpötilasta koko muuttuu. Eli tahto vääntyillä ja pitää eri kalibrointeja käyttää kutistumisen takia. Haju on itsellä sivuseikka. Krääsää kyllä, muttei liian epämiellyttävä tai pistävä. Hyvä ilmanvaihto riittää.

Kattelin tästä, että ABS ei kutistu kovin paljoa ja kestää lämpöä -->
Kuitenkin nuo spesiaalimmat PLA:t on yllättävän hyviä noissakin.


Ihan putkeet ei mennyt tulostukset Anet A8, kun irtosi extruderin syöttöratas paikoiltaan niin eipä ihme, että ei tullut tavaraa ulos. Sitten monet tulosteet tarttee kuitenkin tuet tai kappaleet kaatuu. Pari kertaa Anet A8 buuttasi, kun pöljänä olin pitänyt usb kiinni PC:llä aivan turhaan niin tulostus jäi sitten kesken :facepalm:
 
ilmoittaudutaanpa io:n 3D-tulostajien kerhoon. Tänään pitäisi postista saapua malyan m200 tulostin hobbykingistä. Samaan syssyyn tuli tilattua kasa filamentteja fenno3d:lta. Kerrotaan kokemuksia kunhan saadaan laitos tulille. Aikaisempaa kokemusta tulostimista ei ole joten ensimmäiset päivät/viikot menevät varmasti opetellessa.
 
Noh mun tulostimen abs kalibrointi-nappi octopissä on 3% luokkaa isommilla mitoilla kuin pla ja mitat pysyneet 0,2mm/10cm sisällä joka tilanteessa. Näppärämpää kuin joko kalibrointia käsin syöttää tai että skaalais aina kappaletta.

Näköjään ei ole ABS mitään turhaa kamaa esim. RC-juttuissa verrattuna johonkin erikoisempiin humpuukki filamentteihin. Keveintä ja kestävintä ABS-->
 
ilmoittaudutaanpa io:n 3D-tulostajien kerhoon. Tänään pitäisi postista saapua malyan m200 tulostin hobbykingistä. Samaan syssyyn tuli tilattua kasa filamentteja fenno3d:lta. Kerrotaan kokemuksia kunhan saadaan laitos tulille. Aikaisempaa kokemusta tulostimista ei ole joten ensimmäiset päivät/viikot menevät varmasti opetellessa.

Tuo näyttää sentään valmiiksi kasatulta, että ei tule sellaista fiilinkiä kuin Anet A8 kanssa, että uskaltaako laittaa töpseliä seinään kasauksen jälkeen. :lol:
Kuitenkin tuon kanssa saa säätää pedin kanssa ja pedin tarttuvuuden kanssa. Ja tulosteille pitää ohjelmalla säätää tuet, että ei vaan joku mönjäkasa liiku suuttimessa kiinni. Tuosta tulee niin rutiinia ajan kanssa.

Eilen säikyin, että extruderin ratas irtosi paikoiltaan ihme ruksutuksen takia ja aivan hyvän tulostuksen lopetin. Purkasin tulostinpään ja ei yhtään mitään vikaa :facepalm:. Se vaan ruksuttaa, kun syöttää hitaammin filamenttia pohjia tehdessä.
Pahin pelko on vaan se, että jos hajoaa joku osa ja sitten saa odotella Kiinasta varaosaa piitkään. Tuohon Anettiin taitaa saada kaikki osat ja voi tulostaa ihan erilaisen tulostinpään rungon kiinnikkeet.
Ei hitsi pitäisi varmaan tulostaa varalle tuollainen tulostinpään runko(bowden mallinen ja nopeuttaa alkuperäiseen verrattuna tulostusnopeutta), mutta ABS:stä tai vastaavasta, että kestää lämpöä. PLA kestää huonosti lämpöä.
 
Helvetti, ei tota hdglassia pysty käyttämään kahvipannuna vaikka mainostettiin hyvää lämpörasituksen kestoa, sinne meni melkein puoli kiloa :/
 
Viimeksi muokattu:
Helvetti, ei tota hdglassia pysty käyttämään kahvipannuna vaikka mainostettiin hyvää lämpörasituksen kestoa, sinne meni melkein puoli kiloa :/

Tuossa mainitaan, että se pehmenee 70 asteessa ja sitten on noita pehmoisia mainospulinoita --> https://www.formfutura.com/web/cont...89a8c08caa11daf603e7d3f5b92cdd5&download=true

Tuossa joku postaus ylempänä tavallisempi petg kestää 80 astetta ja paras on ABS kestäen 110 astetta. ABS on ainoa mikä kestää kiehuvan veden, mutta se taas ei tainnut olla elintarvikekäyttöön oleva ollenkaan. Tuskin ABS kestää kahvinpannun pohjassa vielä korkeampia lämpöjä kahvinkeittimessä.
 
Tietysti jos olisi ensin kaivanut ton datasheetin eikä vaan olettanut että pakkohan hyvän lämmönkeston on olla yli 100c olisi välttynyt turhalta yrittämiseltä.
Noh harjoituksen piikkiin :D
 
Tietysti jos olisi ensin kaivanut ton datasheetin eikä vaan olettanut että pakkohan hyvän lämmönkeston on olla yli 100c olisi välttynyt turhalta yrittämiseltä.
Noh harjoituksen piikkiin :D

Se hdglass on näköjään muutenkin ihan näkkäriä-->
 
Kokeilin säätää kerrospaksuutta 0,15mm:stä 0,3mm niin näyttää tulevan kerrosten välille tiheämmin rakoa :facepalm: --->Dropbox - karkeaa.jpg
0,15mm ei välttämättä ollenkaan. 0,3mm on tietty nopeampi tulostaa.

Suoriutuuko nuo kalliimmat vehkeet paremmin vai pitääkö noita asetuksia tarkemmin hienosäätää muualtakin, kun lähdetään kerrospaksuuksia säätelemään ihaa itee? Esim. tuo CR-10.

edit: Ei hitto mikä näkkärituntuma tässä kappaleessa on..:facepalm: ei jatkoon

edit2: Nyt tuli taas priimaa 0,15mm:llä :D --> Dropbox - priimaa ja jätettä.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni kerrospaksuuden maksimit on jossain 0.8x suuttimen koko. Kerrospaksuudet on muuten ihan sun oman mieltymyksen mukaan. Itsella 0.2 suutin ja 0.15 kerrokset käytös.

Mulla on tossa 0.4mm suutin eli olisi pitänyt pystyä tulostamaan 0.32mm paksuista kerrosta. Pitää kait hommata 0.8mm suutin, että jos sitten tulostuu tuplanopeudella.
Niin tuollaisella 0.2mm suuttimella tulostus on 0.15mm kerroksella on tuplasti hitaampaa? Ihan tarkoitusellako, että tulee mahdollisimman hyvää jälkeä vai onko filamentti jotain vaikeasti tulostettavaa?
 
Kokeilin säätää kerrospaksuutta 0,15mm:stä 0,3mm niin näyttää tulevan kerrosten välille tiheämmin rakoa :facepalm: --->Dropbox - karkeaa.jpg
0,15mm ei välttämättä ollenkaan. 0,3mm on tietty nopeampi tulostaa.

Suoriutuuko nuo kalliimmat vehkeet paremmin vai pitääkö noita asetuksia tarkemmin hienosäätää muualtakin, kun lähdetään kerrospaksuuksia säätelemään ihaa itee? Esim. tuo CR-10.

edit: Ei hitto mikä näkkärituntuma tässä kappaleessa on..:facepalm: ei jatkoon

edit2: Nyt tuli taas priimaa 0,15mm:llä :D --> Dropbox - priimaa ja jätettä.jpg

Näyttää siltä että suutin olisi hieman tukossa? Kokeiles nostaa lämpöjä roimasti testiksi?
 
No niin, pari päivää ollut ensimmäinen 3d-tulostin käytössä. Helppo oli kasata tuo CR-10, teetin paikallisessa lasiliikkeessä uude tason ennen kuin edes tulostin saapui. Luin netistä että originelli lasi ei ole suora ja eihän se ollut, keskeltä kuopalla millin verran. Otin uuden lasin samealla, hiekkapuhalletulla, pinnalla testatakseni jos kappaleet tarttuisi paremmin kiinni.

Pienen alkusähellyksen aikana en sitä päässyt testaamaan, vaan löin kiireesti liimapuikkoa että pääsee tulostamaan.

En meinannut saada tasoa millään säädettyä suoraksi, toinen reuna jäi 3mm ilmaan vaikka ruuvi kokonaan auki. Pieni hetki googlausta ja ongelmaksi paljastui toinen pystyruuvi, olin kiristänyt sen väärin ja ei mennyt holkin pohjaan. Vaakataso irti toisesta päästä ja kaikkien ruuvien kiristys pikkuhiljaa, nyt liikkuu ja tulostuu oikein.

Lämpötason alle laitoin alumiiniteipillä reunoista kiinni 10mm kivivillalevyn, nopeuttaa lämpeämistä ja nyt saa tason 100C paikkeille paremmin.

Sattui olemaan ylimääräinen RaspberryPi, asensin octopin ja meni helpoksi elämä. TouchUI-lisäosalla saan otettua alkuperäisen Raspberryn kosketusnäytön käyttöön.

ProShot_2017_09_23_11_49_43.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä että suutin olisi hieman tukossa? Kokeiles nostaa lämpöjä roimasti testiksi?

Nyt ollut 200 astetta. Devil Designin sivuilla mainitaan 190-205 astetta tuolle filamentille, mutta sitten tuon filamentin mukana tuli pahvikortti, jossa mainitaan 200-235 astetta. Tosi hämmentävän erilaiset arvot. Pitää tosiaan nostaa arvoja.

Tuli nostettua lämpöjä ja heti parani, että oli niin kuin tukkeessa lämpöjen takia paksummalla kerroksella--> Dropbox - 220C 0.3mm ja 210C 0.3mm.jpg

Dropbox - 200C 0.3mm, 210C 0.3mm ja 200C 0.15mm.jpg

Kyse on 3 ulotteisesta eli kuutiollisesti aika. Eli aika^3.

Nyt meni hieman ohi siis potenssiin kolme? Simplify3D arvioi ajat samalle kappaleelle tuplasti nopeampana.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meni hieman ohi siis potenssiin kolme? Simplify3D arvioi ajat samalle kappaleelle tuplasti nopeampana.

Tulostettavan tavaran määrähän pysyy kaiketi samana? Jos ainetta syötetään puolta nopeammin, niin aikaa pitäisi vastaavasti mennä puolet vähemmän?
 
Tulostettavan tavaran määrähän pysyy kaiketi samana? Jos ainetta syötetään puolta nopeammin, niin aikaa pitäisi vastaavasti mennä puolet vähemmän?

Näin juuri. Ongelmana oli vaan liian pienet lämmöt nopeammalle syötölle. Pitäisi kyllä hommata varalle ylimääräinen Nema 17 extruderia varten, kun näyttää joutuvan huonoilla säädöillä koville ja sen huomaa äänistäkin.
 
Onko kukaan viritellyt E3D v6 hotendistä toimivan pelin? Onko siinä jotain hyviä pointteja?
Näyttää noissa monesti olevan filamentti-syöttömoottori kauempana erikseen ja näissä ei juuri koskaan ole tuuletinta. Helpompi tietty poistaa filamentti, jos jää jumiin tuollaisissa. esim. --> Anet A8 Bowden Extruder Mount by Brogz007
 
Bowden tyyppises ei mene kunnolla joustavat. Ja filamentin annostelu on suurpiirteisempää.

Itse koekäytellyt kevyttä directdrivea jota avustaa voimakkaampi ja samalla 100g painavampi bowden tyyppinen. Noita bowden tyyppisiä kun on monta ja y-haara directdriven välissä niin useamman värin vaihtokin onnistuu samalla ajamalla vaan lankaa taakse putkeen y-haarasta pois.

Tuolla kevyemmällä directdrive päällä saan bowden tyyppisen hyötyjä kun tulostuspääs vähemmän painoa. Mutta silti directdriven tarkkuus annostelussa sekä kykenee joustavaa tulostamaan. Yksinään toi kevyt directdriven moottori ei jaksaisi toimia.

Tässä Anet A8:ssa taitaa olla jo valmiina directdrive. Siis tarkoittaa kait sitä, että tuo filamentin syöttö on lähellä hotendiä?

Ei löytynyt thingiversestä E3D v6:lle tuollaista yhdistelmää, että on molemmat, mutta erikseen löytyy kumpaakin. Sitten vielä pitäisi varmaankin tästä Anet A8:sta vaihtaa koko ohjaiskortti toiseen, että saa useampia askelmoottoreja ohjattua ja tuskin osaisin hienosäätää tuollaista comboa.

Ainakin nuo bowden malliset näyttää kevyiltä ja yksinkertaisilta, että jos pitäisi sellaista hätävarana. Jättäisi joustavat filamentit sikseen. Tuo annostelu hieman arvelluttaa, että miten huonoa jälkeä tulee?
 
Tilasin omaan tulostimeen uuden bowden extruderin, alkuperäisellä ei pysty joustavia kovin hyvin tulostamaan. Idea lähti tästä videosta:



Tuossa päivitetyssä extruderissa filamentti tuodaan lähelle ratasta ptfe-putkilla, se ei pääse karkaamaan rattaan jälkeen sivuun. Tilasin 2 noita päivitettyjä Alilta, laitan kokemusta kun saapuvat. Taisivat maksaa peräti jonkun 2,50€/kpl.
 
Thingverses löytyy tulostettavat kappaleet joilla saa kanssa välit umpeen. Itse tulostelin moiset ja ebaysta exruderin rungot muistaakseni 7€ hintaan vetorattaineen. Lisäksi tilasin haluamani U-mallisella uralla vetorattaa jossa hammastus tarttuu isommalta alalta. Ja sille sopivan kokoinen suora vastalaakeri. Exruderis kun tuli suoralla profiilills oleva vetorulla ja urallinen laakeri. Noiden lisäksi erikseen askelmoottori joka sekin sen 7€ luokkaa.

Aika turha vouhottaa noista jonku valmistajan tuo tai tuo malli. Katsoo parhaimpia ominaisuuksia kustakin ja sen mukaisesti tilailee halvemmalla osat sellaiseen kuin haluaa.

Thjoo, lisäsin listaan ku satuin samassa kaupassa näkemään mistä tilasin pari E3D V6-kloonia + laatikollisen muuta tavaraa. Klooniin tilasin alkuperäisiä heat breakkeja muutaman kappaleen suoraan E3Dltä, ovat paremmin koneistettu mitä Kiinan tekeleet.

Kuka vouhottaa, minä vai noin yleisesti? :bored:
 
Kerrokses teet tuplasti töitä kun 0.4 > 0.2. Eli siinä tulee jo tuplat X ja Y suuntaan molempiin eli neliöllisesti. Suhtees enemmän lykkäät tavaraa jos säilytät etenemis nopeuden niin silloin vain leveys suunnas jää eroa eli kaksinkertainen aika siitä.

Kerrospaksuus jos teet suuttimen maksimia niin on puolet vähennän. Eli tupla määrä kerroksia.

Siinä se kuutiollisuus.

Jos saman paksuisia kerroksia niin aika on tosiaan silloin vain tuplat.

Joustavaa tulostettaessa ei esim. kestä ajaa suuttimen läpi sitä tahtia mitä isommalla suuttimella menee samaan matkaan. Tuolloin pakko laskea tulostusnopeutta enemmän ja alkaa toi aika^3 näkymään selvemmin. Normaali muovit kestää ajaa samalla vauhdilla.

Tuli pieni ajatusvirhe kun kirjoitin. Tuplasti isommasta suuttimestahan mahtuu nelinkertaisesti tavaraa ulos samalla vauhdilla, joten tulostusaika pienenee vastaavasti.
 
Hoh..joissakin arvokkaissakin 3d-tulostimissa ei edes uutena toimi filamentin syöttö kunnolla ja vieläpä toinen versio tuosta kickstarter-vehkeestä:facepalm:..joustavat ei tod toimi, jos nyt muutkaan loppuun asti-->
 
Sen jälkeen kuumennus ja öljykylpyyn tiputus. Messinkiset suuttimet myös öljykylvyn kautta kuten pronssilaakerien käsittelyssä.

Mitä tuo öljykylpy tekee, imeytyykö kappaleen huokosiin öljyä?
 
ilmoittaudutaanpa io:n 3D-tulostajien kerhoon. Tänään pitäisi postista saapua malyan m200 tulostin hobbykingistä. Samaan syssyyn tuli tilattua kasa filamentteja fenno3d:lta. Kerrotaan kokemuksia kunhan saadaan laitos tulille. Aikaisempaa kokemusta tulostimista ei ole joten ensimmäiset päivät/viikot menevät varmasti opetellessa.


Lainataanpa omaa tekstiä niin muutkin pysyvät kärryillä mistä kyse.

Eli tulostin tuli viime perjantaina mutta tänään vasta pääsin tuota kokeilemaan. Laitos oli valmiiksi kasattuna paketissa. Mukaan tuli itse tulostin, työkalu alustan säätämiseen, pieni pätkä PLA:ta, rapa ja sd kortti joka piti sisällään ohjeet, curan ja reptierin asennustiedostot. Lisäksi löytyi kissaprintin g-code tiedostot.

Alustan kalibrointi piti tehdä käsin mutta se oli varsin nopeaa toimintaa. Alusta oli jo suorassa, joten paperin avulla mittailin etäisyyden suurinpiirtein kohdilleen (väänsin ruuvia yhden täyden kierroksen joka kulmasta). Tämän jälkeen asentelin curan ja vilkaisin vikiä josta löytyikin valmis tulostinprofiili.

Ensimmäisenä tulosteena päätin tulostaa onton kuution ja katsoa miten tulostin toimii "plug and play" tyyliin. Ladattu curaprofiili tulosti valmiiksi pohjan jonka päälle varsinainen kuutio sitten tulostui. Tulosteen laatu omaan silmään oli ihan mukava eikä vikoja tulosteessa ilmennyt. Seuraavaksi onkin sitte tarkoitus asetuksia säätää ja printata jotakin monimutkaisempaa eli puristaa mehut ulos laitoksesta. Täytynee ottaa kuvia tulosteista ja laitella tänne mikäli joku kyseisestä kamppeesta on kiinnostunut.

Kaikenkaikkeaan positiivinen yllätys tuon hintaluokan laitteeksi. Kaikki oli tukevasti kiinni, tuulettimen ääni oli hiljainen ja metallinen kotelointi toi muutenkin hyvän laatuvaikutelman. Valikot erittäin selkeät ym. Toistaiseksi testasin vasta sd- kortilta tulostusta. Täytynee tuo wifi kikkailla toimimaan seuraavaksi..
 
Ruostumatyomalle kurkulle samaa mitä paistinpannun rasvapoltto. Suuttimissa messinki vähän imeekin öljyä.

Onko tuon öljykylvyn toteutus tyyliin suuttimen lämmitys ja sitten upotus öljyyn? Tutkiskelin tuota öljykäsittelyä joskus kun eka kerran all metal hotendin kanssa kikkailin ja PLA jumitteli, mutta silloin ongelma oli kinukkien väärinkoneistetut heatbreakit. Yhden ohjeen mukaan käsiteltiin kuten paistinpannu eli hinkataan ohut kerros öljyä suuttimeen, uuniin korkealla lämmöllä, annetaan jäähtyä ja toistetaan useamman kerran.

Ja tällanen tuli vastaan: Dragonfly DIY: Nozzle seasoning tuo olisi kyllä helpompi toteuttaa, mutta ilmeisesti pitää toistaa ajoittain.
 
Ajattelin kokeilla saako puhelimella ja pyörivällä alustalla kelvollisia 3d malleja.
Dropbox - 20170929_184057.mp4
Osaako joku neuvoa miten saan arduinon lähettämään puhelimelle "ota kuva" signaalin?
Selfietikussa maan ja ensimmäisen pinnan välinen vastus on normaalisti 0 ohm mutta nappia painettaessa 220ohm joten sellainen pitäisi saada lähetettyä.
Transistori ja vastuksia löytyy, niillä ilmeisesti onnistuu mutta olen ihan nobo sähkötekniikassa :)
Täytyy myös vähän perehtyä järkeviin rattaiden muotoihin, tein vaan ympyrän päälle kolmioita ja monistin circular patternilla ja noi pitää kauheeta ratinaa...

Ps. Oikealla HDglassistä tehty kahvipannu joka ei kestänytkään kahvinkeitintä.
 
Ajattelin kokeilla saako puhelimella ja pyörivällä alustalla kelvollisia 3d malleja.
Dropbox - 20170929_184057.mp4
Osaako joku neuvoa miten saan arduinon lähettämään puhelimelle "ota kuva" signaalin?
Selfietikussa maan ja ensimmäisen pinnan välinen vastus on normaalisti 0 ohm mutta nappia painettaessa 220ohm joten sellainen pitäisi saada lähetettyä.
Transistori ja vastuksia löytyy, niillä ilmeisesti onnistuu mutta olen ihan nobo sähkötekniikassa :)
Täytyy myös vähän perehtyä järkeviin rattaiden muotoihin, tein vaan ympyrän päälle kolmioita ja monistin circular patternilla ja noi pitää kauheeta ratinaa...

Ps. Oikealla HDglassistä tehty kahvipannu joka ei kestänytkään kahvinkeitintä.

Ehkä tämä --> Trigger Smartphone Camera With Arduino

Tuo digitaalipotikka pois koodista analoginen tilalle tai jotain. Varmaan pakko käyttää tuollaista ihme ohjelmaa, että kännykkä pysyy hereillä.
 
Nyt vasta melkein loppu kilon kela valkoista PLA:ta edit: puusilmänä katsoin väärin se on puolessa välissä, että sitä on mennyt yli puolet mennyt kilosta:facepalm:). E-villen saitilla on hyvä pointti, mitä 1kg tarkoittaa noin niin kuin suunnilleen: "..yhden setin loppuun kuluttaminen onnistuu teoriassa n. 100 tunnissa". Tietty, jos vaan jotain hahmoja tulostelee niin ei tartte hirveästi raapia päätä, jos tulostin vaan handlaa ne pitkäveteiset tulosteet ja filamenttia kuluu.
Pitäisi kyllä hommata lisää tuota valkoista, kun valkoisena on niin neutraalin värinen ja sopii kaikkialle.

Ehdottomasti tulostusalue pitää olla tuota 20cm suuntaansa. Olisi useita kappaleita ja juuri parhaillaan tulostuva kappale jäänyt tulostumatta, jos olisi niitä ihmeen minitulostimia.

Kattelin piruttain, että esim. pääkaupunkiseudulta löytyy kirjastoista näitä yli tonnin tulostimia ja käyttö jopa ilmaista filamentista lähtien. Suurin osa käyttää PLA, mutta jotain erikoisia on, jotka tulostavat hartsista ja muita erikoisia filamentteja. Sitten on jotain jättitulostimiakin.
Täällä landella vasta tullut pääkirjastoon 3d-tulostin ja tiedotteissa vaikuttaisi olevan vielä vanhusten pällisteltävänä, kun naftaliinista ottavat sen esiin erikoispäivänä. Ehkä loppu vuodesta voisi jopa olla itsenäisessä käytössä. :facepalm: Pääkaupunkiseudulla tuo touhu on arkipäivää.
 
Viimeksi muokattu:
Mikrobitti kirjoittelee 3D-tulostuksesta, toimittaja hankki itse tulostimen.
1: Ostin oman 3d-tulostimen: nämä asiat olen oppinut kahdessa kuukaudessa
2: Testasimme: 3d-tulostamisen aloittaminen on nopeaa, mutta hyvä jälki vaatii säätämistä
3: 3d-tulostajan opas: ota nämä asiat huomioon

Mikrobitti kävi välillä aika syvällä, en tiedä onko toipunut, mutta tämä sarja on ihan ok innostamaan joitain aloittelijoita. Aika kevyt, mutta on kuitenkin omien kokemusten kera kirjoitettua eikä vain perusinfot jostain netistä suomennettuna. Toivottavasti saa syvällisempää jatkoa.
 
Onko muilla kokemuksia PVAC-liiman (Erikeeperin) ja veden sekoituksen käyttämisestä tartuntaan pedillä? Sain vinkin ja päätin kokeilla, sekoittaa liimaa ja kylmää vettä 1:1 ja sivelee lasin päälle reilu kerroksen. Pinta menee aivan sameaksi eikä näy läpi. Kuivahtaa siihen ja minulla on ainakin tarttunut tiukkaan tuolla konstilla.
 
Viimeksi muokattu:
Sulaa vissiin samalla tavalla lämmöstä kuin hiuslakka. Mikähän lienee hiuslakan ja erikeeperin ero koostumuksessa.

Siitä ei ole tietoa, mutta tuo liima ei sotke tulostinta tai ympäristöä samalla tavalla kuin lakka. Eikä käryä yhtään asennuksessa/lämmityksessä, nyt ollut samat liimat viidettä päivää ja alkaa pikkuhiljaa tulla peili näkyviin alta. Pitääpä pyyhkiä vanhat pois ja laittaa uusi pinta.

edit: Sain vinkin nimenomaan ABSn tulostukseen, kaveri oli tuskaillut tartunnan kanssa tulostaessaan ABSia. Toimii myös muilla laaduilla.
 
Viimeksi muokattu:
Yllätyin, kun kattelin jotain noita brändi PLA-filamentien speksejä niin kestävät paljon enemmän lämpöä kuin vain sen 60 astetta. PETG parempia. ABS ei välttämättä ylitä lämpökestossa yli 100 astetta.

Esim. Formfuralla Volcano PLA kestää jotain 95 astetta. Paitsi, että tuolle pitää tehdä lämpökäsittely 110 astetta uunissa. Onko kukaan tehnyt?

Formfuran molemmat PETG kestää 70 astetta. Devil Design PLA, ABS+ ja PETG epämääräisesti mainittu 80 asteen sulamispiste. Devil Design ABST 105 astetta. ABS+ kestää aika heikosti..wtf
 
En kyllä PLA koviin lämpötilakesto lupauksiin luottaisin, esim Thomaksen testit jo osoittaa että kiuhuva vesi vetää jokaisen PLA käytännössä yhtä löllöksi sekunneissa. Näin ollen vaikea keksiä että PLA olisi niin jalostettu että joku kestäisi erittäin kovia lämpötiloja. Kuitenkin Thomaksen testeissäkin virrannut jo monia kymmeniä PLA:ta läpi eri valmistajilta.

ABS ja mahdollisesti ASA se taitaa olla kovin lämpötilan kestoltaan.
 
Nyt tuli pedinlasi sirpaleina...:facepalm: siis disputea kehiin..hohhoijaa --> diy petilasi.jpg

Ei edes pahvia viitsinyt laittaa. Kuplamuovia hieman minijätesäkissä.:facepalm:
 
En kyllä PLA koviin lämpötilakesto lupauksiin luottaisin, esim Thomaksen testit jo osoittaa että kiuhuva vesi vetää jokaisen PLA käytännössä yhtä löllöksi sekunneissa. Näin ollen vaikea keksiä että PLA olisi niin jalostettu että joku kestäisi erittäin kovia lämpötiloja. Kuitenkin Thomaksen testeissäkin virrannut jo monia kymmeniä PLA:ta läpi eri valmistajilta.

ABS ja mahdollisesti ASA se taitaa olla kovin lämpötilan kestoltaan.

Kurkkaappas CNC Kitchenin video Volcano PLA:sta. FormFutura alkoi käyttämään kuvia tästä "kahvinkeittimistä" heidän omissa prosyyreissään videon jälkeen :)

Edit:

Mutta niinkuin aiemmin mainittu, vaati tuon uunittamisen. Tuntui olevan hyvän tuntusta matskua kun hipeltelin sitä TCT 2017-messuilla.
 
Tuli tuosta ylemmästä mieleen, että onko minkään valmistajan filamentit elintarvikekelpoista muovia?
Periaatetasolla pitäisi olla esim. PLA, PETG jne, mutta ei ole tullut valmistajaa vastaan, joka vakuuttaisi elintarvikekelpoisuuden.
 
Tuli tuosta ylemmästä mieleen, että onko minkään valmistajan filamentit elintarvikekelpoista muovia?
Periaatetasolla pitäisi olla esim. PLA, PETG jne, mutta ei ole tullut valmistajaa vastaan, joka vakuuttaisi elintarvikekelpoisuuden.

Tuolla mainitaan German RepRap’s PP Plastic ja FormFuturan HDGlass, vaikkakin FormFuturan sivuilta sitä ei kyllä suoraan näe: 12 Vital Facts About Food Safe 3D Printing | All3DP. Muutenkin hyviä pointteja 3D tulosteiden soveltumisesta elintarvikkeiden kanssa, oli materiaali food grade tai ei. En kyllä lähtis mitään astioista printtailemaan jatkuvaan käyttöön mistään materiaalista ilman jonkinlaista pintakäsittelyä.
 
Tuli tuosta ylemmästä mieleen, että onko minkään valmistajan filamentit elintarvikekelpoista muovia?
Periaatetasolla pitäisi olla esim. PLA, PETG jne, mutta ei ole tullut valmistajaa vastaan, joka vakuuttaisi elintarvikekelpoisuuden.

Jos niissä on fda merkintä niin ainakin jenkkien elintarvikevirasto on sitä mieltä että niistä voi tehdä astioita.
Hdglassissä oli fda merkintä ja tossa abs:ssä on kanssa.
 
Se ei vielä tarkoita, että siitä tulostettu kappale olisi elintarvikekelpoinen.
 
Tuolla mainitaan German RepRap’s PP Plastic ja FormFuturan HDGlass, vaikkakin FormFuturan sivuilta sitä ei kyllä suoraan näe: 12 Vital Facts About Food Safe 3D Printing | All3DP. Muutenkin hyviä pointteja 3D tulosteiden soveltumisesta elintarvikkeiden kanssa, oli materiaali food grade tai ei. En kyllä lähtis mitään astioista printtailemaan jatkuvaan käyttöön mistään materiaalista ilman jonkinlaista pintakäsittelyä.

Minkälainen tämä pintakäsittely mahdollisesti olisi? ABS:lle olisi se asetonikylpy.
 
Se ei vielä tarkoita, että siitä tulostettu kappale olisi elintarvikekelpoinen.

FDA hyväksyntä tarkoittaa juuri sitä, että tuote voi olla kosketuksissa elintarvikkeisiin. Ja jos yhtään jenkilän menoa tietää niin FDA hyväksytyt tuotteet todellakin myös on soveltuvia elintarvike käyttöön. Nämä testataan todella tarkkaan eikä heitetä hatusta.

Ainakin ColorFabb filamenteista nämä Amphora merkin omaavat on myös FDA hyväksyttyjä. Eli XT, HT ja ngen flex.
 
Asia olikin jo selitetty tuossa Spegeliuksen linkissä, viestin ensilukemalta luulin linkin sisältävän vain listauksia noista sopivista tulostusmateriaaleista.

Kertakäyttöisiä piparimuotteja voisi kyllä tehdä liki mistä tahansa omaan käyttöön, mutta elintarvikekelpoisen mieltää virallisemmaksi termiksi. Ja missä tahansa asiassa, pelkkä raaka-aineen luokitus ei automaattisesti periydy siitä valmistettavalle tuotteelle.
 
Asia olikin jo selitetty tuossa Spegeliuksen linkissä, viestin ensilukemalta luulin linkin sisältävän vain listauksia noista sopivista tulostusmateriaaleista.

Kertakäyttöisiä piparimuotteja voisi kyllä tehdä liki mistä tahansa omaan käyttöön, mutta elintarvikekelpoisen mieltää virallisemmaksi termiksi. Ja missä tahansa asiassa, pelkkä raaka-aineen luokitus ei automaattisesti periydy siitä valmistettavalle tuotteelle.

Ja meinaat että 3d tulostus langalle on haettu fda hyväksyntä "raaka-aineelle" kun ihmisillä on kuitenkin tapana pureskella sitä ja vaikka hämmentää kahvia, katsellessaan tulostusta? Selvä homma.
 
Ja meinaat että 3d tulostus langalle on haettu fda hyväksyntä "raaka-aineelle" kun ihmisillä on kuitenkin tapana pureskella sitä ja vaikka hämmentää kahvia, katsellessaan tulostusta? Selvä homma.

Pointtina taisi olla, että tulostusvaiheessa vaikkapa eri kerrosten väliin tai muuten muovin pinnalle voi päätyä epäpuhtauksia niin, että lopulta tuloste ei olisikaan enää "FDA-hyväksytty".
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom