3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä niitä gcodeja jaellaan ja pyydetään.
Jaa. Olen sitten totaalisesti missannut moisen trendin, vaikka melko aktiivisesti seuraaan useaa foorumia, lukuisia youtube kanavia sekä alan lehdistöä.
Noh, kai se sitten on jonkinlainen tyhmyysvero, jos koneensa rikkoo ladattuaan ilkeämielisen gcoden netistä.
 
Jaa. Olen sitten totaalisesti missannut moisen trendin, vaikka melko aktiivisesti seuraaan useaa foorumia, lukuisia youtube kanavia sekä alan lehdistöä.
Noh, kai se sitten on jonkinlainen tyhmyysvero, jos koneensa rikkoo ladattuaan ilkeämielisen gcoden netistä.
Ne on ne tavikset ja aloittelijat. Häpeillen muistan kuinka piti aikoinaan netistä katsoa video kuinka filmanetti vaihdetaan tulosteiden välissä juuri siinä tulostin mallissa jonka olin ostanut, perinteisistä tulostimista oli jäänyt mielikuva että värikasetti tulostetaan kerralla loppuun ja tulostin ilmoittaa kun pitää vaihtaa.

(Nyt kun kaikki mystiikka on kadonnut, niin ihan järkeen käypä operaatio jolla ei ole mitään tekemistä eri tulostinmallien välillä.)
 
Hieman ärsyttävä ongelma. Olen nyt pidemmän aikaa tulostellut petg:llä kohtalaisen tyytyväisenä ender 3 pro:lla, mutta olisi pari rullaa pla:ta, jotka haluaisin käyttää pois. Vaihdoin rullan ja aloin tekemään extruderin kalobrointia ja siinä katsellessa huomasin, että hammasratas lipsuu. Heti palasi mieleen miksi olin tulostanut vain petg:tä, koska en ollut saanut sitä pla:ta tulostumaan kunnolla sen lipsumisen takia, tai että extruderin moottorista loppui vääntö ja palautti väkisin hiukan taaksepäin. PLA:ta olen tulostanut 215C lämmöillä, bowden on vaihdettu capricorniin (vai mikä se suositeltu oli), extruderin hammasratas on vaihdettu ja puhdistettu. Extruder on/oli vaihdettu metalliseen jäykemmällä jousella josta jouduin vaihtamaan takaisin alkuperäiseen, kun moottori alkoi lipsumaan myös petg:llä koska oli niin jäykkä. Hot endin olen kahdesti aiemmin purkanut ja ihmetellyt bowdenin pään suoruutta ja tukkoisuutta, mutta ei ollut ongelmia. PLA menee kuitenkin kohtalaisen kevyesti sisään kun sormilla työntää, tai kuten nuo on aina mennyt, joten on alkanut tuntumaan, jos vika olisi tuossa moottorissa. Tai ehkä moottorin jännitettä pitäisi nostaa, ilmeisesti tuossa piirilevyllä oli potentiometri sitä varten.

En tiedä saako tästä mitään selvää, tuli viilettyä sormeakin kun merkkailin vihannesveitsellä filamenttiin 10cm merkkiä, perä (rosoinen kun koira mussutti joskus) tarttui housun lahkeeseen ja jäi siihen, mutta käsi jatkoi matkaa. Lähinnä kai yritin kysyä neuvoa ja jos jollakulla olisi ollut samoja ongelmia?
 
Eikö siinä ole sitten liian pienet lämmöt PLAlle? Eli lipsuu kun ei mene tarpeeksi läpi..
Ite tulostan PLAta 230 asteella wanhao 4x:llä
 
Capricornin sisämitta on pienempi kuin alkuperäisessä bowdenissa, joten se asettaa langan laadulle rajoitukset. On henkilökohtaisia kokemuksia ja kävin kaikki noi samat jutut läpi, kunnes sitten rupesin mittaileen langan paksuutta, joka ei ihan ollu ilmoitetussa toleranssissa. Voi myös hyvin olla tuo mitä timop sanoi. Ehkä 215 astetta onkin just passeli käyttämällesi matskulle, mutta näyttääkö anturi oikein...pystytkö mittaan oikean lämpötilan?
 
Eikö siinä ole sitten liian pienet lämmöt PLAlle? Eli lipsuu kun ei mene tarpeeksi läpi..
Ite tulostan PLAta 230 asteella wanhao 4x:llä
Capricornin sisämitta on pienempi kuin alkuperäisessä bowdenissa, joten se asettaa langan laadulle rajoitukset. On henkilökohtaisia kokemuksia ja kävin kaikki noi samat jutut läpi, kunnes sitten rupesin mittaileen langan paksuutta, joka ei ihan ollu ilmoitetussa toleranssissa. Voi myös hyvin olla tuo mitä timop sanoi. Ehkä 215 astetta onkin just passeli käyttämällesi matskulle, mutta näyttääkö anturi oikein...pystytkö mittaan oikean lämpötilan?
Sama ongelma oli myös alkuperäisen bowdenin kanssa, mutta täytyy ensi viikonloppuna kokeilla noita korkeampia lämpöjä ja koittaa jos saisin mittailtua lämpöjä.
 
Vielä gcodeihin liittyem, itse olen sliceroinut(?) Curalla Ender 3:selle sekä Ender 3 että CR-10 asetuksilla, molemmat toimii, kunhan vain osuu tulostusalueelle eli sille alueelle mikä löytyy molemmista tulostimista samasta kohtaa, overläppää. Syynä oli joku ongelma mitä en enää muista, jossain väitettiin että CR-10 asetuksia käyttämällä korjaantuu.
Eh, oikeesti?
Eihän noi tulostimet nyt kovin erilaiset ole, aika monta komponenttia on keskenään täysin samat, mutta että joku neuvoo ettei kannata korjata ongelmaa vaan kiertää se purkkakikalla. Purkka, jesari ja kuumaliimapyssy ftw :)
 
Liian korkean lämpötilan käyttö PLA:lla aiheutti helposti ongelmia langan sulamisena syöttöputkeen ja sen seurauksena mälli syöttöputkessa esti pursotuksen kunnollisen toimimisen suuttimesta. Lämpötilan nosto siis ei ole toimiva ratkaisu tällöin, vaan mälli pois putkesta ja suutin puhtaaksi.
 
En tiedä saako tällaista täällä kysellä, mutta osaisiko joku tulostaa minulle tällaisen korvausta vastaan?
Lisäksi jos et satu olemaan riihimäen alueelta se pitäisi postittaa minulle.
 
En tiedä saako tällaista täällä kysellä, mutta osaisiko joku tulostaa minulle tällaisen korvausta vastaan?
Lisäksi jos et satu olemaan riihimäen alueelta se pitäisi postittaa minulle.

.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä olette DLP 3D-tulostimista?,aika hyviä arvosteluja ainakin näistä malleista:Anycubic Photon ja Elegoo Mars
 
Itse miettisin kyllä pitkään, ennen kuin tuon hartsin kanssa lähtisin leikkimään. Ei ole mitään terveellistä tavaraa se.
 
Tein vastikään Manuaalisen "mesh bed leveling":n Marlin firmiksellä Ender 3 Pro:n alkuperäiselle magneettiselle tulostualustalle.
7x7 gridi, joka on ilmeisesti maksimitiheyksinen jostain Marlinin rajoitteesta johtuen.

Aluksi alusta oli säädetty vaakatasoon jokaisesta nurkasta.

Ihan mielenkiintoisen epätasainen oli alusta.
Alla näkyvässä kuvassa "y" akselin yksikkö on millimetrin tuhannesosia. Esim 50 on siis 0.05mm
Nyt tulee ensimmäisestä kerroksesta aika makea.

Manual_mesh_bedleveling.JPG
firstlayer.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan z-akselista puhutaan. Sulla on näköjään alkuperäinen peti kupera kun mulla on kovera peti. En ole vielä uskaltanut firmwarea päivittää koska hirvittää että menee mykäksi koko laite, enkä päivitäkkään jos lasipeti on tarpeeksi suora että tulostukset onnistuu. Pakko ihmetellä että tulostukset kellään onnistuu jos heittoa on jopa yli 10 kertaa kerronpaksuuden verran, eli 12-16 mikron layer ja 150 mikroa kupera peti. Jotenkin vaan ne onnistuu, tulee vaan litteämpi eka layer sitten vissiin ja se jotenkin korjaantuu tulostuksen edetessä.
Juu no, tuolla tavalla tehtynä puhutaan kaikista kolmesta akselista jos oikein mietitään. Tai no, Z (kun muuttujana X ja Y)
Sulla on kymmenkertainen virhe tuossa kerrospaksuudessa. Minimi normaalisti on 0,12 milliä eli 120 mikroa.
 
Uutta tulostin hankinnan alla ja nyt sitten kaipailen hieman apua. Olen katsellut Creality cr-20 pro mutta onko hyvä vai onko ehdottaa jotain parempaa vaihtoehtoa? Hinta haarukka siinä Max. +400€
 
Viimeksi muokattu:
Itellä ollu viitisen kuukautta Artillery Sidewinder X1 tulostin, johon olen ollut tyytväinen. Hintaa tuolla oli sen 400€, mutta tulostusala on isompi, kuin Crealityn CR-20 Prolla, mutta Sidewinderille on tullu pikkuveli Artillery Genius, jolla on sama tulostusala, kuin CR-20 Prolla.

Isoimmat erot näillä on, että Artillerylla on käytössä direct drive, kun Crealityllä on bowden. Heatbed on Artillerylla AC syötöllä, eli se lämpenee hyvin nopeasti. En tiedä miten noi DC-heatbedit on kehittyny viime aikoina, mutta kun vanha Tevo Tarantulani lämmitteli 200x200 petiä sen 10-15 minuuttia, niin Artilleryn 300x300 peti lämpeni parissa minuutissa, jos sitäkään.

Lisäksi mistä Artillery noin muutenkin hyvän näköinen paketti, josta kiitos lattakaapeleille, niin ei paljoa piuhoja ole näkyvissä. Toisaalta noi lattakaapelit voivat myös olla tämän tulostimen heikoin lenkki, kun se on kuitenkin niin ohutta ja paljopn virtaa kulkee niitten läpi. Porukalla on ollukkin niitten kanssa ongelmia, kun ovat kärähtäneet, mutta itselläni ei onneksi ainakaan vielä ole ollut ongelmia.

Se on vielä loppuun todettava, että vaikka Creality taitaakin olla täläl hetkellä se suoistuin 3D-tulostin merkki, niin myös Artillerylla on varsin aktiivinen käyttäjä yhteisö ja tätäkin voi halutessaan tuunata mielin määrin. Ite hommasin tohon pedille Fulamentin PEI magneetti alustan, jonka pitäisi kestää korkeitakin lämpötiloja. Ja hyvin onkin pitänyt tulosteet paikoillaan tulostuksen aikana. Pitäisi joskus kokeilla miten ABS pysyy, mutta tätä en oo saanu aikaiseksi, kun tarvitsisi sen kotelon ympärilleen, että tulosteet ylipäätään onnistuvat.

Toinen minkä hommasin oli Hemera extruderin, mutta siihen moottoriin tuli hiljakkoin jotain vikaa, niin piti palata alkuperäiseen. Koronan takia uutta moottoria ei ihan heti ole saatavilla. Toki tulostin toimii alkuperäiselläkin extruderilla varsin mainiosti, mutta Hemera vaan hoiti ainakin itsellä ABS:n ja TPU:n tulostuksen paljon paremmin.
 
Mitä mieltä olette DLP 3D-tulostimista?,aika hyviä arvosteluja ainakin näistä malleista:Anycubic Photon ja Elegoo Mars
Jos et voi laittaa tulostinta sellaiseen tilaan jossa ei oleskella tulostimen työskennellessä ja jossa on hyvä ilmastointi, unohda DLP.
Tulostimen lisäksi tarvitset rahaa suojahanskoihin, hengityssuojaimiin (remonttisuojain ei riitä, tarvitset ffp3:n tai kunnon nassen). Joudut ostamaan myös UV-kovetuskoneen sekä tynnyrikaupalla IPAa, jota ei sitten muuten saa käytön jälkeen kaataa viemäriin, eli joudut myös funtsimaan miten hoidat ongelmajätehuollon. Lisäksi noissa tulostimissa LCD näyttö täytyy vaihtaa noin 300-500 käyttätunnin välein ja varaosa maksaa satasen luokkaa vähän merkistä riippuen.
Voit youtubesta katsella mimmoista hommaa tuon koneen käyttäminen on, mutta ensimmäisenä mieleen tulee sana "sottaista".
Tulostusjälki on sitten kyllä parempaa kuin FFF/FDM, mutta parhaimmillaan ero on hyvin pieni. Hyvin säädetty FDM printteri erinomaisella slicer profiililla tuottaa lähed DLP tasoista jälkeä.
DLP:stä on hyötyä lähinnä pienoismallirakentamisessa H0 ja sitä pienemmissä kokoluokissa.
 
Tulostusjälki on sitten kyllä parempaa kuin FFF/FDM, mutta parhaimmillaan ero on hyvin pieni. Hyvin säädetty FDM printteri erinomaisella slicer profiililla tuottaa lähed DLP tasoista jälkeä.
DLP:stä on hyötyä lähinnä pienoismallirakentamisessa H0 ja sitä pienemmissä kokoluokissa.

Vähän samoilla linjoilla. En tiedä onko materiaalit jo kehittynyt mutta ainakin aijemmin tulosteet oli myös heikompia, eli lähinnä koriste-esineissä tai muuten pienelle rasitukselle joutuviin kappaleisiin hyvä. Kaverilla joku tulostin on mutta en nyt merkkiä/mallia muista. Halvimmasta päästä kuitenkin. Ja onhan se jälki hienoa. Vaikka käytössä oli läpikuultava materiaali niin layereita ei silti erottanut mistään.
 
Vähän samoilla linjoilla. En tiedä onko materiaalit jo kehittynyt mutta ainakin aijemmin tulosteet oli myös heikompia, eli lähinnä koriste-esineissä tai muuten pienelle rasitukselle joutuviin kappaleisiin hyvä. Kaverilla joku tulostin on mutta en nyt merkkiä/mallia muista. Halvimmasta päästä kuitenkin. Ja onhan se jälki hienoa. Vaikka käytössä oli läpikuultava materiaali niin layereita ei silti erottanut mistään.
Tom teki tuosta kestävyydestä testejä ja tulokset oli hämmentävän huonoja, johtunee varmaankin materiaalin kovetusprosessista. Mutta sehän ei ole mikään ongelma, sillä jos tarvitsee kestävyyttä, niin valinta on sitten joko metallitulosteet (halvimmat koneet alkaa oleen 40k euron paikkeilla) tai sitten Nylon tai hiilikuitu FDM:llä.
DLP:n käyttämät hartsit on muuten tullu hinnassa reilusti alaspäin, kun kilpailu on lisääntyny. Mutta se varsinainen työskentely koneen kanssa on edelleen yhtä ärsyttävää.
 
Kiitos vastauksista,joo taitaa jäädä DLP tulostin hankkimatta,kun tarkoitus oli käyttää tulostinta pienehkössä huoneessa jossa ilma vaihtuu ikkunassa olevan tuuletusluukun kautta.
 
Eipä tuo normi PLA tulostaminenkaan taida aivan terveellistä olla huonosti ilmastoidussa tilassa. Itse ainakin huomaan, että alkaa kurkussa maistua jos samassa tilassa tulee touhattua vähänkin pitempään. Nyt onkin tarkoitus rakentaa oma poisto tuolle ja siirtää tuo muuhun tilaan missä ei tarvi itse olla samaan aikaan.
 
Eipä tuo normi PLA tulostaminenkaan taida aivan terveellistä olla huonosti ilmastoidussa tilassa. Itse ainakin huomaan, että alkaa kurkussa maistua jos samassa tilassa tulee touhattua vähänkin pitempään. Nyt onkin tarkoitus rakentaa oma poisto tuolle ja siirtää tuo muuhun tilaan missä ei tarvi itse olla samaan aikaan.
Se on aivan satavarmaa että mikä tahansa on myrkyllistä liian korkeina annoksina! Ihmisiä kirjaimellisesti kuolee juotuaan liikaa vettä. Mä haluaisin uskoa että ihmiskunta on mennyt paljon eteenpäin niistä ajoista kun asbestia asennettiin vähän joka taloon paloeristeeksi, mutta valitettavasti näin ei taida olla. Tällä hetkellä "kuumin" löydös taitaa olla PFAS yhdisteet joita löytyy melkein jokaisen ihmisen verenkierrosta, eikä ne ilmeisesti poistu meistä koskaan. FDM tulostamista on kyllä tutkittu ja PLA:ta materiaalina, eikä niistä ole löydetty sellaista haitallisuutta etteikö voisi tulostella asuintiloissa, mutta jos niistä saa mitään oireita, en pidä hullutteluna tulostimen kotelointia ja erillisen poistoilman järjestämistä joko hepa-suodattimella asunnon ilmatilaan tai suoraan ulos. Tulostusprosessi tuottaa ilmaan mikrohiukkasia, voin hyvin kuvitella että jos on nenä tukossa siitepölyaikaan, voi saada samoja oireita 3D tulostimesta.
 
Kiitos vastauksista,joo taitaa jäädä DLP tulostin hankkimatta,kun tarkoitus oli käyttää tulostinta pienehkössä huoneessa jossa ilma vaihtuu ikkunassa olevan tuuletusluukun kautta.
Ja olihan siinä sellainen etu että tulostus aika riippuu lähinnä tulostettavan kappaleen korkeudesta. Eli yhtä kerrosta tulostetaan sama aika, oli siinä 1x1cm tulostettavaa tai 10x10cm.
 
Jos et voi laittaa tulostinta sellaiseen tilaan jossa ei oleskella tulostimen työskennellessä ja jossa on hyvä ilmastointi, unohda DLP.
Tulostimen lisäksi tarvitset rahaa suojahanskoihin, hengityssuojaimiin (remonttisuojain ei riitä, tarvitset ffp3:n tai kunnon nassen). Joudut ostamaan myös UV-kovetuskoneen sekä tynnyrikaupalla IPAa, jota ei sitten muuten saa käytön jälkeen kaataa viemäriin, eli joudut myös funtsimaan miten hoidat ongelmajätehuollon. Lisäksi noissa tulostimissa LCD näyttö täytyy vaihtaa noin 300-500 käyttätunnin välein ja varaosa maksaa satasen luokkaa vähän merkistä riippuen.
Voit youtubesta katsella mimmoista hommaa tuon koneen käyttäminen on, mutta ensimmäisenä mieleen tulee sana "sottaista".
Tulostusjälki on sitten kyllä parempaa kuin FFF/FDM, mutta parhaimmillaan ero on hyvin pieni. Hyvin säädetty FDM printteri erinomaisella slicer profiililla tuottaa lähed DLP tasoista jälkeä.
DLP:stä on hyötyä lähinnä pienoismallirakentamisessa H0 ja sitä pienemmissä kokoluokissa.


Tässä oli paljon hyviä pointteja. Asiaan tulikin jonkin verran perehdyttyä ennakkoon ja nyt olisikin tulossa Elegoo Mars Saksan Amazonista.

Pari juttua noihin kuluihin liittyen:

Nitrillikäsineet, kertakäyttö: ~5e/50kpl (kiitos coronan, saatavuus huono)
FFP3-suojain, "kertakäyttö": 2 - 4e/kpl (kiitos coronan, saatavuus huono)
IPA: Puuilon Polaric Go (99% IPA) 4e/l (huono oli senkin saatavuus)
Elegoo Mars replacement LCD: $29.99
 
Tässä oli paljon hyviä pointteja. Asiaan tulikin jonkin verran perehdyttyä ennakkoon ja nyt olisikin tulossa Elegoo Mars Saksan Amazonista.

Pari juttua noihin kuluihin liittyen:

Nitrillikäsineet, kertakäyttö: ~5e/50kpl (kiitos coronan, saatavuus huono)
FFP3-suojain, "kertakäyttö": 2 - 4e/kpl (kiitos coronan, saatavuus huono)
IPA: Puuilon Polaric Go (99% IPA) 4e/l (huono oli senkin saatavuus)
Elegoo Mars replacement LCD: $29.99
Mua harmittaa kun en itse ole keksiny mitään järkikäyttöä tuommoselle, jotta hankinnan voisi perustella. Pienoismallirakentelu kyllä himottais, mutta ei vaan aika mitenkään riitä siihen. Teknologia on kyllä hienoo, mutta mulla seisoisi vain turhanpanttina.
Mä en muuten tiedä kuinka paljon parempaa 99% IPA on kuin esimerkiksi 85% IPA tuossa käytössä. Muistan nähneeni 85% matskua myytävänä 10 litran kanistereissa noin 20 euroon. Valmistajat suosittelee 99% käyttöä, mutta aika nopeestihan se laimenee kun lykkäät tuoreita osia puhdistuun. Ehkä se sitten riippuu mitä ne loput 15% siinä on, joku aine voi reagoida ilkeästi hartsin kanssa.
Mimmosen UV-aseman ostit/rakennat kovettamiseen? Kynsikone Alista?
Ompa halpa LCD, onko samaa tasoa kuin alkuperäinen vai olisko heikompi resoluutioinen 3rd party osa?
 
Mua harmittaa kun en itse ole keksiny mitään järkikäyttöä tuommoselle, jotta hankinnan voisi perustella. Pienoismallirakentelu kyllä himottais, mutta ei vaan aika mitenkään riitä siihen. Teknologia on kyllä hienoo, mutta mulla seisoisi vain turhanpanttina.
Mä en muuten tiedä kuinka paljon parempaa 99% IPA on kuin esimerkiksi 85% IPA tuossa käytössä. Muistan nähneeni 85% matskua myytävänä 10 litran kanistereissa noin 20 euroon. Valmistajat suosittelee 99% käyttöä, mutta aika nopeestihan se laimenee kun lykkäät tuoreita osia puhdistuun. Ehkä se sitten riippuu mitä ne loput 15% siinä on, joku aine voi reagoida ilkeästi hartsin kanssa.
Mimmosen UV-aseman ostit/rakennat kovettamiseen? Kynsikone Alista?
Ompa halpa LCD, onko samaa tasoa kuin alkuperäinen vai olisko heikompi resoluutioinen 3rd party osa?

Täytyy kyllä tunnustaa, että nyt meni itselläkin enemmän tunteella ostoksi. Ehkä mä vielä keksin sille järkikäyttöä :lol:. Jossain oli muuten juttua, että myös etanoli käy tuohon. Ajattelin kylmästi testata Bilteman punaista spriitä, joka on etanolin, IPAn ja denaturointiaineiden sekoitus. Toinen vaihtoehto Sinoli joka on myös samaa sotkua. UV-asemaksi tilailin just tori.fi:stä jonkun vanhan 36w kynsikoneen josta saa varmaan tehtyä näppärästi kovettimen. Toi LCD on suoraan Elegoon omasta kaupasta, eli lienee sama kuin orggis.

Edit: Linkki näyttöön
 
Johan tuli paketti Saksan Amazonista hätäisesti. Eilen illalla 18:31 lähti ja ennen neljää UPS toi paketin Ylöjärvelle. On muuten laadukkaan oloinen kampe tämä Elegoo Mars. Pitää saada vielä rakennettua ilmanvaihto ja kaappi tulostimelle, niin pääsee kokeilemaan.
 
Kuinka pitkään tulostimien askelmoottorit yleensä kestää ja kuinka usein vahdatte askelmoottoreita jos ollenkaan?

Itselläni on ollut Ender-3 jo muutaman vuoden. Olen tulostellut todella paljon tulostimella ja tulostimen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Nyt on ilmennyt pursotusongelmia ja olen koittanut säätää E-teppejä ja en saa arvoa pysymään samana vaan se vaihtelee. Olen jo vaihtanut suuttimen, PTFE tuben ja testannut toista extruderia, mutta ongelmat jatkuvat. Katsoin myös että extruderi ei lipsu pursotuksessa. Olisiko siis mahdollista että askelmoottori rupeaisi hajoamaan?
 
Kuinka pitkään tulostimien askelmoottorit yleensä kestää ja kuinka usein vahdatte askelmoottoreita jos ollenkaan?

Itselläni on ollut Ender-3 jo muutaman vuoden. Olen tulostellut todella paljon tulostimella ja tulostimen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Nyt on ilmennyt pursotusongelmia ja olen koittanut säätää E-teppejä ja en saa arvoa pysymään samana vaan se vaihtelee. Olen jo vaihtanut suuttimen, PTFE tuben ja testannut toista extruderia, mutta ongelmat jatkuvat. Katsoin myös että extruderi ei lipsu pursotuksessa. Olisiko siis mahdollista että askelmoottori rupeaisi hajoamaan?

Onko vetorulla varmasti kiinni akselilla ettei pääse liikkumaan ?
 
Ongelma voi olla PLAsta suuttimeen kertyvä vaalea kuitumainen ainesosa, joka tukkii osittain suuttimen.
Tälläisen havainnon tein suutinta puhdistaessa ja vaihtaessa. Aikaisemmin sama PLA tulostui ilman ongelmia, mutta rullan loppupuolella tuli pursotusongelmia ajoittain.
 
Onko vetorulla varmasti kiinni akselilla ettei pääse liikkumaan ?

Vetorulla on akselissa kiinni ja se ei ainakaan silmämääräisesti luista. Itse asiassa taisin rikkoa rullan pienen kiristysruuvin ja en saa edes koko rullaa irti akselista. Vertailin eri tulostimia työntämällä filamenttia manuaalisesti ja nyt näyttää että syy on kyllä hotendissä eikä askelmoottorissa Eipä auta muu kuin vaihtaa myös sekin osa, jonka jälkeen olen jo kertaalleen vaihtanut kaikki muut osat kuin tuulettimet ja lämpötilaan liittyvät osat.
 
Terve

Lähdin tämmöisenä täysin noviisina kyselemään 3D tulostimista, tarkoituksena olisi semmoinen hommata yrityskäyttöön.
Budjetti voisi olla siintä 5 tuhannesta 10 tuhanteen asti. Mitä suosittelisitte?

Tulostus kooksi riittäisi max jalkapallon kokoinen jos niinkään iso objekti.

Lähinnä mietin, että onko noilla tuon hintahaitarin sisään menevillä tulostimilla millaisia eroja? Käyttönä olisi tarkoitus tulostaa kenties elektroniikka komponentteja, piirilevyn pohjia tms. vaikka metsäkoneen hallintalaitteita ja kytkimiä. Mutta tuskin kuitenkaan minkään komponentin massatuotantoa.

Pystyykö minkä hintasilla tulostimilla tulostamaan sähköäjohtajavaa muovia. Tai muovia joka sisältää metalliseosta?
Entäpä elastisia materiaaleja?


Lisäksi raaka-aine kustannnukset kiinnostaa. Pointtina siis se, että saako jo 5 tuhannella riittävän hyvän. Vai kannattako siihen vielä laittaa minkäverran päälle?

Suomessa kenties johtava myyjä tuo 3d-tulostus.fi sivusto? Ilmeisesti Ultimakerin tulostimet ovat erittäin laadukkaita.

Ostaisitteko itse suomesta ko. hintahaitarin tulostimen vai euroopasta?
 
Jos et voi laittaa tulostinta sellaiseen tilaan jossa ei oleskella tulostimen työskennellessä ja jossa on hyvä ilmastointi, unohda DLP.
Tulostimen lisäksi tarvitset rahaa suojahanskoihin, hengityssuojaimiin (remonttisuojain ei riitä, tarvitset ffp3:n tai kunnon nassen). Joudut ostamaan myös UV-kovetuskoneen sekä tynnyrikaupalla IPAa, jota ei sitten muuten saa käytön jälkeen kaataa viemäriin, eli joudut myös funtsimaan miten hoidat ongelmajätehuollon. Lisäksi noissa tulostimissa LCD näyttö täytyy vaihtaa noin 300-500 käyttätunnin välein ja varaosa maksaa satasen luokkaa vähän merkistä riippuen.
Voit youtubesta katsella mimmoista hommaa tuon koneen käyttäminen on, mutta ensimmäisenä mieleen tulee sana "sottaista".
Tulostusjälki on sitten kyllä parempaa kuin FFF/FDM, mutta parhaimmillaan ero on hyvin pieni. Hyvin säädetty FDM printteri erinomaisella slicer profiililla tuottaa lähed DLP tasoista jälkeä.
DLP:stä on hyötyä lähinnä pienoismallirakentamisessa H0 ja sitä pienemmissä kokoluokissa.
Miten noi LCD näytöt sitten menee, kun kertaa max. 500h välein pitää vaihtaa?
 
Terve

Lähdin tämmöisenä täysin noviisina kyselemään 3D tulostimista, tarkoituksena olisi semmoinen hommata yrityskäyttöön.
Hyvyydestä ja hinnasta en osaa sanoa, mutta meillä on töissä Prentan tulostimia. Noi on käsittääkseni Suomessa valmistettuja, joten olettaisin, että tukea saa ainakin hyvin.

 
Hintoja ei sivuilla näkynyt, kai se on liian kallis jos pitää kysyä mitä maksaa.
Kyllä tuolla ennen on hinnat näkyny, mutta nyt ei näytä tosiaan näkyvän...
Noissa Prentan tulostimissahan tulee Simplify3D:n lisenssi mukana. :)
 
Lähdin tämmöisenä täysin noviisina kyselemään 3D tulostimista, tarkoituksena olisi semmoinen hommata yrityskäyttöön.
Budjetti voisi olla siintä 5 tuhannesta 10 tuhanteen asti. Mitä suosittelisitte?
Suosittelisin tutustumaan Makerbot Methodiin. Professional 3D Printers & Prototyping | MakerBot
Tuosta on pari eri mallia tarjolla riippuen tarpeestanne. Suomestakin tuota saa, mutta noin kolminkertaisella hinnalla.
 
Onko kukaan tehnyt johtosarjaa liittimellä hotendille/extruuderille? Lähinnä hakusessa joku pyöreä liitin jossa saisi olla joku 15 pinniä ja virrankestokin pitää olla vastukselle vähintään 3A
 
Eka printti tehty. Onhan tää nyt nättiä! Siivoamisessa menee vähän aikaa, mutta siihenkin varmaan rutinoituu aika äkkiä.
Onhan ne komeita juu! Kuinka korkeita noi tornit on? Kyllä siihen jälkikäsittelyyn varmasti rutinoituu, mutta mitään oikopolkuja ei tule olemaan. Mitä itte oot mieltä hajusta?
Olis kiva kuulla vähän tarinaa parin kuukauden käytön jälkeen!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom