3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö tästä omaa kokemusta? Olen harkinnut Miniä tulevaisuudessa kakkos/varatulostimeksi, enkä kyllä hirveästi ole pahaa sanaa netistä löytänyt.

Laatu/asiakastukihan ovat ne pääsyyt miksi Prusassa on tuplasti korkeampi hinta kiinalaisiin Prusa-kopioihin verrattuna.
Laitteen kehitys on tehty halpa hinta mielessä, joten siinä on jouduttu tekemään monenlaisia kompromisseja. Merkittävin kompromissa on heti ilmiselvä, vain yksi pystypalkki ei herätä luottamusta ja se rajoittaa isosti myös laitteen modaamista. Prusan mk3 yksi valteista on suorasyöttö, kun minissä taas kustannussyistä on bowden. Minissä on 32 bittinen emo, joten käyttöjärjestelmä jouduttiin aloittamaan nollasta, kun taas mk3:ssa on takana vuosien evoluutio. Prusa itsekin myönsi että Mini on vielä takamatkalla, mutta kehitystyö jatkuu ja tulevaisuudessa tulostin saattaa olla erittäin pätevä valinta.
Ei sillä, varmasti se on parempi kuin moni muu printteri, mutta omassa hintaluokassaan löytyy parempiakin. Yksi ongelma tosin on pienehkö tulostusalue, toki joillekin 18x18x18cm riittää.

Lisää ongelmista mm täällä: Josef Prusa Addresses Reports of Problems with Original Prusa Mini | All3DP
 
Modauksen puute ei haittaa, kun tämä ei ole itselle niinkään harrastus vaan lähinnä tarpeen pakottama hankinta. :D

Lastentauteja tuntuu kyllä ensimmäisen sukupolven Minissä olevan jonkin verran, ilmeisesti lähes kaikissa tuoreissa Prusa-malleissa tyypillistä. Mini S mallia odotellessa siis.
 
Valmiiksi koottu on siis tonnin, mutta myyvät myös rakennussarjana 750 euron hintaa. Kokoamisessa menee reilu 8 tuntia.
Pitääkö kasaamisessa ymmärtää jotain pienelektroniikasta, vai riittääkö tavallinen rautaymmärrys?

Kiitos kaikille kommenteista tähän mennessä. Nyt vähän viisaampana tutkin lisää. Kyselen kohta tyhmiä :)
 
Pitääkö kasaamisessa ymmärtää jotain pienelektroniikasta, vai riittääkö tavallinen rautaymmärrys?

Kiitos kaikille kommenteista tähän mennessä. Nyt vähän viisaampana tutkin lisää. Kyselen kohta tyhmiä :)
Prusalta tulee erittäin hyvät ohjeet mukana, eli riittää kun on peukalot oikeilla paikoillaan. Varmasti joillekin ylivoimainen tehtävä, mutta niin on Ikean kalusteetkin joillekin liian hankalia :)
 
Tuolla voi tutustua MK3S ohjeisiin: Original Prusa i3 MK3S kit assembly v3.13
Itsellä meni kasaukseen noin 12-13 tuntia, kun oli ensimmäinen tulostin kyseessä ja tein työn äärimmäisellä huolellisuudella aina varmistaen, että vaiheet tuli tehtyä kuten piti.

Todella tarkkana saa kasaamisessa kyllä olla etenkin E-axis/extruder kohdassa, muutoin ei mitään ihmeitä vaikeuksia.
Prusan mukaan 80% kaikista myymistään laitteistaan on rakennus-sarjoja ja luonnollisesti loput 20% valmiiksi kasattuja.
 
Noniin, nyt on Zodiac V6 suutin paikoillaan ja eka onnistunut CF printti tulostettuna. Yks printti meni piloille, kun suuttimen ympärille kerty muovia, joka sit irtos ja jämähti tulosteeseen.

Toisessakin oli vähä samaa oiretta, vaikuttais maallikon silmiin ylipursotukselta? Aikasemmin ei oo tällaista ongelmaa ollu. Tilanne rauhottu kun pudotin kesken tulostuksen flowta 5 pinnalla. Virtaako tuo pinnotettu suutin nyt liukkaammin kun vakio, vai liekö tämän Formfutura Carbonfil:n ominaisuus. Pitää joku päivä tutkia ja testailla asiaa.

Suutin on kyllä tajuttoman helppo putsata vrt. vakio messinkiseen, pikkusen kun tökkää lämpimään suuttimeen vaikka paperinpalalla, niin koko kertyny köntsä irtoo laakista.

Ja tosta hiilikuitufilamentista. Huh huh. Pirun hyvännäköset osat tulee ja tietysti mikä tärkeintä, niin jäykät. Ei varmasti häpee yhtään noille kalliille hiilikuitua sisältäville ruiskuvaletuille päivitysosille.

Ultiman vakiomallin iskaritornit on ihan "kumia" (näkee ihan selvästi että antaa periks iskarin sisäänjoustossa) verrattuna tähän kamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on Zodiac V6 suutin paikoillaan ja eka onnistunut CF printti tulostettuna. Yks printti meni piloille, kun suuttimen ympärille kerty muovia, joka sit irtos ja jämähti tulosteeseen.

Toisessakin oli vähä samaa oiretta, vaikuttais maallikon silmiin ylipursotukselta? Aikasemmin ei oo tällaista ongelmaa ollu. Tilanne rauhottu kun pudotin kesken tulostuksen flowta 5 pinnalla. Virtaako tuo pinnotettu suutin nyt liukkaammin kun vakio, vai liekö tämän Formfutura Carbonfil:n ominaisuus. Pitää joku päivä tutkia ja testailla asiaa.

Suutin on kyllä tajuttoman helppo putsata vrt. vakio messinkiseen, pikkusen kun tökkää lämpimään suuttimeen vaikka paperinpalalla, niin koko kertyny köntsä irtoo laakista.

Ja tosta hiilikuitufilamentista. Huh huh. Pirun hyvännäköset osat tulee ja tietysti mikä tärkeintä, niin jäykät. Ei varmasti häpee yhtään noille kalliille hiilikuitua sisältäville ruiskuvaletuille päivitysosille.

Ultiman vakiomallin iskaritornit on ihan "kumia" (näkee ihan selvästi että antaa periks iskarin sisäänjoustossa) verrattuna tähän kamaan.

Omat kokemukset ColorFabb XT-CF20 langan kanssa on että se vaan tykkää tarttua suuttimeen. Eka kerralla tulostaessa 0.4mm terässuuttimella en saanut onnistunutta aikaiseksi kun aina jossain vaiheessa lähti laahaamaan suuttimen mukaan, tuli testailtua eri lämpötiloja yms. Loppujen lopuksi kokeilin 0.8mm terässuuttimella ja sillä sai toimivan tulosteen aikaiseksi ja myös varsin kestävän. En ole kokeillut 0.4mm suuttimella tuon jälkeen, mutta tuolla 0.8mm suuttimella tulostin mm yhden tee-se-itse petialustan Prusa MK2 klooniprojektiin: 2018-09-22 15.22.46.jpg.

Varmaan tuota CF saisi tulostettua varmemmin jos jaksaisi paneutua enemmän asetuksiin, mutta aika harvaan projektiin on ollut tarvetta, ainoa 2v sitten ostettu rulla on edelleen puolillaan.

Niin joo, yhdessä koneessa on E3D:n Nozzle-X, se saattaisi toimiva paremmin kun eikös siinä ole jokin pinnoite. Pitänee seuraavan kerran kokeilla sillä tulostaa tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Laatu on Prusassa parempi, mutta ehkei ihan tuon 800 euroa korkeamman hinnan verran
Mitä tarkoittaa 3D-kontekstissa "laatu" ja mistä se muodostuu? Thingiverseä selatessa on tullut erilaisia kuvia vastaan printatuista tuotoksista, sellaisia (https://cdn.thingiverse.com/renders...15d483c331e2a22ccfc57186_preview_featured.jpg) joissa selkeästi näkyy tulostuksen uurteita/kerroksia(?) ja sitten taas hyvin tasaisen näköistä jälkeä olevia tuotoksia (https://cdn.thingiverse.com/renders...c2703fba03a4a54e5fa5c902_preview_featured.jpg).
Onko kuvien erot uurteissa nyt sitten tulostusasetuksista kiinni, vai laitteen kyvykkyyksistä? Tietysti itse preferoisin laitetta, jolla uurteita olisi vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Tulosteita voi tehdä eri resoluutiolla riippuen kuinka tarkkaa ja sileää tulostetta haluaa ja kauanko haluaa kuluttaa aikaa. Kuvassa näkyvään pinnan laatuun vaikuttaa myös hyvin paljon tulosteen väri/lanka. Abs tulosteita voi myös esimerkiksi siloittaa upottamalla hetkeksi asetoniin jolloin pinnasta saa aivan sileän. Pelkällä tulostamisella ei koskaan päästä normaalin painevalu muovin sileyteen suoraan vaan vaatii aina jälkikäsittelyä. Aina on myös vaihtoehto hioa ja maalailla kappaleita jos aivan sileää haluaa. Myös miten kappaleen tulostaa vaikuttaa mitkä pinnat ovat sileitä, eli petiä vasten tulostettaessa pinnasta saa kyllä erittäin sileän ilman mitään jälkiä kun tulostin on oikein säädetty. Eli tulostuksen laatu on sekä asetuksista, että printerin kysyistä kiinni. Kaikilla nykyprinttereillä kyllä saa jo todella hyvää resoluutiota tulostettua, joten sanoisin että enemmän on merkitystä hyvillä säädöillä, materiaalivalinnalla ja loppukäsittelyllä.
 
Mitä tarkoittaa 3D-kontekstissa "laatu" ja mistä se muodostuu? Thingiverseä selatessa on tullut erilaisia kuvia vastaan printatuista tuotoksista, sellaisia (https://cdn.thingiverse.com/renders...15d483c331e2a22ccfc57186_preview_featured.jpg) joissa selkeästi näkyy tulostuksen uurteita/kerroksia(?) ja sitten taas hyvin tasaisen näköistä jälkeä olevia tuotoksia (https://cdn.thingiverse.com/renders...c2703fba03a4a54e5fa5c902_preview_featured.jpg).
Onko kuvien erot uurteissa nyt sitten tulostusasetuksista kiinni, vai laitteen kyvykkyyksistä? Tietysti itse preferoisin laitetta, jolla uurteita olisi vähemmän.
Mä tarkoitin tässä kohtaa laitteen komponenttien ja softan laatua. Prusa esimerkiksi käyttää Noctuan puhallinta, joka on selkeästi laadukkaampi kuin halvemmissa kiinalaisissa tulostimissa olevat. Niillä kiinalaisillakin puhaltimilla pärjää, mutta Noctua on hiljaisempi ja pitkäkestoisempi. Samoin firmwaren puolella Prusa jatkuvasti parantelee tulostimen softaa ja ajanmyötä heidän tulostimiin saa uusia ominaisuuksia, kun taas kiinalaisilla valmistajilla on vaikeuksia saada ihan perusominaisuuksia toimimaan (vrt thermal runaway).
Tulostusjäljessä on mahdoton sanoa onko kappale tehty Prusalla vai Ender 3:lla, kunhan slicerin asetukset on kunnossa. Mutta tuossakin laatuero näkyy, sillä siinä missä Prusa valmistajana antaa käyttäjilleen erinomaiset asetukset, Creality jättää tuon homman harrastajien kontolle. Toki niitä harrastajia on sitten ihan riittävästi ja yhteisö on erittäin aktiivinen.
Kolmas selkeä laatuero tulee asiakaspalvelusta. Kyse ei ole pelkästään kielimuurista, vaan siitä että Prusa on panostanut siihen aivan erilailla.
 
Onkos muilla tullut vastaan BQ pla rullien kanssa sitä, että rulla jumittaa satunnaisesti tai muuten vaan purkaantuu huonosti? Ei kovin hyvin ole ilmeisesti kelattu kelaan, kun tuota tekee. Pitää varmaan vaihtaa 3djake rulliin, kun saanut hyvän vaikutelman niistä.
 
Onkos muilla tullut vastaan BQ pla rullien kanssa sitä, että rulla jumittaa satunnaisesti tai muuten vaan purkaantuu huonosti? Ei kovin hyvin ole ilmeisesti kelattu kelaan, kun tuota tekee. Pitää varmaan vaihtaa 3djake rulliin, kun saanut hyvän vaikutelman niistä.
Yli 6 rullaa oon BQ:ta tulostanut, eikä ole tullut tuota ongelmaa eteen ja muutenkin ollu hyvin tasalaatuista matskua. 3DJakella ei ole omaa filamenttivalmistusta, vaan he tuottavat kauppansa omalla nimellä kulkevat filamentit muualla ja heidän isoin valmistaja on juurikin sama BQ espanjasta.
 
Tiesinkin ettei 3djake itse valmista rullia, mutta hyvä tietää mistä ne tulee. Eli osunut vain kohdalleni, joku huono erä. Tulostus jälkihän noilla on todella hyvä, mutta 3 rullasta 2 jumittaa ihan jatkuvasti ja rullaa tarkemmin katsoessa huomaa syyn. Täytyy varmaan kysellä firmasta, josko hyvittäisivät nämä rullat.
 
Yli 6 rullaa oon BQ:ta tulostanut, eikä ole tullut tuota ongelmaa eteen ja muutenkin ollu hyvin tasalaatuista matskua. 3DJakella ei ole omaa filamenttivalmistusta, vaan he tuottavat kauppansa omalla nimellä kulkevat filamentit muualla ja heidän isoin valmistaja on juurikin sama BQ espanjasta.

Uskoisin myös että 3DJake Eco PLA on Dutch Filamentin (MCPP Netherlands BV) valmistama. Ainakin speksit, valikoima ja värit ovat aika lailla samoja. Olen ollut todela tyytyväinen noihin 3DJake Eco PLA rulliin.

Lisäksi taisin aikaisemmin vertailla HobbyKingin Premium filamentteja ja niissäkin speksit olivat aika lailla samoja kuin Dutch Filamentin tuotteissa.

MCPP Netherlands BV:
PLA – Polylactic Acids |

B.JPG

A.JPG
 
Paljonko olette maksaneet noin suurinpiirtein +-5€ hintahaarukassa filamenteista? Tilasin 3djakesta 1kg PLA ja 1+0,75kg PETG ja toimituksineen nuo oli jonkun 88€ (josta toimitus taisi olla 4,90). En sen kummemmin katsonut minkä merkkisiä, mutta EU:ssa kaikki oli tuotettu.

En pitänyt kovin pahana hintana, ja jos olisin sen pari € tuhlannut lisää niin olisi tullut postikuluitta. Myöskin siitä sai isot propsit että 24. Perjantaina tilasin ja maanantaina 27. Pvä ne oli kotona :)

Mietin vaan kun olen täällä nähnyt puhuttavan että 3djaken filamentit on kalliita ja/tai postikulut on kovat.
 
Paljonko olette maksaneet noin suurinpiirtein +-5€ hintahaarukassa filamenteista? Tilasin 3djakesta 1kg PLA ja 1+0,75kg PETG ja toimituksineen nuo oli jonkun 88€ (josta toimitus taisi olla 4,90). En sen kummemmin katsonut minkä merkkisiä, mutta EU:ssa kaikki oli tuotettu.

En pitänyt kovin pahana hintana, ja jos olisin sen pari € tuhlannut lisää niin olisi tullut postikuluitta. Myöskin siitä sai isot propsit että 24. Perjantaina tilasin ja maanantaina 27. Pvä ne oli kotona :)

Mietin vaan kun olen täällä nähnyt puhuttavan että 3djaken filamentit on kalliita ja/tai postikulut on kovat.

Itse tilasin loppuviimein marwiol.pl:stä tuossa vuoden alussa, vaikka ensin piti hakea kivijalasta.
Tilaus oli:
2,75 kg pla
1 kg petg
0,25 kg woodia
nämä posteineen 81,25 €

pla:t oli ~12.5€/kg
petg taas 18 €/kg
woodi 15€/kg totuus: 60€/kg
postit 15€

Yhtä pla:ta olen koittanut toistaiseksi, eikä ole kyllä ollut valittamista, ainakaan vielä :tup:

Edit. Nyt kun uusin silmin katson niin menihän tuo wood-langan hinta väärin :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
No on siinä sitten näköjään ihan tuntuva ero. Tämän tilauksen osalta en jää moisia suremaan, olen tyytyväinen ostokseeni mutta sitten kun alkaa nuo olla lopussa ja tietää paljonko se menekki niillä filamenteilla on niin laskeskella uudestaan. Tällä erää en tiedä onko mulla tossa nyt 2kk vai vuoden tarpeet filamentille :D Itse tulostinkaan ei vielä ole tullut (ender 5 pro) vaikka tilattu 24.1 ja sivuilla lukee isolla että 3-7 day delivery. Ei pitäisi vaikuttaa kun oli tuotteen kohdalla että EU stock mutta lieköhän koronaviiruksella jotain osaa tuohon toimituksen viivästykseen?

Tässä vielä ostoni jakesta

Screenshot_20200203_120303.jpg

Edit: nyt katsoin crealityn sivun uudelleen ja uutta konetta ostaessa lukee "EU (shipment feb. 12)". Silloin kun ostin ja maksoin omani luki kyllä että EU (in stock) :dead:
 
Viimeksi muokattu:
No on siinä sitten näköjään ihan tuntuva ero. Tämän tilauksen osalta en jää moisia suremaan, olen tyytyväinen ostokseeni mutta sitten kun alkaa nuo olla lopussa ja tietää paljonko se menekki niillä filamenteilla on niin laskeskella uudestaan. Tällä erää en tiedä onko mulla tossa nyt 2kk vai vuoden tarpeet filamentille :D Itse tulostinkaan ei vielä ole tullut (ender 5 pro) vaikka tilattu 24.1 ja sivuilla lukee isolla että 3-7 day delivery. Ei pitäisi vaikuttaa kun oli tuotteen kohdalla että EU stock mutta lieköhän koronaviiruksella jotain osaa tuohon toimituksen viivästykseen?

Tässä vielä ostoni jakesta

Screenshot_20200203_120303.jpg

Edit: nyt katsoin crealityn sivun uudelleen ja uutta konetta ostaessa lukee "EU (shipment feb. 12)". Silloin kun ostin ja maksoin omani luki kyllä että EU (in stock) :dead:

Tuo ngen on varsin mukavaa tavaraa tulostella. Kestävämpää kun pla ja ei kuitenkaan niin kovaa kun petg, joten kestää paremmin myös vääntöä/taivutusta. Eli toisin sanoen sitkeämpää. Itsellä tuo on pitkälti XT ja HT ohella se mitä käytän ns. lopputuotteeseen, käyttötarkoituksesta riippuen. Pla on hyvä protoiluun.

Kyllä noilla hetken saat tulostella jos ei mitään suurempaa tulostetta ole mielessä.
 
Onhan tuo ulkomailta halvempaa, postit sitten vähän suuremmat.
Mutta aika näyttää, että onko tämä kuinka laadukasta tavaraa, kun hinnan suhteen oli edullista.
Puola on toisaalta aika halpa maa muutenkin, tullut huomattua pyörän osien suhteen :D
Mutta hyvin on ainakin kelattu, ei näy menevän pahemmin ristiin-rastiin :tup:

Korjattu tuohon aikaisempaan listaan wood-filamentin hinta, ei se ihan niin halpaa ole, mutta tilasinkin vain 250g
 
Moi.

Tekeekö tällaisella mitään ? Anycubic Predator 3D-tulostin , tuossa vissiin hyvä kun tuo alusta ei liiku ?

Ostin Predatorin BF-tarjouksesta hinta oli sillon vähän alle 400€.
Nyt tuolla on jokunen kilo tulostettu. Ainoa vika on ollut yhden hihnapyörän ruuvin löystyminen.
Leveillä tulosteilla täytyy vähän pienentää tulostusnopeutta, täydellä vauhdilla varret voivat värähdellä ääriasennoissa ja jälki kärsii.

CoreXY tulostin olisi ollut mieluisampi, mutta Tronxyn laatu ei vakuuttanut ja muut olivat kalliimpia.

Edit: Nyt näyttää hinta olevan vielä halvempi $339, tosin tavara loppu
 
Viimeksi muokattu:
Tekeekö tällaisella mitään ? Anycubic Predator 3D-tulostin , tuossa vissiin hyvä kun tuo alusta ei liiku ?
Delta-mallin tulostimissa suurin etu on että sillä pystyy tekemään korkeampia tulosteita. Lisäksi etuna on suurempi tulostusnopeus, mutta samalla menetetään tarkkuutta. Anycubic on tehny hyviä tulostimia, mutta juuri tuosta mallista mulla ei ole parempaa tietoa. Alustan liikkumattomuudessa ei ole sen suurempia etuja. On totta että alustan liikkuminen aiheuttaa suurilla tulostusnopeuksilla artefakteja tulosteen pintaan, mutta myös delta ja coreXY tulostimissa on omat ongelmansa suurilla nopeuksilla. Korkeaa laatua halutessa nopeutta täytyy laskea.
Tuossa näyttää olevan kohtuu iso tulostusalue, mutta olohuoneen nurkkaan tullessa, se vie sieltä sitten melko suuren tilan!

Entä tämä: JGAURORA A3S 3D-tulostin , ois suht nätti.
JGAURORA on tehnyt ihan hyviä tulostimia, kovasti ovat kehuneet foorumeilla. Omia kokemuksia ei ole, mutta sen mitä olen lukenut niin A5S mallissa on paitsi isompi tulostusalue, siitä myös saisi parempaa tulostusjälkeä ulos. Mutta mä luulen että tuon eron pystyisi pääosin poistamaan slicerin asetuksia säätämällä. Nättihän tuo on kuin sika pienenä! Normaalia suljetumpi rakenne pitkälti estää jälkeenpäin modaamisen. Modaaminen ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessä, mutta se tarkoittaa sitä että jos tulevaisuudessa tarpeet muuttuu (esimerkiksi Nylonin tai TPU:n tulostaminen), vaihtoehtona ei ole tulostimen muuttaminen uusiin tarpeisiin vaan uuden tulostimen ostaminen. Suljettu rakenne myös vaikeuttaa mm hihnojen tiukkuuden tarkistamisessa, mutta käytännössä se on vain sitä että joutuu vähän purkamaan koteloita ennen huoltoa.
Ulkomailta tuota saisi näköjään halvemmalla, mutta sitten toimitusaika on pitempi ja takuuasiat vaikeammin hoidettavissa.
 
Ulkomailta tuota saisi näköjään halvemmalla, mutta sitten toimitusaika on pitempi ja takuuasiat vaikeammin hoidettavissa.
Nojaa, JGAURORAn viralliselta aliexpress kaupasta ja heidän Tsekkien varastolta tuolle luvataan 4-7 päivän toimitus hintaan 277 euroa.
US $244.02 18% OFF|JGAURORA A3S 3D Printer Updated Prusa Ramps with Large Build Size Ship from Factory Directly or USA/UK/Germany/Russia Warehouse-in 3D Printers from Computer & Office on AliExpress
 
Suljettu rakenne myös vaikeuttaa mm hihnojen tiukkuuden tarkistamisessa, mutta käytännössä se on vain sitä että joutuu vähän purkamaan koteloita ennen huoltoa.
Joutuuko tulostimia säätämään arkikäytössä paljonkin? Jotenkin toivoisi että laitteet olisivat huoltovapaita ainakin jonkin aikaa...
Onko tuo JGAURORA nyt ”kiinakopio” kuten aiemmin viittasit, epäilyttävän halpa ainakin ;)
 
Joutuuko tulostimia säätämään arkikäytössä paljonkin? Jotenkin toivoisi että laitteet olisivat huoltovapaita ainakin jonkin aikaa...
Onko tuo JGAURORA nyt ”kiinakopio” kuten aiemmin viittasit, epäilyttävän halpa ainakin ;)
Asiassa voi toimia kahdella tapaa. Joko huomata huonosta tulostusjäljestä että nyt on jotain ongelmaa ja sitten ruveta debugaamaan missä vika on (mm postata tänne kuva huonosta tulosteesta ja kysyä vinkkejä) tai sitten ajoittain tarkastaa hihnojen kireys, onko jokin ruuvi löysällä tai kierretangot rasvoissa. Mä itte käytännössä ehkä kerran kuussa teen muutaman minuutin tsekkauksen, jossa napautan hihnoja ja vemputan vähän eripuolilta klappia hakien. Kierretankojen rasvat kuulee äänestä, niitä ei tarvii erikseen lääppiä.
Se on "kiinakopio", mutta yksi niistä valmistajista jotka tuntuu ottavat hommansa tosissaan ja jopa itsekin innovoiden. Yksi huono puoli heissä on, sillä vaikka he käyttävät open source lähteitä omassa tuotekehittelyssään, he eivät itse julkaise tekemiään muutoksia mm firmwareen ja siten toimivat sopimuksien vastaisesti.
 
Prusan hienosäätö jatkuu, tulostelin tuossa iltapäivällä Saturn V moottorin hyllykoristeeksi.

12020-02-03 20.21.41.jpg


Tuli myös ensimmäinen virhetulostus ekalla yrittämällä kun ei ollut tarpeeksi tukia Slicerissä ja overhang tuhosi pari osaa, toisella yrityksellä tuli täydellisiä.
 
Kertokaapas asiantuntijat vasta alkajalle, missä mättää, mitä pitäisi säätää?.Ostin siis Ender 3:en, ja tilasin Marviolista muutaman rullan Devil Designin PLA:ta.Kovin olen taistellut, mutta ei oikein hyvää jälkeä tule.Tulostin Temp-towerin, ja ainoa kunnollinen tuloste tulee 230-235 asteisena, ja lämpölevy 70 astetta.Rullat ovat siis PLA:ta.Tarttumisongelmaakin oli, ja warppausta, mutta ne on saatu pois liimapuikolla.Bootloaderikin on ladattu, sisässä on alkuperäinen Creativen firmis, joka olisi tarkoitus jossainvälissä vaihtaa.Mikähän olisi tuohon paras?, kokeilin Marlin 2.0.2 sta.Myös Auto BID on ajettu pariinkin kertaan, mutta ei vaikutusta.Täytyisi varmaan katella joku sydeemi, millä saisi kuumastapäästä mitattua todellisen lämpötilan....
 
Prusa mini taas ei kilpaile laadulla eikä hinnalla, ei tule mieleen mitään tilannetta jossa tuota suosittelisin.
Tämä vähän särähti korvaan. Kiinnostaisi kuulla lisää että miksei kilpaile? Toki "isompien" prusien 8bit käyttikset hierottu aika pitkälle mutta väkisinkin 32bit tekee tuloaan ja siihen siirtyy isommatkin jollain aikavälillä.
 
Kertokaapas asiantuntijat vasta alkajalle, missä mättää, mitä pitäisi säätää?.Ostin siis Ender 3:en, ja tilasin Marviolista muutaman rullan Devil Designin PLA:ta.Kovin olen taistellut, mutta ei oikein hyvää jälkeä tule.Tulostin Temp-towerin, ja ainoa kunnollinen tuloste tulee 230-235 asteisena, ja lämpölevy 70 astetta.Rullat ovat siis PLA:ta.Tarttumisongelmaakin oli, ja warppausta, mutta ne on saatu pois liimapuikolla.Bootloaderikin on ladattu, sisässä on alkuperäinen Creativen firmis, joka olisi tarkoitus jossainvälissä vaihtaa.Mikähän olisi tuohon paras?, kokeilin Marlin 2.0.2 sta.Myös Auto BID on ajettu pariinkin kertaan, mutta ei vaikutusta.Täytyisi varmaan katella joku sydeemi, millä saisi kuumastapäästä mitattua todellisen lämpötilan....
Tarkista ensin pursotuksen kalibrointi (93 steps /mm oletusarvo) mittaamalla 100mm lankaa ja tussilla merkki ja tulosta 100 mm . Tulostusnopeus vaikuttaa myös tartuntaan. Jos suutin aiheuttaa alipursotusta, ei sitä lämpötiloilla korjata. Slicerikin voi tulostuksen pilata erilaisilla pursotus, nopeus ja kiihdytysasetuksilla.
 
Tämä vähän särähti korvaan. Kiinnostaisi kuulla lisää että miksei kilpaile? Toki "isompien" prusien 8bit käyttikset hierottu aika pitkälle mutta väkisinkin 32bit tekee tuloaan ja siihen siirtyy isommatkin jollain aikavälillä.
Tarkennusta tuohon kysyttiin jo ja vastasin siihen ja tuo viesti on tämän sivun ylimmäisenä. Paljon on pikku ongelmia, jotka ehkä saavat ratkaistua, mutta tällä hetkellä laadussa on paljon toivomisen varaa hintaansa nähden. 32bit käyttis ei ole parempi kuin 8bit ennenkuin se sitä on oikeasti, lupaukset siitä että se joskus on parempi ei lämmitä tällä hetkellä.
 
Tulostin Temp-towerin, ja ainoa kunnollinen tuloste tulee 230-235 asteisena, ja lämpölevy 70 astetta.
Jos laitat kuvia niistä epäonnistuneista tulosteista, saisi vähän paremman käsityksen missä ongelma on.
Tarttumisongelmaakin oli, ja warppausta, mutta ne on saatu pois liimapuikolla.
Mikä alusta sulla on siinä? Lasi? Magneettinen alusta? Ultrabase?
Tarttusmisongelman suurin syyllinen on suuttimen väärä etäisyys tulostusalustasta. Miten säädit pedin korkeuden?
Bootloaderikin on ladattu, sisässä on alkuperäinen Creativen firmis, joka olisi tarkoitus jossainvälissä vaihtaa.Mikähän olisi tuohon paras?, kokeilin Marlin 2.0.2 sta.Myös Auto BID on ajettu pariinkin kertaan, mutta ei vaikutusta.
Firmis ei vaikuta noihin ongelmiin. Se on silti hyvä tehdä että saat thermal runawayn aktivoitua (ellei jo ole tehty tehtaalla).
Täytyisi varmaan katella joku sydeemi, millä saisi kuumastapäästä mitattua todellisen lämpötilan....
Paljonko kone näyttää lämpötilaksi kun virta on päällä, mutta suutinta ei ole lämmitetty?
 
Temp towerit on rikottu, mutta selvästi tarttumaan alkaa vasta 130 asteessa.Alusta on Crealityn lasi, jossa se nyppyläinen musta pinta.Hieman on keskeltä lommolla.Etäsisyys on säädetty sillä perinteisellä paperilla.Kone näyttää suuttimen lämpötilaksi 27 astetta, jos sitä ei ole lämmitetty.Jotain hämärää tuossa on, täytyisi vaan saada jostain sopiva lämpömittari, niin näkisi totuuden.Pronterfacella kattelin, mutta siinä kippurat ainakin näyttäisivät oikein...
 
Temp towerit on rikottu, mutta selvästi tarttumaan alkaa vasta 130 asteessa.Alusta on Crealityn lasi, jossa se nyppyläinen musta pinta.Hieman on keskeltä lommolla.Etäsisyys on säädetty sillä perinteisellä paperilla.Kone näyttää suuttimen lämpötilaksi 27 astetta, jos sitä ei ole lämmitetty.Jotain hämärää tuossa on, täytyisi vaan saada jostain sopiva lämpömittari, niin näkisi totuuden.Pronterfacella kattelin, mutta siinä kippurat ainakin näyttäisivät oikein...
No jos huoneen lämpötila ei ole 27 astetta, silloin anturissa on pientä heittoa. En osaa sanoa voiko tuon heiton korjata firmiksen asetuksista vai olisiko se vain anturin vaihto. PLA:lle ei ole olemassa mitään yleistä "parasta" lämpötilaa, vaan se riippuu merkistä, jotkut merkit tulostuvat paremmin korkeammilla asteilla. Ei ole mitenkään tavatonta että paras lämpötila on siellä 220 asteen paikkeilla (olettaen että sulla se todellinen lämpötila on sen vajaan 10 astetta ilmoitettua matalampi, niinkuin vaikuttaisi). Mä olen Devil designia tulostanut 210 asteen paikkeilla, mutten kyllä ole tehnyt temp toweria sillä, että olisiko joku toinen lämpötila vielä parempi.
Se että on keskeltä vähän lommolla on ilmiselvä syy heikkoon tarttuvuuteen alustaan! Se etäisyys on todella tarkkaa hommaa! Liimapuikolla toki voi sitten vähentää pedin kalibroinnin merkitystä. Voit joko reklamoida myyjälle tai sitten vain ostaa uuden alustan. Tuo keskustan kuoppa on Crealityn tulostimissa tyyppivika. Halvin vaihtoehto on ostaa ihan kotimaisesta kaupasta sopivan kokoinen lasi- tai peililevy.
 
Jos oikein vimosen päälle haluaa tuunata lämpötilat niin vaatii jonkin verran vaivaa ja jonkin metodin millä mitata se oikea lämpötila. Tuolla on enemmänkin asiaa aiheesta: Thermistor - RepRap. Itse en ole viitsinyt alkaa säätämään, vaikka osa kiinasta hankituista antureista on aika arvalla konffattu firmikseen, close enough. Kalliimmassa yleismittarissa on ilmeisesti aika tarkka lämpötila-anturi jolla tuon kyllä saisi tehtyä. Tietenkin jos on epäilys että lämpötila heittää huomattavan paljon niin sitten kannattanee panostaa. Myös jos mahdollista niin testata jollakin toisella langalla käyttäytyykö samalla tavalla.
 
Eilen illalla kapineen kanssa värkkäsin, pistin koneen käyntiin kylmiltään, ja lämpötila näyttää suuttimessa ja pöydällä 22 astetta, eli huoneenlämpöä.Tulostelin muutaman mutikan, ja ihan kohtuullista jälkeä tulee, mutta lämmöt pitää olla 235/70.Filamentin laatikossa maksimi onkin 235 astetta.Tuntuu vaan oudolta, että täälä foorumissa muitten tulostuslämpötilat on paljon matalemmat, vieläpä samalla filamentilla.No, ei siinä mitään, näillä mennään ja viilataan asetuksia kohti täydellisyyttä :)
 
Eilen illalla kapineen kanssa värkkäsin, pistin koneen käyntiin kylmiltään, ja lämpötila näyttää suuttimessa ja pöydällä 22 astetta, eli huoneenlämpöä.Tulostelin muutaman mutikan, ja ihan kohtuullista jälkeä tulee, mutta lämmöt pitää olla 235/70.Filamentin laatikossa maksimi onkin 235 astetta.Tuntuu vaan oudolta, että täälä foorumissa muitten tulostuslämpötilat on paljon matalemmat, vieläpä samalla filamentilla.No, ei siinä mitään, näillä mennään ja viilataan asetuksia kohti täydellisyyttä :)
Onko tuo tosiaan PLA:ta? Aika kova lämpö kyllä, myös pedin osalta, 70 asteessa PLA kun menee jo notkeaksi. Ettei olisi PETG lankaa? Tai jotain erikois-PLA:ta?
 
Eilen illalla kapineen kanssa värkkäsin, pistin koneen käyntiin kylmiltään, ja lämpötila näyttää suuttimessa ja pöydällä 22 astetta, eli huoneenlämpöä.Tulostelin muutaman mutikan, ja ihan kohtuullista jälkeä tulee, mutta lämmöt pitää olla 235/70.Filamentin laatikossa maksimi onkin 235 astetta.Tuntuu vaan oudolta, että täälä foorumissa muitten tulostuslämpötilat on paljon matalemmat, vieläpä samalla filamentilla.No, ei siinä mitään, näillä mennään ja viilataan asetuksia kohti täydellisyyttä :)
Pursottimen langan syöttö suuttimen läheltä jumittaa ?
PLA pitäisi helposti tulla läpi käsin työtämälläkin jo 195 asteessa ellei ole suuttimen lähellä putkessa tukosta , joka syntyy helposti liian korkeaa lämpötilaa käytettäessä. Tukoksen vuoksi ei pursottimesta tule riittävästi tavaraa ulos.
 
Palaten tuohon CF:n tulostamiseen josta aikasemmin oli puhetta, niin pienestä se on välillä kiinni. 265c suutinlämpö -> kerää paskaa kerroksen pintaan -> kerääntyy suuttimeen. 270C -> täydellistä pintaa. Huomasin myös että CF ei tunnu "tykkäävän" ainakaan prusaslicerin vakio tukirakenteista, vaan niiden kohdalla alkaa tulla tuota "hiusta" pintaan.





Edit: Kuvan tulosteissa 0.20mm kerrokset (Speed asetukset) ja jälkimmäisessä kuvassa tosi loiva lasku tuossa ohjausnivelten/etujousituksen alalevyssä, josta syystä noi kerrokset näkyy pirun selvästi. Totakin alemman kuvan etuosan ohutta etuläppää saa vääntää sillä voimalla mitä nyt sormista voi lähteä, eikä taivu kun ihan aavistuksen. Ratkeemaan en saanu vaikka vääntelin minkä jaksoin. Pihdeillä varmaan katkeis, mut pointtina oli tehdä kestävämpi osa kun mitä alkuperänen valuosa on (alkuperäsessä ei ole noin paksua vahvistusta tuossa etuosassa). Tätä ja kahta muuta tähän kiinni tulevaa osaa piti modata tuon jäykisteen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä filamentti tosiaan on PLA:ta, Devil Design, tilattu Marwiolilta.Rullan kyljessä tarra PLA.Tällähetkellä tulostumassa on Tyrannosauruksen luita, ja jälki on vallan mainiota noilla lämmöillä.Tuo suuttimen tukko voi olla kyseessä, täytynee avata se illalla.
 
Kirjoitin omasta kokemuksesta, kun pursotus oli mennyt liian pieneksi ja kaiken lisäksi tuli mälli sulanutta lankaa suuttimen eteen.
Sen jälkeen ei mitään tartuntaongelmia lasialustalla ja tulostusnopeuttakin on voinut nostaa.
 
Kylläpä polttelee tulostimen hankinta. Haluan hankkia laitteen joka on yleisesti käytössä eikä joku niche porukan rinkir*nkkaama laite mihin on vaikea saada tukea.
Prusa varmasti olisi helvetin hyvä laite, mutta näin 3d-tulostamisharrastukseni alkuvaiheessa en pysty itselleni (vai vaimolle :D) perustelemaan 800€ investointia. Crealityn Ender 3 ja Ender 3 Pro mallit ovat käsittääkseni keränneet aika hyvin kehuja hintaisekseen laitteeksi ja olenkin kääntymässä sen puoleen ellette älähdä jostain aivopierusta :)
Luin mm. tämän Ender 3 mallin arvostelun 2020 Creality Ender 3 Review: The Best 3D Printer Under $200 ja kauhean vaikea osata nyt arvioida kannattaako satsata Pro-malliin? Jotenkin tuntuisi itsestäänselvälle maksaa muutama euro siitä että saa Pro-mallin jos siinä on jotain fyysisiä parannuksia esim. rakenteessa, kuten nettisivut väittää).
Käsittääkseni Ender 3 (ja Pro?) malleija on eri emolevyn revisioneilla jne, niin kannattaako Ender 3 tai Pro -malli hankkia suoraan valmistajalta (Creality3D Store® Official Store for Creality 3D Printers and Accessories) vai esim aliexpressistä tai Gearbestistä (mistä nyt halvimmalla saa)? Jos sillä emolevyn versiolla on jotain väliä niin ei viitsisi säästää nyt väärässä paikassa. Ja entäs sitten tuo lasipinta-optio, kannattaako se ottaa samalla?
Millä softalla muuten voi muokata noita Thingiversestä ladattavia .stl -tiedostoja? Nyt jo olisi itellä ainakin ajatuksia miten erästä Raspberry Pin tulostettavaa koteloa voisi parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tilasin ender 5 pro suoraan tuolta crealityn sivuilta, jahka kone on käsissä ja ekat tyypit on otettu osaan sanoa suosituksia.

Toinen vaihtoehto oli 3/3pro, mutta päädyin kuitenkin tohon 5 pro:hon. Noita arvosteluita lukeneena sekä fb sivujen perusteella melkein pidän ihan no-brainerina että otetaan pro malli jos et kuole siihen muutaman kympin hintaeroon.

Edit: ja lasipinnasta, ainakin yleinen konsensus tuolla ender5 fb sivulla on että se on melko must hankinta, siinä tulostimessa oleva irrotettava magneettialusta ei ole järin laadukas eikä pitkä ikäinen. Myös olen lukenut useasti että peti on kuprulla joka aiheuttaa tulosteiden irtoamista alustasta, lasipinnan ostaessa tuo ongelma poistuu. Tuo fb enemmän tukiryhmä eli on tietysti aika saturoitunut noiden kokemusten osalta, neuvoa siellä kysytään enimmäkseen eli ei sinne kukaan kehumaan tule kuinka hyvän koneen on sattunut tehtaalta saamaan. Eli jos siellä valitetaan suurimmaksi osaksi jostai pedin kuprusta niin ei se tarkota että joka koneen peti on kuprulla.

En tiedä voiko stl filuja muokata, täälä kokeneemmat osaa siihen vastata. Oma perstuntuma kuitenkin on että kun malli on exportattu stl tiedostoksi niin ei siihen enää modauksia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla! Osaatko sanoa miksi päädyit Ender 5 -sarjaan, etkä Ender 3 -sarjaan? Täytyy itse tutkia nyt siis myös tuota.

Ei siihen oikeestaan mitään yhtä hyvää syytä ollut. Rahkeet ei riitä prusaan, viime tulostin 2v sitten oli halvimmasta päästä (180€) ja sillä ei lopulta mitään järkevää saanut aikaan. En halunnut jälleen ostaa halvimmasta päästä olevaa konetta koska vaikkei asetusten nyplääminen ja hiominen pelota, halusin silti ns keskihintaisen koneen. Kuutiomainen runko antaa ainakin mielenrauhan koska viime koneen runko (ei edes alumiinia) heilu kun hullun mulkku. Pro malli siksi koska upgradet pro vs ei-pro näyttää olevan juuri sellaisia vikoja/ominaisuuksia mistä yhteisö valittaa eikä se lisähintaa tuonut paljon mitään.
 
Crealityltä saa näköjään rahalla ostettua Ender 3/3 Pro/5 -malleihin uudemman emolevyn. Onkohan mitää muuta hyötyä kuin mainostettu hiljaisuus? Myös auto bed level -toiminnallisuuden voi ostaa rahalla.
 
Itse ostin tämän emon omaan Ender 3 Pro malliin ja hiljeni aika hyvin. Nyt vain tuulettimet pitää isointa mölyä. Samoin tuossa oli bootloader joten sai laitettua uusimman Marlinin sisään ilman Arduinon kanssa kikkailua.

Aika paljon taitaa olla vaihtoehtoja emolevyynkin. En muista osaa sanoa mutta halusin hieman uteliaisuuttani kokeilla Crealityn omaa

 
Todennäköisesti kadun kysymistä tietäen kuinka paljon pitää opiskella lisää, mutta kysyn kuitenkin: Miksi haluan laitteen johon saan laitettua Marlin firmwaren sisään, eikö valmistajan oma olekaan riittävä?
 
Valmistajan oma on myös Marlin, mutta taitaa olla heidän itse muokkaama jollain tapaa. Joissain ei vain taida olla Thermal runaway protection toiminnassa oikein.

Itselle on myös bltouch tulossa kunhan se joskus tänne eksyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom