3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Ender 5 Prossa siis on bootloader valmiina ja ei tarvitse arduinoa päivitykseen. Nyt kun vielä löytäisin jonkun dokumentaation miten tuossa tapauksessa siis päivitys tehdään. Ja onnistuuko reverttaus takaisin valmistajan firmikseen kuinka helposti.

Laittakaa ihmeessä molemmat kokemuksia kun saatte setit käyttökuntoon!
 
Onko kokemusta Clas Ohlsonin filamenteista? Hinta näkyy olevan yhtä huikea ainakin kuin prusan rullissa.
 
Melkoista kuraa kyllä nuo Crealityn sivuilta löytyvät lataukset. :D Käsittämättömän vaikeaselkoisia ohjeet ja aivan karmealla englannilla kirjoitettu. Erikseen ei löydy Ender 5 Pro -mallille latauksia, vaan käyttäjän täytyy nyt sitten arvata että onkohan Ender 5 vai Ender 5 Plus -paketti se haluttu lataus. Täytyy liittyä tuohon FB:n Creality Ender-3, Pro & Ender-5, Plus 3D Printer User Group -ryhmään, jos siellä olisi yhtään tolkumpaa.

En esim. onnistunut löytämään edes sitä, että uusimmalla Curalla, kuuluuko käyttää Ender 5 profiilia Pro-mallilla vai jotain muuta. Myös noi firmiksen päivitysohjeet Crealityltä aiheuttaa vahvaa naamapalmua, eikä kyllä selvennä yhtään prosessia.
 
Onko kokemusta Clas Ohlsonin filamenteista? Hinta näkyy olevan yhtä huikea ainakin kuin prusan rullissa.
Ihan hyvin täällä ainakin on pelannu PLA ja PETG. Ja siis nimenomaan Ohlsonin omista rullista, ei Flashforgen jota noi myös myy. Tiiä sitten onko noi samaa kamaa, mutta Flashforge on ainakin kalliiimpaa...
 
Ihan hyvin täällä ainakin on pelannu PLA ja PETG. Ja siis nimenomaan Ohlsonin omista rullista, ei Flashforgen jota noi myös myy. Tiiä sitten onko noi samaa kamaa, mutta Flashforge on ainakin kalliiimpaa...
Kiitti, täytyypi sitten ottaa vaikka yksi rulla testiksi, ei jaksaisi odotella Prusan rullien pitkää toimitusaikaa.
 
Niin ja tänään vielä taitaa saaha -20% Clubi kortilla hinnasta pois... ;)
Joo tuota CC20 kuponkia ei huolinut, mutta lähti klubikortilla kuitenkin femma pois hinnasta. Kilon rulla mustaa PLA:ta maksoi päälle 19€ joka ei ole paha jos on laatukamaa.
 
Osaisiko joku vinkata mistä hakea vikaa? Minulla on ANET E12 printteri joka jättää jotkin tulosteet kesken.
Thingiversestä otin vaikkapa tuon perus laivan, se jää aina suurinpiirtein samasta kohdasta kesken, katon puolivälissä. Jälki sinänsä hyvää. #3DBenchy - The jolly 3D printing torture-test by CreativeTools.se by CreativeTools

Samoin otin jonkin legopalikan näköisen, sekin jää kesken loppuvaiheilla. Muokkasin sitten itse tuota legopalikkaa(3D builderilla) siten että leikkasin alaosan pois ja tulostin vain huipun ja nupit siihen, se jäi samaan pisteeseen kesken kuin koko palikankin tulostaminen. (eli ei ole korkeudesta kiinni, layereiden määrästä tms)

Mallit olen muuttanut gcodeiksi käyttämällä sekä printterin mukana tullutta cura 14.jotain, että uusinta ultimaker cura 4.4.0kohan se oli.

Samaan aikaan jotkin toiset mallit tulostuu alusta loppuun ihan kauniisti (Esim yksi koevaasi, jonka tarkoituksella tein kokeillakseni että tulostin pääsee oikeasti ylös).

On kokeiltu erilaisia täyttöjä ym (jotta saisi varmasti erilaisen tulostusajan, ettei ole pelkästä ajasta kiinni). Laivamallin skaalasin pieneksi, jolloin se tulostui kokonaan.

Keskenjäämiset ei jää kesken tismalleen samaan pisteeseen, vaan sanotaan että +-parin kerroksen sisällä.

Kesken = mitään ei tapahdu. Yksikään moottori ei liiku, lämmöt pysyy päällä. Se vain pysäyttää kaiken liikkeen. Laitteelle voi antaa pause printing, jolloin se kauniisti pausettaa toimintansa ja siirtää tulosteen etualalle, ja continue kun painaa, se palaa takaisin siihen jumipaikkaan mutta ei tulosta. Periaatteesa asetusten luulisi olevan oikein kun alun tulostaa hyvin?
 
Kokeile piruuttaa vaikka PrusaSliceria, josko se tuottais toivottua tulosta. Toinen, ehkä jopa toimivampi ratkaisu voisi olla firmwaren päivitys, jos siellä ois vaikka joku bitti vinossa. Siihen en ainakaan usko, että mekaanista vikaa voisi olla.
 
Joskus vanhemman Prusaslicerin (tai normi Slic3rin) kanssa oli sellaista ongelmaa että vaikka ohjelma näytti gcoden tallennuksen olevan ns. valmis, kaikki tieto ei ollut mennyt sd-kortille asti. Eli tuleostukseen meni vajaa filu. Tuota ongelmaa ei ole kyllä ollut pitkiin aikoihin, en Curasta osaa sanoa miten tekee. Kannattanee ottaa se gcode ja avata jossain gcode visualizerissa, esmes tuolla: gCodeViewer - online gcode viewer and analyzer! ja kattoa onko siinä kaikki käskyt
 
Osaisiko joku vinkata mistä hakea vikaa? Minulla on ANET E12 printteri joka jättää jotkin tulosteet kesken.

Tulostatko SD kortilta vai usb kautta. Olen itse joutunnu hylkäämään parikin hp z sarjan tietokonetta siitä syystä, että ne pätkäsevät ohjauksen randomisti usb portilta. Tuolle katkasulle en ole onnistunut löytämään mitää syytä ja samaa on myös ihmetelty muissakin keskustelupalstoilla. Sama katkasu tapahtuu myös 3018 cnc jyrsimessä, jossa on ardinon woodpecker 3.2 emo.
 
Tuosta syystä tulostan itse aina SD kortilta. Onhan siinä enemmän hommaa kuin USB kautta, mutta paljon luotettavampi.

Ensimmäinen rulla muuten Clasun mustaa PLA:ta menossa, tähän asti vaikuttaa OK tavaralta. Samat 215/60 asetukset kuin hopealla Prusamentilla ja tuntuu tarttuvan hyvin.
 
SD-kortista tulikin mieleen, että jos on korttia käytetty, niin onko se tulostimen mukana tullut kortti? Ne kun voi olla mitä roskaa tahansa ja voivat aiheuttaa ongelmia
 
Kokeile piruuttaa vaikka PrusaSliceria, josko se tuottais toivottua tulosta. Toinen, ehkä jopa toimivampi ratkaisu voisi olla firmwaren päivitys, jos siellä ois vaikka joku bitti vinossa. Siihen en ainakaan usko, että mekaanista vikaa voisi olla.
Hmm pitääpä kokeilla tuota. Firmiksen päivitys vähän jänskättää mutta vimppana keinona.
Joskus vanhemman Prusaslicerin (tai normi Slic3rin) kanssa oli sellaista ongelmaa että vaikka ohjelma näytti gcoden tallennuksen olevan ns. valmis, kaikki tieto ei ollut mennyt sd-kortille asti. Eli tuleostukseen meni vajaa filu. Tuota ongelmaa ei ole kyllä ollut pitkiin aikoihin, en Curasta osaa sanoa miten tekee. Kannattanee ottaa se gcode ja avata jossain gcode visualizerissa, esmes tuolla: gCodeViewer - online gcode viewer and analyzer! ja kattoa onko siinä kaikki käskyt
Pitäisi olla ok kaikinpuolin. Ainakaan en itse löydä vikaa tuolla. Pistettiin gcodeen vielä M117 komentoja sekaan, jottan ähdään varmasti missä pysähtyy, eikä se tuossa herjaa mitään.
Tulostatko SD kortilta vai usb kautta. Olen itse joutunnu hylkäämään parikin hp z sarjan tietokonetta siitä syystä, että ne pätkäsevät ohjauksen randomisti usb portilta. Tuolle katkasulle en ole onnistunut löytämään mitää syytä ja samaa on myös ihmetelty muissakin keskustelupalstoilla. Sama katkasu tapahtuu myös 3018 cnc jyrsimessä, jossa on ardinon woodpecker 3.2 emo.
SD
SD-kortista tulikin mieleen, että jos on korttia käytetty, niin onko se tulostimen mukana tullut kortti? Ne kun voi olla mitä roskaa tahansa ja voivat aiheuttaa ongelmia
On alkuperäinen, ja kävi mielessä kun googlailin että voiko aiheuttaa, kun joillain oli ollut ongelmia. Toisaalta tää malli on jo niin monta kertaa kopsattu tikulle, eri nimillä ja koolla että aika sattumaa että juuri tää aina samasta kohdasta korruptoi tms? Pitää toki kokeilla tämäkin vielä.

Kiitos vinkeistä, jatkamme tutkimista.

edit: Tämä ny vaikuttaa siltä että kuintkein oli vain SD kortista kiinni. Joku nurkista löytynyt "uusi" microSD kiinni ja sen jälkeen ei yhtään tulostetta ole loppunut kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Sellanen vinkki tuli mieleen, että pistä tulostettavaan kappaleeseen puhaltavalta moottorilta teho noin 5%. Tossa itse puskin alkuun päätä seinään kun ei onnistunnu.
Jos puhallat ilmaa tulostettavaan kappaleeseen ota huomioon, että se ilma kimpoaa tulosteesta jäähdyttämään suutinta. Se ei tarvi kuin pari sekunttia puhallusta terävään kulmaan niin suutin vetää tukkeeseen.
 
1 rulla colorfabb XT-CF20 hiilikuitua sisältävää PETG:ta pursoteltu RC-auton osiin Zodiacin suuttimella. Ei suurempia ongelmia. Sillon tällön suuttimen ympärille kertyy vielä kamaa ja tukirakenteet on vähä hankalia (jos alkavat rönsyillä, niin hetken päästä menee suutin tukkoon), mut muuten on sujunu tulostaminen kyllä pirun hyvin. Tulostusnopeutta alas ja lämpöjä ylös, niin sillä oon selvinny. Tuo kyseinen filamentti tarttuu ihan tajuttoman tiukkaan ainakin prusan pulverimaalattuun tulostusalustaan, saa ihan tosissaan kynnellä rapsutella että saa tukirakenteiden jämät irti. En oo putsannu alustaa IPA:lla ollenkaan tolla tulostellessa, kun olis vaan parempi jos ei jämähtäis noin tiukkaan kiinni. :D Tilasin myös Nylon CF:ää testiin, saapu just tänään.

Tässä vähän kuvaspämmiä omista tuotoksista:





























Tämä(kin) harrastus on löytäny ihan uudet tuulet meikäläisen osalta 3D tulostuksen ansiosta. Kiitoksia vielä kaikille täällä auttaneille ja jatkakaa samaan malliin!
 
PETG rasitustestiä hieman pidemmältä ajalta: vuos pari sitten mallinsin AM4 kantaan palikat joilla sain Tuniq Towerin kiinni, printtasin PETG:stä suurella perimeter ja infill arvoilla. Nyt kun innostuin taas nestejäähystä irrottelin tuon Tuniqin ja PETG palikat on edelleen aikalailla samassa kunnossa kuin alussakin, ei huomattavaa vääristymistä tms. Konetta on kyllä rasitettu, joten lämpöäkin tuo on jonkin verran nähnyt, mutta huomattavasti alle 80c olettasin tuossa socketin ympäristössä. Huomioitavaa: kone on omatekemässä kotelossa, jossa emolevy makaa vaakatasossa eli kuulerin vääntömomentti puuttuu. En osaa sanoa miten toimisi normi pystyasennuksessa, mutta en usko että tilanne muuttuisi merkittävästi?
Pulttasin tuohon nyt kiinni tein-itse-ja-säästin kupariblokin. Tuntuu pysyvän hyvin paikoillaan.
 

Liitteet

  • IMG_20200213_183939.jpg
    IMG_20200213_183939.jpg
    5,2 MB · Luettu: 76
  • IMG_20200213_185248.jpg
    IMG_20200213_185248.jpg
    4,1 MB · Luettu: 77
1 rulla colorfabb XT-CF20 hiilikuitua sisältävää PETG:ta pursoteltu RC-auton osiin Zodiacin suuttimella.

Truutasin 0.4 rubiinin läpi samaa tavaraa. Se siitä alustasta. Palasina lähti pla/abs/petg tarkoitettu matto. Nappaa muuten kovasti hiilikuitu kiinni.

Mielenkiinnosta etkö pinnoita tulosteita?
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö tästä omaa kokemusta? Olen harkinnut Miniä tulevaisuudessa kakkos/varatulostimeksi, enkä kyllä hirveästi ole pahaa sanaa netistä löytänyt.

Laatu/asiakastukihan ovat ne pääsyyt miksi Prusassa on tuplasti korkeampi hinta kiinalaisiin Prusa-kopioihin verrattuna.
Itsellä riitti kiinalainen 300€ 16x16x16 lähes kaikkeen ja Prusa Mini on 400€ 18x18x18. Väittäisin että Prusalta voi odottaa laatua, joten ei tuossa voi pahasti pieleen mennä. Ainakin täysikokoisen ovat testanneet talon sisällä perusteellisesti, tuskin tuotakaan helpolla myyntiin päästivät.

Itse ostaisin tuon jos en olisi ehtinyt Enderiä ostamaan. Tämä on hyvä kun toimii, mutta ketuttaa kun aina aika ajoin jokin osa prakaa.
 
Truutasin 0.4 rubiinin läpi samaa tavaraa. Se siitä alustasta. Palasina lähti pla/abs/petg tarkoitettu matto. Nappaa muuten kovasti hiilikuitu kiinni.

Mielenkiinnosta etkö pinnoita tulosteita?

Joo, tarraa kiinni aivan tautisesti. :D

Mitä meinaat pinnoituksella? Lämmöllä, vai jollain aineella käsittelyä?
Meinasin alunperin, että kaikki saa ainakin tällä matskulla tulosteltuna mennä helppouden takia paikoilleen sellaisenaan ilman mitään käsittelyjä. Pienten toleranssien takia joissain paikoin vois joku pinnote/käsittely mahdollisesti muuttaa niitä ja aiheuttaa ongelmia.
 
Mitä meinaat pinnoituksella? Lämmöllä, vai jollain aineella käsittelyä?

Ajattelin lähinnä jos laitat osat pikku alipaineeseen ja lisäät polymeerejä kappaleeseen. Lanttaa vaikka LV1 tai cap lakalla ohueksi niin saat huomattasti kestävämmäksi kappaleen.
Asetooniin pari leego palikkaa ja sinne uimaan. Pla ja Petg kappaleisiin saa tollalailla kunnolla kestävyyttä kun täyttää sen tulosteen tyhjän tilan.
 
Viimeksi muokattu:
Tulostin tuollaisen webkameran telineen Prusaan niin pääsee seuraamaan printtejä missä vain tulee oleskeltua, liikkuu Z akselin mukana ylös.

2020-02-20 11.43.47.jpg 2020-02-20 11.43.57.jpg
 
Tietääkö kukaan miten noi webcamerat muuten kestävät lämpöä, jos tunkis semi-suljetun(lue: ei täysin ilmatiivis + sisältää tuulettimen poistoilmalle) kehikon sisään semmosen?
 
Tietääkö kukaan miten noi webcamerat muuten kestävät lämpöä, jos tunkis semi-suljetun(lue: ei täysin ilmatiivis + sisältää tuulettimen poistoilmalle) kehikon sisään semmosen?

Mulla on ollut Ikean Lack pleksikaapissa prusa ja juuri ylläkuvattu viritys logitechin kameralle jo kohta pari vuotta. Kaapissa ei ole mitään ylimääräistä ilmanvaihtoa ja hyvin on toiminut. Mulla on siellä kaapissa myös etäohjattava rele kaapin valoille joiden yhteyteen laitoin lämpötila- ja ilmankosteussensorin. Kaapin lämpötila ei ole koskaan noussut yli 45 asteen vaikka peti on ollut 90-asteinen.
 
Noniin. 3D-tulostus harrastuksena aloitettu: Clasun tarjousrullat haettu. Tulostin vain puuttuu :D Nyt sitten niitä päätöksiä Ender 3/5 Pro ja Prusa välillä... :)

”Helppoa ja hyvää” olisi saatava (halpahan ei mahdu samaan yhtälöön) niin sitä kautta Prusa saamassa ääniä. Mutta se rahallinen panostus ol harrastuksen tässä vaiheessa aika kova. Tietysti tyhmää ostaa ensin Ender ja pahimmillaan ostaa toinen vähän parempi malli sitten heti perään. Lähtötaso kun itellä on nolla, niin kaikki on vain spekulaatiota.
 
Viimeksi muokattu:
Itse oon ollu kyllä tosi tyytyväinen Prusaan. Nollista lähdettiin itsekin (elektroniikka-asentajan tutkinto kylläkin taustalla ja yksi vapaa-ajan harrastuksista) ja yhtenä tärkeimmistä tulostimen valintakriteereistä oli helppous. Ei oo tarvinnu säätää kasaamisen jälkeen mitään "ylimäärästä" tulostimen kanssa. Tai no joo, sen karkaistun terässuuttimen vaihdoin, kun rupesin tulostelemaan CF-filamenteilla, mut sitä en laskis tohon. On voinu keskittyä ihan pelkkään tulostamiseen ja toki sillon tällön joidenkin tulostusasetusten viilaamiseen jos sattuu joku erikoisempi lanka olemaan käytössä. Prusa i3MK3s/Prusaslicer/Fusion 360 combo on ollu ainakin meikäläisen kohdalla voittava kombinaatio. Itse en henkilökohtaisesti jaksais yhtään mitään ylimäärästä säätämistä ja härväämistä, mitä joidenkin edullisemman pään tulostimien kanssa _voi joutua_ (ei siis välttämättä joudu) tekemään.

Saman kysymyksen itsekin heitin täällä joskus ja muistaakseni iplolta tuli hyvä ja täysin kutinsa pitävä vastaus siitä mikä tulostin kannattaisi milläkin kriteereillä valita. Itse olin katsellut silloin Crealityn CR-10S Prota vaihtoehtona Prusalle. Prusaan päädyin ja sai ihan itsekin todeta että tämähän on just sitä mitä haettiin.
 
Näillä näkökannoilla päädyin itse Prusaan:

1. Jos haluat 3D tulostimen, osta aito Prusa
2. Jos haluat harrastuksen, osta Ender/kopio
 
Näillä näkökannoilla päädyin itse Prusaan:

1. Jos haluat 3D tulostimen, osta aito Prusa
2. Jos haluat harrastuksen, osta Ender/kopio

No jopas :rofl:

Ehkä ennemminkin näin:

1. Haluatko opetella 3d-tulostamaan.
a) kyllä
b) ei

Jos kyllä, niin:
2. Haluatko valmiin tulostimen vai opetella kantapään kautta
a) Haluan valmiin tulostimen
b) Haluan opetella kantapään kautta

Jos vastasit jälkimmäiseen kysymykseen a) ja sinulla on rahaa, osta Prusa.
Jos olet köyhä, haluat oppia kantapään kautta tai vastasit muuten vain b), niin osta joku Crealityn tulostin.
 
Yhtälailla sitä Prusallakin on opettelua niin itse sarjan rakentamisessa kuin slicerilla työskentelyssä. Esim overhangit, mitkä saattaa malleissa lipsahtaa piiloon.

Jää vain turha säätäminen ja vääntäminen itse tulostimen kanssa pois kuvioista. Kuten sanoin, jos harrastuksen haluaa niin silloinhan kopioissa ei ole mitään ongelmaa.

Turha tuosta hernettä on nenusiin vetästä, hinta-laatusuhteeltaan kiinatulostimet on loistavia, mutta jos vain haluaa tulostaa tavaraa, niin silloin en harkitsisi.
 
Mä olen @Infinity sun kanssa vähän eri mieltä.
Ensinnäkin, suurin osa Crealityn tulostimen ostajista ei tee koneellaan mitään muuta kuin tulostaa tavaraa ja se on paaaaljon helpompi ottaa käyttöön kuin Prusan tulostimen rakennussarja ja suurinpiirtein samaa tasoa kuin valmiiksi koottu Prusa. Kyse on enemmänkin siitä, että 3D tulostamisen harrastajat haluaa modata tulostintaan, johon Crealityt sopivat hyvin. Annat ymmärtää että Prusa on valmis kone ja plug and play, mitä se ei missään nimessä ole. Prusalta tulee jatkuvasti päivityksiä softaan ja rautaan. Voit toki olla hankkimatta S-päivitystä, mutta ihan yhtä hyvin voit olla modaamatta Enderiä tai CR-kymppiä.
Prusaa ja Crealityä voisi verrata vaikka samanlailla kuin Teslaa ja VW Golf electriciä. Yhden Teslan hinnalla saat kolme Golfia. Vaikka Teslalla on kehitystyössä monen vuoden etumatka, on siinäkin omat vikansa (ovet ei ole asennettu suoraan, maalit irtoilee jokapuolelta yms). Se kumman hankinta on järkevintä, riippuu paljon ostajasta. Ruokakauppaan pääsee molemmilla, samoin roadtripille.

Mä olen monta kertaa varoittanut täällä, että 3D tulostus ei ole jokaista varten. Ennen ensimmäisen tulostimen omistamista voi toki lukea muiden käyttökokemuksia, mutta kyllä sen todellisuuden näkee vasta puolen vuoden käytön jälkeen. Siinä on iso ero onko hyllyssä turhakkeena pölyttymässä tonnin kone vai 200 euron kone. Se 200 euron kone on paljon riskittömämpi lähteä kokeilemaan kepillä jäätä ja silläkin pärjää aivan loistavasti vaikkei olisi sähköinsinööri tai DIY-konkari.
Ja jos nyt tosiaan tonnin pistää tulostimeen, saa aika helkutin aktiivisesti tulostaa kaikenlaisia kappaleita monta vuotta, ennenkuin ne tulosteet tulee halvemmaksi kuin että olisi kaupasta ostanut vastaavat tai tilannut tarvitsemansa erikoisvimpelit tulostuspalvelusta. Jos siis ihan vain tarvitsee ne tulosteet, ei kannata ostaa ainakaan Prusaa! Kyllä nää kotitulostimet on kaikki ainakin jossakin määrin harrastamista!

Loppuun mainittakoon, että mä arvostan Prusaa, Josef on äärimmäisen tärkeä henkilö koko 3D tulostuksen kehityksessä. Kannatan myös eurooppalaista valmistusta (vaikka sitten osin kiinalaisista osista köh köh). Prusa on luonut uskomattoman menestystarinan, hattu päästä kunnioituksen merkiksi! Mä olen silti realisti ja vastustan fanittamista. Fani kun katselee yleensä maailmaa värilasien takaa, siinä jää näkemättä kaikki muut värit. Tarpeita on monia ja joillekin Prusan tulostin on paras valinta, jollekin toiselle taasen ei.
 
Mulla on ollut Ikean Lack pleksikaapissa prusa ja juuri ylläkuvattu viritys logitechin kameralle jo kohta pari vuotta. Kaapissa ei ole mitään ylimääräistä ilmanvaihtoa ja hyvin on toiminut. Mulla on siellä kaapissa myös etäohjattava rele kaapin valoille joiden yhteyteen laitoin lämpötila- ja ilmankosteussensorin. Kaapin lämpötila ei ole koskaan noussut yli 45 asteen vaikka peti on ollut 90-asteinen.

Kiitos, itsellä aikalailla sama setti kohta valmis, kunhan vielä oven saan soviteltua paremmin paikalleen ja iskettyä tuulettimen aktiivihiilifiltterin kanssa(pienessä huoneessa tulostin eikä huvittais sitä kaikkea abs-höyryä ottaa keuhkoihin). Ehkä mä värkkään kanssa noi anturit sinne nyt kun mainitsit. Toi 45astetta kuulostaa aika vähälle, mutta ehkä mä päivittelen tänne ja kyselen lisää jos laitteet sulaa :lol:
 
Hyvä kirjoitus iplolta! Tuosta tulostuspalvelusta muuten sen verran, että kysäisin materflowlta alustavan tarjouksen noille rc-rattaille. Lasivahvisteisesta muovista SLS tekniikalla valmistettuna vaihdelaatikon rattaat ja diffikotelo pyöri 5-10e per kappale, työkaluteräksestä metallitulostimella tulostettuna hinta hyppäs kymppeihin - sataseen, ja alumiini olis puolet työkaluteräksestä.

Teetätän yhdet versiot muovista ja yhdet alumiinista, kunhan saan tuon custom vaihdelaatikon piirreltyä loppuun. On kyllä hienoa nähdä että suomesta löytyy normaalin kuluttajankin tarpeisiin tällaista palvelua, eikä sitä ole suunnattu pelkästään yritysten tarpeisiin, vaikka se varsinainen raha sieltä tuleekin.
 
Ender5pro tuli kotiin eilen. Sanotaan vaikka näin että ei yhtään kaduta että ostin tuon, ja jos vielä olisin ostamassa jäisi tuon kokemuksen kautta prusa ostamatta.

Tulostimen kokoominen ~45min. Ilman mitään muita kuin pedin nopea säätö laitoin mukana tulleen testikoiran tulostamaan. Ensimmäisen 20min jälkeen huomasin että alkoi pala nousi yhdestä kulmasta ilmaan, annoin kuitenkin jatkaa koska tulostus näytti silti onnistuvan. Piti samalla hoitaa kaiken maailman perhehommia niin halusin vaan koneen nopeesti päälle että näen missä mennään. Pala irtosi ennen loppua ja pää jäi puoliksi tulostumatta.

Tulostusjälki oli mielestäni erinomaista. Illemmalla kalibroin e-stepit, flow:n jätin säätämättä kun seinämäpaksuus testipalassa oli ±0,04mm.

Peti hieman montulla keskeltä, vanhastaan olin tilannut kiinasta lasin ja tulostin sillä mutta todettuani senkin olevan kaarella laitoin magneettialustan alle muutaman kerroksen folioo.

Kaikinpuolin voin sanoa että tuo on mielestäni erittäin hyvää vastinetta rahalle.
 

Liitteet

  • IMG-20200220-WA0011.jpeg
    IMG-20200220-WA0011.jpeg
    551,8 KB · Luettu: 101
  • IMG-20200220-WA0009.jpeg
    IMG-20200220-WA0009.jpeg
    546,3 KB · Luettu: 102
Peti hieman montulla keskeltä, vanhastaan olin tilannut kiinasta lasin ja tulostin sillä mutta todettuani senkin olevan kaarella laitoin magneettialustan alle muutaman kerroksen folioo.

Kaikinpuolin voin sanoa että tuo on mielestäni erittäin hyvää vastinetta rahalle.
Muistanko ihan väärin että joku muukin tuota monttua ihmetellyt ja totesi että se suoristuu kun peti lämpenee? Vai olikohan joku eri tulostin.
 
Muistanko ihan väärin että joku muukin tuota monttua ihmetellyt ja totesi että se suoristuu kun peti lämpenee? Vai olikohan joku eri tulostin.

Kyllä ainakin tuolta ender5 fb ryhmästä löytyy kohtalotovereita, ei mitenkään yllätyksenä tullut. Siellä suositellaan suurimmaksi osaksi lasin laittamista tai jos tykkää tuosta magneettialustasta niin juurikin foliolla pedin tasailua. Magneettialustan laatua on sanottu siellä paskaksi, pitää katsoa miten se omassa käytössä kestää.

Kyllä mä hyvän 10 min pidin pedin 60 asteessa ennenkun aloin bed leveliä tekeen.
 
Nykyään noilla halvemmillakin saa kyllä hyvää laatua out of box. Tää on ihan ensimmäisiä onnistuneita printtejä omalla geetekillä sillon joskus 2016. Jälkeenpäin mietittynä on uskomatonta miten huonolla rakennuslaadulla kuitenkin saa jossain määrin onnistunutta jälkeä. Kaikki laakerit oli väljiä, johteet kieroja kierretangot kieroja yms. Eihän nykyään tuollaisen kanssa kukaan jaksaisi tapella.
 

Liitteet

  • IMG_20160802_183604.jpg
    IMG_20160802_183604.jpg
    1,3 MB · Luettu: 109
Itselläni on suuria vaikeuksia Anycubic Chiron printterin kanssa. En saa milllän extrusionia toimimaan kunnolla ja suuutin menee tukkoon. Olen vaihtanut extruderin, Hotendin ja suuttimen jo muutamaan kertaan. Seuraavaksi haluaisin tietää suuttimen todellisen lämpötilan.

Onko mitään suht helppoa ja halpaa tapaa mitata suuttimen todellinen lämpötila?

Itselläni on joku Lidlin infrapunalämpömitari mutta se ei toimi kun lukemat ovat sen mukaan noin 50-60 astetta.
 
Itselläni on suuria vaikeuksia Anycubic Chiron printterin kanssa. En saa milllän extrusionia toimimaan kunnolla ja suuutin menee tukkoon. Olen vaihtanut extruderin, Hotendin ja suuttimen jo muutamaan kertaan. Seuraavaksi haluaisin tietää suuttimen todellisen lämpötilan.

Onko mitään suht helppoa ja halpaa tapaa mitata suuttimen todellinen lämpötila?

Itselläni on joku Lidlin infrapunalämpömitari mutta se ei toimi kun lukemat ovat sen mukaan noin 50-60 astetta.

Jos se on joku kuumeeseen tarkoitettu mittari voi olla että siinä ei skaala riitä enempään. Jos on motonet lähellä niin hae tämmönen ja palauta käytön jälkeen.
 
Mitä ainetta käytätte tulostusalustan putsaamiseen? Kaapissa oli apteekista hankittua isopropyylialkoholia, toimi erittäin hyvin mutta se loppui nopeasti. Sitä ei muistaakseni apteekista saanut kuin 100ml pulloissa. Puuilot ja motonetit myy jäänestoaineita jotka on >98% isopropanolia ja loppu voiteluainetta, toimiikohan tuollaiset?
 
Mitä ainetta käytätte tulostusalustan putsaamiseen? Kaapissa oli apteekista hankittua isopropyylialkoholia, toimi erittäin hyvin mutta se loppui nopeasti. Sitä ei muistaakseni apteekista saanut kuin 100ml pulloissa. Puuilot ja motonetit myy jäänestoaineita jotka on >98% isopropanolia ja loppu voiteluainetta, toimiikohan tuollaiset?
Mä käytän Puuilon IPAa, hyvin on mulla toiminu. Ensin pesen fairyllä lasin, sitten pesen IPAlla jäänteet pois. Puhtaalle lasille tulostan, ilman liimoja tms.
 
Mitä ainetta käytätte tulostusalustan putsaamiseen? Kaapissa oli apteekista hankittua isopropyylialkoholia, toimi erittäin hyvin mutta se loppui nopeasti. Sitä ei muistaakseni apteekista saanut kuin 100ml pulloissa. Puuilot ja motonetit myy jäänestoaineita jotka on >98% isopropanolia ja loppu voiteluainetta, toimiikohan tuollaiset?
En mitään. Buildtakin alustatta kappaleet bildtakin omalla lastalla irti ja uutta putkeen.
 
Toimiiko asetoni? Sitä on itellä jostain muista projekteista jäänyt.
 
Mitä ainetta käytätte tulostusalustan putsaamiseen? Kaapissa oli apteekista hankittua isopropyylialkoholia, toimi erittäin hyvin mutta se loppui nopeasti. Sitä ei muistaakseni apteekista saanut kuin 100ml pulloissa. Puuilot ja motonetit myy jäänestoaineita jotka on >98% isopropanolia ja loppu voiteluainetta, toimiikohan tuollaiset?
Vedellä kostutettu talouspaperi riittää ylösalaisin olevalle Crealityn lasialustalle(tasainen pinta ylös), mutta sekään ei välttämättä tarpeellinen, kunhan lasin lämpötila tulostatteassa on yli 60C ja pursotus kohdallaan.
Puhdistaminen voi auttaa tartuntaan, jos on alipursotusta ja/tai alhainen pedin lämpötila.
 
Jos se on joku kuumeeseen tarkoitettu mittari voi olla että siinä ei skaala riitä enempään. Jos on motonet lähellä niin hae tämmönen ja palauta käytön jälkeen.

Saatteko mitattua tällaisella infrapunalämpömittarilla suuttimen lämpötilan? Itse en ole ainakaan onnistunut mittaamaan lämpötilaa. Mittari näyttää noin 30-40 astetta vaikka lämpötilaksia on asetettu 185 astetta ja pla sulaa suuttimessa.
 

Liitteet

  • Mittari.JPG
    Mittari.JPG
    39,2 KB · Luettu: 11
Saatteko mitattua tällaisella infrapunalämpömittarilla suuttimen lämpötilan? Itse en ole ainakaan onnistunut mittaamaan lämpötilaa. Mittari näyttää noin 30-40 astetta vaikka lämpötilaksia on asetettu 185 astetta ja pla sulaa suuttimessa.
Ei tuollaisella saa tarkasti mitattua niin pientä kohdetta. Itse mittasin yleismittarin sensorilla suuttimen sisältä
 
Kuka ostaa ensimmäisenä tuollasen?
 
Kuka ostaa ensimmäisenä tuollasen?

Olisi kyllä aika päheä laite kotiverstaassa!
 
Oon tässä jo hyvän aikaa tulostellut kaikenlaista Ender 3 Pro tulostimella. Tulostan PLA:lla ja tähän saakka olen käytännössä vaan valinnut Curassa presetin ja pistäny koneen tulostamaan. Korkeintaan vähän lämpöjen kanssa pelannut. Ja ollut erittäin tyytyväinen luotettavuuteen ja laatuunkin (kun ei ole ollut edes vertailukohtaa oikein). Mutta nyt on ruvennut asetukset vähän enempi kiinnostamaan ja huomannut myös laadullisia ongelmia.

Elikä mikä aiheuttaa tällaisen kuvan mukaisen ongelman, kun säännönmukaisesti osa viivaväleistä on leveämpiä kuin toiset? Tuossahan jää rakoja viivojen väliin. Koskee kaikkia kerroksia ensimmäisestä lähtien. Kerrosvälit tulee todella nätisti ja tasaisesti kyllä. Onko vinkkejä mistä asetusmuutoksista lähteä liikkeelle? Oon tosiaan tähän saakka vedellyt ihan preseteillä (standard, dynamic jne) enkä ole koskenut muuhun kuin lämpöihin, yleensä 200-210 pää ja 50-60 peti. Slicerina Cura.
E322ABC2-0722-4C95-901E-1AD9FEC88C16.jpeg
CF13D188-5632-4F3D-9522-99AA7A914EB7.jpeg
 
Elikä mikä aiheuttaa tällaisen kuvan mukaisen ongelman, kun säännönmukaisesti osa viivaväleistä on leveämpiä kuin toiset? Tuossahan jää rakoja viivojen väliin. Koskee kaikkia kerroksia ensimmäisestä lähtien. Kerrosvälit tulee todella nätisti ja tasaisesti kyllä. Onko vinkkejä mistä asetusmuutoksista lähteä liikkeelle? Oon tosiaan tähän saakka vedellyt ihan preseteillä (standard, dynamic jne) enkä ole koskenut muuhun kuin lämpöihin, yleensä 200-210 pää ja 50-60 peti. Slicerina Cura.
Vaikuttaisi olevan pientä alipursotusta.
Tee extruderin kalibrointi, esimerkiksi täällä näyttäisi olevan ohjeet: Extruder Calibration: 6 Easy Steps to Calibrate Your Extruder | All3DP
Sen jälkeen laskukaavan mukaisen joko vaihdat e-stepit koneen firmwareen tai curassa säädät material osastosta Flow -arvoa.

Jos tuo kalibrointi nyt vaikuttaa olevan liian iso urakka (menee ehkä 10 minuuttia), voit myös tulostaa jokun pienen kappaleen ja sitten hieman muuttaa tuota Curan Flow:ta ja tulostaa sama kappale uudestaan. Kokeile vaikka ensin 105%, sitten 110% ja vertaa tuloksia.

Sitten on myös olemassa sellainen marginaalinen juttu, että jos tulostettava kappale on 2.2 milliä leveä ja sulla asetettu viivaleveydeksi 0.4 milliä, 2.2mm ei ole jaollinen 0.4 millillä ja slicer ei osaa vaihtaa viivaleveyttä kesken tulostuksen, vaan se jakaa tulostukset niin että viivojen väleihin jää rakoja. Mitä leveämpi tulostettava kappale on, sitä huomaamattomampi tuo rako on. Tuohonkin on toki olemassa muutamia säätöjä joilla noita voi häivyttää, mutta periaatteessa jo kappaletta suunniteltaessa pitäisi ottaa huomioon käytettävä tulostusleveys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom