Mä olen
@Infinity sun kanssa vähän eri mieltä.
Ensinnäkin, suurin osa Crealityn tulostimen ostajista ei tee koneellaan mitään muuta kuin tulostaa tavaraa ja se on paaaaljon helpompi ottaa käyttöön kuin Prusan tulostimen rakennussarja ja suurinpiirtein samaa tasoa kuin valmiiksi koottu Prusa. Kyse on enemmänkin siitä, että 3D tulostamisen harrastajat
haluaa modata tulostintaan, johon Crealityt sopivat hyvin. Annat ymmärtää että Prusa on valmis kone ja plug and play, mitä se ei missään nimessä ole. Prusalta tulee jatkuvasti päivityksiä softaan
ja rautaan. Voit toki olla hankkimatta S-päivitystä, mutta ihan yhtä hyvin voit olla modaamatta Enderiä tai CR-kymppiä.
Prusaa ja Crealityä voisi verrata vaikka samanlailla kuin Teslaa ja VW Golf electriciä. Yhden Teslan hinnalla saat kolme Golfia. Vaikka Teslalla on kehitystyössä monen vuoden etumatka, on siinäkin omat vikansa (ovet ei ole asennettu suoraan, maalit irtoilee jokapuolelta yms). Se kumman hankinta on järkevintä, riippuu paljon ostajasta. Ruokakauppaan pääsee molemmilla, samoin roadtripille.
Mä olen monta kertaa varoittanut täällä, että 3D tulostus ei ole jokaista varten. Ennen ensimmäisen tulostimen omistamista voi toki lukea muiden käyttökokemuksia, mutta kyllä sen todellisuuden näkee vasta puolen vuoden käytön jälkeen. Siinä on iso ero onko hyllyssä turhakkeena pölyttymässä tonnin kone vai 200 euron kone. Se 200 euron kone on paljon riskittömämpi lähteä kokeilemaan kepillä jäätä ja silläkin pärjää aivan loistavasti vaikkei olisi sähköinsinööri tai DIY-konkari.
Ja jos nyt tosiaan tonnin pistää tulostimeen, saa aika helkutin aktiivisesti tulostaa kaikenlaisia kappaleita monta vuotta, ennenkuin ne tulosteet tulee halvemmaksi kuin että olisi kaupasta ostanut vastaavat tai tilannut tarvitsemansa erikoisvimpelit tulostuspalvelusta. Jos siis ihan vain tarvitsee ne tulosteet, ei kannata ostaa ainakaan Prusaa! Kyllä nää kotitulostimet on kaikki ainakin jossakin määrin harrastamista!
Loppuun mainittakoon, että mä arvostan Prusaa, Josef on äärimmäisen tärkeä henkilö koko 3D tulostuksen kehityksessä. Kannatan myös eurooppalaista valmistusta (vaikka sitten osin kiinalaisista osista köh köh). Prusa on luonut uskomattoman menestystarinan, hattu päästä kunnioituksen merkiksi! Mä olen silti realisti ja vastustan fanittamista. Fani kun katselee yleensä maailmaa värilasien takaa, siinä jää näkemättä kaikki muut värit. Tarpeita on monia ja joillekin Prusan tulostin on paras valinta, jollekin toiselle taasen ei.