3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Oot asian ytimessä! Rekisteröinti tapahtui varmaankin siihen aikaan kun viranomaisella ei ollut internetistä mitään käsitystä (onko vieläkään) ja luulit että myyvät kalastusverkkoja.
Ainakin mun kaveripiirissä sana "verkkokauppa" tarkoittaa juurikin tuota verkkokauppa.comia ja kaikki muut verkkokaupat on vain ihan kauppoja omalla nimellään. Verkko-ostaminen ainakin itsellä on pääasiallinen ostamismuoto, vielä kun saisi ruokatilauksetkin järkevällä hinnalla kotiovelle, niin ei tarvitsisi kivijalkakauppaan enää astella. Mutta täällä kun ei nimimerkeistä tiedä käyttäjän ikää, virheellisesti oletin että olet vanhemman puoleinen henkilö ja että tarkoitit verkkokauppoja yleisesti. My bad! Postimaksuja jotkut kauhistelee, mutta maksaa sekin kun käyn autolla kaupassa, sekä polttoainetta että aikaa.
No on tässä nyt ikää karvaa vaille 40, mutta kun penskasta asti elänyt internettiä niin verkkokauppa = se yks nykyään osittain aika kalliskin mesta jätkänsaaressa ja sen sivuliikkeet. Aikanaan se sijaitsi ihan Espoossa? jossain pienessä varastohallissa, muistan vierailleeni. Mutta menee jo OT:ksi aika pahasti.

Mutta toi, että alkupostauksessa olisi kootusti asioita olisi tälle varsin merkityksellinen. Tämä on varsin merkittävistä ketjuista palstalla ehkä huonoiten alustettu.
 
Voitko vinkata @HiTec jonkun tartunta-aineen, kun tunnut asioista tietävän?

Riittäisikö tällainen yksinään ja tuohon päälle sitten maali ja mahdollisesti lakkaus? CAR-REP Muovipohjamaali 400 ml | Motonet Oy

En oo itse tota car-reppiä käyttäny, mut käsittääkseni toi on jotain uudelleenbrändättyä mastonia? Varmaan toimii siinä missä muutkin muovitartunnat. Itse oon käyttäny pienempiin muoviosiin trotonin ja u-polin kamaa paukkupulloissa ja sit isompiin osiin trotonin ruiskukamaa, mut mm.noita edellämainittuja merkkejä löytyy vaan automaalausliikkeistä ainakin täällä korvessa. Ton tartunnan päälle yleensä vedetään normaali pohjamaali ennen pintamaalia perinteiseen malliin, eli eka kerros vähä harsona hetken kuivahdus ja seuraava vasta peittävänä.
 
Miten menikin koko Prenta ohi tuosta listasta :btooth:
Ajan siitä läheltä niin taidampa poiketa sielä siis :tup:
 
Juu nyt loppui akvarelleillä leikkiminen. Tästä tuppukylästä kun ei löydy edes clasua niin täytynee käydä päivän aikana hakemassa puuilosta taidetarvikkeita. Saa ainakin hyvän lenkin jos ei muuta... Kaippa se tuolla akryylisetillä täytyy mennä. Toivottavasti ei ole aivan roskaa mitä hinta antaa olettaa. Akryylivärit 12mlx12kpl
 
En minä ole tarkoituksella jättänyt ketään pois laskuista, tarkoitin, että jos nyt olisi vähän kattavampi lista esim. laittaa tuonne ekalle sivulle, jos ketjun aloittaja tai modet vaivautuisi. Nämä clasut ja verkkokauppa.com (minkä ilmeisesti ymmärsit väärin kun sanoin Verkkokaupat monikossa, vaikka viittasin tällä Clasut = monta myymälää ja Verkkokauppa.com monta myymälää, mutta kirjoitin isolla alkukirjaimella yrittääkseni ilmaista että kyseessä on Verkkokauppa ei verkkokauppa, vittu mikä nimi tolle firmalle on annettu rekisteröidä). Niin saataisiin kattavaa listaa ettei tarvitsisi muutaman sivun välein aina uudestaan asiaa kysellä. Tägätään nyt vielä @micko joka on ketjun perustaja.

Kiitos kattavasta listauksesta!

Muutenkin olisi mukava jos ekassa postauksessa olisi enemmän asiaa kuin nyt on, ikäänkuin koottuna. Sieltä olisi sitten helppoa löytää ne perusjutut uuden etsijän eikä lukea ekana 50 sivua lätinää lävitse. Ei sinne tarvitse kaikkea tokikaan laittaa, mutta just tälläsiä helppoja linkkejä, ehkä jotain yleisimpiä tulostimia ja hyviä ohjeita jne. niin olisi ketjun lähtökohta paljon parempi ja voisi välttyä paljolta saman asian toistamiselta.
Voisi tosiaan tuon aloitusviestin värkätä paremmaksi. Mulla ei tosin ole asiasta tietämystä eikä pahemmin aikaakaan. Enää ei edes 3d-printteriä käytössä...

Laitan aloitusviestiin ihan mitä haluatte. Jos joku ehtii hyvän aloituksen koostamaan, niin editoin sen tuohon viestini alkuun.
 
Foorumin alkuaikoina väänsin myös ylläpidon kanssa siitä että 3d-tulostimille saataisiin oma alueensa. Toisaalta ymmärrän ylläpidon huolen alueiden määrän turhasta kasvusta, mutta toisaalta olisi ollut mahdollisuus tehdä tästä foorumista myös keskeinen keskustelupaikka aiheen tiimoilta.

Mikään ei tietysti estä tekemästä lisää topiceja tähän elektroniikka-alueelle omilla aiheillaan, mutta en näe sille suurta mahdollisuutta onnistua.
 
Foorumin alkuaikoina väänsin myös ylläpidon kanssa siitä että 3d-tulostimille saataisiin oma alueensa. Toisaalta ymmärrän ylläpidon huolen alueiden määrän turhasta kasvusta, mutta toisaalta olisi ollut mahdollisuus tehdä tästä foorumista myös keskeinen keskustelupaikka aiheen tiimoilta.

Mikään ei tietysti estä tekemästä lisää topiceja tähän elektroniikka-alueelle omilla aiheillaan, mutta en näe sille suurta mahdollisuutta onnistua.

Omassa alueessa olisi tosiaan hyvät puolensa ja huonotkin toki. Sekin on kyllä totta ettei 3d tulostukselle taida olla mitään keskeistä foorumia Suomessa eli io-techillä olisi mahdollisuus nousta siihenkin antamaan paikka keskustelulle. Joku alifoorumi esim elektroniikka puolelle voisi olla yksi vaihtoehto, toki se tarkoittaa taas enemmän moderointia ja valvomista että pysyy kasassa. Äkkiä tulisi mieleen kysellä vapaaehtoisia moderaattoreita pelkälle 3d puolelle, niin ei normaali moderaattori puoli lisätyöllisty tästä muutoksesta. En Zenforoo paremmin tunne, mutta luulisi onnistuvan moderaattorit vaan yhdelle alueelle / "ali-foorumille". Toki pienenä riskinä on että sitten aletaan kyselemään jokaiselle asialle omaa alifoorumia, toki taitaa 3d-tulostus topici olla selvästi eniten kirjotetuin topici koko "elektroniikka" osiossa aika selkeällä kaulalla.

Voihan tägätä ylläpidon jos sattuvat kerkeämään vilasemaan aihetta: @Juha Kokkonen @Sampsa
 
Viimeksi muokattu:
Clasun PLA:lla tulostellut melko paljon ja harvemmin sen kanssa mitään ongelmia on ollut. Jos jotain vaihteluita langan paksuudessa on ollut niin on kyllä jäänyt vallan huomaamatta. Oma Ender 3 Pro on melko hyvin kalibroitu noiden kanssa, sen saa laittaa tulostamaan ja unohtaa siihen. PETG:n kanssa oli enemmän ongelmaa. Se lähti kyllä melko hyvin tulostumaan, vaikka aiempaa kokemusta ei aineesta ollutkaan. Lämmöt nostettiin 240/75 ja jouduin vähän extrusion multiplieria nostamaan ylöspäin kun alkoi näkyä merkkejä under extrusionista. Ero oli noin 5-6% luokkaa. Ongelmia alkoi ilmetä pidemmissä printeissä, kela oli ehkä turhan tiukkaan keritty, koska filamentti ei lähtenyt kunnolla kelalta vaan jäi välillä jumiin. Solmussa se ei siis ollut, vaan lähti kyllä nykäisyllä liikkeelle pienen rasahduksen saattelemana. PLA:lla ei vastaa ongelmaa koskaan esiintynyt.
 
Onko kellään mitään yksinkertaista vinkkiä, että miten kannattaisi lähteä värjäilemään valmiita printtejä? Kokeilin ihan piruuttaan jollain vesiväreillä maalailla kun sattui laatikosta löytymään että millaista jälkeä tulee (ihan kunnon vesiväri tuubikamaa) ja saihan sillä todella siistiä jälkeä sivellintä käyttäen, mutta valitettavasti oli värit rapistuneet kappaleesta irti kun kulki aamulla repussa mukana.

En nyt hae mitään pro-tason vinkkejä missä käytetään tunti tolkulla aikaa yksityiskohtien hiomiseen ja maalailuun vaan jos mahdollista niin perus siisti/kaunis väri pintaan ja jos kestäisi edes hieman hypistelyä rasvaisissa näpeissä niin olisi todella hyvä. Millaista jälkeä tulee jollain permanenttitusseilla tai muulla vastaavilla?

muoks: clear-pla mihin väriä olisi tarkoitus saada ja tosiaan kaikki spray-maalit yms suihkutettavat ei oikein sovellu kerrostaloon.

Ite oon pari kappaletta maalannut ihan pienoismalli maaleilla ja siveltimellä. PLA ja ilman mitään pohjatöitä. 2v myöhemmin ja vielläkin väri kiini vaikka lapset antaa välillä kyytiä iskän sisustustuotteille
 
Pistetäänpä tännekin varoituksen sana: jos olette ostamassa Crealityn tulostinta, niin varautukaa ultimaattisen paskaan asiakaspalveluun. Tilasin heidän virallisesta Aliexpress -kaupasta Ender 3 Pro -tulostimen 2.12. Piti olla rutkasti tuotetta Saksan varastolla ja luvattiin tuotteen lähtevän liikkeelle kolmen päivän sisällä. Missä tilanteessa ollaan nyt: ovat toimittaneet minulle feikki tracking coden, paketti ei ole liikkunut mihinkään, eivät vastaa lukuisiin viesteihini mitään. Löysin facebookista kohtalotoverin ja hän kertoi, että olivat mm. uhkailleet, että eivät toimita tuotetta lainkaan, ellei tyyppi poista ensin negatiivisia kommentteja internetistä. Että semmoinen pulju on Creality :D

0/5 - en voi suositella, vaikka tekisivätkin hyviä tulostimia. Olisi ollut ihan kiva saada tämä jouluksi perille...

P.S: katsokaa heidän FB-sivultaan arvioita. En ole todellakaan ainoa, jolle on käynyt näin.
 
Ota yhteyttä Aliexpressiin ja kerro että myyjä ei vastaa viesteihin eikä pakettia ole tullut luvatussa ajassa! En tiedä yksityiskohtia mitä tarkoitit "feikki tracking codella", mutta älä sano siitä mitään ennenkuin olet täysin varma että he ovat yrittäneet huijata sinua, eikä paketti vain ole kadonnut/harhautunut kuljetuksessa. Aliexpress on oman kokemuksen mukaan nopea ja jämpti turvaamaan oman maineensa kauppapaikkana. Yksittäisistä kaupoista aliexpressissä ei voi sanoa samaa ja aikas moni kauppa käyttää "official store" nimitystä vaikka eivät liity valmistajaan millään tavalla.
Banggoodista on kanssa mulla hyvät kokemukset, asiakaspalvelu on nopeaa silloin harvoin kun on jotain hämminkiä tilauksen kanssa.
Amazon toimii myös luotettavasti, vaikkei se kovin monessa tuotteessa olekaan suomalaisille halvin paikka ostaa.

Kannattaa varoa seuraavia paikkoja:
Gearbest - he myyvät jatkuvasti tavaraa "varastosta", vaikka tuotetta on tulossa varastoon ehkä parin kuukauden päästä ja asiakaspalvelu on karmivaa. Yhden kerran itselläkin kokemusta heidän asiakaspalvelustaan ja netti on täynnä muiden kokemuksia.
Ebay - siellä on nykyään niin paljon erittäin hämärää kiinalaiskauppiasta, jotka lähettävät aivan eri tavaraa kuin mitä kuvauksessa oli ja sen jälkeen alkaa armoton venkoilu ja viivytystaktiikka. Ebayllä on kyllä hyvin toimiva systeemi siihen jos tavara ei ollut mitä oli kuvauksessa, mutta se vie aikaa ja vaivaa. Samalla rahalla muualta tilattuna selviät ilman häslinkiä.
Wish - laitetaan nyt tämäkin listaan, kun kuulemma kovasti ovat suomalaisten suosiossa ja kerran kun vilkaisin paikkaa niin oli siellä 3D printterikamaakin myynnissä. Ehkä 90% myytävästä tavarasta on ihan kusetusta ja kaupan markkinointi- ja toimintatavat eivät lähellekään mahdu eurooppalaiseen standardiin. Niin kauan kun näitä ei saada kuriin, tyhmät saa laittaa rahansa kusetuksiin ihan kuin verkostomarkkinointihuijauksiinkin, viranomainen tulee vasta pitkällä viiveellä suojelemaan.
 
Ota yhteyttä Aliexpressiin ja kerro että myyjä ei vastaa viesteihin eikä pakettia ole tullut luvatussa ajassa! En tiedä yksityiskohtia mitä tarkoitit "feikki tracking codella", mutta älä sano siitä mitään ennenkuin olet täysin varma että he ovat yrittäneet huijata sinua, eikä paketti vain ole kadonnut/harhautunut kuljetuksessa. Aliexpress on oman kokemuksen mukaan nopea ja jämpti turvaamaan oman maineensa kauppapaikkana. Yksittäisistä kaupoista aliexpressissä ei voi sanoa samaa ja aikas moni kauppa käyttää "official store" nimitystä vaikka eivät liity valmistajaan millään tavalla.
Banggoodista on kanssa mulla hyvät kokemukset, asiakaspalvelu on nopeaa silloin harvoin kun on jotain hämminkiä tilauksen kanssa.
Amazon toimii myös luotettavasti, vaikkei se kovin monessa tuotteessa olekaan suomalaisille halvin paikka ostaa.

Kannattaa varoa seuraavia paikkoja:
Gearbest - he myyvät jatkuvasti tavaraa "varastosta", vaikka tuotetta on tulossa varastoon ehkä parin kuukauden päästä ja asiakaspalvelu on karmivaa. Yhden kerran itselläkin kokemusta heidän asiakaspalvelustaan ja netti on täynnä muiden kokemuksia.
Ebay - siellä on nykyään niin paljon erittäin hämärää kiinalaiskauppiasta, jotka lähettävät aivan eri tavaraa kuin mitä kuvauksessa oli ja sen jälkeen alkaa armoton venkoilu ja viivytystaktiikka. Ebayllä on kyllä hyvin toimiva systeemi siihen jos tavara ei ollut mitä oli kuvauksessa, mutta se vie aikaa ja vaivaa. Samalla rahalla muualta tilattuna selviät ilman häslinkiä.
Wish - laitetaan nyt tämäkin listaan, kun kuulemma kovasti ovat suomalaisten suosiossa ja kerran kun vilkaisin paikkaa niin oli siellä 3D printterikamaakin myynnissä. Ehkä 90% myytävästä tavarasta on ihan kusetusta ja kaupan markkinointi- ja toimintatavat eivät lähellekään mahdu eurooppalaiseen standardiin. Niin kauan kun näitä ei saada kuriin, tyhmät saa laittaa rahansa kusetuksiin ihan kuin verkostomarkkinointihuijauksiinkin, viranomainen tulee vasta pitkällä viiveellä suojelemaan.

Feikki trackingkoodi = sisältää pelkkiä numeroita eikä löydy mistään muualta, kuin joltain epämääräiseltä kiinalaiselta seurantasivustolta ja sielläkin status on jumittanut tilassa "Packed for picking-up" tilauspäivästä lähtien. Käyttävät tällaisia koodeja siksi, että muuten Aliexpress automaattisesti peruisi kaupan, jos myyjä ei ole "lähettänyt" tuotetta deadlineen mennessä. En siis epäile, että yrittäisivät täysin huijata minua, vaan ovat myyneet tavaraa, mitä ei ole oikeasti varastossa ja pelaavat aikaa. Luoja tietää kuinka pitkään tässä tulee vielä menemään, että saavat tavaraa Saksan varastolle. Olisin vielä jotenkin hyväksynyt tilanteen, jos kommunikoisivat edes jotenkin ja antaisivat aika-arvion, mutta tämä on nyt heille ylivoimaisen vaikeaa.

Itsekin epäilin, että ko. Aliexpress-myyjä ei ole ns. virallinen myyjä, mutta Facebookissa Crealityn virallisen sivun chatissa aspa vahvisti, että kyseessä on heidän Aliexpress-kauppansa.

Olen ostanut satoja tuotteita Aliexpressista ja tämä on ainoa merkittävä ongelma mitä olen kohdannut. Yleensä ne euron tuotteetkin on lähetetty asiallisesti ja myyjä on ollut hyvin palvelualtis. Crealityllä on nyt pahemman kerran noussut kusi hattuun ja ovat ymmärtäneet länsimaisen asiakaspalvelun konseptin täysin väärin.
 
Akryylivärit toimii hyvin.
Halpoja värejä löytää mm Clasulta: Akryylivärit Sang | Clas Ohlson
Ei nämäkään kalliita ole: Akryylimaalit | Inspiraatio
Ite oon pari kappaletta maalannut ihan pienoismalli maaleilla ja siveltimellä. PLA ja ilman mitään pohjatöitä. 2v myöhemmin ja vielläkin väri kiini vaikka lapset antaa välillä kyytiä iskän sisustustuotteille

Oli aivan pätevää kamaa toi puuilon 4€ akryylisetti minkä linkkasin jo aikaisemmin. Omaan silmään riittävän hyvä lopputulos eikä tässä täydellistä haettukaan. Pinnasta jäi jotenkin tahmaisen oloinen vaikka en käyttänyt pohjamaalia tai laittanut lakkaa päälle. Värit olivat hyvät ja tarttui hyvin kiinni.
 
Feikki trackingkoodi = sisältää pelkkiä numeroita eikä löydy mistään muualta, kuin joltain epämääräiseltä kiinalaiselta seurantasivustolta ja sielläkin status on jumittanut tilassa "Packed for picking-up" tilauspäivästä lähtien. Käyttävät tällaisia koodeja siksi, että muuten Aliexpress automaattisesti peruisi kaupan, jos myyjä ei ole "lähettänyt" tuotetta deadlineen mennessä. En siis epäile, että yrittäisivät täysin huijata minua, vaan ovat myyneet tavaraa, mitä ei ole oikeasti varastossa ja pelaavat aikaa. Luoja tietää kuinka pitkään tässä tulee vielä menemään, että saavat tavaraa Saksan varastolle. Olisin vielä jotenkin hyväksynyt tilanteen, jos kommunikoisivat edes jotenkin ja antaisivat aika-arvion, mutta tämä on nyt heille ylivoimaisen vaikeaa.

Itsekin epäilin, että ko. Aliexpress-myyjä ei ole ns. virallinen myyjä, mutta Facebookissa Crealityn virallisen sivun chatissa aspa vahvisti, että kyseessä on heidän Aliexpress-kauppansa.

Olen ostanut satoja tuotteita Aliexpressista ja tämä on ainoa merkittävä ongelma mitä olen kohdannut. Yleensä ne euron tuotteetkin on lähetetty asiallisesti ja myyjä on ollut hyvin palvelualtis. Crealityllä on nyt pahemman kerran noussut kusi hattuun ja ovat ymmärtäneet länsimaisen asiakaspalvelun konseptin täysin väärin.
Asiakaspalveluun en osaa ottaa kantaa, mutta toimimatonta seurantanumeroa ei sinänsä kannata panikoida. Pari kuukautta sitten tilasin GoProlle gimbalin, johon sain ihmeellisen seurantanumeron, joka ei tietenkään toiminut missään vaiheessa. Paketti kuitenkin saapui muistaakseni viikko tilauksen jälkeen. Samassa ryppäässä tilasin muitakin tavaroita, joissa toimitusaika oli paljon pidempi, tosin osasyynä tähän oli postilakko.
 
Asiakaspalveluun en osaa ottaa kantaa, mutta toimimatonta seurantanumeroa ei sinänsä kannata panikoida. Pari kuukautta sitten tilasin GoProlle gimbalin, johon sain ihmeellisen seurantanumeron, joka ei tietenkään toiminut missään vaiheessa. Paketti kuitenkin saapui muistaakseni viikko tilauksen jälkeen. Samassa ryppäässä tilasin muitakin tavaroita, joissa toimitusaika oli paljon pidempi, tosin osasyynä tähän oli postilakko.
Tiedän. Moni myyjä laittaa tuotteen heti "delivered" tilaan tuollaisella feikkikoodilla ja antaa vasta myöhemmin toimivan koodin, kun tuote on oikeasti lähtenyt varastolta. Valitettavasti Aliexpressiä ei kiinnosta puuttua tähän käytäntöön.

Sain tänään viimein toimivan pakettikoodin (tosin tuote edelleen lojuu Saksassa). Aikaa tilauksesta meni 15 päivää ja asioita tuntui tapahtuvan vasta sen jälkeen, kun nostin riittävästi mekkalaa somessa. Ai niin, samaan syssyyn tilatut PLA-filamentit kuulemma jäivät lähetyksestä ja tulevat ehkä kuukauden päästä :D

Tässä koko hommassa ei olisi ollut mitään ongelmaa, jos Creality olisi rehellisesti kertonut, että tuotetta ei ole tällä hetkellä varastossa. Jonkinlainen kommunikointi tai edes responsiivisuus ongelmatilanteessa olisi myös "ihan kivaa". Edelleen, olen tilannut Aliexpressistä varmasti enemmän tavaraa kuin 99.999% suomalaisista enkä ole vielä kohdannut näin huonoa palvelua aiemmin.

P.S. Crealityn aspa mainitsi, että PLA-materiaalista on puutetta ja hinnat tulevat kuulemma nousemaan merkittävästi. En tiedä oliko täyttä vedätystä tuokin.
 
P.S. Crealityn aspa mainitsi, että PLA-materiaalista on puutetta ja hinnat tulevat kuulemma nousemaan merkittävästi. En tiedä oliko täyttä vedätystä tuokin.
Pitää paikkansa, tuosta uutisoitiin 6 viikkoa sitten laajasti. Syynä ei ole 3D teollisuus tai printteri-harrastajat, vaan ylipäätään massiivinen siirtyminen pakkausmateriaaleissa öljypohjaisista muoveista kasvipohjaisiin muoveihin. Syy materiaalipulaan on siinä että raaka-ainevalmistajat eivät osanneet ennakoida muutoksen nopeutta. Mä veikkaan että materiaalipula kestää puolesta vuodesta vuoteen ja sinä aikana se saattaa nostaa filamenttirullan hintaa 10-20%, riippuen millaiset varastot tuottajilla on ja osa tuottajista mahdollisesti itse nielee nousseet kustannukset, sillä kilpailu filamenttien markkinaosuuksista on erittäin kovaa.
 
Tuli taas pitkästä aikaa printattua jotain hyödyllistä niin ajattelin jakaa.

Nyppinyt jo pidemmän aikaa auton puhelimen qi-telineelle menevä piuha joka roikkuu radion edessä. Printtailin pieniä saumaan lukittuvia johdonpidikkeitä PETG:stä ja nyt on siistimpi. Ehkä muutaman klipsin vois vielä lisätä niin olisi vielä suorempi johto. Toimivat aivan järkyttävän hyvin.

klipsi.PNG 20191217_173734.jpg 20191217_173758.jpg
 
Onkos tuo PETG merkittävästi kestävämpää, kuin normi PLA? Olen tästä lukenut aika vaihtelevia mielipiteitä ja joissain testeissä PLA taisi olla jopa vahvempaa. Olikos niin, että PETG on joustavampaa, eikä halkea ihan niin helposti? Lämpöä tuo taitaa ainakin kestää enemmän kuin PLA, joka saattaa mennä pehmoiseksi jo kuumassa autossa.
 
Joustavampaa ja sitkeämpää. Ei murru kovin herkästi ja kestää tosiaan lämpöä paremmin. Molemmat ihan hyviä muoveja mutta varsinkin tuollaiset hyvin pienet osat teen mieluummin PETG:stä.

Edit: PETG:n suurin heikkous on sen huono liimautuvuus. Pitää olla erikoisliimat ennen kuin tarttuu. Suurin osa normipikaliimosta ei tartu ollenkaan.
 
Itse tulostan 90% osista petg:stä, loppu 10% PLA:sta. Kaikki tulostus lähinnä jotain mekaanista osaa, koriste tms esineitä ei tule oikeastaan koskaan tulostettua. PETG helppo tulostuvuus ja hyvät ominaisuudet mekaanisissa sovelluksissa on jättänyt sen pääasialliseksi materiaaliksi itselleni. Tuo joustavuus ja sitkeys on huomattavasti parempi kun PLA. Pla joustavuus varsinkin on aika minimaalista, pienelläkin vääntämisellä kuuluu yleisesti pientä ratinaa jo infillistä kun ratisee hajalle.

ABS ja ASA tullu myös aikanaan testattua vois olla mekaanisiin hommiin vielä parempia, mutta vaikeita tulostettavia, varsinkin warppaus on aika kovaa. Pitäisi olla suljettu/lämmitetty tulostin niin onnistuisi varmaan paremmin.
 
Pla joustavuus varsinkin on aika minimaalista, pienelläkin vääntämisellä kuuluu yleisesti pientä ratinaa jo infillistä kun ratisee hajalle.
Mulla on monessa käyttöesineessä tärkeätä että se ei ole joustava. Se on totta että iskuja saadessaan PLA hajoaa helpommin kuin PETG, mutta siihen voi suuresti vaikuttaa seinäpaksuudella, infillin tyypillä ja tiheydellä ja tulostusasennolla. Normaalissa koriste-esineessä mulla on 3 seinää, joka yleensä riittää siihen ettei infill näy seinän läpi, mutta käyttötavaroissa käytän yleensä 4-6 seinää tai joissakin kohteissa jopa tulostan täysin umpinaisen. Infillin tyypeistä en osaa sanoa mitään tieteellistä, mutta fiilis on että Gyroid-infill jäykistää kappaletta jokaiseen suuntaan, eli silloin ei pitäisi kuulua ratinaa kappaletta väänneltäessä. Tulostusasento on sikäli tärkeää, että kappaleesta pitää katsoa mihin suuntaan voima kohdistuu, sillä kappale hajoaa paljon paljon helpommin kerrosviivan suuntaisesti kuin sitä vastaan.
Mulla PLA on pääasiallinen materiaali kaikissa niissä kohteissa, joissa lämpö ei nouse edes väliaikaisesti korkeaksi, mutta esimerkiksi auton sisälle tulostaisin vain PETG:llä. Ei siinä glass transition lämpötilassa suurta eroa ole, mutta esimerkiksi auton sisällä juuri sen verran että toinen kestää ja toinen ei.
 
Josef Prusalta tuli juuri aika kattava testi miten eri materiaalit kestävät iskua ja venyttelyä ennen ja jälkeen lämpökäsittelyn.

 
Vastaan tuohon tulosteiden maalaamiseen:

Olen kynäruiskulla maalannut Createxin vesipohjaisilla ruiskumaaleilla (Find Createx Wicked Colors Direct from Createx, the World’s #1 Water-Based Airbrush Paint) hyvin tuloksin. Valkoinen tai harmaa tuloste, pohjakerrokseksi vesipohjaista lakkaa, jotta pinnan epätasaisuus häviää ja maali tarttuu kiinni. Ruiskulla kerros maalia päälle ja sen jälkeen taas lakkakerros. Lakan laittanut aina ihan purkissa dippaamalla.

Noita samoja maaleja onnistuu myös pensselillä sivellä. Eivät ole halvimpia maaleja.
 
Vastaan tuohon tulosteiden maalaamiseen:

Valkoinen tai harmaa tuloste, pohjakerrokseksi vesipohjaista lakkaa, jotta pinnan epätasaisuus häviää ja maali tarttuu kiinni. Ruiskulla kerros maalia päälle ja sen jälkeen taas lakkakerros. Lakan laittanut aina ihan purkissa dippaamalla.

Olisiko mahdollista laittaa linkki lakkaa, jota käytät? Ja tasoittaako tämä tulostekerrokset kuinka hyvin?

Itse olen jonkinverran testaillut epoksia vastaavaan tarkoitukseen. En siis ollenkaan maalaa osia vaan PLA on valittu vaadittavan värin mukaan ja epoksia käytän kerrosten tasoittamiseen. Lopulta olen viimeistellyt pinnan matta/satin spraylakalla, jolloin osan pinta on oikean värinen ja se on lähempänä maalatun näköistä kuin pelkkä tulostettu osa.

Epoksi on suht helppo levittää mutta se on edelleen aika paksua tavaraa jolloin kuivuessa epoksi saattaa kuivua paksummiksi kerroksiksi tiettyihin paikkoihin ja siihen tulee helposti kuplia. Tämä vesipohjainen lakka voisi kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta.
 
Olisiko mahdollista laittaa linkki lakkaa, jota käytät? Ja tasoittaako tämä tulostekerrokset kuinka hyvin?

Itse olen jonkinverran testaillut epoksia vastaavaan tarkoitukseen. En siis ollenkaan maalaa osia vaan PLA on valittu vaadittavan värin mukaan ja epoksia käytän kerrosten tasoittamiseen. Lopulta olen viimeistellyt pinnan matta/satin spraylakalla, jolloin osan pinta on oikean värinen ja se on lähempänä maalatun näköistä kuin pelkkä tulostettu osa.

Epoksi on suht helppo levittää mutta se on edelleen aika paksua tavaraa jolloin kuivuessa epoksi saattaa kuivua paksummiksi kerroksiksi tiettyihin paikkoihin ja siihen tulee helposti kuplia. Tämä vesipohjainen lakka voisi kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta.

Itse olen käyttäny Spraykitti pohjustukseen. Saa hyvin piiloon kaikki epätasaisuudet ja voi vielä vähän hioa ennen maalausta tarpeen mukaan.
 
Itse tasoittelisin tulostuskerroksia kyllä ihan pohjatöihin tarkoitetulla laadukkaalla hiontapohjamaalilla. Kun pinnan epätasaisuuksia, hiontanaarmuja jne peittelee millä tahansa maalilla pohjatyövaiheessa, kannattaa rauhassa odotella että pohjat on varmasti kuivat (liuottimet haihtunu). 2K maalitkin vetäytyy pitkän aikaa ennenkun lopullinen pinta on nähtävissä. Kosketuskuiva/päällemaalattavissa aikarajat ei tarkoita täysin kuivanutta/lopullista pintaa.


Tätä näkee useasti mm.paskasti tehtyjen automaalipaikkausten kanssa. Eli hätäseen karkeella hiotut pohjat, hiontapohjat päälle, sen hionta hienommalla paperilla -> hyvännäköset pohjat -> maali ja lakka päälle -> hyvännäkönen pinta, auto asiakkaalle, asiakas tarkistaa pinnan -> virheetön -> fast forward 2kk ja järkyt hiontajäljet/teippirajat paistaa pohjilta kun maalit on kutistunu.

Tätä sattuu vaikka autoja uunitellaan/infapunalla kuivatellaan maaleja joka välissä, koska kiire. Ja on omakohtasta kokemusta asiakkaan roolissa olemisesta tässä kyseisessä esimerkissä.
 
Olisiko mahdollista laittaa linkki lakkaa, jota käytät? Ja tasoittaako tämä tulostekerrokset kuinka hyvin?

Cab Top Coat uistinlakka kyseessä. Joutuu dippaan useamman kerran, että kaikki tulostejäljet häipyy. Samalla pienet yksityiskohdat pehmenee ja häviää.

Alla kuvassa omia tekeleitä. Vasemmalla kaksi kappaletta, jossa yksi kerros pohjalakkaa, kerros maalia ruiskulla ja lakka päällä. Oikealla kahdessa pinta käsittelemättä.

esmerkki.jpg
 
Joustavampaa ja sitkeämpää. Ei murru kovin herkästi ja kestää tosiaan lämpöä paremmin. Molemmat ihan hyviä muoveja mutta varsinkin tuollaiset hyvin pienet osat teen mieluummin PETG:stä.

Edit: PETG:n suurin heikkous on sen huono liimautuvuus. Pitää olla erikoisliimat ennen kuin tarttuu. Suurin osa normipikaliimosta ei tartu ollenkaan.
Joo tuo PETG on melko vekkulia liimattavaa. Työn puolesta löytyy epoksi-, polyuretaani- ja mma(metakrylaatti) liimat, mitä tullut käytettyä myös omissa projekteissa. MMA-liima toiminut parhaiten petgin kanssa. Mutta, saatavuus tosiaan hieman heikohko kuluttajalle..
 
Olisko jollain myydä 5m gt2 6mm hihnaa?
Vähän venynyt tuo oma niin pitäisi vaihtaa ja Kiinasta kestää tulla :confused2:
 
Mitä firmware versiota olette käyttäneet Ender3 :ssa SKR E3 mini ohjainlevyn kanssa ?BigTreeTech in githubissa oleva firmware.bin :
bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3
on hieman vaarallinen , koska siinä configuration.h tiedostossa on PRINTCOUNTER käytössä ja aiheuttaa mahdollisesti flashillä olevan asetusten EEPROM alueen korruptoitumisen.
myöhäisemmissä Marlin releaseissä tämä on korjattu kommentoimalla rivi configuration.h:ssa:
// #define PRINTCOUNTER

Käytin ko. firmistä jonkin aikaa, kunnes asetusten sekoaminen aiheutti ongelmia.

PS.
Näytti tulleen Branch Marlin 2.0.1 release muutama päivä sitten. Tarvitsee vain ajaa se VSCODE + PlatformIO:ssa SKR E3 Minille.
 
Sain oman Ender 3 Pro:n juuri kasattua, joka on myös ensimmäinen 3D printteri mulla.
Säätämisen jälkeen sain tulostusjäljen mielestäni hyväksi, mutta tuo printteri huutaa kuin suihkuhävittäjä. Onko siis PLA tulostuksessa tuo tuuletin oltava 100%?
 
Mitä firmware versiota olette käyttäneet Ender3 :ssa SKR E3 mini ohjainlevyn kanssa ?BigTreeTech in githubissa oleva firmware.bin :
bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-mini-E3
on hieman vaarallinen , koska siinä configuration.h tiedostossa on PRINTCOUNTER käytössä ja aiheuttaa mahdollisesti flashillä olevan asetusten EEPROM alueen korruptoitumisen.
myöhäisemmissä Marlin releaseissä tämä on korjattu kommentoimalla rivi configuration.h:ssa:
// #define PRINTCOUNTER

Käytin ko. firmistä jonkin aikaa, kunnes asetusten sekoaminen aiheutti ongelmia.

PS.
Näytti tulleen Branch Marlin 2.0.1 release muutama päivä sitten. Tarvitsee vain ajaa se VSCODE + PlatformIO:ssa SKR E3 Minille.

Eikös tuon nykyisenkin voi ajaa atom/vscoden läpi? sourcethan tuolta löytyy johon voi itse // tökkästä.
edit: Vai oliko tässä se kyseessä että aikaisemmin ei ole tarvinnut rakentaa itse? :)
 
Sain oman Ender 3 Pro:n juuri kasattua, joka on myös ensimmäinen 3D printteri mulla.
Säätämisen jälkeen sain tulostusjäljen mielestäni hyväksi, mutta tuo printteri huutaa kuin suihkuhävittäjä. Onko siis PLA tulostuksessa tuo tuuletin oltava 100%?
Onnittelut.
PLA ei tarvitse 100% tuuletusta, mm CHEP youtubessa on osoittanut että joissakin tulosteissa jäljestä on mahdoton sanoa onko tuuletus ollut päällä vai ei. Tuuletin on pakollinen sellaisissa tulosteissa joissa yhden kerroksen tulostamiseen menee niin vähän aikaa ettei edellinen kerros ole ehtinyt jäähtyä tai sellaisissa joissa tehdään siltauksia, eli tulostetaan jonkin matkaa tyhjän päälle.
Mä luulen että se suurin äänenlähde sun tulostimessa ei ole tuulettimet, vaan steppermoottorit. Niitä voit hiljentää joko asentamalla hiljaiset stepper moottorin ohjaimet (kustannus muutaman kympin) tai stepper moottorien alle vaimennuslevyt* (kustannus muutamia kymmeniä senttejä).
On tietenkin mahdollista että tuulettimista tulee ikävää ääntä, jos siellä on laakerit heikkolaatuiset/rikki. Tuolloin se ääni on semmoista vinkunaa. Ja kyllähän ne tuulettimet vähän ääntä pitää jokatapauksessa, hiljaisempiakin löytää markkinoilta, esimerkiksi Original Prusa käyttää pc-maailmasta tuttuja Noctua tuulettimia. Ota huomioon, että tarvitset 24V mallit, ellet sitten modaile printteriäsi vähän enemmän ja asenna jännitteen alenninta.

*itse asensin nämä: Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

edit: Joissakin Ender malleissa on ollut ongelmana, että jos kappaletuuletin ei ole ollut päällä, on myös elektroniikan tuuletin sammunut. Ja aina täytyy hot endin tuuletin olla päällä, sitä ei voi sammuttaa minkään materiaalin kanssa!
 
Eikös tuon nykyisenkin voi ajaa atom/vscoden läpi? sourcethan tuolta löytyy johon voi itse // tökkästä.
edit: Vai oliko tässä se kyseessä että aikaisemmin ei ole tarvinnut rakentaa itse? :)

Siis nykyisissä Marlin releaseissä SKR E3 Mini configuration.h sisältää jo tuon oletuksena // printcounterille , mutta pitää vain valita ympäristö ja kopioida conffi tiedostot SKR e3 mini v1.2 :lle ja sen jälkeen ajaa build.
Aikaisemmin tein sen Marlin 2.0.x bugfix releaselle.
ja nyt tein sen ja sain uSD-kortille toimivan firmware.bin tiedoston Marlin 2.0.1 firmiksestä SKR E3 minille.
Tuo vanha BigTreeTechin github releasen ladattu firmware.bin oli se ongelma ja sitä ei kannata käyttää. Voisivat BigTreeTechin Githubiin myös päivittää uusimman Marlin releasen, ettei kaikkien tarvi itse käännellä.
 
Moi, pitäisi tuollainen adapteri tulostaa. Löysin mallin siihen ja se on muodossa stl. Eli mitä tuolle pitää tehdä, että tuon tulostaminen onnistuu vai onko tuo jo valmis tiedosto tulostamiseen. Itselläni ei ole tästä mitään käsitystä, niin jos joku viitsii vähän valaista miten tuo toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Moi, pitäisi tuollainen adapteri tulostaa. Löysin mallin siihen ja se on tiedostomuodossa glb. Eli mitä tuolle pitää tehdä, että tuon tulostaminen onnistuu vai onko tuo jo valmis tiedosto tulostamiseen. Itselläni ei ole tästä mitään käsitystä, niin jos joku viitsii vähän valaista miten tuo toimii.

.stl tiedostoja yleensä syötetään slicerille. Saatko muutettua tiedoston tällä: Online Mesh Converter ?

edit. Näköjään ainakin Cura tukee suoraan
 
Onnittelut.
PLA ei tarvitse 100% tuuletusta, mm CHEP youtubessa on osoittanut että joissakin tulosteissa jäljestä on mahdoton sanoa onko tuuletus ollut päällä vai ei. Tuuletin on pakollinen sellaisissa tulosteissa joissa yhden kerroksen tulostamiseen menee niin vähän aikaa ettei edellinen kerros ole ehtinyt jäähtyä tai sellaisissa joissa tehdään siltauksia, eli tulostetaan jonkin matkaa tyhjän päälle.
Mä luulen että se suurin äänenlähde sun tulostimessa ei ole tuulettimet, vaan steppermoottorit. Niitä voit hiljentää joko asentamalla hiljaiset stepper moottorin ohjaimet (kustannus muutaman kympin) tai stepper moottorien alle vaimennuslevyt* (kustannus muutamia kymmeniä senttejä).
On tietenkin mahdollista että tuulettimista tulee ikävää ääntä, jos siellä on laakerit heikkolaatuiset/rikki. Tuolloin se ääni on semmoista vinkunaa. Ja kyllähän ne tuulettimet vähän ääntä pitää jokatapauksessa, hiljaisempiakin löytää markkinoilta, esimerkiksi Original Prusa käyttää pc-maailmasta tuttuja Noctua tuulettimia. Ota huomioon, että tarvitset 24V mallit, ellet sitten modaile printteriäsi vähän enemmän ja asenna jännitteen alenninta.

*itse asensin nämä: Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

edit: Joissakin Ender malleissa on ollut ongelmana, että jos kappaletuuletin ei ole ollut päällä, on myös elektroniikan tuuletin sammunut. Ja aina täytyy hot endin tuuletin olla päällä, sitä ei voi sammuttaa minkään materiaalin kanssa!

Muistaakseni nuo stepperidampperit eivät sovi yhteen PRO mallin kanssa, koska hihnapyöriä ei saa irti. Muutenkin moiset ovat vähän purkkaratkaisu ja heikentävät stepperien jäähdytystä. Eiköhän fiksuinta ole uhrata se pari kymppiä kunnon emolevyyn (SKR mini) ja nauttia hiljaisuudesta ja muutenkin paremmista ominaisuuksista.
 
Onko täällä kokemuksia Prusa Sliceristä? Latasin juuri koneelle ja vaikuttaa kyllä jotenkin paljon selkeämmältä ja loogisemmalta kuin CURA. CHEPillä on valmiit profiilit Ender 3:sta varten myös Prusa Sliceriin. Pitää huomenna testailla tulostusjälkeä. Antaa btw. myös selkeästi nopeammat tulostusarviot, kuin uusin CURA.
 
Muistaakseni nuo stepperidampperit eivät sovi yhteen PRO mallin kanssa, koska hihnapyöriä ei saa irti. Muutenkin moiset ovat vähän purkkaratkaisu ja heikentävät stepperien jäähdytystä. Eiköhän fiksuinta ole uhrata se pari kymppiä kunnon emolevyyn (SKR mini) ja nauttia hiljaisuudesta ja muutenkin paremmista ominaisuuksista.
Joissakin Pro-malleissa on sekä y että x akseleissa hihnapyörä prässätty kiinni, joissakin vain toinen on prässätty, mutta suurimmassa osassa Pro-malleista on molemmat akselit kuten normaalissa Ender 3:ssa. Googlella löytää ohjeet miten dampperit asennetaan prässättyihin malleihin.
Kyse ei ole pelkästään muutamasta kympistä, vaan koko emolevyn vaihtaminen on paljon suurempi projekti kuin annat nyt tässä ymmärtää.
Purkkaratkaisu tai ei, mulla on toiminu erittäin hyvin nuo yli vuoden. Tilasin kyllä jäähdytyssiilitkin aikoinaan, mutta sitten tutkiskelin mikä on turvallinen toimintalämpötila Nema17:lle ja mittailin omasta printteristä ja lämpötilat jäivät selvästi ylärajan alle, joten siilit jäi asentamatta.
Haluaako sitten vain koneen hiljaiseksi vai haluaako vaihtaa kaikki sisusosat toisiin, asennella firmwarea uudestaan ja...

Onko täällä kokemuksia Prusa Sliceristä? Latasin juuri koneelle ja vaikuttaa kyllä jotenkin paljon selkeämmältä ja loogisemmalta kuin CURA. CHEPillä on valmiit profiilit Ender 3:sta varten myös Prusa Sliceriin. Pitää huomenna testailla tulostusjälkeä. Antaa btw. myös selkeästi nopeammat tulostusarviot, kuin uusin CURA.
Jostain syystä Curalla on aina ollu kauheen vaikeata antaa todellista tulostusaikataulua ainakin Crealityn tulostimille. Olikohan redditissä asiasta juttua ja Curan kehittäjä antoi hyvin epäselviä syitä mistä moinen johtuu. Curaan oli tarjolla modi joka muutti aikaennusteen todelliseksi, mutten tiedä toimiiko se enää uusimmassa versiossa.
Prusa slicer on paljon selkeämpi, kun siitä puuttuu noin tuhat erilaista säätöä mitä Curasta löytyy...ja mihin aniharva ikinä tulee koskemaan. Kannattaa kokeilla ihan testin vuoksi myös MatterControl ja ideamaker. Kaikki tekee juttuja vähän erilailla, mikä käyttöliittymä sitten itselle tuntuu luonnollisimmalta. Ideamakerissa tais olla tosi hyvin säädettävissä olevat supportit kappaleille.
MatterControl - 3D Printing Software
ideaMaker Slicing Software | 3D Printing Software | Raise3D
 
Tännekin tuli ensimmäiseksi printteriksi tuo Ender 3 pro. Vaikutti turvalliselta valinnalta eikä ollut pahan hintainen. Varmaan tämän hetken suosituin edullisen pään laite? Menee kyllä joku aika ennen kuin saan tuolle paikan valmiiksi ja pääsen tuota edes kokoaamaan.

Maksoi 209 USD eli 186 euroa posteineen (Euroopasta eli ei tulleja) Crealityn omasta kaupasta:

Creality Ender 3 Pro 3D Printer,Official ender 3 pro 3d printer store – Creality3D Store® Official Store for Creality 3D Printers and Accessories

Tänään tuli ja 11 päivää meni toimituksessa, joka oli mielestäni ihan hyvä suoritus joulupyhien aikaan, varsinkin hintaan nähden.
 
Joissakin Pro-malleissa on sekä y että x akseleissa hihnapyörä prässätty kiinni, joissakin vain toinen on prässätty, mutta suurimmassa osassa Pro-malleista on molemmat akselit kuten normaalissa Ender 3:ssa. Googlella löytää ohjeet miten dampperit asennetaan prässättyihin malleihin.
Kyse ei ole pelkästään muutamasta kympistä, vaan koko emolevyn vaihtaminen on paljon suurempi projekti kuin annat nyt tässä ymmärtää.
Purkkaratkaisu tai ei, mulla on toiminu erittäin hyvin nuo yli vuoden. Tilasin kyllä jäähdytyssiilitkin aikoinaan, mutta sitten tutkiskelin mikä on turvallinen toimintalämpötila Nema17:lle ja mittailin omasta printteristä ja lämpötilat jäivät selvästi ylärajan alle, joten siilit jäi asentamatta.
Haluaako sitten vain koneen hiljaiseksi vai haluaako vaihtaa kaikki sisusosat toisiin, asennella firmwarea uudestaan ja...


Jostain syystä Curalla on aina ollu kauheen vaikeata antaa todellista tulostusaikataulua ainakin Crealityn tulostimille. Olikohan redditissä asiasta juttua ja Curan kehittäjä antoi hyvin epäselviä syitä mistä moinen johtuu. Curaan oli tarjolla modi joka muutti aikaennusteen todelliseksi, mutten tiedä toimiiko se enää uusimmassa versiossa.
Prusa slicer on paljon selkeämpi, kun siitä puuttuu noin tuhat erilaista säätöä mitä Curasta löytyy...ja mihin aniharva ikinä tulee koskemaan. Kannattaa kokeilla ihan testin vuoksi myös MatterControl ja ideamaker. Kaikki tekee juttuja vähän erilailla, mikä käyttöliittymä sitten itselle tuntuu luonnollisimmalta. Ideamakerissa tais olla tosi hyvin säädettävissä olevat supportit kappaleille.
MatterControl - 3D Printing Software
ideaMaker Slicing Software | 3D Printing Software | Raise3D

Eipä ollut kovin paha nakki asennella tuota SKR Miniä. 3d tulostusharrastus edellyttää joka tapauksessa enemmän tai vähemmän tekniikkatuntemusta ja virittelyä. Piuhat irti vanhasta emosta ja samassa järjestyksessä uuteen emoon (paitsi tuulettimet pitää kytkeä ristiin). Ei tarvitse asennella mitään firmiksiä, vaan homma toimii plug-and-play. Mielestäni varsin hyvä hankinta parin kympin hinnalla.

Tulostin nyt pari kappaletta tuolla PrusaSlicerillä ja kyllä vaan homma toimii paremmin, kuin uusimmalla CURAlla. Tulostus oli nopeampaa ja laatu oli parempaa. Minulla on ollut viime aikoina jotain ihme ongelmia over-extrusionin kanssa, mitkä ehkä liittyvät asentamaani tuplaratas-extruderiin, mutta Prusan slicerillä homma toimi normaalisti, vaikka flow oli 100%.
 
Mitäs parannusta tuo SKR mini sitten tuo?
Ensinnäkin tuon äänenvaimennuksen suhteen SKR mini korjaa ongelman juurisyyn ja dampperit taasen pyrkivät piilottamaan ongelmaa. En ole henkilökohtaisesti kokeillut damppereita, mutta veikkaan SKR minin tekevän laitteen vielä hiljaisemmaksi. SKR myös parantaa joissain tilanteissa tulostuslaatua ja prosessointinopeutta. Asetuksia on säädettävissä paljon enemmän kuin peruslankussa ja laajennettavuus on ihan eri tasoa, jos haluaa myöhemmin lisäillä BLtouchia, filamenttisensoria ym. härpäkettä. Esimerkiksi linear advance ei taida onnistua peruslankulla.

Useimmat varmasti pärjäävät peruslankullakin, mutta kuten sanoin, pari kymppiä on aika pieni hinta tämän tason upgradesta. Jos hinta olisi luokkaa 50€, niin olisin harkinnut kahteen kertaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom