3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Ade3d

    Ade3d

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Edit.
    Syvällisen pohdinnan tuloksena teen juurikin noin, erona se että atx:stä saa helposti useamman 12V joten sieltä suoraan laittelen sekä mosfetille että rampsiin. Eikös kuitenkin tuo 12V11A anna virran extruderille eli se pitää kytkeä, ja toisaalta taas moottorit saa virran tuolta 12V5A puolelta eli tarvii sinnekin se kytkeä :tdown:

    Ehkä tuosta vielä peli tulee, ei haittaa vaikka itse tulostin rikki menisi kytkentöjen takia kun se tossa hyödyttömänä on asunut jo vuoden päivät, kunhan vaan ei tupa palaisi tässä säätäessä :rolleyes:

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
  2. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    En tiedä mitä keskusteluja oikein olet lukenut, mutta ostin itse tuon perusmalli ender 3:en ja sitä ennen luin tämän koko ketjun läpi. Itselle jäi tuosta enderistä lähinnä pelkästään posiitivinen kuva tämän ketjun perusteella ja siinä on se syy minkä takia tuollaisen hommasinkin :tup:

    Eipä tuota tyhjästä todellakaan tarvinnut alkaa rakentamaan. Kuitenkin suhteellisen helppo ja nopeahko kasaus jos sen tekee kerralla kunnolla. Itse tein kantapään kautta ja ensimmäisen kasauksen jälkeen avasin laitteen "varmuuden vuoksi" alkutekijöihin ja kasasin uudestaan youtubea apuna käyttäen. Kasauksen jälkeen pedin kalibrointi mikä myöskin oli helppoa kun otti youtuben avuksi ja katsoi ehkä 10min pituisen pätkän.

    Btw kävin äsken katsomassa omasta viestihistoriasta, että mitä kaikkea @iplo neuvoi tekemään tälle laitteelle ja näköjään olen taas oikein ajatuksella lukenut hyvät vinkit läpi :rofl:. Näköjään extruderikin olisi ollut hyvä kalibroida, mutta meikäläinen se on vain ruvennut printtailemaan ja skipannut koko ohjeen :facepalm:.

    No joo mutta takaisin asiaan, niin ei tuota voi kyllä pahalla tahdollakaan kutsua surkeaksi tulostimeksi. Kaikin puolin pätevä laitos ollut tällaiselle astetta hitaammalle ihmiselle, mitä tuolla nyt muutaman arduino-kotelon tulostellut ja yhden fan coverin. Fan cover tuli enderiin ja oli itselle ensimmäinen printti, tai no ehdin sillä mukana tulleella pikkupätkällä tulostamaan jotkut norsun jalat. Joku ammattilainen voisikin tässä samalla kertoa, että onko pahannäköinen printti. Näkyykö tuossa se extruderin kalibroimattomuus..?

    IMG_20191103_160737.jpg IMG_20191103_162241.jpg
     
    iplo tykkää tästä.
  3. Maso

    Maso

    Viestejä:
    420
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuosta printistä ehkä vielä paha sanoa mutta näyttäisi kyllä hyvältä. Sivut ovat tasaiset eikä esiinny pursuamia, alin ja ylin kerros tasainen eikä reikiä.

    Tuota extruderin kalibrointia ei kannata paisutella ongelmaksi, tärkeintä on oikeat asetukset slicerissa kyseiselle langalle. Tuolle langalle esim. saattaa olla tällä hetkellä flow/extrusion multiplier slicerissa juuri hyvä (vaikka et olisi kalibroinut extruderia), kun taas toiselle langalle sitä joutuu vähän viilaamaan ylös/alas että saa parempaa jälkeä (ei yli tai ali pursotu).

    Esimerkiksi itse ajelin Ender-2 tulostimella ilman kalibrointia vuodenpäivät, kunnes tajusin testata asian niin 100mm extruder käsky ajoikin vain 93mm lankaa pihalle oikeasti. Ei näkynyt millään tavalla laadussa (joka oli helkkarin hyvä) koska olin viilannut asetukset slicerista kohilleen. Tuo extruderin kalibrointi ei todellakaan ole mikään vaatimus ellei se ole todella pahasti pielessä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
    pinppi tykkää tästä.
  4. Muumi

    Muumi

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Redditissä tuli vastaan paljon lankoja joissa Prusaa ylistettiin. Toisaalta moni Enderin käyttäjä on sitä mieltä, että Prusan omistajat vain haluavat uskotella itselleen että eivät ostaneet ylihintaisen hankinnan. Myös monissa vertailuissa tuodaan esille sitä miten Prusa toimii varmasti ja Crealityn vehje vaatii enemmän "tinkeröintiä".

    Mutta ei tämä tässä parane. Laitan Ender 3pro tilaukseen.
     
  5. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Nimenomaan! Mä olen tosta extruderin kalibroinnista toistellu sen takia, että on paha alkaa pohtiin esiin nousseita ongelmia tulostusjäljen perusteella, jos laite ei ole alunperinkään kalibroitu kuntoon. Slicerissa flow korjaa itseasiassa juuri tuota samaa, itse joskus aikoinaan CR10:llä tietämättä kalibroimisesta säädin alipursotus-ongelman flow:lla kuntoon ja Enderilläkin tulostelin pitkän aikaa ennen kalibrointia, joka sitten vain paljasti että kaikki oli kunnossa ilman säätämistä. Se kalibrointi on kuitenkin niin helppo ja nopea tehdä ja sen tehtyään pystyy poissulkemaan yhden potentiaalisen ongelmakohdan pois. Oman näppituntuman mukaan noin 70% aloittelevien tulostajien ongelmista liittyy ali/yli-pursotukseen. edit: no okei, siis sen jälkeen kun tulosteen kiinnittymisen ongelmat on ratkaistu...se on edelleen se suurin ongelma :)

    Mulla oli sama tiukka pohdinta aikoinaan että ostanko Prusan vai kiinalaisen kopion.
    2 vuotta sitten kun Prusan mk3 julkaistiin, laitteissa oli isoja ongelmia ja tulostuslaatu oli pitkällä takamatkalla sekä halpoihin kiinalaiskopioihin, että myös Prusan vanhempaan mk2-tulostimeen (noin vuosi myynnin aloittamisen jälkeen ongelmat oli korjattu firmware päivityksellä). Samoin myivät tulostinta kuin häkää, vaikka siihen kuuluva magneettinen tulostusalusta oli kuukausitolkulla jäljessä valmistusaikatauluaan. Prusa tulostimien käyttäjät kaikki nämä ongelmat lakaisivat maton alle ja vain hymyilivät kuinka heillä on upea tulostin. Prusan omakin foorumi oli tuolloin hauskaa luettavaa, kun tekstit oli tyyliin "mun tulostin ei toimi ollenkaan, mutta kaikki on hyvin, ei mitään hätää", mutta samaan aikaan ivallisesti naureskelivat Crealityn kieroihin kiinasta tulleisiin tulostinpeteihin.

    Mä en itse ymmärrä tuommoista vastakkainasettelua, mutta ehkä ihmiset elävät siitä (iOS vs Android, Xbox vs Playstation, sähköauto vs bensa-auto). Merkkiuskollisuus on iso osa länsimaalaista markkinointia ja ilman sitä monen firman katteet putoisivat monta sataa prosenttia. Esimerkkinä nyt vaikkapa joku GoPro:n kärkimalli joka maksaa päälle 500 euroa, mitä veikkaatte kuinka suuri osa siitä hinnasta tulee pelkästä nimestä. Kyllä nekin on valmistettu samalla Kiina/Taiwan akselilla missä kilpailijoidenkin kamerat.
    Tarkennus vielä perään! Mä en näe Prusaa "priimamerkkinä" jossa pelkkä nimi tuo lisää hintaa, heillä enemmänkin tuotekehittely tuo sitä lisähintaa, mutta moni Prusan printterin omistaja suhtautuu omaan laitteeseensa samanlaisena reviirinä kuin esimerkiksi konsolisodissa näkee. Markkinoilla on monia länsimaalaisia merkkejä, joissa oikeasti on ihan sikana ilmaa hinnassa. Nämä myyvät sitten laitteitaan "yrityskäyttöön", kun yrityksille ei ole niin tärkeää kuinka kallis hankinta on, kunhan merkin fiilis on hyvä.
     
    Maso tykkää tästä.
  6. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Itse rakentamalla et ainakaan säästä yhtään mitään. Et aikaa etkä rahaa:D Mulla on viellä käytössä prusan kopio joka on käytännössä rakennettu kokonaan uusiksi alusta eikä alkuperästä oikein ole kun runko. Tulostimen hinta + osat niin olisin jo ostanut prusa mk3 ja säästynyt monet vittuperkeleet. Toisaalta tää on alusta asti ollut mulle harrastus ja nyt vähän jostain jotain jo ymmärtääkin. Toisaalta sillon kun tota ostelin niin valinnanvaraa oli aika vähän ja kaikki samoja rimpuloita. Nythän halvemmatkin tulostimet tekee jo tosi hyvää jälkeä. Tällä hetkellä rakennan kokonaan uutta tulostinta duet wifin ympärille. Runko on valmiista osista kasattu "hypercube" mutta kaikki muu tulee omista aivopieruista:D Aika varmasti jotain vastaavaa olisi kaupasta saanut helpommin ja halvemmalla mutta ihan niinkun pomokin aina sanoo "kun ite tekee saa mieleisen"
     
    iplo ja Kvli tykkäävät tästä.
  7. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    183
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei tuo kalibrointi tosiaan mikään pakollinen juttu ole kun hienosäätöä joutuu muutenkin sliceristä/tulostimen asetuksista välillä tekemään ellei sitten aina tulosta samalla matskulla ja suuttimella.

    Yleisesti ottaen pieni alipursotus tuottaa siistimmän pinnan kappaleisiin mutta on muuten sellainen ettei sitä aina huomaa pinnasta jos sitä olisikin, ei välttämättä tule koloja tai reikiä, vaan sen huomaa silloin esim siitä jos käyttää 2 tai useampaa ulkoseinämää (outer shell/perimeter) niin ne ei tartu toisiinsa ja kynsi menee niiden väliin kun kokeilee painaa. Iso vaikutus kappaleen mekaaniseen kestoon tuolla, vaikkei äkkiseltään päällepäin näkyisikään.

    ---

    Prusan ja Enderin suora vertailu keskenään on hankalaa. Prusan kalliimpi hinta on täysin perustelu sillä siinä on oikeastaan kaikki laadukkaampaa, mm. Bondtechin ekstruuderi, E3D hotend, lineaarijohteet, Gatesin remmit ja hihnapyörät, paremmat moottorit, parempi peti, tarkempi, paremmat driverit, dual z, abl jne. sekä aiemmin mainittu dokumentaatio ja suora tuki joka on ihan omassa luokasaan. Tulostimen rakenne on kokonaisuutena paremmin suunniteltu (pl. jotkin outoudet).

    Ender on perusvehje jossa kaikki on tehty sellaisella riittävällä minimitasolla jolla homma toimii ja on myös suht luotettava vekotin. Hyvä vehje hintaisekseen kun sen kasaa ja säätää hyvin. Jos tulostusala riittää niin suurimmalle osalle tulostelijoista hyvä kampe.

    Yksi juttu missä myös halvempien ja kalliimpien tulostimien erot tulee esiin on rakenteessa. Esimerkkinä Ender ja suurin osa kaikista alle 1000e tulostimista, niitä kasatessa on pultinreiissä aina pikkuisen ekstraa (kuten pitääkin) joka tarkoittaa että osia saa pikkuisen käänneltyä eri suuntiin mutta kun mitään h7 tason ohjareita/sovituksia ei ole niin helposti saa kasatessa pieniä heittoja sinne ja tänne. Ei ne noissa v-slot vehkeissä ole niin kriittisiä mutta jos tarkemmin alkaa mittakellolla mittailemaan niin helposti tulee +/-1mm heittoja esim 300mm matkalle kun mitataan kohtisuoruutta toisiin akseleihin nähden. Tulostimessa ne tosin saa kompensoitua osittain pedillä eikä XY-suuntainen kohtisuoruuden heitto juurikaan haittaa tosielämässä kun se jakaantuu tasaisesti. Kaikki erot ei siis aina näy heti suoraan päällepäin erihintaisten vehkeiden välillä ja monet muutkin rakenteelliset jutut on sellaisia mihin harva edes kiinnittää huomiota. Eikä hintakaan aina ratkaise, näkee kalliimmissakin tulostimissa välillä niin kummallisia aivoieruja ettei aina meinaa uskoa. Mutta kilpailu pitää huolen että kehitystä tapahtuu koko ajan niin halvemmissa kuin kalliimmissakin tulostimissa.
     
    iplo, HiTec ja Maso tykkäävät tästä.
  8. Astire

    Astire

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    10.02.2017
    Ensimmäinen filamenttirulla joka aiheuttaa ongelmia. Jo kolmas kerta kun jumittaa.
    Kyseessä Creality-kaupasta ostettu 5 x 200g rullat. Ilmeisesti nämä 200g "näytepakkaukset" on vasurilla vedetty rullalle.

    EDIT: Vai olisikohan virhe ollut käyttäjän päässä. Mahdollista, mutta epätodennäköistä :D

    filamenttilukko.JPG
     
    Viimeksi muokattu: 18.11.2019
  9. Muumi

    Muumi

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Mistä tuo Ender 3 pro kannattaa ostaa? Onko tuosta kaksi versiota, valmis ja diy? Haluaisin valmiin.
     
  10. Astire

    Astire

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    10.02.2017
    Logistisista syistä johtuen (paketin koko) ei virallisesti ainakaan taida saada kuin puolivalmiina. Ohjeet on varsin hyvät, ja tarvittavat työkalut tulee mukana.

    Itse tilasin: Creality3D® Printers : Online Store Discount Sale
     
  11. Astire

    Astire

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    10.02.2017
    Onko joku Oulun suunnalla ostanut tuota paljon hypetettyä Capricorn PTFE tuubia?
    Sitä näköjään myydään metrin tai kahden paloissa. Jos joltain löytyy nurkista, niin voisin yhden pätkän enderiini ostaa.
     
  12. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Alla olevassa linkissä myydään 10cm pätkissä, jos haluat 20cm pätkän, laita kappaleiksi 2 jne. On myös halvin paikka mitä minä olen löytänyt. Älä tilaa Capricornia Kiinan kaupoista, ne on feikkejä! Jenkeistä taas postikulut nousee korkeiksi.
    Capricorn Bowden Tubing (100mm)
     
  13. Astire

    Astire

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    10.02.2017
    Koska edellinen kyselyni tuotti tulosta yksityisviestin kautta, niin kysytään vielä: Onko kenelläkään Oulun suunnalla alkuperäistä laadukkaampia liittimiä ender 3:een? Eli niissä olisi varmastikkin hyvä olla metallikynnet joilla on parempi pito teflonputkeen. Alkuperäisillä tuo bowden tuubi liikkuu extruderin päässä edestakaisin muutamia millejä.
     
  14. Kosti

    Kosti

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole liittimiä, mutta itse sain liikkeen pois kun laajensin sen letkun päitä.
    Sytkällä lämmitin muovia ja enderin mukana tullutta lattapää meisseiliä kun pyöritti sisällä niin, tuli sopivan tiukka liitos.
     
    Astire tykkää tästä.
  15. plopo

    plopo

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Mistäs löytyisi Ender 3 tulostimeen tuo materiaalin syöttö kikkare (filament extruder). Ja kannattaako ottaa tuollainen uudemman mallinen dual gear versio? Nykinen alkuperäinen naksuu ja pomppii miten sattuu, eikä siis syötä tavaraa tasaisesti joten printitkin menee päi persiitä.. EU ja esim. DHL mahdollisuus kiinnostaa. :D

    Edit. tai vaihtoehtoisesti saa ohjeistaa voiko tuon korjata jotenkin?
     
  16. Astire

    Astire

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    10.02.2017
    Kannattaa varmaan ensin tutkia mistä tuo johtuu. Onko "hammaspyörä" menny sileeksi? Onko suutin jotenkin tukossa että ahdistaa liikaa tms?
     
  17. plopo

    plopo

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Juu vähän yrittänyt jo tutkailla ja kikkailla. Ensin kiristelin ja löysäilin ruuveja, sitten purin ja putsasin osat. Hammaspyörässä näkyi kyllä kulumaa siinä missä materiaali kulkenut, nostin sitä niin ettei samaan kohtaan hinkkaa, ei auttanut. Vastapuolen laakerikaan ei aina pyöri mukana jolloin ei taida materiaalikaan kulkeutua. Varasuutin taisi tulla mukana, että senhän tässä voisi vielä vaihtaa. Kaikki asetukset ja materiaali rullatkin on vielä samoja. Takana ehkä n. 80h tulostamista, jos siitä apua diagnoosissa.
     
  18. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Mä annan kyllä pikaisella testailulla oman ääneni tuolle sketchupille fusionin sijaan. Tape measurement tool helpottaa aivan sikana tuota suunnittelua ja "vapaalla" kädellä piirtäminen on paljon simppelimpää omasta mielestä. Uskon kyllä, että monimutkaisiin kappaleisiin tuo fusion voipi olla parempi mutta tässä vaiheessa tätä harrastusta tuo sketchup kolahtaa jotenkin itselle paljon enemmän. Ja nimenomaan tuo desktop versio. Fusionissakin joku pakotettu pilvitallennus :facepalm:

    Löytyykö jostain hyvää kirjaa tai muuta ei videotiedoston muodossa olevaa matskua tuosta fusionista aloittelijoille?
     
  19. slarti

    slarti

    Viestejä:
    147
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Fusionillakin voi piirtää (ja monesti kannattaakin) "vapaalla kädellä" ja sitten dimensioida mitat kohdilleen. En valitettavasti tiedä kirjallisuutta Fusionista mutta sen verran paljon tuohon on tullut muuutoksia kohtuu lyhyessä ajassa että vähänkin vanhempi kirja olisi auttamatta vanhentunutta tietoa.
     
    pinppi tykkää tästä.
  20. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    On se hieno fiilis kun ensimmäinen ihan itse suunniteltu kappale ulkona :hungry:. Vaikka kyseessä onkin vain pieni testikappale mistä on nyt hyvä lähteä jatkamaan kappaleen lopullista suunnittelua niin silti :D. Enderkin tuntuu pelittävän kuin junan vessa.
     
  21. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Jaa että paskaa tulee pihalle? :)
     
  22. Perse-Arska

    Perse-Arska

    Viestejä:
    492
    Rekisteröitynyt:
    08.07.2017
    No niin no...

    Tilasin Black Friday -tarjouksena Ender 3 Pron... tuoda, mitäs lisjuustoja tähän kannattais ottaa heti kärkeen? Jostain englanninkieliseltä foorumilta bongasin tämmöiset kuin "aluminum extruder", "springs" (keltaiset?:btooth:) ja "capricorn bowden tube" tai sinnepäin. Kuulemma ainakin kannattais joku ohjain tulostaa sille filamentille? Myös lasipeti mainittu?

    Entäpä minkä merkkistä ja tyyppistä filamenttia tuo syö? Noitakin näyttää olevan tuhottomasti erilaisia. tarkoitus on tulostaa figu- ja lautapeleihin maastoa ja muita osia, jotka sitten on tarkoitus maalata akryyliväreillä. Onko tuo PLA siihen hyvä ratkaisu?
     
  23. stumpu

    stumpu

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Nuo päivitykset lienee sellaisia, joita kannattaa hankkia jollain aikavälillä. Alkuun pääset varmasti ilman mitään, mutta nuo jouset kyllä auttoi kummasti pitämään pöydän suorana ja jatkuva säätäminen väheni.

    Lisäksi voisi mainita ne liittimet, joihin tuo bowden tube menee. Olivat itsellä, ja ilmeisesti myös monella muulla heikkolaatuisia alunperin, ja tuo tuubi pääsi liikkumaan millin kaksi, joka aiheutti ongelmia tulostaessa.

    Omassa Enderissä on päivitetty vuoden aikana nuo yllämainitut pl. tuo capricorn. Lisäksi olen hommannut vaimentimet moottoreille, ihan vain jotta olisi hiljaisempi.

    Äkkiä en osaa varmaksi sanoa, että miten juuri akryylimaali tarttuu PLA:han, mutta luulisin sen toimivan. PLA on varmaankin omaan tarkoitukseesi käypänen materiaali, se on lisäksi halvinta ja helpointa(?) tulostaa.
     
    iplo tykkää tästä.
  24. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Erinomaisesti tarttuu!

    Noista päivityksistä, mikään niistä ei ole aivan välttämätöntä. Stumpun mainitsemat vaimentimet ovat ehkä se tärkein, muuttaa tulostimen selkeästi hiljaisemmaksi. Alumiininen extruderi tulee tarpeelliseksi siinä kohtaa kun filamentti on syönyt alkuperäisen muovisen...siihen menee kymmeniä rullia eli normaalilla harrastetulostamisella vuosikausia. Jouset kuoleentuu kyllä ajan mittaa, mutta kyllä alkuperäisillä pärjää hyvin ainakin pari vuotta. Capricorn auttaa joustavien filamenttien (mm TPU) tulostamisessa, mutta sitten taas siitä on vain haittaa jos tulostaa heikkolaatuisia filamentteja joissa langan paksuus vaihtelee liian paljon. Filamentti-ohjain, no semmosenkin voi toki tehdä itse sillä koneella jos haluaa, mutta tärkeämpi on tulostaa suojakoppa keskusyksikön ilmanottoaukolla joka sijaitsee juuri siinä kohtaa johon putoilee pieniä filamentin pätkiä (thingieversessä on kymmeniä eri malleja siihen valmiina).
     
  25. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Käsittääkseni se ilmanottoaukko on pro-versiossa pohjassa. Ainakin oli siinä yhdessä ja ainoassa ender 3 pro:ssa minkä olen omin silmin nähnyt.
     
    m K o ja iplo tykkäävät tästä.
  26. Perse-Arska

    Perse-Arska

    Viestejä:
    492
    Rekisteröitynyt:
    08.07.2017
    Selvä, kiitokset vinkeistä. Täytyy käydä hakeen tulostin kohta puoliin ja sitten koota se. Epäilemättä lisää kysymyksiä tulee aikanaan. :tup:

    Kysymyksistä puheen ollen, katselin tuolla ebayssä, että myyvät settejä, joissa on jouset, silikonisuojukset ynnä muuta sälää yhdessä paketissa, parin kympin hintaan. Oisko noissa mitään järkee?
     
  27. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Itse ostin normi ender 3:een tällaiset. Kymmenen kappaletta alta 2€: US $0.61 11% OFF|10pcs 3D Printer Parts Spring For Heated bed MK3 CR 10 hotbed Imported Length 25mm OD 8mm ID 4mm For 3D Printer-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress

    Kannattaa vain kasata ja kalibroida pedit, extruderit ym huolellisesti ja tsiigailla joku hyvä ohjevideo youtubesta ennen kuin teet edellämainitut. Mieti niitä modeja vasta sisäänajon jälkeen jos tuntuu siltä, että on tarvetta.

    Itse skippasin extruderin kalibroinnin epähuomiossa kokonaan ja lasipedinkin jätin hankkimatta. Mulla on printit tarttunut hiton hyvin siihen tulostimen mukana tulleeseen alustaan eikä ole käynytkään mielessä, että tuossa pitäisi mitään liimoja tai lakkoja käyttää.



    Ao. on aika jees printti ja tosiaan siihen sun pro-versioon ei taida sitä fan coveria tarvita ollenkaan. Mutta varmista nyt vielä, että se tuuletin on tosiaan siellä laitteen pohjassa.

    2020 / Ender 3 Filament Guide by Filboyt
     
  28. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    On toi printteri kyllä kaikin puolin hieno värkki ja todella hyödyllinenkin. Kyllähän tänään aika monta tuntia meni kun ottaa huomioon ihan typerät suunnitteluvirheetkin ja kaikki, mutta vihdoin ja viimein tuli onnistunut tekele. En sitä sano, että kyseinen kotelo olisi mitenkään kaunis tai millään tavalla erikoinen, mutta saipahan tehtyä... Kuvassa on itse suunnitellun audiokortin piirilevy ja sille nyt sai tehtyä kotelon millä saa levyn suojattua.

    Mikä muuten on tuollaisten viallisten pla-koteloiden loppusijoituspaikka? Mietin, että sopiiko tuollaiset nakata biojätteeseen kun ilmeisesti pla oli jokseenkin "ympäristöystävällistä" vai kuuluuko se muovinkeräykseen?

    edit, ja kyllä tarkoitus on raa'asti liimata tuo kansi purkkiin. Toivottavasti ei ole tarvetta availla jälkikäteen :D

    IMG_20191130_220923.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 30.11.2019
    slarti tykkää tästä.
  29. slarti

    slarti

    Viestejä:
    147
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Jos haluaa tehdä avattavia koteloita joihin ei tarvitse käyttää liimaa, ruuveja tai muita ulkoisia apuja niin adafruitilla on hyvä Fusion-tutorial parametroitavasta kotelosta. Valitettavasti videomuodossa:

    .

    Jos piirtelet PCB:t Eagle CADilla saat näppärästi PCB:t fusioniin jolloin voit suunnitella kotelot suoraan levyn ympärille. Tähän tyyliin:

    case.PNG
     
    Viimeksi muokattu: 01.12.2019
    stumpu, jase ja pinppi tykkäävät tästä.
  30. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Roskiin, siis ihan vain "kaatopaikkaroskiin". Tai no suurimmassa osassa maata ne kaatopaikkaroskat menee polttolaitoksiin, jossa tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.
    PLA kyllä maatuu, mutta siihen mennee vuosikymmeniä. Se on ympäristöystävällistä, siinä ei ole öljyä eikä muitakaan myrkkyjä, mutta palautuminen luonnon kiertokulkuun on hidasta.
     
    pinppi tykkää tästä.
  31. sahtimonni

    sahtimonni

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikäs mahtaisi olla fiksuin hankinta tällä hetkellä n. 200€ budjetilla? Ensimmäistä tulostinta siis miettimässä, joten mieluusti suhteellisen vaivaton kapistus saisi olla.
     
  32. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Creality Ender 3
     
  33. sahtimonni

    sahtimonni

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kiitos. Pro -mallikin taitaa mennä lähes budjettiin. Onko kannattava upgrade? Mistä filamentit kannattaa hankkia ja onko ABS hankalaa aloittelijalle? Sehän on kai PLAta kestävämpää?
     
  34. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Mun mielipide on, että perusversio on parempi hankinta, mutta googlaa "ender 3 vs ender 3 pro", niin löydät muidenkin mielipiteitä.
    ABS:ää ei kannata tulostaa kuin aivan erikoistarkoituksiin. ABS:ää ominaisuuksiltaan vastaava, mutta parempi vaihtoehto on PETG. ABS tarvitsee tulostimen koteloinnin jotta kappaleen kulmat ei warppaa irti pöydästä. ABS myös haisee tulostettaessa ikävälle, eikä sitä kannata tulostaa samassa ilmatilassa kuin missä ihmiset oleskelee. PLA on erinomainen yleismateriaali, helppo tulostaa ja sopii hyvin laajoihin käyttötarkoituksiin.
     
  35. sahtimonni

    sahtimonni

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kiitos. Päädyin nyt kuitenkin hankkimaan Ender 3 Pro:n jämäkämmän rakenteen vuoksi, kun hintakin jäi alle 190€. Lisäksi mukana tulee lasilevy. Mitäs "pakollisia" virityksiä ja tuunauksia tähän kannattaa nyt hankkia tai tulostella? Mukana tuli pari rullaa PLA -filamenttia. Pitäisi varmaan katsella tuota PETGiä myös.

    Kenelläkään kokemuksia erikoisemmista filamenteista, kuten hiilikuitu ja puufilamentit?

    edit: mistä muuten kannattaa hankkia filamentit? onko järkeä tilata ulkomailta, vai ihan vaan kotimaan kaupoista?
     
    Viimeksi muokattu: 02.12.2019
  36. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    181
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Onko sulla siis joku spesifi käyttökohde mihin tiedät jo ettei pla riitä? Meinaan pla on kyllä luja materiaali varsinkin kun alkaa kerrospaksuus olemaan luokkaa pari milliä. Tuo kyllä riittää peruskäyttöön ja pidemmällekin, mutta vissiin lämpötiloja tuo ei hirveästi kestä. Minä tilasin pla:ta hobby kingistä isomman satsin kun oli tarjouksessa ja tuota yhtä ruskeaa väriä mitä olen ehtinyt käyttämään niin olen kyllä ollut tyytyväinen siihen. Muistan äkkiseltään nämäkin: clas ohlsonit, 3djake, marwiol ja motonetista saa myös jotain ökykallista dremelin kamaa
     
  37. sahtimonni

    sahtimonni

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä oikeastaan. Lähinnä tajusin, että hyviä 3d tulostimia saa jo näin halvalla ja päädyin ostoksille. Pääasiassa tulee varmaan käytettyä erinäisiin koteloihin ja rikkoutuneiden osien tulostamiseen. Ensisijaisesti siis mekaaninen kestävyys etusijalla ja viimeisen päälle tasainen ulkonäkö on toissijaista. Minulla ei ole mitään kokemusta PLA-muovin kestävyydestä, mutta monessa ketjussa sitä on haukuttu hauraaksi. Tästä siis vedin johtopäätöksen, että se ei ole paras muovilaatu minun käyttööni, mutta voin olla täysin väärässä.

    Uskallatteko muuten tulostella tuota PLA-muovia sisätiloissa ilman sen kummempaa kärynpoistoa. Ei vissiin pitäisi olla kovin vaarallista, mutta mistäpä näistä tietää. Entäs PETGin käryt?
     
  38. mk1978

    mk1978

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Näistä paikoista olen ostellut filamentteja:
    Fiskomp (nyt esim Fiberlogy Filamentteja 13 eur rulla)
    DAS FILAMENT
    https://www.3djake.fi/ (jos tarvitsee saada nopeasti filamentteja ja esim pienempiä määriä, halvat postituskustannukset)
     
  39. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Itse oon kilon rullan PLA:ta tulostellu ihan oleskelutiloissa, en huomaa kun jotain ihan pientä tuoksua jos lähelle tulostinta menee haistelemaan. PETG:llä (about puol kiloa tulostettuna) en myöskään haista mitään kuin aivan tulostimen vieressä, aavistuksen selvempi tuoksu, mutta ei paha tai häiritsevä. Itse oon käyttäny PETG:nä bisfenoli-a vapaata lankaa (en tiedä onko noissa muissakaan nyt ylipäätään tommosia myrkkyjä), en muista ulkoa nyt merkkiä. 3DJakelta on tullu kaikki tilattua. Tulostimena Prusa i3 MK3S.

    Tulostin mulla on siis vielä keittiön nurkassa, autotalliin se piti viedä, mut en oo saanu aikaseks raivata sille tilaa pöydältä, kun tossa se ei oo häirinny millään tapaa äänentasoltaan (makuuhuone viereisenä huoneena) tai "käryltään" (olohuone toisen oviaukon takana keittiöstä).
     
  40. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    PLA on vahvaa kunhan ei pihistele lämmössä. Itse tulostan aina lähes suositellun lämmön maksimilla ja jälki on ihan nättiä eikä kappaleet hajoa. Liian alhainen lämpö ei liimaa kerroksia yhteen varsinkaan isommissa kappaleissa joissa edellinen kerros ehtii jäähtyä. Myös seinäkierroksia kannattaa käyttää tarpeeksi ja pienemmät osat umpinaisiksi.
     
  41. sahtimonni

    sahtimonni

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kiitos jälleen hyvistä vinkeistä. Laitoin jo 3DJakelta PLA ja PETG-rullia tilaukseen sopivasti tarjoushintaan. Mikä muuten tuon filamentin menekki käytännössä on? Riippuu toki tulostettavasta kohteesta ja asetuksista, mutta kuinka monta grammaa tunnissa suurin piirtein tulostelee enderillä?
     
  42. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    Omilla oletusasetuksilla pari satunnaista aiemmin tulostettua antoi 9-10g/tunti.
     
  43. InsaneFinn

    InsaneFinn

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    04.02.2017
    Tulipa pistettyä sitten pitkällisen pähkäilyn jälkeen pistettyä Artillery Sidewinder X1 tilaukseen, joka kamppaili Creality CR-10 mallien kanssa. Ainoat asiat, jotka oikeastaan tässä hieman arveluttivat ovat kaapeloinnit, jotka on totetutettu lattakaapeleilla, mutta niitten ansiosta paketista on saatu myöskin varsin siistin näköinen. Toinen asia liittyy myös kaapelointiin, tarkalleen ottaen heatbedin kaapelointiin, kun pedillä ei ole kaapelille mitään tukea, vaan on pelkästään juotoksilla pedissä kiinni. Tähän onneksi on olemassa 3D-tulostettava ratkaisu.

    Nämä pari seikkaa kävi ilmi jo arvosteluista, mutta muuten tuntui pätevältä laitokselta. Yksi asia mikä Crealityssa voin jäädä kaipaamaan on suremman suosion takia sille löytyy mahdollisten ongelmien varalle paremmin apua... tosin en ole kylläkään tutustunut millainen yhteisö Sidewinder X1:llä on.

    Nyt vaan pitäis keksiä mitä tehdä vanhalle jonkin verran tuunatulle Tevo Tarantulalle, jolle mulla ei enää oikein ole tilaa. Ja kun tuntuu, että ton tulostimen kanssa on menny enemmän aikaa tuunaamiseen, kuin varsinaiseen tulostamiseen, niin rupesi jo kaipailemaan vähän valmiimpaa pakettia. Toki sitä kaipaili muutenkin isompaa tulostusaluetta varsinkin R2-D2 projektia varten, jonka aloittanen alusta. Entiselläkin ois ton saanu rakennettua, mutta isommalle alustalle on tehty paljon parannuksia tulostusta ajatellen, jotka eivät sovi jo aloitetun R2-D2:n kanssa.

    Yks mikä kiehtois ja himottais hommata on nuo resin-tulostimet yksityiskohtaisempien kappaleiden tulostamiseen. Näissä vaan arveluttaa se hajun tuotto, tosin hajuttomampiakin tulostusaineita on ruvennu ilmaantumaan. Mutta tämän lisäksi on vielä se kappaleiden ja tulostimen puhdistus ja kuivaus, joka on kans oma hommansa. Elegoo Mars on ilmeisen kovan suosion saanut ja tästäkin oli tulossa uutta veriosta markkinoille lähiaikoina. Toinen malli mitä oon vilkuillu on Anycubic Photon S ja villinä korttina vielä vanhalta tutulta Tevolta on ennakkomyynnissä Pulsar, mutta muut saa toimia ennakkotestaajina, ennen kuin sijoitan rahaa noihin uutuuksiin.
     
  44. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Mulla on tähän vinkki: Jos et harrasta (siis ihan aktiivisesti rakentele vähintään viikoittain) pienoismalleja, ei noi resin-tulostimet ole sinua varten. FDM/FFF tulostimistakin saa helkutin hyvää jälkeä aikaiseksi kun se on tarkasti kalibroitu ja slicer-profiili viimesen päälle tuunattu, että se 50 mikronin tarkkuu riittää minifiguurien yms tekemiseen. Sitten kun ruvetaan tekemään yksityiskohtia H0 tai N kokoluokan pienoismalleihin, tarvitaan se resin-printterin antama 20 mikronin tarkkuus vielä päälle. Vaikka se tulostin ei olisikaan kuin vähän päälle 200 euroa, siihen kun lisäät pesuvaiheen välineet ja materiaalit, kypsytysaseman jne, tulee melkoisesti hintaa niille muutamille suuren tarkkuuden tulosteille mitä sillä laitteella tulee tehtyä.
    Laitan tähän videon mikä antaa suuntaa sille minkä verran slicerin profiileista on merkitystä. Tämän kyseisen videon menetelmät myöhemmin kyseenalaistettiin virheellisinä tai puutteellisina ja parempia menetelmiä on sen jälkeen kehitetty, mutta saat ainakin suuntaa siitä mitä FDM:llä pystyy saamaan aikaan.
     
  45. Perse-Arska

    Perse-Arska

    Viestejä:
    492
    Rekisteröitynyt:
    08.07.2017
    Kasailen Ender 3 Prota tuossa ja ajattelin vilkaista tuonne SD-mikrokortille, että siellä vois olla enemmän ohjeita... mutta eihän mun PC tunnista koko korttia. Koitin kahdella lukijalla (se USB mikä tuli mukana ja Sandiskin joku 4-in-1) mutta ei tunnista, eikä muuten tunnista toistakaan SD-mikrokorttia joka mulla on kännykässä.

    Sinänsä ei ole mitään vikaa varmaan tuossa Enderin kortissa, kun kännykässä sen saa auki kyllä. Onko tuossa nyt joku alustus/formaatti, minkä takia Win 10 ei suostu huomaamaan?
     
  46. Maso

    Maso

    Viestejä:
    420
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kyllä pitäisi toimia heittämällä tietokoneessa, ettei olisi ender-3 microsd lukija paskana?
     
  47. Perse-Arska

    Perse-Arska

    Viestejä:
    492
    Rekisteröitynyt:
    08.07.2017
    Niin no, mutta ei toiminut tuolla Sandiskin lukijallakaan. Voihan ne toki olla molemmat särki.
     
  48. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    1 083
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Ootko koittanu eri USB-portteja?
     
  49. Perse-Arska

    Perse-Arska

    Viestejä:
    492
    Rekisteröitynyt:
    08.07.2017
    Jaha nyt rupes pelittään, koitin kaikki portit läpi ja sitten vaan puoliväkisin painoin tarpeeksi syvälle, nyt tunnistaa sen Enderin oman USB-kapulan. Se ottaa vaan niin tiukkaan kiinni jo tuossa alussa, etten uskaltanu ensi painaa kovin lujaa...:bored:

    Sen jälkeenkin PC valittaa ongelmasta ja pyytää korjaamaan tai jatkamaan. Jatkamalla kyllä toimii sitten kuitenkin.

    Sandiskin lukija näyttää vilahtavan tuolla my computerin kansiossa, mutta sitten ei näy enää siellä.

    Mennään nyt tällä viisiin mutta taitaa olla paras hommata uus kortinlukijakin. Sain kumminkin avattua tiedostot ja kopioin ne PC:lle varmuuden varalle.

    Tai sitten koplaan tietokoneen suoraan USB-liitännän kautta. Mulla varmaan sen verran SER-kapuloita löytyy, että jonkunnäköisen saan kasattua siihen hommaan. Pieni näyttö ehkä vielä.
     
  50. iplo

    iplo

    Viestejä:
    278
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Kuulostaa vähän mekaaniselta ongelmalta sun pc:n usb portissa. Voihan se toki olla että 2 eri usb-lukijaa olisi maagisesti rikki, mutta todennäköisempää on että vika on tietokoneen puolella. Kokeile johonkin toiseen tietokoneeseen ennenkuin ostat uutta lukijaa.
    Älä ohjaa printteriä usb-johdolla, jos tietokoneeseen tulee jokin jumi, katkeaa myös tulostus. Tai jos win10 haluaa päivittää itsensä, etkä ole paikalla klikkaamassa "päivitä myöhemmin", tulostus katkeaa. Jos meinaat printteriä käyttää paljon ja haluat välttää mikrokortin siirtelyä, asentele OctoPrint! Hintaa tuolle tulee muutaman kympin ja muutaman tunnin asentelua, mutta kyllä se vaivan väärti on jos paljon tulostelee.