3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Jaha nyt rupes pelittään, koitin kaikki portit läpi ja sitten vaan puoliväkisin painoin tarpeeksi syvälle, nyt tunnistaa sen Enderin oman USB-kapulan. Se ottaa vaan niin tiukkaan kiinni jo tuossa alussa, etten uskaltanu ensi painaa kovin lujaa...:bored:

Sen jälkeenkin PC valittaa ongelmasta ja pyytää korjaamaan tai jatkamaan. Jatkamalla kyllä toimii sitten kuitenkin.

Sandiskin lukija näyttää vilahtavan tuolla my computerin kansiossa, mutta sitten ei näy enää siellä.

Mennään nyt tällä viisiin mutta taitaa olla paras hommata uus kortinlukijakin. Sain kumminkin avattua tiedostot ja kopioin ne PC:lle varmuuden varalle.

Tai sitten koplaan tietokoneen suoraan USB-liitännän kautta. Mulla varmaan sen verran SER-kapuloita löytyy, että jonkunnäköisen saan kasattua siihen hommaan. Pieni näyttö ehkä vielä.
 
Jaha nyt rupes pelittään, koitin kaikki portit läpi ja sitten vaan puoliväkisin painoin tarpeeksi syvälle, nyt tunnistaa sen Enderin oman USB-kapulan. Se ottaa vaan niin tiukkaan kiinni jo tuossa alussa, etten uskaltanu ensi painaa kovin lujaa...:bored:

Sen jälkeenkin PC valittaa ongelmasta ja pyytää korjaamaan tai jatkamaan. Jatkamalla kyllä toimii sitten kuitenkin.

Sandiskin lukija näyttää vilahtavan tuolla my computerin kansiossa, mutta sitten ei näy enää siellä.

Mennään nyt tällä viisiin mutta taitaa olla paras hommata uus kortinlukijakin. Sain kumminkin avattua tiedostot ja kopioin ne PC:lle varmuuden varalle.

Tai sitten koplaan tietokoneen suoraan USB-liitännän kautta. Mulla varmaan sen verran SER-kapuloita löytyy, että jonkunnäköisen saan kasattua siihen hommaan. Pieni näyttö ehkä vielä.
Kuulostaa vähän mekaaniselta ongelmalta sun pc:n usb portissa. Voihan se toki olla että 2 eri usb-lukijaa olisi maagisesti rikki, mutta todennäköisempää on että vika on tietokoneen puolella. Kokeile johonkin toiseen tietokoneeseen ennenkuin ostat uutta lukijaa.
Älä ohjaa printteriä usb-johdolla, jos tietokoneeseen tulee jokin jumi, katkeaa myös tulostus. Tai jos win10 haluaa päivittää itsensä, etkä ole paikalla klikkaamassa "päivitä myöhemmin", tulostus katkeaa. Jos meinaat printteriä käyttää paljon ja haluat välttää mikrokortin siirtelyä, asentele OctoPrint! Hintaa tuolle tulee muutaman kympin ja muutaman tunnin asentelua, mutta kyllä se vaivan väärti on jos paljon tulostelee.
 
Ei ole mitään vikaa PC:ssä tai sen usbeissa, sen tiedän kun kaikki muut palikat, ohjaimet yms. toimii ok. Tuo oli vaan niin piukee tuo Enderin oma palikka. Mutta ei siitä sen enempää.:tup:

Pitää tutustua tuohon Octoprintiin, pitää vielä tehdä sähköliitännät ja kalibroida tulostin.
 
Hm, vetäsin tuossa ekat printit Ender 3 Prolla, ja ensimmäinen tuloste onnistui hyvin, oli vaan vaikeuksia irrottaa se siitä alustasta, se oli niin pirun tiukalla kiinni. Sen jälkeiset kaksi yritystä menikin sitten ihan pieleen, koska se PLA ei pysynyt millään kiinni alustassa, sieltä täältä ponnahti irti.:tdown:

Mielestäni kyllä kalibroin sen suuttimen tason ihan samalla lailla kaikilla kerroilla, käytin paperilappua välissä tsekkaamaan että oli joka kulma + keskusta samalla etäisyydellä suuttimesta.

Se eka onnistunut kerta vähän huoletti aluksi, kun ne ekat kerrokset oli ihan semmoisia olemattoman paksuisia, näytti niinkuin se suutin olisi painunut liiankin lähelle tasoa. Siitä jäi mun mielestä pikku jälkikin tasoon, jota ei saanut raaputtelemalla edes pois. Toisilla kerroilla ne kerrokset taas oli aika korkeita. Eli tulkitsenko oikein, ettei se kalibrointi sittenkään ihan oikein mennyt jälkimmäisillä kerroilla? Pitääkö sen välin olla lähes olematon? Vai mikä tuossa nyt mättää?
 
Tarkista pursotuksen määrä. Itsellä ,kun tuli ongelmia lasialustalla, niin oli pursotus (extrude) asetus reilusti liian alhainen 83 steps/mm. Normaali asetus ilmeisesti jotain 93, mutta kun kalibroin sen , niin laskin uuden arvon 98.
En ollut tuota pursotusta kalibroinut aikaisemmin. Mittaat, vaan 100mm lankaa ja pursotat 100 mm ja korjaat virheen asetukseen. Tietysti hommaa voi kokeilla myös lisäämällä slicerissa tulostustiedostoon materiaalin syöttöön 110- 115%.
 
Itse en petiä kalibroi paperilla kuin aluksi että on vähän sinnepäin. Tämän jälkeen tulosta sellainen kalibrointi kuvio (thingversestä tyyliin ender-3 bed calibration) ja kun kone tulostaa sitä niin kokoajan säädät jokaista nurkkaa pedistä ylös tai alas tarpeen mukaan. Jos lähtee helposti irti niin ruuvaat petimutteria puolikierrosta auki että peti nousee lähemmäs suutinta jne. Tästäkin löytyy youtubesta hyviä videoita.
 
Mielestäni kyllä kalibroin sen suuttimen tason ihan samalla lailla kaikilla kerroilla, käytin paperilappua välissä tsekkaamaan että oli joka kulma + keskusta samalla etäisyydellä suuttimesta.

Se eka onnistunut kerta vähän huoletti aluksi, kun ne ekat kerrokset oli ihan semmoisia olemattoman paksuisia, näytti niinkuin se suutin olisi painunut liiankin lähelle tasoa. Siitä jäi mun mielestä pikku jälkikin tasoon, jota ei saanut raaputtelemalla edes pois. Toisilla kerroilla ne kerrokset taas oli aika korkeita. Eli tulkitsenko oikein, ettei se kalibrointi sittenkään ihan oikein mennyt jälkimmäisillä kerroilla? Pitääkö sen välin olla lähes olematon? Vai mikä tuossa nyt mättää?
Ei sitä tarvitse kalibroida kuin silloin kun vaihdat suuttimen tai vaihdat tulostusalustaa tai muutoin jotain vaihtuu tulostimessa semmosta joka vaikuttaisi suuttimen etäisyyteen pedistä. Ylläoleva Mason vinkki on hyvä! Kun hiukan kertyy kokemusta, et tarvitse enää kalibrointikuvioitakaan vaan pedin säätö tapahtuu lennosta kun alat tulostaa tarvitsemaasi kappaletta. Yksi mikä helpottaa ekan kerroksen saamista sopivan lähelle, on lisätä ensimmäisen kerroksen tulostuspaksuutta. Mulla on eka kerros aina 0.3mm riippumatta millaisella kerrospaksuudella muu tuloste tulee.

Petiin kiinnittyminen on se yleisin ongelma 3D tulostamisessa ja siihen on monta suuntaa edetä. Jotkut läträä liimoilla, lakoilla tai teipeillä, toiset etsii ratkaisua pedin pintakuvoinnista ja erilaisista materiaaleista. Itse päädyin puhtaaseen peili/lasilevyyn, ei tarvitse muuta kuin täysin suoran lasin ja hyvän korkeuskalibroinnin sekä ajoittaisen puhdistuksen IPAlla, niin kaikki ongelmat katoaa. Se on absoluuttisesti halvin keino, se on helpoiten toistettavissa (toimivuus ei katoa pinnan kulumisen myötä), siinä ei tarvita kappaleeseen jälkityöstöä (liimaa käytettävissä liimaa jää kappaleeseen kiinni) ja tulosteet lähtee itsestään pinnasta irti eli hyvästi metallilastat.
 
Hienoa, kiitokset vinkeistä. Tsekkaan noi pursotus- ja tulostuspaksuuden säädöt sekä tuon kuviohommelin ja videon.

Sain jo paremman tuloksenkin, kun huomasin että se tahto irrota enempi yhdestä reunasta, niin korotin sen puolen ruuvista tasoa ihan inasen, niin rupes tarttumaan ja tulostus menikin kerralla hyvin sitten.
 
Pienikin alipursotus aiheuttaa kulmien irtoilua ja kulmien sulamista kasaan niinkuin myös tartuntaongelmia kulmissa. Alipurstus vetää mutkat alimmassa kerroksessa helposti suoraksi.
Ei ainakaan ollut ongelmia tartunnassa tai pedin säädössä vaikka tulostelin 0.05,0.1,0.2 tai 0.3 mm pohjakerroksia kunhan pursotusta oli riittävästi.
 
Hm, vetäsin tuossa ekat printit Ender 3 Prolla, ja ensimmäinen tuloste onnistui hyvin, oli vaan vaikeuksia irrottaa se siitä alustasta, se oli niin pirun tiukalla kiinni. Sen jälkeiset kaksi yritystä menikin sitten ihan pieleen, koska se PLA ei pysynyt millään kiinni alustassa, sieltä täältä ponnahti irti.:tdown:

Mielestäni kyllä kalibroin sen suuttimen tason ihan samalla lailla kaikilla kerroilla, käytin paperilappua välissä tsekkaamaan että oli joka kulma + keskusta samalla etäisyydellä suuttimesta.

Se eka onnistunut kerta vähän huoletti aluksi, kun ne ekat kerrokset oli ihan semmoisia olemattoman paksuisia, näytti niinkuin se suutin olisi painunut liiankin lähelle tasoa. Siitä jäi mun mielestä pikku jälkikin tasoon, jota ei saanut raaputtelemalla edes pois. Toisilla kerroilla ne kerrokset taas oli aika korkeita. Eli tulkitsenko oikein, ettei se kalibrointi sittenkään ihan oikein mennyt jälkimmäisillä kerroilla? Pitääkö sen välin olla lähes olematon? Vai mikä tuossa nyt mättää?

Olisikohan sulla ekana ollu suutin liian lähellä petiä ja seuraavassa kalibroinissa ollu suuttimen päässä muovia jonka johdosta suutin ollu liian ylhäällä?!
 
Ja säädöthän tehdään sitten kone kuumana eikä kylmänä..
Jaa...itelle on neuvottu kylmänä kalibroimaan paperin palalla.
Tässä ketjussa ja redditista lukenu, että suuttimen ja bedin väli pitää säätää kylmänä...
 
Voi sitä suoruutta siis kylmänäkin säätää. Printtikorkeus tod.näk. muuttuu kun kone kuuma.
Lämpö laajentaa paikkoja.

Itse säädän printtikorkeuden firmwareen kun on bltouch käytössä ja se kulkee nokan vieressä. Pedin joutuu tietysti kerran säätää suoraksi mutta korkeus aina vakio.

Kannattaa parikertaa ainakin käydä jokainen kulma läpi säätöjen jälkeen eikä lopettaa siihen että kerran.

Edit: ja tuo että jos kone kuumana niin ei ainakaan oo extruderissa mitään nökärettä kun on sulana filamentti.

Oma kone 300x300 D-bot. Skr 1.3, tmc5160 ja 24v systeemit.
 
Viimeksi muokattu:
hei, mitäs 3d tulostin malleja teillä on? ja mikä ois hintalaatu suhteeltaan huippu?
teen valokuituhitsauksia ja mietin että voisin ruveta 3d tulostelee tommosii päätekoteloita mikkä tulee asuntoihin mietin iha yksinkertanen kaupas semmonen peltiboksi mis pari neliskanttista reikää adaptereille.... ja jos jollain ois luppoaikaa ni vois tehä testiks ja kattoo paljo menee tavaraa yhtee sellaseen?

edit: jos jollain ois mielenkiintoo testata niin yv minä ni laitan mittaa ja kuvaa
 
3D tulostus ei edelleenkään ole millään tavalla järkevää tuollaisen bulkkikaman tuotantoon. Eli ne pelti/muovikotelot kaupasta ovat kuitenkin halvempia kuin tulostamalla tehdyt ellei niissä ole sitten oikeasti jotain erikoisempia vaatimuksia.
 
3D tulostus ei edelleenkään ole millään tavalla järkevää tuollaisen bulkkikaman tuotantoon. Eli ne pelti/muovikotelot kaupasta ovat kuitenkin halvempia kuin tulostamalla tehdyt ellei niissä ole sitten oikeasti jotain erikoisempia vaatimuksia.
Sä raakasti aliarvioit tommosen tavara kateprosentin! Satavarmasti 3D tulostettu kappale on halvempi kuin kaupasta ostettu peltiboksi, mutta aivan toinen asia on, että kelpuuttaako loppuasiakas 3D-tulostetun kotelon. Luulisi toki että valokuituyhteyksiä toimittava firma tilaa noita koteloita tuhansien kappaleiden erissä Kiinasta, jolloin hintakin on aivan eri kuin paikallisessa kivijalkakaupassa.
 
Sä raakasti aliarvioit tommosen tavara kateprosentin! Satavarmasti 3D tulostettu kappale on halvempi kuin kaupasta ostettu peltiboksi, mutta aivan toinen asia on, että kelpuuttaako loppuasiakas 3D-tulostetun kotelon. Luulisi toki että valokuituyhteyksiä toimittava firma tilaa noita koteloita tuhansien kappaleiden erissä Kiinasta, jolloin hintakin on aivan eri kuin paikallisessa kivijalkakaupassa.

Tarkoitatko että loppuasiakas maksaa siitä 3D tulostetusta laatikosta huomattavasti enemmän katetta kuin kaupan peltilaatikosta?
 
Tarkoitatko että loppuasiakas maksaa siitä 3D tulostetusta laatikosta huomattavasti enemmän katetta kuin kaupan peltilaatikosta?
Ei vaan että Ladattumissi joka asiasta kysyi, saa tehtyä saman laatikon halvemmalla 3D tulostimella kuin ostamalla kaupasta. Siis tulostuksen kustannukset (lanka+sähkö) maksaa vähemmän kuin kaupasta ostamalla peltisen kotelon.
 
Ei vaan että Ladattumissi joka asiasta kysyi, saa tehtyä saman laatikon halvemmalla 3D tulostimella kuin ostamalla kaupasta. Siis tulostuksen kustannukset (lanka+sähkö) maksaa vähemmän kuin kaupasta ostamalla peltisen kotelon.

Toki kunhan ei käytä siihen mallintamiseen, tulostuksen aluille panemiseen, kappaleen viineistelyyn yms työhön paria minuuttia enempää aikaa. Melkoista hyväntekeväisyyttä saa harrastaa jos ei leipätyössään laske ajankäytölle mitään hintaa.
 
Tietämättä nyt tarkemmin minkä kokoisesta kotelosta on kysymys, veikkaan että niitä mahtuu kerralla 12-15 kpl esmes Enderin pöydälle. Mallintaminen, eiköhän Thingieversestä löydä valmiina monenlaisia vipstaakeja tuohonkin käyttöön. Tulostuksen aluille panemiseen menee vähemmän aikaa kuin siellä kaupassa käymiseen koteloita hakemassa ja viimeistelyynhän tommosiin koteloihin ei kannata käyttää yhtään aikaa, sillä kuten sanoin, jos asiakas vaatii viimeisenpäälle olevan sileen pinnan, se on sitten se peltinen kotelo kaupasta.
Mä olen siis edelleen ehdottomasti sitä mieltä että kaupallisessa mielessä se kuitua tarjoava yritys tietenkin ostaa ne kotelot muutaman tuhannen kappaleen erissä suoraan Kiinasta. Tuskin ne valokaapeliakaan Biltemasta hakee.
 
siis kyseessä olisi tollainen kotelo Päätekotelo - KPK-4×SC-SX-MUO-VA Kuitupäätekotelo. 4×SC-Simplex - 7273120 - Laatuantenni

toisin poistaisin tuon toisen adapteri reiän niin ei tarvi suojatulppaa laittaa ja ehkä hieman yksinkertaisemman.
mietin vaan oisko tuossa ideaa ei tuoho paljoo voi sitä materiaalia mennä. jos tollanen maksaa mulle 6eur alv0

ja noi siis tulis iha omaan käyttöön ei myyntii tai no myyn asiakkaalle mut anyway

Jos saat noita 6€/kpl niin ei kannata tulostaa. Ei edes harkita.

Jos jotain meinaa myydä niin kaikelle pitäisi laskea joku hinta ellei sitten tee huvikseen hyväntekeväisyyttä.
Ja on tuossa aika mallintaminen ellei sattumalta tee sitäkin työkseen.

Muovia ei ehkä kulu "paljon" olettaen että kaikki osat onnistuu. Kooltaan noita mahtuu 1 osa (tai 2 kerrallaan jos on >= 24cm leveä alusta) ja tulostukseen menevä aika pitää myös laskea johonkin, sitäkään ei varmaan kannata tehdä ilmaiseksi jos hommalla aikoo elää.
Kun tekee useita palasia ja niitä tulee kerralla vain 1/2 niin joudut istuksimaan tulostimen lähistöllä ja irtottamaan osat kun valmista ja aloittamaan uuden jne.
 
Jaa että tommonen. Ei ole valokuitujutut itselle tuttuja, mutta ehkä tuolle hökötykselle on ihan järkeenkäypä tarkoitus, oma mielikuva oli paaaljon pienemmässä kotelossa.
Tommosen tulostamiseen menee muovia 2-4 euroa.

...ei tarvii ississ istua tulostimen lähistöllä :)

No ei tietenkään välttämättä...

Mutta se riippuu tulostusnopeudesta ja siitä kuinka nopeasti pitää saada valmista.
Jos aikoo tehdä vaikka pari koteloa ja se vaatii useamman aloituksen+osan irrotuksen niin vaihtoehdot on
1 olla tulostimen lähistöllä
2 jättää tulostin tekemään vaikka aamulla töitä ja jatkaa illalla/seuraavana päivänä seuraavan osan kanssa

Eka kuluttaa omaa aikaa odotteluun, toisessa yhden laatikon valmistumiseen menee ties kuinka kauan kalenteriaikaa.

Ymmärsin että näitä olisi tarkoitus tehdä ihan töinä asiakkaille. Sitä en edes yritä arvata kuinka paljon/usein bokseja menee mutta jos tulostin on kotona/pajalla ja itse asentamassa siellä missä kuitu on niin silloin ei tulostuskaan etene ellei ole ottamassa palikkaa pois koneesta uuden tieltä.

Erittäin todennäköisesti tulostimen kuskaaminen mukaan asennuspaikalle ei myöskään ole oikeasti ratkaisu...

Olen tehnyt muutaman kerran osia joiden tulostus kesti tyyliin ~0.5...1h (aika leveitä ja matalia, 1 kerrallaan) ja niitä piti tehdä monta, ei siinä kovin kauas kannattanut lähteä jos aikoi saada kappaleita valmiiksi ilman että hommaan kuluu monta päivää

Edelleen, jos noista aikoo saada palkkaa niin ajalle pitää laskea hinta ja toisaalta se kuinka monta purkkia tarvitaan tietyssä kalenteriajassa.
 
Juu selvennetää se et oon siis ite yrittäjä eli töissä 24h/7d :D

tosiaan noita boxeja menee riipppuu aina talonyhtiöstä tai rakennuksesta montako asuntoo on ku jokasee asuntoo menee 1kpl.
ja kiirettä semmosilla ei ole eli voi iha rauhas raksuttaa kone sillo tällö kotona ja urakoitsijalle myyn tavarat ja työt niin sille oon myyny tommosen 9,90euron hintaan.

mietin vaa et miksei tommosii vois ite tehä aivan yksinkertanen loota. ku kattelin noita materiaalejaki ni tommonen mitä vk.commis on ni 15eur/400m ni luulis sillä ees 5kpl tehtävän :D mitens tommonen vieks paljo sähköö?

oisko kellää halukasta tehä 1kpl testiks jotka jo omistaa 3d tulostimen ... voin maksaa siitä sen 6eur ? :)
 
Juu selvennetää se et oon siis ite yrittäjä eli töissä 24h/7d :D

tosiaan noita boxeja menee riipppuu aina talonyhtiöstä tai rakennuksesta montako asuntoo on ku jokasee asuntoo menee 1kpl.
ja kiirettä semmosilla ei ole eli voi iha rauhas raksuttaa kone sillo tällö kotona ja urakoitsijalle myyn tavarat ja työt niin sille oon myyny tommosen 9,90euron hintaan.

mietin vaa et miksei tommosii vois ite tehä aivan yksinkertanen loota. ku kattelin noita materiaalejaki ni tommonen mitä vk.commis on ni 15eur/400m ni luulis sillä ees 5kpl tehtävän :D mitens tommonen vieks paljo sähköö?

oisko kellää halukasta tehä 1kpl testiks jotka jo omistaa 3d tulostimen ... voin maksaa siitä sen 6eur ? :)

Jos malli löytyy niin voihan noita yhden väkertää, useampi printteri löytyy niin joutaa raksuttamaan. Mallinnusta en 6 euroon lähde tekemään vaikka jo tehdyistä malleista saisi varmaan aika nopsaan viriteltyä sopivaa...
 
Juu selvennetää se et oon siis ite yrittäjä eli töissä 24h/7d :D

tosiaan noita boxeja menee riipppuu aina talonyhtiöstä tai rakennuksesta montako asuntoo on ku jokasee asuntoo menee 1kpl.
ja kiirettä semmosilla ei ole eli voi iha rauhas raksuttaa kone sillo tällö kotona ja urakoitsijalle myyn tavarat ja työt niin sille oon myyny tommosen 9,90euron hintaan.

mietin vaa et miksei tommosii vois ite tehä aivan yksinkertanen loota. ku kattelin noita materiaalejaki ni tommonen mitä vk.commis on ni 15eur/400m ni luulis sillä ees 5kpl tehtävän :D mitens tommonen vieks paljo sähköö?

oisko kellää halukasta tehä 1kpl testiks jotka jo omistaa 3d tulostimen ... voin maksaa siitä sen 6eur ? :)

Tulostuksen kannalta ainakaan valmis laatikko ei ole yksinkertainen, tulostimella kun on haastavaa saada siisti pyöristetty laatikko... Sivut kyllä mutta kansi ja pohja suorina alustaa vasten.
Tuokaan ei välttämättä ole ongelma riippuen sijoituksesta mutta saattaa olla jos purkki tulee sopivasti näkyville.
Ja kuten tuossa aiemmin muutkin ovat kommentoineet niin hyvästä mallinnuksesta pitää myös maksaa tai osata itse, harva näitä tekee hyväntekeväisyytenä.

Valmis valettu laatikko on kestävämpi ja siistimpi.

Itse en ole koskaan mitannut paljonko sähköä kuluu.
 
...ja vaatii kyllä ehdottmasti sen että osaa mallintaa kappaleita itse jotta homma olisi järkevää.
Tämä! Tuollainen mallinnustyö on vähintään 60e/h ja tuossa mennee 1-2h aikaa. Olisi todella noloa lähteä pyytämään ketään ilmaiseksi tommosta suunnittelemaan, kun tarkoitus on myydä koteloita eteenpäin.

Sähkönkulutus printterillä on noin 60W tienoilla ilman pedin lämmitystä ja noin 120W paikkeilla kun pedin lämpö on asetettu 65 asteeseen.
 
Todellakin itse suunnitellulle ja 3D tulostetulle laatikolle ei kannata hintaa edes laskea, niin korkeaksi se nousee. Ideahan on siinä ,että saa tulostettua laatikon tai osan, mitä ei mistään muualta saa. Jos mallinnustyötä olisi tarjolla 60 e/h , olisin heti valmis tarjoamaan sitä 40 e/h, kun nyt vapaata aikaan on. Mutta en 6 e:lla mitään edes pientä koteloa tulostaisi.
 
...olisin heti valmis tarjoamaan sitä 40 e/h...
Stockmannin laatu, Anttilan hinta? :)
Juu jokainen toki määrittää oman hintansa, mutta ammattitaitoinen henkilö ei tuota työtä myy alle 60e/h. Veikkaan että @Ladattumissikin myy yrittäjänä oman palvelunsa vähintään tohon hintaan ja olisi hassua olla maksamatta vähintään samaa hintaa työstä jossa opiskelun tarve on omaa työtä korkeampi. Harmaa talous on sitten erikseen, mutta ehkei kannata mainostaa semmosia palveluja julkisesti :)
 
Onko kellään mitään yksinkertaista vinkkiä, että miten kannattaisi lähteä värjäilemään valmiita printtejä? Kokeilin ihan piruuttaan jollain vesiväreillä maalailla kun sattui laatikosta löytymään että millaista jälkeä tulee (ihan kunnon vesiväri tuubikamaa) ja saihan sillä todella siistiä jälkeä sivellintä käyttäen, mutta valitettavasti oli värit rapistuneet kappaleesta irti kun kulki aamulla repussa mukana.

En nyt hae mitään pro-tason vinkkejä missä käytetään tunti tolkulla aikaa yksityiskohtien hiomiseen ja maalailuun vaan jos mahdollista niin perus siisti/kaunis väri pintaan ja jos kestäisi edes hieman hypistelyä rasvaisissa näpeissä niin olisi todella hyvä. Millaista jälkeä tulee jollain permanenttitusseilla tai muulla vastaavilla?

muoks: clear-pla mihin väriä olisi tarkoitus saada ja tosiaan kaikki spray-maalit yms suihkutettavat ei oikein sovellu kerrostaloon.
 
Kun ei ekaan postaukseen ole viitsitty kerätä mitään tietoa ja haulla löytyy huonosti, niin mistäs ihmiset tilailee lankoja, jos nyt jätetään Clasut ja Verkkokaupat laskuista ja 3Djakekin pyytää yhdestä rullasta 10€ toimitusmaksua.
Pari paikkaa löytyi tuosta lähi sivuilta, mutta aika kauas saa kelailla sivuja jos meinaa jotain löytää.
 
Yleisesti ottaen muoveille pitäis aina ruiskutella tartuntapohja ennen varsinaista maalikerrosta, muuten hilseilee varmasti irti.
 
Kun ei ekaan postaukseen ole viitsitty kerätä mitään tietoa ja haulla löytyy huonosti, niin mistäs ihmiset tilailee lankoja, jos nyt jätetään Clasut ja Verkkokaupat laskuista ja 3Djakekin pyytää yhdestä rullasta 10€ toimitusmaksua.
Pari paikkaa löytyi tuosta lähi sivuilta, mutta aika kauas saa kelailla sivuja jos meinaa jotain löytää.

Mä annan oman ääneni hobbykingille. Joku tuosta täällä mainitsi ja sen perusteella tilasin joku 7-8kg pla:ta. Hintaa tuli alennuksien aikoihin joku about 70€ posteineen, mutta tälläkin hetkellä hinnat näyttävät houkuttelevilta. Tilaus oli nopeasti perillä ja ei ole ollut mitään valitettavaa kahdessa rullassa mitä nyt tullut käytettyä.
 
Onko kellään mitään yksinkertaista vinkkiä, että miten kannattaisi lähteä värjäilemään valmiita printtejä? Kokeilin ihan piruuttaan jollain vesiväreillä maalailla kun sattui laatikosta löytymään että millaista jälkeä tulee (ihan kunnon vesiväri tuubikamaa) ja saihan sillä todella siistiä jälkeä sivellintä käyttäen, mutta valitettavasti oli värit rapistuneet kappaleesta irti kun kulki aamulla repussa mukana.

En nyt hae mitään pro-tason vinkkejä missä käytetään tunti tolkulla aikaa yksityiskohtien hiomiseen ja maalailuun vaan jos mahdollista niin perus siisti/kaunis väri pintaan ja jos kestäisi edes hieman hypistelyä rasvaisissa näpeissä niin olisi todella hyvä. Millaista jälkeä tulee jollain permanenttitusseilla tai muulla vastaavilla?

muoks: clear-pla mihin väriä olisi tarkoitus saada ja tosiaan kaikki spray-maalit yms suihkutettavat ei oikein sovellu kerrostaloon.

Esimerkiksi muovimallimaalit pysyy aika hyvin kaikenlaisissa muissakin muoveissa. Ainakin vanhat Humbrol/Revell tinneriohenteiset.
 
Onko kellään mitään yksinkertaista vinkkiä, että miten kannattaisi lähteä värjäilemään valmiita printtejä?
Akryylivärit toimii hyvin.
Halpoja värejä löytää mm Clasulta: Akryylivärit Sang | Clas Ohlson
Ei nämäkään kalliita ole: Akryylimaalit | Inspiraatio
mistäs ihmiset tilailee lankoja, jos nyt jätetään Clasut ja Verkkokaupat laskuista ja 3Djakekin pyytää yhdestä rullasta 10€ toimitusmaksua.
Miksi verkkokaupat pitää jättää pois laskuista? Aika monesti kivijalkakaupassa rulla maksaa about saman verran kuin verkkokaupasta postikulun kanssa ja jos tilaat vähän enemmän, verkkokauppa lähettää ilman postimaksua. Tässä nyt muutamia kauppoja:
Ruotsissa 3D Prima: Buy cheap PLA Filament for your 3D printer | 3D PRIMA
Suomessa Prenta: https://www.prenta.fi/shop/12-filamentit (postittavat tai voi hakea Kangasalalta)
Puolasta Marwiol: PLA 1,75 mm - marwiol.pl
Suomesta An-Cad: PLA filamentti - AN-Cadsolutions (postitus tai nouto Tampereelta)
Suomesta Maker3D: Tulostusmateriaalit (voi myös noutaa Helsingistä)
Suomesta Radioduo: 3D Filamentit - Radioduo.fi verkkokauppa (nouto Helsingistä)
Suomesta Jimm's: 3D-tulostinlangat - Tulostintarvikkeet - Jimms.fi (voi noutaa Turusta)

Itse tilailen pääasiassa joko Marwiolilta tai 3DJakelta. Pari kertaa tarttunu jokunen rulla Amazonista ja Prentastakin hakenu kun tullu pikaista tarvetta jollekin värille.
 
Akryylivärit toimii hyvin.
Halpoja värejä löytää mm Clasulta: Akryylivärit Sang | Clas Ohlson
Ei nämäkään kalliita ole: Akryylimaalit | Inspiraatio

Päteekö akryyliin sama vinkki kuin mitä jo ylempänä sain, eli pohjamaali alle ja sen päälle akryyli? Ajattelin hakea motarista tämän: Motox pohjamaali valkoinen 400ml | Motonet Oy ja vielä kokeilla että miten tuo vesiväri käyttäytyy tuon päällä. Toki vesiväri itsessään jo kuulostaa aika pahalta, mutta kysessä kuitenkin koriste-esine sisätiloihin. Ainakin vesivärilehtiöön nuo värit ottavat mielestäni "tarpeeksi" kovin kiinni eivätkä rapistu
 
Mä en ole käyttäny pohjamaalia akryylivärien alla ja hyvin on pysynyt PLA -tulosteissa, mutta varmastikin pohjamaali vielä parantaa pysyvyyttä. Noi Clasun akryylivärit on muuten ihan vesiohenteisia ja välineet voi pestä vedellä. Jos maalatun osan tarvitsee kestää kulutusta, laittaisin maalipinnan päälle vielä kerroksen lakkaa.
 
Se tartuntapohja-aine on sellasta kirkasta, ei "varsinaista" pohjamaalia (eli ei sellasta mihin on normaalisti tottunu). Mut kaipa tohon normi pohjamaalikin menee, on se ainaki parempi kun pelkkä pintamaali. Itse laittaisin kyllä muoville sen ihan oman tartunta-aineensa, niin ei jää maalin pysyvyys ainakaan siitä kiinni.
 
Se tartuntapohja-aine on sellasta kirkasta, ei "varsinaista" pohjamaalia (eli ei sellasta mihin on normaalisti tottunu). Mut kaipa tohon normi pohjamaalikin menee, on se ainaki parempi kun pelkkä pintamaali. Itse laittaisin kyllä muoville sen ihan oman tartunta-aineensa, niin ei jää maalin pysyvyys ainakaan siitä kiinni.

Tuossa nyt ensimmäiset testipalat kuivuvat tuon motox pintamaalikäsittelyn jälkeen. Huomasin että kyseisessä kaupassa olisi ollut muovillekin oma pintamaali mutta lakan kanssa yhteishinta alkoi menemään muutenkin jo kipurajoille. Varsinkin kun @iplo jo ehti suosittelemaan että clasun akryylit ovat pysyneet hyvin ja niihin menee toinen mokoma summa postikuluineen jos ei onnistu näillä tököteillä. Jos ei tuon motox pohjamaalin kanssa pysy niin toivottavasti edes lakkakerros auttaa. Muuten saa kaivaa lisää kuvetta. Hitto tähän harrastukseen saa rahaa menemään kun aina menee perse edellä puuhun.
 
Joo. Pintamaalilla ei oo käytännössä mitään merkitystä sen jälkeen kun pohjat on tehty kunnolla sille materiaalille mitä ollaan maalaamassa. Eli muoville tartunta-aine, sit käytännössä mikä tahansa pohjamaali/hiontapohja (jos tarvii jotain pieniä pinnan epätasasuuksia vielä tasotella) ja siihen päälle pintamaali ja tarpeen mukaan lakka. Ja esim. metallille sama setti olis happopohja, pohja/hinkka ja päälle pinta/lakka.

Maalien ja lakkojen yhteensopivuus on sitten tietty markettikamoilla välillä ihan täyttä arpapeliä. Kiehuu jos kiehuu. Xyleeni ja asetonipohjasia maaleja ei kannata paljo sekotella keskenään. Ainakaan jos päällemaalattava pinta ei oo satavarmasti täysin kuiva. Ja jos joustavia osia maalaillaan, niin sit kävisin automaalikaupasta hakemassa 2K paukkupullon johon on lantrattu elastisuutta lisäävää ainetta, eli sallii osan jouston ilman että maalit lohkee.

"Märkää märälle" aikoja pitää kans noudattaa, jos pääsee pohjat kuivumaan liikaa, niin sit on odoteltava että saa scrotch-britellä vedeltyä pohjamaaliin vähä karkeutta, että pintamaali varmasti tarttuu.

Lataa vaikka automaalit.netin ilmanen autonmaalausopas ja käytä sen muoviosien maalausohjeita, ne pätee ihan samalla tavalla niin auton puskuriin, kun 3D tulosteisiinkin.
 
Akryylivärit toimii hyvin.
Halpoja värejä löytää mm Clasulta: Akryylivärit Sang | Clas Ohlson
Ei nämäkään kalliita ole: Akryylimaalit | Inspiraatio

Miksi verkkokaupat pitää jättää pois laskuista? Aika monesti kivijalkakaupassa rulla maksaa about saman verran kuin verkkokaupasta postikulun kanssa ja jos tilaat vähän enemmän, verkkokauppa lähettää ilman postimaksua. Tässä nyt muutamia kauppoja:
Ruotsissa 3D Prima: Buy cheap PLA Filament for your 3D printer | 3D PRIMA
Suomessa Prenta: https://www.prenta.fi/shop/12-filamentit (postittavat tai voi hakea Kangasalalta)
Puolasta Marwiol: PLA 1,75 mm - marwiol.pl
Suomesta An-Cad: PLA filamentti - AN-Cadsolutions (postitus tai nouto Tampereelta)
Suomesta Maker3D: Tulostusmateriaalit (voi myös noutaa Helsingistä)
Suomesta Radioduo: 3D Filamentit - Radioduo.fi verkkokauppa (nouto Helsingistä)
Suomesta Jimm's: 3D-tulostinlangat - Tulostintarvikkeet - Jimms.fi (voi noutaa Turusta)

Itse tilailen pääasiassa joko Marwiolilta tai 3DJakelta. Pari kertaa tarttunu jokunen rulla Amazonista ja Prentastakin hakenu kun tullu pikaista tarvetta jollekin värille.
En minä ole tarkoituksella jättänyt ketään pois laskuista, tarkoitin, että jos nyt olisi vähän kattavampi lista esim. laittaa tuonne ekalle sivulle, jos ketjun aloittaja tai modet vaivautuisi. Nämä clasut ja verkkokauppa.com (minkä ilmeisesti ymmärsit väärin kun sanoin Verkkokaupat monikossa, vaikka viittasin tällä Clasut = monta myymälää ja Verkkokauppa.com monta myymälää, mutta kirjoitin isolla alkukirjaimella yrittääkseni ilmaista että kyseessä on Verkkokauppa ei verkkokauppa, vittu mikä nimi tolle firmalle on annettu rekisteröidä). Niin saataisiin kattavaa listaa ettei tarvitsisi muutaman sivun välein aina uudestaan asiaa kysellä. Tägätään nyt vielä @micko joka on ketjun perustaja.

Kiitos kattavasta listauksesta!

Muutenkin olisi mukava jos ekassa postauksessa olisi enemmän asiaa kuin nyt on, ikäänkuin koottuna. Sieltä olisi sitten helppoa löytää ne perusjutut uuden etsijän eikä lukea ekana 50 sivua lätinää lävitse. Ei sinne tarvitse kaikkea tokikaan laittaa, mutta just tälläsiä helppoja linkkejä, ehkä jotain yleisimpiä tulostimia ja hyviä ohjeita jne. niin olisi ketjun lähtökohta paljon parempi ja voisi välttyä paljolta saman asian toistamiselta.

Ja iso kiitos niille jotka on ketjussa auttaneet uusia. Ender 3 Pro tilattuna ja nyt jo monta verkkokauppaa tiedossa filamentteja varten sekä monta hyvää linkkiä saanut youtubeen ja tunteja katsottuna materiaalia säätämisestä ja modaamisesta. Nämä kun olisi saanut kootusti heti alussa, niin ketju olisi 10/10. Nyt sellainen 8 1/2.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos nyt niin, että nuo Clasun langat ei ollut kovin hyviä? Muistelisin, että tässä ketjussa oli siitä puhetta joskus aiemmin.

Tarkoitus olisi jostain kivijalasta hakea lankaa, koska verkkokauppojen postit. Ja kyllä, olen köyhä :D

Mites nuo An-Cad:in langat, onko kukaan koittanut?

Suuntaan Tampereelle viikon päästä joulun viettoon ja tuo An-Cad olisi sielä, kuin myös Clasu ja Verkkokauppa.com.
Tarkoitus on ostaa pari rullaa PLA:ta ja ehkä yksi rulla PETG:tä. Verkkokaupassa ei PETG:tä ole, joten se jäänee pois laskuista.

Lisäkysymyksenä koskien noita litophaneja, joita tarkoitus vähän opetella tekemään. Oliko niin, että tuohon käy ~mikä vain valkoinen lanka?
 
vittu mikä nimi tolle firmalle on annettu rekisteröidä
Oot asian ytimessä! Rekisteröinti tapahtui varmaankin siihen aikaan kun viranomaisella ei ollut internetistä mitään käsitystä (onko vieläkään) ja luulit että myyvät kalastusverkkoja.
Ainakin mun kaveripiirissä sana "verkkokauppa" tarkoittaa juurikin tuota verkkokauppa.comia ja kaikki muut verkkokaupat on vain ihan kauppoja omalla nimellään. Verkko-ostaminen ainakin itsellä on pääasiallinen ostamismuoto, vielä kun saisi ruokatilauksetkin järkevällä hinnalla kotiovelle, niin ei tarvitsisi kivijalkakauppaan enää astella. Mutta täällä kun ei nimimerkeistä tiedä käyttäjän ikää, virheellisesti oletin että olet vanhemman puoleinen henkilö ja että tarkoitit verkkokauppoja yleisesti. My bad! Postimaksuja jotkut kauhistelee, mutta maksaa sekin kun käyn autolla kaupassa, sekä polttoainetta että aikaa.

Muutenkin olisi mukava jos ekassa postauksessa olisi enemmän asiaa kuin nyt on, ikäänkuin koottuna. Sieltä olisi sitten helppoa löytää ne perusjutut uuden etsijän eikä lukea ekana 50 sivua lätinää lävitse. Ei sinne tarvitse kaikkea tokikaan laittaa, mutta just tälläsiä helppoja linkkejä, ehkä jotain yleisimpiä tulostimia ja hyviä ohjeita jne. niin olisi ketjun lähtökohta paljon parempi ja voisi välttyä paljolta saman asian toistamiselta.
Juurikin tämä! Asiasta oli ehkä 20 sivua sitten lyhyt keskustelu, olinkohan minä joka ehdotin että olisi kokonainen forum osio 3D tulostukselle, jossa sitten omat viestiketjut ostospaikoille, asennusohjeille, kalibrointiohjeille, materiaalikeskustelu, laitekeskustelu jne jne. Mutta io-techin ylläpito torppasi asian täysin.
Tämä yksi ketju ei palvele kyllä ketään ja itse ainakin käytän ihan eri forumeja jos tulee eteen omissa tulosteissa ongelmia. On niitä ongelmia toki muuallakin, esimerkiksi facebookin Ender-ryhmissä kun on kymmeniätuhansia käyttäjiä, viestien määrä ylittää tajunnan aika nopeasti.

@stumpu Mä olen tulostanu yhden rullan Clasun nauhaa, oma kokemus siitä on että ne on niitä halvimpia kiinalaisia filamentteja mitä löytyy. Joskus voi saada hyvän rullan, toisella kertaa sitten paksuus vaihtelee pahasti ja mistä sitä tietää mitä kemikaaleja niihin on tungettu. Omalle kohdalle tullut rulla sattui kuulumaan kategoriaan: en tulosta toiste.
An-Cad myy Realin nauhoja, jotka on muistaakseni Hollannista. About puolikkaan rullan tulostanut sitä, ei valittamisia eikä kehuja, ihan perus filamentti.
Jos oot Tampereen alueella, niin Prenta sijaitsee Tampereen ja Kangasalan rajalla. Siellä on myös Realin nauhoja ja sitten fiberlogya. Fiberistä ei ole kokemuksia, tossa on mulla pari rullaa avaamattomana, muttei ole niitä vielä tullut tulosteltua.
Kyllä litophaneja voi tulostaa muillakin väreillä kuin valkoisella, mutta valkoisesta valo heijastaa parhaiten läpi! Ei ole materiaalilla väliä, tulostuspaksuutta sitten säädetään valonlähteen voimakkuuden mukaan ja kuinka tummaksi haluaa tummat alueet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom