Mistä osista on kysymys?Mistä tilaatte osia Endereihin? Onko Euroopassa hyviä kauppoja vai onko vain odoteltava Kiinanpaketteja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä osista on kysymys?Mistä tilaatte osia Endereihin? Onko Euroopassa hyviä kauppoja vai onko vain odoteltava Kiinanpaketteja
Mistä osista on kysymys?
Älä korjaa jos ei ole rikki! Melkein 2 vuotta oma Ender 3 suhautellu menemään, eikä siitä ole hajonnut mitään. Asensin siihen kyllä banggoodista stepper motor dampperit ja tulostin tuuletinreikäsuojan, mutta se on valmis kone jolle ei tarvitse tehdä mitään. Lasialusta löytyy mistä vain, itse ostin Ikeasta kun oli halvin ja löytyy 4km päästä.Lähinnä yleisesti. Ender 3 Pro tulossa ja katellut jo jotain päivityksiä, lasialustaa, äänenvaimennusta ym. Esim. Banggoodissa on hyvin tarjontaa mutta pitkät toimitusajat
Älä korjaa jos ei ole rikki! Melkein 2 vuotta oma Ender 3 suhautellu menemään, eikä siitä ole hajonnut mitään. Asensin siihen kyllä banggoodista stepper motor dampperit ja tulostin tuuletinreikäsuojan, mutta se on valmis kone jolle ei tarvitse tehdä mitään. Lasialusta löytyy mistä vain, itse ostin Ikeasta kun oli halvin ja löytyy 4km päästä.
Toki jos tarkoitus on harrastaa elektroniikkamodausta, siitä vaan modaamaan, mutta jos tarkoitus on harrastaa 3D tulostusta, et tarvitse mitään modeja! Se joka väittää tulostusjäljen paranevan jollakin modilla, ei vain ole osannut säätää itselleen sopivaa profiilia sliceriin.
On muutama poikkeus jolloin ihan stock Ender ei riitä:
- joustavien materiaalien tulostukseen tarvitset erilaisen extruderin
- yli 240 asteen tarvitseville materiaaleille (mm nylon) joudut vaihtamaan joko täysmetallisen hot endin tai vaihtoehtoisesti capricorn tuubin alkuperäisen bowdenin tilalle.
- syövyttävien matskujen tulostamiseen tarvitset kovemman suuttimen, terästä, rubiinia tms.
Noihin kyllä kiinakaupoistakin löytyy jotain, mutta paremmin länsimaista.
Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen.
Tilaa vaan aliexpressistä tai banggoodista suosiolla. Jos jotain onnistut lähempää saamaan, niin hinnat lienevät merkittävästi kovempia. Oikeastaan on hyvä, että joudut odottamaan paketteja hieman, sillä kannattaa ehdottomasti alkuun tulostella ihan modaamattomalla laitteella, niin pääset jyvälle sen toiminnasta. Jos lähdet heti virittelemään kaikkea, niin voi aika nopsaan kadota into hommaan, kun laite ei enää toimi odotetulla tavalla ja vian selvittely on hankalaa. Modausten suhteen kannattaa muistaa, että tekee vain yhden muutoksen kerrallaan. Muuten vikojen selvittely on todella hankalaa.Lähinnä yleisesti. Ender 3 Pro tulossa ja katellut jo jotain päivityksiä, lasialustaa, äänenvaimennusta ym. Esim. Banggoodissa on hyvin tarjontaa mutta pitkät toimitusajat
Vaikuttavat tulostuslaatuun JOS ei ole onnistunut säätämään slicerin asetukset oikeiksi (se verkosta ladattu valmis profiili ei välttämättä ole paras mahdollinen juuri sinun koneeseesi vaikka saman merkkinen olisikin) ja kalibroinut konetta. Mm facebookin Ender ryhmissä tästä on ollut paljon keskusteluja, hyvin säädetty Ender tekee täsmälleen samaa tulostusjälkeä kuin maksimaalisesti modattu Ender. Joskus modit voi tosiaan tuoda parannusta esimerkiksi ghostaamiseen...jonka voi korjata ihan ilman modeja...tai pinnan artefakteihin...jotka voi korjata ilman modeja.Silti jotkut modit ovat mielestäni ihan perusteltuja ja voivat kyllä vaikuttaa tulostuslaatuunkin.
Niin, printtereissä on kuluvia osia, joita täytyy vaihtaa joskus. Jos pedin korkeus on säädetty hyvin (usein tämä tarkoittaa end stopin siirtämistä sen alkuperäisestä paikastaan hieman alemmas), alkuperäiset jouset ajaa täysin saman asian kuin "paremmat jouset, koska ne ovat keltaiset". Ja myös, ne keltaisetkin täytyy ajoittain vaihtaa!Esimerkiksi paremmat jouset petiin
Jos tämä parantaa tulostusjälkeä, sitten on ollut joku muu vika jossakin ja tällä on vain kierretty se muualla ollut vika.itse tulostettu laakeroitu filamenttiohjain
Koneessa ollut valmistusvirhe, tämä kuuluisi virhevastuun piiriin ja valmistajan toimittaa uusi kone. Ymmärrän kyllä jos ei halua säätää heikohkon asiakaspalvelun kanssa ja kiertokeinolla haluaa päästä heti tulostelemaan. Oikeastaan samaan piiriin menee myös kuperat tulostuspedit, itsekin katsoin helpommaksi käydä Ikeassa.z-servon spacer(tarvittaessa)
Minäkin ostin metallisen extruderin kun niitä niin kehuttiin, todellisuudessa mitään eroa alkuperäiseen ei näe yhtään missään! Se alkuperäinen on muovista tehty ja ajan kanssa filamentin ura kuluu soikeaksi, mutta tämäkin menee varaosien piikkiin ja normaalikäytössä kulumiseen menee vuosia.parempi extruder
Minäkin tätä aikoinaan suosittelin poikkeuksetta, mutta törmäsin itse ongelmiin halvempien filamenttien kanssa, joissa nauhan paksuuden toleranssit on vähän sitä ja tätä. Capricorn kun on kapeampi putki kuin alkuperäinen bowdeni, halpa filamentti helposti jumittuu sinne Capricorniin kiinni! Tavallista PLA:ta kun tulostelee, ei tulosteessa huomaa mitään eroa onko alkuperäinen vai Capricorn kiinni. Nykyään en suosittele Capricornia kuin siinä tilanteessa että haluaa tulostaa Nylonia muttei halua asentaa täysmetallista hotendiä.Capricorn bowdenputki
Tässä mä myönnän sen verran, että jos Crealityltä tulleessa koneessa ei ole firmiksessä thermal runaway täppää päällä, eikä koneessa ole bootloaderia, SKR on varmaankin helpoin tapa tehdä printteristä turvallisempi. Muut aiemmin luettelemasi hyödyt on vähän katsojan silmissä.ja SKR mini
On ihan normaalia, että täysin modaamattomasta Enderistä saa parempaa jälkeä kuin yli tonnin 3D-tulostimista! Eikä nuo BLTouchit, hiljaiset tuulettimet, filamenttisensorit...vaikuta tulostuslaatuun millään tavalla! Ne ovat vain elämänlaatua parantavia seikkoja, kuin autossa sähköikkunat.Lisäksi tämä kommentti on mielestäni väärin: "Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen." -> joo, kyseessä on halpa laite ja tuntuu hassulta upottaa siihen lisää rahaa, mutta kyseessä on kuitenkin todella hyvä aihio tehdä siitä melko halvalla parempi laite, kuin monta kertaa kalliimmista 3d tulostimista. Ei ole mitenkään ennenkuulematonta, että tuunatusta enderistä saa parempaa jälkeä, kuin yli tonnin 3d-tulostimista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki laitteeseen tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa yllättäviä haasteita, eikä niiden selvittäminen ole aina ihan helppoa. Ei siis kannata muuttaa mitään isompaa, jos ei ole yhtään "virittelijähenkinen".
itse tulostettu laakeroitu filamenttiohjain
Jos tämä parantaa tulostusjälkeä, sitten on ollut joku muu vika jossakin ja tällä on vain kierretty se muualla ollut vika.
@iplo
Itse vaihdoin dual gear extruderiin ja kyllä sillä vaan jotain vaikutusta on, nimittäin aloin tämän jälkeen kärsimään over-extrusionista ja olen lukenut muilta samaa. Jouduin rukkaamaan slicerin flow-arvoa alaspäin. Käytännössähän tämä kertoo siitä, että alkuperäinen extruder luistaa jonkin verran, eikä anna täyttä määrää filamenttia kaikissa tilanteissa. Ilmeisesti valmiissa profiileissa on huomioitu tämä luistaminen. Joka tapauksessa, uusi extruder mahdollistaa monipuolisemmat materiaalivalinnat.
Keltaiset jouset ovat ihan erilaiset kuin alkuperäiset ja huomattavasti tukevampaa tekoa. En ymmärrä miten sinä joudut säätämään välykset vain kerran kolmessa kuukaudessa. Itse teen hienosäädön melkein joka printin jälkeen. Tosin omassa yksilössäni lienee poikkeuksellisen kiero peti, joka tuntuu elävän lämmön vaikutuksesta vähän miten tahtoo. Lisäksi joudun siirtämään tulostinta aika usein.
Taitaa tuo alipursotus olla aika yleinen ongelma ja se korjaantuu kun kalibroi extruderin. Kalibroitko oman tulostimesi alkuperäisellä extruderilla?
Kalibroin sekä alkuperäisen, että tuon päivitetyn tuplaratasextruderin. Alkuperäisellä ei ollut ongelmia ja tuplaratasmalli ylipursotti, kunnes säädin flow-arvoa. Epäilen, että alkuperäinen luistaa jossain tilanteissa ja se tuntuikin keräävän filamenttijauhoa koneistoonsa.
Siis alipursottaa vain joissakin tilanteissa? Ensimmäinen ajatus on, että joko tulostusnopeus on liian suuri ja/tai suuttimen lämpötila on hieman liian alhaalla eikä se sulata filamenttia riittävän nopeasti ja kohdissa joissa filamentin pitäisi rullata nopeammin, ei extruderi pysty työntään kun filamentti ei ehdi sulaa alta pois. Yleensähän ulkoseinät tulostetaan hitaammin ja sisäseinät nopeammin, jos ulkoseinissä ei pääsääntöisesti näy alipursoitusta, mutta extruderin rattaassa on filamentin hilsettä, se kertoo yleensä juuri tuosta että tarttee hieman nostaa lämpötilaa. Vanhasta extruderista johtuvaa alipursottamista ei ole maailmalta juurikaan raportoitu, vaan extruderin vaihtaminen metalliseen on perusteltu yleensä sen paremmalla kestävyydellä, paremmalla joustavan filamentin ohjauksella ja tottakai komeammalla ulkonäöllä. Bling bling.Käytännössähän tämä kertoo siitä, että alkuperäinen extruder luistaa jonkin verran, eikä anna täyttä määrää filamenttia kaikissa tilanteissa. Ilmeisesti valmiissa profiileissa on huomioitu tämä luistaminen. Joka tapauksessa, uusi extruder mahdollistaa monipuolisemmat materiaalivalinnat.
Mulla siis sama homma kuin @stumpu :llä, paitsi etten joudu petiä säätään edes lasin putsauksen jälkeen. Säädän petiä lähemmäs lähinnä silloin kun ei meinaa tarttua eikä millään jaksaisi/ehtisi petiin tehdä IPA-käsittelyä. Voi toki olla että minulle on sattunut alkuperäisjousiksi poikkeukselliset yksilöt tai sinulla oli maanantaikappaleet.Keltaiset jouset ovat ihan erilaiset kuin alkuperäiset ja huomattavasti tukevampaa tekoa. En ymmärrä miten sinä joudut säätämään välykset vain kerran kolmessa kuukaudessa. Itse teen hienosäädön melkein joka printin jälkeen.
No eihän se tietenkään iso homma ole ohjainta siihen tulostaa, mutta tarkoitin ettei se pakollista ole. @stumpu mainitsi Z-akselin rasvaisuudesta ja sen rasvan kiinnittymisestä filamenttiin...ymmärrän hyvin että se voi olla ongelma. Minä en ole rasvannut Z-akselia. Se missä kulmassa filamentti tulee extruderille, itseasiassa tuon tulokulman muuttaa paremmin siten että tekee rullatelineen tulostimen viereen, eli ottaa sen pois sieltä päältä. Samalla lähtee puolitoista kiloa tulostimen yläosasta pois, joka varmaankin ei ole pahitteeksi (veikkei sekään kyllä näy tulostusjäljessä, vaikka logiikka muuta osoittaisi). Itsellä on rullat edelleen tulostimen päällä alkuperäistelineessä, eikä ole filamenttiohjainta, eikä ole ollut ongelmia.Tulostusohjain ei suoranaisesti paranna tulostuslaatua, mutta kyllähän sen näkee silmälläkin, että ilman ohjainta filamentti tulee aivan väärässä kulmassa extruderille. Voinee ainakin joissain tilanteissa estää ongelmia, eikä tulostus kestä montaa minuuttia. Laakerin sain vanhasta fidget spinneristä.
Olet oikeassa, lähtökohtaisesti asia on juuri kuten sanoit. Mutta todellisuus on eriasia. Creality on siis juurikin se kiinalaisfirma joka julkaisi lähdekoodinsa kun asiakaskunta niin vaati. Myöskin asiaan vaikuttaa suurelti se mistä tulostimen ostaa. Banggood ja Aliexpress vaalivat omaa mainettaan ja sieltä kyllä saa hyvityksen tai uuden laitteen kun jaksaa sitä reklamaatiota sinne tehdä (asiallisesti kirjoittaa ja kun aihe on todellinen eikä vain asiakkaan mielikuvituksessa). Olen Banggoodiin vuosien aikana tehnyt noin 4-5 reklamaatiota ja kaikki mennyt läpi vaatimukseni mukaisesti vuorokauden sisällä, Aliexpressiin olen tehnyt 6 valitusta ja kaikki on mennyt läpi vaatimukseni mukaisesti käsittelyajan ollessa 1-5 päivää, eBay:hin olen tehnyt 2-3 reklamaatiota ja kaikki on mennyt läpi (tosin yksi vasta PayPalin avustuksella). Gearbestin kanssa on kaikkein vaikeinta, itsellä kokemusta vain yhdestä kerrasta...joka jäi myös viimeiseksi ostokseksi heiltä. HobbyKing tai Amazon ei ole aiheuttanut koskaan reklamaation tarvetta.Virhevastuu ja takuuasiat kiinalaisen 180€ tulostimen kanssa...no...saa olla aika pihalla, jos lähtökohtaisestikaan kuvittelee, että homma onnistuisi kivuttomasti. Sen takia onkin parempi asennoitua siihen, että mahdolliset ongelmat korjataan itse.
Tarvitsee kalibroida mikä tahansa extruder! Näitä koneita ei ole mitenkään testattu, ne on vain heitetty osista kasaan ja pakattu lähetyslaatikkoon. Extruderin heitto voi olla kumpaan tahansa suuntaan tai jopa olla just täsmälleen oikein (kuten mulla kävi CR-10:n kanssa).Okei, eli voisiko olla, että jos suoraan laittaisi tuplaratasversion, niin koko kalibroinnin voisi jättää välistä? Tai se olisi ainakin lähempänä oikeaa. Mikä tarkoittaisi, että se alkuperäinen luistaa.
En kyllä tiedä, että onko alkuperäinen joillakin syöttäny liikaa lankaa. Varmaankin se on ollut aika arpapeliä, kuten moni asia tämän tulostimen kanssa. Itsellä oli kuitenkin 8% vajaa syöttö.
Okei, eli voisiko olla, että jos suoraan laittaisi tuplaratasversion, niin koko kalibroinnin voisi jättää välistä? Tai se olisi ainakin lähempänä oikeaa. Mikä tarkoittaisi, että se alkuperäinen luistaa.
En kyllä tiedä, että onko alkuperäinen joillakin syöttäny liikaa lankaa. Varmaankin se on ollut aika arpapeliä, kuten moni asia tämän tulostimen kanssa. Itsellä oli kuitenkin 8% vajaa syöttö.
Itse asiassa tuplaratasversiota joutuu säätämään huomattavasti enemmän (itselläni muistaakseni arvo 137), että syöttää halutun 10cm pätkän. Johtuu siitä, että tuplaratasversiossa on eri välitys kuin perusextruderissa.
EDIT: eikä tuota extruderin kalibrointia kannata pelätä. Helppo ja nopea homma.
Ei siihen tarvitse Arduinoa! (sulla tietty homma tehty jo, mutta muille vinkkinä)Joo ei tuo extruderin kalibrointi iso tai vaikea homma ollut. Ainut haaste oli löytää arduino, onneksi löytyi koululta
Juurikin näin. Onnistuu helpolla ihan käyttöliittymän kautta ja kaavalla saa laskettua kertalaakista mihin arvo pitää nostaa. Periaatteessa siis riittää, että extrudaa sen yhden "10cm" pätkän, mittaa todellisen pituuden, syöttää tarvittavan arvon enderiin (ja muistaa tallentaa muutoksen). Toki varmuuden vuoksi voi vielä pukata toisen 10cm pätkän ja mitata, että uusi arvo on todella kohdillaan.Ei siihen tarvitse Arduinoa! (sulla tietty homma tehty jo, mutta muille vinkkinä)
Vai tarkoititko että koneessa ei ole bootloaderia, eikä muuttuneita asetuksia saa tallennettua koneeseen? Jos ei halua bootloaderia asentaa Arduinolla, muuttuneen e-step asetuksen voi laittaa myös slicerin start g-koodiin. Itseasiassa en tiedä onko mitään haittaa vaikka muuttaisi vain flow arvoa. Uudemmissa Ender 3:ssa e-step arvon voi muuttaa ja tallentaa suoraan koneen valikoista vaikkei olisi bootloaderia asennettuna.
Moottorin ja pystyprofiilin väliin varmaankin? Näin luulin itsekin, mutta omassa yksilössäni nimenomaan ei tarvinnut sinne mitään väliin. Mittasin ihan tönärillä. Sivusuunnassa heittoa olikin sitten todella reilusti.Itselläni on ender-2 ja 3. Kummassakin piti laittaa z-moottorin ja profiilin väliin jotain, muuten leikkasi kiinni jossain vaiheessa kun nousi ylös.
Moottorin ja pystyprofiilin väliin varmaankin? Näin luulin itsekin, mutta omassa yksilössäni nimenomaan ei tarvinnut sinne mitään väliin. Mittasin ihan tönärillä. Sivusuunnassa heittoa olikin sitten todella reilusti.
Tulostimena ender 5 ja ongelmana on, että printtiin tulee aina "monttu" ja "kohoama" samoihin kohtiin. Tämä artifakti on myös nähtävissä ylätasossa.
Sijainti on noin 5 ja 6cm build platen oikeasta reunasta keskelle päin.
Mikä tämän voi aiheuttaa? V-slot rullat on säädetty oikein.
bump 1
bump 2
bump 3
bump location
bump4
bump5
Kuristaako johdot johonkin kiinni kun suutin menee tuon kohdan ohi?Mikä tämän voi aiheuttaa? V-slot rullat on säädetty oikein.
Kiitos vinkistä. Kävin poimimassa viisi kiloa PLA:ta ja kilon PETG:iä. Kilolle tuli hintaa 12.47€, eli varsin edukasta kamaa. Toivottavasti ei ole ihan scheissea. Todella vaihtelevia arvioita näkynyt tästä FlashForgen filamentista.Kävin Mannerheimintien Clas Ohlsonin loppuunmyynnistä ostamassa -50% PLA:ta harrastuksen aloitukseen. Jäi varmaan 20 rullaa (ABS, PLA, PETG) vielä. Musta ja valkonen PLA loppu.
Kiitos vinkistä. Kävinkin sujuvasti ohimennen kotimatkalla noukkimassa pari rullaa valkoista PETG:tä sekä sinisen että punaisen rullan PLA:ta. ABS:ää ois muuten voinu ostaa, mutta itsellä sitä on jo läjä rullia, jotka odottelee, että saan jonkun suljetun kaapin väkerrettyä tolle Sidewinderille.Kävin Mannerheimintien Clas Ohlsonin loppuunmyynnistä ostamassa -50% PLA:ta harrastuksen aloitukseen. Jäi varmaan 20 rullaa (ABS, PLA, PETG) vielä. Musta ja valkonen PLA loppu.
Kuulostaa oudolta. Sulla on siis ihan vakioextruder käytössä? Mahtaako extruderi jotenkin luistaa kuormituksen alla. Tämä voisi selittää tilanteen, mutta toisaalta olisi outoa, että jälki kuitenkin hyvää. Ehkä kannattaa myös vetää enderiin factory resetti ja tehdä kalibrointi uusiksi.Laitetaas tänne kun on asiantuntijoita paikalla. Ender 3 hankittiin ja tuo extruder juttu nyt vähän tökkii, tai siis aika paljonkin. Täällähän oli jo paljon aiemmin juttua, että se pitäisi kalibroida ja että porukalla jäänyt sentti tms. siinä vajaaksi ennen kalibrointia. Vaan kun tuossa jäi 6cm vajaaksi. Loppuarvoksi tuli jotain 280, vakion ollessa 96 ja sitten vasta oltiin siellä 10cm määrässä syötettä. Ei kuulosta ihan normaalilta toiminnalta. Toki siis tulostin toimii ja jälkikin on nyt ihan hyvää, mutta osaisiko asiantuntijat kertoa, että mikähän voi olla vialla, kun lähtökohta on noin järkyttävästi erilainen kuin pitäisi?
On ihan vakio, eikä ole minulla tuo laite. Faijalle sen hommasin joululahjaksi. Nyt se työstää ihan hyvää jälkeä ja se läpi menevän langan määrä täsmää asetuksiin. Pienemmillä määrillä ei vaan millään suostunut syöttämään edes liki oikeaa määrää, ei se hammastettu rulla edes kunnolla meinannut pyöriä. Jostain internetistä löysin vastaavaa juttua, mutta ilmeisesti täällä ei siis ole vastaavaa esiintynyt. No eipä ole kallis ostaa vaikka kaksihampainenkaan. Ihmetytti vain hieman, kun ei ihan ole normaaleissa toleransseissa tuollaiset yli 100% heitot.Kuulostaa oudolta. Sulla on siis ihan vakioextruder käytössä? Mahtaako extruderi jotenkin luistaa kuormituksen alla. Tämä voisi selittää tilanteen, mutta toisaalta olisi outoa, että jälki kuitenkin hyvää. Ehkä kannattaa myös vetää enderiin factory resetti ja tehdä kalibrointi uusiksi.
Yleissääntönä:Oisko tää kova ?
Snapmaker 2.0 Modular 3-in-1 3D Printers
Ohhoh, empä ole noin suuresta heitosta ikinä kuullut, olisi kiva nähdä kuva ensimmäisestä tulostuksesta...kai te nyt kuitenkin kokeilitte tulostaa jotain ennen kalibrointia?!?Laitetaas tänne kun on asiantuntijoita paikalla. Ender 3 hankittiin ja tuo extruder juttu nyt vähän tökkii, tai siis aika paljonkin. Täällähän oli jo paljon aiemmin juttua, että se pitäisi kalibroida ja että porukalla jäänyt sentti tms. siinä vajaaksi ennen kalibrointia. Vaan kun tuossa jäi 6cm vajaaksi. Loppuarvoksi tuli jotain 280, vakion ollessa 96 ja sitten vasta oltiin siellä 10cm määrässä syötettä. Ei kuulosta ihan normaalilta toiminnalta. Toki siis tulostin toimii ja jälkikin on nyt ihan hyvää, mutta osaisiko asiantuntijat kertoa, että mikähän voi olla vialla, kun lähtökohta on noin järkyttävästi erilainen kuin pitäisi?
Juu tulostettiin ja ihan hyvin se tulosti vähän tuli vaan ohkasta seinää. Ja tottakai oli kaikki tuubit paikallaan, jopa otettiin ennen kalibrointia irti nozzle ja kuumalla (205C) varmistettiin letkua veivaamalla ees ja taas ettei missään varmasti ole vikaa (tukosta) ja käsipelillä että se puski kyllä läpi kamaa. Oli hieman mystinen juttu ja tosiaan internetistä löytyi olikohan redditistä joku ketju missä jollain oli samaa ongelmaa. En myöskään löytänyt sinällään vikaa extruderista, mutta sellainen outo juttu on, että kun extruderin kalibrointiohjeissa (joku youtube video) käsketään pyörittää 0,1 mm kerrallaan tai ohjelmisto hyppää takas, niin paskat. Jos pyöritti mm osiota 100 asti niin kone tehnyt mitään se hammaspyörä nyki ees ja taas ja söi vaan langan kylkeä ei siis mennyt eteen ja stop, eteen ja stop vaan eteen taakse stop. Sitten kun valitsi ylimmästä 10mm asetuksesta 10 niin hyvin se syötti sen 10 cm. Noi luvut nyt voi olla toisia kun en muista tästä suorilta, että mitä ne siinä laitteessa on, mutta idean varmaan saa.Ohhoh, empä ole noin suuresta heitosta ikinä kuullut, olisi kiva nähdä kuva ensimmäisestä tulostuksesta...kai te nyt kuitenkin kokeilitte tulostaa jotain ennen kalibrointia?!?
Oletan että teillä oli bowden tuubi kiinni ja kalibroinnin aikana lankaa työnnettiin käytetyn materiaalin vaatimassa lämpötilassa olleen suuttimen läpi. (kalibrointia voi tehdä myös ottamalla bowdenin pois paikoiltaan ja "kylmätyöntää" lankaa extruderin läpi)
Ihan ekana tuli mieleen että olisko hammaspyörän akseliin kiinnittävät ruuvit vähän löysällä ja ratas pääsee välillä vähän lipsumaan, mutta jos nyt tulostaa hyvin niin tuskin se tuosta johtui.
Toisena tuli mieleen että tuleekohan askelmoottorille oikeaa virtamäärää (extruderin stepperille pitäisi tulla 0.72V). Mutta noiden kanssa pelehtiminen menee jo vähän hankalamman puolelle ja jos laite nyt tekee hyvää jälkeä, sanoisin että älä tee mitään!
Kannattaa kuitenkin vähän seurailla missaako hammaspyörä askelia, helpoiten se käy tulostamalla nupin siihen akselin päähän: CR10 / Ender 3 extruder knob by Sirpugthe1st
Tässä videossa on Crealityn CR10:n emolevy, mutta Ender 3:n emo on hyvin saman näköinen. En nyt muista onko extruderin ohjain (E) samassa kohtaa, mutta se lukee siinä emolla kyllä selvästi.Ei tässä nyt ihan käsiä ole meistä kumpikaan tekniikan kanssa, niin oli vaan aika outoa tuo kokonaisuus. Pitää toi virtamäärä testata se nyt ei kuitenkaan vaadi kuin, että hakee työkalupakista mittarin ja testaa.
Pistä sitten kuva!!!Nyt benchy tulostumassa, niin katsotaan sitten, oliko tämä surkea hankinta.
Tässä videossa on Crealityn CR10:n emolevy, mutta Ender 3:n emo on hyvin saman näköinen. En nyt muista onko extruderin ohjain (E) samassa kohtaa, mutta se lukee siinä emolla kyllä selvästi.
Pistä sitten kuva!!!
Clasun nauhat on kiinasta ja niiden laatuheittelyt on isoja, omat kokemukset kans negatiivisia.
Kannattaa kyllä olla tarkkana näiden halpojen filamenttien kanssa. Viime yöksi jätin erään aika ison tulosteen puksuttelemaan. No, aamulla huomasin, että 2/3 oli tulostunut hienosti ja loppu pilalla. Root cause: filamentti oli mennyt rullalla solmuun ja siihen tietty loppui langansyöttö. Olin todella tarkkana, kun otin tämän uuden rullan käyttöön, eli en kyllä itse ollut sössinyt siihen tuota solmua. Perusperiaatehan on se, että filamentin päästä ei irroiteta paitsi silloin, kun se laitetaan joko extruderiin tai takaisin kelan reikiin. Tämä ei ollut clasun filamenttia, mutta muuten hyvin samanlaista aaltoilevaa kiinalaista matskua ja hyvin mahdollisesti samasta tehtaasta.Pohjoisessa asuva kaveri kiroilee kanssa tuota clasun materiaalin epätasaista laatua, kuulemma osa on ihan kelvollista muta välillä on joku rulla ihan kuraa.
idea kai sama, mutta ei oo tässä tuppukylässä testaus mahollisuutta. Jos tarvii suojautua, niin miten ois lakka sprei? Toimii ainakin maalin suojauksessa miniatyyreissä, niin luulis, että sitoo toiseenkin suuntaan, jos/kun muodostaa tasasen kerroksen mallin pintaan.Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.
Finlandery, onko nuo form labs tulostimet vastaavia kuin photon? Niitä voi testata ainakin pk-seudulla joissain kirjastoissa.
Tästä aiheesta on paljon informaatiota liikkeellä, mutta valitettavasti lähes kaikki siitä on sensaatiohakuisia klikkiotsikoita.Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.
Kyse on nanopartikkeleista jotka vapautuu tulostuvaiheessa kun filamentti kuumennetaan sinne 200 asteen paikkeille, valmiista tulosteesta ei nanopartikkeleita irtoa sen enempää kuin mistään muustakaan tavarasta mitä käytät.Jos tarvii suojautua, niin miten ois lakka sprei? Toimii ainakin maalin suojauksessa miniatyyreissä, niin luulis, että sitoo toiseenkin suuntaan, jos/kun muodostaa tasasen kerroksen mallin pintaan.
Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.