3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Lähinnä yleisesti. Ender 3 Pro tulossa ja katellut jo jotain päivityksiä, lasialustaa, äänenvaimennusta ym. Esim. Banggoodissa on hyvin tarjontaa mutta pitkät toimitusajat
Älä korjaa jos ei ole rikki! Melkein 2 vuotta oma Ender 3 suhautellu menemään, eikä siitä ole hajonnut mitään. Asensin siihen kyllä banggoodista stepper motor dampperit ja tulostin tuuletinreikäsuojan, mutta se on valmis kone jolle ei tarvitse tehdä mitään. Lasialusta löytyy mistä vain, itse ostin Ikeasta kun oli halvin ja löytyy 4km päästä.
Toki jos tarkoitus on harrastaa elektroniikkamodausta, siitä vaan modaamaan, mutta jos tarkoitus on harrastaa 3D tulostusta, et tarvitse mitään modeja! Se joka väittää tulostusjäljen paranevan jollakin modilla, ei vain ole osannut säätää itselleen sopivaa profiilia sliceriin.

On muutama poikkeus jolloin ihan stock Ender ei riitä:
- joustavien materiaalien tulostukseen tarvitset erilaisen extruderin
- yli 240 asteen tarvitseville materiaaleille (mm nylon) joudut vaihtamaan joko täysmetallisen hot endin tai vaihtoehtoisesti capricorn tuubin alkuperäisen bowdenin tilalle.
- syövyttävien matskujen tulostamiseen tarvitset kovemman suuttimen, terästä, rubiinia tms.
Noihin kyllä kiinakaupoistakin löytyy jotain, mutta paremmin länsimaista.

Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen.
 
Älä korjaa jos ei ole rikki! Melkein 2 vuotta oma Ender 3 suhautellu menemään, eikä siitä ole hajonnut mitään. Asensin siihen kyllä banggoodista stepper motor dampperit ja tulostin tuuletinreikäsuojan, mutta se on valmis kone jolle ei tarvitse tehdä mitään. Lasialusta löytyy mistä vain, itse ostin Ikeasta kun oli halvin ja löytyy 4km päästä.
Toki jos tarkoitus on harrastaa elektroniikkamodausta, siitä vaan modaamaan, mutta jos tarkoitus on harrastaa 3D tulostusta, et tarvitse mitään modeja! Se joka väittää tulostusjäljen paranevan jollakin modilla, ei vain ole osannut säätää itselleen sopivaa profiilia sliceriin.

On muutama poikkeus jolloin ihan stock Ender ei riitä:
- joustavien materiaalien tulostukseen tarvitset erilaisen extruderin
- yli 240 asteen tarvitseville materiaaleille (mm nylon) joudut vaihtamaan joko täysmetallisen hot endin tai vaihtoehtoisesti capricorn tuubin alkuperäisen bowdenin tilalle.
- syövyttävien matskujen tulostamiseen tarvitset kovemman suuttimen, terästä, rubiinia tms.
Noihin kyllä kiinakaupoistakin löytyy jotain, mutta paremmin länsimaista.

Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen.

Tavallaan samaa mieltä, itsekin lienen käyttänyt jo enemmän aikaa laitteen tuunaamiseen, kuin itse tulostamiseen. Kannattaa ainakin aloittaa vain minimaalisilla tuunauksilla. Silti jotkut modit ovat mielestäni ihan perusteltuja ja voivat kyllä vaikuttaa tulostuslaatuunkin. Esimerkiksi paremmat jouset petiin, itse tulostettu laakeroitu filamenttiohjain, z-servon spacer(tarvittaessa) ja parempi extruder ovat aika yleisesti suositeltuja modeja. Capricorn bowdenputki ja SKR mini ovat myös monelle ihan fiksuja muutoksia.

Lisäksi tämä kommentti on mielestäni väärin: "Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen." -> joo, kyseessä on halpa laite ja tuntuu hassulta upottaa siihen lisää rahaa, mutta kyseessä on kuitenkin todella hyvä aihio tehdä siitä melko halvalla parempi laite, kuin monta kertaa kalliimmista 3d tulostimista. Ei ole mitenkään ennenkuulematonta, että tuunatusta enderistä saa parempaa jälkeä, kuin yli tonnin 3d-tulostimista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki laitteeseen tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa yllättäviä haasteita, eikä niiden selvittäminen ole aina ihan helppoa. Ei siis kannata muuttaa mitään isompaa, jos ei ole yhtään "virittelijähenkinen".

Kannattaa jo kasausvaiheessa katsoa hyvät ohjeet, että saa laitteen mahdollisimman suoraksi. Itsekin juuri purin puoli laitetta, kun alkoi ketuttamaan x-akselin lievä notkuminen oikealla puolella. 3d tulostin on sen verran tarkka kapistus, että uskomattoman pienet muutoksetkin voivat vaikuttaa tulostuslaatuun niin hyvässä kuin pahassa. Itsellä eniten ongelmia on aiheuttanut tulostusalustan kierous, mitä pystyy jokseenkin korjaamaan lasialustalla. Tämän lisäksi vaikuttaisi siltä, että omassa yksilössäni on vähän käyrä vaakapuomi, minkä vuoksi tulostusalueen keskiosalle tulee liian iso välys, kun reunojen välykset on säätänyt kuntoon...
 
Lähinnä yleisesti. Ender 3 Pro tulossa ja katellut jo jotain päivityksiä, lasialustaa, äänenvaimennusta ym. Esim. Banggoodissa on hyvin tarjontaa mutta pitkät toimitusajat
Tilaa vaan aliexpressistä tai banggoodista suosiolla. Jos jotain onnistut lähempää saamaan, niin hinnat lienevät merkittävästi kovempia. Oikeastaan on hyvä, että joudut odottamaan paketteja hieman, sillä kannattaa ehdottomasti alkuun tulostella ihan modaamattomalla laitteella, niin pääset jyvälle sen toiminnasta. Jos lähdet heti virittelemään kaikkea, niin voi aika nopsaan kadota into hommaan, kun laite ei enää toimi odotetulla tavalla ja vian selvittely on hankalaa. Modausten suhteen kannattaa muistaa, että tekee vain yhden muutoksen kerrallaan. Muuten vikojen selvittely on todella hankalaa.
 
Notice: Esitän tässä vain eriäviä mielipiteitä, asiat tappelevat, eivät miehet!

Silti jotkut modit ovat mielestäni ihan perusteltuja ja voivat kyllä vaikuttaa tulostuslaatuunkin.
Vaikuttavat tulostuslaatuun JOS ei ole onnistunut säätämään slicerin asetukset oikeiksi (se verkosta ladattu valmis profiili ei välttämättä ole paras mahdollinen juuri sinun koneeseesi vaikka saman merkkinen olisikin) ja kalibroinut konetta. Mm facebookin Ender ryhmissä tästä on ollut paljon keskusteluja, hyvin säädetty Ender tekee täsmälleen samaa tulostusjälkeä kuin maksimaalisesti modattu Ender. Joskus modit voi tosiaan tuoda parannusta esimerkiksi ghostaamiseen...jonka voi korjata ihan ilman modeja...tai pinnan artefakteihin...jotka voi korjata ilman modeja.

Esimerkiksi paremmat jouset petiin
Niin, printtereissä on kuluvia osia, joita täytyy vaihtaa joskus. Jos pedin korkeus on säädetty hyvin (usein tämä tarkoittaa end stopin siirtämistä sen alkuperäisestä paikastaan hieman alemmas), alkuperäiset jouset ajaa täysin saman asian kuin "paremmat jouset, koska ne ovat keltaiset". Ja myös, ne keltaisetkin täytyy ajoittain vaihtaa!
Mulla on melkein 2 vuotta vanha kone, alkuperäiset jouset, säädän petiä ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja tulosteissa ei ole ongelmia.

itse tulostettu laakeroitu filamenttiohjain
Jos tämä parantaa tulostusjälkeä, sitten on ollut joku muu vika jossakin ja tällä on vain kierretty se muualla ollut vika.

z-servon spacer(tarvittaessa)
Koneessa ollut valmistusvirhe, tämä kuuluisi virhevastuun piiriin ja valmistajan toimittaa uusi kone. Ymmärrän kyllä jos ei halua säätää heikohkon asiakaspalvelun kanssa ja kiertokeinolla haluaa päästä heti tulostelemaan. Oikeastaan samaan piiriin menee myös kuperat tulostuspedit, itsekin katsoin helpommaksi käydä Ikeassa.

parempi extruder
Minäkin ostin metallisen extruderin kun niitä niin kehuttiin, todellisuudessa mitään eroa alkuperäiseen ei näe yhtään missään! Se alkuperäinen on muovista tehty ja ajan kanssa filamentin ura kuluu soikeaksi, mutta tämäkin menee varaosien piikkiin ja normaalikäytössä kulumiseen menee vuosia.
Poikkeuksena tähän tosiaan jo mainitsemani joustavien materiaalien tulostamisen, mutta joku TPU 98 vaatisi melkein jo suorasyötön.

Capricorn bowdenputki
Minäkin tätä aikoinaan suosittelin poikkeuksetta, mutta törmäsin itse ongelmiin halvempien filamenttien kanssa, joissa nauhan paksuuden toleranssit on vähän sitä ja tätä. Capricorn kun on kapeampi putki kuin alkuperäinen bowdeni, halpa filamentti helposti jumittuu sinne Capricorniin kiinni! Tavallista PLA:ta kun tulostelee, ei tulosteessa huomaa mitään eroa onko alkuperäinen vai Capricorn kiinni. Nykyään en suosittele Capricornia kuin siinä tilanteessa että haluaa tulostaa Nylonia muttei halua asentaa täysmetallista hotendiä.

Tässä mä myönnän sen verran, että jos Crealityltä tulleessa koneessa ei ole firmiksessä thermal runaway täppää päällä, eikä koneessa ole bootloaderia, SKR on varmaankin helpoin tapa tehdä printteristä turvallisempi. Muut aiemmin luettelemasi hyödyt on vähän katsojan silmissä.

Lisäksi tämä kommentti on mielestäni väärin: "Siinä tapauksessa että välttämättä haluaa BLtouchin, filamenttisensorit, hiljaiset tuulettimet yms yms...on lähtökohtaisesti jo ostanut aivan väärän tulostimen." -> joo, kyseessä on halpa laite ja tuntuu hassulta upottaa siihen lisää rahaa, mutta kyseessä on kuitenkin todella hyvä aihio tehdä siitä melko halvalla parempi laite, kuin monta kertaa kalliimmista 3d tulostimista. Ei ole mitenkään ennenkuulematonta, että tuunatusta enderistä saa parempaa jälkeä, kuin yli tonnin 3d-tulostimista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki laitteeseen tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa yllättäviä haasteita, eikä niiden selvittäminen ole aina ihan helppoa. Ei siis kannata muuttaa mitään isompaa, jos ei ole yhtään "virittelijähenkinen".
On ihan normaalia, että täysin modaamattomasta Enderistä saa parempaa jälkeä kuin yli tonnin 3D-tulostimista! Eikä nuo BLTouchit, hiljaiset tuulettimet, filamenttisensorit...vaikuta tulostuslaatuun millään tavalla! Ne ovat vain elämänlaatua parantavia seikkoja, kuin autossa sähköikkunat.
Toi viimeinen sun lause on se miksi sanoin tuon väittämäni! Suurinosa vain haluaa tulostimen joka tekee asiat A, B ja C. Se on kyllä totta, että Prusa on näköjään lopettanut Mk2:n myynnin, mutta siitä olisi saanut noin 500 eurolla koneen jollaiseksi jotkut haluavat Enderiä modata. Jollei siis nimenomaisesti katso harrastuksekseen elektroniikan virittelemisen, kannattaa laskea myös siihen modaamiseen käytetyille kymmenille tunneille oma tuntihintansa ja kas yllättäen se alkuperäinen Prusa tuleekin halvemmaksi!
Mua niin naurattaa tyypit jotka ostaa Porschen kopan kuplavolkkariinsa. Mä ymmärrän että ehkei ole varaa siihen aitoon Porscheen, mutta sitten pitää vain vaatimustasoa pudottaa sille tasolle johon on varaa.
 
Hyviä näkemyksiä. Modailu kiinnostaa kyllä, ja juuri sillä tämän ostinkin kun on hyvä aihio siihen ja laaja käyttäjäkunta.

Mutta hyvä vinkki toi että vain yhtä paikkaa kerrallaan muutetaan. Ja kasaus- ja säätövideot on jo bookmarkattu.
 
@iplo

Itse vaihdoin dual gear extruderiin ja kyllä sillä vaan jotain vaikutusta on, nimittäin aloin tämän jälkeen kärsimään over-extrusionista ja olen lukenut muilta samaa. Jouduin rukkaamaan slicerin flow-arvoa alaspäin. Käytännössähän tämä kertoo siitä, että alkuperäinen extruder luistaa jonkin verran, eikä anna täyttä määrää filamenttia kaikissa tilanteissa. Ilmeisesti valmiissa profiileissa on huomioitu tämä luistaminen. Joka tapauksessa, uusi extruder mahdollistaa monipuolisemmat materiaalivalinnat.

Keltaiset jouset ovat ihan erilaiset kuin alkuperäiset ja huomattavasti tukevampaa tekoa. En ymmärrä miten sinä joudut säätämään välykset vain kerran kolmessa kuukaudessa. Itse teen hienosäädön melkein joka printin jälkeen. Tosin omassa yksilössäni lienee poikkeuksellisen kiero peti, joka tuntuu elävän lämmön vaikutuksesta vähän miten tahtoo. Lisäksi joudun siirtämään tulostinta aika usein.

Tulostusohjain ei suoranaisesti paranna tulostuslaatua, mutta kyllähän sen näkee silmälläkin, että ilman ohjainta filamentti tulee aivan väärässä kulmassa extruderille. Voinee ainakin joissain tilanteissa estää ongelmia, eikä tulostus kestä montaa minuuttia. Laakerin sain vanhasta fidget spinneristä.

Virhevastuu ja takuuasiat kiinalaisen 180€ tulostimen kanssa...no...saa olla aika pihalla, jos lähtökohtaisestikaan kuvittelee, että homma onnistuisi kivuttomasti. Sen takia onkin parempi asennoitua siihen, että mahdolliset ongelmat korjataan itse.

Enderin modailuun ei oikeastaan saa uppoamaan montakaan kymppiä, ellei nyt välttämättä lähde ostamaan lineaarikiskoja ja jotain kallista suoraveto-hotendiä. Eli vaikka saisi Prusan viidellä satkulla, niin modattu ender on vain puolet tästä.
 
itse tulostettu laakeroitu filamenttiohjain
Jos tämä parantaa tulostusjälkeä, sitten on ollut joku muu vika jossakin ja tällä on vain kierretty se muualla ollut vika.

Tämä saattaa olla oikeasti hyödyksi, tai sitten jokin muu suoja z-akselin ruuvin ja filamentin välissä.
Jostain luin epäilyjä, että siitä saattaisi tarttua öljyä/muita epäpuhtauksia filamenttiin. Tiedä sitten onko todennäköistä.
Itse laitoin siihen joka tapauksessa suojan, kun öljysin tuon ruuvin.

Lisäksi langanohjaimella voidaan säästää alkuperäistä muovista extruderia, filamenttihan syö siihen loven ajan kanssa. Metallinen taas voi raapia lastua itse filamentista, mutta se on jo päivitysosa ja näissäkin laadullista eroa on hyvin varmasti.

@iplo

Itse vaihdoin dual gear extruderiin ja kyllä sillä vaan jotain vaikutusta on, nimittäin aloin tämän jälkeen kärsimään over-extrusionista ja olen lukenut muilta samaa. Jouduin rukkaamaan slicerin flow-arvoa alaspäin. Käytännössähän tämä kertoo siitä, että alkuperäinen extruder luistaa jonkin verran, eikä anna täyttä määrää filamenttia kaikissa tilanteissa. Ilmeisesti valmiissa profiileissa on huomioitu tämä luistaminen. Joka tapauksessa, uusi extruder mahdollistaa monipuolisemmat materiaalivalinnat.

Taitaa tuo alipursotus olla aika yleinen ongelma ja se korjaantuu kun kalibroi extruderin. Kalibroitko oman tulostimesi alkuperäisellä extruderilla?

Keltaiset jouset ovat ihan erilaiset kuin alkuperäiset ja huomattavasti tukevampaa tekoa. En ymmärrä miten sinä joudut säätämään välykset vain kerran kolmessa kuukaudessa. Itse teen hienosäädön melkein joka printin jälkeen. Tosin omassa yksilössäni lienee poikkeuksellisen kiero peti, joka tuntuu elävän lämmön vaikutuksesta vähän miten tahtoo. Lisäksi joudun siirtämään tulostinta aika usein.

Joo huomaa selkeästi, että ovat huomattavasti jäykemmät jouset! Alkuperäiset piti puristaa melkein täysin kasaan, että tuli tukeva peti.
Keltaisten jousien jälkeen ei ole tarvinnut petiä säätää kuin todella harvoin. Oikeastaan vain silloin, jos irroitan lasin pesua varten. Eli pari-muutama kuukausi. Peti pysyi tasaisena muutonkin jäljiltä :D
 
Taitaa tuo alipursotus olla aika yleinen ongelma ja se korjaantuu kun kalibroi extruderin. Kalibroitko oman tulostimesi alkuperäisellä extruderilla?

Kalibroin sekä alkuperäisen, että tuon päivitetyn tuplaratasextruderin. Alkuperäisellä ei ollut ongelmia ja tuplaratasmalli ylipursotti, kunnes säädin flow-arvoa. Epäilen, että alkuperäinen luistaa jossain tilanteissa ja se tuntuikin keräävän filamenttijauhoa koneistoonsa.
 
Kalibroin sekä alkuperäisen, että tuon päivitetyn tuplaratasextruderin. Alkuperäisellä ei ollut ongelmia ja tuplaratasmalli ylipursotti, kunnes säädin flow-arvoa. Epäilen, että alkuperäinen luistaa jossain tilanteissa ja se tuntuikin keräävän filamenttijauhoa koneistoonsa.

Okei, eli voisiko olla, että jos suoraan laittaisi tuplaratasversion, niin koko kalibroinnin voisi jättää välistä? Tai se olisi ainakin lähempänä oikeaa. Mikä tarkoittaisi, että se alkuperäinen luistaa.

En kyllä tiedä, että onko alkuperäinen joillakin syöttäny liikaa lankaa. Varmaankin se on ollut aika arpapeliä, kuten moni asia tämän tulostimen kanssa. Itsellä oli kuitenkin 8% vajaa syöttö.
 
Käytännössähän tämä kertoo siitä, että alkuperäinen extruder luistaa jonkin verran, eikä anna täyttä määrää filamenttia kaikissa tilanteissa. Ilmeisesti valmiissa profiileissa on huomioitu tämä luistaminen. Joka tapauksessa, uusi extruder mahdollistaa monipuolisemmat materiaalivalinnat.
Siis alipursottaa vain joissakin tilanteissa? Ensimmäinen ajatus on, että joko tulostusnopeus on liian suuri ja/tai suuttimen lämpötila on hieman liian alhaalla eikä se sulata filamenttia riittävän nopeasti ja kohdissa joissa filamentin pitäisi rullata nopeammin, ei extruderi pysty työntään kun filamentti ei ehdi sulaa alta pois. Yleensähän ulkoseinät tulostetaan hitaammin ja sisäseinät nopeammin, jos ulkoseinissä ei pääsääntöisesti näy alipursoitusta, mutta extruderin rattaassa on filamentin hilsettä, se kertoo yleensä juuri tuosta että tarttee hieman nostaa lämpötilaa. Vanhasta extruderista johtuvaa alipursottamista ei ole maailmalta juurikaan raportoitu, vaan extruderin vaihtaminen metalliseen on perusteltu yleensä sen paremmalla kestävyydellä, paremmalla joustavan filamentin ohjauksella ja tottakai komeammalla ulkonäöllä. Bling bling.
Alipursotus voi johtua myös osittaisesta tukoksesta hotendin päässä, kun bowden tuubi on päässyt liikahtamaan ja sulaa filamenttia on mennyt sinne rakoon. Jossakin vaiheessa oli liikkeellä koneita joissa oli liian heikkolaatuiset bowden kiinnikkeet.
Tai sitten syyllinen voi olla filamenttiin nähden liian ahdas bowden tuubi, kuten ylempänä kerroin omasta kokemuksesta Capricornin kanssa.
Sitäkin on nähty, että on käytetty liian korkeita tulostuslämpötiloja ja bowden tuubin pää on osittain sulanut ja aiheuttaa ylimääräistä kitkaa.
Olen nähnyt jopa semmoista että bowden tuubi kun on alkuperäisesti hotendistä tulevissa sähköjohdoissa kiinni nippusiteillä, bowden on kääntynyt semmosille mutkille joka haittaa filamentin kulkua.
Tuplarattaat toki lisää painetta filamenttiin, mutta sinun sanoin, se on purkkaratkaisu kun varsinainen ongelma on jossakin muualla.

Keltaiset jouset ovat ihan erilaiset kuin alkuperäiset ja huomattavasti tukevampaa tekoa. En ymmärrä miten sinä joudut säätämään välykset vain kerran kolmessa kuukaudessa. Itse teen hienosäädön melkein joka printin jälkeen.
Mulla siis sama homma kuin @stumpu :llä, paitsi etten joudu petiä säätään edes lasin putsauksen jälkeen. Säädän petiä lähemmäs lähinnä silloin kun ei meinaa tarttua eikä millään jaksaisi/ehtisi petiin tehdä IPA-käsittelyä. Voi toki olla että minulle on sattunut alkuperäisjousiksi poikkeukselliset yksilöt tai sinulla oli maanantaikappaleet.

Tulostusohjain ei suoranaisesti paranna tulostuslaatua, mutta kyllähän sen näkee silmälläkin, että ilman ohjainta filamentti tulee aivan väärässä kulmassa extruderille. Voinee ainakin joissain tilanteissa estää ongelmia, eikä tulostus kestä montaa minuuttia. Laakerin sain vanhasta fidget spinneristä.
No eihän se tietenkään iso homma ole ohjainta siihen tulostaa, mutta tarkoitin ettei se pakollista ole. @stumpu mainitsi Z-akselin rasvaisuudesta ja sen rasvan kiinnittymisestä filamenttiin...ymmärrän hyvin että se voi olla ongelma. Minä en ole rasvannut Z-akselia. Se missä kulmassa filamentti tulee extruderille, itseasiassa tuon tulokulman muuttaa paremmin siten että tekee rullatelineen tulostimen viereen, eli ottaa sen pois sieltä päältä. Samalla lähtee puolitoista kiloa tulostimen yläosasta pois, joka varmaankin ei ole pahitteeksi (veikkei sekään kyllä näy tulostusjäljessä, vaikka logiikka muuta osoittaisi). Itsellä on rullat edelleen tulostimen päällä alkuperäistelineessä, eikä ole filamenttiohjainta, eikä ole ollut ongelmia.

Virhevastuu ja takuuasiat kiinalaisen 180€ tulostimen kanssa...no...saa olla aika pihalla, jos lähtökohtaisestikaan kuvittelee, että homma onnistuisi kivuttomasti. Sen takia onkin parempi asennoitua siihen, että mahdolliset ongelmat korjataan itse.
Olet oikeassa, lähtökohtaisesti asia on juuri kuten sanoit. Mutta todellisuus on eriasia. Creality on siis juurikin se kiinalaisfirma joka julkaisi lähdekoodinsa kun asiakaskunta niin vaati. Myöskin asiaan vaikuttaa suurelti se mistä tulostimen ostaa. Banggood ja Aliexpress vaalivat omaa mainettaan ja sieltä kyllä saa hyvityksen tai uuden laitteen kun jaksaa sitä reklamaatiota sinne tehdä (asiallisesti kirjoittaa ja kun aihe on todellinen eikä vain asiakkaan mielikuvituksessa). Olen Banggoodiin vuosien aikana tehnyt noin 4-5 reklamaatiota ja kaikki mennyt läpi vaatimukseni mukaisesti vuorokauden sisällä, Aliexpressiin olen tehnyt 6 valitusta ja kaikki on mennyt läpi vaatimukseni mukaisesti käsittelyajan ollessa 1-5 päivää, eBay:hin olen tehnyt 2-3 reklamaatiota ja kaikki on mennyt läpi (tosin yksi vasta PayPalin avustuksella). Gearbestin kanssa on kaikkein vaikeinta, itsellä kokemusta vain yhdestä kerrasta...joka jäi myös viimeiseksi ostokseksi heiltä. HobbyKing tai Amazon ei ole aiheuttanut koskaan reklamaation tarvetta.
Vinkkinä: Maksa joko luottokortilla tai PayPalilla, jos eivät suostu seisomaan vastuunsa takana, todistat myyjän vilpin maksuvälittäjälle ja sitä kautta vedät rahasi pois. Jännä homma, että tuota kikkaa olen joutunut käyttämään vain Englantiin, jossa myyjä yritti kusettaa 4k euron kaupassa. Kiinalaiset on uskonu paljon helpommalla, vaikka joskus on joutunut todistamaan virheellisen tuotteen tekemällä parinkytä sekunnin videon youtubeen. Sieltä saa rahat takaisin tai uuden tuotteen lähettämättä virheellistä takaisin.

Okei, eli voisiko olla, että jos suoraan laittaisi tuplaratasversion, niin koko kalibroinnin voisi jättää välistä? Tai se olisi ainakin lähempänä oikeaa. Mikä tarkoittaisi, että se alkuperäinen luistaa.

En kyllä tiedä, että onko alkuperäinen joillakin syöttäny liikaa lankaa. Varmaankin se on ollut aika arpapeliä, kuten moni asia tämän tulostimen kanssa. Itsellä oli kuitenkin 8% vajaa syöttö.
Tarvitsee kalibroida mikä tahansa extruder! Näitä koneita ei ole mitenkään testattu, ne on vain heitetty osista kasaan ja pakattu lähetyslaatikkoon. Extruderin heitto voi olla kumpaan tahansa suuntaan tai jopa olla just täsmälleen oikein (kuten mulla kävi CR-10:n kanssa).
 
Kävin Mannerheimintien Clas Ohlsonin loppuunmyynnistä ostamassa -50% PLA:ta harrastuksen aloitukseen. Jäi varmaan 20 rullaa (ABS, PLA, PETG) vielä. Musta ja valkonen PLA loppu.
 
Okei, eli voisiko olla, että jos suoraan laittaisi tuplaratasversion, niin koko kalibroinnin voisi jättää välistä? Tai se olisi ainakin lähempänä oikeaa. Mikä tarkoittaisi, että se alkuperäinen luistaa.

En kyllä tiedä, että onko alkuperäinen joillakin syöttäny liikaa lankaa. Varmaankin se on ollut aika arpapeliä, kuten moni asia tämän tulostimen kanssa. Itsellä oli kuitenkin 8% vajaa syöttö.

Itse asiassa tuplaratasversiota joutuu säätämään huomattavasti enemmän (itselläni muistaakseni arvo 137), että syöttää halutun 10cm pätkän. Johtuu siitä, että tuplaratasversiossa on eri välitys kuin perusextruderissa.

EDIT: eikä tuota extruderin kalibrointia kannata pelätä. Helppo ja nopea homma.
 
Itse asiassa tuplaratasversiota joutuu säätämään huomattavasti enemmän (itselläni muistaakseni arvo 137), että syöttää halutun 10cm pätkän. Johtuu siitä, että tuplaratasversiossa on eri välitys kuin perusextruderissa.

EDIT: eikä tuota extruderin kalibrointia kannata pelätä. Helppo ja nopea homma.

Aivan, en muistanutkaan, että siinä muuttuu välitys reilusti!

Joo ei tuo extruderin kalibrointi iso tai vaikea homma ollut. Ainut haaste oli löytää arduino, onneksi löytyi koululta :tup:
 
Joo ei tuo extruderin kalibrointi iso tai vaikea homma ollut. Ainut haaste oli löytää arduino, onneksi löytyi koululta :tup:
Ei siihen tarvitse Arduinoa! (sulla tietty homma tehty jo, mutta muille vinkkinä)
Vai tarkoititko että koneessa ei ole bootloaderia, eikä muuttuneita asetuksia saa tallennettua koneeseen? Jos ei halua bootloaderia asentaa Arduinolla, muuttuneen e-step asetuksen voi laittaa myös slicerin start g-koodiin. Itseasiassa en tiedä onko mitään haittaa vaikka muuttaisi vain flow arvoa. Uudemmissa Ender 3:ssa e-step arvon voi muuttaa ja tallentaa suoraan koneen valikoista vaikkei olisi bootloaderia asennettuna.
 
Ei siihen tarvitse Arduinoa! (sulla tietty homma tehty jo, mutta muille vinkkinä)
Vai tarkoititko että koneessa ei ole bootloaderia, eikä muuttuneita asetuksia saa tallennettua koneeseen? Jos ei halua bootloaderia asentaa Arduinolla, muuttuneen e-step asetuksen voi laittaa myös slicerin start g-koodiin. Itseasiassa en tiedä onko mitään haittaa vaikka muuttaisi vain flow arvoa. Uudemmissa Ender 3:ssa e-step arvon voi muuttaa ja tallentaa suoraan koneen valikoista vaikkei olisi bootloaderia asennettuna.
Juurikin näin. Onnistuu helpolla ihan käyttöliittymän kautta ja kaavalla saa laskettua kertalaakista mihin arvo pitää nostaa. Periaatteessa siis riittää, että extrudaa sen yhden "10cm" pätkän, mittaa todellisen pituuden, syöttää tarvittavan arvon enderiin (ja muistaa tallentaa muutoksen). Toki varmuuden vuoksi voi vielä pukata toisen 10cm pätkän ja mitata, että uusi arvo on todella kohdillaan.
 
Siis joo, arduinoa ei tarvita itse kalibrointiin, vaan bootloaderiin joka mahdollistaa sen kalibroinnin tallentamisen.
Itsellä oli siis vanhempaa sorttia, että tuo piti tehdä.

Mutta enpä tiennyt, että se olisi onnistunut muutenkin. No eipä siinä, homma tehty ja kiva oli puuhastella uutta :tup:
Tai tiesin, että flowlla sen voi säätää kohdilleen, mutta parempi näin, sanoisin silti.
 
Itselläni ollut reilusti ongelmia z-akselin satunnaisen "bindaamisen", eli jumittamisen kanssa. Kokeilin aluksi laittaa shimmipaloja stepperin kiinnikkeen ja pystyrungon väliin, mutta se ei ratkaissut kokonaan ongelmaa. Tutkin nyt tarkemmin tilannetta ja totesin, että alkuperäinen stepperin kiinnike asettaa stepperin aivan väärään kohtaan. Näyttäisi siltä, että omassa yksilössäni stepperin ja pystypalkin väliin ei tarvita shimmejä, mutta stepperi pitää saada siirrettyä reilusti sivusuunnassa lähemmäs kelkkaa. Pistin nyt väliaikaisratkaisuna todella vahvaa kaksipuolista teippiä stepperin pohjaan ja painoin sen tarkalleen oikeaan paikkaan vaakapalkkia vasten. Nyt ensimmäistä kertaa tulostinpää valuu omalla painollaan alas ilman mitään jumitteluita. En siis laittanut stepperiin lainkaan ruuveja, joten saa nähdä kestääkö paikallaan. Tuo teippi on kyllä todella vahvaa 3M:n tavaraa, eli uskon kyllä pitävän. Seuraavaksi voisikin tulostaa tämän, millä ongelma ratkennee pysyvästi: Ender 3 Adjustable Z Stepper Mount by Hangtight

Joku pirun maanantaikappale kyllä sattunut itselle, kun vähän joka suhteessa ollut omituisuuksia. Tehtaalla oli kyllä toimitusvaikeuksia black friday myyntien takia, eli siellä on varmaan painettu silmät ristissä 24/7 vuoroa koneet kuumana :D
 
Itselläni on ender-2 ja 3. Kummassakin piti laittaa z-moottorin ja profiilin väliin jotain, muuten leikkasi kiinni jossain vaiheessa kun nousi ylös.
 
Itselläni on ender-2 ja 3. Kummassakin piti laittaa z-moottorin ja profiilin väliin jotain, muuten leikkasi kiinni jossain vaiheessa kun nousi ylös.
Moottorin ja pystyprofiilin väliin varmaankin? Näin luulin itsekin, mutta omassa yksilössäni nimenomaan ei tarvinnut sinne mitään väliin. Mittasin ihan tönärillä. Sivusuunnassa heittoa olikin sitten todella reilusti.
 
Moottorin ja pystyprofiilin väliin varmaankin? Näin luulin itsekin, mutta omassa yksilössäni nimenomaan ei tarvinnut sinne mitään väliin. Mittasin ihan tönärillä. Sivusuunnassa heittoa olikin sitten todella reilusti.

Pystyprofiilin väliin kyllä, näki jo silmällä että on vinossa. Sivusuunnassa oli ok.
 
Prkl. Taisin tuunata tämän z-akselin liiankin suoraksi. Nyt kalibroidessa, kun isken disable steppersin päälle, niin vaakapuomi valuu pikku hiljaa sen millin alas, mitä rajakytkin antaa myöten.
 
Tulostimena ender 5 ja ongelmana on, että printtiin tulee aina "monttu" ja "kohoama" samoihin kohtiin. Tämä artifakti on myös nähtävissä ylätasossa.

Sijainti on noin 5 ja 6cm build platen oikeasta reunasta keskelle päin.

Mikä tämän voi aiheuttaa? V-slot rullat on säädetty oikein.

bump 1
bump 2
bump 3
bump location
bump4
bump5
 
Tulostimena ender 5 ja ongelmana on, että printtiin tulee aina "monttu" ja "kohoama" samoihin kohtiin. Tämä artifakti on myös nähtävissä ylätasossa.

Sijainti on noin 5 ja 6cm build platen oikeasta reunasta keskelle päin.

Mikä tämän voi aiheuttaa? V-slot rullat on säädetty oikein.

bump 1
bump 2
bump 3
bump location
bump4
bump5

Sulla on BL-touch käytössä? Ettei se voisi aiheuttaa ongelmaa?
 
Mikä tämän voi aiheuttaa? V-slot rullat on säädetty oikein.
Kuristaako johdot johonkin kiinni kun suutin menee tuon kohdan ohi?
Oletko tulostanut leveämpää kappaletta, toistuuko nuo tietyin välimatkoin?
Valikosta disabloi steppermoottorit ja liikuta sormenpäillä tulostuspäätä sivuttain, tuntuuko missään kohtaa mitään erikoista vai liikkuuko tulostuspää aivan tasaisesti tuon ongelmakohdan ylitse?
Onko ongelma ollut vain tuossa tulosteessa vai toistuuko sama muissakin? (joskus slicerissa ei näy mitään, mutta stl file silti sisältää jotain hassuuksia) Kokeile liikuttaa tulostetta slicerissa pari senttiä, tuleeko kuopat samaan kohtaan petiä vai samaan kohtaan tulosteessa.
 
Kävin Mannerheimintien Clas Ohlsonin loppuunmyynnistä ostamassa -50% PLA:ta harrastuksen aloitukseen. Jäi varmaan 20 rullaa (ABS, PLA, PETG) vielä. Musta ja valkonen PLA loppu.
Kiitos vinkistä. Kävin poimimassa viisi kiloa PLA:ta ja kilon PETG:iä. Kilolle tuli hintaa 12.47€, eli varsin edukasta kamaa. Toivottavasti ei ole ihan scheissea. Todella vaihtelevia arvioita näkynyt tästä FlashForgen filamentista.

Vielä jäi jonkin verran erivärisiä kilon ja 600g rullia PLA:ta, ABSia ja jokunen rulla PETGiä hyllyyn.
 
Kävin Mannerheimintien Clas Ohlsonin loppuunmyynnistä ostamassa -50% PLA:ta harrastuksen aloitukseen. Jäi varmaan 20 rullaa (ABS, PLA, PETG) vielä. Musta ja valkonen PLA loppu.
Kiitos vinkistä. Kävinkin sujuvasti ohimennen kotimatkalla noukkimassa pari rullaa valkoista PETG:tä sekä sinisen että punaisen rullan PLA:ta. ABS:ää ois muuten voinu ostaa, mutta itsellä sitä on jo läjä rullia, jotka odottelee, että saan jonkun suljetun kaapin väkerrettyä tolle Sidewinderille.
 
Laitetaas tänne kun on asiantuntijoita paikalla. Ender 3 hankittiin ja tuo extruder juttu nyt vähän tökkii, tai siis aika paljonkin. Täällähän oli jo paljon aiemmin juttua, että se pitäisi kalibroida ja että porukalla jäänyt sentti tms. siinä vajaaksi ennen kalibrointia. Vaan kun tuossa jäi 6cm vajaaksi. Loppuarvoksi tuli jotain 280, vakion ollessa 96 ja sitten vasta oltiin siellä 10cm määrässä syötettä. Ei kuulosta ihan normaalilta toiminnalta. Toki siis tulostin toimii ja jälkikin on nyt ihan hyvää, mutta osaisiko asiantuntijat kertoa, että mikähän voi olla vialla, kun lähtökohta on noin järkyttävästi erilainen kuin pitäisi?
 
Laitetaas tänne kun on asiantuntijoita paikalla. Ender 3 hankittiin ja tuo extruder juttu nyt vähän tökkii, tai siis aika paljonkin. Täällähän oli jo paljon aiemmin juttua, että se pitäisi kalibroida ja että porukalla jäänyt sentti tms. siinä vajaaksi ennen kalibrointia. Vaan kun tuossa jäi 6cm vajaaksi. Loppuarvoksi tuli jotain 280, vakion ollessa 96 ja sitten vasta oltiin siellä 10cm määrässä syötettä. Ei kuulosta ihan normaalilta toiminnalta. Toki siis tulostin toimii ja jälkikin on nyt ihan hyvää, mutta osaisiko asiantuntijat kertoa, että mikähän voi olla vialla, kun lähtökohta on noin järkyttävästi erilainen kuin pitäisi?
Kuulostaa oudolta. Sulla on siis ihan vakioextruder käytössä? Mahtaako extruderi jotenkin luistaa kuormituksen alla. Tämä voisi selittää tilanteen, mutta toisaalta olisi outoa, että jälki kuitenkin hyvää. Ehkä kannattaa myös vetää enderiin factory resetti ja tehdä kalibrointi uusiksi.
 
On tämä 3d tulostaminen joskus vaikeaa: Testailin extruderia ja halusin säätää flow:n takaisin vakioasetuksille. Iskin sliceriin siis 100 flow arvoksi ja ei kun printtaamaan.
-> Mitäs helkkaria, extruder jauhaa filamenttia jauhoksi ja printtilaatu on olematonta. Hmm... Varmasti suutin tukossa. Eikun purkamaan koko hotend ja putsailemaan kaikki osat.
-> Noniin...kokeillaanpas nyt uudelleen: EI PRKL..SAMA JUTTU...MITEN VOI OLLA?!?!???!!!
-> Vilkaistaanpas vielä slicerin asetuksia: jaa, PrusaSlicerissä vakio flow-arvo onkin 1.0, eikä 100%, niinkuin Curassa...hupsista saatana :facepalm:
 
Kuulostaa oudolta. Sulla on siis ihan vakioextruder käytössä? Mahtaako extruderi jotenkin luistaa kuormituksen alla. Tämä voisi selittää tilanteen, mutta toisaalta olisi outoa, että jälki kuitenkin hyvää. Ehkä kannattaa myös vetää enderiin factory resetti ja tehdä kalibrointi uusiksi.
On ihan vakio, eikä ole minulla tuo laite. Faijalle sen hommasin joululahjaksi. Nyt se työstää ihan hyvää jälkeä ja se läpi menevän langan määrä täsmää asetuksiin. Pienemmillä määrillä ei vaan millään suostunut syöttämään edes liki oikeaa määrää, ei se hammastettu rulla edes kunnolla meinannut pyöriä. Jostain internetistä löysin vastaavaa juttua, mutta ilmeisesti täällä ei siis ole vastaavaa esiintynyt. No eipä ole kallis ostaa vaikka kaksihampainenkaan. Ihmetytti vain hieman, kun ei ihan ole normaaleissa toleransseissa tuollaiset yli 100% heitot.
 
Yleissääntönä:
3 in 1 laitteet ei osaa tehdä mitään näistä kolmesta tehtävästään kunnolla. Ne periaatteessa tekevät kaikkia näitä kolmea, mutta epäonnistuu kaikissa niissä.

Sitten vähän tarkemmin tuosta kyseisestä laitteesta, josta minulla ei ole omaa kokemusta, mutta katsomalla markkinointimateriaalia ja verraten sitä tietämykseeni 3D printtauksesta, CNC sorvaamisesta ja laserleikkuusta.
Laserleikkaus: älä helvetti käytä tuota laitetta!!! Jo 5mW laser pystyy vaurioittamaan silmää, tuossa on 1600mW (mitä sitten on todellisuudessa, tuskin pääsee edes lähelle tuota lukemaa), eikä laitteessa ole mitään suojavarusteita. Tämä laite on oikeasti erittäin vaarallinen käyttää!
Mitä sitten 1600mW laserilla voi tehdä? Noh, vertailun vuoksi yleensä leikkaamiseen tehdyissä harrastetason laserleikkuukoneissa käytetään 40-60W laseria, tuossa koneessa on 1.6W. Voi olla että sillä voi paperia tai hyvin ohutta balsalevyä leikata, mutta todennäköisesti sitten palavat samalla. Tuo on siis ihan puhtaasti vain laserkaiverrukseen tarkoitettu!
3D printtaus: internetissä näistä yhdistelmäkoneista on kahdenlaisia arvosteluja olemassa, loppuarvosanasta voi päätellä onko arvostelijalle maksettu (ja viittaako arvostelija affiliate linkkiin, josta saa rahaa jokaisesta tuodusta ostoksesta) vai onko arvostelijalle oma uskottavuus tärkeämpi asia. Monesti näiden positiivisesti arvioijilla on aika vähän kanavantilaajia. Kuitenkin nyt kun katsoo laitteen hintaa ja vertaa millaisen printterin samalla rahalla voi kaupasta itselleen kantaa, ei voi kuin nauraa tälle laitokselle.
CNC sorvaus: Tuolla lukee spindlen nopeudeksi 6000 - 12000 rpm. No normaalisti spindlessä nopeudet ovat noin 8000 - 18000 rpm (alumiiniin tarvitaan jo luokkaa 24000rpm), mutta jos nyt ei katso vain numeroita, vaan tuota spindle moduulia itsessään ja vertaa sitä "kunnolliseen" harrastajan CNC sorviin, noin pieneen laatikkoon ei kummoisia laakereita mahdu, joten esimerkiksi puuta täytyy työstää erittäin hitaasti, tai laite sanoo kaput.

Hinta tuolla on todella kova, huh huh. Jotenkin ymmärtäis joltain jenkkifirmalta, mutta tää on kiinalainen. Tuon hintaisia koneita myyneet jenkkifirmat alkaa melkein kaikki oleen jo nurin.
 
Laitetaas tänne kun on asiantuntijoita paikalla. Ender 3 hankittiin ja tuo extruder juttu nyt vähän tökkii, tai siis aika paljonkin. Täällähän oli jo paljon aiemmin juttua, että se pitäisi kalibroida ja että porukalla jäänyt sentti tms. siinä vajaaksi ennen kalibrointia. Vaan kun tuossa jäi 6cm vajaaksi. Loppuarvoksi tuli jotain 280, vakion ollessa 96 ja sitten vasta oltiin siellä 10cm määrässä syötettä. Ei kuulosta ihan normaalilta toiminnalta. Toki siis tulostin toimii ja jälkikin on nyt ihan hyvää, mutta osaisiko asiantuntijat kertoa, että mikähän voi olla vialla, kun lähtökohta on noin järkyttävästi erilainen kuin pitäisi?
Ohhoh, empä ole noin suuresta heitosta ikinä kuullut, olisi kiva nähdä kuva ensimmäisestä tulostuksesta...kai te nyt kuitenkin kokeilitte tulostaa jotain ennen kalibrointia?!?
Oletan että teillä oli bowden tuubi kiinni ja kalibroinnin aikana lankaa työnnettiin käytetyn materiaalin vaatimassa lämpötilassa olleen suuttimen läpi. (kalibrointia voi tehdä myös ottamalla bowdenin pois paikoiltaan ja "kylmätyöntää" lankaa extruderin läpi)
Ihan ekana tuli mieleen että olisko hammaspyörän akseliin kiinnittävät ruuvit vähän löysällä ja ratas pääsee välillä vähän lipsumaan, mutta jos nyt tulostaa hyvin niin tuskin se tuosta johtui.
Toisena tuli mieleen että tuleekohan askelmoottorille oikeaa virtamäärää (extruderin stepperille pitäisi tulla 0.72V). Mutta noiden kanssa pelehtiminen menee jo vähän hankalamman puolelle ja jos laite nyt tekee hyvää jälkeä, sanoisin että älä tee mitään!
Kannattaa kuitenkin vähän seurailla missaako hammaspyörä askelia, helpoiten se käy tulostamalla nupin siihen akselin päähän: CR10 / Ender 3 extruder knob by Sirpugthe1st
 
Ohhoh, empä ole noin suuresta heitosta ikinä kuullut, olisi kiva nähdä kuva ensimmäisestä tulostuksesta...kai te nyt kuitenkin kokeilitte tulostaa jotain ennen kalibrointia?!?
Oletan että teillä oli bowden tuubi kiinni ja kalibroinnin aikana lankaa työnnettiin käytetyn materiaalin vaatimassa lämpötilassa olleen suuttimen läpi. (kalibrointia voi tehdä myös ottamalla bowdenin pois paikoiltaan ja "kylmätyöntää" lankaa extruderin läpi)
Ihan ekana tuli mieleen että olisko hammaspyörän akseliin kiinnittävät ruuvit vähän löysällä ja ratas pääsee välillä vähän lipsumaan, mutta jos nyt tulostaa hyvin niin tuskin se tuosta johtui.
Toisena tuli mieleen että tuleekohan askelmoottorille oikeaa virtamäärää (extruderin stepperille pitäisi tulla 0.72V). Mutta noiden kanssa pelehtiminen menee jo vähän hankalamman puolelle ja jos laite nyt tekee hyvää jälkeä, sanoisin että älä tee mitään!
Kannattaa kuitenkin vähän seurailla missaako hammaspyörä askelia, helpoiten se käy tulostamalla nupin siihen akselin päähän: CR10 / Ender 3 extruder knob by Sirpugthe1st
Juu tulostettiin ja ihan hyvin se tulosti vähän tuli vaan ohkasta seinää. Ja tottakai oli kaikki tuubit paikallaan, jopa otettiin ennen kalibrointia irti nozzle ja kuumalla (205C) varmistettiin letkua veivaamalla ees ja taas ettei missään varmasti ole vikaa (tukosta) ja käsipelillä että se puski kyllä läpi kamaa. Oli hieman mystinen juttu ja tosiaan internetistä löytyi olikohan redditistä joku ketju missä jollain oli samaa ongelmaa. En myöskään löytänyt sinällään vikaa extruderista, mutta sellainen outo juttu on, että kun extruderin kalibrointiohjeissa (joku youtube video) käsketään pyörittää 0,1 mm kerrallaan tai ohjelmisto hyppää takas, niin paskat. Jos pyöritti mm osiota 100 asti niin kone tehnyt mitään se hammaspyörä nyki ees ja taas ja söi vaan langan kylkeä ei siis mennyt eteen ja stop, eteen ja stop vaan eteen taakse stop. Sitten kun valitsi ylimmästä 10mm asetuksesta 10 niin hyvin se syötti sen 10 cm. Noi luvut nyt voi olla toisia kun en muista tästä suorilta, että mitä ne siinä laitteessa on, mutta idean varmaan saa.

Ei tässä nyt ihan käsiä ole meistä kumpikaan tekniikan kanssa, niin oli vaan aika outoa tuo kokonaisuus. Pitää toi virtamäärä testata se nyt ei kuitenkaan vaadi kuin, että hakee työkalupakista mittarin ja testaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ihan vakuuta tämä clasun Flash Forge PLA filamentti. Avasin ekan pakkauksen (keltainen): filamentti on ihan mutkittelevaa, eikä sellaista suoraa vaijeria, kuin paremmat filamentit. Filamentti oli myös ihan pölyssä (jotain pientä hitua ja karvaa), vaikka oli suljetussa vakuumipussissa. Väri on todella läpikuultavaa, eli ei tätä oikein keltaiseksi voi sanoa. Noh..toivotaan, että tulostuu kuitenkin hyvin. Nyt benchy tulostumassa, niin katsotaan sitten, oliko tämä surkea hankinta.
 
Ei tässä nyt ihan käsiä ole meistä kumpikaan tekniikan kanssa, niin oli vaan aika outoa tuo kokonaisuus. Pitää toi virtamäärä testata se nyt ei kuitenkaan vaadi kuin, että hakee työkalupakista mittarin ja testaa.
Tässä videossa on Crealityn CR10:n emolevy, mutta Ender 3:n emo on hyvin saman näköinen. En nyt muista onko extruderin ohjain (E) samassa kohtaa, mutta se lukee siinä emolla kyllä selvästi.

Nyt benchy tulostumassa, niin katsotaan sitten, oliko tämä surkea hankinta.
Pistä sitten kuva!!!
Clasun nauhat on kiinasta ja niiden laatuheittelyt on isoja, omat kokemukset kans negatiivisia.
 
Pohjoisessa asuva kaveri kiroilee kanssa tuota clasun materiaalin epätasaista laatua, kuulemma osa on ihan kelvollista muta välillä on joku rulla ihan kuraa.

Itsellä ei ole 3D-printteriä mutta olen ne harvat kerrat kun olen tarvinnut, kiusannut joko tuota kaveria tai sitten duunipaikan kautta teettänyt. Kun vuodessa tarve on keskimäärin 1-2kpl niin oman tulostimen hankkiminen on aika turhaa. Tietty jos olisi tässä Tuusula-Kerava lähialueella joku paikka missä saisi satunnaisia tulosteita tehtyä niin olisi aika kiva, ainakaan lähimmissä 3 kirjastossa ei ole 3D-tulostinta eikä ilmeisesti ole ihan heti tulossakaan eikä hacklabejakaan ole ihan lähinurkilla.
 
Tässä videossa on Crealityn CR10:n emolevy, mutta Ender 3:n emo on hyvin saman näköinen. En nyt muista onko extruderin ohjain (E) samassa kohtaa, mutta se lukee siinä emolla kyllä selvästi.


Pistä sitten kuva!!!
Clasun nauhat on kiinasta ja niiden laatuheittelyt on isoja, omat kokemukset kans negatiivisia.


Yllättävän hyvä benchy tuosta lopulta tuli: Imgur
 
Pohjoisessa asuva kaveri kiroilee kanssa tuota clasun materiaalin epätasaista laatua, kuulemma osa on ihan kelvollista muta välillä on joku rulla ihan kuraa.
Kannattaa kyllä olla tarkkana näiden halpojen filamenttien kanssa. Viime yöksi jätin erään aika ison tulosteen puksuttelemaan. No, aamulla huomasin, että 2/3 oli tulostunut hienosti ja loppu pilalla. Root cause: filamentti oli mennyt rullalla solmuun ja siihen tietty loppui langansyöttö. Olin todella tarkkana, kun otin tämän uuden rullan käyttöön, eli en kyllä itse ollut sössinyt siihen tuota solmua. Perusperiaatehan on se, että filamentin päästä ei irroiteta paitsi silloin, kun se laitetaan joko extruderiin tai takaisin kelan reikiin. Tämä ei ollut clasun filamenttia, mutta muuten hyvin samanlaista aaltoilevaa kiinalaista matskua ja hyvin mahdollisesti samasta tehtaasta.

Halpafilamenteista Geeetech on vaikuttanut hyvältä, mutta varsin alustavalla kokemuksella. Tätä saa Saksasta alle 20€/kg kotiin kuljetettuna. Parilla kympillähän saa kyllä ihan merkkitavaraakin, mutta useimmiten postikulut on näissä turhan isot pikkusatsien hankkimiseen. Kiinafilamenteissa vähän myös mietityttää, mitä myrkkyjä sekaan on sotkettu väriaineiden ym. muodossa.
 
Tulipa pitkästä aikaa leikittyä veteen liukuenevan tukimaterialin kanssa. Tulostelin tätä mallia: Puzzle Cake by Hanayama (Pac-man puzzle) by tapka ja ajattelin että teen laatua käyttämällä BVOH tukien rajapintamateriaalina. Koitin Prusa Slicerilla ensiksi, mutta tuon BVOH:n ongelma on se että sen tarttuvuus esmes PLA:han ei ole tarpeeksi hyvä jotta se toimisi suoraan harvan tukikehikon päälle ja eka printti feilasikin siihen. Noh en lannistunut ja mallinsin tukirakenteet itse ja lopputulos onkin varsin onnistunut.
Tukirakenteissa panostin siihen että BVOH-kerroksille on tarpeeksi tarttuma-alaa jolloin se toimiikin varsin mallikkaasti. Samalla saa varmistettua että BVOH on tarkalleen siellä missä sitä tarvitaan.
BVOH vaatii vain aika lailla waste-purgea, muuten kerrostarttuvuus kärsii. PLA:n kanssa joku 80mm per materiaalin vaihto tuntuu toimivan, PETG taas vaatii luokkaa 100mm että kappaleet säilyy kestävinä.
Latasin mallit thingiverseen: Puzzle Cake custom supports (soluble) by spegelius

IMG_20200105_135414.jpg IMG_20200104_160114.jpg IMG_20200104_160143.jpg
 
Ajattelin mainita tällä kun ilmeisesti useammalla on Creality CR-10 tulostin. Aliexpressistä saa kohtuulliseen hintaan CR-10 Hotend complete kittejä. Hinta on vain 22 euroa. Nämä on ollut todella hyviä varaosia muutaman kerran kun on ollut joku kriittinen isompi työ tekeillä ja on tullut ongelmia tulostimen kanssa. Silloin oon voinut vain vaihtaa nopeasti koko hotend kokonaisuuden ja tulostella osat loppuun ja myöhemmin oon selvitellyt mistä ongelmat johtui.

US $23.99 25% OFF|Creality 3D Full Assembled Extruder Kits With 2PCS Fans Fan Cover Air Connections Nozzle Kits for CR 10 Series 3D Printer Parts-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress

Aikaisemmin nämä maksoi noin 50 euroa Crealityltä ja silloin tällöin näitä sai 25 eurolla Gearbestistä mutta nyt hinta on laskenut aika paljon.
 
Onko porukalla kokemusta photon resiini printtereistä? Törmäsin netissä ja tulostuslaatu oli sen verta vakuuttavaa, että oikeasti aloin harkitsemaan ostamista. Tulostaminen olisi pääosin wh40k malleja/bitsejä.

Meinaan siis tuota s/uudempaa versiota [New Year Sale] Photon S

Toki jos on parempaa/halvempaa tms, niin mielellään otan ehdotuksia vastaan.
 
Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.

Finlandery, onko nuo form labs tulostimet vastaavia kuin photon? Niitä voi testata ainakin pk-seudulla joissain kirjastoissa.
 
Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.

Finlandery, onko nuo form labs tulostimet vastaavia kuin photon? Niitä voi testata ainakin pk-seudulla joissain kirjastoissa.
idea kai sama, mutta ei oo tässä tuppukylässä testaus mahollisuutta. Jos tarvii suojautua, niin miten ois lakka sprei? Toimii ainakin maalin suojauksessa miniatyyreissä, niin luulis, että sitoo toiseenkin suuntaan, jos/kun muodostaa tasasen kerroksen mallin pintaan.
 
Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.
Tästä aiheesta on paljon informaatiota liikkeellä, mutta valitettavasti lähes kaikki siitä on sensaatiohakuisia klikkiotsikoita.
FFF/FDM printtereistä leviää ympäristöönsä sekä kaasuja että nanopartikkeleita. Kaasut voivat olla terveydelle vaarallisia tulostettaessa esimerkiksi ABS tai Nylon matskuja, joista vapautuu styreeniä, jonka epäillään olevan karsinogeenistä. Nanopartikkelit tai VOC:t (volatile organic compound) on sitten paljon hankalampi asia tutkia. Ensinnäkin, näitä pienhiukkasia on maailma luonnollisesti tulvillaan. Kasvit houkuttelevat eläimiä luokseen nanopartikkeleilla, maali kuivuessaan päästää ilmaan nanopartikkeleita jopa sun päästämät pierut ovat tulvillaan nanopartikkeleita. Jos nenälläsi haistat jotain, olet silloin vastaanottamassa nanopartikkeleita. Termiä nanopartikkeli/VOC onkin hyvä levitellä lehdistössä paniikkia lietsomaan, kun harva ymmärtää mistä on kyse. Se onko nanopartikkeli vaarallista, johtuu täysin siitä mistä aineesta on kyse ja että kuinka paljon sitä on. Täysin myrkytönkin aine muuttuu vaaralliseksi jos sitä on liikaa. Vettä juomalla kuolee jatkuvasti ihmisiä.

Tällä hetkellä ei ole mitään viitettä siitä että PLA olisi epäterveellistä tulostaa sisätiloissa ilman kotelointia tai ylimääräistä ilmastointia. Mainitsemani ABS ja Nylon suositellaan tulostamaan jossakin muualla kuin asuintiloissa, mutta siitäkään ei ole tieteellistä näyttöä että ne olisivat terveydelle vaarallisia. Sama homma on SLA printtereiden resinillä, joillekin ihmisille se aiheuttaa suoralla ihokosketuksella voimakkaita allergisia reaktioita, mutta itseasiassa siitäkin leviää pienhiukkasia ja yleensä ne haisevat erittäin voimakkaalle. Varsinaista myrkyllisyyttä niistä ei kuitenkaan ole osoitettu.

Aika vähän on ollut liikkeellä oikeasti tutkittua tietoa kuinka paljon VOC päästöjä tavallisesta FFF printteristä tulee, mutta ne mittaukset mitä olen nähnyt, päästöt eivät ole kovin suuria.
 
Jos tarvii suojautua, niin miten ois lakka sprei? Toimii ainakin maalin suojauksessa miniatyyreissä, niin luulis, että sitoo toiseenkin suuntaan, jos/kun muodostaa tasasen kerroksen mallin pintaan.
Kyse on nanopartikkeleista jotka vapautuu tulostuvaiheessa kun filamentti kuumennetaan sinne 200 asteen paikkeille, valmiista tulosteesta ei nanopartikkeleita irtoa sen enempää kuin mistään muustakaan tavarasta mitä käytät.
 
Luulen että 3d tulostuksessa syntyvät partikkelit ovat aika pientä siihen verrattuna mitä vedät sisään keuhkoihin ulkona.
 
Oletteko keksineet keinoa suojautua pienhiukkasilta (nanopartikkelit)? Niitä taitaa irrota kaikista matskuista ja aika epäterveellisiä vissiin.

En varsinaisesti ole keksinyt mitään hyvää tapaa suojautua kuin koteloida tulostimeni. Lisäksi tilasin lähinnä testimielessä tämän mittarin, jota odottelen vielä saapuvan: Xiaomi PM2.5 ilmanlaatumittari

Tätä mittaria myös mietin mutta en jaksanut lähteä vielä rakentelelmaan: 3D Printer Emission Monitor Quantifies The Stench
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom