3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kuten Muumi jo sanoikin, ei Ender 3:sta tarvitse säätää yhtään sen enempää kuin Prusaakaan, kyse on vain siitä että Enderissä voi tulla mukana kiero peti, johon täytyy keksiä joku ratkaisu, eli yleensä siihen ostetaan lähikaupasta lasilevy. Prusassa laadunvalvonta on tiukempaa, joten sieltä ei yleensä tule maanantaikappaleita. Kyse ei siis ole isosta asiasta, lasilevyn ostaminen on muutaman euron ostos, mutta tietenkin se harmittaa kun uusi ja odotettu lelu...köh...työkalu ei heti toimikaan vaan joutuu vielä päivän pari odottaa lisää.

Nettikeskusteluissa olen saanut sen kuvan että enderiä pitää säätää koko ajan ja koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Usein kuulee että enderiä pitää tinkeröidä jatkuvasti kun taas Prusa toimii luotettavasti.
 
Nettikeskusteluissa olen saanut sen kuvan että enderiä pitää säätää koko ajan ja koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Usein kuulee että enderiä pitää tinkeröidä jatkuvasti kun taas Prusa toimii luotettavasti.

Luulen että kyse on enemmänkin siitä että Enderin ostaneet haluavat modailla sitä jatkuvasti parempaan suuntaan ja näin tätä kautta oppia 3d tulostimien sielunelämää. Prusan ostaneet tuskin ovat heti tulostelemassa thingiversestä modeja 800€ laitteeseen.
 
Luulen että kyse on enemmänkin siitä että Enderin ostaneet haluavat modailla sitä jatkuvasti parempaan suuntaan ja näin tätä kautta oppia 3d tulostimien sielunelämää. Prusan ostaneet tuskin ovat heti tulostelemassa thingiversestä modeja 800€ laitteeseen.
Olisiko tuo kavala tauti leviämässä myös Prusan tulostimien joukkoon:
Tuossa Tom hienosti todistaa sen mikä on usein totta myös Enderien modaamisessa. Jos teoriassa kone "parantuu" 5% joitakin komponentteja vaihtamalla, todellisuudessa tulostusjälki joko ei muutu miksikään tai menee jopa takapakkia. Käytännössä sekä Ender että Prusa on valmiiksi jo kone joka tekee erinomaista jälkeä, eivätkä kumpikaan tarvitse mitään modausosia. Kumpaakin tulostinta ostetaan paljon farmikäyttöön (yritysmuotoisesti tulostetaan muille ihmisille heidän tilaamia osia) ja noihin käyttöihin kumpaakaan tulostista ei yleensä modata millään tavalla, ei edes asentamalla melua vähentäviä modauksia ja kuitenkin noissa käytöissä tärkeintä on että tulostusjälki on erinomaista. Kuitenkin on jonkin verran ihmisiä jotka käyttää modaamiseen enemmän rahaa kuin alkuperäiseen tulostimeen, mä luulen että heidän on pakko itselleen perustella tekemänsä valinnat siten että julistavat modaamisen olevan pakollista. No tietenkin on sitten myös ihmisiä joita ylipäätään kiinnostaan tekniikka ja se miten kaikki toimii ja konetta modaamalla tuota tiedonhalua saa parhaiten tyydytettyä. Hyvä esimerkki on tuo J4nnun linkkaama RAMPSin johdotuskaavio-sivu, sieltä kun laskee osien summan, huomaa että halvemmalla olisi saanut valmiina Ender 3:n ja väitän että myös paremman tulostusjäljen. Se ei kuitenkaan silloin tyydytä sitä itserakentamisen tarvetta.
 
Mä mietin sellaista, että Ender on hauska projekti sellaiselle joka saattaisi mielellään rakentaa tyhjästä printterin. Siinä sitten ajan kuluksi tviikkaillaan jälkeä paremmaksi ja ollaan iloisia kun saadaan se surkea tulostin tekemään hyvää jälkeä hetken aikaa.

Toivon että näin ei ole, sillä mielelläni ostaisin halvemman tulostimen. Mutta millä selittyy että Ender 3 Pro sitten on niin halpa (160e) ja Prusa i3 niin kallis (700 e)? Miten Prusa edes käy kaupaksi tuolla hinnalla. Onko tulostusnopeuksissa eroja?

700 eurolla saa 4 Enderiä. Siinä on jo melkoinen farmi.
 
Mä mietin sellaista, että Ender on hauska projekti sellaiselle joka saattaisi mielellään rakentaa tyhjästä printterin. Siinä sitten ajan kuluksi tviikkaillaan jälkeä paremmaksi ja ollaan iloisia kun saadaan se surkea tulostin tekemään hyvää jälkeä hetken aikaa.

Toivon että näin ei ole, sillä mielelläni ostaisin halvemman tulostimen. Mutta millä selittyy että Ender 3 Pro sitten on niin halpa (160e) ja Prusa i3 niin kallis (700 e)? Miten Prusa edes käy kaupaksi tuolla hinnalla. Onko tulostusnopeuksissa eroja?

700 eurolla saa 4 Enderiä. Siinä on jo melkoinen farmi.
Prusa on kehittäjä, Ender on kopioija...monet ihmiset haluavat tukea kehittäjiä.
Prusa on eurooppalainen, Ender on kiinalainen...monet ihmiset haluavat tukea eurooppalaisia.
Prusalla on kattava asiakaspalvelu josta saa nopeasti apua, Ender on myynyt paljon ja sillä on laaja ja aktiivinen käyttäjäkunta jolta saa apua nopeasti...monet ihmiset ottavat avun mieluummin vastaan auktoriteetiltä (britannica encyclopedia vs wikipedia).

edit: niin se 700e Prusa on rakennussarja, jos haluat verrata Enderiä ja Prusaa suoraan, silloin Prusan verrokkihinta on 990 euroa.
Tulostusnopeudessa ei ole merkittävää eroa. Toinen tulostimista on suorasyöttö ja toinen on bowdeniin perustuva, siten ne ei ole ihan suoraan verrannollisia toisiinsa. Kummassakin menetelmässä on hyvät ja huonot puolensa (huomioitavaa että Prusa mini on bowden, kun taas mk3 on suorasyöttö). Ender on bowden -malli, mutta melko helposti muutettavissa suorasyötöksi.

edit: ammatikseen tulostelevilla on useita kymmeniä tai satoja tulostimia farmissaan.
 
Edit.
Syvällisen pohdinnan tuloksena teen juurikin noin, erona se että atx:stä saa helposti useamman 12V joten sieltä suoraan laittelen sekä mosfetille että rampsiin. Eikös kuitenkin tuo 12V11A anna virran extruderille eli se pitää kytkeä, ja toisaalta taas moottorit saa virran tuolta 12V5A puolelta eli tarvii sinnekin se kytkeä :tdown:

Ehkä tuosta vielä peli tulee, ei haittaa vaikka itse tulostin rikki menisi kytkentöjen takia kun se tossa hyödyttömänä on asunut jo vuoden päivät, kunhan vaan ei tupa palaisi tässä säätäessä :rolleyes:

Edelliseen postaukseeni viitaten. Eikös tuo näillä kytkennöillä mene oikein (kuva).

Korvasin siis vakio psu:n ATX mallilla koska vakio oli sellanen avonainen kiinavehje ja ATX oli käyttämättömänä. Mosfetin joskus myös tilasin kun luin että jotkut voi sulaa koska kiina.

Eli jatkanko mosfetin kytkystä tuonne Rampsiin? Onko väliä laittaako sen tuohon 12V5A vai 12V11A, vai pitääkö laittaa siltikin molempiin? Control in mosfetista kaiketi kytketään tuohon D8 johon ilman motikkaa laittaisin suoraan heatbedin?

IMG_20191116_171717.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nettikeskusteluissa olen saanut sen kuvan että enderiä pitää säätää koko ajan ja koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee. Usein kuulee että enderiä pitää tinkeröidä jatkuvasti kun taas Prusa toimii luotettavasti.

Mä mietin sellaista, että Ender on hauska projekti sellaiselle joka saattaisi mielellään rakentaa tyhjästä printterin. Siinä sitten ajan kuluksi tviikkaillaan jälkeä paremmaksi ja ollaan iloisia kun saadaan se surkea tulostin tekemään hyvää jälkeä hetken aikaa.

Toivon että näin ei ole, sillä mielelläni ostaisin halvemman tulostimen. Mutta millä selittyy että Ender 3 Pro sitten on niin halpa (160e) ja Prusa i3 niin kallis (700 e)? Miten Prusa edes käy kaupaksi tuolla hinnalla. Onko tulostusnopeuksissa eroja?

700 eurolla saa 4 Enderiä. Siinä on jo melkoinen farmi.

En tiedä mitä keskusteluja oikein olet lukenut, mutta ostin itse tuon perusmalli ender 3:en ja sitä ennen luin tämän koko ketjun läpi. Itselle jäi tuosta enderistä lähinnä pelkästään posiitivinen kuva tämän ketjun perusteella ja siinä on se syy minkä takia tuollaisen hommasinkin :tup:

Eipä tuota tyhjästä todellakaan tarvinnut alkaa rakentamaan. Kuitenkin suhteellisen helppo ja nopeahko kasaus jos sen tekee kerralla kunnolla. Itse tein kantapään kautta ja ensimmäisen kasauksen jälkeen avasin laitteen "varmuuden vuoksi" alkutekijöihin ja kasasin uudestaan youtubea apuna käyttäen. Kasauksen jälkeen pedin kalibrointi mikä myöskin oli helppoa kun otti youtuben avuksi ja katsoi ehkä 10min pituisen pätkän.

Btw kävin äsken katsomassa omasta viestihistoriasta, että mitä kaikkea @iplo neuvoi tekemään tälle laitteelle ja näköjään olen taas oikein ajatuksella lukenut hyvät vinkit läpi :rofl:. Näköjään extruderikin olisi ollut hyvä kalibroida, mutta meikäläinen se on vain ruvennut printtailemaan ja skipannut koko ohjeen :facepalm:.

No joo mutta takaisin asiaan, niin ei tuota voi kyllä pahalla tahdollakaan kutsua surkeaksi tulostimeksi. Kaikin puolin pätevä laitos ollut tällaiselle astetta hitaammalle ihmiselle, mitä tuolla nyt muutaman arduino-kotelon tulostellut ja yhden fan coverin. Fan cover tuli enderiin ja oli itselle ensimmäinen printti, tai no ehdin sillä mukana tulleella pikkupätkällä tulostamaan jotkut norsun jalat. Joku ammattilainen voisikin tässä samalla kertoa, että onko pahannäköinen printti. Näkyykö tuossa se extruderin kalibroimattomuus..?

IMG_20191103_160737.jpg IMG_20191103_162241.jpg
 
Joku ammattilainen voisikin tässä samalla kertoa, että onko pahannäköinen printti. Näkyykö tuossa se extruderin kalibroimattomuus..?
IMG_20191103_160737.jpg IMG_20191103_162241.jpg

Tuosta printistä ehkä vielä paha sanoa mutta näyttäisi kyllä hyvältä. Sivut ovat tasaiset eikä esiinny pursuamia, alin ja ylin kerros tasainen eikä reikiä.

Tuota extruderin kalibrointia ei kannata paisutella ongelmaksi, tärkeintä on oikeat asetukset slicerissa kyseiselle langalle. Tuolle langalle esim. saattaa olla tällä hetkellä flow/extrusion multiplier slicerissa juuri hyvä (vaikka et olisi kalibroinut extruderia), kun taas toiselle langalle sitä joutuu vähän viilaamaan ylös/alas että saa parempaa jälkeä (ei yli tai ali pursotu).

Esimerkiksi itse ajelin Ender-2 tulostimella ilman kalibrointia vuodenpäivät, kunnes tajusin testata asian niin 100mm extruder käsky ajoikin vain 93mm lankaa pihalle oikeasti. Ei näkynyt millään tavalla laadussa (joka oli helkkarin hyvä) koska olin viilannut asetukset slicerista kohilleen. Tuo extruderin kalibrointi ei todellakaan ole mikään vaatimus ellei se ole todella pahasti pielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Redditissä tuli vastaan paljon lankoja joissa Prusaa ylistettiin. Toisaalta moni Enderin käyttäjä on sitä mieltä, että Prusan omistajat vain haluavat uskotella itselleen että eivät ostaneet ylihintaisen hankinnan. Myös monissa vertailuissa tuodaan esille sitä miten Prusa toimii varmasti ja Crealityn vehje vaatii enemmän "tinkeröintiä".

Mutta ei tämä tässä parane. Laitan Ender 3pro tilaukseen.
 
Tuosta printistä ehkä vielä paha sanoa mutta näyttäisi kyllä hyvältä. Sivut ovat tasaiset eikä esiinny pursuamia, alin ja ylin kerros tasainen eikä reikiä.

Tuota extruderin kalibrointia ei kannata paisutella ongelmaksi, tärkeintä on oikeat asetukset slicerissa kyseiselle langalle. Tuolle langalle esim. saattaa olla tällä hetkellä flow/extrusion multiplier slicerissa juuri hyvä (vaikka et olisi kalibroinut extruderia), kun taas toiselle langalle sitä joutuu vähän viilaamaan ylös/alas että saa parempaa jälkeä (ei yli tai ali pursotu).

Esimerkiksi itse ajelin Ender-2 tulostimella ilman kalibrointia vuodenpäivät, kunnes tajusin testata asian niin 100mm extruder käsky ajoikin vain 93mm lankaa pihalle oikeasti. Ei näkynyt millään tavalla laadussa (joka on oli helkkarin hyvä) koska olin viilannut asetukset slicerista kohilleen. Tuo extruderin kalibrointi ei todellakaan ole mikään vaatimus ellei se ole todella pahasti pielessä.
Nimenomaan! Mä olen tosta extruderin kalibroinnista toistellu sen takia, että on paha alkaa pohtiin esiin nousseita ongelmia tulostusjäljen perusteella, jos laite ei ole alunperinkään kalibroitu kuntoon. Slicerissa flow korjaa itseasiassa juuri tuota samaa, itse joskus aikoinaan CR10:llä tietämättä kalibroimisesta säädin alipursotus-ongelman flow:lla kuntoon ja Enderilläkin tulostelin pitkän aikaa ennen kalibrointia, joka sitten vain paljasti että kaikki oli kunnossa ilman säätämistä. Se kalibrointi on kuitenkin niin helppo ja nopea tehdä ja sen tehtyään pystyy poissulkemaan yhden potentiaalisen ongelmakohdan pois. Oman näppituntuman mukaan noin 70% aloittelevien tulostajien ongelmista liittyy ali/yli-pursotukseen. edit: no okei, siis sen jälkeen kun tulosteen kiinnittymisen ongelmat on ratkaistu...se on edelleen se suurin ongelma :)

Redditissä tuli vastaan paljon lankoja joissa Prusaa ylistettiin. Toisaalta moni Enderin käyttäjä on sitä mieltä, että Prusan omistajat vain haluavat uskotella itselleen että eivät ostaneet ylihintaisen hankinnan. Myös monissa vertailuissa tuodaan esille sitä miten Prusa toimii varmasti ja Crealityn vehje vaatii enemmän "tinkeröintiä".

Mutta ei tämä tässä parane. Laitan Ender 3pro tilaukseen.
Mulla oli sama tiukka pohdinta aikoinaan että ostanko Prusan vai kiinalaisen kopion.
2 vuotta sitten kun Prusan mk3 julkaistiin, laitteissa oli isoja ongelmia ja tulostuslaatu oli pitkällä takamatkalla sekä halpoihin kiinalaiskopioihin, että myös Prusan vanhempaan mk2-tulostimeen (noin vuosi myynnin aloittamisen jälkeen ongelmat oli korjattu firmware päivityksellä). Samoin myivät tulostinta kuin häkää, vaikka siihen kuuluva magneettinen tulostusalusta oli kuukausitolkulla jäljessä valmistusaikatauluaan. Prusa tulostimien käyttäjät kaikki nämä ongelmat lakaisivat maton alle ja vain hymyilivät kuinka heillä on upea tulostin. Prusan omakin foorumi oli tuolloin hauskaa luettavaa, kun tekstit oli tyyliin "mun tulostin ei toimi ollenkaan, mutta kaikki on hyvin, ei mitään hätää", mutta samaan aikaan ivallisesti naureskelivat Crealityn kieroihin kiinasta tulleisiin tulostinpeteihin.

Mä en itse ymmärrä tuommoista vastakkainasettelua, mutta ehkä ihmiset elävät siitä (iOS vs Android, Xbox vs Playstation, sähköauto vs bensa-auto). Merkkiuskollisuus on iso osa länsimaalaista markkinointia ja ilman sitä monen firman katteet putoisivat monta sataa prosenttia. Esimerkkinä nyt vaikkapa joku GoPro:n kärkimalli joka maksaa päälle 500 euroa, mitä veikkaatte kuinka suuri osa siitä hinnasta tulee pelkästä nimestä. Kyllä nekin on valmistettu samalla Kiina/Taiwan akselilla missä kilpailijoidenkin kamerat.
Tarkennus vielä perään! Mä en näe Prusaa "priimamerkkinä" jossa pelkkä nimi tuo lisää hintaa, heillä enemmänkin tuotekehittely tuo sitä lisähintaa, mutta moni Prusan printterin omistaja suhtautuu omaan laitteeseensa samanlaisena reviirinä kuin esimerkiksi konsolisodissa näkee. Markkinoilla on monia länsimaalaisia merkkejä, joissa oikeasti on ihan sikana ilmaa hinnassa. Nämä myyvät sitten laitteitaan "yrityskäyttöön", kun yrityksille ei ole niin tärkeää kuinka kallis hankinta on, kunhan merkin fiilis on hyvä.
 
Hyvä esimerkki on tuo J4nnun linkkaama RAMPSin johdotuskaavio-sivu, sieltä kun laskee osien summan, huomaa että halvemmalla olisi saanut valmiina Ender 3:n ja väitän että myös paremman tulostusjäljen. Se ei kuitenkaan silloin tyydytä sitä itserakentamisen tarvetta.

Itse rakentamalla et ainakaan säästä yhtään mitään. Et aikaa etkä rahaa:D Mulla on viellä käytössä prusan kopio joka on käytännössä rakennettu kokonaan uusiksi alusta eikä alkuperästä oikein ole kun runko. Tulostimen hinta + osat niin olisin jo ostanut prusa mk3 ja säästynyt monet vittuperkeleet. Toisaalta tää on alusta asti ollut mulle harrastus ja nyt vähän jostain jotain jo ymmärtääkin. Toisaalta sillon kun tota ostelin niin valinnanvaraa oli aika vähän ja kaikki samoja rimpuloita. Nythän halvemmatkin tulostimet tekee jo tosi hyvää jälkeä. Tällä hetkellä rakennan kokonaan uutta tulostinta duet wifin ympärille. Runko on valmiista osista kasattu "hypercube" mutta kaikki muu tulee omista aivopieruista:D Aika varmasti jotain vastaavaa olisi kaupasta saanut helpommin ja halvemmalla mutta ihan niinkun pomokin aina sanoo "kun ite tekee saa mieleisen"
 
Ensimmäinen filamenttirulla joka aiheuttaa ongelmia. Jo kolmas kerta kun jumittaa.
Kyseessä Creality-kaupasta ostettu 5 x 200g rullat. Ilmeisesti nämä 200g "näytepakkaukset" on vasurilla vedetty rullalle.

EDIT: Vai olisikohan virhe ollut käyttäjän päässä. Mahdollista, mutta epätodennäköistä :D

filamenttilukko.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo Ender 3 pro kannattaa ostaa? Onko tuosta kaksi versiota, valmis ja diy? Haluaisin valmiin.
 
Onko joku Oulun suunnalla ostanut tuota paljon hypetettyä Capricorn PTFE tuubia?
Sitä näköjään myydään metrin tai kahden paloissa. Jos joltain löytyy nurkista, niin voisin yhden pätkän enderiini ostaa.
 
Onko joku Oulun suunnalla ostanut tuota paljon hypetettyä Capricorn PTFE tuubia?
Sitä näköjään myydään metrin tai kahden paloissa. Jos joltain löytyy nurkista, niin voisin yhden pätkän enderiini ostaa.
Alla olevassa linkissä myydään 10cm pätkissä, jos haluat 20cm pätkän, laita kappaleiksi 2 jne. On myös halvin paikka mitä minä olen löytänyt. Älä tilaa Capricornia Kiinan kaupoista, ne on feikkejä! Jenkeistä taas postikulut nousee korkeiksi.
Capricorn Bowden Tubing (100mm)
 
Koska edellinen kyselyni tuotti tulosta yksityisviestin kautta, niin kysytään vielä: Onko kenelläkään Oulun suunnalla alkuperäistä laadukkaampia liittimiä ender 3:een? Eli niissä olisi varmastikkin hyvä olla metallikynnet joilla on parempi pito teflonputkeen. Alkuperäisillä tuo bowden tuubi liikkuu extruderin päässä edestakaisin muutamia millejä.
 
Ei ole liittimiä, mutta itse sain liikkeen pois kun laajensin sen letkun päitä.
Sytkällä lämmitin muovia ja enderin mukana tullutta lattapää meisseiliä kun pyöritti sisällä niin, tuli sopivan tiukka liitos.
 
Mistäs löytyisi Ender 3 tulostimeen tuo materiaalin syöttö kikkare (filament extruder). Ja kannattaako ottaa tuollainen uudemman mallinen dual gear versio? Nykinen alkuperäinen naksuu ja pomppii miten sattuu, eikä siis syötä tavaraa tasaisesti joten printitkin menee päi persiitä.. EU ja esim. DHL mahdollisuus kiinnostaa. :D

Edit. tai vaihtoehtoisesti saa ohjeistaa voiko tuon korjata jotenkin?
 
Mistäs löytyisi Ender 3 tulostimeen tuo materiaalin syöttö kikkare (filament extruder). Ja kannattaako ottaa tuollainen uudemman mallinen dual gear versio? Nykinen alkuperäinen naksuu ja pomppii miten sattuu, eikä siis syötä tavaraa tasaisesti joten printitkin menee päi persiitä.. EU ja esim. DHL mahdollisuus kiinnostaa. :D

Edit. tai vaihtoehtoisesti saa ohjeistaa voiko tuon korjata jotenkin?
Kannattaa varmaan ensin tutkia mistä tuo johtuu. Onko "hammaspyörä" menny sileeksi? Onko suutin jotenkin tukossa että ahdistaa liikaa tms?
 
Kannattaa varmaan ensin tutkia mistä tuo johtuu. Onko "hammaspyörä" menny sileeksi? Onko suutin jotenkin tukossa että ahdistaa liikaa tms?

Juu vähän yrittänyt jo tutkailla ja kikkailla. Ensin kiristelin ja löysäilin ruuveja, sitten purin ja putsasin osat. Hammaspyörässä näkyi kyllä kulumaa siinä missä materiaali kulkenut, nostin sitä niin ettei samaan kohtaan hinkkaa, ei auttanut. Vastapuolen laakerikaan ei aina pyöri mukana jolloin ei taida materiaalikaan kulkeutua. Varasuutin taisi tulla mukana, että senhän tässä voisi vielä vaihtaa. Kaikki asetukset ja materiaali rullatkin on vielä samoja. Takana ehkä n. 80h tulostamista, jos siitä apua diagnoosissa.
 
Mä annan kyllä pikaisella testailulla oman ääneni tuolle sketchupille fusionin sijaan. Tape measurement tool helpottaa aivan sikana tuota suunnittelua ja "vapaalla" kädellä piirtäminen on paljon simppelimpää omasta mielestä. Uskon kyllä, että monimutkaisiin kappaleisiin tuo fusion voipi olla parempi mutta tässä vaiheessa tätä harrastusta tuo sketchup kolahtaa jotenkin itselle paljon enemmän. Ja nimenomaan tuo desktop versio. Fusionissakin joku pakotettu pilvitallennus :facepalm:

Löytyykö jostain hyvää kirjaa tai muuta ei videotiedoston muodossa olevaa matskua tuosta fusionista aloittelijoille?
 
Fusionillakin voi piirtää (ja monesti kannattaakin) "vapaalla kädellä" ja sitten dimensioida mitat kohdilleen. En valitettavasti tiedä kirjallisuutta Fusionista mutta sen verran paljon tuohon on tullut muuutoksia kohtuu lyhyessä ajassa että vähänkin vanhempi kirja olisi auttamatta vanhentunutta tietoa.
 
On se hieno fiilis kun ensimmäinen ihan itse suunniteltu kappale ulkona :hungry:. Vaikka kyseessä onkin vain pieni testikappale mistä on nyt hyvä lähteä jatkamaan kappaleen lopullista suunnittelua niin silti :D. Enderkin tuntuu pelittävän kuin junan vessa.
 
No niin no...

Tilasin Black Friday -tarjouksena Ender 3 Pron... tuoda, mitäs lisjuustoja tähän kannattais ottaa heti kärkeen? Jostain englanninkieliseltä foorumilta bongasin tämmöiset kuin "aluminum extruder", "springs" (keltaiset?:btooth:) ja "capricorn bowden tube" tai sinnepäin. Kuulemma ainakin kannattais joku ohjain tulostaa sille filamentille? Myös lasipeti mainittu?

Entäpä minkä merkkistä ja tyyppistä filamenttia tuo syö? Noitakin näyttää olevan tuhottomasti erilaisia. tarkoitus on tulostaa figu- ja lautapeleihin maastoa ja muita osia, jotka sitten on tarkoitus maalata akryyliväreillä. Onko tuo PLA siihen hyvä ratkaisu?
 
No niin no...

Tilasin Black Friday -tarjouksena Ender 3 Pron... tuoda, mitäs lisjuustoja tähän kannattais ottaa heti kärkeen? Jostain englanninkieliseltä foorumilta bongasin tämmöiset kuin "aluminum extruder", "springs" (keltaiset?:btooth:) ja "capricorn bowden tube" tai sinnepäin. Kuulemma ainakin kannattais joku ohjain tulostaa sille filamentille? Myös lasipeti mainittu?

Entäpä minkä merkkistä ja tyyppistä filamenttia tuo syö? Noitakin näyttää olevan tuhottomasti erilaisia. tarkoitus on tulostaa figu- ja lautapeleihin maastoa ja muita osia, jotka sitten on tarkoitus maalata akryyliväreillä. Onko tuo PLA siihen hyvä ratkaisu?

Nuo päivitykset lienee sellaisia, joita kannattaa hankkia jollain aikavälillä. Alkuun pääset varmasti ilman mitään, mutta nuo jouset kyllä auttoi kummasti pitämään pöydän suorana ja jatkuva säätäminen väheni.

Lisäksi voisi mainita ne liittimet, joihin tuo bowden tube menee. Olivat itsellä, ja ilmeisesti myös monella muulla heikkolaatuisia alunperin, ja tuo tuubi pääsi liikkumaan millin kaksi, joka aiheutti ongelmia tulostaessa.

Omassa Enderissä on päivitetty vuoden aikana nuo yllämainitut pl. tuo capricorn. Lisäksi olen hommannut vaimentimet moottoreille, ihan vain jotta olisi hiljaisempi.

Äkkiä en osaa varmaksi sanoa, että miten juuri akryylimaali tarttuu PLA:han, mutta luulisin sen toimivan. PLA on varmaankin omaan tarkoitukseesi käypänen materiaali, se on lisäksi halvinta ja helpointa(?) tulostaa.
 
Äkkiä en osaa varmaksi sanoa, että miten juuri akryylimaali tarttuu PLA:han, mutta luulisin sen toimivan.
Erinomaisesti tarttuu!

Noista päivityksistä, mikään niistä ei ole aivan välttämätöntä. Stumpun mainitsemat vaimentimet ovat ehkä se tärkein, muuttaa tulostimen selkeästi hiljaisemmaksi. Alumiininen extruderi tulee tarpeelliseksi siinä kohtaa kun filamentti on syönyt alkuperäisen muovisen...siihen menee kymmeniä rullia eli normaalilla harrastetulostamisella vuosikausia. Jouset kuoleentuu kyllä ajan mittaa, mutta kyllä alkuperäisillä pärjää hyvin ainakin pari vuotta. Capricorn auttaa joustavien filamenttien (mm TPU) tulostamisessa, mutta sitten taas siitä on vain haittaa jos tulostaa heikkolaatuisia filamentteja joissa langan paksuus vaihtelee liian paljon. Filamentti-ohjain, no semmosenkin voi toki tehdä itse sillä koneella jos haluaa, mutta tärkeämpi on tulostaa suojakoppa keskusyksikön ilmanottoaukolla joka sijaitsee juuri siinä kohtaa johon putoilee pieniä filamentin pätkiä (thingieversessä on kymmeniä eri malleja siihen valmiina).
 
tärkeämpi on tulostaa suojakoppa keskusyksikön ilmanottoaukolla joka sijaitsee juuri siinä kohtaa johon putoilee pieniä filamentin pätkiä (thingieversessä on kymmeniä eri malleja siihen valmiina).

Käsittääkseni se ilmanottoaukko on pro-versiossa pohjassa. Ainakin oli siinä yhdessä ja ainoassa ender 3 pro:ssa minkä olen omin silmin nähnyt.
 
Selvä, kiitokset vinkeistä. Täytyy käydä hakeen tulostin kohta puoliin ja sitten koota se. Epäilemättä lisää kysymyksiä tulee aikanaan. :tup:

Kysymyksistä puheen ollen, katselin tuolla ebayssä, että myyvät settejä, joissa on jouset, silikonisuojukset ynnä muuta sälää yhdessä paketissa, parin kympin hintaan. Oisko noissa mitään järkee?
 
Selvä, kiitokset vinkeistä. Täytyy käydä hakeen tulostin kohta puoliin ja sitten koota se. Epäilemättä lisää kysymyksiä tulee aikanaan. :tup:

Kysymyksistä puheen ollen, katselin tuolla ebayssä, että myyvät settejä, joissa on jouset, silikonisuojukset ynnä muuta sälää yhdessä paketissa, parin kympin hintaan. Oisko noissa mitään järkee?

Itse ostin normi ender 3:een tällaiset. Kymmenen kappaletta alta 2€: US $0.61 11% OFF|10pcs 3D Printer Parts Spring For Heated bed MK3 CR 10 hotbed Imported Length 25mm OD 8mm ID 4mm For 3D Printer-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress

Kannattaa vain kasata ja kalibroida pedit, extruderit ym huolellisesti ja tsiigailla joku hyvä ohjevideo youtubesta ennen kuin teet edellämainitut. Mieti niitä modeja vasta sisäänajon jälkeen jos tuntuu siltä, että on tarvetta.

Itse skippasin extruderin kalibroinnin epähuomiossa kokonaan ja lasipedinkin jätin hankkimatta. Mulla on printit tarttunut hiton hyvin siihen tulostimen mukana tulleeseen alustaan eikä ole käynytkään mielessä, että tuossa pitäisi mitään liimoja tai lakkoja käyttää.



Ao. on aika jees printti ja tosiaan siihen sun pro-versioon ei taida sitä fan coveria tarvita ollenkaan. Mutta varmista nyt vielä, että se tuuletin on tosiaan siellä laitteen pohjassa.

2020 / Ender 3 Filament Guide by Filboyt
 
On toi printteri kyllä kaikin puolin hieno värkki ja todella hyödyllinenkin. Kyllähän tänään aika monta tuntia meni kun ottaa huomioon ihan typerät suunnitteluvirheetkin ja kaikki, mutta vihdoin ja viimein tuli onnistunut tekele. En sitä sano, että kyseinen kotelo olisi mitenkään kaunis tai millään tavalla erikoinen, mutta saipahan tehtyä... Kuvassa on itse suunnitellun audiokortin piirilevy ja sille nyt sai tehtyä kotelon millä saa levyn suojattua.

Mikä muuten on tuollaisten viallisten pla-koteloiden loppusijoituspaikka? Mietin, että sopiiko tuollaiset nakata biojätteeseen kun ilmeisesti pla oli jokseenkin "ympäristöystävällistä" vai kuuluuko se muovinkeräykseen?

edit, ja kyllä tarkoitus on raa'asti liimata tuo kansi purkkiin. Toivottavasti ei ole tarvetta availla jälkikäteen :D

IMG_20191130_220923.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa tehdä avattavia koteloita joihin ei tarvitse käyttää liimaa, ruuveja tai muita ulkoisia apuja niin adafruitilla on hyvä Fusion-tutorial parametroitavasta kotelosta. Valitettavasti videomuodossa:

.

Jos piirtelet PCB:t Eagle CADilla saat näppärästi PCB:t fusioniin jolloin voit suunnitella kotelot suoraan levyn ympärille. Tähän tyyliin:

case.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Mikä muuten on tuollaisten viallisten pla-koteloiden loppusijoituspaikka? Mietin, että sopiiko tuollaiset nakata biojätteeseen kun ilmeisesti pla oli jokseenkin "ympäristöystävällistä" vai kuuluuko se muovinkeräykseen?
Roskiin, siis ihan vain "kaatopaikkaroskiin". Tai no suurimmassa osassa maata ne kaatopaikkaroskat menee polttolaitoksiin, jossa tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.
PLA kyllä maatuu, mutta siihen mennee vuosikymmeniä. Se on ympäristöystävällistä, siinä ei ole öljyä eikä muitakaan myrkkyjä, mutta palautuminen luonnon kiertokulkuun on hidasta.
 
Mikäs mahtaisi olla fiksuin hankinta tällä hetkellä n. 200€ budjetilla? Ensimmäistä tulostinta siis miettimässä, joten mieluusti suhteellisen vaivaton kapistus saisi olla.
 
Kiitos. Pro -mallikin taitaa mennä lähes budjettiin. Onko kannattava upgrade? Mistä filamentit kannattaa hankkia ja onko ABS hankalaa aloittelijalle? Sehän on kai PLAta kestävämpää?
Mun mielipide on, että perusversio on parempi hankinta, mutta googlaa "ender 3 vs ender 3 pro", niin löydät muidenkin mielipiteitä.
ABS:ää ei kannata tulostaa kuin aivan erikoistarkoituksiin. ABS:ää ominaisuuksiltaan vastaava, mutta parempi vaihtoehto on PETG. ABS tarvitsee tulostimen koteloinnin jotta kappaleen kulmat ei warppaa irti pöydästä. ABS myös haisee tulostettaessa ikävälle, eikä sitä kannata tulostaa samassa ilmatilassa kuin missä ihmiset oleskelee. PLA on erinomainen yleismateriaali, helppo tulostaa ja sopii hyvin laajoihin käyttötarkoituksiin.
 
Mun mielipide on, että perusversio on parempi hankinta, mutta googlaa "ender 3 vs ender 3 pro", niin löydät muidenkin mielipiteitä.
ABS:ää ei kannata tulostaa kuin aivan erikoistarkoituksiin. ABS:ää ominaisuuksiltaan vastaava, mutta parempi vaihtoehto on PETG. ABS tarvitsee tulostimen koteloinnin jotta kappaleen kulmat ei warppaa irti pöydästä. ABS myös haisee tulostettaessa ikävälle, eikä sitä kannata tulostaa samassa ilmatilassa kuin missä ihmiset oleskelee. PLA on erinomainen yleismateriaali, helppo tulostaa ja sopii hyvin laajoihin käyttötarkoituksiin.

Kiitos. Päädyin nyt kuitenkin hankkimaan Ender 3 Pro:n jämäkämmän rakenteen vuoksi, kun hintakin jäi alle 190€. Lisäksi mukana tulee lasilevy. Mitäs "pakollisia" virityksiä ja tuunauksia tähän kannattaa nyt hankkia tai tulostella? Mukana tuli pari rullaa PLA -filamenttia. Pitäisi varmaan katsella tuota PETGiä myös.

Kenelläkään kokemuksia erikoisemmista filamenteista, kuten hiilikuitu ja puufilamentit?

edit: mistä muuten kannattaa hankkia filamentit? onko järkeä tilata ulkomailta, vai ihan vaan kotimaan kaupoista?
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla siis joku spesifi käyttökohde mihin tiedät jo ettei pla riitä? Meinaan pla on kyllä luja materiaali varsinkin kun alkaa kerrospaksuus olemaan luokkaa pari milliä. Tuo kyllä riittää peruskäyttöön ja pidemmällekin, mutta vissiin lämpötiloja tuo ei hirveästi kestä. Minä tilasin pla:ta hobby kingistä isomman satsin kun oli tarjouksessa ja tuota yhtä ruskeaa väriä mitä olen ehtinyt käyttämään niin olen kyllä ollut tyytyväinen siihen. Muistan äkkiseltään nämäkin: clas ohlsonit, 3djake, marwiol ja motonetista saa myös jotain ökykallista dremelin kamaa
 
Onko sulla siis joku spesifi käyttökohde mihin tiedät jo ettei pla riitä? Meinaan pla on kyllä luja materiaali varsinkin kun alkaa kerrospaksuus olemaan luokkaa pari milliä. Tuo kyllä riittää peruskäyttöön ja pidemmällekin, mutta vissiin lämpötiloja tuo ei hirveästi kestä. Minä tilasin pla:ta hobby kingistä isomman satsin kun oli tarjouksessa ja tuota yhtä ruskeaa väriä mitä olen ehtinyt käyttämään niin olen kyllä ollut tyytyväinen siihen. Muistan äkkiseltään nämäkin: clas ohlsonit, 3djake, marwiol ja motonetista saa myös jotain ökykallista dremelin kamaa

Eipä oikeastaan. Lähinnä tajusin, että hyviä 3d tulostimia saa jo näin halvalla ja päädyin ostoksille. Pääasiassa tulee varmaan käytettyä erinäisiin koteloihin ja rikkoutuneiden osien tulostamiseen. Ensisijaisesti siis mekaaninen kestävyys etusijalla ja viimeisen päälle tasainen ulkonäkö on toissijaista. Minulla ei ole mitään kokemusta PLA-muovin kestävyydestä, mutta monessa ketjussa sitä on haukuttu hauraaksi. Tästä siis vedin johtopäätöksen, että se ei ole paras muovilaatu minun käyttööni, mutta voin olla täysin väärässä.

Uskallatteko muuten tulostella tuota PLA-muovia sisätiloissa ilman sen kummempaa kärynpoistoa. Ei vissiin pitäisi olla kovin vaarallista, mutta mistäpä näistä tietää. Entäs PETGin käryt?
 
Itse oon kilon rullan PLA:ta tulostellu ihan oleskelutiloissa, en huomaa kun jotain ihan pientä tuoksua jos lähelle tulostinta menee haistelemaan. PETG:llä (about puol kiloa tulostettuna) en myöskään haista mitään kuin aivan tulostimen vieressä, aavistuksen selvempi tuoksu, mutta ei paha tai häiritsevä. Itse oon käyttäny PETG:nä bisfenoli-a vapaata lankaa (en tiedä onko noissa muissakaan nyt ylipäätään tommosia myrkkyjä), en muista ulkoa nyt merkkiä. 3DJakelta on tullu kaikki tilattua. Tulostimena Prusa i3 MK3S.

Tulostin mulla on siis vielä keittiön nurkassa, autotalliin se piti viedä, mut en oo saanu aikaseks raivata sille tilaa pöydältä, kun tossa se ei oo häirinny millään tapaa äänentasoltaan (makuuhuone viereisenä huoneena) tai "käryltään" (olohuone toisen oviaukon takana keittiöstä).
 
PLA on vahvaa kunhan ei pihistele lämmössä. Itse tulostan aina lähes suositellun lämmön maksimilla ja jälki on ihan nättiä eikä kappaleet hajoa. Liian alhainen lämpö ei liimaa kerroksia yhteen varsinkaan isommissa kappaleissa joissa edellinen kerros ehtii jäähtyä. Myös seinäkierroksia kannattaa käyttää tarpeeksi ja pienemmät osat umpinaisiksi.
 
Kiitos jälleen hyvistä vinkeistä. Laitoin jo 3DJakelta PLA ja PETG-rullia tilaukseen sopivasti tarjoushintaan. Mikä muuten tuon filamentin menekki käytännössä on? Riippuu toki tulostettavasta kohteesta ja asetuksista, mutta kuinka monta grammaa tunnissa suurin piirtein tulostelee enderillä?
 
Tulipa pistettyä sitten pitkällisen pähkäilyn jälkeen pistettyä Artillery Sidewinder X1 tilaukseen, joka kamppaili Creality CR-10 mallien kanssa. Ainoat asiat, jotka oikeastaan tässä hieman arveluttivat ovat kaapeloinnit, jotka on totetutettu lattakaapeleilla, mutta niitten ansiosta paketista on saatu myöskin varsin siistin näköinen. Toinen asia liittyy myös kaapelointiin, tarkalleen ottaen heatbedin kaapelointiin, kun pedillä ei ole kaapelille mitään tukea, vaan on pelkästään juotoksilla pedissä kiinni. Tähän onneksi on olemassa 3D-tulostettava ratkaisu.

Nämä pari seikkaa kävi ilmi jo arvosteluista, mutta muuten tuntui pätevältä laitokselta. Yksi asia mikä Crealityssa voin jäädä kaipaamaan on suremman suosion takia sille löytyy mahdollisten ongelmien varalle paremmin apua... tosin en ole kylläkään tutustunut millainen yhteisö Sidewinder X1:llä on.

Nyt vaan pitäis keksiä mitä tehdä vanhalle jonkin verran tuunatulle Tevo Tarantulalle, jolle mulla ei enää oikein ole tilaa. Ja kun tuntuu, että ton tulostimen kanssa on menny enemmän aikaa tuunaamiseen, kuin varsinaiseen tulostamiseen, niin rupesi jo kaipailemaan vähän valmiimpaa pakettia. Toki sitä kaipaili muutenkin isompaa tulostusaluetta varsinkin R2-D2 projektia varten, jonka aloittanen alusta. Entiselläkin ois ton saanu rakennettua, mutta isommalle alustalle on tehty paljon parannuksia tulostusta ajatellen, jotka eivät sovi jo aloitetun R2-D2:n kanssa.

Yks mikä kiehtois ja himottais hommata on nuo resin-tulostimet yksityiskohtaisempien kappaleiden tulostamiseen. Näissä vaan arveluttaa se hajun tuotto, tosin hajuttomampiakin tulostusaineita on ruvennu ilmaantumaan. Mutta tämän lisäksi on vielä se kappaleiden ja tulostimen puhdistus ja kuivaus, joka on kans oma hommansa. Elegoo Mars on ilmeisen kovan suosion saanut ja tästäkin oli tulossa uutta veriosta markkinoille lähiaikoina. Toinen malli mitä oon vilkuillu on Anycubic Photon S ja villinä korttina vielä vanhalta tutulta Tevolta on ennakkomyynnissä Pulsar, mutta muut saa toimia ennakkotestaajina, ennen kuin sijoitan rahaa noihin uutuuksiin.
 
Yks mikä kiehtois ja himottais hommata on nuo resin-tulostimet yksityiskohtaisempien kappaleiden tulostamiseen. Näissä vaan arveluttaa se hajun tuotto, tosin hajuttomampiakin tulostusaineita on ruvennu ilmaantumaan. Mutta tämän lisäksi on vielä se kappaleiden ja tulostimen puhdistus ja kuivaus, joka on kans oma hommansa. Elegoo Mars on ilmeisen kovan suosion saanut ja tästäkin oli tulossa uutta veriosta markkinoille lähiaikoina. Toinen malli mitä oon vilkuillu on Anycubic Photon S ja villinä korttina vielä vanhalta tutulta Tevolta on ennakkomyynnissä Pulsar, mutta muut saa toimia ennakkotestaajina, ennen kuin sijoitan rahaa noihin uutuuksiin.
Mulla on tähän vinkki: Jos et harrasta (siis ihan aktiivisesti rakentele vähintään viikoittain) pienoismalleja, ei noi resin-tulostimet ole sinua varten. FDM/FFF tulostimistakin saa helkutin hyvää jälkeä aikaiseksi kun se on tarkasti kalibroitu ja slicer-profiili viimesen päälle tuunattu, että se 50 mikronin tarkkuu riittää minifiguurien yms tekemiseen. Sitten kun ruvetaan tekemään yksityiskohtia H0 tai N kokoluokan pienoismalleihin, tarvitaan se resin-printterin antama 20 mikronin tarkkuus vielä päälle. Vaikka se tulostin ei olisikaan kuin vähän päälle 200 euroa, siihen kun lisäät pesuvaiheen välineet ja materiaalit, kypsytysaseman jne, tulee melkoisesti hintaa niille muutamille suuren tarkkuuden tulosteille mitä sillä laitteella tulee tehtyä.
Laitan tähän videon mikä antaa suuntaa sille minkä verran slicerin profiileista on merkitystä. Tämän kyseisen videon menetelmät myöhemmin kyseenalaistettiin virheellisinä tai puutteellisina ja parempia menetelmiä on sen jälkeen kehitetty, mutta saat ainakin suuntaa siitä mitä FDM:llä pystyy saamaan aikaan.
 
Kasailen Ender 3 Prota tuossa ja ajattelin vilkaista tuonne SD-mikrokortille, että siellä vois olla enemmän ohjeita... mutta eihän mun PC tunnista koko korttia. Koitin kahdella lukijalla (se USB mikä tuli mukana ja Sandiskin joku 4-in-1) mutta ei tunnista, eikä muuten tunnista toistakaan SD-mikrokorttia joka mulla on kännykässä.

Sinänsä ei ole mitään vikaa varmaan tuossa Enderin kortissa, kun kännykässä sen saa auki kyllä. Onko tuossa nyt joku alustus/formaatti, minkä takia Win 10 ei suostu huomaamaan?
 
Kyllä pitäisi toimia heittämällä tietokoneessa, ettei olisi ender-3 microsd lukija paskana?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom