3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    En kyllä varmaan ikinä oman kodin pistorasiaan tunkis mitää tollasta virtalähdettä. Jokainen voi kuitenkin päätellä minkä verran tosta 130e on virtalähteen osuutta. Ja laadukas virtalähde maksanee kuitenkin uutena 50-100e.

    ...................

    Onkos kukaan tulostellut aprinta pro pet-g cf20 filamenttia. Onko ollut minkälaisia kokemuksia?
     
  2. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Eka isompi tulostus viimeisillään. CGTradersiltä käyttäjältä "djon" ostetut piirustukset T-800 1:1 kalloon. V2 versio, eli irrotettavalla prosessorilla.

    [​IMG]

    Useamman päivän se on jo tuota höylänny. Muutama jännä paikka on ollu tulostuksen aikana. Eka sattu suurinpiirtein päivän tulotuksen jälkeen, kun oikee reuna alko pikkuhiljaa irtoomaan alustasta. Otin riskin alustan rikkoutumisesta ja sekottelin araldiittia ja täppäsin sitä pariin kolmeen kohtaan. (Näkyy kallon edessä, ylähampaiden kohdalla) Vääntyminen loppu kyllä, saa nähdä miten irtoo tulostusalustasta... :D

    Seuraava jännitysnäytelmä oli viimeyönä, kun pari pienempää kallon takalovien tukirakennetta irtos kesken tulostuksen. Yritin niihin lennossa askarrella tukea, kun alko tekemään niihin kohtiin rakettispagettia. Eihän siitä mitään tullu. Loppujenlopuks langanpätkiä jäi tulostimen omilta jäljiltä viimein tulosteen reunoihin kiinni, mut niiden reunat nousi suuttimen noustessa ylemmäs kuin muun tulosteen, eli irtoaisivat taas jossain vaiheessa tulostusta. Kuumensin sytkärillä askarteluveitsen terää ja painoin kuumalla terällä langanpätkiä alemmas -> great success!

    Prusa PLA käytössä, 10% infill, 0,20 layer height, supports everywhere (en jaksanu itse ruveta niitä ruuvailemaan kun vähä opetteluttaa vielä). Ekan tunnin tulostin 50% nopeudella, siitä eteenpäin pääosin 78%, nyt tämä päivä on menny loppua kohden hidastaen, kun tuntuu olevan sellasta lyhyttä sauhausliikettä joissain kohdin piirustusta, joka ravistaa tota vehjettä aika rankasti jos yrittää hätäillä nopeuden noston kanssa.

    Ja tulostin on siis jauhanu keskeytyksettä koko ajan, edes noiden kikkailujen ajan ei tullu pysäytettyä tulostinta, hidastin vaan vähä liikettä.

    On tämä hienoa kyllä. UPSiin on ostettava kyllä uus akku, vähä riskillä tässä mennään jos tulis pidempi sähkökatko. Toi pulverimaalattu tulostusalusta kun jäähtyessään elää jonkun verran, niin tuloste rapsahtaa itsestään irti.

    Edellinen tulostus oli DJI Mavic kopion tulostus PETGistä. Ensilentoo ei oo päässy vielä kopasemaan, kun vehje odottelee vielä sähköjä.

    Edit: Tossa aikasemmin tulostettu alaleuka.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2019
    LFE, iplo, ted ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  3. Maso

    Maso

    Viestejä:
    401
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Paljon sliceri näytti että lankaa menee? Riittääkö puoli kiloa? :vihellys:
     
  4. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Ei riitä, tähän ekassa kuvassa näkyvään pelkän kallon yläosan tulostukseen menee näillä asetuksilla muistaakseni joku pikkusen vajaat 800gr.
     
    Rensu ja Maso tykkäävät tästä.
  5. Fact0ry

    Fact0ry

    Viestejä:
    77
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kova lanseeraus Prusalta, 379€ hintalapulla lähes käyttövalmis pienempi versio Prusa i3:sta.

     
    HiTec tykkää tästä.
  6. Lurluck

    Lurluck

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Eipä siinä tarvinnut kuin hieman dremeliä näyttää hiomisen muodossa ja hyvin mahtuivat kiinnittää vaikka hammaspyörät kiinni olivat.
     
  7. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    262
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sit lähtee heti kokeiluun orginaali prusa, kun niitä alkaa saamaan 300x300 pedillä.
     
  8. FinMaky

    FinMaky Tekee sitä ATK:ta

    Viestejä:
    232
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Saa hetken odottaa, tän jälkeen seuraavaana työjonossa on XL 400x400 pedillä ja sen jälkeen revamppaavat uudet ominausuudet 3 sarjaan. Näin siis prusan omassa kirjeessä kerrottiin.

    Edit: Tai siis prusaahan saa 300x300 pedillä koko ajan?
     
  9. avei

    avei

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018
    Suuttimen kärjen vaihto alkaisi olla ajankohtaista. Mikähän+mistä olisi hyvä ja edullinen suutin Ender-3:een? Samalla voisi hommata setin erikokoisilla rei'illä.. Materiaali joko messinki tai vastaava hyvän lämmpöjohtokyvyn omaava.

    Ebayssahan on 16 kpl:n settejä kolmella eurolla, mutta veikkaan että näistä saa laatua etsiä sitä löytämättä.
     
  10. Vikanen

    Vikanen

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    05.01.2017
    Itselle vain halvin on ollut kyllin hyvä. Aliexpressistä 5kpl ~50snt, ei kummempia valitteluja. Joka kerta olen suutinta vaihtaessa tarkistanut valoa vasten, että siellä varmasti on reikä porattu. Vain yhdessä 0.8mm suuttimessa reikä oli selkeästi enempi D:n muotoinen, mitä pyöreä joten heitin menemään.
     
  11. P-Nieminen

    P-Nieminen

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2017
    Tuli hommattua ensimmäinen 3d tulostin, päädyin Ender 3. Versioksi näyttää 1.1.6 eli saako tähän suoraan päivitettyä esim marlin firmwaren ilman mitään lisäkikkareita?
     
  12. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    3-4 vuotta harrastanut ja vieläkin ryssin toisinaan tulostimet käyttökelvottomaan kuntoon kun yritän jotain säätää. Sitten saa odotella sen pari viikkoa varaosia eBaystä, kun Suomessa ei ole enää kokonaisvaltaista 3d-kauppaa pystyssä. Prentasta saa jotain, mutta ei läheskään kaikkea tarvittavaa.
     
  13. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ei saa tuolla koolla, mk3 on 250x210x210. mk2 taisi olla sama mutta Y 10 milliä vähemmän.
    XL version hinnaksi Josef arvioitsi noin 1200+ euroa ja tulevan mk4 hinnaksi varmaankin sama mitä mk3 on nyt. Saavat hintaa putoamaan siirtymällä 8 bittisestä prossusta 32 bittiseen ja säästetty hinta siirtyy uusiin ominaisuuksiin.
    Toi 1.1.6 on varmaankin Marlinin versio, ei Enderin.
    Tuosta on vähän vastakkaisia tietoja näkyny, jotkut väittää että 1.1.5 emolla (tää on vissiinkin uusin?) olisi bootloader valmiiksi asennettuna, toiset sanoo ettei olisi.
    Suomalaisia:
    An-CAD solutiuons: 3D-tulostimien osat - AN-Cadsolutions
    Fenno3D: Fenno3D | Kotimainen 3d-tulostimien huolto- ja asennuspalvelu.
    Mutta yhtä nopeasti eli 2-3 päivässä tulee postissa mm:
    Ruotsista 3DPrima: PARTS
    Itävallasta 3DJake: https://www.3djake.fi/3d-tulostimet-ja-tarvikkeet/tarvikkeet-ja-varaosat
    Englannista E3D (no näillä välillä on kestäny 4-5 päivää): 3D Printer Parts & Spares |Buy from E3D Online | E3D Online
     
  14. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Hieno projekti! Tommosessa just ketuttaa jos tukirakennelma kaatuu ja kone on jo käyttäny melkein kilon nauhaa tai tulee toi sähkökatkos, mutta jos tarkoituksena ei ole jättää tulostimen jälkeä lopulliseksi pinnaksi, voit ihan hyvin mitata millä korkeudella tulostus meni pilalle, slicerissa siirtää kappaletta sen verran alaspäin ja aloittaa keskenjääneestä kohdasta ja sitten liimata osat yhteen. Jos jokatapauksessa hiot mallin ennen maalaamista, sauma on kohtuu helppo piilottaa primer/fillerillä ja hiomisella ja maalaus piilottaa sitten loput.

    Mulla ihan sama taistelu ollu pari kertaa, enkä myöskään ole laittanu tulostusta tauolle, siinä riskinä että tekee palluran jatkokohtaan josta tulee uusia ongelmia. Teippiä, liimoja, balsatikkuja ja muita taikakonsteja. Kerran teippasin balsatikun päähän pahvilapun vaateriin, sitten balsatikku teipillä tulostusalustaan kiinni ongelmakohtaan ja muutaman kerroksen jälkeen tulostettu spagetti antoi sen verran tukirakennetta että tulostin sai virheen kurottua kiinni. Sitten valmiiseen kappaleeseen vikakohtaan 3D kynällä materiaalia jota sitten Dremelillä ja tarkkuusveitsellä muotoileen, lopuksi filleriä, hionta ja maalaus. Kohtuullisen järjetöntähän se on pelastaa joku 10 euron edestä filamenttia tekemällä pari tuntia ylimääräistä jälkikäsittelyä, mutta se fiilis kun saa "katastrofin" pelastettua.
     
    HiTec tykkää tästä.
  15. mk1978

    mk1978

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Onko kenelläkään kokemuksia 3D tulostimen kanssa käytettävistä ilmanlaadun tarkkailuun käytettävistä mittareista? Itselläni on 3 tulostinta autotallissa ja talvella joudun rajaamaan alueen pressuilla jotta ei tarvitsisi lämmittää koko tallia, joten olen harkinnut jonkinlaisen ilmanlaatusensorin hankkimista.

    Tällainenkin löytyi kun googlailin hieman mutta en oikein ymmärtänyt vielä onko näistä lopulta mitään hyötyä ilmanlaadun tarkkailuun.
    3D Printer Emission Monitor Quantifies The Stench
     
  16. avei

    avei

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018
    Mistä olette hommanneet laadukkaita filamenttiputken päätyliittimiä? Eli näitä PC4-M6 & PC4-M10. Yksi paskakiinalainen korkkasi kierteiden juuresta vaikka en edes kunnolla kiristänyt.. Vaati jo hieman jumppaamista että sai kierteen jämät irti extruderista.
    Mielellään sellaisia jotka pitävät putken paikoillaankin ilman että elää liittimen juuresta.
     
  17. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    @avei Noitahan saa melkein mistä tahansa teollisuuden koneliikkeestä joka vähänkään pneumatiikkatarvikkeita myy. Työmaalla käytetään jotain rosterisia, joissa tuo muovilukko on oranssi. Merkkiä en muista, mutta niiden kanssa ei oo ikinä ollu mitään ongelmia, vaikka onkin pitäny repiä paineisena ja kaiken paskan keskellä pneumaletkua lennosta irti jne.

    Edit: Merkki oli "Metal Work". Näkyy mm. IKH myyvän noita.

    Toinen merkki mitä meillä rikastamolla joissain kohteissa käytetään on muistaakseni Festo. Mut ne on jotain komposiittirunkosia.
     
    Viimeksi muokattu: 16.10.2019
  18. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Tossa vielä pari kuvaa tosta kallon yläosasta tukirakenteet poistettuna:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edit: Ja tossa vielä linkki malliin:

    Terminator T-800 Skull Bust V2 | CGTrader

    Ja joo, oli kyllä voittajafiilis kun sai tulosteen pelastettua. :D Sama fiilis vähä laimeni kun sitä araldiittia perkasin tulostusalustasta irti, mut lähtihän tuo viimein kun pistin alustan lämpenemään 80 asteeseen, ja sit hemmetin varovasti askarteluveitsen terällä lähti kampeamaan pehmenneen liiman nurkasta ylöspäin. Jotkut taitaa käyttää mm. noissa tukirakenteiden pelastusoperaatioissa niitä kyniä joissa on UV-valon avulla kovetettavaa liimaa. Joskus mulla sellanen liima olikin testissä muissa projekteissa, mut ei sillä ainakaan "normaaleissa" liimaushommissa tehny hienoista mainosvideoista huolimatta mitään. Tässä hommassa vois toimiakin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.10.2019
    LFE, -Terppa-, Maso ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  19. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tukirakenteissa yksi asia mikä ärsyttää on slicerista riippuen tukirakenteiden kosketuspinta petiin. Esmes KISSliser aloittaa printin siten että spruuttaa ensimmäiseksi tukirakenteiden harvat pohjat ja sitten vast brimmin. Jos tukirakenne on pieni, tuo on useasti hieman riskaabelia jos sattuu että tarttuvuus ei ole kohillaan juuri siinä kohtaa. Prusa slicer tekee tuon fiksummin, ensim brim johon kiinnittyen tukirakenteet, mutta sekään ei tee tukirakenteita siten että alla olisi brim. S3D en edes muista miten, en ole käyttänyt vähään aikaa. Joihinkin malleihin olen itse lisännyt kiinteän 0.2mm paksun palasen joka toimii brimminä sekä alustana tukirakenteille.
    Tuo tukirakenteiden heikkous on myös ajoittain ongelmana. KISSlicerissa sain ongelmaa korjattua tunaamalla arvoa joka laajentaa tukirakennetta ympäriinsä ja tukirakenteen tiheyttä. Materiaalia menee jonkin verran enemmän, mutta ei ole ollut ongelmia että tuet hajoaa alta kesken printin.
     
    HiTec tykkää tästä.
  20. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Noista "aliexpresseistä" on kyllä vaikea sanoa mitä laatu on kun kuvat harvoin näyttää sisälle, mutta itse tilasin näitä ja näissä oli koko ympäryydeltä hampaat sisällä, kun esmes Crealityn mukana tulevissa on vain muutama hammas. Toimii mulla ainakin hyvin.
    US $0.63 8% OFF|Pneumatic Connector PC4 01 M10 1.75mm 3mm PTFE Tube quick coupler j head Fitting for 3d V6 j head remote hotend bowden extruder-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
    Curassa saa asetettua brimmin myös tukirakenteiden alle. Pitää vaan muistaa toisesta kohtaa valita että tukirakenteen voi tulostaa brimmin päälle.
     
    spegelius ja HiTec tykkäävät tästä.
  21. P-Nieminen

    P-Nieminen

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2017
    Mikäs boardi tuohon ender 3 kannattaa päivittää? Onko tuo skr mini e3 vai jokin muu kannattavampi?
    Saisi hieman nopeammaksi vehkeen tarkkuudesta tinkimättä?
     
  22. LaturiLewis

    LaturiLewis

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.09.2017
    Itsellä Ender 3 samalla sw-versiolla ollut reilun kk:n käytössä. Piirilevyversio laitteessani oli muistaakseni v.1.1.4, mutta askelmoottori-ohjaimet ovat halpis versiot(vinkuu kuin sika pienenä) ja bootloaderi puuttuu eli ei päivitystä suoraan USB kaapelilla.
    Päivityksenä Creality myy piirilevyversiota 1.1.5 , jossa hiljaiset ohjaimet ja bootloaderi. Vaihtoehtona on Bigtreetechin SKR E2 mini 32-bitin STM32 kontrollerilla hiljaisilla askelmootoriohjaimilla halvemmalla.Siinä päivitykset onnistuu uSD kortilta tai STLink v2 sovittimella.
    En ole vielä tilannut uutta piirilevyä, mutta kai se on jossain vaiheessa hankittava.
     
  23. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tuo Enderin peruskorttikin on ihan hyvä (V1.1.4 ja vanhemmat). Niissä käytetty A4988 driveri on vakaa kuin kallio, siinä riittää potkua isommallekin moottorille (kunhan säätää vrefin), ei skippaa askelia ja pysyy viileänä. Tulostuslaadussa ei ole eroa tai ero on hiuksenhieno vaikka vaihtaisi TMC2208 driverillä olevaan vastaavaan korttiin, äänessä on sitten kyllä melkoinen ero.

    8-bittisessä kortissa riittää puhti tulostella nopeampaankin kunhan tulostaa muistikortilta käsin, olettaen että on tavalliset 1,8ast stepperit ja vakio 20t hinhapyörillä. USBin kautta ei kannata tulostella edes 32-bittisellä kortilla sillä se aiheuttaa helposti pientä pätkimistä varsinkin kaarevia muotoja tulostellessa sillä yleensä ohjainkorteissa käytettään 115200bps serial-usb muunninta joka rajoittaa nopeutta. Lisää juttua ohjainkorttien, välitysten yms. vaikutuksesta voi luke täältä: Step rates - RepRap Ainoa poikkeus milloin usbin kautta kannattaa tulostella on jos käyttää Marlinin sijaan Klipperiä.

    Yleensäkin tulostelut yli 100mm/s vauhdilla on CoreXY- ja Delta-tulostinten hommia. Cartesianillakin pääsee aika hyviin nopeuksiin kelvollisella laadulla mutta silloin pitää olla myös mekaanisesti kaiken kohdallaan. Hillittömän vauhdin sijaan kannattaa ennemmin käyttää vaikka 0,6mm suutinta ja paksumpia kerroksia jos kappale sen sallii.

    Noissa kiinan 32-bittisissä korteissa on ollut joitain ongelmia suunnittelussa ja välteltäviä kortteja ovat SKR mini E3, Fysetc Cheetah 1.0-1.1 versiot (v1.2a on ilmeisesti jo hyvä). Ja jos aikoo laittaa vaihdettavilla ohjaimilla olevan kortin ja TMC2208/9 driverit niin ehdottomasti valmiiksi UART kytketyt driverit niin ei tarvitse kolvailla tai vedellä hyppyjohtoja.
     
  24. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Mulla sellainen tilanne että joudun haikein mielin luopumaan tulostusharrastuksesta ja laitan loput tavarat viikon tai parin sisään tuonne myyntipuolelle. Tulee kaikenlaista, enimmäkseen uutta osaa. Mietin kun on tuo Simplify3D lisenssi myös niin voikohan sitä myydä täällä eteenpäin?
     
  25. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Softafirmat on tuota vastaan ja ovat kehitelleet kaikenlaisia kiemuroita tuota estääkseen. EU on tuon puolella ja kaikki toimet jälleenmyynnin estämiseksi on EU:n alueella laittomia. Voit siis myydä softasi eteenpäin, melko varmasti softafirma hangoittelee vastaan ja ehkä jopa uhkaa oikeustoimillakin. Microsoftilla on Windowsin lisenssisopimuksessa kohta jossa jälleenmyynti kielletään ja he olivatkin aikeissa nostaa jättimäisen kanteen saksalaista softajälleenmyyntiyritystä vastaan, mutta käyttivät kuitenkin hyväkseen EU:n tarjoamaa palvelua (nyt on tuon palvelun nimi hukassa, ihan kielenpäällä pyörii), jossa tuomioistuin tutkii tapauksen ja antaa siitä tavallaan ennakkopäätöksen. Tuo oikeusistuin antoi Microsoftille murskatuomion ja mahdollisuuden kanteen voittamiseen äärimmäisen pieneksi. Microsoft päätti olla hiljaa asiasta, eikä EU ole nostanut tapetille lisenssiehdoissa mainitusta jälleenmyyntikiellosta...koska lisenssiehdot ovat nyt aivan huuhaata eivätkä ne itseasiassa päde millään tavalla eivätkä sitouta yritystä eikä kuluttajaa tipan vertaa...vain lait merkitsee. EU:ssa on myös alkamassa laajat taistelut kaikenlaisia digitaalisen softan myynnistä, ensimmäisenä tulilinjalla on Steam. Kyllä, EU laki sanoo aivan selkeästi, että jos kuluttaja ostaa Steamistä pelin, hänellä on täysi oikeus myydä se myös eteenpäin.

    Palataas takaisin aiheeseen, anteeksi, taidan olla vähän maistissa...en tiedä miten S3D asennetaan tai onko siinä jotakin online tarkistusta omistuksesta, mutta jos sulla on S3D:stä asennustiedosto, annat sen sun lisenssin ostajalle sekä salasanasi, sitten S3D:n nettisivujen tietokannassa vaihdat oman sähköpostisi tilalle ostajan sähköpostin, eiköhän tuo riitä.
     
    Kvli tykkää tästä.
  26. P-Nieminen

    P-Nieminen

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2017
    Tuli tilattua tuo skr mini e3 v1.2 ja sille tft35 +wifi palikka. Eli olisiko tuo 1.2 uusi malli parempi? Mitä niissä aikaisemmissa oli huonoa?

     
  27. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Joo, ovat tainneet tuohon Skr:kin mini E3 v1.2 versioon tehdä jo tarvittavat korjaukset. Aiemmissa versioissa oli sellainen vika että jostain syystä kortilla ollut 5V regulaattori alkoi kuumentumaan kun pedin laittoi päälle. Pedin käyttämisen ei pitäisi tuohon reguun liittyä mutta jokin kömmähdys suunnittelussa aiheutti sen. Aiemmilla versioilla tuon ongelman pystyi ilmeisesti osittain kiertämään kun lisäsi erillisen mosfetin pedin ohjaukseen mutta enää sille ei taida olla tarvetta.

    Täällä oli aiheeseen juttua ja tubesta kans löytyy videota: Bigtreetech SKR Mini E3 on Ender 5 : ender5

    En muista mitä ongelmia Fysetc Cheetahissa oli ennen versiota 1.2a, oliko siinäkin jotain samantapaista kuin Skr mini E3ssa kun aika samankaltaisia kortteja ovat.
     
  28. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ei välttämättä tule bootloaderilla! Sen verran on ristiriitaista tietoa, että ilmeisesti tässä on taas kyse siitä ettei Creality viitti tehdä uutta SKU numeroa tehdessään merkittäviä muutoksia koneiden komponentteihin, eli se minkä version satut saamaan, riippuu täysin siitä koska kone on valmistettu, eikä sitä tietoa ole saatavilla mistään.

    lähde: "the 1.1.5 board does not come with the Boot Loader installed. You still need to do that step before upgrading the 1.1.8 firmware"
    Creality Ender3 Board 1.1.5 with 2208 Drivers
     
  29. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    1 218
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Olisi muutama kysymys jos joku osaisi hiukan neuvoa. :)

    1) Harkitsen 3D tulostimen hankkimista. Tarkoitus ei olisi törsätä mahdottomia summia, mutta ei ottaa mitään käyttökelvotonta paskaakaan eli mikä olisi nyt se go-to valinta hintalaatu-suhteeltaan? Ender 3:sta olen kuullut paljon hyvää.

    2) Mitkä ovat 3D tulostamisen reaalikustannukset? Eli siis jos unohdetaan itse tulostimen hankkiminen eikä anneta ajalle arvoa vaan keskitytään esim. pelkkään materiaaliin ja ehkä sähkönkulutukseen (ellei ole niin marginaalinen että pyöristyy nollaan) niin paljon esim. jonkin testikappaleen (esim. 10x10x10cm figuuri tai vaikka 100g painoinen palikka yms.) tulostaminen maksaa?

    3) Onko näissä 3D tulostimissa jotain kriittistä "need to know before buy" juttua mitä normaali kaduntallaaja ei välttämättä osaisi arvata. Esim. vaatii vahvasti ilmastoidun tilan tms.
     
  30. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Aiemmin tällä sivulla linkattiin Prusan uuteen printteriin, Prusa miniin, jonka hankintakustannukset ovat myöskin hyvin maltilliset. Sitä tosin ei ole valmistajan lisäksi muut vielä päässeet näpelöimään, joten negatiiviset asiat on vielä selvittämättä. Siinä on myös se ongelma, että vaikka perusjampalta 90% tulosteista mahtuukin sen 18x18cm pinta-alalle, puolella Prusa minin hinnalla (349e) saa Ender 3:sta (~170e) 22x22cm tulostusalueen ja tulostusjälki on vähintäänkin identtinen. Enderin myöskin saa muutamassa päivässä, Prusa minin saa loppuvuodesta tai ensi vuoden alusta jos nyt heti tilaa. Suosittelen Ender 3:sta.
    Sähkönkulutus on hyvin maltillista, mittailin vuosi sitten sen tarkemmin ja luvut on muistin varassa, mutta keskiarvokulutus taisi olla 150W luokkaa, josta valtaosa menee pedin lämmittämiseen. Jos siis asut sähkölämmitteisessä talossa ja maksat itse lämmityksen, sähkönkulutuksesta suurin osa menee "hyötykäyttöön". 10x10x10cm figuuri tulostunee noin 3-5 tunnissa. Kilo PLA:ta maksaa noin 15-20 euroa riippuen merkistä ja postikuluista. Filamentin kulutus riippuu mallista, käyttötavaroihin laitetaan yleensä enemmän infilliä/täytettä, jolloin kulutkin nousevat, mutta 10x10x10cm figuuri tulee maksamaan 1-3 euroa.
    Varaosia mainitsemiini tulostimiin ei juurikaan tarvitse, Enderin modaamiseen voi mennä muutama kymppi, mutta ilmankin pärjää.
    Filamentteihin silti kuluu alussa helposti parikin sataa kun oikein innostuu erilaisista väreistä, mutta satunnaisessa käytössä se parin sadan euron rullavarasto kestää usean vuoden.
    3D tulostimet eivät ole plug&play, mutta alkuun pääsee ihan perus tietokonetaidoilla ja yleissivistyksellä. Erikoisfilamentit tarvitsevat enemmän perehtymistä (kuten ABS tarvitsee koteloinnin, Nylon tarvitsee täysmetallisen tulostuspään, joustavat filamentit tarvitsevat joko suorasyöttö-modin tai vähintään modatun extruder-pään jne), mutta PLA tulostukset kyllä onnistuu sultakin. Ilmastointia ei perusmateriaaleilla tarvita (PLA, PETG, TPU...), mutta esimerkiksi ABS:ää ei kannata asuintiloissa tulostella. Se ei varsinaisesti ole mitään kauheen myrkyllistä, mutta haju on voimakas. Mutta ABS (ns Lego-muovi) on lähes täysin korvattavissa esimerkiksi PETG muovilla, joka tulostuu paljon helpommin. PLA muovi on sitä yleisintä kotikäytössä, siitä tulee hyvin mieto tuoksu, johon kriittisinkin naisväki tottuu hyvin nopeasti.
     
    Vision, Astire ja Bladekill tykkäävät tästä.
  31. Bladekill

    Bladekill

    Viestejä:
    1 218
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jees, kiitos paljon loistavasta vastauksesta. Ehkä tuohon enderiin voi jonkin verran tutustua netissä ja laittaa tilauksen menemään. :tup:
     
  32. Tender3

    Tender3

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2019
    Itsellä juuri samat aikomukset ja päätymässä myös tuohon samaiseen tulostimeen. Saiko tuota Ender 3 mistä tuohon 170€ hintaan ja suht nopealla toimituksella?

    Ohjelmistopuoli on itsellä vielä hieman hakusessa. CAD pyörii kotona millä on tarkoitus mallinnella omia juttusia. Kun tuon Enderin nyt päätyy tilamaan niin minkä ohjelman siihen tarvii vielä kylkeen että saa ensimmäiset osat ulos? (Joku) Slicer ohjelma vissiinkin, mikä olisi passeli ja syökö nämä slicer ohjelmat mitä CADin tiedostoformaatteja?
     
  33. iplo

    iplo

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Tuosta on jatkuvasti jossakin tarjouksia, kyseinen laite on vähän niinkuin kahvi suomessa, sisäänheittotuote. Nopealla vilkaisulla, ainakin tämä on halpa:
    Creality Ender 3 3D Printer 220X220X250mm 1.75mm PLA DC 24V New Version UK Stock | eBay
    137e + 20e postit, tosin kummallisesti "expedited shipping" ja silti kestäisi 2 viikkoa, en tiedä sitten mikä on todellisuudessa.
    Slicer ohjelmia on monia, eikä yksiselitteisesti mikään ole absoluuttisesti paras. Ilmaisia ja hyviä on mm Cura, Prusa control, Ideamaker, MatterControl, Slic3r...
    Yleisin fileformaatti on STL, mutta 3MF on yleistymässä ja varmaankin jossain kohtaa ohittaa STL:n. Myös OBJ käy moniin slicereihin. Tulostettavia malleja voi katsella myös netistä, isoin ilmaisten mallien paikoista on Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
     
  34. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    879
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Enderiin ostaisin ainakin kunnon powerin ennenkun sitä käyttäisin vaikka Mouser:lta meanwellin valikoimasta
     
  35. LaturiLewis

    LaturiLewis

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.09.2017
    Tarkemmin katsottuna Aliexpressin myyntitiedoissa näyttäisi olevan ATMELin 128kB flashillä, jossa ei ole välttämättä tilaa reilusti bootloaderille. Jostain katselin, että olisi 256kB muistilla.
     
  36. Kajautus

    Kajautus

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Voihan jännitys. Tilasin Crealityn CR-10S. :) Täytyy pistää tää ketju tiukkaan seurantaan.
     
    Narvakaali ja iplo tykkäävät tästä.
  37. LaturiLewis

    LaturiLewis

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    19.09.2017
    Eilen tilasin myös tuon SKR mini E3 v1.2:n , mutta on vielä awaiting shipment tilassa. Mikä lienee saatavuus noilla TMC2209 ohjaimilla?
    Tuotetietojen mukaan levyn pitäisi olla parempi ohjainten lämmön hallinnassa ja piirilevyn lämmön johtamisessa kuin alkuperäinen Ender 3 levy.
     
  38. Kajautus

    Kajautus

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Mikähä mahtais olla paras Fusion360 tutoriaalisarja mikä youtubesta löytyy? Ajattelin vähän lämmitellä tässä cadi taitoja tulostinta odotellessa.
     
  39. Maso

    Maso

    Viestejä:
    401
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tällä kaverilla on aika päteviä videoita:
     
    Potti5 tykkää tästä.
  40. Wonder

    Wonder

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2018
    Viimeksi muokattu: 25.10.2019
    iplo, Starglazer ja Kvli tykkäävät tästä.
  41. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Pistin loput tavarat kaapin periltä myyntiin tonne myyntipuolelle jos jotakuta kiinnostaa.
     
  42. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
  43. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 002
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuli tuosta kierteen teosta mieleen, että ihan tuolla 3d-tulostimella saanut tehtyä pienimmillään M4-koon pultteja ja muttereita niin ihan toimivia ovat olleet päikseen.
     
  44. Wonder

    Wonder

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2018
    X 245
    Y 255
    Z 200 ylä runko, liike noin 245.
    4mm nousu kuularuuvit, 130W servot. Nyt säädetty 200 step/1mm, eli 0.02 mm tarkkuus.
    130Kg näyttää henkilövaaka, kun painaa Z-akselilla alaspäin. Voimaa on mukavasti.
     
    Kajautus, Potti5 ja Kvli tykkäävät tästä.
  45. Kajautus

    Kajautus

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016

    Tuo löyty, varsin pätevä tutoriaali ja aika uusikin. Rupee pikkuhiljaa cadi hommat muistuu mieleen! :)
     
  46. Kajautus

    Kajautus

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Se näköjään tuo CR-10S vaati tuon ikean peilin. Ihme homma mite ne voi saada lasilevyn mutkalle.
     
  47. JKAVS

    JKAVS

    Viestejä:
    344
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tässä ei ole kyse 3d-tulostimesta, mutta askelmoottoreista, joten täältä varmaankin löytyy tietoa. Pitäisi siis valita askelmoottori.
    Olen laskenut paljonko kuorma, kitka ja kiihtyvyys edellyttävät vääntöä. Täytyykö ottaa vielä erikseen huomioon moottorin roottorin oma hitaus?
    Kun sitten lopulta on saatu vääntölukema ja kerrottu se sopivalla varmuuskertoimella, niin valitaanko moottori pitomomentin perusteella? Se ei tunnu loogiselta, kun kyse on kuitenkin liikuttamisesta.
     
  48. ississ

    ississ

    Viestejä:
    512
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Moottorin oma hitaus vaikuttaa jos moottorin max vääntö on lähellä tarvittavaa vääntöä. Yleensä kannattaa mitoittaa sopivalla kertoimella jolloin tuon osan voi unohtaa.

    Askelmoottorin vääntö pienenee kierrosluvun kasvaessa joten monesti pitää valita sen perusteella että jaksaa riittävästi halutulla/vaaditulla max nopeudella.
    Kannattaa valita sellainen moottori jolle valmistaja antaa vääntökäyrän (siis monentti/kierrosluku). Yleensä käyrissä on vielä mukana askellus (full/half/micro) ja käytetty ohjain + jännite.

    Jos tarvitset paljon kierroksia niin silloin pitää valita moottori jonka induktanssi on pieni, muuten isoilla kierroksilla tarvitaan järkyttävä jännite jotta virran nousunopeus on tarpeeksi iso.
    Jos kierrokset ovat pienet ja tarvitaan enemmän voimaa niin valitaan isomman induktanssin moottori.

    Haluatko kertoa mihin olet hommaamassa moottoria ?
    Ei muuten mutta on helpompi ehdottaa jotain kun vähän hahmottaa missä kokoluokassa liikutaan...
     
  49. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 070
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
  50. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    639
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Katotaan sitten noin vuoden päästä onko mahdollista vai onko rahottajilla vain 4800USD lovi lompakossa...
    :)