Tuosta printistä ehkä vielä paha sanoa mutta näyttäisi kyllä hyvältä. Sivut ovat tasaiset eikä esiinny pursuamia, alin ja ylin kerros tasainen eikä reikiä.
Tuota extruderin kalibrointia ei kannata paisutella ongelmaksi, tärkeintä on oikeat asetukset slicerissa kyseiselle langalle. Tuolle langalle esim. saattaa olla tällä hetkellä flow/extrusion multiplier slicerissa juuri hyvä (vaikka et olisi kalibroinut extruderia), kun taas toiselle langalle sitä joutuu vähän viilaamaan ylös/alas että saa parempaa jälkeä (ei yli tai ali pursotu).
Esimerkiksi itse ajelin Ender-2 tulostimella ilman kalibrointia vuodenpäivät, kunnes tajusin testata asian niin 100mm extruder käsky ajoikin vain 93mm lankaa pihalle oikeasti. Ei näkynyt millään tavalla laadussa (joka on oli helkkarin hyvä) koska olin viilannut asetukset slicerista kohilleen. Tuo extruderin kalibrointi ei todellakaan ole mikään vaatimus ellei se ole todella pahasti pielessä.
Nimenomaan! Mä olen tosta extruderin kalibroinnista toistellu sen takia, että on paha alkaa pohtiin esiin nousseita ongelmia tulostusjäljen perusteella, jos laite ei ole alunperinkään kalibroitu kuntoon. Slicerissa flow korjaa itseasiassa juuri tuota samaa, itse joskus aikoinaan CR10:llä tietämättä kalibroimisesta säädin alipursotus-ongelman flow:lla kuntoon ja Enderilläkin tulostelin pitkän aikaa ennen kalibrointia, joka sitten vain paljasti että kaikki oli kunnossa ilman säätämistä. Se kalibrointi on kuitenkin niin helppo ja nopea tehdä ja sen tehtyään pystyy poissulkemaan yhden potentiaalisen ongelmakohdan pois. Oman näppituntuman mukaan noin 70% aloittelevien tulostajien ongelmista liittyy ali/yli-pursotukseen. edit: no okei, siis sen jälkeen kun tulosteen kiinnittymisen ongelmat on ratkaistu...se on edelleen se suurin ongelma
Redditissä tuli vastaan paljon lankoja joissa Prusaa ylistettiin. Toisaalta moni Enderin käyttäjä on sitä mieltä, että Prusan omistajat vain haluavat uskotella itselleen että eivät ostaneet ylihintaisen hankinnan. Myös monissa vertailuissa tuodaan esille sitä miten Prusa toimii varmasti ja Crealityn vehje vaatii enemmän "tinkeröintiä".
Mutta ei tämä tässä parane. Laitan Ender 3pro tilaukseen.
Mulla oli sama tiukka pohdinta aikoinaan että ostanko Prusan vai kiinalaisen kopion.
2 vuotta sitten kun Prusan mk3 julkaistiin, laitteissa oli isoja ongelmia ja tulostuslaatu oli pitkällä takamatkalla sekä halpoihin kiinalaiskopioihin, että myös Prusan vanhempaan mk2-tulostimeen (noin vuosi myynnin aloittamisen jälkeen ongelmat oli korjattu firmware päivityksellä). Samoin myivät tulostinta kuin häkää, vaikka siihen kuuluva magneettinen tulostusalusta oli kuukausitolkulla jäljessä valmistusaikatauluaan. Prusa tulostimien käyttäjät kaikki nämä ongelmat lakaisivat maton alle ja vain hymyilivät kuinka heillä on upea tulostin. Prusan omakin foorumi oli tuolloin hauskaa luettavaa, kun tekstit oli tyyliin "mun tulostin ei toimi ollenkaan, mutta kaikki on hyvin, ei mitään hätää", mutta samaan aikaan ivallisesti naureskelivat Crealityn kieroihin kiinasta tulleisiin tulostinpeteihin.
Mä en itse ymmärrä tuommoista vastakkainasettelua, mutta ehkä ihmiset elävät siitä (iOS vs Android, Xbox vs Playstation, sähköauto vs bensa-auto). Merkkiuskollisuus on iso osa länsimaalaista markkinointia ja ilman sitä monen firman katteet putoisivat monta sataa prosenttia. Esimerkkinä nyt vaikkapa joku GoPro:n kärkimalli joka maksaa päälle 500 euroa, mitä veikkaatte kuinka suuri osa siitä hinnasta tulee pelkästä nimestä. Kyllä nekin on valmistettu samalla Kiina/Taiwan akselilla missä kilpailijoidenkin kamerat.
Tarkennus vielä perään! Mä en näe Prusaa "priimamerkkinä" jossa pelkkä nimi tuo lisää hintaa, heillä enemmänkin tuotekehittely tuo sitä lisähintaa, mutta moni Prusan printterin omistaja suhtautuu omaan laitteeseensa samanlaisena reviirinä kuin esimerkiksi konsolisodissa näkee. Markkinoilla on monia länsimaalaisia merkkejä, joissa oikeasti on ihan sikana ilmaa hinnassa. Nämä myyvät sitten laitteitaan "yrityskäyttöön", kun yrityksille ei ole niin tärkeää kuinka kallis hankinta on, kunhan merkin fiilis on hyvä.