3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä avuksi kun yksi nurkka meinaa taipua lasi pedillä ylös ja samassa nurkassa on havaittavissa ns. elephant foot ilmiötä eli taipuu myös ulospäin?
Lämmöt pedillä 55 ja suuttimella 190 astetta.
Filamenttina ohlsonin musta PLA.
 
Mikä avuksi kun yksi nurkka meinaa taipua lasi pedillä ylös ja samassa nurkassa on havaittavissa ns. elephant foot ilmiötä eli taipuu myös ulospäin?
Lämmöt pedillä 55 ja suuttimella 190 astetta.
Filamenttina ohlsonin musta PLA.
Lämpöhän se tavalla tai toisella yleensä nuo aiheuttaa... kokeile kylmällä pedillä ja/tai reilummalla tursotuksen jäähdytyksellä. Tai sitten nopeampi tai hitaampi tulostusvauhti :)
 
Lämpöhän se tavalla tai toisella yleensä nuo aiheuttaa... kokeile kylmällä pedillä ja/tai reilummalla tursotuksen jäähdytyksellä. Tai sitten nopeampi tai hitaampi tulostusvauhti :)
Ei ole kyllä lämpö syyllinen, pikemminkin päinvastoin eli lisää lämpöä! Kun peti pitää tulosteen lämpimänä, ei muovi pääse kutistumaan ja siksi pysyy pedissä kiinni. Lasipedille kun tulostaa ja lopussa ottaa lämmöt pedistä pois, tuloste jäähtyy ja alkaa pieni kutistuminen, samalla muovi irrottautuu lasista. Elephant foot aiheutuu siitä että suutin on liian lähellä petiä. Nurkan ylöstaipuminen johtuu heikosta bed adhesionista. Jos tulostaa lasille/peilille ja nurkka taipuu ylöspäin, lasi/peili-pinta ei ole puhdas. Jos alustana on jokin muu, lisää liimapuikkoa/hiusspraytä/mitänytkäyttääkään. Jos vain yhdestä kulmasta tulee elephant foottia, silloin peti ei ole tasainen tai yksi kulma on säädetty liian ylös.
 
Itse olen myös tilannut muutaman kerran 3Djakelta ja homma toimii toella hyvin.

Mulla oli aikaisemmin yksi rulla Fiberlogyn filamenttia ja olin todella tyytyväinen laatuun ja filamentin väriin. Seuraavan tilauksen ajattelin tilata täältä. Drukarki 3D, filamenty, akcesoria, darmowa dostawa, sklep www.3Drukarki.p Perus PLA kelan saa 16 eurolla ja Master Spool refillin 14 eurolla. Lisäksi paikka myy myös Spectrumin filamentteja.
Tuolta näköjään postitus Suomeen 13.90e. Ei toi puola taitu kovin hyvin, saakohan tuolta ilmaiset postit jollain tilaussummalla?
Tota Spectrumia myy myös 3Djake, mutta ei ole tullu kokeiltua, eikä nimi muutenkaan tuttu. Näköjään puolalainen valmistaja ja kun nyt kattelin heidän sivujaan, ainakin stone age ja volcano gray alkoi kiinnostamaan. Onko sulla aiempaa kokemusta tosta merkistä?
 
Tuolta näköjään postitus Suomeen 13.90e. Ei toi puola taitu kovin hyvin, saakohan tuolta ilmaiset postit jollain tilaussummalla?
Tota Spectrumia myy myös 3Djake, mutta ei ole tullu kokeiltua, eikä nimi muutenkaan tuttu. Näköjään puolalainen valmistaja ja kun nyt kattelin heidän sivujaan, ainakin stone age ja volcano gray alkoi kiinnostamaan. Onko sulla aiempaa kokemusta tosta merkistä?

Aikaisemmin luin sivuja läpi Google translatella mutta en mistään löytänyt kommenttia että sais ilmaiset postituskulut ja kun testasin "ostoskoria" eri tilauksilla en ollut varma mitä "courier DPD" vaihtoehto tarkoittaa. Sen kanssa postituskulut tais olla vain muutaman euron.

Valitettavasti mulla ei ole ollenkaan kokemusta Spectrumista mutta ajattelin kokeilla jotain filamenttia samalla kun tilaan Fiberlogya. Esim. toi Carbon filament olis kiva testata: Drukarki 3D, filamenty, akcesoria, darmowa dostawa, sklep www.3Drukarki.p > Spectrum Filaments Carbon 20
 
Aikaisemmin luin sivuja läpi Google translatella mutta en mistään löytänyt kommenttia että sais ilmaiset postituskulut ja kun testasin "ostoskoria" eri tilauksilla en ollut varma mitä "courier DPD" vaihtoehto tarkoittaa. Sen kanssa postituskulut tais olla vain muutaman euron.
Mä kattelin että oli monta erilaista toimitusvaihtoa ja viimesenä oli "international shipping", joten oletin että ne kaikki muut oli paikallisia kuljetusmuotoja.
 
Mikä avuksi kun yksi nurkka meinaa taipua lasi pedillä ylös ja samassa nurkassa on havaittavissa ns. elephant foot ilmiötä eli taipuu myös ulospäin?
Lämmöt pedillä 55 ja suuttimella 190 astetta.
Filamenttina ohlsonin musta PLA.
Oletko kokeillu ohlsonin pla:lla korkeampia lämpöjä? Itse käyttänyt noita ja joskus erilämpöjä testailin. 210-215 tuntui mulla olevan paras lämpö.
 
Prusa MK2 -> MK2.5 päivityksestä jääneet osat alkaa olla taas hyötykäytössä, sain tuon MK2/Dollo hybridin jo tulostamaan eilettäin. Vielä on muutamia asioita mitä pitää tuunata, mutta ainakin pienen testiprintin pohjilta näyttää hyvältä.
Tuohon kampeeseen siis runko ja pedin alusta on käytännössä kasattu tulostetuista palikoista, minirambon korvasin RAMPS 1.4 lankulla, johon porttasin MK2:n firmiksen. Kaikki näyttää pelittävän ok, Prusan kalibroinnitkin meni läpi kunhan sai PINDA:n oikealle korkeudelle.
Z on ~3cm korkeampi kuin alkup. MK2:ssa, kierretangoissa olisi vielä 6cm tilaa, tarvisi vain pidemmät metallitangot.
Runko on ymmärrettävistä syistä hieman hutera yläosasta, sille pitää kehitellä parannusta.

Kuvassa parin viikon takainen tilanne, puuttuu mm. PSU, elektroniikka, peti ja extruuderi/hotend. Kaikki kuvat täällä: Dropbox - MK2_Dollo - Simplify your life

edit: niin joo, osat on Prusa:n 3d malleista muokattuja, forkkasin oman version tänne: spegelius/Original-Prusa-i3
FW RAMPS:lle: spegelius/Prusa-Firmware

2018-09-27%2020.41.24.jpg
 
Ei ole kyllä lämpö syyllinen, pikemminkin päinvastoin eli lisää lämpöä! Kun peti pitää tulosteen lämpimänä, ei muovi pääse kutistumaan ja siksi pysyy pedissä kiinni. Lasipedille kun tulostaa ja lopussa ottaa lämmöt pedistä pois, tuloste jäähtyy ja alkaa pieni kutistuminen, samalla muovi irrottautuu lasista..

Tässä taisin ajatella hieman huolimattomasti eli ajatuksissani oli hieman eri eli "curling" ilmiö, eli tietyt ulospäin menevät reunat alkaa vetäytyä sisään ja ylöspäin.(eli ei se että warppaa irti alustasta kutistimisen / kiinnittymisen puutteen takia) Pääsääntöisesti tämän poistoon on tarjottu PLA yhteydessä juuri tuota jäähdytystä. Ymmärrän kyllä tuon lasittumispisteen yläpuolella pitämisenkin, kellään ei vaan tunnu sama ratkaisu auttavan tähän.. muutenhan keskustelua ei edes olisi vaan kaikki käyttäisivät toimivaa ratkaisua.
 
Oletko kokeillu ohlsonin pla:lla korkeampia lämpöjä? Itse käyttänyt noita ja joskus erilämpöjä testailin. 210-215 tuntui mulla olevan paras lämpö.
Yli 210 asteen kun mennään niin jälki on ihan kamalaa.
Ja tulostus alustaan tarttumisessa ei minusta oikeen ole ongelma, koska eka kerros tulostuu täydellisesti brimeineen päivineen. Toi ulospäin taipuminen on havaittavissa vasta toka kerroksesta ylöspäin. Eikä kyse ole kuin millistä tai alle mitä toi taipuu ulospäin ja loppuu arviolta 5mm paikkeilla.
 
Ookkos puhistanut alustaa liuottimella? Muovialustaan ei aineskaan meinaa tarttua jos on yhtään rasvaa sormista yms.
 
Muutamassa pienessä kappaleessa huomasin että taipuu jos tulostaa liian nopeasti, siis vanha kerros ei ehdi jäähtyä tarpeeksi.
Ja toinen vastaava tulee jo slicer laskee liikaa muovia ja silloin pursuaa ylös
 
Creality 3D online storesta ender 3:nen tilattu. Muutama rulla filamenttia pitänee hankkia, pla noviisille helpoin?
Se on sekä helpoin, mutta myös paras "yleisfilamentti". Muihin matskuihin turvaudutaan siinä kohtaa kun lopputulokselta vaaditaan jotain erityistä ominaisuutta.
Aika hyvä listaus eri matskuista ominaisuuksineen löytyy täältä: 3D printing filament - Wikipedia
 
Viikon tulostelun jälkeen alkoi Ender pottuilemaan. Kesken tulostuksen rupesi pla sutimaan satunnaisesti tyhjää extruderilla ja jäi kerroksia tulostamatta. Pitkään rassasin extruderin jousta että painaisi lankaa paremmin.
Sain viimenää tulosteltua tämän:
creality improved lever feeder (cr10 10s ender 2 3 4 )(UPDATE 05/08/18) by RaffoSan

Nyt ensimmäinen tulostus tuolla osalla menossa ja näyttää hyvältä.(res0.3)

2018-10-11 18.31.44.jpg
Kannattaa tarkistaa ettei johdu tästä Crealityn tulosten yleisimmästä malliviasta:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tarkistaa ettei johdu tästä Crealityn tulosten yleisimmästä malliviasta:
Tohon lisäyksenä vielä se, että Ender 3:ssa oli inhottava tyyppivika että bowden tubea paikalla pitävä kuristin (hot endin yläpäässä oleva nipukka, jonka rengasta ylös nostamalla nipukan pitäisi lukita sisällään menevä putki) oli niin heikkolaatuinen, että putki pääsi liikkumaan vaikka kuristinrengas oli ylhäällä. Asiasta oli laajasti keskustelua naamakirjan eri ryhmissä ja ainakin Creality muutama kuukausi sitten ilmoitti että he ovat vastaanottaneet palautteen ja ongelma on korjattu vaihtamalla kuristimen valmistajaa. Vika ei siis näy heti paketista nostaessa, vaan muutamia satoja tunteja tulostamisen jälkeen.
Ongelma näkyy siinä että tulostuspää ei pursota tarpeeksi materiaalia, mutta aivan samannäköinen ongelma tulosteessa näkyy silloin kun suuttimessa on osittainen tukos, joka taas on ihan yleinen ongelma kaikille 3D tulostimille ja johtuu lähinnä tulostusnauhan ja suuttimen laadusta. Myönnän että musta on tullu hieman vainoharhainen aina kun näkee että jossakin kohtaa on selkeää alipursuttumista ja ei voi tietää kummasta ongelmasta se johtuu. Bowden tuubin ei tarvitse liikahtaa kuin 0.1 mm ja sitä ei taas voi silmin havaita.

Extruderin päässä on samantyyppinen kuristin, mutta eri kokoisilla kierteillä kuin hot endin päässä oleva ja siinäkin joillakin ihmisillä kiristimen puremispiikit eivät ole pitäneet putkea tarpeeksi kovaa, joten putki pääsi liikkumaan paineen kasvaessa putken sisällä ja pullahtanut kokonaan irti extruderista ja siten pilannut sen hetkisen tulostuksen. Laadukkaissa kuristimissa puremispiikkejä on jokapuolella, kun taas halpismalleissa vain kaksi piikkiä vastakkaisilla puolilla. Etsiskelin keinoa miten tunnistaa laadukkaan kuristimen, mutten löytänyt mitään varmaa keinoa. Ilmeisesti jotkin "laatukaupatkin" ostaa halpiskamaa ja lätkäisee niihin vain korkeamman hinnan, joten hinta ei ole varma keino. Mä tilasin joku aika sitten pari kappaletta varaosiksi, mutta valitettavasti edes sisäänkurkistamalla ei pysty hampaita laskemaan, vaan kuristin pitäisi väkivalloin purkaa paloiksi...joskin se kappale muuttuu samalla kelvottomaksi.
 
Ender 3 omistajat!
Kokeilin avaimen kanssa ruuveja läpi että on kireellä joka paikassa. Printteri oli päällä, lämmöt pois ja kuusiokoloavain sattui osumaan pedin reunaan ja tulostimen runkoon. Iski pienen kipinän ja näytöstä hävisi tekstit. Käytin virrat pois ja takasin päälle. Paneeli toimii, liikkeet toimii, pedin lämmitys toimii. Kaivoin yleismittarin esiin ja mittasin pedin reunasta rungon ruuviin ja mittari näyttää 24v!? Ja lämmitys siis pois päältä.
Onko muilla vastaavaa?

2018-10-15 15.49.37.jpg
 
Ei ole jännitettä pedissä täälläkään.

Jokin aika sitten joku youtube kanava löysi samanlaisen vian Prusan mk3:sta, mutta en nyt millään löydä sitä videota uudestaan. Mä muistelisin että virtalähteen maadotuksessa oli vikaa.
 
Vika luultavasti löytyi.
Mittasin kortilta että pedin ja hotendin lähdöissä plus-liittimessä on kokoajan 24v, eli ohjaus ilmeisesti miinus puolella.
Pedin päässä piuhojen liitoksista toinen piuha nojasi pedin reunaan ja vuoti jännitteen petiin. Täytyy ottaa kokonaan peti irti ja suojata paremmin liitokset.
Tässä samaa juttua:
 
Missä mahtaa olla ongelma, kun vaihtoi uuden langan mutta erivärisen, niin pinnasta tulee sellainen rösöinen ihankuin olisi santapaperin pinta?
Entisellä ohlssonin mustalla PLA:lla ei tätä ongelmaa ilmennyt, mutta tällä valkosella ohlssonin langalla tuntuu olevan.
Kaiken lisäksi toi musta oli vielä keränny kosteutta ja silti onnistui tulosteet paremmin.
 
Kyselin tänään oman tilaukseni perään smartie.storesta. Menee vielä 4-5 viikkoa ennen kuin saavat Ender 3 Pro:ta liikkeelle. Tiedoksi muillekin ketkä tilanneet tai tilaamassa.
 
Pistä kuva siitä pinnasta.
Ei tuosta saa oikeen mitenkään kuvaa otettua, kun ovat niin pieniä möykkyjä.
Googlesta kun etsii vaikka "3d printer blobs" hakusanalla niin löytyy samaa ongelmaa muilta ja erinäisiä ratkaisujakin. Mikään noista ei tunnu tosin oikeen auttavan ja ilmaantui tosiaan langan vaihdon yhteydessä.
X ja Y akseleiden hihnojen kiristys niin kireelle, että ne soi vähenti niiden syntyvyyttä, mutta ei kuitenkaan kokonaan. :D
 
Ei tuosta saa oikeen mitenkään kuvaa otettua, kun ovat niin pieniä möykkyjä.
Googlesta kun etsii vaikka "3d printer blobs" hakusanalla niin löytyy samaa ongelmaa muilta ja erinäisiä ratkaisujakin. Mikään noista ei tunnu tosin oikeen auttavan ja ilmaantui tosiaan langan vaihdon yhteydessä.
X ja Y akseleiden hihnojen kiristys niin kireelle, että ne soi vähenti niiden syntyvyyttä, mutta ei kuitenkaan kokonaan. :D
Tuleeko suuttimesta tasaisena vanana alas jos ruuttaat manuaalilla, hotend reilusti ilmassa? vai onko kuplia?
 
Ei tuosta saa oikeen mitenkään kuvaa otettua, kun ovat niin pieniä möykkyjä.
Googlesta kun etsii vaikka "3d printer blobs" hakusanalla niin löytyy samaa ongelmaa muilta ja erinäisiä ratkaisujakin. Mikään noista ei tunnu tosin oikeen auttavan ja ilmaantui tosiaan langan vaihdon yhteydessä.
X ja Y akseleiden hihnojen kiristys niin kireelle, että ne soi vähenti niiden syntyvyyttä, mutta ei kuitenkaan kokonaan. :D
Koititko vaihtaa lanka takaisin siihen toiseen joka aiemmin toimi hyvin? Tuliko sillä edelleen hyvää jälkeä? Jos tuli, se toinen lanka on jollakin tavalla pilalla. Pienet möykyt voi johtua joko langan kosteudesta tai valmistuksessa tapahtuneesta epäpuhtaudesta. Koska Clas Ohlson ei kerro heidän myymänsä filamentin valmistajaa, se yleensä tarkoittaa sitä että se on tehty Kiinassa mahdollisimman halvalla ja siksi suuretkin laadunvaihtelut on varsin yleisiä. Clas Ohlsonia kuitenkin sitoo tuotevastuulaki ja he ilomielin vaihtavat huonon rullan uuteen.

Jos taas ongelma ei poistu vaihtamalla takaisin siihen ensimmäiseen rullaan, on vika todennäköisesti itse laitteessa tai sen asetuksissa. Esimerkiksi suuttimessa saattaa olla osittainen tukos.

edit: Jäi painamatta lähetä ja jon1h yläpuolella jo ottikin sekä osittaisen tukoksen että kosteuden esille :)
 
Koititko vaihtaa lanka takaisin siihen toiseen joka aiemmin toimi hyvin? Tuliko sillä edelleen hyvää jälkeä? Jos tuli, se toinen lanka on jollakin tavalla pilalla. Pienet möykyt voi johtua joko langan kosteudesta tai valmistuksessa tapahtuneesta epäpuhtaudesta. Koska Clas Ohlson ei kerro heidän myymänsä filamentin valmistajaa, se yleensä tarkoittaa sitä että se on tehty Kiinassa mahdollisimman halvalla ja siksi suuretkin laadunvaihtelut on varsin yleisiä. Clas Ohlsonia kuitenkin sitoo tuotevastuulaki ja he ilomielin vaihtavat huonon rullan uuteen.

Jos taas ongelma ei poistu vaihtamalla takaisin siihen ensimmäiseen rullaan, on vika todennäköisesti itse laitteessa tai sen asetuksissa. Esimerkiksi suuttimessa saattaa olla osittainen tukos.

edit: Jäi painamatta lähetä ja jon1h yläpuolella jo ottikin sekä osittaisen tukoksen että kosteuden esille :)
En oo koittanu toisella, mutta pitää koittaa vielä sillä!
Ite olen kyllä toista mieltä tuon Ohlsonin ilomielisen vaihtamisen suhteen.
Kerran oli Ohlsonista tarjoushinnalla ostettu Cotechin dremel kopio joka hajos takuu aikana. Vietiin sitten takas liikkeeseen, että vaihtaisivat takuuseen uuden. Eipä menny niin yksinkertasesti vaan piti maksaa tarjoushinnan ja normaalihinnan erotus ennenkuin suostuivat vaihtamaan takuuseen ko. tuotteen, kun ei ollut enää ko. tuote tarjouksessa.
Joten nytkin varmaan joutus maksamaan alehinnan ja normaalihinnan välin jos takuuseen meinais tuon laittaaa, kun -30% alennuksella ostin tuon... :D
 
Tuleeko suuttimesta tasaisena vanana alas jos ruuttaat manuaalilla, hotend reilusti ilmassa? vai onko kuplia?
Ei tuu tällä valkosella kuplia! Tolla kostealla mustalla tuli eka kerroksen brimiin isoja ilmakuplia ja kuului tulostettaessa paukahduksia ja räsähtelyitä. Itse tulostettussa kappaleessa en ole havainnu eroa kosteassa ja ennen kosteutta keränneessä kuivassa filamentissa.

Voisko ei täysin suorassa oleva suutin aiheuttaa noita möykkyjä? Entä tulostimen liikkeistä johtuva koko tulostimen ja pöydän, johon se on pultattu, pieni heiluminen olla syylinen?
 
Ite olen kyllä toista mieltä tuon Ohlsonin ilomielisen vaihtamisen suhteen.
Kerran oli Ohlsonista tarjoushinnalla ostettu Cotechin dremel kopio joka hajos takuu aikana. Vietiin sitten takas liikkeeseen, että vaihtaisivat takuuseen uuden. Eipä menny niin yksinkertasesti vaan piti maksaa tarjoushinnan ja normaalihinnan erotus ennenkuin suostuivat vaihtamaan takuuseen ko. tuotteen, kun ei ollut enää ko. tuote tarjouksessa.
Joten nytkin varmaan joutus maksamaan alehinnan ja normaalihinnan välin jos takuuseen meinais tuon laittaaa, kun -30% alennuksella ostin tuon... :D
Ohhoh, jopa on ollut toimintaa! Sun olisi kannattanut viedä asia kuluttajaviranomaisille, jos muutoin eivät tajua. Tuotevastuulaki on tossa kohtaa aivan selvä, enkä usko että toi olisi ollut Clasun virallinen kanta, vaan siellä oli vastassa joku jolla oli huono päivä menossa.

Ei tuu tällä valkosella kuplia! Tolla kostealla mustalla tuli eka kerroksen brimiin isoja ilmakuplia ja kuului tulostettaessa paukahduksia ja räsähtelyitä. Itse tulostettussa kappaleessa en ole havainnu eroa kosteassa ja ennen kosteutta keränneessä kuivassa filamentissa.

Voisko ei täysin suorassa oleva suutin aiheuttaa noita möykkyjä? Entä tulostimen liikkeistä johtuva koko tulostimen ja pöydän, johon se on pultattu, pieni heiluminen olla syylinen?
Tulostimen/pöydän liikkeet (samoin kuin löysällä olevat hihnat) näkyy tulosteessa ghostingina, ei kuplina. Vinossa oleva suutinkaan ei kuplia aiheuta, pieni vinous tuskin näkyy juuri mitenkään.

Paukahtelut ja räsähtelyt on ihan suora viite siihen että se filamentti on kosteata ja kuplat aiheutuu siitä! Jos avasit vakuumipussin ja suoraan tulostit ja jälki oli kuplaista, voit huoletta palauttaa rullan clasulle, tuote ei vastannut yleisiä laatuodotuksia ja on selvästi viallista. Ota vaikka mukaan yks viallinen tuloste, niin sulla on todisteet käsissä. Jos et halua mennä sinne tappelemaan, voit pistää sen kosteen rullan uuniin vaikkapa 50 asteeseen 1-2 tunniksi.
edit: eiku nyt tajusin, se musta sulla oli aikaisemmin ja tää valkoinen on se uusi rulla. Jos se musta edelleen tulostuu hyvin ja valkoinen ei, on siinä filamentissa laatuvikaa ja mä ainakin itse palauttaisin rullan takaisin. Se on kaupallekin paljon paljon halvempaa suosiolla vaihtaa se rulla, kuin saada roppakaupalla negatiivista mainetta kun foorumeilla leviää tietoa heidän myymiensä tuotteiden viallisuudesta.

---
Mikä tulostin sulla muuten on? Monien tulostimien pakkauksissa on ollut kohtuu tiivistä solumuovia suojaamassa kuljetusvaurioilta, ja se on erinomaista eristämään tulostin pöydän pinnasta ja siten vähentään värähtelyjen aiheuttamia ongelmia. Jotkut on tulostanu thingieversestä uudet jalat, joihin menee squash pallo sisälle, ne on kanssa hyviä poistaan tärinöitä. Itse suosin X- ja Y-moottorien ja rungon väliin tulevia vaimennuspuslia, jotka samalla myös vähentää tulostimen äänet aivan eri tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuu tällä valkosella kuplia! Tolla kostealla mustalla tuli eka kerroksen brimiin isoja ilmakuplia ja kuului tulostettaessa paukahduksia ja räsähtelyitä. Itse tulostettussa kappaleessa en ole havainnu eroa kosteassa ja ennen kosteutta keränneessä kuivassa filamentissa.

Voisko ei täysin suorassa oleva suutin aiheuttaa noita möykkyjä? Entä tulostimen liikkeistä johtuva koko tulostimen ja pöydän, johon se on pultattu, pieni heiluminen olla syylinen?

Kuplat ja paukkuminen kertoo yleensä siitä että muovissa on ilmakuplia. Kosteuskin voi vaikuttaa samaan tapaan kun kiehuu pois.

Koko laitteen heiluminen ei tuota huonoa jälkeä.
Vinossa oleva suutin tekisi yhteen suuntaan leveämpää jälkeä kui toiseen mutta möykkyjä ei pitäisi tulla.
Möykyt voi johtua epätasaisesta muovilaadusta, joskus löysin netin pohjalta testin eri muoveista ja jostakin oli löytynyt metallipuruakin joka aiheutti tukkeutumista...

Kuten tuossa ylempänä jo mainittiin, suutin ylös ja pursota muovia. Tuleeko tasaisena nauhana suoraan? Vinosti? Paukkuen? Kuplien? Kannattaa myös testata hieman eri lämpötilalla, liian kuuma voi myös kuplittaa
 
Tuntus tulevan noi möykyt joka tulosteessa aikalailla samalle kohalle.
Joten jos toi johtus filamentin epäpuhtaudesta niin osaa kyllä olla varsin tasalaatuista epäpuhtautta! :D

Tulostimena edelleen se sama Tevo Tarantula, jolla ei oo saanu veilä ainuttakaan kunnollista tulostetta aikaan.
 
Nyt jos jollain olis jotain jännittävää tulostettavaa niin voisin veloituksetta tulostaa kun olis vähän haluja testailla uutta printteriä :)

Hakusessa olis malli joka on:
-Esim joku veistos, figuuri, skenaario tai jotain vastaavaa
-Ei mitään käyttöesinettä tai muuta tylsää
-Tulostuskoko olisi n.50mm korkea
-Tarjoan ilmaisen tulostuksen (ja mukana mahdollinen pikku bonus, lisää yv:llä)
-Jos haluat tulostuksen itsellesi niin maksat vain postit

Vastineeksi pyydän:
-Että kuvia valmiista tulostuksesta voin näyttää netissä mm. tällä sivustolla. Halutessa voin mainita aina mallintajan nimen/nimimerkin.
-Saan käyttää mallinetta omissa testauksissa, ei kaupallisissa tarkoituksissa

Jos vaikka haluat saada pitkään työstämäsi 3D mallinnuksen kirjahyllyllesi niin nyt on hyvä tilaisuus.

Jos on kiinnostuneita niin paiskatkaa YVllä ni katotaan eteenpäin ja kerron lisää!


Rouvalle dildo ?? tosin mitat ei ehkä riitä tulostimessa... huumori ehdotus. :D
 
Tuntus tulevan noi möykyt joka tulosteessa aikalailla samalle kohalle.
Joten jos toi johtus filamentin epäpuhtaudesta niin osaa kyllä olla varsin tasalaatuista epäpuhtautta! :D

Tulostimena edelleen se sama Tevo Tarantula, jolla ei oo saanu veilä ainuttakaan kunnollista tulostetta aikaan.

Tasaisin välein voi johtua myös siitä että ohjain ei pysty annettuun nopeuteen vaan joku/jotkut akselit pysähtyy hetkeksi. Ehkä kaikki pysähtyy hetkeksi ja suuttimesta valuu vähän niin tulee möykky...
Voi testata vaikka hidastamalla
 
Tuntus tulevan noi möykyt joka tulosteessa aikalailla samalle kohalle.
Joten jos toi johtus filamentin epäpuhtaudesta niin osaa kyllä olla varsin tasalaatuista epäpuhtautta! :D

Tulostimena edelleen se sama Tevo Tarantula, jolla ei oo saanu veilä ainuttakaan kunnollista tulostetta aikaan.
Kuulostais enemmän slicer ongelmalta jos aina samoille kohtii tulee, esim kerroksen alku/loppu kohdassa?
Edit: kuva kyllä saattais selventää...
 
Kuulostais enemmän slicer ongelmalta jos aina samoille kohtii tulee, esim kerroksen alku/loppu kohdassa?
Edit: kuva kyllä saattais selventää...

Näinhän se on, ilman kuvaa/videota arvataan vuorotellen kaikki 10k+ mahdollisuutta...
Retract (mikälie onkaan oikea termi suomeksi) voi myös olla syyllinen jos se on käytössä
 
Näinhän se on, ilman kuvaa/videota arvataan vuorotellen kaikki 10k+ mahdollisuutta...
Retract (mikälie onkaan oikea termi suomeksi) voi myös olla syyllinen jos se on käytössä
Missäs tuota retractia kuuluisi pitää päällä ja missä ei?
Tullu näköjään jossain vaiheessa laitettua se päälle Curassa.
Pitääkin koittaa ilman sitä päällä ja kahtoo millanen jälki sitten tulee.

Eikö tuon pitäisi juurikin vähentää tuon ylimääräsen filamentin tursuamista, jos se on päällä?
 
Missäs tuota retractia kuuluisi pitää päällä ja missä ei?

Eikö tuon pitäisi juurikin vähentää tuon ylimääräsen filamentin tursuamista, jos se on päällä?

Riippuu asetuksista. Voi käydä myös niin että uudelleen aloitettaessa tuleekin liikaa (tai jää vajaaksi kuten omassa helposti kävi).

Sen pitäisi estää valumista ainakin pidemmillä siirtymillä mutta oman kokemuksen mukaan oli aika hankala säätää kohdalleen. Nykyään en yleensä käytä.
 
Tilailin heräteostoksena pari viikkoa sitten Aliexpressistä Tronxy:n X5S-2E printterin. Mitään tarvetta ei ole, mutta core-xy kiinnostaa ja mielenkiinnosta otin tuon kahden extruuderin mallin, markkinakuvien mukaan kun sen pitäisi tukea color mixingiä eikä pelkästään kahdella eri langalla tulostelua. Noh jääköön nähtäväksi miten toimii käytännössä, en ole näiden kiinanihmeiden hotendejä ennen käpistellyt.

Juutuubia selanneena X5S vaatii työtä että siitä saa laadukkaan printterin, ilman modauksia tarkkuus ja laatu ei ole parasta mahdollista, joten ostinkin tämän sillä ajatuksella että on pohja minkä päälle kasata laadukkaampaa printteriä. Tästä 2E-versiosta en löytänyt revikoita, mutta olettasin että samat modit tarvitaan.

Paketti saapui tänään, viikonlopulle siis puuhastelua tiedossa. Paketin jo aukaisin ja mitä pikaisesti osia mulkoilin niin kyllä tuosta jotain saa aikaiseksi. Emolevy on Tronxyn oma, oletettavasti joku Mega2560 viritys. Uutta Marlinia pitänee tunkkailla sisään kunhan pääsee vähän sinuiksi kapineen kanssa. Olisi myös 32-bit MKS Sbase odottamassa sopivaa kohdetta, voisi koittaa tuohon sen viritellä jossain vaiheessa.
 
Hyvät tietäjät, nyt ois aika hommata ensimmäinen 3D -tulostin kotio ja löysin aliexpresin ihmeellisestä maailmasta ANYCUBIC Chiron -tulostimen (linkki)

Nyt joku fiksumpi vois sanoa, että onko rahalle vastinetta vai löytyisikö joku vastaavan hintainen tai halvempi joka on parempi tai yhtä hyvä kuin edellä mainittu ANYCUBIC Chiron tulostin. Mitä jos mahdollisen tulosteen koosta vähän joustaa, tuleeko tällöin parempia vaihtoehtoja esille?

Budjetti on siis: 500€
Helppo säädettävyys (mitä vähemmän säätämistä sen parempi) ja käyttöystävällisyys on plussaa.

Mites jos edellä mainittua tulostinta verrataan Prusa i3 MK3 (Linkki) -tulostimeen, onko isoja eroavaisuuksia, muutakun pienempi tulostus koko? Hinta menee yli budjetin, mutta mielummin nyt maksaa suoraan ne tulevat oppirahat kuin tajuaa hetken päästä että tuli hommattua väärä tulostin.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista ja jos on väärä foorumi niin saa poistaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Anycubic on kyllä tuottanut ihan päteviä tulostimia, mutta tuo Chiron taitaa olla aivan uusi malli, en ole nähnyt nimeä aikaisemmin, saatika törmännyt arvosteluihin. Tuo automaattinen bed leveling on kyllä miellyttävä ominaisuus olla, mutta kaikki riippuu siitä miten Anycubic on osannut sen toteuttaa. Suosittelen että odottelet laitteen arvosteluja alan arvostetuilta tahoilta (varmasti youtubessa on jo useampi ylistävä arvostelu joltain pikkukanavilta, jotka ovat saaneet tulostimen ilmaiseksi ja vain ylistävät arvostelut pitää heidät almujonossa mukana).

Aika harvoin tulee itsellä tarvetta tuon kokoiselle tulostimelle ja jos nyt ei aio jatkuvasti jotain isoa tulostella, mä veikkaan että ~230*230*300mm riittää aivan mainiosti. Aika tärkeä pointti on, että mihin tulostimen kotona sijoittaa. Tuon Anycubic Chironin kokoinen tulostin ei mahdu enää mihinkään pöydänkulmaan, vaan tarvitsee koko pöydän, eikä mitään pientä pöytää. Tuossa pienemmässä kokoluokassa ylivoimainen hinta/laatusuhde on Crealityn Ender 3 tulostimella, jota saa alle 200 euron ja hivenen tuon päältä sitä saa kiinalaistukkurien Euroopan varastoilta nopealla toimituksella. Huomiona: Ender 3 tarvitsee kuitenkin hieman kasausta, noin tunnin verran. Tosin, jotain kasausta tuo Anycubickin tarvitsee. Muista että budjettiin pitää mahtua myös tulostuslangat (helposti menee pari sataa euroa niihinkin ensimmäisenä vuotena) ja varaosat (riippumatta tulostimen valmistajasta, varaosio tarvitsee).
 
Helppo säädettävyys (mitä vähemmän säätämistä sen parempi) ja käyttöystävällisyys on plussaa.

Mites jos edellä mainittua tulostinta verrataan Prusa i3 MK3 (Linkki) -tulostimeen, onko isoja eroavaisuuksia, muutakun pienempi tulostus koko? Hinta menee yli budjetin, mutta mielummin nyt maksaa suoraan ne tulevat oppirahat kuin tajuaa hetken päästä että tuli hommattua väärä tulostin.
Mä vastaan tähän eri viestillä, koska tää asia koskee ihan eri kanttia 3D tulostamisesta.

Lyhyesti: Ei ole olemassa helppoa säädettävyyttä!

Pitkästi: Tietenkin tuo riippuu hyvin paljolti siitä mikä on kunkin henkilön tekninen osaamistaso, motivaatio ja kokemus. Mutta lähdetään liikkeelle slicerista (ohjelma joka muuttaa 3D tiedoston tulostimen ymmärtämään muotoon), niin erilaisia säätöjä löytyy kirjaimellisesti satoja! Niistä aivan kriittisiä tulostuslaatuun on noin 30kpl ja melko tärkeitä noin 100kpl lisää. Tietenkin on olemassa valmiiksi tehtyjä profiileja eri tulostinmerkeille, mutta saman valmistajan kaikki tulostimet eivät ole täysin samasta muotista ja tulostimen ominaisuudet muuttuu jo niinkin yksinkertaisesti kuin että hihnat löystyy ajan myötä. Jatketaan itse laitteesta ja sen säätämisestä. Ensi alkuun on iso opettelu siinä mitä tulostimessa pitää huoltaa, säätää ja tarkistaa. Tuo lista tuntuu aluksi pitkältä ja liki mahdottomalta muistaa kaikkea, mutta melko nopeaksi suurin osa jutuista tulee selkärangasta. Ei voi tarpeeksi korostaa, että mikään tulostin ei ole säätö/huoltovapaa! Mainitsemassasi Prusa tulostimessa on se hieno ominaisuus, että sen saa täydellisenä rakennussarjana, jota kootessa tulostimen kanssa tulee ikäänkuin sinuiksi ja helpommin ymmärtää mitä mikäkin osa tulostimessa tekee.

Prusa i3 MK3 paras ominaisuus on, että se on tehty Euroopassa (pääosin kiinalaisista osista toki) ja sen ostamalla sekä tukee Eurooppalaista suunnittelua ja työtä sekä tarvittaessa saa käyttötukea ostokselleen. Tulostusjälki on erinomaista, muttei parempaa kuin parhaimmilla kiinalaistulostimilla. Prusan hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä muiden länsimaalaisten tulostimien rinnalla ja noin 700 euron hintaluokassa se on mun suosittelema tulostin.
 
Oma Ender saapui alkuviikosta, mutta oli muuta hommaa, niin kasattua sain eilen. Muutama mutka tuli kasatessa vastaan.

Tuo rungon alaosa oli kasattu epätasapainoon ja keikkui pöydällä. Se oli toki helppo korjata kun aukaisi ruuvit ja kiristi uudestaan.

Seuraava ongelma, joka on vieläkin olemassa, on x-akselin epätasapaino. Oikeasta reunasta palkki on muutaman millin liian alhaalla. Pitää tuo vielä purkaa ja koittaa säätää kiinnitykset paremmin paikoilleen.

Tuli sillä pari pientä kappaletta tulostettua ja kiitettävästi se sujui! :tup:

Mallia on päivitetty ilmeisesti. Nyt tuloatusalusta ei ole liimattu, vaan irroitettava. Joustaakin hieman, ei kuitenkaan niin paljon kuin magneettinen alusta. Lisäksi y-akselin etupään rulla on nyt kiinnitetty molemmilta puolilta. Tällaiset huomasin verrattuna videoihin ja kuviin mitä nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Anycubic on kyllä tuottanut ihan päteviä tulostimia, mutta tuo Chiron taitaa olla aivan uusi malli, en ole nähnyt nimeä aikaisemmin, saatika törmännyt arvosteluihin. Tuo automaattinen bed leveling on kyllä miellyttävä ominaisuus olla, mutta kaikki riippuu siitä miten Anycubic on osannut sen toteuttaa. Suosittelen että odottelet laitteen arvosteluja alan arvostetuilta tahoilta (varmasti youtubessa on jo useampi ylistävä arvostelu joltain pikkukanavilta, jotka ovat saaneet tulostimen ilmaiseksi ja vain ylistävät arvostelut pitää heidät almujonossa mukana).

Aika harvoin tulee itsellä tarvetta tuon kokoiselle tulostimelle ja jos nyt ei aio jatkuvasti jotain isoa tulostella, mä veikkaan että ~230*230*300mm riittää aivan mainiosti. Aika tärkeä pointti on, että mihin tulostimen kotona sijoittaa. Tuon Anycubic Chironin kokoinen tulostin ei mahdu enää mihinkään pöydänkulmaan, vaan tarvitsee koko pöydän, eikä mitään pientä pöytää. Tuossa pienemmässä kokoluokassa ylivoimainen hinta/laatusuhde on Crealityn Ender 3 tulostimella, jota saa alle 200 euron ja hivenen tuon päältä sitä saa kiinalaistukkurien Euroopan varastoilta nopealla toimituksella. Huomiona: Ender 3 tarvitsee kuitenkin hieman kasausta, noin tunnin verran. Tosin, jotain kasausta tuo Anycubickin tarvitsee. Muista että budjettiin pitää mahtua myös tulostuslangat (helposti menee pari sataa euroa niihinkin ensimmäisenä vuotena) ja varaosat (riippumatta tulostimen valmistajasta, varaosio tarvitsee).

Kiitos asiallisesta viestistä!! Muutaman videon löysin youtubesta, varmaan juuri noilta mainitsemiltasi pienemmiltä kanavilta. Yhden isomman artikkelin bongasin googlettelemalla all3dp.com julkaisema (linkki). Artikkelissa ei nyt varsinaisesti kehuta mutta 3/5 tähtee. Onko se sitten hyvä vai huono saavutus ton hintaluokkaiselta laitteelta. Tarvii laittaa mietintämyssy syvälle päähän ja yrittää löytää se oikea laite itselle.

Iso tulostuskoko houkuttaa siinä, että harrastetaan veneilyä ja veneiden jotkut muoviset osat tuppaavat hajota iän myötä ja vastaavien osien löytäminen on yleensä haastavaa ja kallista. Itse tulostamalla voisi säästää tämän vaivan ja rahan. Ja kun veneilystä puhutaan niin ei vara venettä kaada (eli ajatuksena kiehtoo se, että tulostettavan kappaleen koko ei tule ongelmaksi)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom