3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kiinan pojat toi cr-10. Nyt saatu kasaan. Onko se tosiaankin niin, että virrat kun laittaa päälle, niin joka vitun sirkkeli pärähtää päälle. Järkky mikä melu.... ja vasta virtakytkin on laitettu päälle.... Pitäiskö ton hiljetä ollenkaan?
Katso ihan ekana onko siellä ohjainyksikössä joku johto joka ottaa kiinni tuulettimeen. En ylläty ollenkaan jos sirkkelöivät jo uutena, mutta yleensä se alkaa vasta muutaman viikon käytön jälkeen. Mutta, ne on helppo vaihtaa!
 
Katso ihan ekana onko siellä ohjainyksikössä joku johto joka ottaa kiinni tuulettimeen. En ylläty ollenkaan jos sirkkelöivät jo uutena, mutta yleensä se alkaa vasta muutaman viikon käytön jälkeen. Mutta, ne on helppo vaihtaa!

Ja siis en tarkoittanut kuitenkaan perinteistä sirkkelöintiä. Vaan helvetin möistä mökää, mitä pitää ne kaikki tuulettimet, kun lyö virrat päälle
Mutta, sen verran vilkaisin sinne sisään, kun usb liitin irtosi, kun kytkin raspia kiinni siihe, että kaikki näyttäis olevan OK. paitsi virtakytkin liimattu kuumaliimalla kiinni :D eli se tästä kiinan laadusta :D
Mutta, siitä usb liittimen rikkoututumisesta vittuunnuin ja tilasin cr-10s upgrade kitin, mihin sisältyy uusi emo. Niin siinä samalla voisi ajatella noitten tuulettimien vaihtoa. Onko kellään mitään suosituksia tuulettimista? Ja tietysti mean wellin powerikin tuli tilattua.
 
Eipä ne tuulettimet juurikaan kehuja ole saaneet koska epäilen että ne siellä huutavat jos et ole vielä tulostanut. Itsellä CR-10 Mini johon olin varautunut vaihtamaan tuulettimet, moottorin vaimentimet ja virtalähteen jo ennakkoon. Nykyään tosin kaapissa standalone modauksen ansiosta.

33463172_10216714471764582_2501707480849973248_o.jpg
Ihan hieno. Mutta arvaas mitä noi tässä tekee :D
https://drive.google.com/open?id=0BxfWE6ERSuqqcFdfZExMVnM1ZmstMWdBX0VDd3haMHZLNDc0
open
 
Onko kellään mitään suosituksia tuulettimista?
Tietokonemarkkinat on paljon suuremmat kuin 3D tulostimien, joten kannattaa etsiä nimenomaan hiljaisia tietokonetuulettimia! Noctua on tietokonepuolella lähes yksimielisesti paras (ja sitä käyttää myös Prusan mk3), mutta se on samalla myös sieltä hintahaitarin yläpäästä ja muitakin hiljaiseksi suunniteltuja propelleja löytyy. "Silent computer fan" hakukenttään, niin löytää paljon tietoa. Tämmönen tuli mulla ensimmäisenä hakutuloksena:
Quiet Computer Fans for a Virtually Silent PC
Ja noi Zyrppan mainitsemat askelmoottorien vaimentimet on tietenkin hiljaisuuteen enemmän vaikuttavia! Alla olevasta linkistä (ei ole referrer linkki) tilaa 2 kpl ja asenna X- ja Y -akselien moottoreihin! Y-akselille älä asenna, jotkut asentaa myös filamentin syöttöön, mutta sitä en ymmärrä, sillä se ei pidä mun korviin kuuluvaa ääntä. Noiden vaimentimien asennukseen menee ehkä 10 minuuttia jos tietää mitä tekee, katso 5 minuutin youtubevideo ennen asennusta.
Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor
 
Mikä on syynä PLA muovin taipumiseen?
Alimmat kerrokset tuppaa menemään ihan kierroksi, varsinkin jos tulostaa isompia kappaleita.
 
Mikä on syynä PLA muovin taipumiseen?
Alimmat kerrokset tuppaa menemään ihan kierroksi, varsinkin jos tulostaa isompia kappaleita.
Samasta syystä kuin ABS:llä, eli muovi kutistuu jäähtyessään, tosin PLA paljon vähemmän kuin ABS. Huolehdi että kappale kiinnittyy kunnolla petiin. Joissakin tulostuksissa kosketuspintaa petiin ei ole tarpeeksi, silloin auttaa raft tai brim, tai kappaleen asettelu eri asentoon. Pedin lämmitys auttaa, itse tulostan PLA:n 65 asteen petilämmöillä. Yksi keino on asettaa tulostuskappaleen puhallin päälle vasta kolmannesta kerroksesta lähtien. Tietenkin tärkeimpänä katsoa että tulostuspää on sopivalla etäisyydellä pedistä (paperikikka), tulostuslämpötila on oikea juuri sille rullalle (voi vaihdella saman merkin kesken rullittain), tulostusnopeus ei ole liian suuri ensimmäisessä kerroksessa (hyvä nyrkkisääntö on tulostaa 1. kerros puolella siitä nopeudesta mitä loput kerrokset) ja että peti on siinä kunnossa että siihen tulostus tarttuu kunnolla.
...ja joillakin merkeillä jos peti ei ole tasainen (köh köh Creality), tulee kaikenlaisia ongelmia, myös tuota osittaista pedistä irtautumista.
 
Oiskohan tollanen setti

https://m.ebay.com/itm/1Set-Titan-E...rinter-Part-/323166118597?txnId=1921287149011

Paljonki laadukkaampi kuin cr-10 omat. Kun tollanen makais nurkisssa, jaksaako nähdä vaivaa että laittais kiinni, samalla kuin nuo muut modit lyö sisään.
Piti aikoinaan greetechin akryyli prusaan laittaa kiinni, mutta jäi.
Suosittelen, että asentelee yhden modin kerrallaan, silloin on helpompi määritellä virhetilanteita ja rajata ongelmaa. Itsellä ei ole tuosta extruderista kokemuksia, mutta itse toimin periaatteella "älä korjaa jos se ei ole rikki" ja CR-10:n oma extruder on toiminut täydellisesti. Toki siihen vetopyörään on joskus kertynyt filamenttihilsettä, mutta se on johtunut tukoksista suuttimessa ja siksi nousseesta paineesta bowden tuubissa, eli ihan sama hilse olisi tullut mihin tahansa extruderiin.
 
Mä alan pikkuhiljaa saamaan Ender 3:n säädöt kohdalleen, viikon sitä tässä on säädettykin töiden lomassa. Muutamia hyvin kummallisia juttuja se on tehny tulosteisiin ja välillä on meinannut mennä usko koko laitteeseen. Ei se vielä täydellinen ole, mutta nyt sain ulos ensimmäisen testitulosteen joka toi uskon takaisin. En tiedä johtuuko tulostimesta vai uusista Cura-versioista, mutta tämän säätäminen on ollut paljon työläämpää ja erikoisempaa kuin CR-10:ssä, joka teki uskomatonta jälkeä kutakuinkin suoraan laatikosta.
Alla pari kuvaa mallista jonka bongasin Ender 3 -testikeskustelusta ja päätin koittaa samaa kerroskorkeutta (0.12mm) ja nopeutta (40mm/s muutoin, mutta 20mm/s ulkokuoressa ja top/bottom). Filamenttina bq:n ihan perus PLA, suutin 210 ja peti 65 astetta.

IMG_20180707_025406.jpg IMG_20180707_025443.jpg
 
Mistähän löytyisi edullisilla posteilla Z-axis coupler? Tulee Creality CR-10 tulostimeen.
Kaikki USA kaupat myy kyllä, mutta postit on monta kymppiä. Oli tuo nykyinen mutkalla ja venynyt, painoin kasaan mutta
ajattelin että parempi ostaa ainakin varalle uusi.




__________________________________________________________________________________
My stepper motor website:skysmotor.com
 
Mistähän löytyisi edullisilla posteilla Z-axis coupler? Tulee Creality CR-10 tulostimeen.
Kaikki USA kaupat myy kyllä, mutta postit on monta kymppiä. Oli tuo nykyinen mutkalla ja venynyt, painoin kasaan mutta
ajattelin että parempi ostaa ainakin varalle uusi.




__________________________________________________________________________________
My stepper motor website:skysmotor.com
Tyhmä kysymys, mutta millanen katastrooffi tulisi jos käyttäis tälläsiä Top Quality Aluminum Alloy 5x8mm Shaft Coupler Flexible Z Axis Coupler shaft couplings for 3d Printer RepRap Prusa OD 18x25mm-in Shaft Couplings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group kun itse vielä olen siirtymässä 3d tulostus aikaan, niin en ymmärrä kaikkea :D
 
Sori mainostaminen, mutta jos joku on hankkimassa tulostinta, niin minulta saa hyvän setin säädettäväksi. Kaikki orkkisosat on tallessa ja
uusia on tullut osteltua turhankin paljon. Myyn kun ei ole tullut paljon tulosteltua viime aikoina.

Myydään - Creality CR-10S + Duet Wifi + E3D Chimera

ps. Jos joku häiriintyy niin vinkkaa mulle vaan, poistan ilmon ketjusta.
 
Tyhmä kysymys, mutta millanen katastrooffi tulisi jos käyttäis tälläsiä Top Quality Aluminum Alloy 5x8mm Shaft Coupler Flexible Z Axis Coupler shaft couplings for 3d Printer RepRap Prusa OD 18x25mm-in Shaft Couplings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group kun itse vielä olen siirtymässä 3d tulostus aikaan, niin en ymmärrä kaikkea :D
Tuo on sama mitä edellisessä viestissä linkkasin, toimii siis. Noita flexible couplereita tarttee käyttää silloin kun z-tanko ei tule juuri oikeaan kohtaan alas, eikä halua tulostaa muutettua askelmoottorin kiinnitysholkkia. Voi käyttää vaikka tulisikin z-tanko suoraan.
 
Z-couplereita on thingiversessä monenlaisia tarjolla: Search Thingiverse - Thingiverse. Itse en ole noita tulostellut, mutta olettasin että ovat ihan käypiä pidempiaikaiseen käyttöön kun sopivasta materiaalista ja sopivilla asetuksilla tulostaa.
Tämän kehittelin vajaa kaksi vuotta sitten: Flexible coupling with silicon tube by spegelius ja vieläkin käytössä. Kiero 50cm pitkä 10mm trapetsiruuvi toimii hyvin, jäykemmillä z-wobblea liikaa.
 
Mitäs rasvaa tai öljyä olette käyttäneet kuularuuveille, kuulajohteille ja lineaarijohteille? Johteille ilmeisesti joku ohuempi öljy ja ruuveille rasvaa, ainakin itse järkeilin.
AT-Teflonspray 400 ml | Motonet Oy
tätä motonetin aspan kanssa tutkittiin ihan nolekyylitasolle saakka, eli jotkin teflonsprayt sisältävät jonkinsorttisia liuottimia mutta tän ei pitäisi sisältää mitään turhaa. Halpaa kuin saippua ja loistava aine ainakin "linear rod" -tyylisille tangoille ja laakereille.
 
AT-Teflonspray 400 ml | Motonet Oy
tätä motonetin aspan kanssa tutkittiin ihan nolekyylitasolle saakka, eli jotkin teflonsprayt sisältävät jonkinsorttisia liuottimia mutta tän ei pitäisi sisältää mitään turhaa. Halpaa kuin saippua ja loistava aine ainakin "linear rod" -tyylisille tangoille ja laakereille.

Selvä juttu, pitää kattoa onko firman kaapissa jotain vastaavaa, firman tulostin kun on.

Milläs olette sitten pohjamaalannut pla malleja? Ajattelin vesiohenteisella akryylimaalilla ja kynäruiskulla maalailla, vai pysyyköhän tuo suoraan plan päällä? Ja kannattaneeko lakkaa pistää. Openrc traktoria ollaan väsäämässä ja loppui justiinsa yksi väri ja pitää osa osista tursottaa eri värillä.
 
Selvä juttu, pitää kattoa onko firman kaapissa jotain vastaavaa, firman tulostin kun on.

Milläs olette sitten pohjamaalannut pla malleja? Ajattelin vesiohenteisella akryylimaalilla ja kynäruiskulla maalailla, vai pysyyköhän tuo suoraan plan päällä? Ja kannattaneeko lakkaa pistää. Openrc traktoria ollaan väsäämässä ja loppui justiinsa yksi väri ja pitää osa osista tursottaa eri värillä.

mastonin tuoteihmisen vastaus kun kyselin PLA pohjamaalauksesta heidän "muovipohjamaalistaan":
"
Hei,


pohjalle on ehdottomasti laitettava tuo muovipohjamaali. Se varmistaa, että pintamaali tarttuu kunnolla muoviin.


Paras maali päälle on akryylipohjainen One- tuotesarjamme. Se kuivuu kosketuskuivaksi 15minuutin kuluttua ja läpikuivuu 24h."
 
Saiskohan Stuvaan jotenkin ängettyä CR-10:n? Saakohan CR-10:stä senttejä pois, sehän taitaa olla 61cm korkea. Tai vaihtoehtoisesti Stuvaa vähän korotettua...:)
Ei mahdu. Ei saa senttejä pois, eikä Stuvaa korotettua. Itse tein vanerista boxin, mutta kaikkein helpoimmalla ja ehjä halvimmallakin pääsee kun soittaa keittiökalustefirmat läpi, antaa mitat kaapista ja kysyy tarjousta. Ylöjärven keittiötukku mm myynee tarvittavan kokoisen kaapin noin 20-30 eurolla, mutta mitä sulla nyt on lähellä.
 
Alkaa olemaan d-botin runko kasassa 300x300 kokoisena :geek: kivaa kasaamista ollu :)
Pari johtoa ja lämpölevy kun saapuu niin pääsee eteenpäin.
Lämpölevyä ootellu jo 2vk tanskasta mutta kusti ei polje.. sieltä kuitenkin jo lähtenyt ulkomaille 2vk sitten :mad:

20180803_191326.jpg
 
Jaa-a, tuli duuniin Solus 3D printteri. Tänään sain jo ajurit asenettua ja vielä kun uskaltais lyödä sen tulille ja kokeilla kuin homma skulaa. Vähän jänskättää kyllä :D
 
Tekeeköhän tuollaisella puurunkoisella ultimakerilla mitään? Onko nuo enää minkään arvoisia? Olisi tuossa yksi, muta viitsiikö käydä touhuamaan sen kanssa.. Lähinnä siis, saako sillä kelvollista jälkeä?
 
Tekeeköhän tuollaisella puurunkoisella ultimakerilla mitään? Onko nuo enää minkään arvoisia? Olisi tuossa yksi, muta viitsiikö käydä touhuamaan sen kanssa.. Lähinnä siis, saako sillä kelvollista jälkeä?
Kelvollinen jälki on katsojan silmässä ja käyttötarkoituksia on monia. Puu runkomateriaalina on melkoisen joustavaa, joten kyllä nykypäivänä alle 200 euron tulostimilla tehdään paljon parempaa jälkeä. Kyse on lähinnä ghostingista ja siitä että tulostusnopeus pitää laskea hyvin alhaiseksi.
 
Prusan MK2/S to MK2.5 upgrage kit saapui tänään. En ole vielä avannut pakettia ja asennuskin saattaa venähtää ensviikkoon. Suurin syy tähän päivitykseen omalla kohdalla on tuo uusi peti, muut päivitykset enemmänkin nice to have. Sinänsä päivitykselle ei niin tarvetta, vajaan 2 vuoden ikäinen MK2 kun on toiminut varsin kiitettävästi, varsinkin kun siihen on päivitetty mm. extruuderi E3D Titaniin, hijlaisemmat laakerit jne. Peti on kyllä hieman kuopalla parista kohtaa, vaikkakaan haitta on useimmin lähinnä kosmeettinen.
Myös sellainen taka-ajatus oli että rakennan ylijäämäosista jonkunlaisen Prusa-kloonin, ideana olisi suunnitella ja printata puuttuva osat runkoon. Noh saa nähdä miten tämän kanssa käy, pitää tehdä inventaario ylijäämäosista kunhan saa päivityksen tehtyä.
 
Nyt jos jollain olis jotain jännittävää tulostettavaa niin voisin veloituksetta tulostaa kun olis vähän haluja testailla uutta printteriä :)

Hakusessa olis malli joka on:
-Esim joku veistos, figuuri, skenaario tai jotain vastaavaa
-Ei mitään käyttöesinettä tai muuta tylsää
-Tulostuskoko olisi n.50mm korkea
-Tarjoan ilmaisen tulostuksen (ja mukana mahdollinen pikku bonus, lisää yv:llä)
-Jos haluat tulostuksen itsellesi niin maksat vain postit

Vastineeksi pyydän:
-Että kuvia valmiista tulostuksesta voin näyttää netissä mm. tällä sivustolla. Halutessa voin mainita aina mallintajan nimen/nimimerkin.
-Saan käyttää mallinetta omissa testauksissa, ei kaupallisissa tarkoituksissa

Jos vaikka haluat saada pitkään työstämäsi 3D mallinnuksen kirjahyllyllesi niin nyt on hyvä tilaisuus.

Jos on kiinnostuneita niin paiskatkaa YVllä ni katotaan eteenpäin ja kerron lisää!
 
Ei mahdu. Ei saa senttejä pois, eikä Stuvaa korotettua. Itse tein vanerista boxin, mutta kaikkein helpoimmalla ja ehjä halvimmallakin pääsee kun soittaa keittiökalustefirmat läpi, antaa mitat kaapista ja kysyy tarjousta. Ylöjärven keittiötukku mm myynee tarvittavan kokoisen kaapin noin 20-30 eurolla, mutta mitä sulla nyt on lähellä.

Itse ajattelin testailla jossain vaiheessa tällaista minikasvihuonetta printterin poistettavana suojana. Tietenkin täytyy hieman mittailla kuinka paljon lämmöt nousee suojan sisällä vai tarjoaako suoja ollenkaan eristystä.

Minikasvihuone: Minikasvihuone Hortus 65 x 65 x 85 cm | bauhaus.fi
 
Onko kukaan laittanut neste(vesi)jäähyjä tulostimeensa? Onko tullut millaisia haasteita vastaan? Mulla olisi tarkoituksena heittää tuon Tevo little monsterin tuulettimet roskiin ja vaihtaa tilalle nestejäähdytys.
 
Onko joku tehnyt tulostimen virtakaapeliin rele-modia, jotta pystyisi octoprintillä hallitsemaan tulostimen virtoja? Kiinnostaisi tehdä moinen, mutta kun ei ole juuri osaamista/ymmärrystä elektroniikasta niin vähän jänskättää "leikkiä" 230v kanssa.
 
Käytän Atx-poweria ja octopi:llä ohjailen releen kanssa atx:n käynnistysnastaa. Octopi sitten sammuttelee tulostimen kun tulostus on valmis ja hetken on jäähdytelty vehkeitä ja kappaletta. Samaten pystyy etänä käynnistämään tulostimen jos haluaa laittaa vaikka pedin lämpenemään etukäteen.

Onhan noita kyllä varmaan 230v releitäkin olemassa, mitkä raspiin menee heittämällä.
 
Noniin sain Prusa MK2.5 päivityksen asenneltua. Itse asennukseen aikaa meni muutama ilta, osien tulostus useamman päivän sitä ennen. Tulostin heti kärkeen uudet R3 extruder-osat. Tein samalla MK2 -> MK2S päivityksen soveltuvin osin eli käytännössä vaihdoin uudet laakerit ja tangot, Y-laakereiden kiinnitykseen u-pultit ja Y-moottorin taakse tuleva tulostuttu tukiosa. Olin kahden vaiheilla että laitanko vanhat Igus-laakerit, mutta päädyin kuitenkin uusiin laakereihin. Ja ne tuntuvatkin toimivan hyvin, ehkä hieman äänekkäämmät kuin aikaisemmin, mutta ei liikaa.
Firmwaren päivityksen jälkeen kalibrointi meni läpi heittämällä ja laitoinkin illalla 3DBenchyn tulemaan jotta saa vertailtua vanhaan setuppiin. Ja siihen se ilo loppuikin; alku meni hyvin, mutta pienempien detailien kohdalla alkoi puuttua kerroksia välistä ja lopullinen fail:
2018-08-17%2017.08.37.jpg
Hieman tätä pelkäsinkin kun olen lueskellut Prusan foorumilta kokemuksia tuosta MK3/2.5 extruderista. Joillakin toimii hyvin, mutta näitä ongelmatapauksia on. Pitää nyt alkaa selvittelemään mikä tuon tekee. Käytetty PLA on Marwiol halpiskamaa, joka tuntuu olevan hieman herkkää jumittelemaan all-metal hotendeissä, mutta hauskaa on se että MK2:lla + Titanilla tuota on tulostettu kohta kilo ilman ongelmia. Titanissa on kyllä enemmän vääntöä... pitää tarkistaa e-moottotin virta-asetus ja koittaa uudelleen. Aina on vaihtoehto että heitän Bondtechin kamat kuikkaan ja laitan Titanin tilalle (olettaen että se on mahdollista tähän MK2.5 settiin mm. Pindan lokaation suhteen...)
 
Noniin sain Prusa MK2.5 päivityksen asenneltua. Itse asennukseen aikaa meni muutama ilta, osien tulostus useamman päivän sitä ennen. Tulostin heti kärkeen uudet R3 extruder-osat. Tein samalla MK2 -> MK2S päivityksen soveltuvin osin eli käytännössä vaihdoin uudet laakerit ja tangot, Y-laakereiden kiinnitykseen u-pultit ja Y-moottorin taakse tuleva tulostuttu tukiosa. Olin kahden vaiheilla että laitanko vanhat Igus-laakerit, mutta päädyin kuitenkin uusiin laakereihin. Ja ne tuntuvatkin toimivan hyvin, ehkä hieman äänekkäämmät kuin aikaisemmin, mutta ei liikaa.
Firmwaren päivityksen jälkeen kalibrointi meni läpi heittämällä ja laitoinkin illalla 3DBenchyn tulemaan jotta saa vertailtua vanhaan setuppiin. Ja siihen se ilo loppuikin; alku meni hyvin, mutta pienempien detailien kohdalla alkoi puuttua kerroksia välistä ja lopullinen fail:
2018-08-17%2017.08.37.jpg
Hieman tätä pelkäsinkin kun olen lueskellut Prusan foorumilta kokemuksia tuosta MK3/2.5 extruderista. Joillakin toimii hyvin, mutta näitä ongelmatapauksia on. Pitää nyt alkaa selvittelemään mikä tuon tekee. Käytetty PLA on Marwiol halpiskamaa, joka tuntuu olevan hieman herkkää jumittelemaan all-metal hotendeissä, mutta hauskaa on se että MK2:lla + Titanilla tuota on tulostettu kohta kilo ilman ongelmia. Titanissa on kyllä enemmän vääntöä... pitää tarkistaa e-moottotin virta-asetus ja koittaa uudelleen. Aina on vaihtoehto että heitän Bondtechin kamat kuikkaan ja laitan Titanin tilalle (olettaen että se on mahdollista tähän MK2.5 settiin mm. Pindan lokaation suhteen...)

En nyt tarkalleen tiedä minkälainen tuo extruderin rakenne on mutta pla on tapana vääntyä ja joustaa jo pienessä lämmössä minkä moottori/heatend aiheuttaa.
 
En nyt tarkalleen tiedä minkälainen tuo extruderin rakenne on mutta pla on tapana vääntyä ja joustaa jo pienessä lämmössä minkä moottori/heatend aiheuttaa.

Tuossa kohtuu hyvä kuva Prusan extruderin rakenteesta: https://d17kynu4zpq5hy.cloudfront.net/igi/prusa3d/NbZtRuPYkKlOcyJO.huge. Käytössä siis Bondtechin tuplahammastus.
Nostin kokeeksi e-moottorin virtaa 550mA -> 700mA (käsky M907 E700). Nyt menossa oleva printti on melkein valmis, ilman väliin jääneitä kerroksia. Huonona puolena moottori lämpenee enemmän, pitänee kehitellä joku jäähysiili kiinni siihen... itseasiassa taisin Titanin kanssa ajaa ~700mA virralla tuota moottoria myös. Muistikuva on kyllä että MK2 vakiovirta olisi jotain 800mA luokkaa.
 
Printti valmistui mutta Benchyn piippu jäi vajaaksi (vasen):
2018-08-17%2021.22.34.jpg
Malli viipaloitu KISSlicerilla, kerroskorkeus 0.1-0.25. Ongelmat tulee esille herkemmin pienillä kerroskorkeuksilla, koska materiaalin flow on pienempi -> ehtii lämmetä liikaa heatbreikissä.

Eli joko lisää jerkkua moottorille tai keksiä jotain muuta. Moottorin virran nosto kuumenta sitä enemmän joten en mielelläni kovin paljon sitä nostaisi. Yksi asia mikä pitää tarkistaa on tuo hotendin jäähy, se on nyt 40mm Noctuan tuuletin joka on kyllä hiljainen mutta onko se tarpeeksi tehokas... Titanissa oli käytössä alkuperäinen E3D tuuletin ja tunneli, äänekkäämpi mutta en ihmettelisi jos jäähytysteholtaan parempi.
 
Saa jäädä meikäläiseltä noi vesijäähdyt... Laitan Little Monserin myyntiin ja siirryn DLP- tekniikan puolelle. Pienet tarkat yksityiskohdat kiinnostavat ja tietysti uusi tekniikka. Tulostin ohjelmistoineen ja muoveineen löytynee lähipäivinä torista. Noiden halpojen DLP tulostimien hinnat ovat jo aika siedettävällä tasolla. Ajattelin, että jos ensimmäiseksi DLP- tuloksimeksi ostaisi Anycubic Photon.
 
Videoiden perusteella ei vaikuta kauhean sotkuiselta hommalta. Toki välineet pitää olla kunnossa. Litkut on toki kalliita, mutta pienessä mittakaavassa kun touhuaa niin kulut kestää järkevinä. Eikös harrastamisen kuuluukin maksaa ? Ei kukaan harrastaisi jos ei saisi siihen rahojaan kulumaan :) Itseäni kiinnostaa nimenomaan nuo alle 500 e dlp- tulostimet, joissa yksityiskohdat menevät ulkomittojen edelle.
 
Toki juu harrastuksen pitääkin maksaa, mutta varoitimpa sen takia, että materiaalikustannukset tosiaan nousee noin 4-8 kertaiseksi verrattuna FDM tekniikkaan. Ei pelkästään sen takia että se litku on kallista, mutta myös sen takia että sitä menee aika paljon hukkaan.
Varaudu myös siihen, että sitä tulostinta ei voi enää pitää asuintiloissa. Hajuhaitat on paljon pahempia kuin pahimmissa FDM nauhoissa (ehkä ABS?).
Itsekin olin kiinnostunu DLP:stä jonkin aikaa, kunnes rupesin oikeesti punnitseen hyötyjä ja haittoja. Enkä mä usko että ne litkut tulee edes juurikaan halpeneen, noi haitat on tosiaan niin pahoja, että tuskin DLP nostaa markkinaosuuttaan verrattuna FDM:ään.
 
Hyviä pointteja, kiitoksia. Olen aikeissa aloittaa ulkovaraston eristämisen lähiaikoina ja kun se on valmis niin siirrän koko harrastuksen muutenkin pois asuintiloista. Pitää kuitenkin vielä jatkaa tiedonkeruuta ja materiaaleihin tutustumista.
 
Ei kenelläkään Turun seudulla sattuisi olemaan ylimääräistä stepper driveria, joka sopisi extruderille, esim LV8729? Itselläni jostain syystä suostuu ajamaan vain eteenpäin MKS GEN L boardilla..
 
Ei kenelläkään Turun seudulla sattuisi olemaan ylimääräistä stepper driveria, joka sopisi extruderille, esim LV8729? Itselläni jostain syystä suostuu ajamaan vain eteenpäin MKS GEN L boardilla..

Ei turun seudulla mutta postin kautta löytyisi drv8825 ja a4988.
8825 itselläni extruderissa.
Tmc2100 myös mutta sitä ei kai suositella extruderiin.
 
Olisiko antaa vinkkejä 3D tulostimeen mahdollisimman hyvällä hintalaatusuhteella? Ei olisi tarkoitus tulostella mitään isompia juttuja vaan lähinnä jotain koteloita raspberry pi ja sensorien ympärille (tuoteprototyyppejä jne.) yms. omia viritelmiä.

Olen suht. tekninen tyyppi ja voin myös kasata laitteen itse jos siinä on merkittäviä etuja/säästöjä. En vain ole tutustunut tähän sceneen juuri yhtään joten siksi ajattelin täältä kysellä vinkkejä. :D
 
Jos teknistä osaamista löytyy, niin ihan ehdottomasti Crealityn Ender 3. Sen saa noin 160 euroon kotiinkuljetettuna (jos jää tulliin, niin verot+tullit on 40 euroa). Tuon parempaa hintalaatusuhdetta ei löydy. Tuon kasaamiseen menee aikaa noin 1-2 tuntia ja hienosäätöön muutamasta tunnista muutamaan päivään (kaikkia tulostimia joutuu hieman säätämään), mutta tuolla tulostimella saa tulostettua lähes DLP -tasoista jälkeä uskomattoman halpaan hintaan. Plussana erittäin laaja ja aktiivinen harrastajakunta, jolta saa neuvot muutamassa tunnissa lähes mihin tahansa kysymykseen. Tuota on myös helppo modata omien tarpeiden mukaiseksi, mutta toimii ihan sellaisenaankin hienosti. Siitä on olemassa myös 40 euroa kalliimpi "pro" versio, mutta siinä periaatteessa ainoa ero on magneettinen tulostusalusta, josta toki on tulosteet helpompi irrottaa, mutta ongelmaksi tulee epätasainen tulostuspinta, eli suosittelen sitä versiota jossa tulee lasilevy! Jos ottaa version jossa ei ole lasilevyä, Ikeasta saa 6 euroon 4kpl peililevyjä.

edit: Myyntipaikkoja on monia, ehdottomasti kannattaa välttää GearBestiä. Itse suosittelen joko Banggoodia tai Crealityn omaa kauppaa joko omilta nettisivuiltaan tai AliExpressissä.
edit2: Varmaankin nopein toimitus ja varmasti ilman tulli+vero-lisäystä tulisi Crealityn omilta sivuilta valitsemalla Belgian varaston, hintaan 209 dollaria: Creality Ender-3 3D Printer
 
Viimeksi muokattu:
Kaverilla myös creality hyvin toiminut. Lähti 900e flashforge kiertoon ja creality hoitaa nyt hommaa. Suhteellisen hiljainenkin.
Jos teknistä osaamista löytyy, niin ihan ehdottomasti Crealityn Ender 3. Sen saa noin 160 euroon kotiinkuljetettuna (jos jää tulliin, niin verot+tullit on 40 euroa). Tuon parempaa hintalaatusuhdetta ei löydy. Tuon kasaamiseen menee aikaa noin 1-2 tuntia ja hienosäätöön muutamasta tunnista muutamaan päivään (kaikkia tulostimia joutuu hieman säätämään), mutta tuolla tulostimella saa tulostettua lähes DLP -tasoista jälkeä uskomattoman halpaan hintaan. Plussana erittäin laaja ja aktiivinen harrastajakunta, jolta saa neuvot muutamassa tunnissa lähes mihin tahansa kysymykseen. Tuota on myös helppo modata omien tarpeiden mukaiseksi, mutta toimii ihan sellaisenaankin hienosti. Siitä on olemassa myös 40 euroa kalliimpi "pro" versio, mutta siinä periaatteessa ainoa ero on magneettinen tulostusalusta, josta toki on tulosteet helpompi irrottaa, mutta ongelmaksi tulee epätasainen tulostuspinta, eli suosittelen sitä versiota jossa tulee lasilevy! Jos ottaa version jossa ei ole lasilevyä, Ikeasta saa 6 euroon 4kpl peililevyjä.

edit: Myyntipaikkoja on monia, ehdottomasti kannattaa välttää GearBestiä. Itse suosittelen joko Banggoodia tai Crealityn omaa kauppaa joko omilta nettisivuiltaan tai AliExpressissä.
edit2: Varmaankin nopein toimitus ja varmasti ilman tulli+vero-lisäystä tulisi Crealityn omilta sivuilta valitsemalla Belgian varaston, hintaan 209 dollaria: Creality Ender-3 3D Printer
 
Jos teknistä osaamista löytyy, niin ihan ehdottomasti Crealityn Ender 3. Sen saa noin 160 euroon kotiinkuljetettuna (jos jää tulliin, niin verot+tullit on 40 euroa). Tuon parempaa hintalaatusuhdetta ei löydy. Tuon kasaamiseen menee aikaa noin 1-2 tuntia ja hienosäätöön muutamasta tunnista muutamaan päivään (kaikkia tulostimia joutuu hieman säätämään), mutta tuolla tulostimella saa tulostettua lähes DLP -tasoista jälkeä uskomattoman halpaan hintaan. Plussana erittäin laaja ja aktiivinen harrastajakunta, jolta saa neuvot muutamassa tunnissa lähes mihin tahansa kysymykseen. Tuota on myös helppo modata omien tarpeiden mukaiseksi, mutta toimii ihan sellaisenaankin hienosti. Siitä on olemassa myös 40 euroa kalliimpi "pro" versio, mutta siinä periaatteessa ainoa ero on magneettinen tulostusalusta, josta toki on tulosteet helpompi irrottaa, mutta ongelmaksi tulee epätasainen tulostuspinta, eli suosittelen sitä versiota jossa tulee lasilevy! Jos ottaa version jossa ei ole lasilevyä, Ikeasta saa 6 euroon 4kpl peililevyjä.

edit: Myyntipaikkoja on monia, ehdottomasti kannattaa välttää GearBestiä. Itse suosittelen joko Banggoodia tai Crealityn omaa kauppaa joko omilta nettisivuiltaan tai AliExpressissä.
edit2: Varmaankin nopein toimitus ja varmasti ilman tulli+vero-lisäystä tulisi Crealityn omilta sivuilta valitsemalla Belgian varaston, hintaan 209 dollaria: Creality Ender-3 3D Printer
Kiitos paljon! Pitääpä harkita tuota. Ainakin hinnan puolesta on todella houkutteleva.
Asun tosin itse Kiinassa niin voi olla, että tilaan täältä suoraan netistä tai käyn hakemassa Shenzhenistä.
 
Suhteellisen hiljainenkin.
Joo, siihen kun asentaa X ja Y askelmoottoreihin euron hintaiset välikappaleet, laitteesta ei kuulu enää kuin tuulettimien vaimea puhina.

Kiitos paljon! Pitääpä harkita tuota. Ainakin hinnan puolesta on todella houkutteleva.
Asun tosin itse Kiinassa niin voi olla, että tilaan täältä suoraan netistä tai käyn hakemassa Shenzhenistä.
No toi selventää jo merkittävästi! Käytännössä Kiinassa valmistetaan joko aivan kelvottomia tulostimia, joissa jopa ilmeisiä ja välittömiä tulipalovaaroja, joten ne on aivan pakko modata ennen käyttöä sekä sitten Crealityn tulostimia ja niiden klooneja monelta eri valmistajalta.

Crealityn tulostimista jos valkkailee, niin:
CR10 on myös erittäin pätevä tulostin (itsellä ollut vuoden verran käytössä) jossa iso tulostusalue 300x300x400.
Ender 3 siis erittäin pätevä, joka tekee aivan uskomatonta jälkeä kun asetukset (lähinnä siis slicerin asetukset ja niihin löytyy kasapäin käyttäjien tekemiä valmiita profiileja) saa kohdalleen. Tulostusalue 230x230x250. Maksaa noin puolet CR10:stä. Tämä on mun tän hetken eniten käyttämä tulostin.
CR10mini on periaatteessa melkein sama kuin Ender 3, mutta maksaa huomattavasti enemmän ja hyötynä vain se, että sen kokoamiseen menee vain 15 minuuttia.
CR20 on...noh, aikalailla tämäkin sama kuin Ender 3, mutta lähes tuplasti kalliimpi. Ehkä vähän siistimmän näköinen, alaosan erilaisen koteloinnin ansiosta.

Ender 3 ja CR10 jälkeen suosittelisin Original Prusa i3 MK2S tulostinta, joka koottavana versiona (kokoamisaika jossakin 8 tunnin paikkeilla) maksaa 619 euroa. Mutta kun tulostinjäljessä ei ole havaittavia eroja, pakko kyseenalaistaa yli 400 euron ero. Mutta jos haluaa tukea Eurooppalaista valmistusta.
 
Tuli yhtäkkiä mieleen, että Kiinasta tulee myös JGAurora, joka kuulemma on kans ihan ok tulostin ja suurinpiirtein samaa hintaluokkaa Crealityn kanssa. Mutta tosiaan, sitten sieltä tulee tusinoittain tulostimia joista osa ei edes periaatteessa toimi ennen laajamittaista modifiointia ja osa on erittäin vaarallisia käyttää.
 
Multi extruuderi By wonder. Homma kusi ko, Marlin softa rupes peruuttelema noin 46-178mm jälkeen toista päätä

28ksd8x.jpg


11bkkdu.jpg


zxaamx.jpg





 
Moi, olen täällä uusi foorumilainen / harrastelija 3D-tulostamisessa. Tilasin juuri ebaysta Anycubic i3 Mega 3D tulostimen (240€). Tuliko tehtyä huono valinta ? Onko täällä kenelläkään kokemuksia siitä. Rakennussarjaan ei oikein meikäläisen näpit taivu. Siinä kai pääsisi itse kasattuna jonkinlaiseen tuntiansioon. Ehdolla olisi ollut DIY Prusa i3 MK3 (98,95€). Kommentteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 280
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom